بعد از اینکه در مقاله قبلی به نقش خودم به عنوان یک معلم در کلاس هایم پرداختم (حسینی 2015) در این مقاله به نقش دانش آموزان در کلا س های خودم می پردازم تا بدین صورت همکاران محترم با روش تدریس و نگرش آموزشی اینجانب بیشتر آشنا شوند.
نسل فردا در کلاس های اینجانب - که با استفاده از روش تدریس خودم که بر مبنای تیوری آموزشی سیاسی ام ارایه داده ام اداره می شوند - باید اول از همه نقش شان را به عنوان حافظین صرف مطالب ارائه شده توسط معلم به منظور پاس کردن امتحانات آن طور که در کلاس های دیگر رایج است فراموش کنند. همین طور آنها باید فراموش کنند که آنها یاد می گیرند صرفا برای اینکه موفقیت کاری و درآمد خود را در آینده بهبود ببخشند. آنها باید این راهم فراموش کنند که هدف شان صرفا کسب نمرات بالاتر برای رسیدن به مدارج بالا و بین المللی باشد. بلکه نسل فردا باید به به خاطر بسپارند که آنها باید در کلاس های اینجانب نقش محققین، منتقدین و مشارکین در بحث ها و فعالیت های کلاسی و نیز تحلیل گران و ارزیابان ایده ها و نظریه ها و دانش و مسائل را به صورت فعالانه بر عهده بگیرند. آنها باید نه تنها در پی یاد گیری دانش و استراتژی های یادگیری و مهارت های اجتماعی بلکه تکنیک هایی برای موثرتر فکر کردن باشند.
نسل فردا باید بیاموزند که برای اینکه یادگیری شان موثرتر و عمیق تر باشد باید پای بند به اصول و فرهنگ یادگیریی باشند که اینجانب به آنها ارائه داده ام (ضمیمه را ببینید). این اصول و فرهنگ از آنها انتظار دارد که نه تنها اهل ریسک کردن در تفکر کردن و مواجهه با مسایل باشند بلکه منطقی، منصف، اجتماعی، انعطاف پذیر، مودب و پذیرای انتقادهای سازنده نیز باشند. آنها باید بیاموزند که در ارتباط با مشکلات فرارویشان در طول فرآیند یادگیری باید صبر و متانت به خرج دهند و از هیچ تلاشی برای رفع آنها دریغ نکنند. آنها باید فعالانه در این مسیر با اعضای تیم های خود مشارکت داشته باشند تا بدین صورت یادگیری ونیز مهارت های اجتماعی خود را به صورت همزمان ارتقاء دهند.
از طرف دیگر فراگیران باید وظایفی را هم که برادران جانسون برای فراگیران در کلاس هایی که تاکید بر کار گروهی دارند را نیز در نظر بگیرند:
1. شروع کننده و تسهیل کننده در فرآیند ابراز نظر و خلق ایده ها باشند.
2. دهنده و گیرنده اطلاعات و نظرات و ایده ها باشند.
3. درصدد شفاف کردن ایده های خود و ارائه مثال باشند.
4. از بحث های کلاسی نوت برداری و یا خلاصه برداری کنند.
5. میزان موفقیت گروه خود را ارزیابی نمایند و در صدد رفع مشکلات بر آیند.
6. اعضای گروه خود را فعالانه به مشارکت در فعالیت گروهی تشویق نمایند.
7. فرآیند کار گروهی خود را رصد کنند.
8. به بحث ها جهت و معنا ببخشند.
9. به بحث ها انرژی مثبت دهند.
10. به اعضای تیم خود جهت ارائه ایده ها و منظورشان کمک کنند.
11. به اعضای تیم خود جهت فهم بهتر مطالب کمک کنند.
12. فعالانه گوش دهند.
13. تست کنند ببینند که بحث ها به خوبی و با چه روش هایی پیش می رود.
14. سعی کنند با مخالفت کردن با بعضی ایده ها و نظرها لایه های بالاتری از تفکر انتقادی وخلاقانه دوستانشان را تشویق کنند.
15. منظم و وقت شناس باشند.
نکته مهم دیگری که فراگیران باید در کلاس های اینجانب به خاطر بسپارند این است که تنبلی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و سپردن وظایف خود به دیگران ممنوع می باشد و همه باید فعال و مسئولیت پذیر باشند. آنها باید نه تنها به فکر خود بلکه به فکر سایر اعضای تیم خود باشند و در برابر آنها احساس مسئولیت نمایند. فراگیران باید بدانند که فراهم کردن فرصت های برابر برای همه جهت مطرح کردن و به اشتراک گذاشتن ایده ها و راه حل هایشان برای نیل به اهداف مشترک لازم و ضروری می باشد. برای آنها ضروری است که :
1. همکاری دوستان شان را ارج نهند.
2. ایده ها و نظریه ها وپیش فرض ها را به چالش بکشند.
3. نظر دوستان شان را به مطالب مهم درطول فرآیند بحث و گفتمان جلب کنند.
4. در خواست برای شفافیت بیشتر و مثال کنند.
5. سعی کنند تضادها و تضارب آرا را تا حد ممکن همسو کنند.
در غیر این صورت تمام اعضای تیم به عنوان یک خانواده ویا به عنوان یک ملت خواهند باخت. آنها حداقل بخشی از نمره خود و در دراز مدت بخشی از زندگی و رویا های خود را خواهند باخت. نکته مهم دیگر که فراگیران در کلاس ها ی اینجانب باید به یاد بسپارند این است که از آنجا که قرار است دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند باید بیاموزند که سوالات مهم و انتقادی و راهبردی بپرسند.
به ویژه فراگیران برتر ویا همان رهبران تیم ها (کاپیتان ها) باید هر کاری بکنند تا انرژی و کارایی تیم هایشان را افزایش دهند و باعث درخشش آنها در کلاس شان شوند. از وظایف اولیه آنها کمک کردن به اعضای تیم هایشان جهت موفقیت علمی و رشد و تکامل آنها می باشد. آنها باید استراتژی های یاد گیری موثر خود را با اعضای تیم هایشان به اشتراک بگذارند و آنها را تشویق کنند که ازاین استراتژی ها استفاده نمایند. آنها همچنین باید سعی کنند که تعادل در بحث ها حفظ شود و همه اعضای تیم فرصت های برابری برای شرکت در بحث ها داشته باشند. کاپیتان ها همچنین باید به خاطر بسپارند که یکی دیگر از وظایف آنها کمک به اعضای ضعیف تر برای درک عمیق تر مطالب و پیشبرد اهداف یادگیری شان می باشد.
در کلاس های اینجانب اگر اعضای تیم ها مشکل داشته باشند باید به کاپیتان ها مراجعه می کنند و اگر کاپیتان ها مشکل داشته باشند به نمایندگان اینجانب که دو یا سه نفر از تاپ ترین شاگردان کلاس هستند مراجعه می کنند و اگر آنها مشکل داشته باشند به خود من مراجعه می کنند. ما همه می دانیم که باید با کسانی که به ما مراجعه می کنند با صبر و حوصله و مهربانی پاسخ دهیم. البته کاپیتان ها و نمایندگان من به خوبی می دانند که اگر همکاری لازم را با کلاس داشته باشند نمره 20 خود را تضمین کرده اند و اگر از زیر بار مسیولیت خود شانه خالی کنند موقعیت خود را از دست خواهند داد.
فراگیران باید به خاطر بسپارند که یادگیری می تواند به عنوان یک فرآیند سیاسی هم در نظر گرفته شود که رابطه دیپلماتیک نه تنها با هم کلاسی ها و معلم بلکه با مردم را نیز می طلبد. به طور خلاصه نسل فردا باید این نکته را در نظر بگیرند که روش تدریس اینجانب روشی برای زندگی هم می باشد چراکه راه هایی برای یادگیری، کار کردن، زندگی کردن، تکامل پیدا کردن، برنده شدن و حتی بازنده شدن با یکدیگر را نیز ارائه می دهد. در محیط های رقابتی فراگیران در تیم هایشان چیزهای بسیار بیشتری از زمانی می آموزند که در چنین محیط ها و شرایطی نیستند. علاوه بر این روش تدریس اینجانب باعث افزایش مهارت تفکر فراگیران در سطوح بالاتر نیز می شود و آنها را مسلط به استراتژی های یادگیری ونیز مهارت های اجتماعی موثر و مفید که لازمه زندگی موفق در دنیای پیچیده کنونی است می نماید.
ضمیمه
فرهنگ یادگیری در کلاس های من !
