صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

اقدام به قتل معلم اراکی

مرکزی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار /

اثرات اعتیاد جامعه و کارمندان دولت به شبکه های اجتماعی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فناوری های نوین، امروزه شاهد استفاده روز افزون از فضای مجازی در جامعه هستیم، این در حالیست که در کنار بهره گیری از مزایای این امکانات در جهت درست و برای انتقال پیام های فرهنگی و .. ، باید از خطراتی که این فضاها می تواند داشته باشد آگاه بود.

با گذر از مشکلات فرهنگی و اجتماعی که استفاده از فضاهای مجازی به همراه دارد می توان از اعتیاد وایبری، لاینی، واتس آپی و…، که در بین میلیون ها کاربر ایرانی وجود دارد به عنوان یک معضل اساسی نام برد.علاوه بر سوء استفاده هایی که در جهت مخالف ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در این فضاها شکل می گیرد، می توان از حضور چندین ساعته افراد مختلف در این فضاها به عنوان معضلی بزرگ یاد کرد.

در وهله اول این که فرهنگ حاکم بر فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، شخص را مجبور می کند که بر اساس همان فرهنگ وارد کارشده و در صورتی که بخواهد با فرهنگ دیگری وارد این فضا شود، مورد تمسخر و تحقیر دیگران قرار خواهند گرفت.

بر این اساس، افراد در اولین مواجهه با چنین شبکه های اجتماعی، مجبور به پذیرش فرهنگ حاکم بر آن شده و همین مساله در کار، زندگی و شیوه تفکر این افراد تاثیرات مخرب بسیاری خواهد داشت.

علاوه برموضوع فرهنگ پذیری از فضای مجازی، تغییر ذائقه رفتارهای خانوادگی نیز از مشکلات دیگر نشات گرفته از فضای مجازی است. با اندک حضوری در گروه‌های مختلفی که در این فضاها شکل می‌گیرد می‌توان شاهد حضور افرادی بود که حتی زمانی برای ارتباط با خانواده و حتی تناول غذا ندارند.

در این بین می‌توان از کارمندان دولتی نام برد؛ کارکنانی که وظیفه خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات آنان را بر عهده دارند.

کارمندان و افرادی که باید وقت خود را در خدمت جامعه و دیگر اشخاص بگذارند، با غرق شدن در دنیای مجازی، تغییر رفتار و تغییر فرهنگی را تجربه کرده و دیگر علاقه چندانی به مسیر خدمتگزاری به دیگر افراد جامعه را نخواهند داشت.اما غرق شدن بسیاری از کارکنان در این فضاها و گروه‌ها نه تنها به لحاظ زمانی بلکه از جنبه روحی و روانی، آنان را در شرایطی قرار می دهند که کارایی لازم برای انجام برنامه های روزانه خود را ندارند.

صبحانه

منتشرشده در آموزش نوین

نامه ی یک آموزگار زن به رئیس جمهور

رئیس جمهور محترم

جناب آقای روحانی

به عنوان یک آموزگار که سال هاست به دانش آموزان و آینده سازان این کشور درس عشق ، محبت و انسانیت می دهم لازم دانستم مطالبی را خدمت شما عرض کنم .

روز 31 تیرماه به خاطر اعتراض به وضعیت معلمانی که به دلیل مسائل صنفی و پیگیری حقوق حقه معلمان به زندان رفته اند به جلوی خانه ملت آمدم .

خانه ملت خانه مردم است و همه باید بتوانند مشکلات و مسائل خود را به آنان بگویند .

متاسفانه نیروهای انتظامی و... با معلمان که  از نجیب ترین و محترم ترین اقشار جامعه هستند برخورد مناسبی نداشتند .

آنان با برخی از معلمان با شدید ترین وضع برخورد کرده و حتی مقنعه ی مرا از سرم کشیدند ...

خیلی از این صحنه ها قابل بازگویی نیست و از بیان آن ها شرم دارم ...

اما وزارت کشور قول داده بود که این مسائل را پیگیری کند و پاسخ دهد .

برخی از نمایندگان محترم مجلس همچون آقای علی مطهری و ابوترابی نیز خواهان پیگیری این مسائل و برخوردها بودند و حتی پیشنهاد فراهم کردن فضایی برای بیان مطالبات و خواسته های مردم را داشتند .

آقای روحانی

شما به عنوان رئیس جمهور ما و این ملت در برابر قانون سوگند یاد کرده اید که حافظ و پاسدار قانون و حقوق آن ها باشید .

ما معلمان ، تنگی معیشت و وضعیت بد اقتصادی مان را به خاطر شرایط کشور که مهم ترین آن ها عملکرد غلط دولت قبل است را تحمل می کنیم اما تحقیر و توهین را از جانب هیچ فرد و یا گروهی روا نمی دانیم .

آقای روحانی

بنده به عنوان یک آموزگار در کلاسم سعی می کنم که با همه بچه ها و دانش آموزان « برخورد عدالت گونه ای » داشته باشم و آن ها را از خودم نرنجانم .

چطور می شود که فرهنگیان و معلمان به خاطر یک مساله صنفی در مقابل مجلس جمع می شوند و با آن ها به بهانه نداشتن مجوز و... برخوردهای آن چنانی می شود اما برخی از افراد و گروه ها هر وقت که دلشان بخواهد تجمع و... برگزار می کنند و حتی صدا و سیما هم آنان را پوشش خبری می دهد ؟!

این برای ما یک سوال بزرگ است .

رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که ما همه زیر بار منت معلمان هستیم .

این هایی که روز 31 تیرماه با معلمان چنین برخوردی داشتند آیا فکر نمی کنند که فرزندان آن ها باید در کلاس همین آموزگاران کتک خورده و تحقیر شده درس بیاموزند .

معلمی که این گونه شان و کرامتش زیر سوال برود چگونه می تواند آینده این کشور را بسازد ؟

از شما انتظار داریم همان گونه که در هفته معلم « حق اعتراض » معلمان را به رسمیت شناختید به قول تان وفادار بمانید و از معلمان اعاده حیثیت کرده و از آنان دلجویی کنید .

اجازه ندهید که قانون این گونه اجراء شود و اصول انقلاب خدای ناکرده به فراموشی  سپرده شده و بهانه به دست دشمنان قسم خورده این نظام و کشور بیفتد.

منتشرشده در یادداشت

شهاب الدین غندالی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان  گروه اخبار /

شهاب‌الدین غندالی در جمع مدیران آموزش و پرورش استان همدان، با اشاره به وضع معیشتی معلمان اظهار کرد: معلم سرمایه اجتماعی کشور است و باید از نظر مالی و معیشت در رفاه کامل باشد سپس راهی کلاس درس شود.

وی ادامه داد: اگر معلم نتواند به خوبی فکرش را در کلاس متمرکز کند بحران‌های ناهنجاری در جامعه و نسل فردا ایجاد می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: معلمان باید در دوره‌های ضمن خدمت بتوانند از وام‌های صندوق بهره مند شوند و مشکلات احتمالی خودشان را مرتفع سازند.

غندالی خاطرنشان کرد: وضعیت معیشتی معلمان باید برطرف شود تا شاهد شکوفایی آموزش و پرورش باشیم.

وی یکی از مشکلات عمده صندوق ذخیره فرهنگیان را کمبود اعتبار دانست و افزود: در سال گذشته درآمد و پرداختی صندوق برابر بود که متاسفانه در سال‌جاری با کمبود اعتبار مواجه هستیم و به نوعی با توجه به پرداختی موجود، ورودی ما تقریباً صفراست.

وی ادامه داد: ۱۴۰هزار میلیارد ریال کمبود منابع داریم، در حالی که باید حق خروجی‌های صندوق را پرداخت کنیم تا از بدنه صندوق خارج شوند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور گفت: در سال جاری ۴۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد که باید مبلغ ۱۴۷۰ میلیارد ریال به این بازنشستگان پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: تمام دارایی صندوق که در دفاتر ثبت شده است نزدیک به ۴۲ هزار میلیارد ریال است که از نظر مجموعه ما، با مشکل شدید منابع مالی مواجه هستیم.

غندالی با اشاره به وضعیت اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: این صندوق از سه منبع درآمد دارد که ابتدا پرداخت حق عضویت توسط اعضاست، در منبع دوم کمک ۱۸۰ میلیارد ریالی دولت است و سود سالیانه مبلغ صندوق نیز به عنوان سومین منبع درآمد ماست.

وی ادامه داد: اعضای ما در این صندوق حدود ۹۰۰ هزار نفر هستند که به‌ازای هر نفر ۱۸۰ هزار ریال توسط خود اعضا واریز حساب می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور تصریح کرد: دولت به ازای هر نفر عضو صندوق، ماهیانه مبلغ ۱۸۰ هزار ریال به ما پرداخت می‌کند تا به نوعی دومین منبع درآمد صندوق تامین شود.

غندالی تاکید کرد: متاسفانه در سال ۹۰ در لایحه قانون پنجم این کمک ۱۸۰ میلیاردی دولت قطع شد و از سوی وزارت آموزش و پرورش وقت نیز هیچ‌گونه پیگیری برای الحاق مجدد این کمک به برنامه پنجم نشد.

وی عنوان کرد: دولت بعد از سال ۹۰ مبلغ ۵۴۰۰ میلیارد باید پرداخت و به تکلیف خود عمل کند و سنوات جاری معلمان را به این صندوق پرداخت کند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: ما به دیوان عدالت اداری کشور شکایت کرده‌ایم و منتظر دریافت حکم هستیم تا حق پرداخت نشده فرهنگیان از دولت را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

منتشرشده در اقتصاد
جمعه, 08 مرداد 1394 07:54

آب و برق مدارس مجانی می شود

مجانی شدن آب و برق مدارس  گروه اخبار /

جبار کوچکی‌نژاد  در نشست مشترک مدیران آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: 200 میلیارد تومان از محل سرفصل وزارت دفاع برای مجانی کردن آب و برق مدارس در نظر گرفته شده است.

وی از افزایش 200 میلیاردی سرانه واحدهای آموزشی، 420 میلیاردی گرمایش و سرمایش مدارس، 300 میلیاردی تخریب و بازسازی، 50 میلیاردی دانشگاه فرهنگیان، 30 میلیاردی معاونت پرورشی، 20 میلیاردی معاونت ورزشی وزارت آموزش و پرورش در بودجه امسال خبر داد و گفت: 300 میلیارد برای پرداخت بخشی از پاداش پایان خدمت فرهنگیان و 1700 میلیارد نیز از محل یک درصد صرفه‌جویی بانک‌ها و شرکت‌های سودده برای پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

وی به مصوبه مجلس مبنی بر موظف بودن دستگاه‌هایی که تابه‌حال از پرداخت مالیات امتناع می‌کردند، به پرداخت مالیات برای هزینه در سیستم آموزشی کشور، اشاره کرد و گفت: مبلغ محاسبه شده 70هزار میلیارد تومان بود که پیش‌بینی می‌شود 5هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

وی با تأکید بر پرداخت معوقات فرهنگیان، تصریح کرد: افزایش بودجه‌ای که برای دانشگاه‌ها تصویب کرده‌ایم 780 میلیارد تومان بود که با توجه به اهمیت آموزش و پرورش و توجه به مشکلات مدارس و معلمان، امسال چندین هزار میلیارد افزایش در بودجه در نظر گرفتیم.

وی بر اجرای برنامه پنجم توسعه در زمینه اینکه هر دانش آموز باید حداقل در یک حرفه توانمند شود، تأکید کرد و گفت: متأسفانه وزارت آموزش و پرورش با توجه به کمبود منابع مالی این طرح را به سرانجام نرساند که باید در برنامه ششم منابع مالی آن را مشخص کنیم.

وی تلاش نمایندگان برای اختصاص یک درصد از مالیات ارزش افزوده به نظام آموزشی کشور را یادآور شد و افزود: 100 نفر این طرح را امضا کردند ولی در میانه راه ابتر ماند که اگر محقق می‌شد، در یک سال رقمی بالغ بر 3300 میلیارد تومان تأمین می‌شد.

وی به بازدید خود از آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز اشاره کرد و گفت: در این ناحیه، 20 درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که این بسیار عالی است و دو برابر میانگین کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جمعیت دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی کشور را به 20 درصد کل دانش آموزان برسانیم، باید بیش از 3 میلیون نفر در مدارس غیردولتی تحصیل کنند.

پانا- استان آذربایجان شرقی

دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

حق الناس یا بیت المال؟

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

رتبه بندی معلمان

کهگیلویه و بویراحمد

منتشرشده در نامه های دریافتی
پنج شنبه, 07 مرداد 1394 16:50

" حق اعتراض را به رسمیت بشناسید "

گروه اخبار / سازمان معلمان ایران در مورد برخوردهای اخیر با  اعتراضات معلمان بیانیه ای منتشر کرد .

گروه اخبار /

علی اصغر فانی از هنرپیشه سرشناس سینمای ایران به پاس مشارکت در امر مدرسه سازی تقدیر و تشکر کرد.

 عیادت فانی از عزت الله انتظامی  علی اصغر فانی پیش از ظهر امروز با حضور در منزل استاد عزت الله انتظامی از وی عیادت کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این دیدار با اشاره به اقدام خداپسندانه  استاد عزت الله انتظامی در احداث یک باب مدرسه در استان ایلام گفت : احداث مدرسه از طرف یک هنرمند را باید در زمره  آثار هنری او و شاید  هم یکی از اثرگذارترین و ماندگارترین هنرهای یک هنرمند  محسوب کرد.

دکتر فانی با بیان این که هنرمندان و چهره های هنری نقش مهمی در فرهنگ سازی و الگوسازی برای جوانان و نوجوانان دارند ، افزود : ورود چهره های محبوب و نام آوران هنر و ادب و موسیقی در امر مدرسه سازی، فرهنگ مشارکت سایرین در این کار نیک را غنا می بخشد و آن را تقویت می کند.

گفتنی است در این دیدار که چینی فروشان مشاور فرهنگی وزیر او را همراهی می کرد ،  عزت الله انتظامی از عیادت وزیر آموزش و پرورش تشکر و اظهار داشت : مدرسه سازی کاری ماندگار و اثربخش است و اگر برای کارهای خوب مان ماندگاری می خواهیم باید در مدرسه سازی مشارکت کنیم.

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی

عبدالله افراسیابی عضو شورای نویسندگان سخن معلم  ویلیام جیمز روان شناس و فیلسوف برجسته آمریکایی که یک عملگرا و تجربی گرای تمام عیار بود ، سیستم فکری " پراگماتیسم " را به صورت یک فلسفه نظامدار ( سیستماتیک ) درآورد به طوری که او را بنیان گذار پراگماتیزم می نامند. جیمز خونگرم و معاشرتی بود و در تمام چیزها مجذوب امور فردی و اشخاص می شد. او از اندیشیدن کشتی نیرومندی ساخت. کتاب " اصول روان شناسی " و " پراگماتیسم " از نوشته های ماندگار و ارزشمند اوست. ویلیام جیمز به شاگردانش خاطر نشان می ساخت که فلسفه، دست یافتن به یک جواب نهایی برای مشکل بزرگ کائنات نیست، بلکه فلسفه در واقع راهنمای عملی دشواری ها و مشکلاتی است که ما در فعالیت های روزمره با آنها روبرو می شویم. ( ماجراهای جاودان در فلسفه – به نقل از فلسفه جدید تربیت )

جیمز، فلسفه را از کلاس های درس بیرون کشید و در زندگی روزمره به کار انداخت. می گفت: هر یک از ما فیلسوف هستیم. دانسته یا ندانسته، دائما در پی آنیم راجع به اموری که به ما ارتباط پیدا می کند اظهار نظر کنیم و تصمیم بگیریم و همین ضرورت اتخاذ تصمیم این کشش غریزی به سوی اعمال و عقاید خردمندانه تر، همان عاملی است که ما را فیلسوف بار می آورد.

به نظر وی برای پراگماتیسم، آزمون هر عقیده ای این است که آن عقیده چه تغییری در زندگی شخصی به وجود می آورد و همین آزمون است که گذرگاه انواع گوناگون جهان بینی هاست و به نظر جیمز پراگماتیسم، فلسفه ای است که می تواند انواع خواسته های فلسفه های گوناگون را ارضاء کند. این فلسفه می تواند مانند خردگرایی مذهبی باشد و در عین حال تجربه گرایی خود را نیز حفظ کند.

پراگماتیسم همه نظریه های ما را نرم می کند، آنها را انعطاف پذیر می سازد و هر کدام را به کار وامی دارد. او نه عقاید جزمی دارد و نه اصول اعتقادی خاص، بلکه فقط روش خاص خویش را دارد. جیمز معتقد بود که فکر درست، آن است که به موفقیت ما در زندگی بیانجامد؛ و ایمان و اعتقاد درست، آن است که به تحقق یافتن هدف های ما در جهان و زندگی کنونی، منتهی شود. بنابراین، افکار و عقاید ما ذاتا ( یا فی نفسه ) مطلوب نیستند بلکه مانند وسایلی به شمار می آیند که هدف های ما را در دنیای واقعی تحقق می بخشند. نشانه حق این است که اعتقاد به آن در زندگی عملی یا عینی ما بهتر و سودمندتر از انکارش باشد. به عبارت دیگر نشانه حق، موفقیت و علامت باطل، شکست است. جیمز درباره فلسفه به معنای کاملش جز مردی که می اندیشد نیست.

فلسفه پراگماتیسم در همه جا چه در خانه و چه در امور خارج از آن، اثر بخش است. جیمز می گوید " فلسفه ام به من تعلیم داد تا حد زیادی در خانه ام آرام تر باشم" با آن که مردی اجتماعی بود، در بین افراد خانواده اش احساس رضایت خاطر کاملی می کرد. از نظر ویلیام جیمز فلسفه پراگماتیسم، به طور خلاصه، عبارت است از دعوت کردن به فعالیت فردی برای تکمیل بنای دنیایی بهتر.

در کوششی که برای بهتر کردن جهان به کار می رود و طبعا موجبات شادی و آسایش افراد نیز بهتر فراهم خواهد شد. ویلیام جیمز معتقد بود روان شناسی باید به مسائل جهان واقعی بیشتر بپردازد تا آزمایشگاه و باید به ما کمک کند که درباره تدریس و یادگیری بیشتر بدانیم. جیمز سعی می کرد معلمان یا مربیان را متقاعد کند که مشاهدات، افکار و پرسش هایی را در کلاس مطرح کنند که می توانند مهمترین منبع بازخورد علمی باشند. وی روان شناسی را علم زندگی ذهنی یا روانی می داند و تعریف می کند. روان شناسی باید آنچه را که در درون هر شخص می گذرد: افکار، احساسات، رغبت ها، ارزش ها و عواطف، مطالعه کند زیرا تلاش ها و انگیزش هر شخص، تحت تاثیر آنها هستند. " وودرینگ " نظریه پرداز تربیتی اهمیت گفتارها و دیدگاه های جیمز را در این عبارت خلاصه می کند: هر گاه معلمان و مربیان دیدگاه های جیمز را در پنجاه سال گذشته به دقت می خواندند ما اکثر مشکلات تربیتی فعلی را نداشتیم. خواهرش درباره او می گوید: " او هر روز صبح دوباره متولد می شود. "

ویلیام جیمز ماهیت عینی و ذهنی مسائل تربیتی را مورد توجه قرار می دهد. مثلا وقتی از روش های تدریس سخن می گوید معلم و هدف های او را در یک دست و محصل و هدف های او را در دست دیگر قرار می دهد و بررسی می کند. به نظر او بهترین راه تعریف منش یک شخص، این است که گرایش ذهنی و اخلاقی او را درباره خودش بدانیم. جیمز خود را بسیار عمیق و شدید، فعال و سرزنده احساس می کرد. در چنین لحظه ها این صدا از درون او به گوش می رسید  که می گفت:" این است واقعیت من"

ویلیام جیمز در تربیت، اهمیت عادت های درست را مورد تاکید قرار می دهد و آنها را باعث ثبات عاطفی می داند و می گوید دانش آموزان بدون عادات درست، در معرض افکار آشفته و سطحی است. او عقیده دارد که مربی هیچ گاه نباید رغبت را فراموش کند ولی رغبت باید بر اساس درستی مبتنی باشد.

به عقیده جیمز، تربیت در گذشته حالت ارتجاعی داشته است زیرا یافته های روان شناسی را در نظر نگرفته است. تربیت، فلسفه و روان شناسی اصولا با همدیگر ارتباط دارند زیرا همگی برای کشف کامل تجربه می کوشند.

ویلیام جیمز فیلسوف تعلیم و تربیت   معلم بر حسب فلسفه جیمز، باید از مطلق اندیشی بپرهیزد. از آنجا که خود جایزالخطاست، وظیفه دارد که مانند یک راهنما و یک دوست رفتار کند. در کلاس هیچ گاه نباید جزمی بودن مورد تشویق قرار گیرد. جیمز از تربیت بزرگسالان به شدت پشتیبانی می کرد و آن را یکی از رویاهای تعبیر نشده دموکراسی می خواند.جیمز در پاسخ به این پرسش که مهم ترین رفتار در تربیت، کدام استمی گوید: " معلم بالاتر از همه باید تشویق کند. رفتار مثبت، موجد پیشرفت است در حالی که نظر منفی جلو رشد دانش آموزان را می گیرد.

محبت و تفاهم در تربیت هم مانند سایر فعالیت های زندگی مهم است.

همچنین معتقد است، معلم واقعی ماموریت جهانی دارد. وظیفه او تنها این نیست که کودکان و نوجوانان  را تعلیم دهد و هم خود را وقف خیال بافی سازد، بلکه باید به عده زیادی از مردم برسد تا دموکراسی شیوه فعال زندگی شود.

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور