گروه اخبار / عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزارت آموزش و پرورش خواست با اجرای طرح آمایش در این وزارتخانه برای تعیین تکلیف نیروهای ناکارآمد در این وزارتخانه و برنامه ریزی برای آینده آموزشی کشور اقدام کند.
گروه اخبار /
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در همایش فرمانداران سراسر کشور گفت: در ردیف پرداخت های بودجه ۹۴ نیاز به شش هزار میلیارد تومان صرفه جویی است که قرار نیست در این صرفه جویی از سفره کارمندان چیزی زده شود.
محمدباقر نوبخت افزود: با مروری بر دریافت ها و پرداخت های بودجه سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی، پیش بینی عملکرد بودجه متفاوت با ارقام مصوب است.
وی گفت: بودجه ۹۴ با منابع عمومی ۲۲۴ هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال شد و در آن زمان با قیمت نفت ۷۲ دلار پیش بینی ، تهیه و تقدیم مجلس شد.
نوبخت افزود: این در زمانی بود که تا تصویب لایحه، قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار رسید، لذا دولت اعلام کرد که لایحه بودجه باید متناسب با افت قیمت نفت تعیین شود اما مجلس دریافت بودجه ۲۲۴ هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت را به ۲۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش داد لذا اعلام کرد اعداد و ارقام در اعتبارات هزینه های تملک دارایی سرمایه ای بر پایه ۲۳۶ هزار میلیارد تومان است که این عدد خوشبینانه و غیر واقعی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد: بعد از آن در ماده واحده ای تصریح شد در شش ماهه اول سال ۹۴ سقف منابع عمومی در حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان تغییر یابد.
وی ادامه داد: سازمان مدیریت نیز با مدیریت لازم برخی جداول بودجه را ابلاغ کرد.
نوبخت گفت: اما ۲۲۰ هزار میلیارد تومان هم قابل تحقق نیست و لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعد از تصویب قانون بودجه پیش بینی از واقعیت های بودجه انجام و پیش نویسی را در این زمینه تهیه کرد.
نوبخت در تشریح پیش نویس لایحه بودجه افزود: در خوش بینانه ترین شرایط با احتساب نفت ۵۲ دلاری کل منابع استحصالی ما در بودجه سال ۹۴ در مجموع ۱۹۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی افزود: از این مبلغ برخی پرداخت ها شامل بودجه های عمرانی و جاری اجتناب ناپذیر است که در بخش بودجه عمرانی مجلس تأکید کرده که در هر شرایطی باید سی هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شود.
نوبخت در ادامه به ردیف حقوق و دستمزد در بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: این بخش هیچ گونه کاهشی نخواهد داشت.
وی گفت: در بخش سایر بودجه سال ۹۴ شامل بودجه کمیته امداد ، سازمان بهزیستی و ردیف های متمرکزی مثل روند ۶۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه ها هیچ تغییری نخواهد یافت.
وی در باره منبع درآمدی هدفمندی یارانه ها گفت: باید بر اساس نزدیک کردن قیمت سوخت به فوب خلیج فارس و قیمت تمام شده آب و برق و اختصاص ۵۰ درصد از منابع درآمدی به خانواده ها و سی درصد به تولید و بیست درصد به دولت برای کارهای عمرانی و جاری باید ردیف دریافت ها و پرداخت ها واقعی شود.
خبرگزاری صداو سیما
آذربایجان شرقی
گروه اخبار /
مسعود ثقفی درخصوص حکم ناظم متعرض به دانشآموزان اظهار داشت: بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع هیئتی از سوی آموزش و پرورش متشکل از تیم از بازرسی، حراست، مشاوره و روابط عمومی جهت رسیدگی به مدرسه مورد نظر مراجعه کرد و پس از بررسیهای اولیه بلافاصله ابلاغ معاون مدرسه لغو و مدیر مدرسه نیز به دلیل بیتوجهی به گزارشات واصله برکنار و فرد دیگری به عنوان مدیر مدرسه منصوب شد.
وی بیان اینکه با توجه به آثار سوءاجتماعی، اداری و قبح عمل ارتکابی توسط مشارالیه و در راستای ماده 13 تخلفات اداری و با موافقت وزیر حکم آماده به خدمت نامبرده در تاریخ 24 / 2 / 93 صادر شد و پس از آن هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان در تاریخ 4 تیر سال 93 رای به اخراج فرد موردنظر داد، افزود: این رای پس از تایید هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 23 مهر 93 قطعی و حکم اخراج وی از آموزش و پرورش در تاریخ 24 آبان 93 صادر شد.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: پس از آن شکواییههایی علیه معاون مذکور تنظیم و از طرف آموزش و پرورش به صورت مجزا در شعبه کیفری رسیدگی کننده به این پرونده به پرونده الحاق شد.در طول این مدت طی چندین مرحله مجربترین مشاوران و روان شناسان و اساتید دانشگاهها در مدرسه حضور یافته و نسبت به آموزش خانواده به تفکیک پایهتحصیلی اقدام کردند همچنین به صورت پرسشنامه سنجشهایی برای شناسایی دانشآموزان در معرض آسیب نیز به عمل آمد.
وی بیان کرد: در کنار این اقدامات، برای سایر مقاطع تحصیلی محدوده وقوع حادثه از جمله دبیرستانهای دخترانه جلسات توجیهی و آموزشی ویژه مهارتهای ارتباطی برگزار و بروشورهایی تحت عنوان تربیت جنسی و پیشگیری از سوءاستفاده جنسی برای اولیا تهیه و توزیع شد.مراکز مشاوره آموزش و پرورش نیز رایگان و خارج از نوبت به اقدامات مشاورهای برای دانشآموزان و خانوادههایشان پرداختند.
ثقفی ادامه داد: نصب فوری دوربین مداربسته در دبستانی که این اتفاق در آن رخ داده بود به منظور ایجاد آرامش روحی و روانی در اولیا و دانشآموزان، شادابسازی فضای فیزیکی و رنگآمیزی دیوارهای حیاط، تخریب مکان وقوع حادثه و تبدیل آن به سالن اجتماعات صورت گرفت. طی بررسیهای به عمل آمده پیش از این اتفاق، هیچ شکایتی و مراجعهای درخصوص مسائل غیراخلاقی از مدرسه مذکور یا فرد موردنظر به آموزش و پرورش واصل نشده بود و در پرونده گزینشی و استخدامی این فرد نکته مبهم و سابقه سوء وجود نداشت.
گزارش گروه سخن معلم /
گزارش سخن معلم در مورد اذیت و آزار دانش آموزان توسط معاون مدرسه
در روزهای اخیر ، اخبار و حتی تحلیل هایی در مورد اذیت و آزار دانش آموزان در یک مدرسه در رسانه ها منتشر شد ...
در روزهای اخیر ، اخبار و حتی تحلیل هایی در مورد اذیت و آزار دانش آموزان در یک مدرسه در رسانه ها منتشر شد .
به نظر می رسد توجه به واقعیات و یا " واقعه نگاری " و حتی انعکاس نظر مسئولان و حتی مردم ، حلقه مفقوده غالب این رسانه ها بوده است . این سایت ها ، با جنجالی کردن و حتی آب و تاب دادن به قضیه ، سعی در بزرگ نمایی موضوع کرده اند .
این واقعه ، در یکی از دبستان های منطقه غرب تهران ، اتفاق افتاده است .
بر اساس گزارش های رسیده به سخن معلم ، در این دبستان ، معاون پرورشی به برخی اعمال معاون آموزشی آن مدرسه مشکوک شده و بدون آن که حتی مدیر مدرسه و یا اداره آموزش و پرورش منطقه را در جریان مساله قرار دهد ، خود راسا به نیروی انتظامی اطلاع داده و از طریق اطلاع رسانی و دعوت کردن اولیا دانش آموزان مدرسه، به پیگیری موضوع می پردازد .
اولیاء خشمگین در مدرسه تجمع کرده و راه اداره آموزش و پرورش را در پیش می گیرند .
پس از آن نیز به اداره کل آموزش و پرورش تهران و... مراجعه می کنند .
مدیر اداره آموزش و پرورش آن منطقه و نیز مدیر کل آموزش و پرورش تهران ، آقای چاربند در مدرسه حضور پیدا کرده و سعی در حل مساله می کنند .
یک مقام آگاه در اداره آموزش و پرورش به سخن معلم گفت : " به محض اطلاع ، با شورای معاونین منطقه در مدرسه حضور پیدا کردیم و حداقل دو سه جلسه اجرایی با کادر مدرسه و انجمن اولیا و مربیان تشکیل دادیم .
در مرحله اول ، مدیر مدرسه از کار برکنار و عوامل اجرایی مدرسه تغییر پیدا کردند و حتی سرایدار مدرسه نیز عوض شد . "
این منبع مسئول ادامه داد : " از آن جایی که اولیاء دانش آموزان به شدت دچار ترس ، بدبینی و بحران هویت شده اند ، برای همه اولیاء دانش آموزان مدرسه ، کارگاه های آموزشی با حضور روان شناسان و مشاوران تشکیل دادیم .
قرار شد از سال آینده ، یک تا دو روز کاری ، مشاورانی مجرب و متخصص در مدرسه حضور پیدا کنند و آن ها را مورد مشاوره و احتمالا روان درمانی قرار دهند .
اقداماتی برای شاداب سازی و تغییر فیزیکی فضای مدرسه آغاز شد .
حتی به اولیاء دانش آموزان پیشنهاد دادیم که در صورت رضایت آنان ، می توانیم مدرسه را تغییر مکان دهیم .
مقدمات نصب دوربین های مدار بسته در مدرسه انجام شد . "
این مقام مسئول تاکید کرد : " از آن جایی که انتشار این خبر، سایر معلمان مدرسه را دچار انفعال ، یاس و بی انگیزگی کرده بود ، از اولیاء دانش آموزان درخواست کردیم که این عمل اشتباه را به حساب سایر معلمان ننویسند و حتی از آنان حمایت کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند . "
براساس تحقیقات به عمل آمده توسط سخن معلم ، متهم این پرونده ، آقای " ن " متاهل بوده و دارای فرزند می باشد . ایشان قبلا دبیر ریاضی بوده و بعدا معاون مدرسه گردیده است .
از قرار معلوم ، ایشان دچار مشکلات خانوادگی نیز بوده است .
همچنین مدیرانی که قبلا با این فرد کار کرده اند اظهار می دارند که مورد خلافی از او در مدت فعالیت و خدمت مشاهده نکرده اند .
از سوی دیگر ، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده ، متهم تا کنون به عمل خود اقرار نکرده است و حتی پزشکی قانونی نظر نهایی خود را اعلام نکرده است .
گزارش های مردمی رسیده به سخن معلم و نیز صحبت های برخی اولیاء دانش آموزان حاکی از این است که متهم ، اعمال غیرمتعارفی را با دانش آموزان صورت می داده است اما این دانش آموزان از ترس و وحشت ایجاد شده توسط این معاون ، آن ها را بازگو نمی کردند ...
شنیده ها و گزارش ها نشان می دهند که برخی از نمایندگان مجلس ( مخالف دولت ) پیگیر این موضوع در اداره آموزش و پرورش بوده اند .
همچنین برخی نهادهای شبه نظامی اعلام کرده بودند که می خواهند در مساله ورود پیدا کنند که البته با تدبیر مسئولان آموزش و پرورش ، مساله رفع شده است .
توضیح : سخن معلم از ذکر نام مدرسه و یا منطقه آموزشی معذور است .
« سخن معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است تا فارغ از نگرش های سیاسی و یا جناحی ، نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند .
مطالب مطرح شده لزوما دیدگاه مدیر مسئول و دست اندرکاران گروه سخن معلم نیست و ما بر اساس دکترین خود که نهادینه ساختن « تفکر انتقادی »و « گفت و گو » است آن را منتشر می کنیم .
" جناب دکتر فانی که از ابتدای انقلاب در آموزش و پرورش حضور داشته است ، اخیرا در نکاتی قابل تامل راه حل خود را برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش بیان نمود ؛ ایشان فرمود که 116 هزار معلم بی سواد و از طریق رابطه وارد این سیستم شدند ، در این بین افرادی که به عنوان معلم قرآن استخدام شدند حتی قرآن خواندن را نیز بلد نیستند ؛ وی همچنین خاطر نشان کرد تنها راه حل برون رفت از مشکل کاهش نیروی انسانی به 750 هزار نفر هست .
حال فهمیدیم از بین یک میلیون معلم 116 هزار نفر بی سواد هست که تمام اینها توسط دولت قبل استخدام شدند و تنها دلیل برای بی سواد بودن این عده استخدام این افراد توسط جناب حاجی بابایی هست ؛ به عبارتی هر کسی را که دولت قبل استخدام کرده بی سواد بوده و اکثرا فامیل احمدی نژاد و مدیران وی هستند .
اما ایشان فقط با این 116 هزار نفر مشکل نداشته و رقم را 250 هزار نفر عنوان می کند تکلیف این 116 هزار نفر که مشخص شد اما وزیر به این هم بسنده نکرده و 134 هزار نفر دیگر را هم مازاد عنوان می کند که باید از سیستم خارج شود .
حال اینک به نقد نظریه دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش می پردازیم :
در زمان آقای حاجی بابایی 40 هزار نفر از طریق آزمون سراسری که فرزندان این مرز و بوم بوده در فضای کاملا رقابتی و با درج در روزنامه های کثیر الانتشار استخدام شدند که بیشتر مشاور دبیر تربیت بدنی و دبیران هنرستان ها بودند ؛ در مورد مشاورین با توجه به اینکه در سال آینده انتخاب رشته در دوره متوسطه اول صورت خواهد گرفت و به اذعان معاون آقای فانی دکتر کفاش با حجم عظیمی از کمبود مشاور مواجه شده به گونه ای که تمام دبیرستان های دوره متوسطه دوم بدون مشاور خواهند ماند که اگر این استخدامی های دولت قبل نیز نبود که مدارس متوسطه اول نیز از سال آینده فاقد مشاور می شدند ،دسته دوم دبیران هنرستان ها هستند که با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها با کمبود بسیار شدید مواجه خواهند شد و تکلیف دبیران تربیت بدنی نیز کاملا مشخص هست که مازاد نیستند .
در زمان حاجی بابایی تعداد محدودی به عنوان معلم قرآن استخدام شدند که از بین قاریان قرآن بودند و معلوم نیست وزیر بر چه اساسی مدعی هست که این معلمین خواندن قرآن بلد نیستند ؛ آیا از این افراد امتحان قرآن اخذ نموده است ؟
دست سوم ، دبیران حق التدریسی هستند که اصلا در زمان دولت قبل به کار گرفته نشده اند بلکه در زمان دولت کارگزاران و اصلاح طلبان به کار گرفته شده و فقط توسط آقای حاجی بابایی تبدیل وضعیت شده اند که بر فرض بی سواد بودن ،گریبانگیر خود جناب فانی نیز می شود که در زمان معاونت ایشان استخدام شده اند .
4- اما 134 هزار نفر نیز علاوه بر این 116 هزار نفر مازاد معرفی شده اند .
وزیر محترم چاره کار را در کاهش نیروی انسانی و افزایش تعداد دانش آموزان در کلاس های درس عنوان می کندکه این کار به کیفیت آموزش ضربه وارد کرده و مانع از تربیت و توجه کافی توسط معلمین خواهد شد مخصوصا امروزه که میزان پرخاشگری و جرائم دانش آموزان در مدارس رو به فزونیست که آخرین مورد آن چاقو کشی یکی از دانش آموزان هست که دبیر خود را به قتل رساند ،هر چند که تراکم دانش آموزان در کلاس 11 نفر نبوده بلکه 30 نفر هست و وزیر بدون کسر نیروهای اداری به این رقم رسیده است .
نکته بعدی ، استخدام 5 هزار نفر هست که اگر به دنبال کاهش معلم هستیم فلسفه این استخدام چیست؟
در پایان باید بگویم که آیا صحیح است که وزیر آموزش و پرورش نیروهای خود را بی سواد و مازاد عنوان می کند .
آیا چنین فردی که چهره ای بی سواد از نیروهای خود در رسانه ها مطرح می سازد ، می تواند مدافع این قشر باشد ؟
به یاد داشته باشیم که وزیر بهداشت به خاطر پخش سریال « در حاشیه » به رئیس صدا و سیما نامه نوشت و از پزشکان خود با تمام قوا به دفاع برخاست تا جایی که پخش سریال ناتمام و متوقف شد ؛ آیا نباید به حال معلمین تاسف خورد زمانی که وزیرشان آنها را بی سواد و مازاد می خواند ؟ دیگر چه انتظاری از دیگران باید داشت ؟
افکار عمومی نیز با استناد به حرف های فانی خواهند گفت وقتی وزیرتان شما را بی سواد معرفی می کند پس حتما بی سوادید و از طریق رابطه استخدام شده اید ؟ "
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تربيت معلمان يك كار اساسي است؛ كاري كه در كشورهاي پيشرفتهاي مانند امريكا آن قدر جدي گرفته ميشود كه براي آن دانشگاه مجزا در نظر ميگيرند. دانشگاههايي كه با عنوان تربيت معلم در كشورهاي ديگر مشغول فعاليت هستند حالا در ايران به نام دانشگاه فرهنگيان شناخته ميشود. سه كار است كه گفته ميشود نميتوان آن را به دست هر كسي سپرد؛ معلمي، كار نظامي و قضاوت. اين نشاندهنده اهميت برگزيدن افراد با ويژگيهاي خاص براي اين كار است، انتخاب معلم كار دقيقي است چرا كه نبايد فراموش كنيم افراد باسواد زيادي هستند كه نميتوانند معلمهاي خوبي باشند.
آلفرد نورث وايتهد، رياضيدان برجسته انگليسي در همين خصوص كار تدريس را با پژوهش مقايسه ميكند و ميگويد: معلم خوب كارش كمتر از يك پژوهشگر نيست چرا كه شيوه تدريس و عملكرد معلم ويژگيهايي را بايد داشته باشد كه كمبود آنها ميتواند در نحوه آموزش و پرورش نسل آينده تاثيرات منفي داشته باشد. همين است كه وزير آموزش و پرورش اخيرا گفتهاند: «من استخدامهاي كارشناسي نشده و بدون نيازسنجي را در آموزش و پرورش به دليل بهرهوري پايين نيروي انساني، خيانت به نظام تعليم و تربيت دانسته و راهحل اساسي برون رفت از اين مشكل را كاهش نيروي انساني آموزش و پرورش ميدانم. » در اواخر كار دولت دهم تعداد زيادي نيروي انساني در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند، كساني كه سابقه تعليم و آموزش در مراكز تربيت معلم را نداشتند، از روانشناسي كودك و نوجوان يا فلسفه تعليم و تربيت چيزي نميدانستند، نميشود افرادي كه چنين دورههايي را نگذراندهاند صرفا به دليل نزديكي به خط مشي دولت وقت استخدام كرد. وجود اين چنين معلمهايي سبب ميشود كه نسلي تربيت شود با دانش كم، مهارتهاي زندگي اندك و پرورش نادرست. با وجود همه اينها در آخرين تابستان دولت قبل، در دو ماهه تابستان كه يك ماه آن در روزهاي گرم ماه مبارك رمضان بود، دورههايي فشرده براي اين نيروهاي تازه برگزار شد كه به عنوان دوره آموزشي تربيت معلم آنها محسوب شود در حالي كه تنها با دو ماه آموزش فشرده آن هم در ماه رمضان كسي نميتواند شايستگي لازم براي كسب عنوان معلم را به دست بياورد. نكته ديگر اين بود كه در دوره آقاي احمدينژاد وقتي ايشان به عنوان رييسجمهور وقت، رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي را بر عهده داشتند در عمل ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل بنيادين آﻣﻮزش و ﭘﺮورش را زير پا گذاشت. اين سند را هم ايشان و هم وزير وقت آموزش و پرورش امضا كرده بودند، سندي كه در آن ذكر شده بود دوره دبستان دو دوره سه ساله است اما برخلاف سند دوره شش ساله براي اين مقطع در نظر گرفته شد كه با سكوت اعضاي شورا اين طرح راي آورد، موضوع استخدام معلمان بدون سابقه و آموزش نديده هم به آن افزوده شد.
اما در خصوص بحث تعديل نيرو در آموزش و پرورش بايد توجه داشت كه بخشي از اين تعديل به صورت طبيعي انجام ميشود چرا كه هر ساله بيش از ٣٠هزار نفر بازنشسته ميشوند، به جز اين ميتوان برخي مشوقها مانند دادن سنوات بخشي از نيروها را به سوي بازنشستگي زودهنگام سوق داد اما من با تعديل نيروي با عجله موافق نيستم.
معتقدم كه وقتي اسم تعديل به ميان ميآيد بايد با ملاحظه و مطالعه همه راهكارها اقدام شود، درست مانند بحث خصوصيسازي كه در كليت خود لازم است اما بايد كارشناسيهاي فراواني انجام شود تا واگذاري مدارس به بخش خصوصي باعث نشود كلام امام راحل را از ياد ببريم كه فرمودند: مشكل محرومان را حل كنيم اين معيار ما براي عملكرد است، نبايد هيچ اقدام شتاب زدهاي منجر به اين شود كه سطح و كيفيت آموزش ميان فقير و غني متفاوت باشد. اين حساسيت در مورد معلمان استخدام شده در آموزش و پرورش نيز وجود دارد. هرچند شناسايي كساني كه جزو آن عده فراواني بودند كه در آن دوران بدون ضابطه استخدام شدند و حالا نميتوان كسي كه استخدام دولت است و سوابق حقوقي و استخدامي دارد را به راحتي كنار گذاشت.
اين نكته را هم بايد در نظر داشت كه اين طيف گسترده حتما با حسابگري و به اميد اثرگذاري در يارگيريهاي آينده راهي آموزش و پرورش شدهاند و داستان احتمالا جوري سامان يافته كه خروج اين افراد به سادگي امكانپذير نباشد. تعديل هم مانند ساير فرآيندها در آموزش و پرورش نيازمند مطالعه و دوري از شتاب زدگي است.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار /
پس از چندین اعتراض صنفی از سوی معلمان، وزیر آموزش و پرورش در نشستی با نمایندگان تشکلهای صنفی، به اعتراضهای آنها گوش داد، از مشکلات وزارتخانه عظیم آموزش و پرورش سخن گفت و به استخدامهای غیرقانونی در دولت قبل نیز اشاره کرد.
تلاش برای آزادی معلمهای زندانی، رسیدگی به وضعیت استخدامهای غیرقانونی دولت قبل، مشکلات صنفی معلمان و... موضوعاتی بود که در جلسه علیاصغر فانی با فعالان صنفی معلمان به آنها پرداخته شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دولت قبلی در مدت 44 ماه، 116 هزار نفر بدون ضابطه استخدام شدند و الان آموزش و پرورش با تعداد زیادی نیروی مازاد روبهرو است، گفت: «در سالهای قبل یعنی در زمان وزارت آقای حاجیبابایی سیاستهای آموزش و پرورش بسیار شتابزده و کارشناسی نشده بود و تعداد زیادی نیرو بدون ضابطه و نیاز و بعضا براساس روابط خانوادگی و قومی استخدام شدهاند.»
بهگفته فانی، «استخدامهای کارشناسی نشده و بدون نیازسنجی در آموزش و پرورش به دلیل بهرهوری پایین نیروی انسانی، خیانت به نظام تعلیم و تربیت بوده و بنده معتقدم کاهش 750 نفر از نیرویهای آموزش و پرورش میتواند راهحل مناسبی برای برطرف کردن مشکل نیرویهای مازاد آموزش و پرورش باشد.» وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «قبل از آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولان وقت به دلیل آنکه میدانستند در دولت جدید مسئولیتی نخواهند داشت راه ورود بیضابطه نیرو به شهر تهران را باز کردند و مشکلات عدیدهای برای آموزش و پرورش دولت یازدهم فراهم کردند. همین امر باعث شد که در حال حاضر در پایتخت دو هزار و 300 معلم در دوره دوم متوسطه به صورت مازاد داشته باشیم.»
او با بیان اینکه این استخدامهای بیضابطه باعث شد که افراد غیرحرفهای وارد آموزش و پرورش شوند، گفت: «در دولت قبل پنج هزار ردیف استخدام به معلمان قرآن داده شده است که متاسفانه تعدادی از این استخدامها براساس ضابطه نبوده بهگونهای که تعدادی از این افراد که بهعنوان معلم قرآن وارد آموزش و پرورش شدهاند، قادر به خواندن قرآن نیستند و مایه تأسف است که بگویم این استخدامها دردی از آموزش و پرورش دوا نکرده است.»
جلسه برای رسیدگی به مشکلات معلمها
وزیر آموزش و پرورش در جلسهای که با نمایندگان تشکلهای صنفی معلمان سراسر کشور داشت سعی کرد بخشی از دغدغههای معلمان را برطرف کند. محمود ایمانزاده، مسئول روابط عمومی کانون صنفی معلمان با بیان این موضوع به فرهیختگان گفت: «جلسهای که با وزیر آموزش و پرورش داشتهایم به نظر مفید میآید زیرا در این جلسه وزیر آموزش و پرورش اعتراضها را حق طبیعی معلمها دانست و بر این باور بود که این اعتراضها اگر در قانون و ضوابط باشد مشکلی ایجاد نمیکند.»
او با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش قول این را داد که برای آزادی معلمهای زندانی که به دلیل فعالیت صنفی زندانی شدهاند نیز تلاش و کوشش کند، افزود: «تلاش برای آزادی معلمهای زندانی از جمله صحبتهایی بود که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد و بر این باور بود که در شأن و منزلت مقام معلم نیست که در زندان باشد. آنگونه که آقای فانی گفت، در حال حاضر تلاش و رایزنیهایی با قوه قضائیه، دادستانی و... برای آزادی معلمها انجام شده است.»
ایمانزاده معتقد است: «بیشتر از این نمیتوان از دولت برای برطرف کردن مشکلات معلمها انتظار داشت. آموزش و پرورش میتواند با تعامل مناسب با تشکلهای صنفی معلمها مشکلات این قشر از جامعه را حل کند.»
او در مورد استخدام بیرویه که در دولت قبلی انجام شده و وزیر به آن اشاره کرد نیز گفت: «این افراد را که آموزش و پرورش نمیتواند اخراج کند، اما باید ساماندهی شوند. برای مثال در زمان وزارت آقای حاجیبابایی تعداد زیادی نیروی خدماتی استخدام شدند که آموزش و پرورش به آنها احتیاجی ندارد، اما نمیتواند این افراد را اخراج کند به همین دلیل باید با آموزش، در قسمتهای مختلف سامان داده شوند.»
ایمانزاده بر این باور است که آموزش و پرورش میتواند با کمک تشکلهای صنفی مشکلات معلمها را برطرف کند. او تاکید کرد: «معلمها به دنبال زندگی بدون دغدغههای مالی هستند و اگر از تجربههای کارشناسی افراد عضو تشکلها استفاده شود میتوان بخشی از مشکلات معلمها را حل کرد.»
حالا پس از چندین ماه انتقاد و اعتراض، وزیر آموزش و پرورش با تشکلهای صنفی به گفتوگو نشسته است. میتوان به این گفتوگو و نتایج آن امیدوار بود. امیدوار به رفع مشکلاتی که بخشی از آنها میراث دولت قبل برای دولت روحانی است؛ مشکلاتی مثل استخدامهای غیرقانونی و خارج از ضابطه.
( دیروووووز )
یکی از دانش آموزان ( صادق) دارد سر کلاس انشایش را می خواند.
صادق:" فامیل ها و آشنایانمان همه می گویند علم بهتر از ثروت است ، زیرا آدم وقتی علم داشته باشد ثروت هم دارد و هیچ ثروتی به پای علم نمی رسد.تازه پدر بزرگ خدا بیامرزم، پارسال به من می گفت :پسرم تا می توانی درس بخوان چون که این طوری باسواد می شوی و سری توی سر ها در می آوری.بهم می گفت: ببین چطوری پسر آقا ناصر، بقال سر کوچه مان درس خواند و و خواند و رفت دانشگاه و الان دکتر شده است و دارد به مردم خدمت می کند ، حتی از آدم های فقیر پول نمی گیرد.تازه دایی اسدِ من را هم عمل کرد و آپاندیسش را در آورد.من خیلی دوست دارم درس بخوانم و برای خودم کسی بشوم. این طوری همه من را دوست دارند و من می خواهم درس بخوانم و هی بخوانم تا در آینده معلم بشوم و با جهل و نادانی و بی سوادی مبارزه کنم و به بچه های سرزمینم ریاضی و علوم و دینی یاد بدهم تا بتوانند از پس کارهای خودشان بر بیایند یا مثلا فارسی یاد بدهم تا بتوانند بنویسند و دیگر محتاج کسی نباشند.ننه اعظم، مادر بزرگ سعید تازه گی ها رفته است نهضت تا سواد یاد بگیرد . می گفت که دلش می خواهد خودش روزنامه بخواند ، کتاب بخواند. می گفت دلش می خواهد کتاب داستان بخواند و سر از همه چیز در بیاورد و خودش به نوه اش که الان رفته سربازی نامه بنویسید.پس من نتیجه می گیرم سواد خیلی خوب است، علم خیلی خوب است و آدم با سواد همه چیز خواهد داشت و ثروت اون قدر ها هم که می گویند مهم نیست و من دوست دارم معلم بشوم و به بچه های ایران علم و فرهنگ یاد بدهم تا فهم و کمالات شان برود بالا وجامعه را از فقر و بی سوادی نجات بدهم. این بود انشای من. والسلام "
معلمِ صادق بعد از ظهر همان روز در خانه نشسته و دارد ورقه های بچه ها را تصحیح می کند.دختر5 ساله اش زهرا پیشش می آید.
زهرا: با با جون مگه قول نداده بودی از اون عروسکا که دختر خاله داره برام بخری ؟ برام می خری باباجون؟
معلمِ صادق: حتما می خرم دخترم... فردا با مامان جون می ریم برات می خریم...
پسر 12 ساله اش که گوشه ی اتاق نشسته و دارد کتاب علومش را می خواند می پرسد: بابا ! پس دوچرخه ی من چی؟! حتما می خری دیگه؟! کی می خری بابا؟!
معلمِ صادق: صد دفعه بهت گفتم ،اگه امسال خرداد، معدلت بیست بشه برات میخرم. هرجور شده برات می خرم.تا حالا دیدی بابا قول بده عمل نکنه؟!
(امروووووز)
صادق ،الان معلم شده و حدوداً بیست سال سابقه دارد.مستأجر است و دو فرزند دارد.یک ماشین پراید خریده است آن هم با اقساط 60 ماهه.البته او به آرزوی دوران مدرسه اش رسیده و معلم شده است و حالا در یک منطقه معمولی شهر زندگی می کند.یکی از دانش آموزان کلاسش انشایی نوشته و او دارد آن را در منزل می خواند:
« ....عمو ساسانم می گفت که علم و ثروت را نمی شود با هم مقایسه کرد.او که خودش الان مهندس کامپیوتر است و از دانشگاه... مدرکش را گرفته است می گفت که اگر آدم پول داشته باشد می تواند علم را هم به دست آورد و مدرک بگیرد.او می گفت که الان با کمک مالی بابا بزرگ مان، یک شرکت تولید نرم افزار راه انداخته است و در آمد خوبی هم دارد.به نظر من، علم را نمی شود به همین سادگی به دست آورد ولی ثروت را شاید بشود.تازه پدر من که خودش یک گاوداری بزرگ در اطراف شهر دارد به من گفته است که اگر حرفش را گوش کنم من را می فرستد به بهترین دانشگاه کشور و خرج تحصیلاتم را هم همه اش را می دهد و اگر پسر خوبی باشم و آن ها را اذیت نکنم برایم وقتی 18 سالم شد یک ماشین می خرد. تازه برای خواهرم که پارسال در دانشگاهِ...قبول شد یک ماشین شاسی بلند قشنگ خرید و زیر پایش انداخته تا با آن به دانشگاه برود و بیاید.در هر صورت به نظر من علم را می شود به کمک پول به دست آورد اما ثروت را نمی شود به کمک علم به دست آورد تازه اگر هم بشود خیلی خیلی سخت است.این بود انشای من. پایان »
دختر 5 ساله صادق می آید پیشش و درخواست می کند:بابایی...بابایی... میشه ازون عروسکا که مهناز داشت برام بخری؟ آخه اونا رو خیلی دوست دارم، میشه برام بخری بابایی؟! میشه؟!
همسرش از داخل آشپزخانه داد می زند: دخترم اونا روکه نمی شه خرید. آخه ازونا گیر نمی آد ...خیلی گرونن عزیزم...تازه برای سن شما بزرگه...مگه عروسک نازنازیِ یادگاری مامانی که بهت دادم چشه؟...بیا عزیزم ...بیا این ور بذار بابا کارای مدرسه شو انجام بده حواسش پرت نشه...
پسر نوجوان معلم از اتاق بیرون می آید و می پرسد:
بابا ؟ پس کی می خوای برام دوچرخه بخری؟ هر سال میگی امسال بعدش نمی خری ...؟کفشمم که دیگه پاره پوره شده میگم بخر، هی می گی امروز ،هی می گی فردا ...من دیگه نمی رم مدرسه...همش جلوی بچه های کلاسمون خجالت می کشم... اصلا دیگه درس نمی خونم...هی الکی بهم قول می دی و عمل نمی کنی...آخه چجور بابای دروغگویی هستی تو؟!
صادق که از ناراحتی و خجالت عرق شرم روی پیشانی اش موج می زند ، آن هارا با پشت دستش پاک می کند.همسرش می آید و می گوید:پس این طرح رتبه بندی تون چی شد؟ اصلا کمکی بهمون می کنه یا نه؟! راستی این قضیه یک درصدارزش افزوده راسته یا مثل بقیه قول هاشون الکیه...ببین صادق جان نمی خوام حالتو بدتر کنما! ولی الان سه ماهه قسط بانک مهر اقتصادت عقب افتاده ها...بِرِنجمون هم تموم شده ،هی می خوام بهت بگم می بینم اعصابت خراب تر می شه نمی گم...می دونم برای غرورت سخته ،ولی باید دنبال یه شغل دومی سومی باشی ... به خدا زندگیمون نمی چرخه...آخه تا کی بچه ها هرچی می خوان امروز و فردا کنیم... مگه چی می پوشیم چی می خوریم که بازم کم میاریم... خدایا خودت به دادمون برس...
(فردااااا)
صادق بیست سال است باز نشسته شده است.در سن هفتاد سالگی ،حدود 15 سال است که در یک شرکت بزرگ خصوصی، نگهبان شده است.یکی از شاگردان قبلی اش که حالا صاحب آن شرکت است او را استخدام کرده.به او ماهانه حقوقی می دهد که به روز هفتم ماه نرسیده ،تمام می شود.تازه گی ها انواع دردها ازجمله آرتروز گردن و مچ پا هم به درد های قبلی اش از جمله ناراحتی قلبی و ریوی اضافه شده است.دکترها گفته اند در ریه اش به خاطر گچ کلاس، مقدار زیادی جرم جمع شده که حاصل سال ها ایستادن جلوی تحته سیاه و نوشتن و تنفس این گچ های بعضاً غیر مجاز و آلوده بوده است.
معلم ادبیاتِ صادق، که روزی الگوی او بود در سن 65 سالگی به دلیل تصادف با یک ماشین پورشه فوت کرد.ظاهراً راننده پورشه ،یک پسر 17ساله بوده که از قضا تا همین چهار سال پیش ، شاگردِ معلمِ صادق دریک مدرسه ی غیر انتفاعی بوده است.ظاهراً،معلم ادبیاتِ صادق وقتی کنار یک بزرگراه شهری وقتی قصد داشته که عبور کند ، راننده پورشه مذکورکه گواهی نامه رانندگی نداشته، به دلیل بی تجربگی و نداشتن تعادل روحی و سرعت زیاد از مسیر منحرف شده و به سمت معلمِ صادق و چند عابر پیاده رفته و آن ها را زیر گرفته است.
ضمناً صادق، یک همکارِنگهبانِ شیفتی هم دارد که او نیز معلم است با 5 سال سابقه کار. آن دو نفر،به علاوه ی یک پسر جوان با مدرک فوق لیسانس ،به عنوان نگهبانان آن شرکت خصوصی بزرگ،مشغول به کار هستند...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / در یک طرح ابتکاری ، خانم « مرضیه تیمور پور » با مشارکت و هم اندیشی عوامل اجرایی مدرسه و توجیه دانش آموزان اقدام به اجرای " بازیافت " نموده است .
با توجه به این که پوشش گیاهی جنگلی کشور ما ضعیف و در حدود 5 / 7 می باشد و 98 درصد از تولیدات کاغذی کشور ما از درختان تامین می شود استمرار این وضعیت ما را با نابودی جنگل ها ، آلودگی هوا ،از بین رفتن آب های زیر زمینی ، فرسایش خاک و ده ها مشکل و بحران دیگر مواجه خواهد نمود . از سوی دیگر ، واردات کاغذ از خارج با احتساب قیمت های سال 85 - 80 موجب خروج حداقل 2575 میلیارد تومان ارز از کشور خواهد شد .
با در نظر گرفتن این عوامل ،اهمیت توجه به بازیافت منابع بیش از پیش احساس می شود که امید است با آغاز اجرای این طرح از مدارس کشور نظیر آن چه آموزگار دلسوز و متعهد خانم « مرضیه تیمور پور » به مرحله اجراء درآورده است شاهد مدیریت در بهره وری منابع باشیم .