صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

دكتر محمدعلي فياض‌بخش

مدارس و آموزش خانواده

اصول آموزش خانواده و نقش مدارس  آموزش خانواده سرفصلي است كه در ساليان اخير مورد توجه بسياري از مدارس قرار گرفته است. به‌خصوص در مدارس غيردولتي، اجراي منظم و هدفمند اين آموزش‌ها، يكي از شاخص‌هاي امتيازبندي آنهاست. آموزش خانواده چيزي فراتر از خاطراتي است كه يك يا دو نسل پيش‌تر از فعاليت‌هاي انجمن اولياء و مربيان داشتند. هرچند مفهوم انجمن اولياء و مربيان در اصل، همكاري‌هاي مردمي و نيز پاره‌اي خدمات مرتبط با فعاليت‌هاي مدرسه را در بر مي‌گرفت، امّا لزوماً به آموزش خانواده چندان صرافتي نمي‌ورزيد، مگر آنكه با علايق و توانايي‌هاي فردي و برخاسته از ذوق مديري خاص و پدران و مادراني علاقه مند چنين نهادي پا مي‌گرفت. در هر حال رويكرد سال‌هاي اخير آموزش و پرورش و نيز برخي مدارس نسبت به آموزش خانواده را بايد نيكو انگاشت و به فال نيك گرفت و به ديدة اغتنام نگريست.

به جرأت مي‌توانم بگويم، پاره‌اي برنامه‌هاي آموزشي در برخي مدارس كشور ما كه والدين دانش‌آموزان را هدف و مخاطب خود قرار داده، هم از حيث محتوا و هم انتظام برنامه‌ها، در دنيا نظير چنداني ندارد و اصولاً آن نوع صرافت‌مندي و محتواي آموزشي ـ تربيتي كه در كشور ما متوجه پدران و مادران است، در كمتر كشوري به چشم مي‌خورد. اين مقوله ناشي از نگاه خاص و تعريف متفاوتي است كه فرهنگ ايراني ـ اسلامي از مفهوم آموزش و پرورش دارد و البته اين مفهوم را نبايد ساده گرفت و نبايد ارزان فروخت؛ مفهومي كه ـ لااقل در نظريّه و تئوري ـ آموزش را جزئي لاينفك از پرورش مي‌داند و اين گزاره البته در تئوري‌هاي جديد تعليم و تربيت محل چالش و مناقشه‌هاي پست‌مدرنيستي است. بگذريم.

اكنون كه اين رويكرد ـ توجه به آموزش خانواده در طول سال تحصيلي ـ درحال گسترش و فراگيري است، ضرورت تدوين برنامه و تعيين سرفصل‌هاي مورد نياز بايد مورد توجه و دقت قرار گيرد. اين توجه از آن روي مهم است كه اين كار بزرگ و ارزشمند، همچون پاره‌اي جوّ زدگي‌ها دست خوش افراط‌ كاري نشود و سر از رفتارهاي تصنّعي، شعاري و يا خارج از نياز آموزشي ـ پرورشي در نياورد.

قرار نيست به نام آموزش خانواده، پدر و مادرها را درگير مباحث نظري و بعضاً غامض و احياناً تشكيك‌آميز كنيم و اسمش را بگذاريم توجيه روش مونته‌سوري! و يا اصول كودكستان فروبل! و يا انتقادات مدرسه‌ستيزي ايوان ايليچ! و هكذا افاضاتي از اين دست.

پدران و مادران بچه‌هاي اين مرز و بوم بايد در سه مقوله، آرام و تدريجي، با امر آموزش و پرورش فرزندان خود كنار بيايند:

اول آن كه اوليّات بهداشت و تغذيه و رشد فيزيولوژيك فرزندانشان را بدانند و به كار ببندند. دوم، مهارت گفت‌وگوي اثربخش و حشر و نشر دلپذير با بچه‌هاي خود را بياموزند و آن را جايگزين امر و نهي‌هاي خسته‌كننده و بي‌اثر گردانند. سوم، اعتقادات ديني ـ ملّي خود را در اصول و پايه محكم كنند تا بتوانند اين نسل را براي فرداي ايران‌زمين، نسلي با غرور و حميّت تحويل دهند.

محتواي سه سرفصل پيش‌گفته بسيار مهم است. هم بايد از مطالب كلّي و شعاري و سخنراني‌هاي تشريفاتي دور باشد و هم آميخته و درگير با مباحث تخصصي و آكادميك نباشد، حدّ كاربري و ارزش عمليّاتي اين مباحث، همان مرزي است كه آموزش خانواده را به مفيديّت مي‌رساند و پدران و مادران را نسبت به پيگيري مطالب علاقمند و پاي‌بند مي‌كند.

در چند سال اخير كه روزهاي پنجشنبه را در مدارس دولتي و بسياري از مدارس غيردولتي تعطيل كرده‌اند، فرصت بسيار خوبي بود تا ظرفيت خالي مدارس با آموزش‌هاي خانواده پر شود و همچنان اين فرصت باقي است كه از اين توان و انرژي خاموش بهره‌برداري بهينه به عمل آيد. شروع سيستماتيك و منظم و برخوردار از برنامه در اين مهم فعلاً مي‌تواند والدين كودكان دبستاني را پوشش دهد. حتي مدارس مي‌توانند با تجميع اولياء دانش‌آموزان در استفاده از زمان و مكان صرفه‌جويي كنند و هزينه‌هاي اين برنامه را به نحو چشم گيري كاهش دهند.

مشاهدات و تجربه‌ها نشان‌گر آن است كه در صورت پرمحتوا بودن آموزش‌هاي خانواده و نيز رعايت نظم و انضباط در برگزاري اين كلاس‌ها، استقبال اولياء دانش‌آموزان چشم گير خواهد بود. نيز تجربيات موفق در اين زمينه آمار مادران علاقه مند و پيگير نسبت به اين آموزش‌ها را نسبت به پدران در صدر نشانده است. اين ظرفيّت آماده و علاقمندي را بايد به بهره‌وري حداكثري كشاند.

روزنامه اطلاعات

شنبه, 11 مهر 1394 10:47 خوانده شده: 2183 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور