سال 93 با همه فراز و نشیب ها به پایان رسید .
در یک سال گذشته سخن معلم سعی کرد که بر اساس دکترین آن که مبتنی بر دو اصل بنیادین " گفت و گو " و " تفکر نقادی "است حرکت نماید .
ارسال نامه ها و پیام های مختلف از اقصی نقاط میهن عزیزمان ایران که مشکلات و مطالبات مختلف فرهنگیان و معلمان را منعکس می کرد نشان از توجه ویژه همکاران به سایت سخن معلم بود .
سخن معلم از ابتدای تاسیس خود ( اول فروردین سال یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت ) با طرح " جنبش قلم " از عموم فرهنگیان و معلمان ایران درخواست نمود تا با دوری گزیدن از « فرهنگ شفاهی » رایج که البته تابعی از جامعه بزرگ تر از خود است و با استفاده از « قلم » که رساترین و کارآمدترین ابزار جهت رساندن پیام است پویایی اندیشه برتر را به رخ همگان بکشند .
با غرور وافتخار باید اذعان کرد که این ایده سخن معلم مورد استقبال جامعه فرهنگی کشور قرار گرفته و « فرهنگ نوشتاری » در دو بعد فردی و جمعی میان معلمان در حال نهادینه شدن است .
هر چند با توجه به جمعیت میلیونی معلمان این کافی نیست و هر معلم باید یک " قلم " باشد .
اجتماع نقاط پراکنده و قرار گرفتن آن ها در یک « خط » مشخص ، برداری را ترسیم خواهد نمود که برآیند آن قرار گرفتن آموزش و پرورش و عنصر معلم در محور یک توسعه پایدار است ...
مدیریت سایت سخن معلم از شورای نویسندگان آن که در کنار یکدیگر برای تحقق دو اصل یاد شده بودند تشکر و قدردانی می کند .
سخن معلم از همه فرهنگیان و معلمان گران قدری که با ارسال اخبار ، مطالب و پیام های خود ما را در استمرار ماموریت آن یاری نمودند تشکر و قدردانی می کند .
سخن معلم از مسئولان و مدیران گرامی که با تکیه بر دو اصل " پاسخ گویی " و " مسئولیت پذیری "خود را در کنار معلمان دیدند تشکر و قدردانی می کند .
چنان چه در این رسانه حقی از فردی ضایع شده و یا نسبت به فرد و یا افرادی اجحاف شده است ؛ مدیریت سایت سخن معلم عذرخواهی می کند .
سخن معلم نوروز 94 را به عموم فرهنگیان وملت ایران تبریک می گوید .
سخن معلم همچون روال سال های قبل در ایام نوروز فعالیت خود را ادامه داده و پذیرای مطالب و پیام های همکاران محترم در طول ایام نوروز است .
با آرزوی سالی پر امید و با برکت .
سفره دل گسترانیدیم به وسعت دل های آفتابی، هم وطن کنار این سفره بنشین تا اسرار هفت گانه ی این وزارتخانه ی نه آموزش و نه پرورش را از سفره ی دل بر چینیم.
سقوط
هر کس چیزی مرا آموخت مرا بنده ی خود کرد.
زمانی که این جمله مشق زندگی مان شد ، غافل شدیم از سردمداران بی نشان که به زور و زر و تزویر بیرق معلم را زیر خواهند کشید تا خود بر اریکه ی قدرت سوار شوند.
سیاست
سیاست تحقیر ابزاری شد برای کنترل در آموزش و پرورش.
برای استیلا بر این خانواده ی بزرگ ما را زیادی خواندند تا با سیاست تحقیر کوچک جلوه کنیم اما زهی خیال باطل ، سیاست زدگان بی تدبیر نا آگاهند که وحدت در کثرت، راز بزرگی ماست این روزهای به یاد ماندنی ؛ معلم بودن تنها وجه اشتراک این خانواده ی بزرگ است ما نه چپ هستیم و نه راست و گفتمان غالب این روزهای ما وحدت در عین کثرت است.
سواد
برای یافتنش خود را مزین به مدارک جورواجور کردیم اما یافت نشد چونان آب در هاون کوبیدن بود.
معیار سواد ، زدودن سیاهه ی تردید و هراس در رسیدن به راهی است که می آغازیم.
با پرهیز از هرگونه شعارزدگی، سطحی نگری و صدالبته همدلی.
به دولت مردان با تدبیر می آموزیم برای رسیدن به خواسته های برحق خود نه چون چماق داران بی مغز عمل می کنیم و نه چون خرافه پزان متملق.
ما از اندیشمندان این سرزمین آموخته ایم ، بلند ترین صدا ،صدای قلم است و آنچه می نویسد. این حرکت ، بزرگترین کلاس درس معلمین این سرزمین است و دانش آموختگانش ،نه دانش آموزان مدارس بلکه مدرسه ای به نام ایران است.
سکوت
در تجمع سکوت دهم اسفند، با سکوت نجیبانه ی خود به ملت آموختیم ،ما از فرق می نالیم نه از فقر که ایران سراسر در فقر معنوی غوطه ور است ، زیرا معلم این سرزمین گرفتار چنگال دیو " فرق " است .
سر پناه
در پناه آن معلم فداکار لرستانی که بی پناه از بی مهری های وزراتخانه اش تلاش کرد سرپناهی باشد برای دانش آموز مصدومش اما شورآب لرستان تاب نیاورد که مرگش در سکوت رسانه ای فراموش شود. شورآب لرستان نمک گیر دستان پر توانش بود پیکر پاکش را چون مروارید در صدف جانش پروراند؛ باشد تا همگان بدانند این نگینی که از دست رفت سرپناه کودکان شورآب بود.
سربلند
به احترام مقام آن معلمی که آخرین درس کلاسش را با گلوی پاره ،پس داد .
رد خونش راهی فرا روی ما نهاد که معلم اگر آرام و بی صدا جان دهد اما صدای قلمش در همه تاریخ خواهد پیچید. آنان که حب جاه وادارشان کرد تا خون معلم شهید را به سرعت پاک کنند، نمی دانستند خون سیاوشی دیگر در این ملک به زمین ریخته شد ؛که خون بهایش اعتبار از دست رفته ی مقام معلم است تا پس گرفتن این اعتبار از پای نمی نشینیم.
سروری
تا رسیدن به جایگاه سرداران بی سر راهی بس دراز در پیش است.
راه ما راهی است چونان منصور های حلاج.
باید ذهن ها را حلاجی کنیم ، باید زشتی ها را بنمایانیم.
گوهر وجود انسانیت لکه دار است لکه هایش انسان نمایانی است که جای همت ها وباکری ها نشسته اند و کشتی امکان در گرداب تزویر ،جاه طلبی و زراندوزی به گل نشسته است.
تحویل قلب های زنگاری، همت آموزگاران این سرزمین را می طلبد.
به ناچار باید قلم ها را تیز تر کنیم ؛تا قادر باشیم هرچه دشنام از لب ها بر چینیم.
تا قادرباشیم فصل ها را وصل کنیم با گره ای از نخ تدبیر.
و بکوشیم اگر حادثه ای تربت ما را تر کرد دشنه ی قدرت را به رخ فروتران نگشاییم.
بیایید!
تا مرگ اندیشه را پایان دهیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
جمعی از فرهنگیان شهرستان دلفان ( استان لرستان ) در نامه ای که برای سخن معلم ارسال نموده اند خواهان توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به مطالبات خود گردیدند.
در ابتدای این نامه آمده است :
" همان گونه که بر شما و همگان روشن و مبرهن است، بی تردید پیشرفت، تحول و ترقّی هر جامعه ای در گرو سلامت و پیشرفت نظام آموزش و پرورش آن جامعه می باشد و طبق فرمایشات مقام عظمای ولایت و ولی امر مسلمین (مد ظله العالی)، آموزش و پرورش مهمترین کار یک کشور است. اگر کشورى بخواهد به عزت مادى، به سعادت معنوى، به سیطرى سیاسى، به پیشروى علمى، به آبادانى زندگى دنیا، به هر آرزوئى، بخواهد دست پیدا کند، باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادى، مقدماتىِ لازم بپردازد؛ چرا؟
چون همه ى این کارها به نیروى انسانى احتیاج دارد. نیروى انسانى هم عمدتاً در آموزش و پرورش شکل می گیرد و صورت می بندد؛ به طورى که اگر آموزش و پرورش ما، که تقریباً دوازده سال از بهترین فصل عمر یک انسان را در اختیار دارد، به شکل مطلوبى کار کند، باعث می شود که جوانى که در این جا ساخته شده و قالب گیرى شده و صورت بندى شده، دیگر کمتر احتمال تغییر بنیانى در حوادث آینده در او برود. اگر آن جوان شکلِ خوبى گرفت، به همین شکل کمابیش زندگى را ادامه خواهد داد.
