صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

الهام شريفي / دبير مدارس شيراز

معلمان زن و كنش صنفي از جنس زنانه

جایگاه زنان در جامعه و  وزارت آموزش و پرورش   بي‌ترديد زنان نيمي از جامعه بشري را تشكيل مي‌دهند و سهم بزرگي از هر تحولي در جوامع بي‌تاثير از نقش و نفوذ زنان آن جامعه نيست. باتوجه به همين مساله اعلاميه حقوق بشر اصل عدم تبعيض را تاييد كرده و اعلام مي‌كند همه افراد بشر آزاد به دنيا آمده‌اند و از نظر منزلت وحقوق يكسان هستند و حق دارند بدون هيچ تمايزي از جمله تمايز‌هاي مبتني بر جنسيت از كليه حق و حقوق مندرج در آن برخوردار شوند.

با نگاهي گذرا بر اعتراضات و جنبش‌ها در تاريخ اين كشور بي‌شك مي‌توان ديد كه بخش غيرقابل انكار و عظيمي از مجموعه تحولات جامعه برعهده زنان بوده و در عرصه‌ها و شرايط گوناگون سياسي، اجتماعي و اقتصادي نقش مهم و چشمگيري داشته‌اند و اگرچه در مقاطعي اين نقش بنابر شرايطي كه به آنان تحميل شده گاه كمرنگ‌تر و گاه از رمق افتاده اما باهمان روند نيز همچنان مهم و تاثيرگذار بوده است. با اين همه گزارش « مجمع جهاني اقتصاد » نشان مي‌دهد شكاف جنسيتي ميان مردان و زنان طي سال‌هاي اخير در ايران تغيير چنداني نكرده است و در ابعاد اقتصادي و سياسي ميزان مشاركت زنان در اين عرصه‌ها به دلايل ساختاري و گاه فرهنگي، به مراتب كمتر از مردان گزارش شده است. اما حضور چشمگير زنان در عرصه‌هاي اجتماعي در سال‌هاي اخير خبر از تغييرات جدي درشكاف جنسيتي ذكرشده مي‌دهد. بالا رفتن سطح آگاهي عمومي زنان و به خصوص حضور پررنگ در سطح آموزش عالي شايد از دلايل مهم تغييرات ذكر شده باشد.

حضور گسترده و چشمگير زنان در فعاليت‌هاي صنفي و اجتماعي براي بيان خواسته‌ها و مطالبات شغلي و مدني‌‌شان آن هم نه فقط براي بيان مطالبات جنسيتي كه براي دست يابي به حقوق صنفي در تجمعات اخير معلمان وپرستاران و كارگران نشان از اين حضور دارد و نويدبخش آينده‌اي اميدوار‌كننده است؛ حضوري كه مي‌توان از دوجهت به آن نگريست، يكي از جهت آگاهي زنان از حقوق مدني و شغلي‌شان كه خود را بي‌هيچ شكي در برابري با مردان قرار داده‌اند و ديگر از اين جهت كه نگاه زنان به شغل از حد يك تفريح و رفع بيكاري خارج شده و حضور اجتماعي پر رنگ‌تر وجدي‌تري را شاهديم. نمونه روشن اين حضور را مي‌توان در فعاليت‌هاي صنفي و مدني معلمان مشاهده كرد. معلمان زن با حضور پررنگ در فضاي حقيقي و صفحات مجازي نشان داده‌اند ، در پيگيري خواسته‌هاي صنفي مصمم هستند. نكته مثبت و اميدوار‌كننده اين بوده است كه امروز بخشي از كنشگران صنفي درحوزه معلمان را زنان تشكيل مي‌دهند.

به عبارت ديگر ، حضور آنان صرفا منفعلانه نبوده و تاثيرگذاري آنان در تصميم‌گيري‌هاي انجام شده و برنامه‌ريزي براي فعاليت‌ها مشهود است. اين فعاليت‌هاي مدني مجالي براي زنان شاغل است كه به يك‌باره با پيگيري مطالبات حقوقي و شغلي‌شان بتوانند نگاه يك‌سويه وتعاريف مردانه‌اي را كه توانايي‌هاي‌شان در عرصه‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي زير سوال مي‌برد تغيير دهند، و از طرف ديگر نگاه حاكميت را نيز در جهت مسائل حقوقي نسبت به خودشان عوض كنند. با اين همه حضور زنان
به‌ خصوص معلمان زن در عرصه فعاليت‌هاي اجتماعي و صنفي داراي مشكلات و معضلات متعددي است كه گاه مي‌تواند همچون مانعي جدي حضور آنان را كمرنگ كند. بخشي از اين مشكلات ساختاري و ريشه درفرهنگ اجتماعي دارد. در جامعه ما حق و حقوق به درستي تعريف نشده و آگاهي در جهت آشنايي با اين حق و حقوق داده نشده است. در مورد زنان اين مساله پررنگ‌تر است چون مرز بين وظايف و ايثار هم مشخص نيست. گاه از خود گذشتگي‌ها را جزيي از وظايف‌مان تعريف مي‌كنيم. نگاه همكاران زن به دانش‌آموزان از نوع نگاه مادرانه آميخته با ايثار وفداكاري است. درنتيجه بعضا كمترين حقي براي اعتراض براي خود قايل مي‌شوند. مساله بعدي جداسازي زنان و مردان در مدارس وكلا سيستم آموزش و پرورش است. اين امر باعث شده است كه حس انتقاد و اعتراض از همكاران زن تا حدودي گرفته شود.

فقدان آگاهي لازم معلمان زن از حقوق صنفي از نتايج اين جداسازي است. اگرچه صفحات مجازي و شبكه‌هاي ارتباطي تا حدودي اين نقيصه را برطرف كرده است. وجود تفكرات مردسالارانه در ميان خانواده‌ها كه حضور پررنگ زنان را در جامعه و فعاليت‌هاي اجتماعي برنمي‌تابند و همچنين ترس دروني زنان از ديده شدن درعرصه اجتماع و ميل به قرار گرفتن در زواياي پنهان جامعه نيز تاثير به سزايي در عدم ميل زنان براي حضور در عرصه‌هاي اجتماعي دارد. اما با تمام اين مسائل در سال‌هاي اخير زنان نشان دادند كه تصميم گرفته‌اند تمامي اين مرزبندي‌ها و تقسيمات و... را تا حدودي ناديده بگيرند و حضوري جدي در فعاليت‌هاي اجتماعي و صنفي داشته باشند و در تحركات اخير حضور پررنگ‌شان قواعد كنشگري مردانه را در هم شكست تا جايي كه حضور زنان معلم در تشكل‌ها و فضاي رسانه‌اي وميدان كنشگري مدني جنس جديدي از كنش صنفي را به نمايش گذاشت؛ كنشي كه حضور زنان درآن نه منفعلانه كه تاثيرگذار و تصميم‌ساز است.

روزنامه اعتماد

چهارشنبه, 07 مرداد 1394 22:44 خوانده شده: 2605 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
معلم مدرسه 1394/05/08 - 07:47
من معلم مرد هستم اما وقتی که خانما در انتخابات شورا یا مجلس به همنوع خودشون رای نمیدن و چند نماینده زن در مجلس یا شورا هم عملکرد روشن و فعالی ندارند میشه...!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/08 - 21:37
آخه هم جنس شونو میشناسن .قصد توهین ندارم.ولی خانم معلم ها بیشترین ضربه را از مسئولین زن می خورند.خانم هایی که فراتر از زن ومرد فکر می کنند مجال معرفی پیدا نمی کنند یک نمونه همین چند نماینده زن حاضر ،از مدافعان چند همسری هستند که اگر مردها نبودند الان هزار قانون ضد زن تصویب کرده بودند
پاسخ + 0 0 --
صادق 1394/05/09 - 09:12
زنان معلم در حق خواهی و پیگیری مسایل صنفی و معیشتی ،تا کنون همکاری لازم را با معلمان مرد را نداشته اند.و شاید یکی از صد ها دلیل به نتیجه نرسین اعتراضات صنفی و معیشتی همین باشد!‏
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/05/09 - 17:52
جناب صادق کاملا صحیح است در حالی که نیمی از جامعه معلمان را زن تشکیل داده اند یعنی فعالان صنفی معلمان زن شاید از عددانگشتان دست بیشتر نشود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور