صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مکاتبات و پیگیری های شخص وزیر آموزش و پرورش در 6 ماهه گذشته گفت : اولین نوبت پرداخت رفاهی به کلیه کارکنان آموزش و پرورش در ماه مبارک رمضان انجام می شود .

 سید محمد بطحایی معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  سید محمد بطحایی با بیان این که یکی از وجوه تفاوت معلمان و کارکنان آموزش و پرورش با سایر کارکنان دستگاه های اجرایی ، پرداخت های رفاهی به مناسبت های مختلف است ، اظهار کرد : این مهم در آموزش و پرورش به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه همواره مغفول مانده بود .

وی با اشاره به برخی شایعات درخصوص تقارن اعطای پرداخت های رفاهی با شرایط استیضاح وزیر آموزش و پرورش ، تصریح کرد : در اواخر آذر ماه سال 93 ، دکتر فانی طی جلسات مختلفی با مسئولین سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دنبال یافتن راهکاری برای اعطای پرداخت های رفاهی به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش بودند .

بطحایی ادامه داد : پس از آن وزارت آموزش و پرورش در پنجم بهمن ماه 93 در اولین نامه رسمی ،‌ درخواست پرداخت رفاهی به معلمان را به مناسبت دهه مبارک فجر به سازمان مدیریت ارسال کرد که به دلیل مضائق خزانه در پایان سال ، این امکان فراهم نشد .

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد : پس از آن در 26 فروردین ماه سال 94 و یازدهم خرداد ماه این پیگیری ها ادامه پیدا کرد تا در نهایت در 26 خرداد ماه 94 ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعتبار لازم برای اولین پرداخت رفاهی را به کلیه کارکنان شاغل ، و بازنشسته آموزش و پرورش اعطا کرد .       

وی با اظهار امیدواری از قول مساعد سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اعطای این نوع پرداخت ها در نوبت های مختلف به کارکنان آموزش و پرورش ، خاطر نشان کرد : با توجه به تلاشی که از 6 ماه قبل و با پیگیری شخص وزیر آموزش و پرورش شروع شده بود و در ماه مبارک رمضان به نتیجه رسید  پرداخت آن را در قالب یک کارت هدیه بانکی شروع  می کنیم و امیدواریم بتوانیم شاهد استمرار آن در نوبت های بعدی و بهبود شرایط معیشتی معلمین باشیم .

بطحایی تاکید کرد : هر چند وزارت آموزش و پرورش معتقد به اطلاع رسانی در زمینه اعطای پرداخت های رفاهی به معلمان نمی باشد ولی از باب جلوگیری از برخی جوسازی ها و گفت و گوهای تخریبی علیه آموزش و پرورش به ویژه تقارن زمان توزیع اولین نوبت این نوع پرداخت ها با موضوع استیضاح وزیر در مجلس ، بیان گردش کار و پیگیری و اخذ اعتبارات مورد نیاز و اطلاع  رسانی در این زمینه جهت تنویر افکار عمومی فرهنگیان کاملا ضروری است .   

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

سیگار کشیدن در مدارس گروه اخبار /

مدير کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت با تاکيد بر اينکه مصرف دخانيات توسط معلمان و کارکنان مدارس بايد به کمترين حد خودش برسد يا اينکه از ديد دانش‌آموزان به دور باشد گفت: اتخاذ سياست‌هاي کنترل دخانيات براي مدرسه زماني موثرند که با پيشگيري و آموزش همراه باشند.

دکتر شهرام رفيعي فر گفت: دانش ‌آموزان يک سوم از زمان بيداري شان را در مدرسه سپري مي‌کنند و در بسياري از آنان شروع مصرف سيگار به دليل الگوپذيري از دوستان و همسالان سطح خود رخ مي‌دهد.

اولين تجربه سيگار کشيدن در افراد سيگاري قبل از پايان دوره دبيرستان رخ مي‌دهد. رفيعي فر اضافه کرد: مطالعات در امريکا نشان داده است که به طور معمول 5.6 درصد از دانش‌آموزان 14 ساله، 1.13 درصد از دانش‌آموزان 16 ساله و 1.20 درصد از دانش‌آموزان 18 ساله در مقاطع راهنمايي و دبيرستان در 3 ماه گذشته مصرف دخانيات داشته‌­اند.

مدير کل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: اطلاعات اندکي در مورد مصرف سيگار در دانش آموزان زير 12 سال وجود دارد ولي اولين تجربه مصرف سيگار بيشتر در سنين 11 و 12 سالگي رخ مي ‌دهد. به عنوان مثال يک بررسي سراسري در آمريکا روي دانش آموزان 14 ساله نشان داد که 13 درصد اين افراد، اولين تجربه مصرف سيگار را در سنين 10 تا 11 سالگي داشته اند و 28 درصد آنها همچنان به مصرف سيگار ادامه داده اند.

وي گفت: مدرسه بدون دود، سياستي پايدار است که به کاهش مصرف سيگار در بين دانش آموزان کمک مي کند. البته اين برنامه زماني مفيد است که مطمئن شوند هيچ بچه سيگاري در مدرسه نيست و اين يک پيام قوي و سازنده کنترل دخانيات براي مدارس ديگر است.

ایسنا

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

گروه گزارش/

با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس ، سفرهای فرهنگیان و معلمان به اقصی نقاط کشور فزونی یافته و با توجه به بالا بودن بهای هتل ها ، مهمان پذیرها  ... و نیز پائین بودن قدرت خرید معلمان ، آنان مجبور می شوند که در خانه های معلم و یا ستادهای اسکان فرهنگیان اقامت کنند .

ستاد اسکان فرهنگیان با تخصیص فضای برخی از واحدهای آموزشی و درجه بندی آن ها سعی می کند تا این مهم را انجام دهد .

خانه های معلم که فضای بهتر و امکانات بیشتری دارند هنگام مراجعه فرهنگیان با  محدودیت مواجه شده و عنوان می شود که یا قبلا روزرو شده و یا اتاق خالی وجود ندارد .

از سوی دیگر در بسیاری از مواقع قیمت اقامت در خانه های معلم برای فرهنگیان تفاوت معناداری با سایر مراکز اقامتی ندارد .

در این میان نیز تعدادی از مراکز اقامتی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارند که بسیاری از معلمان از وجود آنان بی خبرند ( در این مورد اطلاع رسانی نشده است ) و به قول معلمان متعلق به " از ما بهتران " است ...

به گفته برخی از فرهنگیان ، اطلاعات مربوط به این گونه مراکز به روز نشده است و حتی برخی از این مراکز فاقد یک تابلو و یا بنر مناسب جهت اطلاع رسانی  و جلب نظر هستند .

گزارش های رسیده حاکی است که برخی از سرایداران مدارس ، رفتار مناسب و شایسته ای با معلمان ندارند و با موضع طلبکارانه و غیرفرهنگی با آنان برخورد می کنند .

بسیاری از معلمان عنوان می کنند که وضعیت بهداشتی در مراکز اسکان فرهنگیان به هیچ وجه مناسب نیست .

اما مهم ترین عاملی که در این میان خودنمایی می کند " عدم وجود نظارت و با فقدان نظارت و کنترل کافی بر این گونه مراکز و اماکن " است .

به نظر می رسد که این گونه مراکز متولی مشخصی ندارند و بخش " رفاه معلم " نیز در وزارت آموزش و پرورش آن چنان درگیر کارهای اداری و بوروکراتیک مانند ارائه وام ، خدمات بیمه و... شده است که فرصت  کافی و برنامه ریزی لازم برای بهسازی این گونه مراکز وجود ندارد .

این بار گروه گزارش سخن معلم گزارشی از  « خانه معلم آموزش و پرورش رضوان شهر  » تهیه نموده است .

این تصاویر در هفته معلم امسال گرفته شده اند و بدون هر گونه توضیحی گویای وضعیت موجود هستند .

گروه گزارش صدای معلم ( سخن معلم ) از کلیه فرهنگیان و معلمان سراسر کشور دعوت می کند تا اخبار ، گزارش ها و تصاویر خود را در این زمینه برای سخن معلم ارسال فرمایند .

از وزارت آموزش و پرورش نیز انتظار می رود تا با بازخوانی و بهسازی سیاست ها و برنامه های موجود در این زمینه ، زمینه تکریم و پاسداشت مقام معلم را در این زمینه برای فرهنگیان و معلمان گرامی در سراسر کشور فراهم کنند تا آنان دراین زمینه شرمنده خود و اعضای خانواده  خویش نباشند .

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

وضعیت خانه های معلم وزارت آموزش و پرورش و ستاد اسکان فرهنگیان و معلمان

پایان گزارش /

منتشرشده در گفت و شنود
جمعه, 29 خرداد 1394 07:39

کمپين" آسيب شناسي دو حرکت "

سعید شهسوارزاده عضو شورای نویسندگان سخن معلم   "لازم است که فرهيختگان و اصحاب رسانه ، تشکل هاي مدني و ... در کمپين" آسيب شناسي دو حرکت " فعالانه شرکت نمايند .
پاسخ شتاب زده و بي توجهی به نقاط قوت و ضعف حرکت هاي صنفي اجتماعي فرهنگيان و عدم ارائه راهکار مناسب ، ظلم به فرهيختگان بلکه به فرهنگ اين مرزو بوم خواهد بود .
در ذيل تلاش مي کنم يک قسمت از نوشته های  آقای پورسليمان را تشريح نمايم . اميد است با تلاش اساتيد ، اصحاب رسانه ، تشکل هاي مدني و ... در آينده نزديک شاهد کمپين قدرتمندي در رابطه با اين تحليل ارزشمند باشيم .

آقاي علي پورسليمان مديريت محترم سايت وزين " گروه سخن معلم " در روز چهار شنبه مورخ 23 ارديبهشت 1394 ، در مقاله اي به نام آسیب شناسی دو حرکت ؛ درآمدی بر اعتراضات اخیر معلمان ( چرا به معلمان مجوز داده نشد؟) مي فرمايند :

خلاصه مطالب  آقاي پورسليمان در رابطه مقايسه عملکرد کارگران و معلمان  به شرح ذيل است که تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش در اين رابطه مخاطب قرار مي گيرند  : " آقای روحانی در سخنانی که به مناسبت هفته معلم ایراد نمود برای اولین بار " حق اعتراض  " معلمان را به رسمیت شناخت ."
" از سوی دیگر و برای نخستین بار برای راه پیمایی کارگران مجوز صادر شد و کارگران مطابق قانون به بیان خواسته ها و مطالبات خود پرداختند ."
"با وجود به  به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض مسالمت آمیز از سوی رئیس جمهور و برخلاف کارگران ، برای تجمع و یا راه پیمایی معلمان مجوزی صادر نشد ."
" هر چند " خانه کارگر " یک نهاد دولتی است اما با همه انتقاداتی که بر آن وارد است اما حداقل در زمینه تعیین نماینده  مجلس برای پی گیری مطالبات کارگران در مجاری قانونی موفق عمل کرده است ."
" همین وضعیت در مورد نوع و شیوه اعتراض کارگران نیز صادق است ."
" اما در کارگران وضعیت معکوس است ."
" کارگران با یک فراخوان حضور می یابند و پس از اتمام آن به خانه های خود بر می گردند و کار پی گیری و مذاکره را به نمایندگان و افراد مقبول خود می سپارند اما در جامعه معلمان چنین حالتی اصولا متصور نیست ."
"معلمان غالبا سکوت می کنند و علاقه ای برای کارهای گروهی ندارند و میانه ای هم برای عضویت در تشکل ها ندارند اما زمانی که فضا آماده می شود و آن ها تهدیدی را در مورد ثبات و یا امنیت شغلی خود احساس نمی کنند به بهانه فراخوان یک تشکل و یا گروه به خیابان ها آمده و اعتراض می کنند ."
"زمانی که همان تشکل و یا گروه فرضا از معلمان می خواهد تا به خانه های خود بازگردند تا فضا برای چانه زنی و یا مذاکره آماده شود ، معمولا چنین چیزی مورد قبول معلمان معترض قرار نمی گیرد و حتی  نمایندگان تشکل ها و گروه ها به خیانت ، سازشکاری ، تساهل و... متهم می شوند !"
" حتی برخی از معلمان در این مواقع با افتخار عنوان می کنند که معلمان از  تشکل ها عبور کرده اند ( معلمانی که تا دیروز حتی در برابر برخی موضوعات و مشکلات صنفی و در حد مدرسه سکوت می کردند  و از کنار آن می گذشتند) و تاسف بارتر این که برخی فعالان تشکل ها در موضع انفعال و یا انزوا این گونه حرکات را تایید کرده و حتی سعی می کنند خود را به گونه ای به آن الصاق کنند تا احیانا از  قافله عقب نیفتند !"

جهت روشن شدن تفاوت عملکرد کارگران عزيز و زحمت کش و تشکل هاي آنان در سال 1393 با عملکرد اخير فرهنگيان  عزيز و تشکل هاي مدني فرهيختگان  ، براي استفاده از حق قانوني مصرح در ماده 27 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران چند سئوال و چند گزارش تقديم مي گردد .

 

سوال اول : آيا در سال 93 خانه کارگر جهت برگزاري راهپيمايي روز جهاني کارگر، درخواستي مطرح مي کند؟ شيوه عملکرد خانه کارگر در مورد اين درخواست چگونه است ؟
” اگر مجوز راهپیمایی صادر شود، روز جهانی کارگر را باشکوه برگزار می‌کنیم و در غیر این صورت، اجتماع بزرگی را در یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های شهر تهران برگزار خواهیم کرد. "
"دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد تشکل متبوعش بر انجام راهپیمایی روز جهانی کارگر مصر است. رئیس فراکسیون کارگر مجلس نهم در ادامه بیان کرد: اگر مجوز راهپیمایی صادر شود، روز جهانی کارگر را باشکوه برگزار می‌کنیم و در غیر این صورت، اجتماع بزرگی را در یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های شهر تهران برگزار خواهیم کرد. "
"ستاد مرکزی گرامی داشت هفته کارگر برای ۱۱ اردیبهشت، روز جهانی کارگر برنامه راهپیمایی کارگران را تدارک دیده است و به این منظور درخواست مجوز این راهپیمایی را به وزارت کشور ارسال کرده است و با توجه به جلوگیری از راهپیمایی کارگران طی شش سال پایانی دولت احمدی‌نژاد، کارگران امیدوارند در اولین سال تصدی دولت یازدهم، مجوز راهپیمایی روز جهانی کارگر صادر شود."

 

سوال دوم : آيا وزارت کشور دولت تدبير و اميد به درخواست راهپيمايي کارگران در سال 1393 پاسخ مثبت مي دهد ؟ سرانجام اين دخواست چه مي شود ؟

متأسفانه در دولت تدبير و اميد براي بزرگداشت روز جهاني کارگر در سال 1393 مجوز راهپيمايي صادر نمي شود . ولي ،کارگرانˏ هوشمند و رهبرانˏ توانمند که از قبل عدم مجوز را پيش بيني کرده بودند ، مراسم را در استاديوم 12000 نفري مجموعه ورزشی آزادی شهر تهران  باحضور رياست محترم جمهور مردم دکتر روحاني برگزار مي نمايند و قطعنامه اي با 21 ماده صادر مي کنند . که متن کامل آن در ذيل آمده است :
" ما می‌خواستیم که این خواسته‌ها و قطعنامه را در پایان یک راهپیمایی خیابانی به اطلاع شما عزیزان برسانیم،  اما مخالفت‌های صورت گرفته با درخواست راهپیمایی که براساس اصل ۲۷ قانون اساسی آزادانه باید صورت پذیرد مانع از تحقق آن شد.

ما ضمن اعلام خواسته‌های زیر که با تأیید شما به تصویب می‌رسد بار دیگر درخواست ‌می‌کنیم تا کارگران در روز یازدهم اردیبهشت سال آینده و سال های بعد راهپیمایی نمایند ؛  انتظار داریم که هماهنگی و اقدامات لازم برای تسهیل این راهپیمایی‌ها صورت پذیرد."

۱- حمایت خود را از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد کارگران و اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی اعلام و خواستار عملیاتی شدن فرمایشات معظم له هستیم.

۲ -حمایت خود را از دولت آقای دکتر روحانی اعلام و از همه کسانی که مانع از پیشبرد اهداف این دولت با شایعه پراکنی و دروغ‌پردازی می‌شوند می‌خواهیم که راه خود را تغییر و به کمک دولت بشتابند.

۳- همه تحریم‌هایی که به واسطه آن اشتغال کارگران و همچنین نیازهای معیشتی و درمانی آن‌ها را به مخاطره انداخته و سبب شده کارگر ایرانی این گونه به سختی روزگار بگذراند باید برداشته شود تا نیروی کارِ این مرز و بوم بیش از این متحمل رنج نشود.

۴ - ما از سازمانهای بین المللی و نمایندگان کارگران ایران در آن سازمان‌ها مُصرانه می‌خواهیم نسبت به بررسی و پیگیری همه حقوقی که توسط کشورهای تحریم کننده از کارگران ایرانی سلب شده است اقدام حقوقی و قانونی مناسب به عمل آورند.

۵- ضمن تشکر از ریاست محترم جمهوری اسلامی برای انتخاب وزیری از جامعه کارگری حمایت های خود را از همه تلاش های حق طلبانه برادر عزیزمان دکتر ربیعی اعلام می‌داریم.

۶- ما خواستار اجرای فوری ماده ۱۰ قانون تسهیل نوسازی صنایع می‌باشیم.

۷- لازم است استفساریه مجلس شورای اسلامی در مورد ۷۳۰۰ روز سابقه مستمر برای مشاغل سخت و زیان آور اجرا و مقررات مغایر به خودی خود لغو گردد.

۸- ما خواستار استقلال مالی ـ اداری سازمان تأمین اجتماعی بوده و مخالفت خود را با هرگونه ادغام با سازمان‌ها و دستگاه های اجرایی دیگر اعلام می‌کنیم.

۹- ما خواستار تقویت درمان مستقیم از طریق اعمال مدیریت‌های کارآمد و مشارکت نظارتی جامعه کارگری و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود می‌باشیم.

