گروه گزارش/
امروز چهارشنبه سوم دی ماه و در آستانه برگزاری امتحانات نیم سال اول سال تحصیلی ، تعدادی از دانشآموزان با تجمع در ساختمان آموزش و پرورش ایذه خواستار برگزاری امتحانات به صورت مجازی شدند.
در این رابطه ؛ ایرنا نوشت : ( این جا )
« دانشآموزان در تجمع خود در ساختمان آموزش و پرورش ایذه خواستار برگزاری امتحانات به صورت مجازی شدند.
یکی از این دانشآموزان در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ما در طول سال تحصیلی به صورت مجازی آموزش دیدیم و اکنون این با فرا رسیدن موعد امتحانات به ما اعلام کردند که باید به صورت حضوری امتحان دهیم.
ما میخواهیم همان گونه که آموزش ما به صورت مجازی بوده است امتحان ما هم مجازی باشد؛ آیا در طول این چند روز کرونا ریشه کن شده است که از ما میخواهند حضوری امتحان دهیم؟
ما و خانوادههایمان نگران ابتلا به ویروس کرونا هستیم و با توجه به لزوم توجه به سلامتی ، از مسوولان آموزش و پرورش میخواهیم که خواسته ما را عملی کنند و امتحانات ما به روش مجازی برگزار شود.
مدیر آموزش و پرورش ایذه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مصوبه وزارت آموزش و پرورش اختیار برگزاری امتحانات به صورت مجازی یا حضوری به شورای مدارس واگذار شده و اداره آموزش و پرورش هیچ دخالتی در این کار ندارد.
حسین آقاملاپور ادامه داد: این شورا از مدیر مدرسه، نماینده انجمن اولیا و مربیان، نماینده شورای معلمان و نماینده شورای دانشآموزان تشکیل میشود.
وی ادامه داد: امروز نیز این توضیح به دانشآموزان معترض داده شد؛ شورای هر مدرسه با توجه به شرایط آن تصمیم گیری راجع به برگزاری حضوری یا مجازی امتحانات را میگیرد.
گفتنی است این تجمع پس از ساعتی خاتمه یافت. »
این سخنان مدیر آموزش و پرورش در حالی بیان می شوند که وزارت آموزش و پرورش خود در این زمینه دچار بی برنامگی ، بی نظمی و فقدان راهبرد مشخص و حتی اقتدار لازم برای پیشبرد اهداف و شیوه نامه های خویش است .
وزیر آموزش و پرورش امروز بازدیدی از باشگاه خبرنگاران جوان داشته و مطالبی درباره جزئیات برگزاری امتحانات دانش آموزان گفته است .( این جا )
پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت :
« حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که موضع آموزش و پرورش نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات چیست؟ گفت: ترجیح ما به دلیل افزایش ضریب اطمینان از امتحان، آزمون حضوری است، اما مرجع اجازه دادن به اینکه ما میتوانیم آزمون حضوری برگزار کنیم یا خیر، ستاد ملی کرونا است بنابراین اگر جایی به ما اجازه بدهند آزمون حضوری میسر است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با استانها هماهنگ کردیم که اگر در بعضی مناطق نگرانی وجود ندارد از طریق آزمون حضوری کار دنبال شود که البته اگر ستاد کرونا اجازه ندهد امتحان غیرحضوری برگزار خواهد شد . »
اما وزیر آموزش و پرورش در جایی دیگر ، حرف دیگری می زند .
حاجی میرزایی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران می گوید : ( این جا ) « در هر منطقهای که ستاد ملی مقابله با کرونا مخالف برگزاری آزمون حضوری باشد، آزمون های دانش آموزان بهصورت مجازی امتحانات برگزار میشود.
شیوهنامه برگزاری امتحانات ابلاغ شده و اختیار آن به شورای مدارس واگذارشده است.
همچنین روشهای آزمون غیرحضوری هم مشخصشده و در اختیار مناطق و مدارس قرارگرفته است. »
البته رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش که چندی پیش « شیوه نامه برگزاری امتحانات » را به مدارس ارسال کرده است نیز چنین مواضع دوگانه ای دارد .
خسرو ساکی می گوید :
« در اجرای تبصره ذیل بند (ب) این بخشنامه، صرفاً در خصوص برگزاری حضوری ارزشیابی تحصیلی و تربیتی پایههای اول و دوم ابتدایی، صرفاً در مناطق دارای وضعیت زرد و پس از اخذ مجوز کتبی از کارگروه مدیریت و کنترل بیماری کرونا استان امکانپذیر است. »
در ابتدای شیوه نامه چنین آمده است :
« در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه هاي مربوط دوره هاي تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه هاي بهداشتی انجام می گیرد.
در تبصره « دوره ابتدایی » نیز آمده است :
« تبصره- براساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایه هاي اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی (خواندن و نوشتن) و ریاضی، آزمون عملکردي به صورت حضوري در مدرسه، با گروه بندي دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامه هاي بهداشتی به عمل می آید. »
نکته قابل تامل آن است که در این شیوه نامه هیچ گونه اشاره ای به اخذ مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا نشده است . ( این جا )
همچنین در شیوه نامه مذکور علی رغم شعار و تبلیغات وزیر آموزش و پرورش و سایر هیچ گونه جایگاه مشخص و شفافی برای « شورای مدرسه » تعریف و تببین نشده است .
پرسش « صدای معلم » آن است که چرا مدیران و مقامات آموزش و پرورش با افکار عمومی صداقت ندارند ؟
چرا هر موقع این مدیران کم می آوردند آدرس غلط می دهند و افکار عمومی را گمراه می کنند ؟
این رسانه بارها متذکر شده است فقدان برنامه و اقتدار لازم و کافی برای اجرای برنامه ضمن ایجاد بلاتکلیفی در مخاطبان و جامعه هدف حتی موجب طلبکار شدن آنان از وزارت آموزش و پرورش خواهد شد که مورد " ایذه " گواه محکمی برای تایید این ادعاست .
اگر قرار است همه آدرس ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا ختم شود ؛ آیا بهتر نیست اداره آموزش و پرورش را به دست همان ستاد بسپارد تا خودشان هم پاسخ گوی این اعتراضات و سایر عوارض و پیامدهای مخرب ناشی از تعطیلی مدارس باشند ؟
( کلیپ را مشاهده فرمایید )
پایان گزارش/
گروه گزارش/
علی اصغرعنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مهمترین موارد در طرح جوانی جمعیت می گوید: ( این جا )
« بحث افزایش تسهیلات ازدواج به رقم حداقل ۱۰۰میلیون تومان و برنامه ریزی برای ارائه زمین و مسکن مناسب با اولویت زوج های جوان و خانواده های دارای فرزند از جمله مهمترین موارد تشویقی این طرح است. ضمن اینکه مجلس برنامه ریزی کرده تا با تولد فرزندان سوم به بعد، مبلغ قابل توجهی سهام در اختیار خانواده ها قرار بگیرد.
چنانچه برای تداوم رشد جمعیت و تسهیل ازدواج فکر عاجلی نشود ، با بسته شدن پنجره جمعیتی کشور، جبران خسارات برآمده از آن برای اقتصاد، معیشت و اساسا تمدن ایرانی و اسلامی بسیار دشوار خواهد بود. اعداد، ارقام و آمارها هم به شکل تاسف آوری حاکی از آن است که متاسفانه ایران به سمت کاهش دامنه های جمعیت پیش می رود. »
یوسفی نماینده دیگر مجلس در یک شبکه تلویزیونی چنین مطرح می کند :
« به خانواده هایی که برای فرزند سوم و بیشتر اقدام کنند، ۲۵ درصد بیشتر از سقف مبلغ، وام مسکن می دهیم.. بابت هر فرزند، بدون اینکه وام قبلی تسویه شده باشد، وام جدید می دهیم. » ( 1 )
« فاطمه محمدبیگی » نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی هم می گوید : « دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در راستای فرزندآوری پیش بینی کرده تا تسهیلات قرض الحسنه ودیعه ۷۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله به خانوادههای دارای فرزند سوم پرداخت شود هر میزان رقم این تسهیلات بیشتر باشد بدون شک زودتر به هدف نزدیکتر میشویم اما باید در نظر بگیریم که بودجه سال ۱۴۰۰ را در سختترین شرایط در اوج تحریمها میبندیم و فروش نفت هم بسیار ناچیز است. » جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است !
در بند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزند آوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با اختصاص مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانکهای عامل و از محل سپردههای جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا میشوند، اقدام کند.
« فرهاد قنبری » منتقد در کانال خود ( خرمگس ) نوشت :
« حالا نمی شود همین وام و تسهیلات را برای فرزندان اول و دومی که الان به دنیا آمده و سر چهار راه ها و پارک ها مشغول گدایی هستند اختصاص دهید، تا آنها هم بتوانند به مدرسه بروند و مثل انسان رشد یافته و پر از عقده بزرگ نشوند؟
حالا نمی شود این تسهیلات را صرف همین کودکان سیستان و بلوچستانی و کرمانی و اردبیلی و.. بکنید که بتوانند یک مدرسه کوچک برای تحصیل و ذره ای آب آشامیدنی سالم داشته باشند؟
آیا نمی شود این پول را صرف خرید موبایل و تبلت برای کودکانی کرد که در این شرایط مجبور به کولبری و خودکشی نشوند؟
آیا امکانش نیست که با این تسهیلات کیفیت آموزش و بهداشت همین کودکان فعلی را ارتقاء داد و در راستای بهبود زندگی صدها هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست قدمی برداشت؟
جمعیت زیاد سعادت نیست. قاره آسیا بیش از سه میلیارد جمعیت دارد و سوئیس کمتر از شش میلیون. اما آرزوی اکثریت مردم آسیا زندگی در کشوری مانند سوئیس است... »
پایان گزارش/
( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید )
گروه گزارش/
در نشست رسانه ای معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش که با موضوع « لایحه بودجه سال 1400 » برگزار گردید ( این جا ) ( این جا ) ؛ « صدای معلم » از اللهیار ترکمن پرسید :
« بر اساس آمار ، بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است . »
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع پاسخ مشخص و شفافی در مورد دلایل پایین بودن بودجه کیفیت بخشی ارائه نکرد ضمن آن که به صراحت گفت: « سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم . همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نهضت ، سازمان پژوهش و.. را نمی دانم .»
در این خصوص ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به روزنامه همشهری گفت : ( این جا )
« اصرار الهیار ترکمن به بیاطلاعی در خصوص افزایش 233 درصدی بودجه صندوق حمایت از مدارس غیردولتی را بهمعنای «فرار از پاسخگویی» میداند و میگوید افکار عمومی انتظار پاسخ روشن در این زمینه دارند بهویژه از معاون برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش که بودجه زیر نظر مستقیم او به دولت و سپس مجلس پیشنهاد میشود. »
یکی از موارد مهم در بحث راهبردی کیفیت آموزشی توجه به ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان است که بخشی از آن می تواند از طریق آموزش های ضمن خدمت معلمان تحقق یابد .
وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با برگزاری " آزمون رتبه بندی معلمان " در مورد صلاحیت های حرفه ای معلمان تصمیم می گیرد .
« صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد به مبانی علمی ، کارشناسی و قرینه آن در آموزش تطبیقی نظام های آموزشی توسعه یافته و موفق ، انتقادات فراوانی را مطرح کرده است .
حتی اخیرا این وزارتخانه به کاربران سامانه ضمن خدمت فرهنگیان ( LTMS ) اعلام کرده است که فقط از طریق گوشی موبایل می توانند در آزمون های این سامانه شرکت کنند .
( در این اطلاعیه آمده است : از روز شنبه مورخ ۲۲ / ۹ / ۱۳۹۹ تمامی آزمون ها ( دوره های ضمن خدمت – مسابقات و جشنواره ها – رتبه بندی و … ) که از روی سامانه جامع مدیریت آموزش فرهنگیان برگزار می گردد فقط از طریق گوشی همراه اجرا خواهد شد )
پرسش « صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش آن است : این مدلی که در حال حاضر در این وزارتخانه در حال اجراست و همه چیز را به فضای مجازی احاله داده و حتی در برخی موارد برای آموزش ضمن خدمت معلمان از آنان پول می گیرد در کدام یک از مدل های موفق آموزشی جهان قرینه و یا نمونه مشابهی دارد ؟
پرسش این رسانه آن است که آیا وزارت آموزش و پرورش بودجه مشخص ، مستقلی و پایداری را برای ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان تخصیص داده است ؟ مگر نه این که این موضوع یعنی ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان بارها در سند تحول بنیادین هم دیده شده است .
پرسش « صدای معلم » آن است ؛ افراد و جریاناتی که در برابر اختصاص ردیف بودجه ای برای سند 2030 که معلوم نیست چقدر مقرون به واقعیت باشد برمی آشوبند و جو سازی می کنند چرا در برابر این موضوعات مهم و راهبردی و پسرفت مداوم کیفیت آموزشی که مهم ترین آن عملكرد بسیار ضعیف دانش آموزان ايراني در نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 است سکوت اختیار می کنند ؟! ( این جا )
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در چهاردهمین برنامه گفتوگوی هفته وزارت آموزش و پرورش آمادگی نظام آموزش عالی کشور را برای برگزاری دورههای تکمیلی برای معلمان اعلام کرد. ( این جا )
چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش از این فرصت ها برای بازسازی و نوسازی پیکر و کالبد نظام آموزشی کشور استفاده نمی کنند ؟
فرصت سوزی ، انفعال و روزمرگی تا کجا و کی باید ادامه یابد ؟
پایان گزارش/
روه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ چهارشنبه 19 آذر وزارت آموزش و پرورش سه نشست رسانه ای حضوری را پس از یک تعطیلی طولانی مدت برگزار کرد .
نشست سوم در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید .
« صدای معلم » پیش تر مطرح کرد :
« طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد . »
با این حال در نشست های پس از آن تاکنون که آخرین آن نشست رسانه ای شنبه 29 آذر مربوط به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است دوباره همان وضعیت پیشین تکرار گردید .
این بی برنامگی ، بی نظمی و سلیقه ای عمل کردن که به تازگی به برگزاری آزمون نیم سال اول سال تحصیلی کشیده شده جز تضعیف اقتدار آموزش و پرورش و از بین رفتن اعتماد و سرمایه اجتماعی برون داد دیگری نخواهد داشت .
بخش پایانی پرسش و پاسخ صدای معلم با رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را می خوانیم.