با وجود اهمیت علوم انسانی که به نوعي كليد توسعه پايدار يك كشور محسوب ميشود، كمتر دانشآموزان با معدل بالا در دوران تحصيل خود، آن را انتخاب ميكنند. بحران شديدي كه براي آينده اين رشتهها وجود دارد باعث شده تا رغبتي به انتخاب اين رشتهها از جانب دانشآموزان ايجاد نشود. تمايل دانشآموزان در زمان پر كردن برگههاي هدايت تحصيلي به اين رشته در درجهاي پايين قرار دارد. انتخاب اين رشته براي ادامه تحصيلات آكادميك، آن هم به دليل مشخص نبودن آينده شغلي آن از وضعيت خوبي برخوردار نيست. اهميت آن به دليل نامطلوب بودن وضعيت شغلي آن دچار خدشه شده است و همه اينها دست به دست هم داده و علوم انساني را با همه نيازهاي مبرمي كه به اين رشته وجود دارد به حاشيه كشانده است. شايد به جرات بتوان گفت كه اگر پذيرشهاي حتي اندك دانشگاه فرهنگيان آن هم به دليل آينده شغلي آن نباشد، دانشآموز به ادامه تحصيل در اين رشته علاقهاي نشان نخواهد داد.
بايد بپذيريم كه مطالعه، تحليل و تفسير آسيبهاي مختلف در حوزه مطالعه اين رشتهها قرار دارد و يك انديشمند كارآمد فقط خواهد توانست از عهده اين مهم برآيد. يادم ميآيد وقتي در كلاس از دانشآموزان علت انتخاب رشته علوم انساني را ميپرسيدم، عدم كسب نمره در رشتههاي تجربي و رياضي و... را علت اصلي گرايش به سمت رشته انساني ذكر ميكردند كه بازار داغ رشتههاي پزشكي و درآمدزا بودن آن و در مقابل جايگاه پايين رشتههای علوم انساني نيز از عوامل مهمي بود كه از علاقه دانشآموزان نسبت به آنها ميكاست.
متاسفانه تحقير دانشآموزان انساني توسط برخی دانشآموزان نيز نقش بهسزايي در عدم گرايش به سمت اين رشته داشته است. شايد به نوعي دانشآموزان هم به اين نتيجه رسيده بودند كه اين رشته نميتواند نيازهاي اصلي جامعه را برآورده كند چرا كه هيچوقت در محيط آموزشي به گونهاي كاربردي و براي رفع آسيبها آموزش داده نميشود و بيشتر از آنكه جايگاه دركي داشته باشد، جايگاه حفظ كردنهاي طوطي وار را دارد.
حال چه بايد كرد؟
از ديد نگارنده بايد حوزه توجه به اين رشتهها بيشتر شود. بايد قبول كرد كه يك جامعه تحليلگر ميتواند كارآمدي بالايي را به همراه داشته باشد. فقدان نظريههاي متعدد در حوزه علوم انساني به دليل فقدان تحليلگر، نقصانبرانگيز شده است!
بايد از نگاه غريبهوار به رشتههايي چون جامعهشناسي و... پرهيز كرد. بايد دانشآموز و دانشجوي فعال و كوشاي اين رشته بداند كه براي فكر او سرمايهگذاري شده است. بايد به اين باور برسد كه تحصيلات مبتني بر انديشه او ميتواند موثر واقع شود. بايد زمينهاي فراهم شود تا دانشآموز بپذيرد كه ميتواند در اين جايگاه نيز حرفي براي گفتن داشته باشد و بايد به توسعهاي پايدار انديشيده شود كه آن هم در گرو نگاهي والا به همه رشتههاي علوم انساني است.
گروه اخبار /
دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران گفت: باید شیری که در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم با کیفیتترین شیر باشد و در مسیر سلامت مدارس قرار گیرد نه اینکه از طریق مناقصه بدترین شیرها را خریداری کنیم.
رضا باکری در نشست هماندیشی صنایع لبنی شمال کشور با کانون صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع لبنی ایران که در بابلسر برگزار شد، اظهار کرد: امروزه چه بخواهیم چه نخواهیم با تهی شدن جیب مصرفکننده ناچاریم آتشبس قیمتها را اعلام کنیم.
وی با اشاره به اینکه صاحبان صنایع لبنی و دامداران باید از دست جیب مصرفکننده تراز سود خود را بالانس کنند، عنوان کرد: باید راهکار نوینی را برای سودآوری انتخاب کنیم و هیچ راهکاری با ابزار قیمتها برای حل معضل دامداران و صنایع لبنی وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران با بیان اینکه هر گونه تلاش برای افزایش قیمت شیر خام بینتیجه است، گفت: هر افزایش قیمت فرآورده لبنی به منظور سود و زیان واحدهای صنایع لبنی از طریق جیب مصرفکننده بینتیجه است.
باکری ادامه داد: شیر و لبنیات از گروه تنظیم بازار خارج شود و در گروه کالای سلامت قرار گیرد و باید از دیدگاه سلامت موادغذایی را گروهبندی کنیم.
وی افزود: وظیفه تنظیم بازار به تشکلهای ذیربط داده شود و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی به کسب و کار بپردازند و امنیت غذایی مردم را فراهم کنند.
دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران اظهار کرد: دولت در زمینه گروهبندی کالا باید گروه سلامت تشکیل دهد تا برای تامین سلامت مردم بتواند کالاهای سلامتبخش از نظر کیفی را کنترل کند.
باکری گفت: حداقل استاندارد مصرف لبنیات سالانه 165 کیلوگرم است تا سلامت خانوارها فراهم شود.
وی با بیان اینکه تولید و توزیع شیر رایگان مدارس باید در راس توسعه مصرف کالای سلامت قرار گیرد، ادامه داد: توزیع شیر ربطی به آموزش و پرورش ندارد بلکه وظیفه کارخانجات لبنی است که مسئولیت تولید و توزیع را بر عهده داشته باشند.
دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران افزود: 17 میلیون و 800 هزار دانشآموز داریم که نمیتوانیم کمتر از یک میلیون و 300 هزار تن شیر را در مدارس توزیع کنیم و سلامت مدارس را فراهم کنیم.
باکری ادامه داد: ماهانه حداقل باید 6 کیلوگرم شیر در اختیار خانواده صاحب فرزند قرار گیرد تا سلامتی نسل آینده تامین شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیکیفیتترین شیر را برای مدارس فراهم میکنیم و ادعا میکنیم سلامتی دانشآموزان را تامین میکنیم، اظهار کرد: در حالی که باید یک میلیون و 300 هزار تن شیری که خریداری میکنیم و در اختیار دانشآموزان قرار میدهیم باید با کیفیتترین شیر باشد و در مسیر سلامت مدارس قرار گیرد نه اینکه از طریق مناقصه بدترین شیرها را خریداری کنیم.
انتهای پیام
ایسنا
گروه اخبار /
علی اصغر فانی روز پنجشنبه در حاشیه یادواره شهدای فرهنگی الموت در روستای خشکچال قزوین در جمع خبرنگاران افزود: این سرانه طبق مصوبه دولت به حساب آموزش و پرورش واریز شده است.
وی با اشاره به اینکه در سراسر کشور 406 هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی مشغول تحصیل هستند، اظهارکرد: در آموزش و پرورش با وجود آنکه بودجه مدارس شبانه روزی در دولت یازدهم دو برابر شده است، اما این میزان هنوز کافی نیست.
فانی ادامه داد: سرانه یک هزار و 500 تومانی این دانش آموزان به هیچ عنوان جوابگوی تامین غذا، بهداشت و امکانات مورد نیاز آنها نیست و آموزش و پرورش همواره از منابع مختلف و از محل صرفه جویی این کمبودها را جبران کرده و امیدواریم با تامین اعتبار این رقم افزایش یابد.
این عضو کابینه دولت یازدهم در خصوص هوشمندسازی مدارس گفت: هوشمندسازی ، هوشمندانه مدارس اقدام بسیار مهمی است و وضع موجود مدارس باید با وضع مطلوب تطبیق پیدا کند.
فانی با اشاره به شکل گیری زیرساخت های لازم هوشمندسازی مدارس کشور، تصریح کرد: ضروری است که امکان استفاده از جریان هوشمندسازی و تجهیزات آن در مدارس فراهم شود و این اقدام کاری نیست که ظرف مدت یکسال بتوان انجام داد.
وی با اشاره به طرح ساماندهی نیروی انسانی و ضرورت اجرای آن گفت: ساماندهی نیروی انسانی در این مجموعه از سال گذشته شروع شده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهمترین سند بالادستی در آموزش و پرورش کشور است اظهارکرد: نقشه راه این سند در واقع مسیر ما را در اجرایی کردن کامل سند تحول مشخص می کند.
فانی به رتبه بندی معلمان به عنوان یک اقدام چشمگیر در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: افرادی سعی می کنند طرح رتبه بندی معلمان را یک کار کوچک جلوه کنند، در صورتی که این طرح یک برنامه با مزیت رقابتی در دولت یازدهم می باشد که در حال تحقق است و امیدواریم در اول مهر این احکام به دست معلمان برسد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه جانبه همه ارکان نظام است، گفت: کیفیت بخشی راهبرد اصلی آموزش و پرورش است.
فانی اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز در مسیر کیفیت بخشی و تدوین و اجرای سیاست ها با موفقیت عمل کرده و امسال در بخش کیفیت بخشی آموزشی در مقطع ابتدایی، 45 میلیارد تومان به همین منظور اختصاص یافت است که هوشمند سازی نیز بخشی از آن می باشد.
وی یادآور شد: در سایر مقاطع نیز بودجه های جداگانه به منظور کیفیت بخشی اختصاص یافته است.
وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم یادواره شهدای فرهنگی الموت در روستای خشکچال به استان قزوین سفر کرده است.
ایرنا
تفکر انتقادی اغلب توسط فلاسفه تعلیم و تربیت به عنوان یکی از منطقی ترین ابزار آموزشی برای آماده سازی دانشآموزان در راستای حضور موثر در یک جامعه توصیف میشود. در برخی مواقع بیشتر از هر مشخصه دیگری، تفکر انتقادی تعریف کننده یک انسان روشنفکر و فرهیخته است و به عنوان قلب آموزش و پرورش شناخته میشود. از زمان سقراط تا کنون نیاز به شهروندان تحصیل کرده و نیروی کار با کیفیت، توانایی فکر کردن به صورت انتقادی و جديت دراستدلال کردن به عنوان نتایج مهم و ضروری آموزش و پرورش شناخته شده اند.
در قرن بیستم نیز جان دیوِئی (Dewey. J) نشان داد كه یادگرفتن و فکرکردن اصلی ترین هدف آموزش و پرورش است.
شناخت اهمیت تفکر انتقادی تنها مختص تعلیم و تربیت و مربیان آن نیست. چرا که تقاضا برای استخدام در اقتصاد جهان كنوني، مانند شیوه دموکراتیک زندگی و تصمیم گیری شخصی در جامعه پیچیده و در حال تغییر، نیاز به مردمیدارد که خوب استدلال کنند و قضاوتهای خوب و درستی داشته باشند. جامعه نیاز به شهروندانی دارد که بدون جهت گیری به ارزیابی ارتباط بین جنبههای مختلف یک مسأله بپردازند. علاوه بر آن گرفتن تصمیمات درست شخصی و اجتماعی نیاز به توانایی، تفسیر درست و صحیح از اطلاعاتی دارد که به وسیله رسانهها فیلتر شده است.
برای دانشآموزان، کارگران و شهروندان تفکر انتقادی یک ابزار ضروری برای عملکرد موفقیت آمیز در این جهان پیچیده است. در هریک از این نقش ها آن گونه که پرکینز (Perkins. D) نشان میدهد افراد باید به " بررسی فاکتورهایی بپردازند که با یک موفقیت در تماس هستند، به پیش بینی نتایج احتمالي یک عمل بپردازند و تلاش نمایند تا حداکثر نتایج مثبت را انتخاب کرده و از حداقل نتایج منفی نیز گریزان باشند".
جهان معاصر شیوههای جدید زندگی را نیز طلب میکند از جمله رویکردهای جدید که مطرح شده است رویکرد شهروند دموکراتیک است که بسیار بر آن نیز تاکید میشود كه در تعريف شهروند دموكراتيك داشتن توانائي تفكر انتقادي از ضروريات است .
در شیوه ترویج تفکر انتقادی سعی می شود تا بر آگاهی افراد در مورد فرآیندهای دموکراتیک و برخی مهارت های شناختی از قبیل تحلیل ارزش ها، تفکر انتقادی که امکان مشارکت بیشتر افراد را در دموکراسی فراهم میآورد، تاکید میشود. بدیهی است که دولتها برای رسیدن به این اهداف به تعلیم و تربیت افراد نظر خاصی دارند. به نظر بسیاری از روان شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت تقویت تفکر انتقادی نیاز به توجه دارد زیرا توجه به تفکر به عنوان یک هدف در فرآیند تعلیم وتربیت خود گواه این هدف است. به طور یقین موفقیت در نظام آموزشی بستگی به توانائی افراد در تحلیل مسائل و تصمیم گیری متفکرانه دارد.
در نظام آموزشی پیش رفته، افراد بایستی بتوانند به طور فعال تلاش نمایند، اطلاعات جدید را با دانستههای قبلی خود وحدت بخشیده و آنچه را که مهم و با ارزش است استنباط و انتخاب نمایند و به طور راهبردی درباره یادگیری خود بیاندیشند.
هدف تعلیم و تربیت نیز چیزی جز تفکر نیست و در این بین تفکر انتقادی بخش اساسی در تفکر و یادگیری است که با رشد افراد ارتباط مستقیم دارد و در نهایت به رشد جامعه میانجامد. همچنین جهان در حال تغییر و چالش برانگیز کنونی نیاز به دانشآموزانی دارد که از ظرفیت دانش خودشان فراتر رفته و نواندیشی نمایند.
آنها نیاز دارند که مهارتهای تفکر سطح بالا همانند تفکر انتقادی و حل مسأله را توسعه دهند. برای مراجعه با این چالشها نیاز است که به توسعه و گسترش ظرفیت تفکر انتقادی دانشآموزان که برای تحلیل موقعیتهای نا آشنا ضروری است پرداخته شود و در راه شناخت موانعی که مانع از رشد تفکر انتقادی و خلاق دانشآموزان است گامهای اساسی و موثری برداشته شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال "چرا بازنشستگی پیش از موعد را با 5 سال سنوات ارفاقی اجرا نمیکنید؟ " گفت: مجلس با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان با اعمال سنوات ارفاقی موافقت نکرد و هم اکنون اعمال بازنشستگی پیش از موعد سنوات ارفاقی قانونی نیست.
وی افزود: استخدام های غیربومی در مناطق محروم و بعد انتقال آنها به موطن اصلی خود باعث شده تا عدم توازن نیروی انسانی به وجود آید.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیشنهاد بنده برای حل این مشکل این بود که بازنشستگی پیش از موعد را داشته باشیم و در مناطقی که تورم نیروی انسانی را داریم با بازنشستگی فرهنگیان موافقت شود و آنچه تصویب کردیم این بود که تا پنج سال ارفاق داشته باشیم، اما با آن چیزی که اجرا شد، متفاوت بود.
فانی عنوان کرد: در زمان آقای علی احمدی فرهنگیان را با 5 سال ارفاق بازنشسته کردند و آموزش و پرورش از خدمات بسیاری از همکاران محروم شد.
وی ادامه داد: هم اکنون اگر قرار است بحث بازنشستگی پیش از موعد اجرا شود باید در راستای توازن نیروی انسانی باشد و مجلس نیز با بازنشستگی پیش از موعد با سنوات ارفاقی موافقت نکرد و امسال اگر بخواهیم بازنشستگی پیش از موعد داشته باشیم اعمال سنوات ارفاقی قانونی نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته از سازمان مدیریت مجوز گرفتیم تا آن دسته از همکارانی که به آنها نیاز داریم و خودشان نیز تمایل دارند نگهداریم و معادل آن افرادی را که تمایل به بازنشستگی دارند بازنشسته کنیم.
تسنیم
گروه اخبار /
مولاوردی، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در همایش روزجهانی تغذیه با شیر مادر خطاب به دستگاههای تحت پوشش تأمین اجتماعی، از اجرا نشدن استفاده پدران از دو هفته مرخصی پس از زایمان مادر و مرخصی زایمان ۹ ماهه مادران که بیمه تأمین اجتماعی به دلیل کمبود بودجه آن را اجرا نکرد،گلایه کرد و گفت: برخی دستگاهها که تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، این موضوع را اجرا نمیکنند و برخی دستگاهها که تحت پوشش خدمات درمانی هستند، مرخصی ۹ ماهه را اجرا میکنند که دیوان عدالت در رأی خود بر وحدت رویه در اجرای قانون تأکید کرده است.
مولاوردی همچنین از بازگشت مهدکودکها به ادارات خبر داد.همچنین در این همایش دکترعلی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: دستورالعمل شیر خشک برای مادرانی که نمیتوانند شیر خود را به کودکان بدهند در حال اجرا است، در برخی مناطق شهری و روستاها به این منظور کوپن داده میشود.مولاوردی دیروز در نشست خبری دیگری به مناسبت دومین نمایشگاه و همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار گفت: ۷۸درصد زنان ایرانی از نظر اقتصادی غیر فعال هستند.۲۰میلیون زن خانه دار در کشور وجود دارند که در سرشماری ها خودشان را بیکار معرفی می کنند و همچنین زنان کشاورز که بیشترین فعالیت را انجام می دهند اما خود را بیکار میدانند؛ بر همین اساس، نرخ اشتغال زنان در جامعه ۶/۱۲ درصد است .
همچنین مشاور معاون وزیر صنعت و معدن در امور زنان و خانواده گفت: زنان کارآفرین تا پیش از برگزاری نمایشگاه بینالمللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار بر اساس طرح پیشنهادی از ۱۰ تا ۲۰۰میلیون تومان وام دریافت می کنند .
ایران
تهران