تقریبا دو سال از عمر دولت یازدهم و حدود یک سال و نیم از مدیریت تیم آقای فانی در وزارت خانه آموزش و پرورش می گذرد . به عقیده نگارنده آنچه که در این مدت نمود داشته است دو چیز بوده است یکی اینکه در عملکرد این وزاتخانه آنچه که اصلا وجود نداشته است " تدبیر و امید " اصلی ترین شعار این دولت است و دوم اینکه بر خلاف تاکید صریح مقام معظم رهبری بر سرمایه بودن آموزش و پرورش نه هزینه بر بودن و سخنان گاه گاه شعارگونه دولت مردان در اولویت بودن این وزارتخانه واقعیت این است که این ورازتخانه نه تنها در اولویت اول که در اولویت چندم نیز نیست و آن چیزی که در عمل اتفاق می افتد زمان گزارش کار دولت وزارتخانه های بهداشت و اقتصادی و سیاسی در ویترین دولت قرار می گیرند نه بزرگترین و پرمخاطب ترین وزارت یعنی وزارت آموزش و پرورش !
گزارش های پرافتخار دولت ( که انصافا هم جای فخر فروشی دارد ) در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در زمینه "طرح تحول نظام سلامت " و وزارت اقتصاد در " کاهش مؤثر نرخ تورم" و وزارت امور خارجه در "به سرانجام رساندن گفت و گوهای هسته ای" و چندین وزارت خانه اقتصادی دیگر در خروج از رکود و کاهش نرخ بیکاری و افزایش استخراج نفت از میدان های مشترک و صادرات آن ، توسعه فازهای نفتی و افزایش درآمد های مالیاتی دولت ، مبارزه با فساد و سرازیرشدن خارجی ها به کشور برای امضای قراردادهای گوناگون اقتصادی و ... همه و همه در صدا و سیما و گزارش های ریاست جمهوری در روزنامه ها و مجلات و ... قرار می گیرند و با افتخار از عملکرد آنها یاد می شود.
این وزارتخانه ها در سایه توجه دولت و انتخاب وزرایی توانمند امروز به مدد عملکرد قابل قبول در ویترین دولت قرار گرفته اند.
* یک سوال ؟
آیا تا به حال در گزارش های دوره ای دولت در مناسبت های مختلف نامی از آموزش و پرورش شنیده اید؟
واقعیت چیست ؟
به عقیده اینجانب واقعیت این است که دولت فعلا بحث اقتصادی و مباحث سیاسی و امور خارجی را در اولویت خویش تعریف نموده است . موفقیت در هرکدام از این عرصه ها یعنی محبوبیت بیش از پیش دولت و جلب آرای انتخاباتی و ... درحالی که سرمایه گذاری امروز در آموزش و پرورش یعنی بازدهی در سال های دور.
به خوبی مشهود است که تیم اصلی دولت اقتصادی و سیاسی است نه فرهنگی ! شاخص ترین وزرای دولت که همیشه در راس تبلیغات و عملکرد دولت قرار دارند وزاری اقتصادی و سیاسی دولت هستند و در چنین فضایی دور از انتظار است که ما انتظار عملکرد مناسب از وزیر آموزش و پرورش داشته باشیم. چه وزیری که توانایی کار داشته باشد چه غیرآن !!
به عقیده دولت ، آموزش و پرورش وزارت خانه هزینه بری است که مشکلات فراوانی نیز از گذشته به ارث برده است . پس اگر امروز نیز اعتقاد بر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش داشته باشد با علم به اینکه مشکلات این وزارت خانه در کوتاه مدت قابل حل نیست و با توجیه اینکه خیلی از این مشکلات و موروث سالیان گذشته و دولت های قبلی است ، آموزش و پرورش را در اولویت توجه خویش تعریف نکرده است و فقط توجه به آن در شکل ظاهری و تبلیغاتی آن خلاصه شده است .
اشاره به چند نمونه بحث را روشن تر می کند:
1) تقریبا از همان شروع وزارت آقای فانی اجرای طرح رتبه بندی معلمان مطرح شده است . با اینکه بارها از طرف بانیان این طرح در وزارت قبلی و مجلس و حتی خود مسئولین وزارت خانه بر این امر تاکید شده است که هدف از اجرای آن ارتقای معیشت فرهنگیان نیست و اهداف دیگری را همانند ارتقای توان معلمی و علمی را دنبال می کند ، هنوز هم در نزد قاطبه جامعه و حتی خود فرهنگیان این طرح ، طرحی برای افزایش حقوق فرهنگیان قلمداد می شود.
2) در حالی که آموزش و پرورش هنوز خیلی از بدهی های معوق خود از سالیان گذشته را پرداخت ننموده است این سخن بیشتر باور پذیر می شود که هدف از اجرای طرح رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست . علی رغم آن ، فرهنگیان ما در چنان وضع بحرانی از نظر مالی و معیشتی به سر می برند که به این طرح نصف و نیمه و ناقص به چشم یک افزایش حقوق ناچیز نگاه می کنند و به نظر هم می رسد که هرچند مسئولین وزارت در ظاهر معیشتی محور بودن این طرح را رد می کنند ولی در عمل فعلا اجرای ناقص این طرح دو هدف را دنبال می کند یکی برای چند صباحی ساکت نمودن فرهنگیان معترض به وضعیت معیشتی خویش و دیگری اجرای قانون! چرا که دولتی که قانون را محور فعالیت های خود عنوان می کند نمی تواند از اجرای قانون سرباز زند . ( این یعنی یک تیر و دو نشان ) چند روز پیش نیز در سخنان وزیر شنیدیم که فاز بعدی طرح رتبه بندی را به سال 96 موکول کرده است یعنی زمانی که گشایشی نسبی در اوضاع اقتصادی دولت حاصل شود .
اگر این طرح به عنوان طرحی با محوریت ارتقای وضعیت معیشت معلمان عنوان می شد انتظار این بود که خیلی از مطالبات انباشته از قبل همانند پاداش بازنشستگی سال های قبل ، اضافه کاری ، اضافه تدریس ها ، امتحانات ، کارورزی ، سهم دولت از بیمه طلایی که چند سال قبل از حقوق همکاران کسر شد ، کمک هزینه فوت و ازدواج و حق روستا و ... و حتی شاید طلب های بیمه ها و پیمانکاران و ... پرداخت می شد و حتی فوق العاده شغل معلمان متوسطه نیز به 1500 ارتقاء یابد و پس ازآن این طرح اجرایی می شد. جالب اینکه پرداخت خیلی از این مطالبات دیگر در سخنان مسئولین آموزش و پرورش مطرح نمی شود . ظاهرا بخش زیادی از این مطالبات به دیون تبدیل شده و به این زودی ها دست معلمان را نخواهد گرفت. ( شاید هرگز )
3) ادعای اینکه بودجه وزارت در سال 94 نسبت به سال 93 دو برابر شده در حالی است که علی رغم گذشت تقریبا شش ماه از سال هیچ تغییر محسوسی در هیچ زمینه ای در آموزش و پرورش رخ نداده است و حتی اضافه تدریس سه ماهه اول سال نیز هنوز پرداخت نشده است چه برسد به مطالبات سال های قبل. بودجه سال 93 نیز به گفته مسئولین بیش از مقدار مصوب محقق شد ولی طی این مدت نه در دریافتی فرهنگیان به غیر از همان افزایش مصوب سالانه همانند سایر کارمندان و نه در سرانه مدارس و نه هیچ مورد دیگری شاهد تغییر جدی نبوده ایم . تنها گزینه ای که می توان متصور شد شاید پرداخت بخشی از بدهی ها باشد ( شاید توضیحات مسئولین امر این قضیه را روشن تر نماید ).
4) افتخارات وزیر فعلی را در صرفه جویی از محل فشار آوردن به پرسنل زیردست از طریق انحلال برخی از مدارس و ادغام آنها و واگذاری مدارس به بخش خصوصی ، افزایش تراکم کلاس ها و عدم استخدام نیروی جدید ، استخدام سربازمعلم ها و اقداماتی از این دست می بینیم که بابت این کارها مورد تقدیر هم قرار گرفته اند !
** خلاصه آن که ، آموزش و پرورش امروز در کانون توجه دولت نیست. دولت نمی خواهد بازنده انتخابات آینده باشد و بنابراین طرح زود بازده که جامعه نیز به خوبی آن را در کوتاه مدت احساس کند همانند طرح ارتقای سلامت خیلی بهتر از توجه به آموزش و پرورش می تواند آرای انتخاباتی را به سوی آنان سوق دهد .
هرچند همین الان هم خیلی دیر شده است ولی اگر روزی نگاه این دولت یا هردولت دیگری به سمت آموزش و پروش برگردد به مانند یک فرزند سربار و زیادی نباشد بلکه نگاهی با برنامه و با نگاه سرمایه ای باشد نه هزینه ای نکته دوم اینکه توجه صرف به معلم و حتی معیشت معلم بدون نگاه کلی به آموزش و پرورش محکوم به شکست است و شاید چند صباحی موجب ایجاد شور و نشاط و جلب رضایت جامعه فرهنگی شود ولی پایدار نیست .
معلم اصلی ترین پایه و زیربنای آموزش و پرورش است ولی نگاه به آموزش و پرورش باید چنان تغییر یابد که نخبه ترین تحصیل کردگان جامعه با عشق و رغبت به سوی آن جذب شوند نه فقط به خاطر گریز از بیکاری !!
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
گروه اخبار /
« آموزش زبان انگليسي در مدارس شرايط خوبي ندارد ». اين اظهارنظر را هر چند روز گذشته، نه يك كارشناس مسائل آموزشي كه يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه بيان كرده است اما كيست كه نداند آموزش زبان خارجي در مدارس ايران از زبان عربي گرفته تا زبان انگليسي با مشكلات زيادي روبهروست. واقعيت اين است كه سالها آموزش اين زبانها در مدارس كشور نه تنها دانشآموزان را در يادگيري زبان خارجي ياري نكرده است كه بسياري از دانشآموزان پس از پايان تحصيلات ناتوان از بيان چند جمله عربي يا انگليسي هستند. اين در حالي است كه يادگيري كامل يك زبان طي 2 تا 3 سال اتفاق ميافتد.
آموزش و پرورش ، در طول چند سال گذشته ، توانسته با اختراع یک دستگاه مبدّل آموزشی ، منشا خدمات و تحولات آینده سازی در حوزه ی آموزشی باشد . اختراع این دستگاه که همچون اکسیری بی بدیل عمل می کند و توجیه اقتصادی بسیار بالایی هم دارد مربوط می شود به تعدادی از آموزگارانی که در یک فرآیند دو سه ماه به این کسوت نائل می شوند .
ماجرا از آنجا آغاز شد که با اجرای عجولانه ی سند تحول بنیادین و افزوده شدن پایه ی ششم به مقطع ابتدایی ، آموزش و پرورش از لحاظ تامین نیرو ( برای این دوره ) شدیدا دچار مشکل شد و مجبور شد دست به اختراع یک دستگاه مبدل آموزشی بزند .
با استفاده از این مبدّل آموزشی ، اداره ی فوق می تواند تحت یک فرآیند خاص و پیچیده تعدادی از همکاران محترم ( دوره متوسطه دوم ) ، تعدادی از سربازان ، تعدادی از خدمتگزاران و سرایداران را در طول فقط 2 یا 3 ماه ( و یا بسیار کمتر ) تبدیل به آموزگار کرده تا بتواند از آنها در حساس ترین مقطع آموزشی ( ابتدایی ) استفاده کند .
البته سیستم آموزشی ما ، ماشاءالله استاد چنین اختراعاتی است و چنین اختراعاتی را فراوان در کارنامه ی خود ثبت و ضبط کرده است . از آنجا که این اختراع جدید واقعا فوق العاده است و ارزش آن را دارد که مورد سوال و پرسش قرار گیرد ، و چون این اختراع ، در سال تحصیلی در پیش رو (95-94) هم ، کمک حال اصلی برای جبران کمبود آموزگار در دوره ی ابتدایی است و از آنجا که اینجانب نیز به سوال کردن علاقه ی فراوان دارم ، در رابطه با اختراع محیرالعقول فوق چند سوال به ذهنم خطور کرده که آنها را مطرح می کنم :
1- با چه فرمول و تئوری و دستگاه تبدیلی می توان یک همکار فرهنگی متوسطه ی دومی ، یک سرباز و یا یک سرایدار یا خدمتگزار را در طول 2 یا 3 ماه ( و یا کمتر ) ، تبدیل به یک آموزگار کرد ؟
انتظار ما از آموزش و پرورش این است که اولا این دستگاه را به روز کرده و بعد از عمل به روز آوری روی دستگاه فوق ، این کشف جدید را در اختیار دیگر همکاران هم قرار دهد تا شاید آنها هم به لطف این دستگاه تبدیلی بتوانند در طول 2 یا 3 به انواع و اقسام دیگر کسوت های فرهنگی تبدیل شوند .
2- آیا آقایان دست اندرکار مربوطه در اختراع این دستگاه مبدّل آموزشی، الحق و الانصاف چنین رویه غلطی را در مسیر آموزش و پرورش دانش آموزان دوره ابتدایی ، مخصوصا فرزندان خود قبول دارند؟
3- آیا اجبار کردن همکاران فرهنگی دوره متوسطه دومی به تدریس در دوره ابتدایی ، آنها را دچار سر در گمی و بی انگیزگی نمی کند ؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: مربیان پیشدبستانی با توجه به رشته تحصیلی و نیازهای آموزش و پرورش در دورههای مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته میشوند و احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.گروهی از افراد هستند که قبلاً سابقه خدمت در پیشدبستانی را داشتند که براساس نیاز مناطق مختلف از این افراد به عنوان حقالتدریس برای جبران کمبود نیرو استفاده میشود.
وی در خصوص شرایط استفاده از مربیان پیشدبستانی به صورت حقالتدریس از مهر ۹۴ اظهار داشت: قانون مصوب مجلس یک امکان برای آموزش و پرورش است تا در صورت نیاز از نیروهای حقالتدریس استفاده کند. آموزش و پرورش در گذشته اجازه استفاده از نیروهای حقالتدریس غیرموظف را نداشت.
رئیس مرکز برنامهریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هر جا که نیروهای موجود پاسخگوی نیازها نبود و مربیان پیشدبستانی دارای شرایط لازم بودند یعنی رشته تحصیلی و جنسیت آنها با نیازهای آموزش و پرورش هماهنگ بود از آنها بهره خواهیم برد. اگرچه این افراد در دوره پیشدبستانی سابقه کار دارند اما با توجه به مدرک تحصیلی آنها ممکن است در دورههای مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته شوند.در شهر تهران بیش از ۲هزار نفر نیروی زن مازاد داریم و از آنجا که نیروهای پیشدبستانی عمدتاً زن هستند احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.
سلیمی جهرمی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید با حذف پایه اول دبیرستان، نیروها در دوره متوسطه مازاد میشوند و بخشی از آنها در دوره ابتدایی به کار گرفته میشوند بنابراین در دوره ابتدایی به آن شدت نیاز به نیرو نداریم.
وی بیان کرد: زمانی که قانون مصوب مجلس به آموزش و پرورش ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی مربوطه تدوین شده و به مناطق آموزش و پرورش ابلاغ میشود تا مشخص شود بر اساس چه شرایطی میتوانند اقدام به استفاده حقالتدریس از نیروهای پیشدبستانی کنند.
تسنیم
سعید لیلاز اقتصاد دان و استاد دانشگاه ، افزایش تولید و عدم تناسب آن با تقاضا را عامل رکود فعلی بازار خودرو دانست. وی گفت: در دوسال گذشته رشد تولید خودرو بسیار بالا بود اما به دلیل نصف شدن قدرت خرید کارمندان و کارگران در سالهای گذشته، تقاضا برای خودرو کمتر از میزان تولید است. در شرایط ایران یکی از سالمترین روشهای تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است.
این اقتصاددان گفت: دولت باید رشد اقتصادی را افزایش دهد و همچنین با اژبالا بردن حداقل دستمزد، قدرت خرید مردم را افزایش دهد. رکود حاکم بر صنعت ناشی از فروپاشی قدرت خرید مردم در سالهای قبل است. من دو سال پیش نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، در مورد کاهش مصرف لبنیات نیز هشدار داده بودم.کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه کاهش تقاضای کل، علت رکود حاکم بر بازارها است.
کمپینی مانند “نخریدن خودروی تولید داخل” در واقع مخلوق کاهش قدرت خرید مردم استه نه خالق آن.
لیلاز افزود: برای تحریک و افزایش تقاضا در کشور، لازم است دستمزدها افزایش پیدا کند. افزایش دستمزدها به تورم منجر نمیشود زیرا سهم دستمزد در قیمت فروش کالاها زیر ۱۰ درصد است که با افزایش بهره وری میتوان جلوی افزایش قیمت را گرفت.معتقد بودم برای سال ۹۴ حقوق کارگران و کارمندان باید ۳۰ درصد اضافه میشد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد میکنم تا قدرت خرید مردم احیا شود.
افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار میشود. در شرایط ایران یکی از سالمترین روشهای تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است. من ۲ سال پیش کاهش تقاضا در خرید خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید را پیشبینی کرده بودم.
وی اظهار داشت: من معتقد بودم برای سال ۹۴ حقوق کارگران و کارمندان باید ۳۰ درصد اضافه میشد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد میکنم تا قدرت خرید مردم احیا شود.
در ضمن این الزام وجود ندارد که دستمزدها فقط یک بار در سال اضافه شود. دولت همین الان هم می تواند نسبت به افزیش حقوق کارمندان و کارگران اقدام کند.
آرمان پرس
( کاش مجلس تصویب می کرد تا خط دیگری زیر خط فقر بکشند! شاید ما هم به حساب آمدیم )
دلتنگم و با هیچ کس میل سخن نیست کس درهمه آفاق به دلتنگی من نیست
من روزه ام، گرسنه ام و تشنه ام، ولی همسایه ی گرسنه ام، انگار روزه نیست! ، آبی به من می دهید... که این روزه باطل است.
یلدا شب سیاهی خاطره ها برای کسانی که با سیلی صورت شان را سرخ می کنند و جلوه گر پیر شدن مردی که با دستانی پینه بسته در برابر فرزندان با دستی خالی شب رابه صبح می رسانند ، و چه سخت است شکسته شدن غرور مردی که می خواهد طولانی ترین شب سال برای او و خانواده اش خیلی زود صبح شود .
خواجه عبدالله انصاری فرمود: « بدان که، نماز زیاده خواندن، کار پیرزنان است و روزه فزون داشتن،صرفه ی نان است و حج نمودن،تماشای جهان است.اما نان دادن،کار مردان است. »
برخی گمان می کنند که (عبادت) یعنی مکرر نماز خواندن، مرتب روزه گرفتن و بسیار تسبیح فرستادن و خلاصه رابطه خود با خدا را خلاصه کردن محدوده ی سجاده ی شخصی خودشان است،این ها اصل افراط هستند. (حضرت علی(ع) می فرماید: آدم احمق یا افراط می کند یا تفریط )
عبادت به جزخدمت به خلق نیست به تسبیح و سجاده و دلق نیست
جناب آقای وزیر !
حتما"شما فرزند دارید،دختر دم بخت، پسری که تحصیلات عالی دارد، بیکار است، موقع داماد شدنش است، فرزند دانشجو و دانش آموز، عروس و داماد،نوه و نتیجه دارید و یا داشته اید.
نمی دانیم دریافتی شما ازحقوق بازنشستگی و وزیری تان چقدراست؟
حتما"و یقینا" و مسلما" چندین برابر حقوق یک تا 2 میلیونی فرهنگی است که امروز( 1 / 7 / 94 ) بازنشسته خواهند شد، می باشد.
جناب آقای وزیر !
در کجای دین و آئین و مذهب و مسلک ما مسلمانان آمده معلمانی که 1/ 7 / 94 با معلمانی که 2 / 7 / 94 بازنشسته می شوند، در دریافت حقوق 500 تا800 هزار و در دریافت پاداش آخرخدمت 15 تا24 میلیون تومان تفاوت دریافتی داشته باشند؟
آیا این عدالتی است که در دین و آئین اسلام و قرآن آمده است که به خاطر چند ساعت اختلاف دربازنشستگی، این همه اختلاف دریافتی وجود داشته باشد؟
از شما انتظار داریم با اقدام خداپسندانه ی خود ، و اجرای طرح رتبه بندی از تاریخ 30 / 6 / 94 باعث شوید ما هم ازمزایای این طرح بهره مند شویم.
ضمنا"به اطلاع می رسانیم دراین رابطه تاکنون چند نامه از طریق،ایمیل ،پیامک و فاکس برای شما ارسال کرده ایم، که متاسفانه جوابی به ما داده نشده است.
باتقدیم احترام
رونوشت جهت اطلاع و پی گیری موضوع :
دفتر مقام معظم رهبری
دبیرخانه شورای محترم نگهبان
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
دفتر ریاست محترم جمهوری
کمیسیون اصل 90 مجلس
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
فراکسیون فرهنگیان مجلس
کمیته آموزش و پرورش مجلس
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
با نزديك شدن شروع مدارس حرف و حديثها پيرامون سال نو تحصيلي فزوني ميگيرند به ويژه بوي برنامهريزيها و تغييرات جديد هر روز بيش از پيش بيشتر به مشام ميرسد. آخرين سوژه مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش زنگ ورزش بوده است. نكتهاي كه رئيس اين وزارتخانه آن را مورد توجه قرار داده و از ناكافي بودن زمان دو ساعته اختصاص يافته به تربيتبدني سخن گفته است.