« فانی درباره تدریس مدیران مدارس در کلاس های درس، اظهار کرد: شش ساعت تدریس مدیران در هفته از مصوبات گذشته بوده که اجرایی نمیشد و این جزو وظایف مدیران مدارس است ».
انجام اموری مانند دریافت بخشنامه ها و پاسخگویی به آن ها، ارباب رجوع ، دانش آموزان ، والدین آن ها، کارهای فیزیکی مدرسه، معلمان و مشکلات آن ها و بازدیدهای کلاسی و رسیدگی به مشکلات دانش آموزان مشکل دار از قبیل دانش آموزان دیرآموز، دانش آموزان بی سرپرست یا بدسرپرست، دانش آموزان بی بضاعت، دانش آموزان اتباع و ماادریک مالاتباع، دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری ، سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نظارت بر سرویس ها ،حضور درجلسات اداری و آموزشی اداره ، شورای دبیران ، شورای مدرسه ، شورای مالی و انجمن اولیا و مربیان، ثبت تمام اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد، سیستم دانا و دیگر کارهای روتین... واقعا وقت یک مدیر مدرسه را گرفته است .
مگرنه اینکه تاکید می شود مدیر واقعی رهبر واحد آموزشی است ؟
چطور می شود رهبر یک مجموعه 6ساعت از 24 ساعت هفته باید سرکلاس تدریس حاضر و تمرکز نماید و ارتباط خود را با دیگر اعضاء سیستم قطع نماید ؟!
آیا مسئولان به فکر فرمالیته کردن امور به جهت رفع موقت کمبود نیروی انسانی هستند و یا از مشکلات مدارس بی خبرند ؟ !
آیا می شود از آموزگاری که بیمار است یا یکی از بستگان درجه یک او در گذشته خواست که سر کلاس برای تدریس حاضر شود ؟ چون مدیر و معاون آموزشی امروز خود در برنامه کلاسی تدریس دارند، یا می شود از ارباب رجوع یا ولی دانش آموزخواست که منتظر بماند تا مدیر ساعت تدریس خود را به اتمام برساندسپس به مشکل او رسیدگی کرد ؟!
یا می شود از کسی خواست ریاضی یا علوم و زبان آموزی تدریس کند ولیکن خود یک ساعت هم برای این درس ها آموزش ندیده باشد!
آقای وزیر ؛ اندکی تأمل بفرمائید آیا واقعاً حضور مدیر در کلاس درس عملی است یا مثل خیلی از کارها باید فرمالیته کرد و فقط مشکل کمبود نیرو را موقتاً مرتفع کرد ؟
بهتر است این بخشنامه مورد تجدید نظر قرار گیرد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در آمد و شد دولتها آموزش و پرورش نيز مانند ساير حوزهها دچار تغيير و تحولاتي ميشود به ويژه اينكه وقتي يك دولتي با رويكرد متفاوت از دولت قبل ميآيد، اين تغيير و تحولات گسترده و عميقتر ميشود. البته ناگفته پيداست در نظامهاي سياسي شبيه نظام حاكم در ايران اين تغيير و تحول همهجانبه و خيلي گسترده و عميق نخواهد بود چرا كه چارچوبهاي كلي و سياستهاي كلان ثابت و پابرجاست.
پس از انقلاب همانگونه كه در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي شاهد تغييراتي بوديم كه خيلي عميق و گسترده بود در حوزه آموزش نيز، آن هم با عنوان انقلاب فرهنگي، تحولات گستردهاي صورت گرفت. تحولاتي كه رنگ سياسي و ايدئولوژيك آن خيلي پررنگ بود و مدارس و دانشگاهها براي مدتي به تعطيلي رفتند به ويژه دانشگاهها كه براي طولانيمدت دچار وقفه شدند وقفهاي كه خبر از آغازي متفاوت داشت.
دولتهاي دهه نخست پس از انقلاب متاثر از اين فضاي سياسي و ايدئولوژيك در حوزه آموزش و پرورش نيز با اين رويكرد و نگرش، سياست گذاري و برنامهها را تدوين و اجرا كردند، بنيان گذاري معاونت پرورشي و قرار دادن پست سازماني مربي پرورشي در كادر مدارس يكي از مصاديق اين رويكرد بود كه خود را در تدوين محتواي آموزشي و برنامههاي آموزشي نمايانتر ساخت.
در دولت هاشمي رفسنجاني به موازات تغييرات در حوزه سياست و اقتصاد، آموزش نيز متحول شد و تحت مديريت محمدعلي، نجفي وزير آموزش و پرورش، مدرنسازي آموزش در دستور كار دولت قرار گرفت تنوع مدارس و نظام جديد آموزش ترمي و واحدي و نخبهگرايي از مصاديق اين تغيير در حوزه آموزش و پرورش بود؛ تغييراتي كه بهرغم نقدهاي وارد شده به آن همچنان تصوير مثبتي را در ذهن فرهنگيان از خود بر جاي گذاشته است.
پس از دولت هفتم و هشتم ضمن ادامه رويكرد دولت قبل تلاش براي تلفيق بعد آموزش و پرورش با مخالفتهاي جدي مواجه شده؛ مخالفتهايي كه فضاي اين حوزه را سياسي هم كرد به ويژه در دوره مرتضي حاجي كه به اوج خود رسيد و مجلس غيرهمسو فشارهاي زيادي را بر حاجي و تيم او وارد ساخت، اما تغييرات با وجود اين فشارها ايجاد شد؛ به ويژه اينكه معاونت پرورشي در طرح تلفيق از ساختار سازماني حذف شد، حذفي كه به درازا نكشيد و در دولت نهم بلافاصله برگشت و دوباره در بر همان پاشنه گذشته چرخيد.
هشت سال دولت نهم و دهم تحت وزارت آقايان فرشيدي، علي احمدي و حاجبابايي آموزش و پرورش هم در ساختار و هم در محتوا دوباره ايدئولوژيك و سياسي شد به گونهاي كه قراردادهاي همكاري با حوزههاي علميه و طرحهايي همچون سفيران نور با شعار هر مدرسه يك روحاني واكنشهايي را به دنبال داشت، واكنشهايي كه خيلي ضعيف بود و در فضاي ركود فعالان منتقد عرصه آموزش راه به جايي نبرد.
استخدامهاي بدون ضابطه در آموزش و پرورش در دولت نهم و دهم نيز از ديگر مواردي بود كه علاوه بر بحران مديريت و محتواي آموزشي از لحاظ نيروي انساني نيز آموزش و پرورش را با بحران مواجه ساخت؛ تا حدي كه دولت يازدهم در دو سال گذشته براي ساماندهي نيروي انساني در اين دستگاه از هرگونه استخدام و ورود نيروي جديد خودداري كرد.
حال كه دولت يازدهم در آغاز سومين سال خود قرار دارد و همچنان علي اصغر فاني پس از عبور از گردنه استيضاح مجلس و فشارهاي اعتراضي معلمان بر كرسي وزارت نشسته است، ارزيابيها حكايت از اين دارد كه در دولت همچنان رويكردهاي مديريتي ايشان مورد تاييد است و در مجلس نگاه دوگانه به عملكرد فاني وجود دارد و بدنه معلمان هم كه از يك بدبيني تاريخي رنج ميبرد و فشار اقتصادي و معيشتي آنها را زمين گير كرده، همچنان معترض هستند و نسبت به آينده اميد چنداني ندارند.
با وجود اين فضاي سهگانه در دولت، مجلس و بدنه فرهنگيان، آنچه غيرقابل انكار است سمت و سوي تغيير فضاي ركود و نااميدي شديد حاكم در دولت نهم و دهم به سمت تحرك و اميدواري نسبي در دولت يازدهم است كه اگر تيم مديريتي فاني بتواند اعتماد نسبي جامعه معلمان را به كمك تشكلهاي صنفي و مدني جلب كند؛ ميتواند در دو سال باقيمانده اين دولت گامهاي مثبتي را بردارد.
گروه اخبار / وزیرآموزش و پرورش گفت: مشکلات معیشتی معلمان از دغدغه های این وزارتخانه است که با دستور رییس جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی رفع می شود.
محمد فاضل در پاسخ به این پرسش که دستورالعمل طرح رتبه بندی در شورای توسعه مدیریت به تصویب رسیده است، شاخصها چیست؟ اظهار داشت: هنوز جزئیات آنچه که در شورای توسعه مدیریت تصویب شده به ما ابلاغ نشده است. اما آنچه اهمیت دارد این است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر میکنیم.
وی افزود: طرح رتبهبندی شامل افرادی میشود که بر اساس شاخصها کف امتیاز را کسب کنند.البته بعید به نظر میرسد افرای که زیر 5 سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتیاز را به دست آورند.
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: امتیازها بر اساس مدرک تحصیلی، سوابق و شرایط فعالیت فرهنگیان محاسبه میشود.
فاضل در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که امسال بازنشسته میشوند هم در طرح رتبهبندی دارای جایگاه هستند یا خیر؟ عنوان کرد: تمام تلاش و رایزنیهای ما در این جهت است تا افرادی که امسال بازنشسته میشوند مشمول این طرح باشند و احتمالاً این موضوع محقق میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که طرح رتبهبندی معلمان باید همانند هیئت علمی دانشگاهها باشد اما طرح رتبهبندی تصویب شده متفاوت از این موضوع است، گفت: در این خصوص طرحهای مختلفی مطرح شده است اما مهم این است که کدام طرح قابلیت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگیان شود. طرحی که در دست اجراست در واقع رضایت فرهنگیان را به همراه دارد و در ضمن شورای توسعه مدیریت به این نتیجه رسیده که این طرح مناسبتر است.
به گزارش تسنیم، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح رتبهبندی در شورای توسعه مدیریت مصوب شد و احکام معلمان تا قبل از مهر صادر میشود، عنوان کرد: تا زمانی که احکام صادر نشود نمیتوانیم در رابطه با میزان افزایش حقوق صحبت کنیم چرا که افراد و شرایط شان با یکدیگر متفاوت است.
اداره اطلاع رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران
حال که طرح انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان و کارکنان هر مدرسه بر اساس نظام انتخاباتی و رأی گیری مکتوب و مخفی، که بعد از یازده سال قفل و تعطیل شدن آن ، مجدداً در برخی از مناطق و شهرستان های کشور کلید خورده و قفل آن باز شده و قرار است 5 تا 15 درصد مدیران مدارس با رویکرد مشارکت معلمان و تمرکززدایی توسط شورای معلمان انتخابشوند ؛ بایسته است مدیران ادارات اجازه دهند تا معلمان تمرین دموکراسی نموده و با رای خود مدیر مدرسه خویش را انتخاب نمایند و آنان نیز با اعتماد به معلمان به انتخاب آنان احترام گذاشته و مدیر منتخب معلمان را تایید فرمایند به آن امید که فتح البابی شود که در آینده ای نزدیک شاهد انتخاب معلمان مدارس توسط دانش آموزان، مدیران مدارس توسط معلمان، مدیران ادارات توسط مدیران مدارس، مدیران اداره کل توسط مدیران ادرات و انتخاب وزیر آموزش و پرورش با رای و انتخاب مدیران اداره کل آموزش و پرورش کشور باشیم.
ابتدا لازم می نماید که احیاء شدن مصوبه انتخابی مدیران مدارس توسط معلمان را در دولت تدبیر و امید به فال نیک گرفته و امیدواریم نواقص و ایرادات شکلی و محتوایی آن با نظر کارشناسان موردبررسی و اصلاح قرارگیرد.
همان گونه که عزیزان مطلع اند در شیوه نامه ی انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان آمده است که شورای معلمان هر مدرسه از میان کاندیداهای پست مدیریت آن واحد آموزشی اقدام به رأی گیری و انتخاب کرده و تعداد سه نفر از حائزین بالاترین آرای مکتسبه را به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی می کنند تا بر اساس رأی نهایی کمیته انتصابات و لحاظ نمودن شرایط عمومی و اختصاصی اقدام به انتخاب مدیر آن واحد آموزشی گردد.
جامعه فرهنگیان انتظار دارد که مدیران ادارات به 90درصد اختیارات خود در انتصابات مدیران مدارس قناعت نموده و حداقل انتخاب این 10 درصد انتخاب مدیران را به معلمان بسپارند.
يافته هاي یک تحقيق که بین 388 نفر از معلمان صورت گرفته است نشان مي دهد كه علي رغم اجراي شيوه نامه جديد انتخاب مديران، در بيشتر موارد نظر اداره پر رنگ و تعيين كننده بوده است و در برخی مدارس كه داراي مديران انتخابي بوده اند معلمين از نحوه برگزاري ناراضي بوده و اذعان نموده اند كه اداره در انتخاب مدير مدرسه نظر خود را تحميل نموده يا براي مديريت تنها يك نفر كانديدا معرفی گردیده است.
بنا بر نظر کارشناسان مهمترین چالش های نظام آموزشی حال حاضر ما گسست روزافزون میان ستاد و صف و به عبارتی مدرس ه و اداره است؛ که به علت برخی رویکردها و نیز سیاست های نادرست و غیرکارشناسی، روز به روز این شکاف عمیق تر شده و معلمان به عنوان مهمترین ارکان نظام آموزشی با بی اعتمادی وبا سوءظن نسبت به برنامه های مدیران می نگرند.
کارشناسان معتقدند که برای پویایی مدرسه باید نقش معلمان پر رنگ شود تا آنان مدرسه را متعلق به خودشان بدانند، پس مهم است که بین اهداف مدرسه،مدیریت و معلمان همگرایی ایجادشود و لازمه این هم گرایی و حس تعلق ، توجه به کارکنان مدرسه است.
بدون تردید احیا و اجرای این طرح و مصوبه ضمن ایجاد احترام به نظر معلمان و مشارکت مستقیم آنان در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ،خواهد توانست به تعامل و همکاری بیشتر و بهتر بین مدیر و معلم بی انجامد و در نهایت اهداف آموزش و پرورش را برای جامعه محقق گرداند.
مطابق« نظريه تعاملي » هلدنر (1985) معتقداست رهبري يك خيابان دوطرف است. رهبری فرآيندي است از نفوذ متقابل بين رهبران و پيروان در يك موقعيت معين.
اين رويكرد « رهبري تعادلي » تاكيد مي كندكه رهبران و پيروان با يكديگر تعامل دارند و اينكه رهبران اثربخش بايد به طرقي رفتاركنند كه نيازهاي پيروان آنان برآورده شود. اگر مردم احساس كنند كه فرصتی براي بيان عقايد خود دارند بيشتر احتمال دارد كه از رهبران حمايت كنند.(تايلر و همكاران 1985)
بنابر « نظريه تعاملي »،مديران انتخابي مورد علاقه معلمان بوده و بين مدير و معلمان نفوذ متقابلي وجوددارد. به همين علت نيز رضايت ازمديران انتخابي نسبت به مديران انتصابي بيشتراست .
بنا به دلایل اندک ذکر شده بيشتر معلمان معتقد هستند كه مديران بهتر است توسط خود معلمان انتخاب شوند. معلمين معتقدند كه مديران انتخابي در جلب رضايت معلمان و ایجاد تفاهم وهمكاري بين آنان موفق ترند.
جامعه فرهنگیان کشور همسو با کارشناسان معتقدند که توسعه ی هم اندیشی ها ،جلب نظرات متعدد و یا عمل رأی گیری در هر فرایندی، هم نشان از سلامت، پاکی، پویایی و زنده بودن آن جامعه دارد و هم نشان آشکاری است به ارتقای دینداری در آن جامعه به جهت رعایت مبانی و ارزش موضوع مشورت در دین و اسلام، و همتوجه به عقلانیت به جهت نقش بی بدیل خرد جمعی و اجماع، و هم نمایشی زنده از اندیشه مردم سالاری به عنوان مدل مدرن در نظام های نوین اجتماعی است.
در پایان این « تمرین دموکراسی » را به جامعه معلمان تبریک گفته و برای مدیران منتخب معلمین سحت و سلامتی و موفقیت روز افزون را خواستاریم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
يكي از مولفههايي كه بايد در آموزش و پرورش دولت يازدهم به جد مورد بررسي قرار گيرد، سازوكار انتخاب و انتصاب مديران آموزش و پرورش و مقايسه آن با مديران دولتهاي گذشته است. صاحب نظران حوزه تعليم و تربيت، بالاتفاق مديريت در آموزش و پرورش به استثناي دوران سازندگي را قابل دفاع نميدانند. با اين وجود مديريت سطوح پاييني و مياني در آموزش و پرورش تا پايان دولت هشتم به سمت كيفي شدن تمايل داشت.
با روي كار آمدن دولت نهم و با گماردن يكي از مديران خرد به مقام عالي وزارت؛ به يكباره، كيفيت در مديريت آموزش و پرورش افت پيدا كرد و با وجود تغييرات مكرر در سطح وزارت؛ اين افت كيفي در سطوح مياني و پاييني تا دولت يازدهم همچنان مشهود بود.
رييس دولت دهم به اين نتيجه رسيد كه سكان وزارت آموزش و پرورش را به دكتر حاجيبابايي بسپارد. حاجي بابايي با داشتن چندين دوره سابقه نمايندگي مجلس و همچنين پست مديريتي در آموزش و پرورش توانست منشا تغييراتي در آموزش و پرورش بشود. شايد بتوان دوران حاجيبابايي را يكي از چالش برانگيزترين دوران وزارت وزراي آموزش و پرورش تا قبل از سال ٩٢ دانست. وزارت حاجيبابايي با كمبود بودجه دولت به دليل تحريمها مواجه بود. او با طرحها و ايدههاي بلندپروازانه بر كرسي وزارت تكيه زد و سعي داشت در كوتاهمدت؛ طرحها و ايدههاي بلندپروازانه خود را عملي كند. طرحهايي كه به كار كارشناسي طولانيمدت نياز داشتند. منتقدان وي، فضاي بسته و غيرانتقادي در آموزش و پرورش را با عملكرد عجولانه وي در انجام طرحها با هم گره زدند. بهطوريكه عملكرد وزارتخانه آموزش و پرورش، تقريبا سوژه هميشگي روزنامههاي منتقد دولت دهم بود.
بدون شك اجراي طرحهاي عجولانه و هزينهبردار هوشمندسازي مدارس، تغيير سيستم نظام آموزشي و ايدههايي از اين دست هرگز قابل دفاع نيست. هزينههاي ميلياردي هوشمندسازي مدارس در سيستمي كه معلمانش، با ابتداييترين ترفندهاي يادگيري الكترونيكي ناآشنا هستند، هرگز توجيهپذير و حاصل يك خرد جمعي نيست. تغيير سيستم نظام آموزشي از نظام ٥-٣-٣ به ٦-٣-٣، يك الگوبرداري عجولانه از سيستمهاي آموزشي دنيا است. هوشمندسازي مدارس، ترجمهاي ناكارآمد از دستورالعمل هوشمندسازي مالزي بود.
حاجيبابايي از اختيارات خود براي تعيين كادر مديريتي در وزارتخانه بهخوبي استفاده كرد. معاونت مالي وي توانست در دو سه مرحله، قوانين و بخشنامههاي معطل مانده حقوقي را وارد حكم كارگزيني كند. شجاعت وي در اجراي بخشنامههاي اجرانشده، ستودني است. ارايه بيمه طلايي يكي از بزرگترين دستاوردهاي رفاهي وي بود. الزام مديران مياني به پذيرايي از فرهنگيان در تعطيلات سال نو و ماه مبارك رمضان، باعث رضايت خاطر و احساس تشخص فرهنگيان شد. او توانست با استفاده از لابي قدرتمند، توجه مجلسيان را بهخود جلب كند. وزير دولت دهم با وجود تغييرات قابل قبولي كه در سطح مديريت كلان ايجاد كرد ولي نتوانست در سطح مديران مياني و پاييني، تغييرات محسوسي را ايجاد كند. شايد يكي از دلايل عدم موفقيت وي در پيشبرد برنامههايش، ناكارآمدي مديرانش بود.
دكتر فاني در حالي وزارت آموزش و پرورش دولت يازدهم را برعهده گرفت كه آموزش و پرورش از دستمزد پايين پرسنل، عدم توزيع مناسب نيروي انساني، كمبود فضاي آموزشي، نداشتن اعتبار كافي براي پرداخت سرانه دانشآموزي، تحولات غيركارشناسي هوشمندسازي و تغيير نظام آموزشي، نبود امنيت شغلي براي فعالان صنفي و... رنج ميبرد.
فاني با وجود حضور در جبهه اصلاحطلبان، بهراحتي توانست از مجلس راي اعتماد بگيرد. اين راي اعتماد هزينههاي بسياري را بر وي مترتب كرد. فاني قبل از اخذ راي اعتماد مدعي بود كه با برنامهاي ويژه و مطالعاتي براي اصلاح امور آموزشي و مالي؛ پيشنهاد وزارت را پذيرفته است. حتي برنامه ارايه شدهاش به مجلس نيز داراي اهداف رفتاري قابل قبولي بود. با اين وجود وي عملا نتوانست در زمينه مسائل مالي تغييراتي ايجاد كند. درب صندوق ذخيره فرهنگيان همچنان بر همان پاشنه ميچرخد. قوانين و بخشنامههاي مربوط به اصلاح دستمزد مطابق با قانون مديريت خدمات كشوري، همچنان بر زمين مانده است. خدمات درماني و رفاهي، كمرنگ يا بهطور كلي بيرنگ شده است. فاني با وجود تعامل فراوان با مجلسيان و كسب دوباره راي اعتماد در جلسه استيضاح؛ هرگز از لابي مناسبي براي اختصاص بودجه به آموزش و پرورش برخوردار نبوده است.
فعالان صنفي، وي را مردي از جنس آموزش و پرورش ميشمردند، با اين وجود وي نتوانست رضايت خاطر اين منتقدان ديروز و حاميان امروز وزارتخانه را كسب كند. سطوح مديريتي مياني در آموزش و پرورش دولت يازدهم از نظر كيفي، رشد قابل قبولي داشته است ولي متاسفانه در سطح كلان قابل قبول نبوده است.
با وجود برخورداري از تيمي كارشناس در روابط عمومي، نتوانسته از ظرفيتهاي لازم استفاده كافي را ببرد.
عملكرد نامحسوس روابط عمومي باعث آزردگي فرهنگيان نسبت به وزارتخانه شده است. توهين به فرهنگيان توسط رسانه ملي از اين جمله است. امروزه دستگاههاي مختلف به كمك رسانهها سعي در ارتقاي جايگاه و منزلت خويش را دارند. ضعف روابط عمومي آموزش و پرورش در اين زمينه قابل پذيرش نيست.
كارنامه فاني در زمينه حفظ حرمت و شأن معلم درخشان است. در جريان اعتراضات سال تحصيلي گذشته، سيستم بازرسي و حراست نهايت همكاري را داشتند. در ابتداي سال جاري، مقام معظم رهبري و رياستجمهوري، در زمينه شأن و جايگاه معلمان سخنان ارزشمندي داشتند. پيشبيني ميشد وزير با استفاده از نظرات رهبر و رييسجمهور، اقدامات مثبتي در جهت تحقق خواستههاي فرهنگيان انجام دهد. فرمايشات مقام معظم رهبري و رياستجمهوري فرصت مناسبي براي ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش بود. وزارت آموزش و پرورش از اين نظرات بهرهاي نجست و تبليغات وزارتخانه فاني تنها شامل پخش تكراري پيام بازرگاني در زمينه رتبهبندي معلمان شد.
مديريت مالي و رفاهي وزارت آموزش و پرورش در دولت يازدهم، نهتنها درخشان نيست بلكه نسبت به تيم مالي و رفاهي دولت دهم، عقبگرد نيز داشته است. در بعد تامين نيروي انساني؛ وزارت آموزش و پرورش توانسته است تاحدودي از نظر كمي، كمبود نيروي انساني ناشي از تغيير سيستم نظام آموزشي را تامين كند.
مواد درسي و محتواي دروس، جوابگوي فرهنگ و نياز امروز جامعه ما نيست. هيچ تغيير خاصي در متون و مواد درسي مشاهده و اعلام نشده است. آموزش و پرورش همانند جامعهمان در يك دوره گذار قرار دارد. نيازهاي جامعه امروزي با ابزار دهههاي قبل تامين ميشود. آموزش و پرورش نياز جدي و ضروري به شكستن بعضي از ساختارها دارد. هنجارها و ناهنجارها تعديل شدهاند.
آموزش و پرورش به وزيري نياز دارد كه جسارت لازم براي شكستن ساختارهاي كهنه و غيرضرور را داشته باشد. شجاعت، توانمندي، جذابيت و جايگاه علمي وزير آموزش و پرورش بايد بهحدي باشد كه بتواند قدرت مقابله با منتقدان و معترضان را داشته باشد. فاني از اين ويژگيها بيبهره است.
روزنامه اعتماد
وعدههای وزارت آموزش و پرورش، هر روز بیشتر از دیروز میشود. وعدههایی که عمل کرده یا عمل ناکرده در گوشهای رخ مینماید. از مطالبات فرهنگیان گرفته تا هدایایی که از میان درددلهای معلمان بیرون کشیده میشود. هدایایی که چهار ماهی میشود باید اهدا میشده و نشده است. یکی از معلمان نمونه کشور در سال تحصیلی 93- 94 گفت: اکنون چهار ماه از آن قول و قرارها و وعدههایی که به معلمان نمونه داده شده، میگذرد و با وجود مکاتبات، تماسهای متعدد و حتی دو بار مراجعه حضوری این معلمان به وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری هیچ اقدامی در راستای اهدای جوایز صورت نگرفته است.
فرآیندی پیچیده
به گزارش ایلنا، بهمن ویسی معلم نمونه کشور در سال تحصیلی 93-94 اظهار داشت: چهار ماه از هفته معلم، میگذرد. هفتهای که با هدف پاس داشت مقام معلم و فرهنگسازی در راستای ارتقای ارج و منزلت معلم در جامعه نام گذاری شده است. امسال نیز به سیاق سالهای گذشته، وزارت آموزش و پرورش، معلمان نمونه کشوری را که این بار در فرآیندی پیچیده و سختگیرانه گلچین کرده بود، در پایتخت گرد هم آورد تا هم از نخبگان عرصه تعلیم و تربیت سراسر کشور تجلیل کرده باشد و هم از سیاستهای جدید خود در زمینه تکریم مقام معلم در حضور این جمع رونمایی کند. وی افزود: پیش و پس از دیدار معلمان نمونه کشور با مقامات ارشد نظام، مسئولان وزارت آموزش و پرورش قول اهدای یک دستگاه خودرو و دو کمک هزینه سفر حج عمره را به هر کدام از معلمان نمونه کشوری داده و این جمع نیز با خاطری آسوده و مطمئن از عملی شدن این قول راهی شهرهای خود شدند.
قول و قرارهای 4 ماه پیش
معلم نمونه کشور اضافه کرد: اما اکنون چهار ماه از آن قول و قرارها میگذرد و با وجود مکاتبات، تماسهای متعدد و حتی دو بار مراجعه حضوری معلمان نمونه کشور به وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری هیچ اقدامی در راستای اهدای جوایز صورت نگرفته است و نکته تاسف بار آن که معاونت محترم پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی پیگیری، جذب و تامین اعتبار هدایا در جریان مراجعه حضوری معلمان نمونه کشور، حاضر به ملاقات با این همکاران نشده و حتی مسئول دفتر ایشان نیز از دریافت نامه این جمع خودداری کرد.
تنگناهای مالی
ویسی ادامه داد:همه ما به مشکلات و تنگناهای مالی دولت تدبیر و امید و نهاد آموزش و پرورش که جملگی ناشی از سیاستها و برنامههای دولت پیشین است؛ آگاهیم، اما تامین اعتباری که میزان آن به یک میلیارد تومان هم نمیرسد، به نظر نمیآید؛ از توان و ظرفیت نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش فراتر باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از فرآیند انتخاب معلم نمونه؛ نهادینهسازی فرهنگ، احترام به مقام شامخ معلم و تکریم نقش او در جامعه است. آیا واداشتن معلمان به حضور در وزارت آموزش و پرورش، نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حقوق خود، تحمیل رنج سفر به نخبگان نهاد تعلیم و تربیت و انداختن توپ به زمین بازی دیگران و حتی خودداری از پاسخی صریح و روشن را میتوان اقدامی در راستای تقویت عزت نفس و کرامت همکاران ارزیابی کرد؟
نماینده معلمان نمونه کشور عنوان کرد: به مصداق آیه کریمه « اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا »(به عهد خود وفا کنید، زیرا در این پیمان بازخواست میشوید) و حدیث شریف: (مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردارید و در همان حال کار مزد او را مشخص کنید) از مسئولان انتظار داریم که به قول خود در خصوص اهدای جوایز معلمان نمونه کشور عمل کرده و در آستانه سال تحصیلی جدید، اعتماد و انگیزه همکاران برای حضور در کلاس درس را جلب و تقویت کنند.
در همین رابطه فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل دفتر وزارتی در واکنش به این موضوع به ایلنا، گفت: در اینکه معلمان نمونه باید مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرند، شکی نیست و ما معتقدیم هرکاری که برای معلمان انجام شود، باز هم کم است اما آموزش و پرورش در قبال این وعدهها تعهدی ندارد و هر زمان که اعتبار مربوط به آن تامین شود، هدایا به معلمان تقدیم خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در آغاز سال تحصیلی توانستیم به وعدههای خود به معلمان نمونه عمل کنیم، اظهار امیدواری کرد که هدایای معلمان نمونه سال تحصیلی 93-94 تا اوایل سال تحصیلی اهدا شود.
روزنامه ابتکار
گروه اخبار /
دولت يازدهم سومين سال خود را آغاز كرد و دو سال پرفراز و فرود را در عرصههاي مختلف به ويژه سياست خارجي سپري كرد اما تمركز بر سياست خارجي مانع از آن نشد تا حوزههاي ديگر دور از توجه باقي بماند. يكي از اين حوزهها آموزشو پرورش بود. معلمان كه از جمله اقشار فعال در عرصه انتخابات هستند در سال ٩٢ نيز از جمله پيشتازان حمايت از حسن روحاني بودند؛ حمايتي كه اميد و انتظارها را افزايش داد و رييسجمهور منتخب نيز درصدد برآمد به اين اميد و انتظار پاسخ دهد به همين دليل دكتر محمدعلي نجفي را به عنوان وزير پيشنهادي در نخستين ليست كابينه قرار داد تا به فرهنگيان حامي خود اين پيام را بدهد كه خواست آنها و اولويتهاي آموزش و پرورش را درك كرده است و به همين دليل شخصي با تراز بالايي را برگزيد تا بگويد ميخواهد در دولت يازدهم براي آموزش و پرورش اولويت ويژهاي قايل شود. اما حمايت مجلس نهم به ويژه در حوزه آموزش عالي، آموزش و پرورش و جوانان و ورزش موجب شد تا نجفي نتواند راي اعتماد مجلس اصولگرا را به دست آورد و اين ناكامي دولت يازدهم و معلمان را در شرايط نااميدكنندهاي قرار داد چراكه پيام مجلس نهم كاملا مشخص بود به اين معنا كه روحاني براي معرفي گزينه بعدي بايد حساسيتهاي نمايندگان را لحاظ ميكرد. نتيجه اين پيام و لحاظ كردن حساسيتها اين شد كه دكتر علياصغر فاني معرفي شود؛ گزينهاي كه چندان مورد استقبال افكار عمومي معلمان قرار نگرفت اما با سماجت و تجربه، ابتدا برنامههايي را به مجلس ارايه داد تا راي اعتماد بگيرد و سپس تعامل با تشكلهاي معلمي را در دستور كار قرار داد تا پيامي هم به بدنه نااميد شده ارسال كند. آموزش و پرورش در دولت يازدهم هرچند كند اما شاهد تغييراتي در سياستها و اولويتها بود كه به مناسبت آغاز سومين سال اين دولت در صفحه مدرسه به بررسي اين موضوع پرداختيم.
عدالت آموزشي ابهامها و اما و اگرها
يكي از شاخصهاي ارزيابي عملكرد وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشي است؛ به اين معنا كه نظام طبقاتي آموزشي مانع از برخورداري عدهاي از امكانات و تسهيلات آموزشي نشود يا مناطق مختلف در مقايسه با يكديگر از سطوح برخورداري متفاوتي بهرهمند نباشند، دولت يازدهم از همان روزهاي نخست، حركت به سمت تحقق عدالت آموزشي را يكي از اهداف خود اعلام كرد. جذب لازمالتعليمها يكي از پارامترهايي است كه در اين ارزيابي مورد توجه قرار ميگيرد به اين منظور كه تمام افرادي كه به سن ورود به مدرسه ميرسند، توسط آموزش و پرورش بايد جذب شوند. توزيع امكانات و تجهيزات آموزشي يكي ديگر از متغيرهاي ارزيابي تحقق عدالت آموزشي است كه وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد وعده داده بود در اين زمينه نيز به سمت عادلانه شدن حركت كند. اين وعده دولت يازدهم در دو سال نخست خود در مقايسه با دولتهاي ديگر به نظر ميرسد چندان تغييري ايجاد نكرده است حتي طرح بسته حمايتي كه به موجب آن خدمات آموزشي خريداري ميشود نيز بهشدت مورد انتقاد معلمان و كارشناسان قرار گرفت، توسعه خصوصيسازي نيز از ديگر مصاديق است كه منتقدان بر اين باورند كه برخلاف سياست عدالت آموزشي است. اين در حالي است كه مديران و كارشناسان آموزش و پرورش معتقدند واگذاري توليگر دولت در امر ارايه خدمات آموزشي گامي در جهت رقابتي كردن و ارتقاي كيفيت آموزشي است از طرفي با مسووليت دولت را سبكتر ميسازد و دولت ميتواند به مناطق محروم خدماترساني بيشتري بكند در نتيجه به سمت تحقق عدالت آموزشي حركت خواهد كرد. در هر صورت ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش با شاخص عدالت آموزشي نيازمند تحقيق جامع و دقيقي است كه نهادهاي بينالمللي نيز در حوزه آموزش انجام ميدهند و بيشتر بر پوشش فراگير و رايگان بودن آموزش عمومي تاكيد ميشود امري كه همچنان در كشور ما جاي تامل و بحث دارد.
نزديك به پنج هزار مدرسه كمتر از پنج دانشآموز دارند
وقتي پاي آمار و ارقام به ميان ميآيد خيلي از كليگوييها رنگ ميبازد. هرچند متاسفانه به آمارها در جامعه ما نميشود اعتماد كرد اما برخي از آمارها را اگر بهطور حدودي نيز درست بدانيم خيلي تاملبرانگيز است. وقتي از كاهش آمار ١٩ميليوني دانشآموزان به ١٣ ميليون سخن به ميان ميآيد يعني در واقع آزاد شدن حدود يكسوم امكانات و نيروي انساني و اين همان عدد قابل تاملي است كه به استناد آن كيفيت آموزشي در دستور كار دولت يازدهم در حوزه آموزش و پرورش قرار گرفت. يكي ديگر از آمارهاي تاملبرانگيز مدارس با جمعيت پايين است. علياصغرفاني، وزير آموزش و پرورش چند روز پيش گفته بود: ٤٦٠٠ مدرسه در كشور از يك تا پنج دانشآموز دارد. در يكي از روستاها مدرسهاي داريم كه يك دانشآموز دارد و در برخي دو دانشآموز وجود دارد و قريب به ١٠٠ مدرسه كشور تكدانشآموزي است. اين آمار نيز از جمله آمارهايي است كه ساماندهي مدارس و نيروي انساني را در دستور كار و اولويتهاي دولت يازدهم در حوزه آموزش و پرورش قرار داده است. حالا همه چشم انتظار اجرايي شدن برنامههاي تيم فاني هستند.
ضرورت كار رسانهاي در حوزه آموزش و پرورش
علياصغر فاني، وزير آموزش وپرورش گفته: هر تصميمي كه در آموزش و پرورش گرفته ميشود اعم از موضوع بيمه طلايي، فضاي آموزشي، مقاومسازي، نقل و انتقال و... همه را متاثر ميكند؛ بنابراين مخاطبان ما تمام مردم ايران هستند لذا تلاش آموزش و پرورش اين است كه هر چه وجود دارد را صادقانه در اختيار مردم بگذارد اما برخي اوقات حفظ حريم اجتماعي ايجاب ميكند كه به يك خبر دامن نزنيم و اين موضوع مبني بر كتمان شدن آن خبر نيست. وزارت آموزش و پرورش نميتواند مستقل عمل كند زيرا عصر ارتباطات در عين داشتن فوايد و مزايا مشكلاتي نيز دارد. ايشان با اشاره به اهميت جايگاه آموزش و پرورش بر ضرورت اطلاعرساني تاكيد دارد و ميگويد: فصل مشترك وزارت آموزش و پرورش و جامعه بسيار وسيع است. بزرگترين فصل مشترك حاكميت و ملت آموزش و پرورش است لذا هر تحولي در آموزش و پرورش شكل بگيرد بايد كار رسانهاياش از قبل آغاز شود.
دولت يازدهم و آرامش
در آموزش وپرورش !!!
با روي كار آمدن دولت يازدهم آرامش در آموزش وپرورش حاصل شده است. اين به اين معنا نيست كه آموزش و پرورش نقص نداشته باشد بلكه كمبود امكانات و مشكلات پيش رو از نارساييهايي است كه قبل از دولت يازدهم به وجود آمده و ما امروزه بايد پاسخگو باشيم. فاني ضمن بيان اين مطلب در روزهاي اخير گفته كه در اجراي شتابزده نظام ٣-٣-٦ وزارت آموزش و پرورش ناچار شده است تا برخي نارساييهاي دولت قبلي را جبران كند. اين ابراز نظر آقاي فاني در حالي صورت ميگيرد كه همگي در چند ماه اخير شاهد اعتراضات پي در پي معلمان بوديم و حتي استيضاح ايشان در مجلس هم نميتواند نشانه آرامش در آموزش و پرورش باشد حال بايد از آقاي فاني پرسيد كه منظورشان از آرامش چه بوده است؟
٧٥٠ چالش در آموزش و پرورش
تخصصيترين برنامهاي كه در دولت تدبيرواميد در آموزش وپرورش شكل ميگيرد احصا شدن مسائل و چالشهاي آموزش وپرورش است كه قريب به ٧٥٠ مساله را در اين وزارتخانه در قالب پنج سياست اعلام شده و با در نظر گرفتن اولويتبندي آنها را احصا كردهايم. اين گفته وزير آموزش و پرورش دولت يازدهم است، وزيري كه با مسائل اين دستگاه آشناست و به گفته كارشناسان استخوان خرد كرده اين وزارتخانه است او ابراز اميدواري ميكند و ميگويد: آموزش و پرورش در شرايط فعلي با بصيرت و با حداقل هزينه قطار را به سمت جلو ميبرد و با در نظر گرفتن اين موضوع كه جاي آزمون و خطا نيست به مسائل حاشيهاي نميپردازد.
تشكلهاي معلمي و دولت يازدهم
هرچند دردولت يازدهم هيچ تشكل معلمي جديدي شكل نگرفت اما تشكلهايي كه بيشتر در دولت هفتم و هشتم شكل گرفته بودند، توانستند از انفعال خارج شوند و نسبت به مسائل آموزش و پرورش و مطالبات معلمان واكنش نشان دهند. انجمن اسلامي معلمان به عنوان يك تشكل سياسي داراي پيشينه تاريخي توانست با تعامل و رايزني تاثيرات خود با رويكرد اصلاحطلبانه را در بدنه مديريتي كشور بگذارد، اين تشكل همسو با تشكلهاي ديگر پس ازناكامي محمدعلينجفي درگرفتن راي اعتماد ازمجلس نهم در تعامل با تيم مديريتي علي اصغرفاني در قامت يك تيم مشاورهاي ارتباطاتي را برقرار ساخت. مجمع فرهنگيان ايران اسلامي كه از تشكلهاي اصلاحطلب عضو شوراي هماهنگي اصلاحطلبان است و در دولت هفتم و هشتم به عنوان يك تشكل همسو حامي سياستها و برنامههاي اين دولت بود بيشتر در قامت يك تشكل منتقد و سپس حامي در دولت يازدهم ظاهر شد. كانون صنفي و سازمان معلمان ايران كه به نسبت دو تشكل ديگر صنفيتر هستند در ارتباط نزديك با بدنه معلمان تلاش داشتند هر كدام با رويكرد خود مطالبات معلمان را نمايندگي كنند كه كانون صنفي با چند فراخوان تجمعات اعتراضي را مورد تاييد قرارداد و سازمان معلمان با همراهي و نقد و سكوت راه ميانهاي را درپيشگرفت تا هم فرصتها نسوزند و هم پويايي جامعه معلمان به نااميدي كشانده نشود. به طور كلي در دولت يازدهم توجه به تشكلهاي معلمي توسط شخص وزير موجب شد تا اميد و تحرك مدني و صنفي افزايش يابد. هرچند برخوردهاي قضايي و امنيتي كمي از اين تحرك و اميد كاست اما همچنان اين اميد و خواست وجود دارد و انتظار ميرود در سال تحصيلي جديد و سومين سال دولت يازدهم با اجراي برنامههاي دولت در آموزش و پرورش و همچنين ادامه فعاليت تشكلها و معلمان فعال در عرصه رسانه و صنفي و مدني همچنان سال تحصيلي پرفراز و نشيبي داشته باشيم.
اعتراضات معلمان و آموزش و پرورش فاني
پس از اينكه معلمان آخرين اعتراضات صنفي و مدني را در دومين سال دولت نهم با تلخي تجربه كردند ديگر اعتراضي را شاهد نبوديم تا اينكه دردومين سال دولت يازدهم جنب و جوش اعتراضي آغاز شد و معلماني كه هشت سال را در سكوت و نااميدي سپري كرده بودند فضا را مناسب ديدند و در ماههاي آخر سال ٩٣ دست به تجمعات اعتراضي زدند؛ تجمعاتي كه درسال ٩٤ نيز ادامه يافت. واكنش دوگانه دولت و نهادهاي امنيتي و قضايي موجب شد تا در بدنه معلمان نيز دو نگاه به ادامه حركات اعتراضي تشكلها ايجاد شود؛ نگاهي كه اين اعتراضها را گرهگشا دانسته و بر ادامه آن اصرار ميورزيد و نگاهي كه بستر را نامناسب دانسته و آن را در تقابل با دولتي ميدانست كه حالا قصد دارد كمي فضا را براي حركتهاي مدني و صنفي بازتر كند. واكنش مثبت و همراه با تاييد حق اعتراض براي معلمان و تشكلهاي صنفي، اين واقعيت را آشكار ساخت كه دولت قصد هيچ گونه مقابله با معلمان معترض را ندارد و حتي مطالبات آنها به ويژه خواست رفع تبعيض پرداختي معلمان با ساير كاركنان دولت مورد تاييد مقامات دولت يازدهم نيز قرار گرفت. هرچند برخوردهاي مغاير با خواست دولت بخشي از جامعه معلمان را راديكال و بخشي را منفعل كرد اما همچنان دولت و تشكلهاي معلمي در تلاش هستند تا با تعامل نشان دهند كه ميشود با اعتماد برمشكلات غلبه و به سمت حل مسائل حركت كرد.
روزنامه اعتماد
خاطره ای از او- به قلم خسرو گلسرخی
وقتی نویسنده ای را از دست می دهیم،درباره او آن قدر می گویند، می نویسند، وصفش می کنند و برایش شعر می گویند، اثر خوب خود را به او تقدیم می کنند و بالاخره این که سیمایی افسانه ای به او می بخشند و چنین است که او از مردم جدا می شود و موجودی اساطیری و خارق العاده جلوه می کند.
بزرگترین ستمی که می شود درباره صمد بهرنگی کرد همین است که او را اغراق آمیز بنمایانیم ، زیرا که بزرگترین وجه مشخصه اخلاقی و روحی او، سادگی و صمیمیت و عادی زندگی کردن او بود. صمد را نباید از مردم جدا کرد، صمد یک نفر از « ما » بود، از مردم جدا کردن صمد،حق کشی است. او تمام عمرش را میان مردم «ممقان»، « آخیرجان » و جنوب شهر تبریز سپری کرد. میان بچه های قالیباف، در مدرسه های بی در و پیکر و کتابخانه ها و کتابفروشی ها. کارش در آخیرجان روستای ممقان بود، پاتوق شهری اش کتابفروشی ها و هم نشینان او دانش آموزان بودند.
«هر وقت به کتابفروشی می آمد،کارش این بود که مواظب خرید دانش آموزان باشد. او نمی گذاشت بچه ها کتاب مبتذل عشقی بخرند. یادم نمی رود که صمد روزی به کتابفروشی آمده بود، به جوانی که می خواست کتاب جنایی بخرد، خیلی اصرار کرد که منصرف بشود،جوان نپذیرفت. اصرار صمد فایده ای نکرد.
صمد چون معلم بود، می دانست که چطور حرف بزند. هر طوری بود آدرس جوان را گرفت. جوان کتاب دلخواه خود را خرید و رفت. ولی صمد کتاب هایی که می خواست او بخواند را،خودش خرید و برای همین جوان پست کرد.همین جوان،بارها به کتابفروشی آمد و سراغ صمد را گرفت. ولی صمد رفته بود.«صمد» به «ارس» پیوسته بود.»
« عموصمد » چنین بود،بچه ها را بدین گونه دوست داشت.در برخورد اول هیچ کسی فکرش را نمی کرد که او نویسنده باشد، آن قدر ساده و بی تکلف بود، مثل قصه هایش، او می خواست خیلی راحت با مردم رابطه داشته باشد. در کارگاه های قالیبافی برای کارگران شعر می خواند، در مساجد روستاها برای مردم حرف می زد، در مدرسه با بچه ها بازی می کرد و بچه ها او را از خودشان جدا نمی دانستند. با آنها می خندید، اگر آنان غمی داشتند احساس تنهایی نمی کردند، عمو صمد برایشان همه چیز بود ...
یادمان صمد بهرنگی
صفر اسلامی رئیس شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان سیستان و بلوچستان اظهارداشت: اولین گردهمایی مسئولین کمیته های سیاسی و انتخابات و حقوق و کمیته مسایل آموزش وپرورش ، شوراهای هماهنگی و اجرائی انجمن های اسلامی معلمان سراسر کشور با محوریت بررسی سیاست های انجمن معلمان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و دفاع از حقوق معلمان وبررسی مسایل حوزه آموزش و پرورش در سه کار گروه مجزا مورخ ۷شهریور در تهران تشکیل گردید.
وی افزود: در ابتدای جلسه محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت های انجمن پرداختند و سپس کمیته های ذکر شده در کارگروه های تخصصی به بحث و بررسی پیرامون موضوعات موردنظر پرداختند.
اسلامی تصریح کرد:کمیته سیاسی و انتخابات که مسئولیت آن با بنده بود ، در ارتباط با حضور گسترده فرهنگیان در انتخابات با هدف کسب فراکسیون معلمان در مجلس دهم در احقای حقوق معلمان پرداختند.
رئیس شورای هماهنگی و اجرایی انجمن اسلامی معلمان سیستان و بلوچستان گفت:در ادامه جلسه مسئولین کمیته های سیاسی انجمن اسلامی معلمان استان ها به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند و در پایان جلسه موارد ذیل به عنوان جمع بندی نظرات اعلام گردید:
جمع بندی کمیته انتخاباتی و سیاسی
۱- حمایت از بیانات اخیر رئیس جمهور پیرامون انتخابات
۲- تاکید بر محوریت تشکل ها و اثرگذاری شخصیت های موثر در اصلاحات
۳- ادامه راه و منش شهیدان رجایی وباهنر به عنوان طلایه داران انجمن
۴- بیان مطالبات و خواسته های معلمان باهمکاری کارگروه های حقوقی و آموزش وپرورش
۵- ملی اندیشیدن و استانی برنامه ریزی و عمل کردن باتوجه به بافت سیاسی و قومی مذهبی و عشیره ای ایران اسلامی
۶- داشتن روزنامه ارگان انجمن و فعالیت در فضای مجازی در راستای اهداف انجمن
۷- داشتن برنامه اجرایی بر اساس جدول بودجه بندی انتخابات
۸- درخواست ملاقات با وزیر محترم اطلاعات
۹- تشکیل کمیته اقتصادی برای فعال کردن انجمن و پشتیبانی به خصوص درانتخابات
۱۰- درخواست از رئیس جمهورجهت تشکیل کمیته ای از حقوق دانان درراستای اجرای دقیق قانون انتخابات (پی گیری رد صلاحیت شده های احتمالی )
۱۱- تاکید بر تشکیل مجلس همراه با دولت تدبیر و امید و واقع گرا و علمی و پاسخگو
۱۲- توصیه به خودباوری پرهیز از اختلاف تشکل گرایی وحدت در پرتو عقل گرایی طبیعی
کمیته سیاسی وانتخابات و کمیته حقوقی
۱- تاسیس بانک فرهنگیان
۲- تجمیع بیمه ها
۳- افزایش منزلت معلمان و حمایت قضابی
۴- راه اندازی یک نشریه فراگیر ملی ویژه معلمان با صاحب امتیازی انجمن اسلامی
۵- اختصاص حقوق و مزایای برابر بازنشستگان با شاغلین
۶- رفع تبعیض دریافتی بین حقوق و مزایای فرهنگیان با سایر کارکنان دولت
۷- شفاف سازی و نظارت برعملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان
۸- رسیدگی و تلاش برای رفع مشکلات خانواده های معلمان زندانی
۹- تلاش برای رفع فضای امنیتی در آموزش وپرورش و ایجاد امنیت فرهنگی درعرصه آموزش و پرورش و جلوگیری از پرونده سازی ها
۱۰- پرداخت حداقل دو سبدکالا درسال به فرهنگیان و بازنشستگان
۱۱- تلاش برای یک مکان مناسب برای انجمن اسلامی درمراکز استان ها
۱۲- پرداخت پایان خدمت فرهنگیان به محض بازنشستگی
۱۳- شامل شدن نظام رتبه بندی معلمان به بازنشستگان تا ازشکاف ومشکلی مانند دریافت پاداش قبل سال ۷۹ و بعد از این سال جلوگیری شود
۱۴- تلاش برای تدوین منشور حقوق معلمان وگذران از تصویب مجلس شورای اسلامی
۱۵- تاکید پی گیری انجمن اسلامی به منظور تحقق قوانین مصوب معطل مانده مانند ۲۴ ساعت تدریس به جای ۲۲ ساعت.افزایش ضریب حقوقی که به آن عمل نمی شود
۱۶- به شورای مرکزی انجمن اسلامی توصیه می شود که ورود به مسائل معیشتی و منزلت معلمان ومسائل صنفی فرهنگیان ر در اولویت کار خود قراردهد.