پس آموزش و پرورش کانون اصلىِ ساختن و پرورش دادن و تولیدِ آن عاملِ اساسى است؛ که چیست؟ انسان است؛ انسان کارآمد، نیروى انسانى. بنابراین در زمینه ى مسائل انسانى که نگاه کنیم، هیچ مسئله اى، هیچ نهادى بالاتر و مهمتر از آموزش و پرورش نیست.
حال پس از مکاتبات عدیده ی فرهنگیان سراسر کشور که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفت، متاسفانه یک سال دیگر گذشت و جامعه ی ولایت مدار، انقلابی و همیشه در صحنه ی فرهنگیان همچنان چشم در راه توجه و اهتمام بیشتر به این قشر زحمت کش و مظلوم می باشد. اما متأسفانه روز به روز شاهد بی عدالتی و تبعیض گسترده تر بین معلمان و دیگر کارمندان هستیم، که باعث بی انگیزگی معلمان و تضعیف نظام آموزش شده است که خواستگاه دشمنان قسم خورده ی این مرز و بوم است .
این گروه از فرهنگیان گلایه هایی را نسبت به نمایندگان بیان داشته و خواهان رسیدگی به این حقوق اساسی شده اند :
* هرچند برای همه ی ما فرهنگیان ثابت کرده اید که اکثر نطق ها و فرمایشات نمایندگان در رابطه با آموزش و پرورش و معیشت فرهنگیان، بیشتر جنبه فرمایشی و شعار تبلیغاتی داشته و دارند، اما با این وجود باز هم، همه ما فرهنگیان از این دفاعیات و شعارهایشان تقدیر و تشکر می نماییم، اما آیا بر اساس عملکردشان، تا به حال به جایگاه شان در بین فرهنگیان هم اندیشیده اند؟
* نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی بر اساس کدام تلاش ها، اقدامات و عملکردشان برای فرهنگیان، انتظار دارند که فرهنگیان جامعه به آنها و شعارهایشان اعتماد کنند؟
* در بین نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی چند نفر کارمند یا بازنشسته آموزش و پرورش بوده و هستند که مشکلات و درد فرهنگیان را عینا چشیده اند ولی با این وجود تا به حال نتوانسته اند کوچکترین کاری برای فرهنگیان انجام دهند؟
—در تایید صلاحیت وزیر آموزش و پرورش در مجلس، غیر از مسائل سیاسی کدام معیار و شاخصه ها را که در راستای خواسته های فرهنگیان و ترقی نظام آموزش کشور بوده است، مورد نظر قرار داده اند؟
* علی رغم درخواست ها، تجمعات و اعتراضات عدیده ی فرهنگیان، چند بار وزیر آموزش و پرورش را به خاطر وضعیت معیشتی نامناسب فرهنگیان به مجلس احضار و یا استیضاح کرده اند؟
* چند بار شایعه و بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش را کرده اند و با ضیافت ها و جلسات وزیر با نمایندگان مجلس (که برای دو طرف خالی از لطف نبوده)، به فراموشی سپرده اند؟
* در برنامه های چندین ساله توسعه، به جز مسائل صوری، بی اساس و پوچ، که روز به روز باعث تزلزل نظام آموزش کشور شده، چند بند از آنها را به ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش و معلمان اختصاص داده اند؟
* در تصویب لوایح بودجه، افزایش حقوق کارمندان، اختصاص درآمدها و… آموزش و پرورش و فرهنگیان برای آنها در چه جایگاهی قرار داشته است؟
* کدام طرح مجلس شورای اسلامی را با هدف بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی فرهنگیان حتی مورد بحث و بررسی قرار داده یا به تصویب رسانیده اند که فرهنگیان انتظار اجرای آن را بکشند؟
حال آیا این دلایل و هزاران دلیل دیگر، کافی نیست که فرهنگیان و قشر زحمت کش و فراموش شده ی معلمان دل شان را به نطق ها و فرمایشات پیش، میان و پس از دستور نمایندگان خوش نکنند؟
در پایان این نامه ، از نمایندگان محترم مجلس خواسته شده است که در رفع تبعیض بین فرهنگیان با کارکنان دیگر، بهبود وضعیت معیشتی و منزلت اجتماعی و شایسته ی این قشر زحمتکش و دیگر خواسته های به حقشان می باشد نهایت تلاش و مساعی خود را به عمل آورند .
پایان پیام /
گروه اخبار /
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه هنوز لایحه رتبهبندی معلمان از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است، اظهار داشت: بررسی لایحه رتبهبندی معلمان به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.
ابوالقاسم خسروی سهلآبادی با اعلام این مطلب افزود: به نظر میرسد؛ آموزش و پرورش میخواهد، اجرایی کردن این طرح را از هفته بزرگداشت معلم در سال آینده آغاز کند.
وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق و مزایایی که در طرح رتبهبندی معلمان پیشبینی شده آن چیزی نیست که فرهنگیان مطالبه میکنند، خاطرنشان کرد: نظام رتبهبندی معلمان که معلمان را در ۴ رتبه تقسیم میکند، شامل عدهای خاص میشود و همه آنها را در بر نمیگیرد. فرهنگیان با ارائه پژوهش و مقاله و... میتوانند در رتبههای پیش بینی شده قرار بگیرند که این پیش شرط ها کار را برای فرهنگی سخت میکند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: درخواست معلمان این است که نظام پرداخت هماهنگ باید در آموزش و پرورش اجرا شود؛ یعنی مانند سایر کارکنان دولت حقوق بگیرند.
خسروی با تاکید بر اینکه مجلس برای اجرای نظام پرداخت هماهنگ در آموزش و پرورش خلا قانونی و مشکلی ندارد، تصریح کرد: اجرای این نظام یک کار اجرایی و مربوط به دولت است، اما مجلس در حیطه وظایف خود در این خصوص اعلام آمادگی میکند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اعتراض معلمان به دلیل وجود تبعیضهاست؛ به طور مثال در یک سازمان یا وزارتخانه دولتی وقتی یک نفر بازنشسته میشود، پاداش بازنشستگیاش دو برابر یک فرهنگی است.
خسروی به تشریح اقدامات مجلس در راستای افزایش بودجه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در بودجه ۹۴ با همکاری و هماهنگی با ۵۰ نماینده دیگر، حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حق و حقوق فرهنگیان اختصاص دادیم.
وی ادامه داد: همچنین در بخش صرفه جویی بخشهای دولتی حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان و در بخش عوارض گاز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۴ به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.
خسروی با اشاره به بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال ۹۴ این بودجه را اقدامی مثبت در جهت اهمیت به دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.
ایلنا
گروه اخبار /
مرتضی حاجی در پاسخ به این سوال که فرهنگیان نسبت به چانه زنی آقای فانی در هیات دولت برای گرفتن اعتبارات بیشتر انتقاد دارند و میگویند چرا بودجه وزارت بهداشت ۷۰ درصد رشد داشته اما بودجه آموزش و پرورش رشد چندانی نداشته است، گفت: وزیر بهداشت پروژهای را تعریف کرده و برای آن پروژه نیز اعتباری گرفته و آن اعتبار را هم در حوزه سلامت مردم خرج میکند و البته پروژه مهمی هم هست.
وی افزود: این چانه زنی برای امور جاری وزارت بهداشت نیست و برای اجرای پروژهای است که مسیر قانونیاش را طی کرده است.
حاجی ادامه داد: افراد در محاورات و گفتوگوها با یکدیگر متفاوت هستند، اما بعید میدانم که به این دلیل به آموزش و پرورش کمتر رسیده باشد و به بخشی دیگر زیادتر.
وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشکل اصلی را متاسفانه در کمبود منابع برای دولت میدانم که علی رغم اینکه قطعا علاقهمند است؛ رضایت مندی معلمان به بهترین وجه تامین شود، اما آن طور که باید دستش برای این کار پر نیست و باید از این جهت شرایط دولت را درک کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه راهحلی را برون رفت از این وضعیت پیشنهاد میدهید، گفت: آموزش و پرورش نمیتواند؛ طرحهای اقتصادی زودبازده داشته باشد و باید یک سرمایهگذاری بلند مدت برای تامین زیرساختهای نیروی انسانی، مدیریتی، کارشناسی و تخصصی کشور صورت گیرد که ثمرات آن بعد از سالهای دور به عدد و رقم ریالی که به خزانه واریز شود، تبدیل میشود.
حاجی تصریح کرد: جامعه فرهنگیان که بسیار شخصیتهای دلسوز و زحمتکش و خردورزی هستند باید این واقعیت را احساس کنند که خزانه دولت در واقع به اندازه کافی که رضایت همه را بتواند، تامین کند، موجودی ندارد. متاسفانه کاهش قیمت نفت که از اصلیترین منابع درآمدی کشور است، مشکلات بودجه را تشدید کرده است.
وی با بیان اینکه به اینکه باید امیدوار بود که با تدبیری که توسط دولت اندیشیده میشود، در بلند مدت مجال حل این مشکلات را پیدا کند، افزود: البته یک راه وجود دارد و آن اینکه دولت بخواهد؛ اسکناس چاپ کند و پول بدون پشتوانه در بازار بیاید که این موضوع تورمی ایجاد میکند که همین پولی که توزیع میشود را هم خنثی میکند و به ضرر مجموع کشور و به خصوص فرهنگیان است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر جای فانی بودم با جامعه فرهنگیان صحبت میکردم و مشکلات را میگفتم و از آنها استمداد میکردم که تحمل شان را زیادتر کنند تا دولت تدبیر و امید تدبیرش به نتیجه برسد و امیدها را بارور کند.
وی با بیان این مطلب که آقای فانی یک تکنوکرات حوزه آموزشی است، گفت: آن طرف اطلاعاتی دارم و میدانم که وضعیتشان به چه صورت است و دل شان میخواهد که برای جامعه فرهنگیان کاری کنند اما به دلیل مشکلات موجود فعلا کاری از دست شان بر نمیآید.
ایلنا
اولين نارنجک دست سازي که زنگ تفريح يکي از روزهاي اوایل ماه اسفند، توسط یک "دانش آموز شجاع "، در حياط مدرسه منفجر مي شود، بوي عيد را در مدرسه پخش می کند. بچه ها لبخند می زنند. گوش هاي ناظم تيز مي شود. مدير مدرسه به تقويم روی میزش نگاه مي کند. معلمان از پنجره دفتر معلمان، به حياط نگاه مي کنند و ياد پرداخت عيدي و حقوق اسفندماه مي افتند.
صداي اين نارنجک به سرعت از مدرسه به منطقه آموزش و پرورش و از آنجا به اداره کل و سرانجام به طبقه چهارم ساختمان وزارتخانه در خيابان قره ني مي رسد. دو سه روز بعد بخشنامه وزارتي به تمام مدارس صادر مي شود: "مدارس تا روز آخر سال باز است!"
تعطیلات نوروزی مدارس ایران رسما ۱۳ روز است. از اول فروردین تا ۱۳ همین ماه. اما ۱۳ روز تعطیلی عطش دانش آموزان را سیراب نمی کند. معمولا دانش آموزان از دو روز تا یک هفته به پیشواز تعطیلات نوروزی می روند. تاریخ چهارشنبه آخرسال و فاصله آن با روز عید تعیین کننده تعداد روزهای "پیش از تعطیلات" نوروزی است.
از دید بسیاری از دانش آموزان و معلمان آخرین سه شنبه اسفندماه، آخرین روز کاری مدارس است. نگهداشتن بچه ها در کلاس و مدرسه در روزهای آخر سال برای مدیر و معاونان مدرسه کاری طاقت فرسا است.بر اساس یک رسم چندین و چند ساله ؛ دانش آموزان پس از ترقه بازی غروب روز سه شنبه پرونده درس و مشق را می بندند.
بوي عيد از اول اسفند مشام دانش آموزان را پر می کند. بوي عيد بچه ها را ياد تعطيلات و روزهای بی مسئولیتی مي اندازد. بچه ها از خیال تعطيلات به وجد می آیند و از ذوق فرياد مي کشند. معلم ها با رویای تعطیلات نوروزی، مهربان تر مي شوند. معاونان عبوس مدرسه گاهی لبخند مي زنند و سرايدار مدرسه جان تازه اي مي گيرد.
بخشنامه وزارتی در مورد تعطیلات پیش از عید که به مدارس می رسد، هواي مدرسه بهاري مي شود. مهم نیست که بخشنامه منعطف باشد و یا با جمله بندی خشک اداری نوشته شده باشد. حتی اگر مانند سال های قبل مسئولان تاکید کنند که "مدارس در همه مقاطع تحصيلي تا پایان روز ۲۸ اسفندماه داير هستند و تعطيلي زودهنگام مدارس تخلف محسوب مي شود"، باز هم همه یاد تعطیلات می افتند.
همه در مدرسه گوش شان از دستورات و امر و نهی های بخشنامه اي پر است، تشکيل کلاس ها در نیمه دوم اسفند و به خصوص هفته آخر اسفند به مويي بند است. بچه ها خیلی زود تمایل معاون و معلم مدرسه را کشف می کنند و پیام پنهان در سخنرانی معاون و مدیر و گوشه و کنایه های معلمان را می گیرند.
وجود يک روز تعطيل در اول يا وسط هفته آخر سال، قرار گرفتن چهارشنبه سوري در وسط یا آخر هفته، تمايل پنهان مدير و ناظم و اشارات سمبليک معلمان، سرنوشت هفته آخر را رقم مي زند. مدارس از سه شنبه آخر سال و گاهی زودتر، تق و لق مي شوند. معناي اين دو واژه را آموزش و پرورشي ها خوب مي دانند.
سوال اصلي بچهها از ۱۵ اسفند این است؛ "آقا اجازه، مدرسه کي تعطيل مي شود!"
بچه ها منتظر اشاره پنهان ناظم مدرسه اند. معلمان به همت و شهامت بچه ها چشم دوخته اند. مدير به معاون مقطع در منطقه زنگ مي زند تا مزه دهنش را بفهمد.... در اين ميان اما بچه هاي پيش دانشگاهي گرفتار تب کنکورند و سومي ها هم کم و بيش گرفتار دل شوره امتحان نهايي.
تلفن ها زنگ مي خورند. از مدرسه به منطقه، از منطقه به اداره کل، از اداره کل به ستاد. همه کسب تکليف مي کنند. يک نفر بايد حرف آخر را بزند.
استدلال مدیران پایین دستی موجه است؛ مدارس تق و لق شده اند و ممکن است اتفاقی بیفتد. طبق مقررات هیچ کس نمی تواند مدارس را در روز کاری تعطیل کند. نه وزیر و نه مدیرکل و نه رییس و نه مدیر. اما دانش آموزان اینکار را می کنند. روش کار ساده است: وقتی دانش آموزان در مدرسه حاضر نشوند مدرسه به طور طبیعی تعطیل می شود.
گاهی از بالا چراغ سبز مي دهند: "برحسب مورد تصميم بگيريد..." خبر که به مدرسه مي رسد چشم هاي ناظم برق مي زند. ناظم با صداي بلند مي گويد: "بچه ها یادتان باشد گفتم که مدرسه...چي؟" بچه ها همه با هم مي گويند: "تعطيل نيست"! اما دانش آموزان پیام نهفته در کلام ناظم را فهميده اند. کيف هايشان را برمي دارند و فريادزنان از مدرسه مي روند. مدرسه تعطيل مي شود بدون اينکه کسي گفته باشدکه مدرسه تعطیل است!
نیروی میدانی مراسم چهارشنبه سوری نوجوانان و کودکان هستند که بیشتر آنها را دانش آموزان تشکیل می دهند. مراسم چهارشنبه سوری در بعضی محلات تهران با چنان شدتی برگزار می شود که بخش هایی از شهر از شدت صدای انفجارها، شبیه میدان جنگ می شود.
امسال سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران، از مدیران مدارس، معلمان و دانشآموزان خواست که مراکز فروش مواد محترقه در اطراف محیطهای آموزشی را به نیروی انتظامی گزارش دهند.
به گفته ثقفی، در هر منطقه، کمیتهای تحت عنوان «کمیته سلامت» با محوریت موضوعی "کاهش اثرات حوادث و سوانح مرتبط با چهارشنبه آخر سال و یا آتشسوزی"، ایجاد شده تا ایمنی مناسب برای مدارس فراهم شود. همچنین برای آگاه سازی دانشآموزان و اولیای آنها از طریق دعوت از کارشناسان آتشنشانی، هلالاحمر، اورژانس و نیروی انتظامی در مراسم صبحگاهی مدارس و کلاسهای آموزشی خانوادهها در مدارس دنبال میشود.
ساعت تعطیل مدارس شیفت دوم تهران در بعد از ظهر روز سه شنبه به عهده مدیران مدارس گذاشته شده است. معمولا مدارس نوبت دوم، ساعتی پیش از غروب آفتاب تعطیل می شوند.
احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران در ۲۲ اسفند گفت: "صدای پای بهار میآيد که سنتهای خوب نوروزی مانند خانهتکانی، کينه زدايی از دل و صلهرحم، وجود دارد اما يادمان باشد که شاد بودن به معنای شکستن خطوط قرمز خدا نيست...چهارشنبه آخر سال هيچ منشایی ندارد و از منظر حقوقی تجاوز به حقوق ديگران است و از منظر شرعی «حرام» است و از جوانان میخواهيم که در اين وادیهای خطرزا وارد نشوند که بسياری از عيدها عزا شده است."
ماموران نیروی انتظامی و نوجوانان محلات، هریک کار خود را می کنند. فضای خیابانهای اصلی محلات در دست نیروی انتظامی است اما کوچه ها به بچه ها واگذار شده است. هر دو معمولا همدیگر را تحمل می کنند. هر دوطرف می دانند که باید همدیگر را تحمل کنند. در بعضی کوچه ها در کنار آتش، جوانها با صدای پخش صوت ماشین پایکوبی می کنند. پیرمردها و پیرزنها هرچند صدای ترقه ها و نارنجک ها آزارشان می دهد اما یک شب را تحمل می کنند. مادران نگران سلامتی بچه هایشان هستند.
سور به معنای سرخ است. در مراسم سنتی چهار شنبه سوری آتش بزرگی بر افروخته می شود و افراد از روی آن میپرند و در زمان پریدن میخوانند: "زردی من از تو، سرخی تو از من". اما در کوچه های شهرهای ایران استفاده از ترقه و نارنجک های دست ساز جایگزین مراسم سنتی شدهاست و هرسال در جریان برگزاری این مراسم تعدادی دچار سوختگی و حتی قطع عضو ومرگ می شوند.
مراسمی مانند فال گوش، اسپند سوزاندن، نمک گرد سر گرداندن، کوزه شکستن، ریختن آب بر سر عابران از بام خانه ها و... که بخش هایی از مراسم سنتی این روز بوده است الان برای نوجوانها جاذبه ندارد. اما در مقابل سرو صدا و مخاطرات این مراسم جاذبه بیشتری برای نوجوانان دارد.
روز
به نام خدا
در آستانه سالي ديگر و نوروزي ديگر ( 1394 ) هستيم ؛ جا دارد ضمن قدرداني از تلاش هاي تحسين بر انگيز سايت " سخن معلم " به ويژه استاد گرانقدر جناب آقاي علي پورسليمان مسئول محترم سايت ؛ از انعکاس نظرات همکاران و بازنشستگان محترم ، نقد و بررسي و تحليل چالش هاي فرهنگي و اجتماعي در جرائد کثيرالانتشار و سايت سخن معلم ، سپاسگزاري نموده و نوروزي شاد و سالي پر از اميد و نشاط براي عزيزانˏياد شده و همکاران شان به ويژه مدير مسئول سايت آرزو نمايم .
انعکاسˏ نقطه نظراتˏ صاحب نظران ، انديشمندان و فرهيختگان ، به ميزان تحسين برانگيز مورد استقبال و تأئيد جامعه و آرامش بخش نسبي آلام آنها بوده است . بازتاب آخرين اخبارˏ به روز وموضوعات دست اول ، رضايت فرهنگيان و بازنشستگان عزيز را تأمين و سايت را جايگاهي مطمئن و قابل اعتماد ساخته ، بدين جهات علاقمندان ،آرزوي تداوم و توفيق بيشتر آن را دارند .
دوستدار سايت " سخن معلم " و دست اندرکاران ˏدانشمند
سيد رازی طبيب
گروه اخبار /
در هفته درخت کاری ، آموزش و پرورش شهر نورآباد لرستان بخشنامه ای با عنوان " هر معلم ، یک نهال" و غرس نهال به نام معلم ،به مدارس ارسال نمود،به پیروآن بخشنامه ، شورای دبیران آموزشگاه شهیدحسینی ،ضمن استقبال،تصمیم گرفت که موضوع به "هر شهید ، یک نهال" تغییر و به نام شهیدانی که خانواده های آنها فرهنگی هستند کاشته شوند.
در این راستا، شورای دبیرستان شهید حسینی، با تخصیص مکان و تهیه 20 اصله نهال ،به پاسداشت یاد و نام شهیدان و عمل به سنت حسنه کاشت نهال ،در محوطه این آموزشگاه انجام وظیفه نمود..
در این مراسم با حضور مدیرآموزش وپرورش و معاونت پرورشی این اداره ،توسط خانواده های معزز شهیدان،به یاد و نام هر شهید ،نهالی غرس شد.
برای هر نهال، شناسنامه ای مجزا به نام شهید، برای اولین بار در سطح شهر، پلاک کوبی گردید.
شورای آموزشگاه ،امیدوار است با این کار توانسته باشد گامی موثر در راه ماندگاری نام شهدا برداشته و شاهد ترویج کاشت و حفاظت از درختان باشد که درخت دارای فواید بیشماری از نظر سلامت فردی، اجتماعی، زیست محیطی و... می باشد و به راستی براین باوریم که قداست شهدا موجب برکت و ماندگاری این عمل خواهدبود.
در این گزارش می توان گفت این حداقل وظیفه و ادای دین است نسبت به مقام شهداست و افتخار، که نسبت به سایر ارگان ها پیش قدم هستیم .شایسته است مسئولان نظام از یاد نبرند که معلمان دلسوز ایران عزیز اسلامی همان طورکه در تمام عرصه های انقلاب و نظام پیش قدم بوده اند در همه حال در راه نظام اسلامی وشهدا ،از جان و نام خویش، دریغ نخواهند ورزید.
بنایراین شایسته نیست که مورد بی مهری قراگیرند . زبان و قلم معلم اگر بر ادعای اعاده حقوق خویش طالب است و لیکن در اعتقادبه اصول نظام سخت پایدار و چه خوش فرموده اند مقام معظم رهبری:" همه ما زیر بار منت معلمان هستیم ".
بنابراین تکریم حرفه معلمی باید در جامعه، همگانی و نهادینه شود به گونهای که سلام دادن و احترام به معلم یک افتخار محسوب شود.
پایان پیام /
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
محمدرضا باهنر نایبرئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی (۲۵اسفند) را بر عهده داشت پس از پایان تذکرات شفاهی نمایندگان گفت : در مورد تذکرات شفاهی نمایندگان میخواهم به دو نکته اشاره کنم؛ چرا که نمایندگان تذکراتی میدهند که نباید در این راستا به مجلس و دولت جفا شود.
وی ادامه داد: یکی از نمایندگان اعلام کرد مستمریبگیران، صدقهبگیر هستند، در حالی که مستمریبگیر، حقوقبگیر است و زمانی که دولت به مستمریبگیر حقوق میدهد، این حقوق حق وی است و بحث صدقه مطرح نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تاکید کرد: نکته دوم تکرار مباحث درخصوص آموزش و پرورش است؛ در مجلس شورای اسلامی و در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۴ کل کشور، چند عدد به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد، مانند ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه شرکتها، ۴۰۰ میلیارد تومان از اشخاصی که مالیات پرداخت نمیکردند، ۲۰۰ میلیارد تومان از کشفیات قاچاق و ۲۰۰ میلیارد تومان از تبصره ۲ ، ۴۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس اختصاص یافت که براساس آن حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در مجلس به بودجه آموزش و پرورش افزوده شد.
باهنر یادآور شد: ما شنیدیم حقوق ستادیها قرار است اضافه شود؛ در حالی که معلمانی که در روستا رفت و آمد دارند، زحمت زیادی میکشند، لذا از معاونت برنامه و بودجه و آموزش و پرورش میخواهیم که با دقت نظر خود، در تخصیص این بودجه و توزیع آن، عدالت را رعایت کنند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مجلس در حد توان خود اقداماتی را انجام داده و دولت نیز تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. اینکه میگویند رتبه حقوقی معلمان پایین است، حرف درستی نیست چرا که ما چهار پنج گروه مستخدمهای دیگری در دستگاههای دولتی داریم که معدل حقوقشان از معلمان بسیار پایینتر است، لذا نباید چنین صحبتهایی تکرار شود.
انتهای پیام/
ایسنا