۱۰- ما خواستار ساماندهی قراردادهای موقت کار برای جلوگیری از سوء استفاده پیمانکاران نیروی انسانی و بهره کشی از کارگران می‌باشیم.

۱۱ - ما خواستار اعمال نظارت جدی‌تر بخش بازرسی وزارت تعاون ـ کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها برای حصول اطمینان از اجرای قانون کار در این کارگاه‌ها می‌باشیم.

۱۲- ما خواستار اصلاح برخی مواد فصل ششم قانون کار و قانون شورا‌ها با هدف کارآمد کردن فعالیت تشکل‌های کارگری به منظور انطباق با مقاوله نامه‌های ۹۸ و ۸۷ سازمان جهانی کار می‌باشیم.

۱۳-ما خواستار فعال شدن هرچه بیشتر گروه‌های اجتماعی در اجرای فصل هفتم قانون کار بخصوص در بخش حقوق و دستمزد می‌باشیم.

۱۴- ما خواستار تقویت حمایتهای اجتماعی از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها خصوصاً در حوزه بهداشت و درمان و صندوق بیمه بیکاری و کمک های غیر نقدی به اقشار آسیب پذیر از طریق سبد کالا می‌باشیم.

۱۵- ما خواستار حمایت از زنان کارگر با اِعمال قوانین بازدارنده اخراج زنان کارگری که ازدواج می‌کنند و صاحب فرزند می‌شوند می‌باشیم.

۱۶- کودکان حق دارند زندگی کودکانه داشته باشند ما خواستار حذف همه مظاهر کار کودک و جمع آوری کودکان کار و ساماندهی زندگی و آینده آن‌ها می‌باشیم.

۱۷- تورم و رکود حاصل سیاستهای غلط دولت گذشته است که امروز جامعه را با بیکاری و شکاف اجتماعی و فقیر‌تر شدن دَهکهای پایین جامعه روبرو کرده است. در این میان کارگران و بازنشستگان قربانیان این سیاست شده‌اند ما از دولت محترم می‌خواهیم با کنترل منطقی تورم و با اتکاء به سیاست های اقتصادی منبعث از اقتصاد مقاومتی، نسبت به رفع موانع تولید و رکود پیش آمده تلاش کند و اقتصاد را از این حالت خارج نماید.

۱۸- دولت باید شرایطی را فراهم کند که امکان اظهار نظر اجتماعی برای آحاد جامعه از جمله کارگران فراهم شود تا در فضای گفت و گوهای اجتماعی عادلانه و منصفانه زمینه برای ارتقاء و پالایش جامعه فراهم شود.

۱۹- تقویت گفت و گوهای اجتماعی از طریق ساختار سه جانبه گرایی کلید حل بسیاری از مشکلات پیشِ روست لذا ما خواستار اِعمال شفافیت در ساختار سه جانبه گرایی با لحاظ کردن حق هر گونه اظهار نظر از طرف هر گروه اجتماعی بوده و از صدا و سیمای جمهوری اسلامی می‌خواهیم که زمینه تبلیغ گفت و گوهای اجتماعی را فراهم آورد.

۲۰ - ما خواهان اجرای کامل قانون بیمه کارگران ساختمانی بوده و با هر گونه تغییر در آن به شدت مخالفیم ، لذا خواستار اجرای این قانون توأماً با غربا لگری و خارج کردن کارگران غیر ساختمانی از ساختمانی می‌باشیم .

۲۱ - راهپیمایی روز کارگر را حق قانونی خود می‌دانیم و از همه مسئولان امر می‌خواهیم که بجای مخالفت با آن در اجرای آن تسهیل نمایند.

 

سوال سوم : اقدامات  اخير معلمان براي استفاده از حق قانوني مصرح در ماده 27 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران چگونه بوده است ؟

 

1. در فضاي مجازي ( بدون آن که کس يا کساني ، تشکل يا تشکل هایي  مسئوليت قبول کنند و برنامه ريزي و مديريت نمايند . ) معلمان براي تجمع سوم اسفند 1393دعوت مي شوند . تجمع خارج از سقف يا فضاي بسته برگزار مي گردد .
2. يکي از تشکل هاي مدني براي دهم اسفند 1393از وزارت کشور درخواست مجوز مي نمايد بدون آنکه پيش بيني کند اگر مجوز صادر نشد چه تمهيداتي انديشيده است .بدون مجوز وزارت کشور ! تجمع خارج از سقف يا فضاي بسته  برگزار مي شود .
3. در فضاي مجازي ( بدون آنکه کس يا کساني ، تشکل يا تشکل هایي  مسئوليت قبول کنند و برنامه ريزي و مديريت نمايند . ) معلمان براي هفدهم ارديبهشت 1394به تجمع دعوت مي شوند . تجمع خارج از سقف يا فضاي بسته  برگزار مي شود .
4. در فضاي مجازي ( بدون آنکه کس يا کساني ، تشکل يا تشکل هایي  مسئوليت قبول کنند و برنامه ريزي و مديريت نمايند . ) معلمان براي سي و يکم ارديبهشت 1394به تجمع دعوت مي شوند . تجمع خارج از سقف يا فضاي بسته  برگزار مي شود .


سوال چهارم : تفاوت معلمان فرهيخته با کارگران زحمتکش در چيست ؟

"به نظر می رسد دلایلی هر چند نانوشته بر این واقعیت ها وجود دارند که به برخی از آن ها اشاره می شود ."
"اولین و مهم ترین دلیل برای این کار می تواند حضور افرادی در مجلس به نمایندگی از کارگران باشد . فرضا وجود افرادی مانند " علیرضا محجوب " که سابقه طولانی در امر نمایندگی داشته و مورد اجماع نسبی کارگران هستند در لابی و مذاکره با سایر مسئولان و تصمیم گیران می تواند نقش به سزایی داشته باشد ."
"اما در مورد جامعه معلمان چنین چیزی وجود ندارد ."
"به نظر می رسد اولین مانع ، حس " تشکل ستیزی " و " تشکل گریزی " معلمان است . از آن جا که معلمان از ابتدا خود را در کلاس درس دیده و خود را حاکم بلامنازع آن می پندارند و از شیوه های مرسوم یک سویه مانند سخنرانی بهره می جویند و شیوه های مشارکتی و تیمی در برنامه آنان راهی و جایی ندارد به همین دلیل تمایل چندانی برای عضویت در تشکل ها  و گروه ها ندارند و این وضعیت " تک قطبی "  در نظام آموزشی ، معلمان را به این باور رسانده است که آنان همه چیز را  می دانند و حتی نیازی به نقد ندارند و عضویت در تشکل ها و پیروی تشکیلاتی می تواند این مرجعیت و یا اقتدار سازمانی را دچار نقصان و یا وقفه نماید .

 

سوال پنجم : راهکارتحقق  مطالبات فرهيختگان با راهکارتحقق مطالبات ديگر اقشار تفاوت دارد ؟

" فعالیت های صنفی تدریجی  و جزیی است و قرار نیست تکلیف همه چیز در این جا مشخص شود .برخی از معلمان به خاطر ایده های آرمان گرایانه ، نگاهی اتوپیایی نسبت به فعالیت های صنفی دارند و حتی گاهی مطالبات از حد " صنف " بالاتر می ورد و وارد فازهای دیگر می شود ..."
"وجود افراد و نمایندگانی در مراکز رسمی و قانون گزاری می تواند توان چانه زنی و مذاکره نمایندگان معلمان را به صورت تصاعدی افزایش دهد و این جاست که وجود و حضور  نمایندگانی از «  فراکسیون صنفی معلمان در مجلس »  احساس می شود ."
"از موانع مهم دیگر در این مورد که با ورود سازمان یافته معلمان به مراکز قانون گزاری مخالفت می کند حس " برابر پنداری " در میان معلمان است ."
"لازمه منطقی دیده شدن الزاما ورود به خیابان ها نیست . صحن مجلس و راهروهای مجلس بهترین ، موثرترین و  منطقی ترین راه برای " به روز شدن " مساله آموزش و پرورش است ."
"مشارکت تشکیلاتی  و قانون مند در ساختار قدرت در کنار حضور پر رنگ در رسانه که ضلع سوم را افکار عمومی فرهنگیان هدایت و  پشتیبانی می کند می تواند فرمولی نوین برای پی گیری مطالبات معلمان و آموزش و پرورش از جامعه باشد و جامعه را بر اساس محور آموزش به توسعه پایدار نزدیک نماید.

 

سوال ششم : هريک از  تشکل هاي مدني ، اصحاب رسانه ، فرهيختگان و .... چه نقش مثبت يا منفي در حوادث اخير داشته اند ؟  


سوال هفتم : آيا فضاي مجازي که افراد يکديگر را نمي شناسند و حتي يک نفر مي تواند چند نقش ايفا نمايد و کسي مسئوليت تصميمات را نمي پذيرد فضاي مناسبˏ جايگزين تشکل هاي مدني است ؟! آيا اين گونه فضاهاي مجازي امکان رشد عوام فريبان فرصت طلب را فراهم نمي آورد ؟!


سوال هشتم : آيا تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و اتاق فکر اين تشکل ها ، قطعنامه ي21 ماده اي خانه کارگر که حاوي نکات بسيار ارزشمند آموزشي براي صدور بيانيه و قطعنامه است .! را موشکافانه تحليل نموده اند ؟!


سوال نهم : براي دست يابي  به فراکسيون معلمان در مجلس شوراي اسلامي ، شوراهاي شهر و روستا در سراسر ايران ، و شوراياري ها در تهران بزرگ چه نقشي دارند ؟ از کجا بايد شروع کرد ؟! از فراکسيون مجلس يا شوراياري ها ؟!


سوال دهم : نقش تشکل هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين و رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي در اين مهم چيست ؟! و از همه مهمتر تک تکˏ فرهنگيانˏ فرهيخته چه وظايفي نسبت به تشکل هاي مدني و رسانه ها دارند ؟!

ده ها و صدها سوال اساسي که راهگشاي جامعه مدني مي باشد .

در کمپين " آسيب شناسي دو حرکت "مطرح و پاسخ هاي کارشناسي به آنها که انشاء الله در آينده شاهد آن خواهيم بود ، راهگشاي حرکت هاي صنفي اجتماعي فرهنگيان خواهد بود ؛ زيرا فرهيختگان در راه پر فراز و نشيبي گام نهاده اند .  
بر فرهيختگان و اصحاب رسانه ، تشکل هاي مدني و ... واجب است که در کمپين" آسيب شناسي دو حرکت " فعالانه شرکت نمايند .
پاسخ شتاب زده و بي توجهی به نقاط قوت و ضعف حرکت هاي صنفي اجتماعي فرهنگيان و عدم ارائه راهکار مناسب ، ظلم به فرهيختگان بلکه به فرهنگ اين مرزو بوم خواهد بود .
در ذيل تلاش مي کنم يک قسمت از بيانات ارزشمند استاد پور سليمان را تشريح نمايم .

اميد است با تلاش اساتيد ، اصحاب رسانه ، تشکل هاي مدني و ...در آينده نزديک شاهد کمپين قدرتمندي در رابطه با اين تحليل ارزشمند باشيم .
* چهار شنبه مورخ 23 ارديبهشت 1394 ، در مقاله اي به نام  " آسیب شناسی دو حرکت ؛ درآمدی بر اعتراضات اخیر معلمان ( چرا به معلمان مجوز داده نشد؟)
* شفاف اتاق شيشه خبر به آدرس اينترنتي ذيل ، کد خبر 250476 منتشره در تاريخ دوم ارديبهشت 1393
روز کارگر و درخواست مجوز برای تجمع( 1393)

پايگاه اطلاع رساني عليرضا محجوب به آدرس اينترنتي ذيل :
http://alirezamahjoub.ir/site/news/87-workerhouse-news/314-labour-day-93

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 28 خرداد 1394 12:09

آیا یارانه معلمان قطع شده است ؟

قطع یارانه معلمان  گروه اخبار /

شنیده ها و نیز گزارش های رسیده به سخن معلم حاکی است که یارانه برخی از فرهنگیان و معلمان در ماه خرداد قطع شده است .

سایت آوای فرهنگی نیز  در خبری از تماس  فرهنگیان زاهدانی  در مورد واریز نشدن یارانه  خرداد ماه خبر داده است .

این در حالی است که نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا در بهمن ماه سال 93 در مورد شایعه بودن حذف یارانه معلمین  چنین گفته بود :

" ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوبه پرداخت یارانه در حوزه بهداشت و درمان است که ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن از هدفمندی یارانه‌ها و ۳۰۰۰ میلیارد تومان آن از مالیات ارزش افزوده و ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن از منابع داخلی تامین می‌شود که با هماهنگی که وزارت بهداشت و درمان شده است بعضی از بیماری‌های خاص شامل دریافت یارانه خواهند شد. "

پایان پیام/

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

قطع یارانه خرداد

خراسان رضوی

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه گزارش / پروانه گنجه ای

تجمع فرهنگیان بازنشسته

عصر روز دوشنبه 25 / 3 / 94  برای بررسی مشکلات بازنشستگان و یافتن راهکاری برای رفع آن از طرف آقای دکتر صدر نوری مشاور محترم آقای دکتر نوبخت جلسه ای ما بین نمایندگان بازنشستگان آموزش و پرورش و کارشناسان و مشاور حقوقی آقای  دکتر نوبخت در سازمان برنامه تشکیل شد .

مواردی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت عبارت بودند از : 

1- اجرای ماده 64 فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بازنشستگان فرهنگی برای برخورداری از امتیازات ارزشیابی نظام پرداخت کارمندان.   2 - تعلق تبصره 3 ماده 65 به بازنشستگان بر اساس ماده 64 همان قانون 

3 - پرداخت کسری های مربوط به افزایش سنواتی حقوق سالهای قبل از 94 (زیرا تا سال 94 هیچ سالی این افزایش به نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی انجام نگرفته است ) .

4 - تصحیح حکم های بازنشستگان بعد از سال 88 و ترسیم جدول حق شغل در آن که این مهم به علت بی توجهی و اهمال کاری مسوولین مربوطه  همزمان با اجرای قانون مدیریت خدماتِ کشوری انجام نگرفته است .

از سال 88 حقوق شاغلان طبق امتیازات جدول " حق شغل "زیر نظر سازمان برنامه و بودجه  ( معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ) که در احکام شاغلین ترسیم شده است محاسبه می گردد ولی  کوتاهی از اعمال آن جدول در حکم بازنشستگان بعد از88 و محاسبه حقوق آنان طبق همان احکام بازنشستگان قبل از 88 که از طرف سازمان بازنشستگی تنظیم شده و سازمان برنامه نطارتی بر آن ندارد باعث شده است که آنان به محض بازنشسته شدن از اعمال قانون مدیریت خدمات کشوری محروم گردیده و با گذشت زمان مدام با پایین رفتن وافت سطح حقوق ونزول شدید حقوق دریافتی خودمواجه گردند .

نتیجه :

در این جلسه چون مشاور حقوقی و کارشناسان حاضر اجرای موارد مذکور در بند 1 و 2 این گزارش را مختص شاغلان دانسته و با تسری و اجرای آن برای باز نشستگان مخالف بودند قرار بر این شد با استفسار از مجلس ابهام موجود را رفع نمایند .

پایان گزارش/

تجمع فرهنگیان بازنشسته

منتشرشده در بازنشستگان

عبدالله افراسیابی معاون پرورشی دبیرستان های تهران  به راستی چه ماه با برکت، با عظمت و مبارکی است. ماه رمضان! که حضرت باری تعالی فرموده اجر و پاداش روزه داران را خودم خواهم پرداخت! پاداش صائمین مخلص و صادق ماه مبارک رمضان به قدری وسیع و گسترده و با ارزش است که حق تعالی و جل شأنه خود بدان واقف بود و به عهده گرفته است. عظمت و شأن این ماه تا بدانجاست که در پایان ماه شعبان المعظم پیامبر بزرگوار و معظم اسلام (ص) خبر ورود رمضان را بشارت داده و آن را ضیافت الهی نامیدند که همگان بر سفره بابرکت و نورانی آن از سوی پروردگار مهربان جهانیان دعوت شده اند. حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) توصیه فرمودند که در این ماه بسیار قرآن تلاوت و قرائت کنید. یتیمان و بینوایان را فراموش نکنید با احساس تشنگی و گرسنگی در این ماه بزرگ الهی، تشنگی قیامت را به یاد آورید. حتی خواب شما روزه داران در این ماه عبادت محسوب می شود و خداوند درب رحمت خود و درهای بهشت و آسمان را به روی بندگانش باز کرده و دست ها و پاهای شیاطین را به زنجیر کشیده است و ....

خاصیت رمضان چنین است که هم آدمی را ساخته و پرداخته و مصفّی و مزکی و مخلص و پاکدامن می نماید و هم این که وی را به یاد دیگران و به خصوص گرسنگان و محرومان انداخته و احساس وظیفه و مسئولیت و سپس جهاد و ایثار و تعاون و همبستگی، اتحاد، وحدت و هضم در اجتماعات مومنین و موحدین را زنده و پدیدار می نماید.

بحث افطاری دادن و همچنین ذکات فطریه نمونه و مثلی روشن از این رسیدگی به همنوعان و به ویژه مستمندان و نیازمندان به شمار می آید که به راستی چه برکات و آثار مثبت و بهجت آوری را به همراه دارد.

رمضان از ریشه "رمض" اتخاذ شده و به معنی و مفهوم آتش و سوختن و تصفیه شدن و خالص گردیدن می باشد و پر واضح است تا انسان خود را نشناسد و درنیابد و اصلاح و پاک و خلص نگرداند چگونه قادر خواهد بود به رتق و فتق امور دیگران همت گمارده و در صدد رفع و دفع گرفتاری محرومان و مستمندان جامعه برآید؟

در روایات و احادیث نورانی معصومین (ع) روزه صرفا صوری و فیزیکی بدون روح و باطن و معنی مذمت و نهی شده و فرموده اند چه بسا روزه دارانی که نصیب آنان از روزه صرفا رنج تشنگی و گرسنگی می باشد!؟

در کتاب امالی شیخ طوسی و در جلد 96 بحارالانوار مرحوم مجلسی از قول پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) نقل شده است که هر کس رمضان را از روی ایمان و برای خدا و پاداش او روزه بگیرد و به عبارت برخیزد، گناهان گذشته او آمرزیده می شود. همچنین در کتاب غررالحکم از مولا علی(ع) چنین رسیده است: "روزه نفس از لذات دنیوی سودمند ترین روزه هاست"

پیامبر اسلام فرمودند:" روزه روی شیطان را سیاه می کند و انفاق در راه خدا پشت شیطان را می شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح، دنباله او را قطع می کند و استغفار، رگ قلب او (شیطان) را می برد." باز از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نقل شده " الصوم فی الحر جهاد- روزه گرفتن در فصل گرما، جهاد محسوب می شود."

آن چنان که از کتاب نفیس صحیفه سجادیه حضرت زین العابدین (ع) مستفاد می شود روزه یکی از راه های شکرگذاری به درگاه خدا و موجب سپاسگزاری به درگاه حضرت حق می باشد.

روزه خاص الخاص و بلکه اخص اخص الخاص ، اوج و تعالی روزه بنده ی مومن و خالص است که نه تنها از محرمات و مکروهات ، بلکه از پاره ای مباهات نیز می گذرد و انسان روزه دار به آیات آفاقی و انفسی راه پیدا کرده از مقامات و درجات و فازهای تخلیه ، تحلیه و تجلیه گذشته و به مقام فناء و بقاء بالله گام می گذارد . انسان روزه دار با لحاظ نمودن کلیه مقدمات ، ملزومات و شرائط ، مقام محسن و احسان را درک می کند و این فراتر از آن است که حتی روزه سپر دوزخ گشته ، خشوع و خضوع آورده و از بند شیطان رسته و رضوان الهی را در آغوش کشیده « دعیتم فیه الی ضیافه اله » را فراچنگ آورده به درب های  باز آسمان و ملکوت و لاهوت و جبروت نگریسته و به رحمت و غفران الهی نظر افکنده و آمرزیده شده است . در چنان جایگاه و موضعی ، چه باک از این که شیاطین و ابلیس حتی در غل و زنجیر نباشند و د رهای جهنم نیز باز گردند !

او در رمضان از ذوب شدن گناهانش در کوره حرارت و روزه نفس و زبان و قلب فراتر رفته و این کلام صادق آل محمد ( ص ) را به خوبی ادراک نموده که روزه حجابی است میان انسان و گناه ! و یا آن جا که حضرتش فرمودند : " کسی که روزه می گیرد بایستی چشم و گوش و زبان و مو و پوست بدن او هم روزه باشد ! "

چه افتخار و مدالی از این بالاتر که شخص صائم در مقام اولیاء الهی و تالی تلو عصمت و معصوم قرار گرفته و از خصّیصین درگاه حضرت ربوبی محسوب می گردد . « طوبی لهم و حسن مآب ».

آری !

رمضان است ، رمضان ، یکی لز اسماء الله است ، رمضان قطعه ای ناب و خالص از بهشت الهی است و در روایات چنین آمده است که اگر انسان روزه دار به ادراک کامل و حقیقی ماه مبارک رمضان نائل آمده و مفتخر گردد آرزو می کند کاش همه سال و همه روز رمضان باشد !

رمضان است که بهار قرآن و ماه جهاد است ، در اولی درجه و منتها درجه آن .

چنین صائمی با آن همه ویژگی ها و خصوصیات بارز و مخصوص ، مشمول نزول هماره و هر شب و روز و هر لحظه قرآن کریم بر بنده حق می شود ، مطلع الفجر و لاینقطع محقق می شود ، ملائکه و روح همدم و همنشین او گشته ، قلبش محزن اسرار الهی و علوم و خزائن ربوبی می گردد .

شهر الصیام ، شهر الاسلام ، شهر الطهور ، شهر التمحیص ، شهر القیام در انتظار صائم حقیقی و بنده برگزیده و راستین الهی است که به مقام خلیفه اللهی در معنی اخص آن عروج می نماید .

امید که با روزه خود ، ضیافت الهی را  ادراک نموده ، از ثمرات روزه واقعی یعنی مغفرت الهی ، اجر عظیم ، طهارت نفس ، توبه حقیقی و نصوح و استقامت در راه خدا و مقام بندگی خداوندگار مستفیض گردیم و با این توشه ها سراسر عمر خود و دیگر بندگان و مومنان را بهشت برین و روضه خوائی گردانیم .

ان شاء الله .

منتشرشده در یادداشت

ترک تحصیل نظام آموزشی ایران از یک سلسله بیماری رنج می برد و علی رغم کوشش‌های انجام گرفته، هنوز مشکلات لاینحل زیادی باقی مانده است. ترک تحصیل نوجوانان زنگ خطری است برای مسئولان در نهادهای مختلف آموزشی، فرهنگی، اجتماعی اقتصادی و... نباید به راحتی از کنار آن گذشت. آمار نشان از تضادی عمیق در ذهن و عملکرد نوجوانان دارد ، تناقض هایی که اذهان نوجوانان را درگیر کرده با آن دست به گریبان می شوند تا آنجا که در نبرد و رویارویی با چنین پارادوکس هایی شکست خورده و ترک تحصیل و عقب ماندن از چرخه آموزشی را اولین و بهترین راهکار می دانند.
عوامل مختلف ترک تحصیل دانش آموزان، به خصوص مقطع متوسطه، همگی بیانگر این واقعیت است که یا فقر مالی یا فقر انگیزشی بیشترین نقش را دارد. از طرفی محیط نامناسب خانه و مدرسه، خشونت، سرزنش و مقایسه، سخت گیری های بیهوده و... باعث می شود انگیزه تحصیلی دانش آموزان ضعیف شود و زمینه‌های ترک تحصیل فراهم گردد.
متاسفانه آمار دانش آموزانی که به دلخواه ترک تحصیل می کنند به مراتب بیشتر از آنانی است که به دلایل اقتصادی خانواده مجبور به این کار می شوند. چنین دانش آموزانی به دلیل تعارضات اجتماعی موجود و ساختار شکنی به ترک نحصیل روی می آورند.
در سراسر ایران حتی در دورافتاده ترین روستاها مردم با تحصیل و تاثیرات آن بر زندگی خصوصی، خانوادگی و اجتماعی شان آشنا هستند و گرایش هرچه بیشتر خانواده‌ها به تحصیلات فرزندان شان در سطوح عالیه، در اقصی نقاط کشور وجود دارد که بعضا برخی از افراد رتبه‌های بالای کنکور از روستاها و شهرستان های دور و محروم بوده که وضعیت مالی مناسبی نیز نداشته اند. ازاین رو نمی‌توان عامل اقتصادی را در ترک تحصیل نوجوانان مهم‌ترین به شمار آورد.
در زمان رضاخان و قبل از آن بسیاری از مردم فرزندان شان را به ترک تحصیل ترغیب می کردند تا در کارهای کشاورزی یا در حرفه پدری مشغول به کار شوند و منبع نان و درآمدی برای خانواده باشند. البته این موضوع درباره پسران بیشتر صدق می کرد و اکثر دختران از آموزش محروم بودند و صرفا باید ازدواج کرده و مسئولیت خانواده‌ای جدید را عهده دار می شدند .
اما بعد از پیروی انقلاب کمتر شاهد این موضوع هستیم که خانواده ای به واسطه فقر اقتصادی فرزندش را وادار به کار یا ازدواج کرده و او را از درس خواندن محروم کند. درنتیجه آسیب را باید در دیگر حوزه های اجتماعی مورد بررسی قرار داد. البته در برخی خانواده ها که فقر فرهنگی وجود دارد یا والدین معتاد بوده و از سلامت اجتماعی و تربیتی لازم برخوردار نیستند چنین مسائلی مشاهده می‌شود و ممکن است فرزندان چنین خانواده هایی نه تنها ترک تحصیل کنند، حتی خود میلی به ادامه تحصیل نداشته باشند.
حال باید بررسی کرد چرا بعضی انگیزه لازم را برای درس خواندن از دست داده اند و مدرسه رفتن را نوعی وقت‌گذرانی می دانند، یا درس خواندن را اتلاف عمر می‌دانند و حضور در بازار کار را برای پول درآوردن بهتر می دانند. یقینا انگیزه های افراد با هم متفاوت است.
اما پژوهش ها و مطالعات نشان داده آنچه که در سال‌های اخیر بر روند ترک تحصیل تاثیر قابل توجهی داشته، استفاده از شبکه های اجتماعی و رایانه ای است. ضریب نفوذ ماهواره ها به منازل افزایش یافته و شبیخون های فرهنگی تله های ناپیدایی هستند که ذهن و هوش نوجوانان را نشانه گرفته اند.
همچنین نامناسب بودن رشته های دانشگاهی با نیازهای اشتغال و عدم تناسب و تعادل بین فارغ التحصیلان و بازار کار بازتاب بدی در آینده تحصیلی نوجوانان برجای گذاشته و موجی از عدم ترغیب را در میان این نسل حساس دامن زده است. مساله ترک تحصیل و عدم میل و رغبت به درس خواندن در سه دهه پیش در آمریکا و کانادا سرعت گرفت به طوری که مسئولان از این امر به واهمه افتاده و با تبلیغات فراوان و اختصاص امکانات خاص به تیزهوشان و نخبگان دیگر کشورها به مهاجرت مغزها دامن زدند تا در این راستا بتوانند فقدان توجه به آموزش عالی و تحصیل را از راه جذب نخبه های کشورهای در حال توسعه جبران نمایند.
می طلبد همه مسئولان از آموزش و پرورش تا دیگر نهادهای اجتماعی هرچه زودتر چاره ای بیندیشند تا نوع نگاه جوان ها را به زندگی تغییر دهند. حتی نوع نگاه افراد درس خوانده به زندگی نیز با ده های قبل تغییر کرده است. همه راحت طلب شده اند، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر کمبود پزشک از هندوستان و پاکستان پزشک وارد می کردیم. اما در حال حاضر بسیاری از پزشکان ما حاضر نیستند چند سالی را در مناطق محروم کار کنند، یا مهندسان ما حاضر نیستند در مناطق جنوبی کار کنند، حتما در شهرهای بزرگ و محل زندگی شان کار می خواهند و هنگامی که کاری برایشان پیدا نمی شود دم از افزایش بیکاری زده در حالی که همین متخصصان اگر به کانادا سفر کنند باید در دمای چهل درجه زیر صفر کار کنند.
باید کار بیشتری صورت بگیرد تا هم مانع ترک تحصیل فرزندان مان شویم و هم بتوانیم آنها را از معضلات و آسیب های اجتماعی به دور نگه داشته و حس کار و فعالیت بر اساس آموخته های علمی را در ایشان تقویت نماییم.

روزنامه آفتاب یزد

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار /

بخش آموزش در رده پرفروش‌ترين‌هاي نمايشگاه كتاب امسال/  به نقل از ستاد خبري بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب، حسين‌پور درباره ميزان تراكنش‌هاي انجام‌شده، گفته بود: ‌بر اساس تحقيقي كه از ميزان فروش ناشران به دست آمده، بيشترين فروش در بخش دانشگاهي صورت گرفته است. حسين‌پور با اشاره به ميزان تراكنش‌هاي صورت‌گرفته در بخش عمومي نيز گفت: با توجه به حضور ناشراني بيشتر در اين بخش، ميزان تراكنش در اين بخش بالاترين تراكنش بوده اما كمتر از بخش دانشگاهي فروش داشته است. مدير كميته رفاهي نمايشگاه كتاب در ادامه گفت: همچنين بعد از بخش عمومي، بيشترين ميزان تراكنش در بخش بين‌الملل است سپس بخش كودك و نوجوان فروش بالايي داشته وبخش آموزشي و ديجيتال نيز در رده‌هاي بعدي بيشترين فروش را داشته‌اند .

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور