صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری تابع صندوق بازنشستگی کشوری  گروه اخبار /

چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری تابع صندوق بازنشستگی کشوری :

بخشنامه شماره 15049 / 200  مورخ 31 / 6 / 1390   معاون توسعه مدیریت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور درخصوص چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند.


بسمه تعالی
بخشنامه به کلیه دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای توسعه مدیریت وسرمایه انسانی در جلسه مورخ 7 / 6 / 1390  بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد بندهای (۴) و (۵) ردیف «ب» ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری و با عنایت به ابهامات و سوالات دستگاه های اجرایی و صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون مذکور که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند تصویب نمود :
مبنای کسر مقرری ماه اول (موضوع ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری) کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری که تابع صندوق بازنشستگی کشوری می باشند، حقوق ثابت و فوق العاده های مذکور در ماده (۱۰۶) قانون اخیرالذکر خواهد بود . این بخشنامه از تاریخ ابلاغ قابل اجراست .
لطف ا… فروزنده دهکردی 

توضیحات:
«ماده ۱۰۶- مبنای محاسبه کسور بازنشستگی و برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق‌العاده‌های مستمر و فوق‌العاده بند «۱۰» ماده (۶۸) این قانون می‌‌باشد.»
بند ۱۰ ماده ۶۸: – فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (۲۵%) از مشاغل،‌در برخی از دستگاه های اجرائی تا (۵۰%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد. تبصره- پرداخت فوق‌العاده‌های مذکور در بندهای (۵) و (۶) این ماده در هر کدام از دستگاه های اجرایی،‌مشروط به اعمال اصلاحات ساختاری، نیروی انسانی، فن آوری و واگذاری امور به بخش غیر دولتی (احکام مذکور در این قانون) و استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی‌های به عمل آمده، در سقف اعتبارات مصوب از سال ۱۳۸۷ امکان پذیر می‌باشد و این فوق‌العاده‌ها جزو دیون منظور نمی‌گردد. انجام اصلاحات مذکور در این تبصره باید به تأیید سازمان برسد.


تعریف کسور بازنشستگی
کسور بازنشستگی ، درصدی از حقوق و مزایا است که حسب مقررات ذیربط ( مفاد مواد ۷۱ و ۷۳ ق.ا.ک و ماده ۷ قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه مصوب13 / 12 / 1368  و ماده ۳۸ آئین نامه استخدامی شهرداری ها ) برای تامین پوشش بازنشستگی و وظیفه مشترکین ( مستخدمین ) صندوق به طور ماهانه به صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی شهرداری ها حسب مورد پرداخت می گردد . درصدی از این وجوه توسط مستخدمین ( کارکنان ) و درصدی هم توسط کارفرمایان ( دستگاههای محل اشتغال کارکنان ) پرداخت می گردد .


نرخ کسور بازنشستگی
نرخ کسور بازنشستگی ، نرخی ( درصدی ) است که با اعمال آن در جمع حقوق و مزایای مشمول کسر کسور بازنشستگی ، میزان کسور بازنشستگی مشخص می گردد . این نرخ علی الاصول بر مبنای محاسبات آماری تعیین و در مقاطع چند ساله با توجه به وضعیت مالی صندوق های بازنشستگی مورد بررسی قرار می گیرد .  نرخ کسور بازنشستگی در مورد مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر به موجب ماده ۱۲ قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی مصوب 13 / 2  1379  و مصوبه شماره ۵۵۸۸۰/ت ۲۳۳۵۸ هـ مورخ  7 / 12 / 1379  هیئت وزیران از تاریخ 1 / 7 / 1379   برابر 5 / 22 %  می باشد که ۹% آن مربوط به مستخدمین ( کارکنان ) می باشد و ۵/۱۳% ( معادل یک برابر و نیم سهم کارکنان ) از آن مربوط به کارفرمایان (‌دستگاه های محل اشتغال کارکنان ) می باشد .


مقرری ماه اول
مقرری ماه اول به وجوهی اطلاق می شود که در هنگام تبدیل وضعیت استخدامی ( آزمایشی به رسمی ) و یا افزایش حقوق و مزایا به شرح موارد ذیل از حقوق مستخدم برداشت و به صندوق بازنشستگی واریز می گردد .
به موجب ماده ۷۲ ق.ا.ک وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول ق.ا.ک مکلفند حقوق و فوق العاده شغل اولین ماه کسانی را که دوره آزمایشی را طی کرده و به استخدام رسمی پذیرفته می شوند برداشت و به صندوق بازنشستگی کشوری بپردازند .
حسب مفاد ماده ۱۰۰ ق.ا.ک ، مبلغ ماه اول هرگونه افزایش حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و فوق العاده شغل مستخدم بایستی به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت گردد .

چگونگی کسر مقرری ماه اول از کارمندان مشمول قانون خدمات کشوری تابع صندوق بازنشستگی کشوری

وضعیت رتبه بندی معلمانی که کسری ساعت کار دارند و فرم اطلاع رسانی به همکارانی که کسر ساعت موظف دارند   گروه اخبار /

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه بندی فرهنگیانی که کسر ساعت کاردارند گفت: احکام رتبه بندی شامل همکارانی می شود که ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند در غیر این صورت از مزیت رتبه بندی بی بهره خواهندبود.

علی زرافشان در خصوص فرمی که آموزش وپرورش  تحت عنوان «فرم اطلاع رسانی به همکارانی که کسر ساعت موظف دارند» در اختیار معلمانی که باید از مقطع دبیرستان در پایه ابتدایی تدریس کنند قرار داده است و نیز درباره بند دوم آن که درباره عواقب مشکلات بعدی در رتبه بندی هشدار داده شده است،گفت:دریافت حقوق هر همکاری در آموزش و پرورش منوط به اشتغال است. اگر فرهنگی شاغل نباشد از حقوق نیز بهره مند نمی شود.

وی با اشاره به استقرار نظام ۶.۳.۳ افزود: با توجه به اجرای نظام مذکور تعدادی از فرهنگیان مازاد هستند که باید در ۶ پایه متوسطه سامان دهی شوند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق دستورالعمل ساماندهی به همکاران فرهنگی ابلاغ تدریس تمام وقت شده است.

وی ادامه داد: همکارانی احکام رتبه بندی شامل آنان می شود که  ۲۴ ساعت  در هفته تدریس کنند در غیر این صورت از مزیت رتبه بندی بی بهره خواهند بود.

زرافشان بیان کرد: البته کسانی که ۲۰ سال سابقه کار دارند اگر ۲۰ ساعت در هفته  تدریس کنند شامل احکام رتبه بندی می شوند.

وی با بیان اینکه سامان دهی اکثر فرهنگیان انجام شده است گفت: پایه های تدریس برای معلمان را مشخص کرده ایم .

در سال تحصیلی جدید نظام ۶.۳.۳ تمام دوره‌های تحصیلی را در بر گرفته است به‌ گونه‌ای که در دوره متوسطه اول سه پایه به‌صورت کامل است و بر این اساس در این دوره پایه‌های هفتم، هشتم و نهم وجود دارد و در دوره متوسطه دوم سال اول متوسطه ( پایه دهم ) حذف شده است. بر همین اساس دوره متوسطه دوم به دلیل کم شدن یک پایه با تورم نیروی انسانی مواجه است. دوره متوسطه اول به‌دلیل تکمیل شدن هر ۳ پایه و خروج تعدادی از نیروهای این دوره و ورود آنها به دوره ابتدایی با کمبود نیرو مواجه است که نیروهای مازاد به دوره ابتدایی و متوسطه اول منتقل شده اند.

در بند دوم فرمی با نام «فرم اطلاع رسانی به همکارانی که کسر ساعت موظف دارند» که در اختیار معلمان قرار داده شده است ، آمده است: «با آگاهی از عدم همکاری در مقطع ابتدایی عواقب هرگونه مشکلات را در رتبه بندی معلمان و کسر حقوق برابر مقررات را می پذیرم»

مهر

گروه اخبار/

بخشنامه ی کسورات در مورد رتبه بندی معلمان

بخشنامه ی کسورات در مورد رتبه بندی معلمان

علت العلل مشکلات آموزش و پرورش   شاید اولین نکته ای که به ذهن بسیاری از معلمان و دولت مردان و حتی مردم خطور کند تعداد زیاد معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است که البته بارها توسط افراد مختلف بیان شده است .حجم زیاد نیروی انسانی در آموزش و پرورش امکان انجام متمرکز امور معیشتی کارکنان را مختل نموده است .

گرچه وجود 13 میلیون دانش آموز این سوال را به وجود می آورد که اگر چه کارکنان آموزش و پرورش زیادند اما زیادی نیستند .

در نظر بگیرید در یک مدرسه در یک روز کاری یک یا 2 معلم غایب باشند ، هم مدرسه و هم اداره به دردسر خواهند افتاد .

بحران نیروی انسانی در آموزش پرورش به گذشته بر می گردد .

قبل از انقلاب اسلامی و در دوران حکومت قبلی بسیاری از مردم حاضر نبودند که دختران و همسران خود را برای کار و درآمد به بخش های دولتی بفرستند .مسایل اخلاقی آن زمان به علاوه تعصبات خانوادگی و مسایل سیاسی و اجتماعی باعث می شد که دولت به راحتی نتواند نیرو های مورد نیاز خود را استخدام کند ؛ هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی دچار مشکل بود ، مضاف بر اینکه شرایط اقتصادی آن زمان به گونه ای بود که بسیاری از خانواده ها ی مذهبی و حتی غیر مذهبی خانه دار بودن زنان را بیشتر قبول داشتند .

اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و ایجاد امنیت و حجاب در کشور بسیاری از خانواده های مذهبی و غیره متقاعد شدند که کار زنان در دستگاه های دولتی و غیر دولتی مشکل شرعی ندارد .با ایجاد دانشگاه آزاد و مدارک دار شدن اکثر جوانان و وضعیت اقتصادی نامناسب به خاطر جنگ تحمیلی ، روند استخدام در دولت شدت گرفت که بار آموزش و پرورش به علت اینکه امن ترین و بهترین مکان کاری برای زنان کار در مدرسه است سنگین تر شد و در زمان هر وزیر ، استخدام عده زیادی بدون در نظر گرفتن نیاز واقعی با سلیقه شخصی صورت گرفت و به تدریج به وضعیتی اسفناک و خنده دار رسیده که بگویند هم مازاد داریم و هم کمبود !

بیشترین مازادهای آموزش و پرورش از زنان هستند که بی رویه استخدام شده اند ، اما در مورد مردان کمبود وجود دارد .

اما نکته مهمتر افزایش حجم اداری و ستادی آموزش و پرورش است که باعث شده بودجه های تخصیصی بیش از آن که صرف مدارس و امور معیشتی کارکنان شود برای این بورو کراسی عظیم اداری هزینه گردد .

 

افزایش معاونت ها و ایجاد سازمان ها جدید ، افزایش پست های اداری علی رغم ایجاد دولت الکترونیک و فن آوری ها ، عدم واگذاری امور به مدارس مثل اکثر کشور های دنیا ، نظارت غیر موثر و عدم توان پشتیبانی لازم از بدنه پرورشی و آموزشی هم باعث کمبود نیرو در مدارس شده و هم عده ای پشت میز نشین غیر ضروری ایجاد کرده است .

 

علت العلل مشکلات آموزش و پرورش   ضمن اینکه اضافه کار و مزایا و دریافت پاداش به محض بازنشستگی ، دریافت کارت پول و انواع بن ها و ...باعث شده سیستم اداری و ستادی در بورس باشد و هیچ کس نمی خواهد که در کلاس های 30 الی 40 نفره با حقوقی ناچیز و بدون مزایا و امکانات خود را درگیر کند .

بنابراین ، برای رفع مشکلات بودجه ای در آموزش و پرورش اول باید کلیه افراد مازاد را تعیین تکلیف کرد و آنان را بازنشسته کرد و دوم با کم کردن از تعداد نیرو های اداری و ستادی و واگذاری بیشتر امور به مدارس کمبودهای تصنعی را از بین برد و در آینده فقط بر اساس نیاز و به صورت دقیق استخدام کرد .

ضمن اینکه بودجه و مزایا باید به مدارس سرازیر شود تا رغبت نیروها به حضور در مدرسه و معلمی کلاس درس افزایش یابد .


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

تنها راه ترقی و توسعه کشور ایران   گروه اخبار /

چهره ماندگار رياضيات ايران ، تنها راه ترقي کشور را حمايت و پشتيباني از جامعه فرهنگيان و معلمان دانست و گفت:با به کارگيري افراد زبده و توانا در شغل معلمي مسير توسعه و پيشرفت کشور هموار مي شود.
پروفسور اميدعلي کرم زاده روز پنجشنبه در افتتاح نخستين خانه رياضيات خوزستان در سالن شيخ انصاري دانشگاه آزاد دزفول افزود:مملکت ايران در هيچ زمينه اي پيشرفت نخواهد کرد مگر اينکه آموزش و پرورش تقويت شود.
وي با بيان اينکه اين معلم است که رهبر ، وزير و تصميم گيرنده تربيت مي کند افزود: اگر معلمان ضعيف باشند و تقويت نشوند به وظايف خود در تربيت نسل آينده عمل نکرده لذا بايد حقوق و مزاياي معلمان از همه اقشار جامعه بيشتر باشد تا با روحيه اي مضاعف انجام وظيفه کنند.
پروفسور کرم زاده اظهار کرد:معلمان بايد از بين زبده ترين و بهترين افراد انتخاب شوند و براي ورود به آموزش و پرورش سخت ترين کنکورها و امتحانات ورودي برگزار شود تا فقط افراد نخبه و توانمند وارد اين عرصه حساس شوند.
وي با اشاره به اينکه معلم اول ابتدايي بايد از بين قوي ترين معلمان انتخاب شود تا الگويي براي تشويق دانش آموزان به ادامه تحصيل باشد گفت:دولت بايد بداند سرمايه گذاري در آموزش و پرورش موجب تقويت و تربيت آينده سازان جامعه خواهد شد.
چهره ماندگار رياضيات ايران همچنين خانه رياضيات را در تقويت کار معلم،مدرسه و فرهنگ جامعه موثر دانست وگفت:متاسفانه هر 100سال و يا هر 50 سال ايده ها و اهداف در کشور تغيير مي کند و از تجربه گذشتگان استفاده نمي شود و مجبور به تکرار تاريخ هستيم به گونه اي که خيام و رازي را بيگانگان به جهانيان معرفي کردند و هنوز هم از بيان کشف رازي عاجزيم در حالي که با کشف الکل تحقيقات علمي و دارويي آغاز شد.
کرم زاده گفت:بايد در خانه رياضيات پيشنهادهاي مردم در خصوص دروس ومباحث رياضي مطرح شود و از انتقاد سازنده خانواده ها استفاده کرد تا شاهد ارتقاي سطح کيفي رياضيات در جامعه باشيم.
اميدعلي شهني کرم زاده رياضي دان ايراني در سال ۱۳۲۳ در شهر مسجدسليمان متولد شد. وي به خاطر تلاش براي عمومي کردن علم رياضي، موفق به کسب جايزه ترويج علم ايران گرديد و در سال ۱۳۸۴ بعنوان چهره ماندگار کشور معرفي شد.
شهني کرم زاده در سال ۱۳۴۸ در رشته رياضيات محض از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسي خود را گرفت. سپس در دانشگاه اکستر بريتانيا مشغول به تحصيل گشت. وي مدارک کارشناسي ارشد و دکتراي خود را در سال هاي ۱۳۵۰ و ۱۳۵۳ در رشته جبر اخذ کرد و در دانشگاه جندي شاپور اهواز مشغول به کار شد.
پروفسور کرم زاده علاوه بر شرکت در کنفرانس هاي رياضي خارج از کشور و ايراد سخنراني در چندين المپياد جهاني رياضي در چند دوره نيز به عنوان سرپرست تيم اعزامي ايران در المپياد جهاني رياضي حضور داشته است.
کرم زاده از سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو فعال انجمن رياضي آمريکا (AMS) شروع به فعاليت کرده است.
روزنامه خراسان
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

معلمان پیمانی 89

قزوین

منتشرشده در نامه های دریافتی

مشکلات درس فیزیک مدارس و حذف درس آزمایشگاه فیزیک از مدارس  حمید مصطفی نژادیان با بیان پاره‎ای از مشکلات در مدارس و در رشته فیزیک، اظهار کرد: یکی از مشکلات معلمان فیزیک نه تنها در استان فارس بلکه در سطح کشور موضوع " آزمایشگاه "است. وی با تاکید بر اینکه فیزیک درسی است که باید توام با آزمایش باشد ادامه داد: در چند سال اخیر به ‎خاطر اینکه درس آزمایشگاه را از فیزیک حذف کردند و عملا آزمایشگاه کنار گذاشته شد؛ این موضوع باعث شده دانش آموز رشد علمی لازم را پیدا نکند چون پدیده‎هایی که در آزمایش باید گفته می‎شد مشاهده نمی کنند. 

این دبیر فیزیک با انتقاد از اینکه در کلاس درس فیزیک به‎ جای اینکه فیزیک همراه با آزمایش انجام شود تا پدیده‎ها برای دانش آموزان ملموس باشد بیشتر به‎صورت فرمول و ریاضی تدریس می‎شود، بیان کرد: دانش‎آموز باید مفهوم فیزیک را به‎طور عملی مشاهده کند ولی ما بیشتر فرمول و تئوری را مطرح می‎کنیم و بعد از مدتی از خاطر دانش‎آموز می‎رود.

وی ادامه داد: چون دانش‎آموزان در دوره متوسطه آزمایش انجام ندادند و دست شان با انجام آن آشنا نیست در آموزش عالی هم با مشکلاتی مواجه می‎شوند. 

مصطفی نژادیان اضافه کرد: درالمپیادها دانش‎آموزان ما حایز رتبه‎های برتر هستند اما در سطح عملی و آزمایشگاهی می‎لنگند و این باعث می‎شود که در سطح اجتماع نیز همین مسله نمود پیدا کند. 

دبیر انجمن معلمان فیزیک فارس با بیان اینکه باید ساعت درس فیزیک افزایش داده شود تا معلم را با آزمایش توام کند، گفت: برای عملیاتی کردن این مهم یک معلم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد که متاسفانه تجهیزات آزمایشگاهی محدود و یا فرسوده هستند. 

وی با بیان اینکه حتی ممکن است برخی از معلمان در امر آزمایشگاه فیزیک تعلل کنند و رغبتی برای انجام آزمایش نداشته باشند، بیان کرد: وقتی‎که متصدی آزمایشگاه در مدارس وجود ندارد و وسایل آزمایشگاهی فرسوده است اگر معلم هم بخواهد یک آزمایشی انجام دهد و وقتی آزمایش جواب نداد مورد تمسخر دانش‏‎آموز قرار می‎گیرد. معلم اینها را به‎جان نمی‎خرد در نتیجه مصمم است در کلاس درس به‎صورت تئوریک تدریس کند.

مصطفی نژادیان تصریح کرد: هم در امتحانات نهایی و کنکور سوال از آزمایشگاه نمی‎آید و در این حالت معلم ترجیح می‎دهد تئوری کار کند چراکه نتیجه را در تئوری و سوالات نظری می‎داند و چنانچه در امتحان از آزمایش سوال کند باز دانش‎آموز تئوری جواب می‎دهد.

وی با بیان اینکه اگر می‎خواهیم به آزمایشگاه اهمیت بدهیم باید هم به‎صورت عملی امتحان گرفته شود و نمره‎ای منظور شود، افزود: درس فیزیک بین 3 تا 4 ساعت در قالب دو جلسه دو ساعتی در هفته تدریس می‎شود و چنانچه با آزمایش همراه شود معلم وقت کم می‎آورد. 

این دبیر فیزیک با انتقاد از اینکه مدارس خاص با عنوان تیزهوشان و نمونه دولتی منجر به نابود کردن آموزش شده است، اظهار کرد: در این مدارس یک ساعت خاص برای آزمایشگاه گذاشته شده که برای معلم و دانش‎آموزان خوب است. چرا نباید مدارس عادی نیز از ساعت آزمایشگاه بهره‎مند باشند و این به دور از عدالت آموزشی است.

مصطفی نژادیان از افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در دولت قبل انتقاد کرد و گفت: در استان فارس 14 مدرسه نمونه و تیزهوشان راه‎اندازی شده و این باعث سرخوردگی دانش‎آموزان عادی می‎شود چراکه دانش‎آموزی که در این مدارس ثبت‎نام می‎شود خود را تیزهوش و نمونه می‎داند و دانش‎آموز در مدارس عادی دلسرد شده و خود را باور ندارد. 

وی تصریح کرد: اینکه در استانی مثل فارس، 14 مدرسه تیزهوشان و نمونه دولتی به‎وجود آمد نشان از این است که آیا همه این دانش‎آموزان تیزهوش هستند یا خیر؟

متاسفانه تزهایی که پیاده شده سبب بحران در آموزش و پرورش و به‎ویژه در دوره متوسطه دوم و راهنمایی شده است.

ایسنا

وضعیت نیروهای اداری و آموزشی مأمور به دانشگاه فرهنگیان در رتبه بندی معلمان  گروه اخبار /

معاون طرح و برنامه و توسعه منابع دانشگاه فرهنگیان گفت: نیروهای اداری و آموزشی مأمور به دانشگاه فرهنگیان مشمول رتبه بندی معلمان شدند .

علی خاکی گفت: بر اساس هماهنگی و توافق به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش ، کلیه همکاران مأمور اداری و آموزشی که در سال ۹۵-۹۴ به دانشگاه مأمور شده اند در صورت داشتن شرایط، از امتیازات رتبه بندی معلمان برخوردار می شوند.

خبرگزاری فرهنگیان

سیاست های صرفه جویی و سامان دهی در وزارت آموزش و پرورش

( یک کلاس درس در فنلاند )

   کمتر از یک سال است که وزیر و معاونانش ( از همه گونه معاونان) در نطق های آتشین و آرام خود در مصاحبه ها، معارفه ها، مکاشفه ها و در رسانه های جمعی و غیر جمعی از صدا و سیما و روزنامه ها گرفته تا مجلات و خبرگزاری های معتبر و غیر معتبر داخلی و شاید هم خارجی ؛ دم از صرفه جویی و کاهش نیرو در آموزش و پرورش و در راستای خدمت رسانی بهتر به فرهنگیان و دانش آموزان و ضمنا افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان می زنند.

سرانجام موعد مهر 94 و عمل به وعده های مکرر فرا رسید و فارغ از بحث صدور احکام رتبه بندی فرهنگیان که خود جای سوال های  بسیار دارد و در این مجال قصد پردازش به آن را ندارم  ؛ وارد بحث فریب کاری و کلاه گشادی که به نام صرفه جویی و بهینه سازی امکانات در آموزش و پرورش و به نام صرفه جویی بر سرِ فرهنگیان گذاشته شده است می شوم و آن مسئله تعداد بسیار زیاد دانش آموزان در کلاس های درس است که در همین کشور عزیز در حال توسعه خودمان هم براساس قانون می بایست حداکثر باید  30به تعداد دانش آموز باشد.

لذا می توان این موضوع را از چند زاویه مختلف بررسی نمود:

1- با افزایش تعداد دانش آموزان کلاس نسبت به حداقلِ استانداردهای موجود ، بحث کیفیت و ثمر بخشی تدریس عملا به فراموشی سپرده می شود و معلم بیشتر نقش یک کنترل کننده کلاس را خواهد داشت و این همه شعار افزایش کیفیت آموزشی در سخنان مسئولین محترم آموزش و پرورش، حرفی عبث و بی معنی خواهد بود و نتیجة سوء آن را فرزندان این مرز و بوم و آیندگان ایران زمین خواهند دید.

همچنان که سیاست گذاری های غلط چندین سال گذشته را هم اینک تمامی معلمان و فرهنگیان ایران اسلامی با گوشت و پوست شان حس می کنند.

2- معلمان عزیز که قرار است معلومات و تجربیات خویش را در فضایی پویا و آرام به دانش آموزان انتقال دهند و زیر بنای علمی کشور را به کمک دانش آموزان عزیز بسازند، چگونه می توانند در این کلاس های شلوغ و با دانش آموزانی بی انگیزه کار کنند و نهایتا دچار انواع بیماری های روحی روانی در طول سال های تدریس و بالاخص سال های پایانی خدمت شان خواهند شد و از این جهت است که اعتقاد راسخ دارم که معلمی یکی از پر مخاطره ترین شغل های ایران می باشد.

 

و اما کلاه گشاد :

3- با یک حساب و کتاب ساده می توان عمق فاجعه و کلاهی که سرِ معلمان با استثمار آنان و به نام رتبه بندی و صرفه جویی رفته و دارد می رود را دریافت. نگارنده در این قسمت برای بیان شفاف مطلب ،ناچار به ارائه یک مثال می باشد. یک مدرسه را با تعداد فرضی 12 کلاس در نظر می گیریم:

مدرسه مفروض برای هر کلاس درس  30 ساعت درسی در هفته برنامه ریزی می کند که برای  12 کلاس می شود 360 ساعت .اگر این مدرسه را فرضا در مقطع دبیرستان در نظر بگیریم و هر معلم تقریبا تدریس 24 ساعت از ساعات درسی این مدرسه را به عهده بگیرد حدودا به 15معلم نیاز است.اکنون اگر به طور میانگین حقوق ماهانه هر یک ازاین معلمان را 1500000 تومان در نظر بگیریم همه آن ها روی هم معادل 22،500،000 تومان حقوق ماهانه دریافت خواهند کرد.

اما با تدبیر از نوع تدبیر جناب وزیر محترم  و یاران تحت امرشان، کلاس های حداکثر 30 نفری مدرسه تبدیل شده اند به کلاس هایی با تعداد 40 نفر و به بالا و نتیجه اینکه 12 کلاس 30 نفری فرضی تبدیل شده اند به 9 کلاس 40 نفری. یعنی 4 کلاس کاهش یافته .

پس وزیر محترم و یارانشان به آرزوی دیرینه و مشکل گشای خود رسیده اند .

خب نتیجه چه می شود؟

9 کلاس نیاز به برنامه ریزی 270 ساعت آموزشی در هفته دارد.پس تا اینجا یعنی 90 ساعت درسی هفتگی صرفه جویی برای آموزش و پرورش را به دنبال داشته است و برای 90 ساعت صرفه جویی ، نیاز به حدودا 4 معلم و جمعا با حقوق تقریبی 6،000،000 تومان است.یعنی 6،000،000  تومان صرفه جویی در پرداخت حقوق به فرهنگیان عزیز .

حالا به حقوق آن 11 معلم  باقیمانده چقدر اضافه خواهد شد ؟

 نهایتا و در خوشبینانه ترین حالت ممکن به طور میانگین هر کدام حدودا 300،000  تومان افزایش حقوق خواهند داشت که برای مجموع 11 معلم می شود 3،300،000 تومان ؛ یعنی از آن 6،000،000  تومان صرفه جویی در نتیجه کاهش تعداد کلاس ها ؛ فقط 3،300،000 تومان به جیب معلمان اضافه خواهد شد!

البته با کار و زحمت بسیار بیشتر در کلاس هایی شلوغ و پر حاشیه و با اعصاب و روانی خراب تر.

به عبارت ساده و روشن ،نه تنها در عمل حقوق فعلی معلمان افزایش نیافته بلکه با زحمت و کار بیشتری نیز مواجه شده اند و آموزش و پرورش صرفه جویی مالی  به مبلغ 2،700،000 تومان آن هم از جیب معلمان مظلوم و زحمت کش برای مدرسه مفروض انجام داده است. و این ظلمی مضاعف و فریب دادن معلمان و افکار عمومی و دست اندازی در جیب خالی و اکنون خالی تر شده معلمان و فرهنگیان دلسوز است.

آیا این گونه نیست؟

و ایشان ( وزیر و یاران محترم شان) درشعار های روزانه و شبانه شان در این جا و آن جا با چشمانی گرد و خوشحال ، لبی خندان و شانه هایی بالا انداخته ،در بوق و کرنا کرده اند که حقوق معلمان را افزایش داده ایم.

آیا معلمان فرهیخته باور می کنند؟

سیاست های صرفه جویی و سامان دهی در وزارت آموزش و پرورش


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

 


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور