آذربایجان شرقی
تهران - ایرنا - کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: نگرش هزینه ای بودن نظام آموزشی مانع هر گونه تحول می شود و لذا باید با تغییر نگرش ها به این تناقض تاریخی پایان داده شود
« گروه سایت سخن معلم » از توجه ویژه روزنامه اعتماد و دست اندرکاران زحمت کش و مسئول آن نسبت به آموزش و پرورش و مسائل آن تشکر و قدردانی می کند .
اول: درباره سابقه روز معلم و چرایی آن زیاد گفته و نوشته شده است. 12 اردیبهشت ۱۳۴۰ انبوهی از معلمان برای تحقق خواستههای صنفی و افزایش حقوق به خیابانهای تهران آمدند اعتراض معلمها، کمکم به درگیری با پلیس کشیده شد.
سرگرد ناصر شهرستانی، رئیس کلانتری بهارستان، با یک شلیک به سر « ابوالحسن خانعلی » معلم ساده دبیرستان جامی اسباب مرگ او شد. کشته شدن خانعلی، آتش خشم معلمان را شعلهور ساخت و شعلههای غضب معلمان، جعفر شریف امامی، نخستوزیر وقت را مجبور به استعفا کرد. ۱۸ اردیبهشت همان سال، معلمها اجتماع بزرگتری را شکل دادند و اعلام کردند از این پس ۱۲ اردیبهشت را به عنوان روز معلم گرامی خواهند داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۲ اردیبهشت ۵۸، استاد مرتضی مطهری روحانی اهل فکر و قلم به دست گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید. تقارن این رویداد هولناک، با روز ۱۲ اردیبهشت موجب شد تقویم انقلاب اسلامی هم این روز را به عنوان روز معلم به رسمیت بشناسد و معلمان هرسال در این روز یاد و خاطره استاد مطهری و دکتر خانعلی را گرامی بدارند.
دوم: روز معلم فرصت مناسبی است تا با هم حال و روز آموزش و پرورش را مرور کنیم. واقعیت امر این است که هوای آموزش و پرورش سال هاست ابری و در اکثر مقاطع زمانی همراه با گرد و غبار و وزش بادهای شدید بوده و تودههایی پر فشار از طرف نمایندگان مجلس هم در اکثر مواقع بر این ناپایداری جوی افزوده است.
سالهاست که معلمها به این باور رسیدهاند در چنین حال و روز و آب و هوایی نباید چشم امیدی بر آسمان بیباران ستاد داشته باشند و شاید خیلی دور از انصاف و واقعیت نباشد که بگویم در طول این سالها در چنین حال و احوالی رنجوری آموزش و پرورش بیش از پیش شده و هر وزیر و دولتی اعم از اصولگرا واصلاحطلب که آمدند از ظن خود یار آن شده و از درون آن در جستوجوی اسرار به گل نشستگی این کشتی عظیم نبوده و آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید به عنوان میراث دار و سکاندار این کشتی لاجرم یا باید به سبک و سیاق پیشینیان ادامه دهد یا بر اساس تدبیر و عقلانیت آسیبهای احصا شده را اولویتبندی کند و براساس درجه اهمیت و اولویت به کم کردن این آسیبها و درمان این بیمار رنجور بپردازد.
روشن است که اولی به حال جامعه و معلم و کشور مضر و دومی نیازمند صبر و بردباری و پشتیبانی همه دستگاهها و اهتمامی جدی و حمایتی عملی همانند آنچه در عرصه سلامت و بهداشت رخ داده است. اتفاقی که اگر رخ دهد میتواند مکمل بسته سلامت دولت باشد و تدبیری باشد برای ماندگاری و استمرار ارتقای سطح سلامت و بهداشت کشور زیرا که آموزش زیربنای استمرار و ماندگاری همه طرحهای خوب است.
سوم: حال و روز آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته اگر خوب است به این دلیل است که معلم و مدرسه و دانشآموز اولویت کشورشان است. اگر آب و هوای آموزش و پرورششان آفتابی و همراه با وزش نسیم صبحگاهی است به این دلیل است که نزد آنها سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی بالاتر از پنجدرصد است اما در کشور ما، با وجود همه حرفهای قشنگی که درباره آموزش و پرورش زده میشود و با وجود تولید ناخالص ملی ۴۷۰ میلیارد دلاری تنها در یک سال دولت قبل، سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه پیشنهادی همان دولت بسیار کمتر از استاندارد جهانی بوده است.
اگر حال آموزش و پرورش آنها خوب است به این دلیل است که بیش از98درصد از اعتبارات آموزش و پرورششان صرف هزینههای پرسنلی و حقوق نمیشود آنها برای کیفیتبخشی به محتوا و آموزش معلمان، ایمنسازی کلاسهای درس، کتابخانه، آزمایشگاه، به روز کردن معلمان، بودجههای خوب اختصاص میدهند. حال آموزش و پرورش آنها به این دلیل خوب است که میداننداگر 98درصد اعتبارات آموزش و پرورش به پرداخت حقوق اختصاص یابد معنایش چیزی جز تداوم معلممحوری و ارتقا نیافتن کیفیت آموزشها و رها کردن معلم با مشکلاتش نیست. آنها میدانند مدیران جوان با انگیزه با نشاط و علاقهمند به کار و سرشار از ایده میتوانند حال مدرسه و کلاس درس و معلم و نظام آموزشیشان را خوب کند و سالها در یک چرخه بسته مسببان بدحالی نظام آموزشی خود را تنها جابهجا نمیکنند و عرصه مدیریت را برای مدیران نوآور و خلاق و جوان باز میکنند!!
چهارم: این روزها خوشبختانه فارغ از هیاهوی رسانهای و ژستهای تبلیغاتی در آموزش و پرورش اتفاقات خوبی رخ داده که اگر صبوری و حمایت همه جانبه به کمک آن بیاید میتوان امیدوار بود در آیندهای نه چندان دور حال آموزش و پرورش ما هم خوب شود.
این روزها از طرحهای فیالبداهه و خلقالساعه خبری نیست، جابه جایی و تغییرات مستمر در ساختارها و دورههای تحصیلی متوقف شده، طرحهای نمایشی و عامهپسند مانند ضیافت تعطیل شده است از استخدامهای بیرویه و مبتنی بر سیاست اثری نمانده، نگاه آزمایشی جایش را به نگاه پژوهش محور و مطالعاتی داده، ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس صاحب ردیف خاص شده است و مدیریت و ساماندهی نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفته است و تلاش شده تا پیچ و خمهای اداری و موانع برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در اداره مدارس به حداقل برسد، نشاط و جنب وجوش تشکلهای صنفی و معلمی زیاد شده و امنیت فرهنگی جای فرهنگ امنیتی را گرفته و اراده دولت در اجرای رتبه بندی معلمان امید به ایجاد انگیزه در بین معلمان ایجاد کرده است.
اگر میخواهیم آب و هوای آموزش و پرورش ما هم آفتابی شود ، باید مسئولانه از آموزش و پرورش دفاع کرد. مشکل معلمان را تنها در پرداخت دیون و مطالبات جستوجو نکرد و کم کاریها و ملی نگاه نکردن به آموزش و پرورش را پشت برگزاری جشنهای نمایشی و تعریف و تمجیدهای شعاری پنهان نکرد ، باید در حمایت از این دستگاه انقلابی رفتار کرد و فارغ ازمطامع جریانی و منطقهای و گروهی به مطالبه رهبری پاسخ داد که همه دستگاهها باید پشتیبان آموزش و پرورش باشند و باور کنیم اگر حال اینجا خوب شود حال همه ما و همه جای این سرای عزیز هم خوب میشود.
گروه اخبار /
روز معلم كه فرا ميرسد ذهن هر كسي كه نيمكتهاي مدرسه را تجربه كرده باشد ناخودآگاه، به خاطرات تلخ و شيرين دوره دانش آموزي ميرود و قبل از هر چيزي حس زيباي شاگردي لبخندي بر لبانش مينشاند. حسي كه معلم و معلمي را تحسين ميكند.
مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، انجمن اسلامي معلمان ايران و سازمان معلمان ايران به مناسبت روز معلم بيانيههايي جداگانه منتشر كردند.
«روز معلم در حالي فرا ميرسد كه همچنان مشكلات معيشتي و تنزل منزلتي به حرفه معلمي آسيب جدي رسانده و اين آسيب بحران چهارگانه معيشت، منزلت، معرفت و مهارت، نظام آموزشي را به شدت تهديد ميكند دانش و مهارت معلمي را تحتشعاع قرار داده است.
با آغاز دولت يازدهم و رويكرد نسبتا مطلوب به امر مشاركت به ويژه تشكلها در عرصه آموزش و پرورش روزنه اميدي ايجاد شد. اما محدوديتهاي اين دولت در زمينههاي اقتصادي مانع از تحقق مطالبات بر حق معلمان از جمله بازنشستگان گرديده است. محدوديتي كه براي معلمان چندان قابل پذيرش نبوده و به حق همچنان خواستار رفع موانع هستند.»
اين بخشي از بيانيه سازمان معلمان ايران بود.
در بخشي از بيانيه مجمع فرهنگيان ايران اسلامي آمده است: «هر چند هنوز آوار ويرانههاي هشت سال برداشته نشده اما اعتماد و اميد به آينده در قلب بيشتر مردم زنده شده است. ما فرهنگيان همراه و همسو با ساير اقشار مردم ايران اسلامي مصمم هستيم زنجيره پيروزيهاي خود را با شركت در انتخابات اسفندماه ٩٤ تكميل نماييم و نمايندگاني را براي مجلس انتخاب كنيم كه دغدغه منافع ملي داشته باشند.
ما ميدانيم كه معلمان با مشكل معيشت دست به گريبانند و ريشه اصلي مشكلات را در اين ميدانيم كه تورم سالانه از درصد افزايش حقوق معلمان بالاتر است. دولت بايد با مهار تورم و افزايش اعتبار پول ملي تورم را كاهش دهد و اين مسير را با شتاب بيشتري طي كند.»
انجمن اسلامي معلمان ايران نيز در بيانيه خود گفته است «آموزش و پرورش كشور در طول سالهاي گذشته بهشدت آسيب ديده است، محدوديتهاي حاكم بر فضاي آموزش و پرورش، طرحهاي بدون پشتوانه علمي و كارشناسي، بيتدبيري و ناكارآمدي، دخالت متوليان متعدد و غيرپاسخگو، دور باطل تغيير پي در پي سيستم آموزشي كشور، افزايش افت تحصيلي، كاهش كيفيت آموزش و پرورش، جدايي و جزيرهاي شدن روابط ميان بدنه اداري، اجرايي، كارشناسي آموزش و پرورش و معلمان ساختار اين نهاد را به شدت ضعيف و شكننده كرده است.
جامعه معلمان ايران بيش از هر چيز بر رفع تبعيض پرداختها و درآمدها و حفظ جايگاه و شأن معلم و نگاه به آموزش و پرورش به عنوان نهادي راهبردي و زيربنايي تاكيد دارند. صرف اعلام برخي افزايش پرداختها علاج مسائل آموزش و پرورش نيست.»
روزنامه اعتماد
وزیر محترم آموزش و پرورش
جناب آقای فانی
با سلام
در راستای دعوت جنابعالی مبنی بر نظر خواهی از فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه بندی فرهنگیان مصوب آخرین جلسه دولت در سال 93 از شما استدعا دارم دقایقی را با توجه به حسن نظر جنابعالی دراحساس همدلی و همزبانی با فرهنگیان در این نامه مداقه فرمایید.
به نظر من طرح رتبه بندی جدید در قالب مدیریت خدمات کشوری طرحی شتاب زده و در واکنش به اعتراضات معلمان است که در صورت اجرا، ا گرچه اندک کمکی در راستای حل مشکلات معیشتی آنان است ، منزلت اجتماعی معلم را به کلی نادیده گرفته ، نه تنها در راستای تحول در آموزش و پرورش نبوده، بلکه ظلم مضاعفی نیز به فرهنگیان وارد خواهد آورد (لحاظ نشدن جایگاه واقعی معلم ).
جناب آقای وزیر
هدف از اجرای این طرح را ایجاد عدالت اداری میان معلمان دانستند. بایستی یاد آور شوم که برای ایجاد عدالت اداری آیا جناب آقای وزیر بهتر نبود بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را به درستی اجرا می نمودید نه به طور سلیقه ای و برای همه صرف نظر از مدرک شان به طور یکسان آن هم با ضریب 1300.
عمده مطالبه فرهنگیان رفع تبعیض میان فرهنگیان و سایر کارمندان دولت بود در حالی که جناب آقای وزیر در واکنشی شتاب زده طرح جدید رتبه بندی را برای ایجاد عدالت میان "خود فرهنگیان" به میان آورده و ظلم مضاعف نموده چه اینکه طرح رتبه بندی قبلی، که با هم سنگ دانستن جایگاه معلم در صدد هماهنگی حقوق در حد 80 درصد دریافتی اعضای هیات علمی را نوید می داد را با طرحی با عناوینی چون (مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی) که جایگاه معلم را در ردیف کارمندان اجرایی قرار می دهد عوض نموده، با این وجود حتی در همین جایگاه نیز معاون جنابعالی، آقای بطحایی در گفت و گوی شبکه خبر عنوان می دارند که معلمان انتظار ندارند که دقیقا حقوقی هم ردیف کارمندانی چون بانکی ها داشته باشند.(چرا چنین انتظاری ندارند،برما که پوشیده است). نکته دیگر اینکه همین حالا همکاران محترم چنین عناوینی را در احکام خود دارند. اگر بنا باشد که عناوین قبلی برقرار باشد که دولت با توجه به اعتبار تخصیص یافته توان پرداخت آن را ندارد ، لاجرم ، بشارت تنزل عنوان عالی یا ارشد و خبره کسب شده برای فرهنگیان عزیز در راه است.
جناب آقای وزیر
درست است که فرهنگیان تجمعات اعتراض آمیزی برگزار نموده اند ولی مطالبه آنها رفع تبعیض میان آنان و سایر کارمندان دولت می باشد نه مخالفت با طرح رتبه بندی بر اساس عناوین و شاخص های موجود در طرح قبلی، که اتفاقا آن طرح قبلی همواره از خواسته های فرهنگیان بوده، یعنی هم ردیف بودن آنان و سنجیده شدن آنان با اعضای هیات علمی و مخالفتی هم اگر بوده به جهت اولویت بندی بوده و ناراحتی عمده فرهنگیان به خاطر گره زدن مشکلات معیشتی آنان با طرح رتبه بندی است .
آیا بهتر نبود دولت محترم با توجه به اعتبارات موجود، مبلغی را ذیل هر عنوان دیگری به حقوق فرهنگیان اضافه می نمود و طرح رتبه بندی را این گونه قربانی نمی کرد ؟
سخن آخر اینکه جناب آقای وزیر طرح فعلی جنابعالی و عناوین آن چه جایگاهی برای معلم به ارمغان خواهد آورد؛ عناوین ذیل طرح شما قبلا توسط فرهنگیان کسب شده است.
سوال اینست که با توجه به لحاظ نشدن جایگاه معلم در این طرح، یکسانی عناوین طرح فعلی با عناوین موجود در احکام فرهنگیان و احتمال تنزل آنان از عناوین موجود در احکام شان با توجه به اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای این طرح، آن "آثار مثبت و ارزشمند" از قبیل "ارتقای کیفیت آموزشی" و "ارتقای بهره وری در آموزش و پرورش" که جنابعالی در مصاحبه خود خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش خواستار بیان آن برای فرهنگیان جهت کم رنگ جلوه داده نشدن طرح ارزشمند جنابعالی توسط مخالفین بوده اید را دقیقا در چه جنبه هایی از طرح جدید باید جست و جو کرد.
در پناه حق
با تشکر
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
به نام یکتا هستی بخش جهان دانش آموز امانتی است که معلم امانتدار اوست . با این جمله می نوان به نقش مهم معلم پی برد . یک معلم هر روز امانتدار حداقل 40 دانش آموز می باشد که علاوه بر آن به آموزش و پرورش آنها مشغول می باشد . بعضی از افراد کوته فکر در جامعه به جای سپاس و تقدیر از معلمان با کشیدن کاریکاتور در روزنامه به توهین آنها می پردازند .
آیا سردبیر این روز خودش روزی دانش آموز نبوده است ؟
اگر این آقا این جمله مولا علی (ع) من علمنی حرفاً فقد سیرنی عبداً را درک کرده باشد دیگر چنین غلطی مرتکب نمی شد. اگر معیشت و شان و منزلت معلم در جامعه تنزل پیدا کند در آینده ای نزدیک مشکلات و گرفتاری به سراغ همه ی افراد جامعه خواهد آمد .
مسئولین مملکت فکری به حال فرهنگیان بکنید . یک فرهنگی با سابقه 25 سال خدمت با دریافتی ماهیانه 1 میلیون تومان چگونه می تواند مخارج زندگی خانواده اش را تامین کند ؟
آیا شما می توانید با مبلغ فوق هزینه زندگیتان را تامین کنید ؟
مگر اسلام نگفته برادری و برابری در صورتی که در جامعه ما هیچ کدام به چشم نمی خورد .
همه دست به دست هم دادند تا معلم را در جامعه خوار و ذلیل کنند .
پس ای فرهنگیان عزیز یه خود آیید و با وحدت و همدلی عزت و منزلت خود را باز یابید .