در فوتبال، وقتی بازیکنی گل میزند، مورد هجوم همتیمیها قرار میگیرد تا همه در شعف و شادمانی شریک شوند. اگر عزیزی بعد از مدتها از سفر بازگشته باشد، برای بوسه و به آغوش کشیدن، با هجوم اطرافیان مواجه میشود. خبر یک موفقیت فردی یا گروهی شاید سبب هجومی ناگهانی، هیجانی و پر از شادی از هر طرف شود.
هدف من صحبت کردن از «هجوم»هایی است که دور از شأن انسانی و ادب و البته مایۀ تأسف و شرمساری است. ما هجومهایی را یاد گرفتهایم و به آنها عادت کردهایم که فقط از نظر اخلاقی بد نیستند، بلکه گاهی جان خودمان و دیگران را به خطر میاندازد.
جهت یادآوری، به این هجومها بیندیشید:
( مسیر مربوط به پیست دوچرخه سواری پارک جنگلی چیتگر است . با وجود علائم هشدار دهنده اما بسیاری از افراد به آن بی توجه هستند و حتی طلبکارانه هم با دیگران برخورد می کنند - این جا )
- بهعنوان عابر پیاده، میخواهید از خیابان عبور کنید. رانندهها پا را روی گاز فشار میدهند و با آرامش به سمت شما هجوم میآورند تا زودتر عبور کنند. انگار ترمز زدن و اجازۀ عبور دادن، خیلی زحمت دارد یا دور از شأن آنان است.
- هجوم اتومبیلها برای رعایت نکردن حق تقدم، عبور از مسیرهای غیرقانونی، راه عبور ندادن به یکدیگر و ... هم، بسیار مثالزدنی است و گاهی نوآورانه است. در مسیری که جاده باریک میشود، اتومبیلهای زیادی در ترافیک شدید صف کشیدهاند تا وارد مسیر شوند. رانندههایی که تصور میکنند خیلی زرنگ و فرصتطلب هستند، در کمال پررویی، خود را جلو میکشند و با مهارت خاص، راه نفوذی پیدا میکنند تا بقیه مجبور باشند کوتاه بیایند و راه بدهند.
- ماجرای هجوم آوردن برای بهرهمندی از کالا یا غذایی که رایگان، صلواتی یا به اصطلاح اشانتیون است، برای همه آشنا است. خیلی از کسانی که برای گرفتن یک چیز مفت هجوم میآورند، نیاز مالی هم ندارند، ولی حرصی که در وجودشان ریشه دوانیده است را نمیتوانند کنترل کنند.
- هجوم برای خرید هم نمونهای دیگر است که البته با توجیه اقتصادی همراه است. هجوم برای خرید بنزینی که قرار است گران شود، خرید سکه و خرید هر کالای دیگری که نفعی در آن است، حتی اگر از نظر فردی منفعت داشته باشد، از نظر فرهنگی و اجتماعی نشانۀ خوبی نیست.
- هجوم برای خروج از فضا و مکانی که راه عبور محدود است، برای ما عادی است. تا حالا چندین بار به خاطر این نوع از هجوم، افرادی جان خود را از دست دادهاند یا دچار مصدومیت شدهاند.
این نوع «هجوم»ها نشانههای بد و خطرناکی برای فرهنگ ما هستند. وقتی اتومبیلی به سمت یک عابر هجوم میآورد، یعنی راننده درکی از زندگی و حیات یک انسان ندارد و به راحتی حرمت انسان و انسانیت زیر پا میگذارد. وقتی جمعیتی برای گرفتن یک غذا یا کالا هجوم میآورند، یعنی میپذیرند که مورد تحقیر قرار گیرند. هجوم برای خرید، زودتر رسیدن، زودتر خارج شدن، زودتر سوار شدن، جا گرفتن، جلو زدن و هر چیز دیگری که نشانۀ زرنگی و رندی باشد، نمادی از درک ناقص، کجفهمی، توهین، بیاحترامی، فرصتطلبی و رفتار غیرمنطقی و گاه غیرانسانی است. از طرف دیگر، گاهی هجوم نمادی از زیر بار تحقیر رفتن، مورد توهین قرار گرفتن و توسری خوردن است. به انسانیت خودمان و دیگران هجوم نیاوریم.
کانال شوق تغییر
گروه گزارش/
روز گذشته ، چهارشنبه 19 آذر وزارت آموزش و پرورش سه نشست رسانه ای حضوری را پس از یک تعطیلی طولانی مدت برگزار کرد .
نشست نخست به مناسبت گرامی داشت هفته جهانی معلولان بود که با حضور جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی ساعت 9 صبح برگزار گردید .
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پروش ابتدا اعلام کرده بود که این نشست به صورت « ویدئو کنفرانس » برگزار می گردد اما ناگهان تغییر کرد .
نشست بعدی از آن علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع" لایحه بودجه سال 1400" بود که ساعت 30 / 11 برگزار شد و گزارش ابتدایی آن در صدای معلم منتشر شد . ( این جا )
نشست سوم نیز با میزبانی « پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش » و به مناسبت هفته پژوهش با حضور فرهاد کریمی رئیس این پژوهشگاه برگزار شد .
در نشست خبری بودجه آموزش و پرورش ، تعداد قابل توجهی از خبرنگاران و رسانه ها که تا چندی پیش مدافع تمام عیار و مطلق نشست های غیرحضوری و اصطلاحا آنلاین بودند و حتی علیه صدای معلم مواضعی را اتخاذ کرده بودند حضور داشتند . برخی از آن ها نیم ساعت و نیز بیشتر برای طرح پرسش ثبت نام کرده بودند .
پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارش خود نوشت : ( این جا )
« مدت زمان زیادی است که وزارت آموزش و پرورش نشست های رسانه ای با خبرنگاران را تعطیل کرده و به جای آن روش غیرحضوری را برگزیده است .
این در حالی است که نشست های اداری و ستادی در این وزارتخانه و سایر ادارات کماکان به قوت خود باقی است .
طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد .
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از زمان شیوع کرونا برنامه مشخص و منسجمی برای تشکیل نشست های رسانه ای نداشته و حتی در وضعیت های غیرقرمز هم این گونه نشست ها را بدون پاسخ گویی و دلیل موجه تعطیل کرده است .
از سوی دیگر و بر اساس تجربیات و مشاهدات ، نشست های رسانه ای معمولا با عددی کم تر از این تشکیل شده است .
این رسانه خواهان پاسخ گویی صریح و قانونی در این مورد می باشد . »
آن چه موجب تامل و حتی تاسف است حضور نسبتا کم رنگ خبرنگاران و رسانه ها در نشست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بود .
با وجود آن رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بر خلاف معاون برنامه ریزی و توسعه منابع که با تاخیر 7 دقیقه ای وارد نشست شد از قبل در جایگاه خود قرار گرفته بود اما این خبرنگاران بودند که با تاخیر وارد نشست شدند .
البته مساله به این جا ختم نمی شود .
مجری نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش زمانی که که سخنان اللهیار ترکمن به پایان رسید موکدا و مطابق روال پیشین ضمن " دکتر خواندن " ایشان به خبرنگاران امر و نهی کرد که فقط می توانند یک پرسش مطرح کنند . ( این دکتر خوانی به برخی خبرنگاران هم سرایت کرده بود )
وی عنوان کرد که همکاران سوالات را به صورت " بسته ای " مطرح نکنند – پنج شش سوال با هم باشد – و همکاران و رسانه های دیگر سوالات شما را تکمیل خواهند کرد . تقاضا می کنم تک سوال باشد تا به همه همکاران برسیم .
این مجری همکار سابق حمیدرضا حاجی بابایی حتی برای تاخیر صورت گرفته هم از رسانه ها و مخاطبان عذرخواهی نکرد .
ایشان پس از پایان دو پرسش صدای معلم به کنایه طرح آن ها را نوعی قرائت بیانیه عنوان کرد .
ضمن آن که اللهیار ترکمن زمانی که با پرسش های خبرنگار روزنامه همشهری رو به رو شد مانند قبل ایشان را متهم به بی اطلاعی و نداشتن اطلاعات لازم و کافی کرد و با لحنی تحقیر آمیز با وی برخورد کرد .
اما در نشست پژوهش خبرنگاران با آزادی و بدون محدودیت پرسش های خود را مطرح کردند و حتی مجری نشست و مسئول روابط عمومی در پایان عنوان کرد که اگر پرسشی مانده مطرح گردد .
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود در حوزه " توسعه فرهنگ پژوهش " گفت : یکی از ظرفیت های عملیاتی مهم پژوهشگاه توسعه برنامه " مدرسه پژوهش محور " است . این برنامه به عملیاتی کردن زمینه های توسعه فرهنگ پژوهش در مدارس و در بین معلمان و دانش آموزان و همین طور مدیران آموزش و پرورش کمک می کند .
کریمی عنوان کرد : شعار هفته پژوهش با عنوان "مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانشآموز پرسشگر" به مدارس پژوهشگر اختصاص دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد : پیشران و موتور محرکه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مخصوصا در حوزه پژوهش ، « مدارس » هستند . در واقع از نگاه ما ، مدرسه محور و مبنای اصلی تحولات آموزش و پرورش به شمار می رود و اساسا هم باید به همین گونه باشد .
ایشان ضمن اشاره به نقش پژوهش در احیای ظرفیت های سند تحول افزود : دانش آموزان از حافظه محوری جدا و به سمت معنا و یادگیری و تعقل حرکت می کنند و روحیه پژوهش محوری در مدرسه پژوهش محور بهتر تقویت می شود . در مدرسه پژوهش محور ، مدیر بر اساس نگاه علمی به مساله ها و موضوعات مدرسه و با توجه به نگاه پژوهشی به آن ها تصمیم گیری می کند . معلم بر اساس نگاه خاص به وضعیت دانش آموز ، محتوای کتاب های درسی و آن چه که باید آموزش دهد ، طرح آموزش خودش را تدوین می کند و همین طور سازمان و فرآیند فرهنگی مدرسه با استفاده از ابزار علم و تعقل و نگاه دقیق به مسائل می تواند به فکر راه حل و مواجهه با طرح های پیرامونی باشد .
« صدای معلم » نخستین رسانه ای بود که پرسش های خود را مطرح کرد .
مدیر صدای معلم در ابتدا از مواضع علمی ، کارشناسی و به روز کارگروه فوری مطالعات پژوهشگاه آموزش و پرورش در ارتباط با تاثیر کرونا بر نظام آموزشی تشکر کرد .
پورسلیمان اما در ادامه به تضاد و تعارض دیدگاه های وی در این نشست و نیز محتوای توصیه های سیاستی کارگروه مربوطه اشاره و از آن انتقاد کرد .
مدیر صدای معلم پرسید :
« وزارت آموزش و پرورش و مشخصا معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع از نهایی شدن لایحه رتبه بندی معلمان و ارسال آن به مجلس خبر داده اند .
آیا پژوهشگاه در جریان این پروسه بوده و یا در آن دخالت داده شده است ؟ »
کریمی پاسخ داد :
در خصوص لایحه رتبه بندی در حداقل سه جلسه در وزارت آموزش و پرورش به آن ورود پیدا کردیم هم به لحاظ سنجش شاخص های صلاحیت های حرفه ای معلمان و هم در جلسه ای در خصوص ویژگی ها و ابعاد لایحه رتبه بندی دیدگاه ها و نظرات خودمان را در مورد رتبه بندی ارائه کردیم و موارد لازم را مطرح کردیم . « در مدرسه پژوهش محور ، مدیر بر اساس نگاه علمی به مساله ها و موضوعات مدرسه و با توجه به نگاه پژوهشی به آن ها تصمیم گیری می کند . »
تا حدود زیادی این دیدگاه ها در لایحه رتبه بندی مورد توجه قرار گرفته است از جمله استفاده از فعالیت های پژوهشی معلمان در رتبه بندی و مواردی از این دست .
آخرین نسخه یا ورژن لایحه رتبه بندی معلمان هم در دست بررسی است که در آینده نزدیک به جمع بندی خواهیم رسید .
مدیر صدای معلم از رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سوال کرد که آیا نهاد ارزیاب را در رتبه بندی معلمان قبول دارد و اساسا کدام نهاد علمی و یا تخصصی است ؟
پورسلیمان تصریح کرد که چند درصد این لایحه مورد تایید شما و پژوهشگاه است ؟
کریمی پاسخ داد : آخرین نگارش لایحه رتبه بندی قرار است بررسی شود و در دستور کار است و آن اصلاحات و تغییراتی که باید در مورد آن عمل شود قاعدتا به عمل خواهد آمد .
مشروح این پرسش و پاسخ در صدای معلم منتشر خواهد شد .
پایان گزارش/
البرز
رضا قاسم پور (خبرنگار صدای معلم)
آزمون های آنلاین هماهنگ استانی ( آزمون های شبیه ساز نهایی ) پایه دوازدهم با هدف کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی از ۱۶ الی ۲۵ آذر ۹۹ برای دانش آموزان پایه دوازدهم شامل دروس ریاضی علوم انسانی، سلامت و بهداشت کلیه رشته ها، زبان کلیه رشته ها و علوم و فنون رشته انسانی در استان البرز در حال برگزاری است.
این طرح در دوره رخوت کرونایی و پلشتی آموزش مجازی و بی حساب و کتاب بودن آزمونهای آنلاین قطعا حرکتی به سمت روشنایی و تعالی است لذا بدوا به عنوان خادم کوچک آموزش و پرورش از دست اندرکاران آن در استان البرز سپاسگزارم.
در عین حال نباید از کنار چالش های این آزمون (فرصت ها و تهدیدات) به سادگی رد شد
لذا مطلبی که نوشته می شود نقدی رو به جلو در جهت اصلاح کاستی ها و بهبود تدوام آزمون هاست خاصه آن که سالارقاسمی مدیرکل آموزش و پرورش در مصاحبه ای خبر از تدوام آزمون ها داده اند.
امروز در جلسه با مهریار کرمی معاونت آموزشی سازمان ایشان در پاسخ به انتقاد راقم از کم و کیف آزمون های شبیه ساز گفتند:
حقیقتا ما از میزان استقبال دانش آموزان البرزی غافلگیر شدیم . در 5 دقیقه شروع آزمون ریاضی انسانی ۱۲۰۰ نفر از ۶۰۰۰ دانش آموز جامعه هدف وارد سایت آزمون شده بودند (در حالی که در سایر استان ها این استقبال ناچیز و در حد 4 درصد بوده است) و سرورهای پیش بینی شده کشش چنین حجم بالایی را نداشتند لذا برای رفع خطاها در آزمونهای بعدی از سرورهای پیشرفته آذربایجان شرقی کمک گرفتیم و...
امروز 18 آذر آزمون دوم برگزار گردید . از تعداد شاکیان پرتعداد آزمون اندکی کاسته شده بود ولی کماکان اشکالات فراونی در فرایند آزمون مشهود است و نیازمند اتخاذ تدابیر دیگری است.
در پیگیری و رصد رسانه ای از کیستی و چیستی طراحان ایده آزمون نهایتا به خانم دکتر امیریان سرگروه گروههای آموزشی استان رسیدیم لذا مخاطب اصلی انتقادات و پیشنهادات عملا ایشان بوده و انتظار می رود در خصوص انتقادات متناسب با مسئولیت خود پاسخ گو باشند.
شایسته بود قبل از اقدام به برگزاری آزمون با مشاوران فنی ذی صلاح مشورت شده و حداقل ثبت نام دانش آموزان چند روز قبل از شروع آزمون انجام می گرفت تا حداقل اشکالات و ایرادت ثبتی خود را نشان می داد.
مطلب دوم آن که ؛
چرا در برگزاری آزمون های شبیه ساز به جای تکیه به توانمندی های داخل استان به سرورهای غیربومی متوسل شده و طرح را بومی استانی اجرا نکرده ایم؟
ظاهرن سایت معرفی شده برای آزمون قبلا آنالیز نشده و نسخه ای از نرم افزاری تجربه نشده می باشد و حفره های موجود در طراحی سایت دقیقا تبدیل به خطاهایی شده که دانش آموزان بسیاری با آن مواجه بوده اند.
با تمسک به ضرب المثل "چون عیبش بگفتی حسنش را نیز بگو" از مزایای مثبت این آزمون می توان به طراحی سوال توسط شخص ثالثی غیر از دبیر مربوطه اشاره نمود که می تواند به استاندارد بودن آزمون کمک می کند.
عمده اشکالات آزمون نیز بیشتر معطوف به سرورهای ضعیف،عدم کنترل نهایی سوالات و داشتن ایراداتی در تدوین و انتخاب گزینه هاست.
یکی از مدیران معتقد است کاش یک کلاس آزمون سازی (test making) قبل از اجرای آزمون می گذاشتند و برخی از برگزارکنندگان از تعصب بی جهت نسبت به آزمون دوری می کردند و اشکالاتی که ارسال می شد را پذیرفته و بررسی می کردند.
راستش فکر می کردم دانش آموزان بچه های ما درگیر اشکالات آزمون بودند ، وقتی مسئله را در گروه مدیران استانی طرح موضوع نمودم با سینه مالامال از درد و انتقاد همکاران مواجه شدم .
در زیر چند مورد از نظرات همکاران و دانش اموزان را بدون ذکر نام و بدون ویرایش درج می کنیم . امیدواریم به زودی جوابیه اقناعی گروه های آموزشی را شاهد باشیم.
***
- ساختارش فراهم باشه خوبه .ولی این مدلی فقط آبروی ما رو میبره .واسترس بچه ها رو زیاد میکنه
- این آزمون در آعاز در حین آزمون وحتی در پایان آزمون هنگام ثبت نمره فقط به بچه ها وما استرس داد .ترو خدا تکرار نکنید .
- آقای قاسم پور گرامی سوالات را هم میتونید توسط چند دبیر تحلیل کنید و ای کاش قبل از برگزاری این کار انجام بشه .
- چرا کاری انجام نمیدن بیچاره بچه ها. گریه می کنند.
این چه امتحانی هست که اول زیر ساخت اون رو درست نکردن
- اگر سرورها تقویت بشه و کمی هم بررسی های در دو زمینه فناوری و *طراحی سوال* قویتر انجام بشه طرح خوبیه .
- به دانش اموزان دلگرمی بدید که قرار نیست با این ازمون نمره ای ازشون کم بشه با ارامش وارد بشن.
نمره امتیازی براشون درنظر بگیرید
- با سلام خدمت همکاران عزیز بخصوص دوست عزیزم جناب قاسم پور که تمام زحمات مارا به تنهایی به دوش می کشد .در خصوص این آزمون علاوه بر دانش آموزان ,؛ معلمان و اولیای هم در عذاب هستند و همه به مدیران فشار میآورند چون کاری از دست ما بر نمیآید مجبوریم در مقابل این همه سوال و پرسش کرنش کنیم و یا بگیم این آزمون مهم نیس جدی نگیرید که در این صورت خود و اداره را زیر سوال می بریم و گرفتاریهای دیگر....
- سلام خانم
خانم ...... ۲۰دقیقه کلا زمان بود ۱۰دقیقه ای جواب دادم همرو منتظر بودم ثبت بشه ۱۰ دقیقه منتظر موندم ثبت بشه نصفش ثبت شد ۷تاش ثبت شده بقیش ثبت نشده چیکار کنم من الان؟
- جسارتا من فکر می کنم اگه میزاشتن مدیرا ازمون بدهند به جای بچه ها ما قطعا راحتر بودیم واقعا در مقابل این همه. پیام اعتراضی و وویس نمی دونیم چی بگیم
- خانم من دیگه خیلی کلافه شدم گوشیم داره میترکه انقدر که داغه با کوشی مادرم هم امتحان کردم نشد .
با کلاس برادرم هم تو ی ساعت شد گوشی داره منفجر میشه چشمام داره درمیاد سرم درد میکنه من دیگه نمیتونم ادامه بدم و هیچ چیزی نمیاره
- با درود و سلام خدمت همکاران بزرگوار.ضعیف بودن سرور ایراد اساسی است که روز اول امتحان رشته انسانی مشکلات زیادی بوجود اورد .امتحان امروز نواحی تقسیم شد و تا حدی مشکلات امروز کمتر بود.لطفا به دانش اموزان بفرمایید ازمون نیاز به نت قوی دارد و مشکلات ناشی از عدم ثبت یا عدم ثبت گزینه انتخابی مربوط به قطعی نت است .دانش اموزان ثبت نام خود را یک روز قبل از امتحان انجام دهند.این ازمون ها ازمایشی اجرا میگردد تا مسوولین .اولیای مدارس و دانش اموزان هر کدام در جایگاه خود طرح را ازمایش نمایند ودانش اموز یاد بگیرد ومهارت پیدا کند نگران امتحان نباشند چون نگرانی موجب استرس می شود ولمس یا زدن یک دگمه در کیبرد موجب مشکلات بعدی انان می گردد دراین ازمونها مهارت بسیار مهم است دانش اموز قبل از امتحان باید نسبت به تمام مراحل اموزش داده شود.
- همکاران عزیز مثل اینکه آزمایشی بوده اونم که نمره ی قبولی نگرفت جدی نگیرید .
- پیام یکی از بچه های ما برای دوستانش زیر همه سوالا باید بزنه پاسخ با موفقیت ثبت شد یکپارچه کن اگه نزده بود و ارور داده بود یه بار دیگه گزینه رو انتخاب کن. در غیر اینصورت پاسخات نصفه ثبت می شه .
- جالب تر اینکه برق برخی مناطق از شهرستان ما قطع شده و مودم هایی که با برق کار می کنند قطع نت را هم نجربه کردند .
- خواهر خوبم من ب تمام اولیا زنگ زدم که باید بچه ها شرکت کنن وگرنه .....بعد الان شدم چوب سه سر ...... درسته ناهید کار خوبه ولی کاش اول در ی مدرسه آزمایشی انجام میشد اشکالات در می آمد بعد در ی ناحیه اجرا میشد بعد استان که .....
- از طرفی با برگزاری هر ازمون مسوولین هم ایرادات را شناسایی در جهت حل ان اقدام می نمایند در حال حاضر برگزاری ازمون ها بطور هماهنگ یا اموزشگاهی یکی از ابزارهای سنجش است .با صبوری خودمان به دانش اموزانمان کمک کنیم
- سلام همکاران عزیز من با داشتن ۲۷۰ دانش آموز سال دوازدهم الان و یکشنبه زیر رگبار و تیربار اولیا دانش آموز و . . .
- سلام خانم
ماهم همین مشکلو داریم یسری از بچه ها نتونستن وارد بشن یسری دیگه هم که ازمون دادن وسط ازمون سایت پریده همه استرس دارن و واس خود من سایت بالا نمیاد کلا میشه بگید که چیکار کنیم؟
- همکاران محترم سلام ادب و احترام. شب بخیر.خداقوت. دانش آموزان دبیرستان نمونه دولتی..... هم مین مشکلات و برای آزمون دارند...
- سلام ببخشید ما یک تعدادی از بچه های کلاسمون نمیتوانند وارد ازمون بشوند و یک سری دیگر هم از بچه ها به نتیجه اعتراض دارن ممنون میشم اگر راهنمایی کنید .
- بله دقیقا صبر ایوب میخواد و اعصاب آرام و . . .
آزمونی سرشار از استرس و اضطراب و اعصاب خردکن
- سلامی دوباره
خانم من بعد یه عالمه سعی کردن
تونستم ثبت نام کنم
ولی وارد آزمون نشده برام کارنامه صادر شد
- من آزمون رو دادم
از لحظه به لحظه آزمون هم اسکیرین گرفتم (چون سایت قطع و وصل میشد )
همه پاسخ ها رو هم درست زدم
حتی یه سوالم بی جواب نذاشتم
الان زده ۶ تا بی پاسخ
الان دانش آموزان دوازدهم همه مشکل دارن
یا تو سایت نمیره
یا وسط امتحان میپره بیرون
...
- خبر جدید و دست اول
بچه ها دارن با کدملی افراد دیگه ثبت نام میکنند سوالات را اسکرین می گیرن و بعد خودشون وارد می شن
کرج ناحیه....
هم اینک !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
نشست خبری « علی اللهیار ترکمن » معاون برنامه ریزی و توسعه منابع با موضوع « لایحه بودجه سال 1400 » امروز چهارشنبه نوزدهم آذر در سالن جلسات این معاونت و با حضور خبرنگاران برگزار گردید .
پیش تر ؛ « صدای معلم » در گزارش خود نوشت : ( این جا )
« مدت زمان زیادی است که وزارت آموزش و پرورش نشست های رسانه ای با خبرنگاران را تعطیل کرده و به جای آن روش غیرحضوری را برگزیده است .
این در حالی است که نشست های اداری و ستادی در این وزارتخانه و سایر ادارات کماکان به قوت خود باقی است .
طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 24 / 8 / 1399 برگزاری جلسات در شهرهای با وضعیت قرمز با رعایت بقیه پروتکل های مربوطه مجاز می باشد .
این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش از زمان شیوع کرونا برنامه مشخص و منسجمی برای تشکیل نشست های رسانه ای نداشته و حتی در وضعیت های غیرقرمز هم این گونه نشست ها را بدون پاسخ گویی و دلیل موجه تعطیل کرده است .
از سوی دیگر و بر اساس تجربیات و مشاهدات ، نشست های رسانه ای معمولا با عددی کم از این تشکیل شده است .
این رسانه خواهان پاسخ گویی صریح و قانونی در این مورد می باشد . »
مدیر صدای معلم در ابتدای این نشست از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و نیز معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه به جهت توجه و تامین این مطالبه یعنی برگزاری نشست به صورت حضوری تشکر کرد .
اما اللهیار ترکمن با هفت دقیقه تاخیر وارد نشست شد و از یک ساعت و نیم وقت اختصاص یافته برای نشست خبری به میزان 26 دقیقه به ارائه نظرات خود پرداخت .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع گفت : در بودجه 1400 درآمدهای دولت ده درصد رشد دارند ، واگذاری های دارایی های سرمایه ای حدود صد و ده درصد رشد دارند و واگذاری دارایی های مالی هم حدود 71 درصد. در مقابل هزینه ها 46 درصد رشد دارند . تملک دارایی های سرمایه ای 18 درصد و اعتبارات تملک دارایی های مالی 4 / 113 رشد دارند .
به طور خلاصه ، بودجه عمومی کشور نسبت به سال 1399 ؛ 3 / 47 درصد در لایحه رشد داشته است .
اللهیار ترکمن در ادامه افزود : اگر بخواهیم عملکرد دولت را در این زمینه بسنجیم که برای آموزش و پرورش چه کار کرده است باید بگویم با توجه به این که ما تنها شاخص مالی مان وضعیت سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت است و هنوز نتوانسته ایم سهم آموزش و پرورش از GDP ( 1 )را محقق کنیم . در قبال رشد 5 / 47 درصد رشد 5 / 72 درصد برای بخش آموزش و پرورش در سقف همین مقدوراتی است که عرض می کنم یک رشد قابل قبول است اما متناسب با رشد نیازهای ما نیست . حتما نیاز به تقویت دارد .
در ادامه فهیمه طباطبایی خبرنگار روزنامه همشهری در مورد میزان رشد بودجه مدارس غیردولتی پرسید .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ گفت : سازمان مدارس غیردولتی جزء سازمان های مستقل وزارت آموزش و پرورش است و من خیلی در جریان ریز جزئیات آن نیستم . همان طور که ریز و جزئیات سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نهضت ، سازمان پژوهش و.. را نمی دانم .
این ها سازمان های مستقل هستند و این ها بودجه خود را به طور مستقل به سازمان برنامه و بودجه اعلام می کنند و اطلاعات من در این زمینه به روز نیست و جمله ای خاص در این مورد بیان کنم .
یازده ردیف مستقل در این زمینه بودجه خود را مستقیم ارائه می کنند .
پورسلیمان اما خطاب به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع عنوان کرد که بر اساس آمار ، بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته اما بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است .
عابدینی خبرنگار فارس از میزان کسری بودجه در سال 1400 پرسید .
اللهیار ترکمن در پاسخ گفت : بودجه آموزش و پرورش چند مرحله ای تامین می شود و مشخصا سه مرحله دارد . حدود 70 تا 75 درصد در حین تصویب بودجه در لایحه پیش بینی می شود . 10 درصد به استناد قوانینی که موجود هست از محل سرجمع قابل افزایش است و در تخصیص ها افزایش پیدا می کند . حدود پنج تا 10 درصد به قولی " کسری " می شود . و واقعا یکی از مشکلات عدیده ای است که با آن مواجه هستیم .
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش میزان کسری بودجه در سال آینده را حدود شش هزار میلیارد تومان بیان کرد و تصریح کرد که ساز و کارهای تامین وجود دارند و باید صبر کنیم و ببنیم تا اسفند 99 چه اتفاقی می افتد .
مدیر صدای معلم در این جا به سخنان علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد که گفته بود در سال 1399 ، آموزش و پرورش 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت .
در این نشست « علی پورسلیمان » از میان 4 پرسش خود فقط موفق شد تا دو مورد را بیان کند که مشروح پرسش و پاسخ منتشر خواهد شد .
* ( 1 )
سادهترین شکل تعریف تولید ناخالص داخلی (GDP) به شرح زیر است:
تولید ناخالص داخلی، حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور در طول یک بازهی زمانی مشخص (معمولاً یکسال) است.
به عبارتی ما وقتی از GDP حرف میزنیم، میخواهیم بدانیم در طول یکسال، چند ریال یا چند تومان یا چند دلار در کل کشور، کالا و خدمت فروخته شده است.
در اینجا باید به واژهی نهایی توجه خاص داشته باشید:
خدمت یا کالای نهایی، چیزی است که برای مصرف نهایی خریده شده و خود در یک خدمت یا محصول دیگر به کار برده نمیشود. ( این جا )
پایان گزارش/