قسمتی از فرهنگی که اینجانب بر آن تاکید دارم در فرم 10 اصل همیشه بر روی دیوارهای کلاس های من جهت مرور شاگردانم نصب می شوند:
1. علی رغم تفاوت در سن و نژاد و عقبه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مان ما همگی انسان هستیم و بنابراین مسئول در قبال یکدیگر.
2. ما تمام اطلاعات مورد نیاز دوستان مان را با گشاده رویی در اختیار آنان قرار می دهیم، بقیه را تشویق به مشارکت و شرکت در بحث ها می کنیم و از آنها می خواهیم که دلایل متقاعد کننده ای برای ایده ها و پیشنهاداتی که انتظار دارند ما بپذیریم ارائه دهند.
3. انتقادهای سازنده را تا جایی که به یادگیری و رشد و تکامل بیشتر ما منجر شوند ارج می نهیم. خودمان هم قبل از اینکه دیگران را نقد کنیم سعی می کنیم که منصف و بی طرف باشیم.
4. ما با اعضای تیم هایمان همکاری می کنیم تا به دانش و فهم خود از پیرامون خود ژرفا ببخشیم و مهارت هایمان را برای کار وزندگی موفق – چه در تعامل با دیگران و چه در انزوا – بهبود بخشیم.
5.در کلاس ما همه فرصت های برابر برای ابراز وجود و اثبات کردن توانمندی هایشان دارند. کسانی که برتری خود را در چنین محیطی به اثبات برسانند شایسته بهترین ها هستند.
6. خطاها اجتناب ناپذیر هستند. آنها نه تنها نتیجه طبیعی یادگیری / زندگی هستند بلکه علایم ریسک پذیری و تلاش و پشتکار در طول پروسه یادگیری و زندگی هستند. بنابراین خطا ها آخر راه نیستند بلکه راه هایی برای به دست آوردن عقل و خرد ورشد و پیشرفت هستند.
7.ما در کلاس مان به افراد شایسته تر و برتر ( از نظر علمی) احترام می گذاریم و هیچ گاه به واسطه نژاد و سن و امکانات خودمان به آنها فخر نمی فروشیم و بی احترامی نمی کنیم.
8. ما مادامی به معلم و رهبر تیم خود احترام می گذاریم که ایشان هوش و استعداد و قابلیت و توانایی و شایستگی رهبری بر ما را داشته باشند.
9. همانند برنده شدن، بازنده شدن هم برخی اوقات و در برخی شرایط غیر قابل اجتناب هست. بنابراین ما تلاش می کنیم که از باخت های خودمان هم یاد بگیریم همان طور که از بردهای خودمان چیزی می آموزیم. باختن انگیزه ما را برای بردن افزایش می دهد – برنده شدن از طریق باختن.
10.برنده شدن مهم است اما نه به هر قیمتی – نه به قیمت پایمال کردن اخلاقیات و حقوق بشر و آزادی و کرامات انسانی.
تشویق کردن فراگیران/شهروندان به رعایت این اصول در تعاملات خود غیر ممکن نیست هر چند این کار صبر و تکنیک هم می طلبد. به مشارکت طلبیدن فراگیران در ارائه چنین اسلوبی یکی ازاین تکنیک ها می باشد.علاوه براین توضیح دادن درباره فوائد رعایت کردن چنین اسلوبی در تعاملات بین فردی برای فراگیران هم می تواند تکنیک موثر دیگری باشد. فراگیران این اسلوب راخواهند پذیرفت چرا که تمرکز آنها بر ارتقاء مهارت های بین فردی از قبیل خرد جمعی، مدیریت بحران ها در روابط اجتماعی، رسیدن به توافق، اعتمادسازی، تحمل دیگرانی که از ما متفاوت هستند و تلاش و پشتکار می باشد. فراگیران باید بدانند که احترام گذاشتن به چنین قواعد و اسلوبی نه تنها روابط بین فردی آنها را افزایش می دهد بلکه قابلیت های آنها را برای بهره وری بیشتراز مطالب ارائه شده درکلاس نیزافزایش می دهد.
دراینجا باید یاد آور شوم که چنین قواعدی که نرم ها و اصلوب دموکراتیک راهم ارائه می دهد با قواعد و اسلوب اسلامی نه تنها منافاتی ندارند بلکه همخوانی هم دارند. بنابر فهم شخصی خودم از اسلام واقعی می باشد که دریکی ازمقالاتم براین نکته تاکید کرده ام که اسلام واقعی دموکراسی رابرای بشر به ارمغان آورد. بنابر نظر اسلام واقعی تمام مردم آزادی درتفکر و حق تصیم گیری، انتخاب و زندگی کردن را دارند و هر کس بخواهد این حقوق اولیه بشر را صلب نماید مسلمان نیست .
* معلم مدرسه رافتی قاسم آباد! مشهد
*منابع
Hosseini, S.M.H. (2012). Beyond The Present Methods And Approaches To ELT/Education: The Crucial Need For A Radical Reform”, Tehran, Jungle Publications.
http://beyondelt.blogfa.com وبلاگ نویسنده (دکتر حسینی)
دکتر سید محمد حسن حسینی (1394) "وظایف معلمان و اساتید در عصر و شرایط حاضر"
Published at Iranian Educators’ Analytical News Agency. / پایگاه خبری تحلیلی فرهنگیان ایران
Available at http://www.farhangiannews.ir/view-20441.html
خدمت اولیای دم مرحوم آقای محسن خشخاشی،
سلام و تسلیت یک معلم فیزیک را که در روز درگذشت ایشان کلاسش را بعد از فاتحه به روح پاک وی به صحبت دربارۀ گناه بزرگ اختصاص داد بپذیرید.
باور دارم همۀ ما امروز هم روی پل صراط قدم برمی داریم و در این مسیر کوشش و اخلاص از بندۀ ناتوان و توفیق و تأیید از خدای دانا و توانا و کلید گنجینۀ توفیق توکل است و اعتماد به لطف کار ساز.
به جان دوست که غم پرده بر شما ندرد
گر اعتماد بر الطاف کارساز کنید ( حافظ )
پیامبر اکرم ( ص ) می فرماید : « دل خانۀ فرشتگان و محل نظر آنان است و اگر صفات بد بر دل نشیند، ورود فرشتگان (صفات خوب) را مانع می شود. »
چه فرشته ای بالاتر از صفت نیکِ « بخشش » که بر دل نشیند و خدا و پیغمبر را خشنود سازد و نیز همۀ مردم را.
یقین دارم « مرحوم آقای محسن خشخاشی » مانند من و شما بازماندگان گرامیِ آن بزرگوار به شفاعتِ شفیع الاُمم پیامبر اکرم (ص) در حیات پیش و پس از مرگ از جان دل ایمان داشت.
امنیت از هر لحاظ نیاز اولیۀ جامعه است و انتقام، صفت بد و ساده ترین راه است که آن را خدشه دار خواهد کرد. معتقدم برای اصلاح جامعه و نهادینه کردن امنیت، آنچه که باید به دار آویخته شود نظام ناکارآمد آموزش و پرورش است. باید برای آیندۀ بزهکاران، برنامه و نقشۀ راهی داشته باشیم.
از جایگاه کوچکترین معلم و هم رشته با آن مرحوم استدعا دارم این بار شما بزرگواران با « بخشش » خود، حلاوتِ شفاعت حضرت محمد (ص) را به کام این ملت بنشانید.
اما به طبع و به حق دانش آموز محمد که مرتکب گناه بزرگ شده باید تاوان تباه و بزه خویش را پس از « بخششِ » شما بزرگواران با اجرای قانون و ادای دین خود برای حفظ امنیت جامعه و تهذیب نفس بدهد.
در پایان با فاتحه به روان پاک آن مرحوم، شما بزرگوارن را به خدای بخشنده و مهربان می سپارم.
علیرضا کاشفی
دبیر فیزیک ناحیه یک کرج
18 مرداد 1394
گروه اخبار /
محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به اخطار نماینده مردم لنگرود در مجلس مبنی بر توجه به مطالبه مربیان پیش دبستانی که مقابل مجلس تجمع کرده اند، این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: روز گذشته تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این افراد وارد مذاکره شدند و ما در حال حاضر از همه اختیارات خود استفاده می کنیم تا مشکل این قشر از جامعه حل شود.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چند که مشکل اصل 75 قانون اساسی وجود دارد و دولت باید رضایت داشته باشد بنابراین باز هم از نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخواست می کنم که اعضایی از طرف این کمیسیون با این افراد وارد مذاکره شده تا محل را ترک کنند.
باهنر یادآور شد: حتی شب گذشته مکانی برای استراحت آن ها درنظر گرفته شد اما آن ها حاضر به ترک تجمع خود نشدند.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: نیروهای پیش دبستانی 48 ساعت است که مقابل مجلس حضور دارند و حتی شب گذشته عده ای از این افراد که از شهرستان ها به تهران آمدند، مقابل مجلس اسکان کرده بودند.
وی از محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس خواست که هیاتی از مجلس با این افراد وارد مذاکره شود تا مسایل و مشکلات شان پیگیری شود.
جمعی از معلمان پیش دبستانی که از روز گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند، همچنان به تجمع خود مقابل مجلس شورای اسلامی ادامه داده اند.
یکی از این تجمع کنندگان گفت: ما از روز گذشته تجمع خود را مقابل مجلس شورای اسلامی آغاز کرده ایم و شب گذشته نیز عده ای از افراد که از شهرستان به تهران آمده بودند مقابل مجلس حضور داشته اند و به تجمع خود ادامه دادند.
وی با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری آزمون استخدامی اطلاعیه داده است، اظهار داشت: ما خواهان آن هستیم که معلمان پیش دبستانی با اولویت و بدون آزمون استخدام شوند.
نماینده تجمع کنندگان اضافه کرد: ما سال هاست که با آموزش و پرورش قرار داد داریم ولی تاکنون استخدام نشده ایم، درخواست ما این است که ما با اولویت در آموزش و پرورش استخدام شویم.
ایرنا
گروه گزارش / آنچه در پی می آید، چکیده ی جلسه ی پرسش و پاسخ منتخبی از فرهنگیان خراسان شمالی با جناب دکتر قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده ی مردم شریف بجنورد، مانه و سملقان،گرمه و جاجرم ، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی است که در مورخه ی ۹۴/۵/۱۲ در محل دفتر ارتباطات مردمی از ساعات ۱۸ تا ۲۰ برگزار گردید .
گروه اخبار /
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: مقالات ISI جزو شاخصهای رتبهبندی فرهنگیان نیست.
حسن حسینی، مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد ، گفت: برای رتبهبندی صرفاً دنبال این هستیم تا وظایف یک معلم را در نظر بگیریم و مقالات ISI جزو شاخصهای رتبهبندی فرهنگیان نیست.
در ادامه نیز محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامهریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: کار مقدماتی اجرای لایحه رتبهبندی آغاز شده است.
وی افزود: مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری مدیریت سنجش صلاحیت فرهنگیان را بر عهده دارد که برای این کار، ساختاری را تعریف کردهایم.
سلیمی جهرمی بیان کرد: بر اساس اجرای نظام سنجش صلاحیت، بسیاری از مشکلات فرهنگیان حل میشود و انگیزه معلمان نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.
مهر
گروه اخبار /
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامهای خطاب به رییسجمهوری خواستار رسیدگی به وضعیت دانشجویان ورودی 93 دانشگاه فرهنگیان شدند.
متن نامه به شرح زیر است:
محضر مبارک ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
احتراما با توجه به مراجعات مکرر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ورودیهای 93 به نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که وزارت آموزش و پرورش نسبت به اخذ تعهد دبیری از دانشجویان ورودی 93 تا این تاریخ اقدامی به عمل نیاورده است و از این جهت موجب دلسردی و نگرانی این عزیزان شده است، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ تعهد دبیری از دانشجویان مذکور اقدام لازم مبذول گردد.
محمد باقری بنابی نماینده بناب، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت، مصطفی افضلی فرد نماینده اردبیل، غلامرضا نوری نماینده بستان آباد، محمدرضا تابش نماینده اردکان، محمد دامادی نماینده ساری، حسین نیازآذری نماینده بابل، محمدحسن آصفری نماینده اراک، ارسلان فتحی پور نماینده کلیبر، محمدعلی مددی نماینده میانه، محمد علیپور نماینده ماکو، احمد شوهانی نماینده ایوان و سیدمحمد حسین میرمحمدی نماینده گلپایگان از جمله امضا کنندگان این نامه بودند.
ایلنا
مدیر سایت سخن معلم : " مسوولان وزارت آموزش و پرورش نیز در این رقابت نفس گیر وارد شده و به ویژه کسب رتبه در المپیادهای جهانی را نشانه موفقیت برنامه ها و اثربخشی فرآیندها و مدیریت خویش می پندارند. "
"نتایج حاصل از این آزمون برای برخی از کشورها به قدری اهمیت دارد که حتی ممکن است به عزل وزیر آموزش و پرورش نیز بیانجامد ."
گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف از برگزاری اجلاس مدیران آموزش و پرورش سراسر کشورجلب نگاه جامعه و مسئولان به موضوع آموزش و پرورش است.
دکتر علی اصغر فانی در مراسم تقدیر از برگزار کنندگان سی و دومین اجلاس روسای آموزش و پرورش در ساختمان شهید رجایی برگزار شد ، با اشاره به لزوم تبدیل شدن موضوع آموزش و پرورش به یک گفتمان رایج و غالب در جامعه اظهارکرد: باید انتظارات از اجلاس روسای آموزش و پرورش مبتنی بر واقع بینی باشد و نباید توقع داشت همه مشکلات و چالش های وزارت بزرگ آموزش و پرورش در یک نشست طرح و حل شود .
فانی خاطرنشان کرد : ما در این اجلاس علاوه بر اثر گذاری بر جامعه و جلب نگاه ها به آموزش و پرورش سه هدف و پیام مهم عزم جدی بر اجرای سند تحول بنیادین بر اساس نقشه راه و مبتنی بر برنامه علمی، آشنایی با مدیران کشوری با طرح رتبه بندی معلمان و اهمیت مهرماه و فصل بازگشایی را دنبال کردیم و برای این سه موضوع مهم میزگردهای تخصصی و پرسش و پاسخ های طولانی و علمی برگزار شد .
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان این که انتخاب این سه موضوع مهم براساس نیازسنجی و اولویت بندی بوده است ، تصریح کرد: در کنار این برنامه ها 12 کارگروه اغلب موضوعات مرتبط با معلمان و مدارس را مورد واکاوی قرار دادند.
فانی افزود : تلاش شد در این سه روز مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور با احساس امید به آینده ای بهتر و رضایتمندی از طرح دیدگاه و پذیرش و شنیده شدن آن از سوی مدیران ارشد به مناطق خود برگردند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح ها و پیشنهادات مطرح شده از سوی روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در طول برگزاری اجلاس خاطرنشان کرد : همه باید دیدگاه ها و نقطه نظرات مطرح شده را بررسی نمایند و به آنها پاسخ کامل بدهند .
گفتنی است ؛ در این دیدار وزیر آموزش و پرورش با اهدای لوح سپاس و تندیس اجلاس از برگزار کنندگان تقدیر و قدردانی کرد.
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
یک یا علی (ع) برای اجرایی شدن منویات و دستورات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) از طرف مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران آقای مهندس چهاربند .
اینجانب مدتی در بازرسی منطقه 2 شهر تهران مشغول به همکاری بودم و مشاهده نمودم جناب آقای مهندس چهاربند مدیر کل سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در راستای عملیاتی و اجرایی نمودن فرمان مقام معظم رهبری در باب مبارزه با فساد مالی و اداری با جدیت مشغول به کار و برنامه ریزی شده اند .
ایشان امسال برای برخورد با اجحاف به اولیا و جلوگیری نمودن از دریافت مبالغ غیر متعارف و بیشتر از مصوبات آموزش و پرورش که از طرف بعضی از مدیران متخلف مدارس در خواست می گردد تمهیدات خاصی را اندیشیده اند ، ولی اولیاء و دانش آموزان جدیت لازمه را در رابطه با این مسلئه از خود نشان نمی دهند و بخشنامه ها و اطلاع رسانی هایی که از طرف سایت آموزش و پرورش شهر تهران ، روزنامه ها ،صدا و سیما و سایر رسانه ها گزارش داده می شود را پی گیری نمی کنند.
تمهیدات اندیشیده شده برای مبارزه با فساد مالی و اداری شامل موارد زیر می گردد :
1- اطلاع رسانی از طرف سخنگوی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بابت میزان مبالغ و چگونگی شهریه پرداختی تحت عناوین مختلف در مدارس در برنامه های خبری
2- درج و نصب میزان هر گونه شهریه از بابت کلاس های تابستانی ، فوق برنامه ،شهریه مدارس غیر انتفاعی طبق مصوبات آموزش وپرورش شهر تهران در مدارس به طوری که قابل رویت مراجعین قرار گیرد و همچنین نصب پوستر های ذکر شده در اداره مناطق شهر تهران
3- آگاه سازی از طریق سایت آموزش و پرورش شهر تهران در صفحه اصلی و آسانی در کسب اطلاع از این موضوع در این سایت
4- بازرسی های محسوس و نامحسوس از مدارس مبنی بر عدم دریافت مبالغ بالاتر از مقادیر مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و چگونگی واریز مبالغ به حساب مدرسه با قید شماره حساب در متن چک بابت ثبت نام و پرداخت با دستگاه پوز
5- ثبت شکایات در سامانه ادارات مناطق شهر تهران توسط خود اولیاء و امکان رصد مستقیم اداره کل آموزش پرورش شهر تهران به این شکایات و درج شماره تلفن و ارتباط پیامکی با دفتر مدیر کل و ارزیابی عملکرد سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در پوستر های مخصوص و نصب در ادارات مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
6- توزیع فرم یک آموز در بعضی مناطق در بعضی رشته ها و جنسیت ها برای توزیع و برقراری عدالت در سامان دهی نیروها علی الخصوص در رشته هایی که تراکم نیرو وجود دارد و تاکید بر تهیه و ارجاع فرم ساماندهی اولیه و برنامه آموزشی مدارس حتی المقدور تا هفته اول شهریور برای نظام بخشی به سامان دهی نیروها ؛ البته قابل ذکر است قسمت عمده ای از این معضل به طرح نسنجیده 6-3-3 زمان آقای حاج بابایی بر می گردد .
حالا سه مسئله مهم باقی می ماند که باعث می گردد معضل و مشکل تخلفات برخی از مدارس حل نگردد و کماکان به قوت خود باقی بماند .
الف- عدم پیگیری و جدیت اولیاء برای کسب اطلاع از میزان و نحوه مبالغ پرداختی بابت کلاس های فوق برنامه ،کنکور ...و عدم شکایت به مراجعه ذی صلاح از موارد تخلف مشاهده شده.(که احتمالا به دلیل ترس ناشی از مزاحمت هایی که امکان دارد از طرف مدیر و کادر اجرایی برای دانش آموز ایجاد شود صورت نمی پذیرد )
ب- عدم جدیت مسئولین ذیربط در برخورد و دادن توبیخ به مدیری که تخلفات آن محرز گردیده و باز پس گیری مبالغی که از راه تخلفات مالی عایدش شده
ج- حمایت چشم بسته بعضی از مسئولین و نمایندگان مجلس از برخی از مدیران متخلف و باندهای مرتبط با آنها دربعضی از قسمت های ادارات مناطق و سازمان شهر تهران و وزارت خانه که به صورت شبکه ای عمل می کنند که این امر با عث بد بینی وسو ظن در آحاد جامعه نسبت به نظام آموزش و پروررش گردیده است
بنده به شخصه از جناب آقای چهاربند که بسیار در راستای شفاف سازی و مبارزه با فساد زحمت کشیدند کمال تشکر را دارم و به طور جد از وزیر محترم آموزش و پرورش و سران محترم سه قوه استدعا دارم از افرادی مانند آقای چهاربند حمایت کامل و کافی را داشته باشند و آنها را مورد تشویق قراردهند تا سر مشقی برای دیگران گردند و با پشت گرمی با مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در راستای باز گرداندن اعتماد از دست رفته جامعه از نظام اداری اقدام نمایند و سرمایه اجتماعی و فرهنگی را با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی همسو سازند .
ان شالله خداوند منان این توفیق را به تک تک ما عطا بفرماید تا به طور عملی وبه دور از شعار زدگی در راستای اوامر رهبر معظم در زمینه مبارزه با فساد مالی و اقتصادی گام برداریم تا دل امام زمان (عج) نیز خشنود گردد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص فعالیت شرکت بیمه آتیه سازان حافظ و ارایه خدمات بیمه ای به فرهنگیان کشور گفت که این وزارتخانه برنامه ای برای تغییر و یا جابه جایی شرکت بیمه گر ندارد ؛ این در حالی است که چندی پیش مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در سی و دومین اجلاس روساء و مدیران وزارت آموزش و پرورش یکی از برنامه های صندوق را انتقال بیمه تکمیلی از شرکت آتیه سازان حافظ به بیمه معلم عنوان کرده بود ! ( این جا )
اصل خبر را بخوانید