صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

عملکرد دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش و کارنامه فانی  تقریبا دو سال از عمر دولت یازدهم و حدود یک سال و نیم از مدیریت تیم آقای فانی در وزارت خانه آموزش و پرورش می گذرد . به عقیده نگارنده آنچه که در این مدت نمود داشته است دو چیز بوده است یکی اینکه در عملکرد این وزاتخانه آنچه که اصلا وجود نداشته است " تدبیر و امید " اصلی ترین شعار این دولت است  و دوم اینکه بر خلاف تاکید صریح مقام معظم رهبری بر سرمایه بودن آموزش و پرورش نه هزینه بر بودن و سخنان گاه گاه شعارگونه دولت مردان در اولویت بودن این وزارتخانه واقعیت این است که این ورازتخانه نه تنها در اولویت اول که در اولویت چندم نیز نیست و آن چیزی که در عمل اتفاق می افتد زمان گزارش کار دولت وزارتخانه های بهداشت و اقتصادی و سیاسی در ویترین دولت قرار می گیرند نه بزرگترین و پرمخاطب ترین وزارت یعنی وزارت آموزش و پرورش !
گزارش های پرافتخار دولت ( که انصافا هم جای فخر فروشی دارد ) در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در زمینه "طرح تحول نظام سلامت " و وزارت اقتصاد در " کاهش مؤثر نرخ تورم" و وزارت امور خارجه در "به سرانجام رساندن گفت و گوهای هسته ای" و چندین وزارت خانه اقتصادی دیگر در خروج از رکود و کاهش نرخ بیکاری و افزایش استخراج نفت از میدان های مشترک و صادرات آن ، توسعه فازهای نفتی و افزایش درآمد های مالیاتی دولت ، مبارزه با فساد و سرازیرشدن خارجی ها به کشور برای امضای قراردادهای گوناگون اقتصادی و ... همه و همه در صدا و سیما و گزارش های ریاست جمهوری در روزنامه ها و مجلات و ... قرار می گیرند و با افتخار از عملکرد آنها یاد می شود.
این وزارتخانه ها در سایه توجه دولت و انتخاب وزرایی توانمند امروز به مدد عملکرد قابل قبول در ویترین دولت قرار گرفته اند.


* یک سوال ؟


آیا تا به حال در گزارش های دوره ای دولت در مناسبت های مختلف نامی از آموزش و پرورش شنیده اید؟
واقعیت چیست ؟

به عقیده اینجانب واقعیت این است که دولت فعلا بحث اقتصادی و مباحث سیاسی و امور خارجی را در اولویت خویش تعریف نموده است . موفقیت در هرکدام از این عرصه ها یعنی محبوبیت بیش از پیش دولت و جلب آرای انتخاباتی و ... درحالی که سرمایه گذاری امروز در آموزش و پرورش یعنی بازدهی در سال های دور.
به خوبی مشهود است که تیم اصلی دولت اقتصادی و سیاسی است نه فرهنگی ! شاخص ترین وزرای دولت که همیشه در راس تبلیغات و عملکرد دولت قرار دارند وزاری اقتصادی و سیاسی دولت هستند و در چنین فضایی دور از انتظار است که ما انتظار عملکرد مناسب از وزیر آموزش و پرورش داشته باشیم. چه وزیری که توانایی کار داشته باشد چه غیرآن !!
به عقیده دولت ، آموزش و پرورش وزارت خانه هزینه بری است که مشکلات فراوانی نیز از گذشته به ارث برده است . پس اگر امروز نیز اعتقاد بر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش داشته باشد با علم به اینکه مشکلات این وزارت خانه در کوتاه مدت قابل حل نیست و با توجیه اینکه خیلی از این مشکلات و موروث سالیان گذشته و دولت های قبلی است ، آموزش و پرورش را در اولویت توجه خویش تعریف نکرده است و فقط توجه به آن در شکل ظاهری و تبلیغاتی آن خلاصه شده است .

اشاره به چند نمونه بحث را روشن تر می کند:
1) تقریبا از همان شروع وزارت آقای فانی اجرای طرح رتبه بندی معلمان مطرح شده است . با اینکه بارها از طرف بانیان این طرح در وزارت قبلی و مجلس و حتی خود مسئولین وزارت خانه بر این امر تاکید شده است که هدف از اجرای آن ارتقای معیشت فرهنگیان نیست و اهداف دیگری را همانند ارتقای توان معلمی و علمی را دنبال می کند ، هنوز هم در نزد قاطبه جامعه و حتی خود فرهنگیان این طرح ، طرحی برای افزایش حقوق فرهنگیان قلمداد می شود.
2) در حالی که آموزش و پرورش هنوز خیلی از بدهی های معوق خود از سالیان گذشته را پرداخت ننموده است این سخن بیشتر باور پذیر می شود که هدف از اجرای طرح رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست . علی رغم آن ، فرهنگیان ما در چنان وضع بحرانی از نظر مالی و معیشتی به سر می برند که به این طرح نصف و نیمه و ناقص به چشم یک افزایش حقوق ناچیز نگاه می کنند و به نظر هم می رسد که هرچند مسئولین وزارت در ظاهر معیشتی محور بودن این طرح را رد می کنند ولی در عمل فعلا اجرای ناقص این طرح دو هدف را دنبال می کند یکی برای چند صباحی ساکت نمودن فرهنگیان معترض به وضعیت معیشتی خویش و دیگری اجرای قانون! چرا که دولتی که قانون را محور فعالیت های خود عنوان می کند نمی تواند از اجرای قانون سرباز زند . ( این یعنی یک تیر و دو نشان ) چند روز پیش نیز در سخنان وزیر شنیدیم که فاز بعدی طرح رتبه بندی را به سال 96 موکول کرده است یعنی زمانی که گشایشی نسبی در اوضاع اقتصادی دولت حاصل شود .


اگر این طرح به عنوان طرحی با محوریت ارتقای وضعیت معیشت معلمان عنوان می شد انتظار این بود که خیلی از مطالبات انباشته از قبل همانند پاداش بازنشستگی سال های قبل ، اضافه کاری ، اضافه تدریس ها ، امتحانات ، کارورزی ، سهم دولت از بیمه طلایی که چند سال قبل از حقوق همکاران کسر شد ، کمک هزینه فوت و ازدواج و حق روستا و ... و حتی شاید طلب های بیمه ها و پیمانکاران و ... پرداخت می شد و حتی فوق العاده شغل معلمان متوسطه نیز به 1500 ارتقاء یابد و پس ازآن این طرح اجرایی می شد. جالب اینکه پرداخت خیلی از این مطالبات دیگر در سخنان مسئولین آموزش و پرورش مطرح نمی شود . ظاهرا بخش زیادی از این مطالبات به دیون تبدیل شده و به این زودی ها دست معلمان را نخواهد گرفت. ( شاید هرگز )


3) ادعای اینکه بودجه وزارت در سال 94 نسبت به سال 93 دو برابر شده در حالی است که علی رغم گذشت تقریبا شش ماه از سال هیچ تغییر محسوسی در هیچ زمینه ای در آموزش و پرورش رخ نداده است و حتی اضافه تدریس سه ماهه اول سال نیز هنوز پرداخت نشده است چه برسد به مطالبات سال های قبل. بودجه سال 93 نیز به گفته مسئولین بیش از مقدار مصوب محقق شد ولی طی این مدت نه در دریافتی فرهنگیان به غیر از همان افزایش مصوب سالانه همانند سایر کارمندان و نه در سرانه مدارس و نه هیچ مورد دیگری شاهد تغییر جدی نبوده ایم . تنها گزینه ای که می توان متصور شد شاید پرداخت بخشی از بدهی ها باشد ( شاید توضیحات مسئولین امر این قضیه را روشن تر نماید ).
4) افتخارات وزیر فعلی را در صرفه جویی از محل فشار آوردن به پرسنل زیردست از طریق انحلال برخی از مدارس و ادغام آنها و واگذاری مدارس به بخش خصوصی ، افزایش تراکم کلاس ها و عدم استخدام نیروی جدید ، استخدام سربازمعلم ها و اقداماتی از این دست می بینیم که بابت این کارها مورد تقدیر هم قرار گرفته اند !

** خلاصه آن که ، آموزش و پرورش امروز در کانون توجه دولت نیست. دولت نمی خواهد بازنده انتخابات آینده باشد و بنابراین طرح زود بازده که جامعه نیز به خوبی آن را در کوتاه مدت احساس کند همانند طرح ارتقای سلامت خیلی بهتر از توجه به آموزش و پرورش می تواند آرای انتخاباتی را به سوی آنان سوق دهد .
هرچند همین الان هم خیلی دیر شده است ولی اگر روزی نگاه این دولت یا هردولت دیگری به سمت آموزش و پروش برگردد به مانند یک فرزند سربار و زیادی نباشد بلکه نگاهی با برنامه و با نگاه سرمایه ای باشد نه هزینه ای نکته دوم اینکه توجه صرف به معلم و حتی معیشت معلم بدون نگاه کلی به آموزش و پرورش محکوم به شکست است و شاید چند صباحی موجب ایجاد شور و نشاط و جلب رضایت جامعه فرهنگی شود ولی پایدار نیست .

معلم اصلی ترین پایه و زیربنای آموزش و پرورش است ولی نگاه به آموزش و پرورش باید چنان تغییر یابد که نخبه ترین تحصیل کردگان جامعه با عشق و رغبت به سوی آن جذب شوند نه فقط به خاطر گریز از بیکاری !!


 ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شاخص های جدید در رتبه بندی معلمان  گروه اخبار /

معاون دبيرکل شوراي عالي آموزش‌ و پرورش گفت:‌ شاخص‌هاي رتبه بندي به‌گونه‌‌اي تدوين شده است تا آسان گرفته شود و شامل حال اکثريت معلمان شود ، همچنين آموزش‌‌و پرورش پيشنهادي را مطرح کرده تا مبناي سابقه کار در طرح رتبه بندي ۴ سال باشد.
احمد عابديني درخصوص طرح رتبه بندي و صدور احکام فرهنگيان براي مهر اظهار داشت:‌معيارهاي اوليه براي رتبه بندي معلمان در شوراي عالي آموزش‌ و پرورش بررسي شد اما از آن‌جا که بايد در شوراي توسعه مديريت نيز تصويب شود تصميم نهايي با آن‌هاست.
وي با اشاره به اين‌که حدود 14 معيار اوليه براي رتبه بندي در نظر گرفته شده است،‌ افزود:‌ تلاش ما اين بود که رتبه‌بندي شامل حال تمام معلمان و آسان گرفته شود. شاخص‌ها عيني، ملموس و قابل سنجش باشند بر همين اساس خدمات برجسته معلمان، سوابق کاري، مدرک تحصيلي، نتايج ارزشيابي‌ها و تأليفات در رتبه‌بندي مدنظر است و اين معيارها امسال براي رتبه‌بندي معلمان به عنوان سال پايه و آغاز اين طرح مورد توجه است.
معاون دبيرکل شوراي عالي آموزش‌‌وپرورش ادامه داد:‌ سال‌ 95 نيز اين روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندي مدنظر سند تحول بنيادين اجرايي خواهد شد که نياز به تدوين نظام سنجش صلاحيت دارد و معيارهاي دقيق‌تر که با نظرسنجي از خود معلمان تدوين خواهد شد جايگزين رتبه‌بندي فعلي مي‌شود.
عابديني بيان کرد:‌ طرحي که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندي معلمان است و اين مرحله را مرحله دقيقي از رتبه‌بندي نمي‌دانيم بلکه استفاده از ظرفيت قانون خدمات کشوري است تا رتبه‌هاي پايه، ارشد، عالي و خبره با افزايش ضريب شامل حال معلمان شود و در طول يک و سال نيم فرصت باقيمانده نظام سنجش صلاحيت حرفه‌اي را تدوين خواهيم کرد چرا که بدون تدوين اين نظام امکان رتبه‌بندي واقعي وجود ندارد.
وي تصريح کرد:‌ قرار است تا رتبه‌بندي افرادي را که کم‌تر از 6 سال سابقه کار دارند،‌ تحت پوشش قرار ندهد اما از آن‌جا‌ که 40 هزار نيرويي که اخيراً وارد آموزش و پرورش شده‌اند زير 4 سال سابقه کار دارند پيشنهاد آموزش و پرورش به شوراي توسعه مديريت اين است که در طرح رتبه‌بندي مبناي سابقه کار را از 4 سال قرار دهند تا شامل حال اکثريت معلمان شود و در انتظار نظر آن‌ها هستيم.
معاون شوراي عالي آموزش و پرورش گفت:‌رتبه بندي افرادي را که قبل از مهر ماه بازنشسته مي‌شوند،‌ مشمول نمي‌شود و افرادي که از اول مهر ماه به بعد بازنشسته مي‌شوند رتبه بندي در حکم آنها اعمال مي‌شود.
 محمد فاضل در پاسخ به اين پرسش که دستورالعمل طرح رتبه‌بندي در شوراي توسعه مديريت به تصويب رسيده است،‌ شاخص‌ها چيست، اظهار داشت:‌ هنوز جزئيات آنچه در شوراي توسعه مديريت تصويب شده به ما ابلاغ نشده است، اما آنچه اهميت دارد اين است که احکام معلمان را تا قبل از مهر صادر مي‌کنيم.
وي افزود: طرح رتبه‌بندي شامل افرادي مي‌‌شود که بر اساس شاخص‌‌ها کف امتياز را کسب کنند، البته بعيد به نظر مي‌رسد افرادي که زير 5 سال سابقه کار دارند بتوانند کف امتياز را به دست آورند.
مديرکل دفتر وزارتي آموزش‌وپرورش گفت:‌ امتياز‌ها بر اساس مدرک تحصيلي، سوابق و شرايط فعاليت فرهنگيان محاسبه مي‌شود.
فاضل در پاسخ به پرسش "آيا افرادي که امسال بازنشسته مي‌شوند هم در طرح رتبه‌بندي داراي جايگاه هستند يا خير؟"، عنوان کرد: تمام تلاش و رايزني‌هاي ما در اين جهت است تا افرادي که امسال بازنشسته مي‌شوند مشمول اين طرح باشند و احتمالاً‌ اين موضوع محقق مي‌شود.
وي در پاسخ به اين پرسش که در سند تحول بنيادين آموزش‌ و پرورش آمده است که طرح رتبه‌بندي معلمان بايد همانند هيئت علمي دانشگاه‌ها باشد، اما طرح رتبه‌بندي تصويب شده متفاوت از اين موضوع است، گفت: در اين خصوص طرح‌هاي مختلفي وجود دارد، اما مهم اين است که کدام طرح قابليت اجرا شدن داشته باشد و شامل حال همه فرهنگيان بشود. طرحي که در دست اجراست در واقع رضايت فرهنگيان را به همراه دارد و در ضمن شوراي توسعه مديريت به اين نتيجه رسيده که اين طرح مناسب‌تر است.
تسنیم

   گروه اخبار /

وضعیت آموزش زبان خارجه و زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران

« آموزش زبان انگليسي در مدارس شرايط خوبي ندارد ». اين اظهارنظر را هر چند روز گذشته، نه يك كارشناس مسائل آموزشي كه يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه بيان كرده است اما كيست كه نداند آموزش زبان خارجي در مدارس ايران از زبان عربي گرفته تا زبان انگليسي با مشكلات زيادي روبه‌روست. واقعيت اين است كه سال‌ها آموزش اين زبان‌ها در مدارس كشور نه تنها دانش‌آموزان را در يادگيري زبان خارجي ياري نكرده است كه بسياري از دانش‌آموزان پس از پايان تحصيلات ناتوان از بيان چند جمله عربي يا انگليسي هستند. اين در حالي است كه يادگيري كامل يك زبان طي 2 تا 3 سال اتفاق مي‌افتد.

با توجه به اينكه آموزش زبان انگليسي از سال اول متوسطه اول در مدارس كشور آغاز مي‌شود اما تقريبا همه كارشناسان و مسئولان مي‌دانند كه با اين شيوه آموزش زبان خارجي هيچ كس زبان ياد نمي‌گيرد. همين نارسايي در زبان آموزش اغلب دانش‌آموزان و دانشجويان را با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو كرده است و اين دليلي براي استقبال افراد از آموزشگاه‌هاي زبان خارجي شده است. اما با اين اقدامات باز اوضاع فراگيري زبان خارجي در كشور چندان مساعد نيست. 
 
 آموزش زبان انگليسي درمدارس، شرايط خوبي ندارد
 روز گذشته قائم مقام وزير امور خارجه با بيان اينكه در سيستم آموزشي ما وضعيت آموزش زبان انگليسي در شرايط خوبي قرار ندارد، گفت: به‌شدت نيازمند تحول جدي در سيستم آموزش زبان در نظام آموزشي‌مان هستيم و بايد برنا‌مه‌هایمان اين باشد كه بعد از دو يا سه سال دانش‌آموز يك زبان جديد ياد بگيرد. مرتضي سرمدي با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها كلاس مقصد نهايي آموزش نيست، افزود: در بسياري از كشورها كلاس تنها محل جمع شدن دانش‌آموزان براي عزيمت به سمت آموزش است. او با تاكيد بر اينكه شيوه پاسخ به سوالات در دنياي امروز بسيار حائز اهميت است، تصريح كرد: بايد متناسب با تحول نظام بين‌المللي ذهن دانش‌آموزان را ذهن تحليل‌گر بار بياوريم، چرا كه با اين كار ذهن از محفوظات خارج خواهد شد.
قائم مقام وزير امور خارجه با بيان اينكه در سيستم آموزشي ما وضعيت آموزش زبان انگليسي در شرايط خوبي قرار ندارد، گفت: به‌شدت نيازمند تحول جدي در سيستم آموزش زبان در نظام آموزشي‌مان هستيم و بايد برنا‌مه‌هایمان اين باشد كه بعد از دو يا سه سال دانش‌آموز يك زبان جديد ياد بگيرد. به گزارش ايلنا، سرمدي در پايان تاكيد كرد: بايد استانداردهاي مدارس ايراني خارج از كشور بالاتر برود و بين‌المللي شوند. 
 
 جذب معلم زبان به‌دليل زندگي در خارج 
يك زبان‌شناس درباره اينكه چگونه مي‌توان زبان جديد را ياد گرفت به «آرمان» مي‌گويد: نوع تدريس زبان خارجي در مدارس چندان شاد نيست و به دليل اينكه محيط مدرسه يك فضاي اجباري براي دانش‌آموزان محسوب مي‌شود اين نوع آموزش‌ها در فضای مدرسه چندان جزو اقدامات مثبت محسوب نمي‌شود.
هومن عباس‌پور مي‌افزايد: در آموزشگاه‌هاي آزاد آموزش‌ها با ايجاد فضاي شاد انجام مي‌شود اما در مدارس دانش‌آموزان، معلم‌ها را انتخاب نمي‌كنند و درباره عملكرد آنها نيز نظرخواهي نمي‌شود. در واقع زبان‌آموزي در مدارس به دليل اينكه دانش‌آموز مجبور به فراگيري است چندان ثمربخش نيست. به گفته او هيچ معلمي را دانش‌آموز انتخاب نمي‌كند و معلم به شكل كاملا اجباري از سوي مدرسه براي تدريس انتخاب مي‌شود، در حالي كه در آموزشگاه‌های آزاد در پايان هر ترم زبان‌آموزان درباره مدرس خود نظرات خود را عنوان مي‌كنند و مسئولان آموزشگاه هم به كمك اين نظرسنجي‌ها براي مدرسان تصميم‌گيري مي‌كنند.
اين زبان‌شناس با بيان اينكه كتاب‌هاي زبان در مدرسه بايد بر اساس قواعد زبان‌شناسي بازنويسي شود، مي‌افزايد: براي مثال هم‌اكنون قواعد درس عربي بر اساس سيستم سنتي آموزش عربي است. در واقع، اين امر بايد بر اساس اصول زبان‌شناسي بازبيني شود. عباس‌پور با بيان اينكه آموزش زبان انگليسي در ايران از ابتدا با استفاده از الگوي انگليسي ـ آمريكايي تدريس شده است، تاكيد مي‌كند: بايد الگوي آموزش زبان انگليسي در كشور تصحيح شود و متد‌هاي انگليسي با لهجه‌هاي آمريكايي و بريتانيايي به‌طور همزمان به زبان‌آموزان آموزش داده شود. به گفته او بايد تمام معلم‌هاي زبان تحت يك دوره فشرده آموزشي قرار بگيرند تا به اين ترتيب بتوانند موثر‌تر به آموزش زبان بپردازند. اين زبان‌شناس در پاسخ به پرسشی مبني بر اينكه آيا آموزشگاه‌ها در كشور آن‌طور كه بايد و شايد استانداردهاي زبان‌آموزي را رعايت مي‌كنند، تصريح مي‌كند: اغلب در اين آموزشگاه‌ها افرادي كه چند سالي خارج از كشور زندگي کرده‌اند يا توانايي مكالمه داشته باشند به عنوان مدرس جذب مي‌شوند، در حالي كه فقط صرف اقامت در خارج از كشور نمي‌تواند دليل پسنديده‌اي براي آموزش يك زبان بين‌المللي باشد. براي مثال كسي كه در آمريكا يا انگليس زندگي كرده، دليلي ندارد كه بتواند مدرس قابلي در حيطه زبان باشد بلکه بايد آموزش سيستم آموزش، تعليم و تربيت در اولويت قرار گيرد. متاسفانه اكثر مدرسان زبان در آموزشگاه‌ها شيوه تدريس صحيح را بلد نيستند.
عباس‌پور در پاسخ به اين پرسش كه زبان‌آموزان بايد از چه روشي براي فراگيري آموزش استاندارد و ثمربخش استفاده كنند، مي‌گويد: در اقدام نخست زبان‌آموز بايد با استفاده از وسايل چندرسانه‌اي از جمله دي‌وي‌دي‌هاي استاندارد، فيلم‌ها زبان انگليسي و... مبادرت به زبان‌آموزي كنند. در گام‌هاي بعدي هم بايد تحت نظر استاد پروسه زبان‌آموزي خود را طي كند. 
 
 رفع تكليف آموزش‌ و پرورش با آموزش زبان 
يك كارشناس آموزش و پرورش درباره نحوه آموزش زبان‌هاي خارجي در مدارس كشور به «آرمان» مي‌گويد: در واقع روند زبان‌آموزي بايد با استفاده از آزمايشگاه‌هاي زبان و تجهيزات ويژه انجام شود و هنوز هيچ يك از مدارس دولتي در كشور چنين وسايلي را در دست ندارند.
محمد حبيبي مي‌افزايد: براي فراگيري زبان خارجي در مدارس عمدتا آموزش‌ها به شكل شفاهي انجام مي‌شود. در واقع به‌كار‌گيري اين روش در آموزش زبان چندان ثمربخش نيست. به گفته او معمولا در دنيا براي فراگيري زبان از سنين پايين اين آموزش‌ها را آغاز مي‌كنند و بايد در كشور ما نيز اين آموزش‌ها از مقطع دبستان انجام شود. با توجه به اينكه در دوراني كه آقاي حاجي وزير آموزش و پرورش بود به شكل آزمايشي در يك سري از مدارس ابتدايي آموزش زبان انجام شد اما اين اقدام با اعتراض‌هاي فراواني مواجه شد.
اين كارشناس آموزش و پرورش مي‌افزايد: آموزش زبان بايد در سنين پايين انجام شود. در مدارس دولتي نيز بايد امكانات و تجهيزات مربوط به زبان‌آموزي در اختيار دانش‌آموزان قرار گيرد تا آموزش كاملا كيفي انجام شود. اين در حالي است كه هم‌اكنون در مدارس كشور آموزش زبان از دوره راهنمايي و بدون در نظر گرفتن استاندارد‌هاي آموزشي انجام مي‌شود. حبيبي مي‌گويد: به نظر مي‌رسد كه آموزش و پرورش براي آموزش زبان در مدارس برنامه مدوني ندارد و اين سازمان هنوز هدف خود را از آموزش زبان مشخص نكرده است. او مي‌افزايد: در واقع آموزش زبان در آموزش و پرورش به رفع تكليف مبدل شده است، آن هم به اين دليل كه عزم راسخي در كليت آموزش زبان در آموزش و پرورش وجود ندارد، در واقع اگر وجود داشت از دوره ابتدايي به شكل پايه‌اي انجام مي‌شد. 

طنز معلمی و آموزش و پرورش در مورد سند تحول بنیادین  آموزش و پرورش ، در طول چند سال گذشته ، توانسته با اختراع یک دستگاه مبدّل آموزشی ، منشا خدمات و تحولات آینده سازی در حوزه ی آموزشی باشد . اختراع این دستگاه که همچون اکسیری بی بدیل عمل می کند و توجیه اقتصادی بسیار بالایی هم دارد مربوط می شود به تعدادی از آموزگارانی که در یک فرآیند دو سه ماه به این کسوت نائل می شوند .

ماجرا از آنجا آغاز شد که با اجرای عجولانه ی سند تحول بنیادین و افزوده شدن پایه ی ششم به مقطع ابتدایی ، آموزش و پرورش از لحاظ تامین نیرو ( برای این دوره ) شدیدا دچار مشکل شد و مجبور شد دست به اختراع یک دستگاه مبدل آموزشی بزند .

با استفاده از این مبدّل آموزشی ، اداره ی فوق می تواند تحت یک فرآیند خاص و پیچیده تعدادی از همکاران محترم ( دوره متوسطه دوم ) ، تعدادی از سربازان ، تعدادی از خدمتگزاران و سرایداران را در طول فقط 2 یا 3 ماه ( و یا بسیار کمتر ) تبدیل به آموزگار کرده تا بتواند از آنها در حساس ترین مقطع آموزشی ( ابتدایی ) استفاده کند .

البته سیستم آموزشی ما ، ماشاءالله استاد چنین اختراعاتی است و چنین اختراعاتی را فراوان در کارنامه ی خود ثبت و ضبط کرده است . از آنجا که این اختراع جدید واقعا فوق العاده است و ارزش آن را دارد که مورد سوال و پرسش قرار گیرد ، و چون این اختراع ، در سال تحصیلی در پیش رو (95-94) هم ، کمک حال اصلی برای جبران کمبود آموزگار در دوره ی ابتدایی است و از آنجا که اینجانب نیز به سوال کردن علاقه ی فراوان دارم ، در رابطه با اختراع محیرالعقول فوق چند سوال به ذهنم خطور کرده که آنها را مطرح می کنم :


1- با چه فرمول و تئوری و دستگاه تبدیلی می توان یک همکار فرهنگی متوسطه ی دومی ، یک سرباز و یا یک سرایدار یا خدمتگزار را در طول 2 یا 3 ماه ( و یا کمتر ) ، تبدیل به یک آموزگار کرد ؟

انتظار ما از آموزش و پرورش این است که اولا این دستگاه را به روز کرده و بعد از عمل به روز آوری روی دستگاه فوق ، این کشف جدید را در اختیار دیگر همکاران هم قرار دهد تا شاید آنها هم به لطف این دستگاه تبدیلی بتوانند در طول 2 یا 3 به انواع و اقسام دیگر کسوت های فرهنگی تبدیل شوند .
2- آیا آقایان دست اندرکار مربوطه در اختراع این دستگاه مبدّل آموزشی، الحق و الانصاف چنین رویه غلطی را در مسیر آموزش و پرورش دانش آموزان دوره ابتدایی ، مخصوصا فرزندان خود قبول دارند؟
3- آیا اجبار کردن همکاران فرهنگی دوره متوسطه دومی به تدریس در دوره ابتدایی ، آنها را دچار سر در گمی و بی انگیزگی نمی کند ؟


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ضوابط و شرایط استفاده از مربیان پیش‌دبستانی در دوره ابتدایی و متوسطه  گروه اخبار /

محمد‌حسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش‌ و پرورش گفت:‌ مربیان پیش‌دبستانی با توجه به رشته تحصیلی و نیازهای آموزش‌ و پرورش در دوره‌های مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته می‌شوند و احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.گروهی از افراد هستند که قبلاً‌ سابقه خدمت در پیش‌دبستانی را داشتند که براساس نیاز مناطق مختلف از این افراد به عنوان حق‌التدریس برای جبران کمبود نیرو استفاده می‌شود.
وی در خصوص شرایط استفاده از مربیان پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریس از مهر ‌۹۴ اظهار داشت:‌ قانون مصوب مجلس یک امکان برای آموزش‌ و پرورش است تا در صورت نیاز از نیروهای حق‌‌التدریس استفاده کند. آموزش‌ و پرورش در گذشته اجازه استفاده از نیروهای حق‌التدریس غیرموظف را نداشت.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: هر جا که نیروهای موجود پاسخگوی نیازها نبود و مربیان پیش‌دبستانی دارای شرایط لازم بودند یعنی رشته تحصیلی و جنسیت آنها با نیازهای آموزش‌ و پرورش هماهنگ بود از آنها بهره خواهیم برد. اگرچه این افراد در دوره پیش‌دبستانی سابقه کار دارند اما با توجه به مدرک تحصیلی آنها ممکن است در دوره‌های مختلف تحصیلی مانند ابتدایی یا متوسطه به کار گرفته شوند.در شهر تهران بیش از ۲هزار نفر نیروی زن مازاد داریم و از آن‌جا که نیروهای پیش‌دبستانی عمدتاً زن هستند احتمال استفاده از آنها در شهر تهران نزدیک به صفر است.
سلیمی جهرمی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید با حذف پایه اول دبیرستان، نیروها در دوره متوسطه مازاد می‌شوند و بخشی از آنها در دوره ابتدایی به کار گرفته می‌شوند بنابراین در دوره ابتدایی به آن شدت نیاز به نیرو نداریم.

وی بیان کرد: زمانی که قانون مصوب مجلس به آموزش‌ و پرورش ابلاغ شود، دستورالعمل اجرایی مربوطه تدوین شده و به مناطق آموزش‌‌ و پرورش ابلاغ می‌شود تا مشخص شود بر اساس چه شرایطی می‌توانند اقدام به استفاده حق‌التدریس از نیروهای پیش‌دبستانی کنند.

تسنیم

افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال 94 بر اساس قدرت خرید  سعید لیلاز اقتصاد دان و استاد دانشگاه ، افزایش تولید و عدم تناسب آن با تقاضا را عامل رکود فعلی بازار خودرو دانست. وی گفت: در دوسال گذشته رشد تولید خودرو بسیار بالا بود اما به دلیل نصف شدن قدرت خرید کارمندان و کارگران در سال‌های گذشته، تقاضا برای خودرو کمتر از میزان تولید است. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است.
این اقتصاددان گفت: دولت باید رشد اقتصادی را افزایش دهد و همچنین با اژبالا بردن حداقل دستمزد، قدرت خرید مردم را افزایش دهد. رکود حاکم بر صنعت ناشی از فروپاشی قدرت خرید مردم در سال‌های قبل است. من دو سال پیش نیز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، در مورد کاهش مصرف لبنیات نیز هشدار داده بودم.کاهش قدرت خرید مردم و درنتیجه کاهش تقاضای کل، علت رکود حاکم بر بازارها است.

کمپینی مانند “نخریدن خودروی تولید داخل” در واقع مخلوق کاهش قدرت خرید مردم استه نه خالق آن.

لیلاز افزود: برای تحریک و افزایش تقاضا در کشور، لازم است دستمزدها افزایش پیدا کند. افزایش دستمزدها به تورم منجر نمی‌شود زیرا سهم دستمزد در قیمت فروش کالاها زیر ۱۰ درصد است که با افزایش بهر‌ه وری می‌توان جلوی افزایش قیمت را گرفت.معتقد بودم برای سال ۹۴ حقوق کارگران و کارمندان باید ۳۰ درصد اضافه می‌شد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد می‌کنم تا قدرت خرید مردم احیا شود.
افزایش دستمزد بلافاصله تبدیل به تقاضا در بازار می‌شود. در شرایط ایران یکی از سالم‌ترین روش‌های تحریک تقاضا در بازار، افزایش دستمزد کارگران و کارمندان است. من ۲ سال پیش کاهش تقاضا در خرید خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید را پیش‌بینی کرده بودم.

وی اظهار داشت: من معتقد بودم برای سال ۹۴ حقوق کارگران و کارمندان باید ۳۰ درصد اضافه می‌شد. من این اقدام را برای سال بعد نیز پیشنهاد می‌کنم تا قدرت خرید مردم احیا شود.

در ضمن این الزام وجود ندارد که دستمزدها فقط یک بار در سال اضافه شود. دولت همین الان هم می تواند نسبت به افزیش حقوق‌ کارمندان و کارگران اقدام کند.

آرمان پرس

منتشرشده در اقتصاد
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

بازنشسته

اصفهان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نامه ی یک معلم در آستانه بازنشستگی به وزیر آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان  ( کاش مجلس تصویب می کرد تا خط دیگری زیر خط فقر بکشند! شاید ما هم به حساب آمدیم )


دلتنگم و با هیچ   کس میل سخن نیست         کس درهمه آفاق به دلتنگی من نیست


من روزه ام، گرسنه ام و تشنه ام، ولی همسایه ی گرسنه ام، انگار روزه نیست! ، آبی به من می دهید... که این روزه باطل است.
یلدا شب سیاهی خاطره ها برای کسانی که با سیلی صورت شان را سرخ می کنند و جلوه گر پیر شدن مردی که با دستانی پینه بسته در برابر فرزندان با دستی خالی شب رابه صبح می رسانند ، و چه سخت است شکسته شدن غرور مردی که می خواهد طولانی ترین شب سال برای او و خانواده اش خیلی زود صبح شود .
خواجه عبدالله انصاری فرمود:  « بدان که، نماز زیاده خواندن، کار پیرزنان است و روزه فزون داشتن،صرفه ی نان است و حج نمودن،تماشای جهان است.اما نان دادن،کار مردان است. »
برخی گمان می کنند که (عبادت) یعنی مکرر نماز خواندن، مرتب روزه گرفتن و بسیار تسبیح فرستادن و خلاصه رابطه خود با خدا را خلاصه کردن  محدوده ی سجاده ی شخصی خودشان است،این ها اصل افراط هستند. (حضرت علی(ع) می فرماید: آدم احمق یا افراط می کند یا تفریط )


عبادت به جزخدمت به خلق نیست                     به تسبیح و سجاده و دلق نیست


جناب آقای وزیر !

حتما"شما فرزند دارید،دختر دم بخت، پسری که تحصیلات عالی دارد، بیکار است، موقع داماد شدنش است، فرزند دانشجو و دانش آموز، عروس و داماد،نوه و نتیجه دارید و یا داشته اید.

نمی دانیم دریافتی شما ازحقوق بازنشستگی و وزیری تان چقدراست؟

حتما"و یقینا" و مسلما" چندین برابر حقوق یک تا 2 میلیونی فرهنگی است که امروز( 1 / 7 / 94 ) بازنشسته خواهند شد، می باشد.

جناب آقای وزیر !

در کجای دین و آئین و مذهب و مسلک ما مسلمانان آمده معلمانی که 1/ 7 / 94  با معلمانی که 2 / 7 / 94   بازنشسته می شوند، در دریافت حقوق 500 تا800 هزار و در دریافت پاداش آخرخدمت 15   تا24 میلیون تومان تفاوت دریافتی داشته باشند؟

آیا این عدالتی است که در دین و آئین اسلام و قرآن آمده است که به خاطر چند ساعت اختلاف دربازنشستگی، این همه اختلاف دریافتی وجود داشته باشد؟

از شما انتظار داریم با اقدام خداپسندانه ی خود ، و اجرای طرح رتبه بندی از تاریخ 30 / 6 / 94  باعث شوید ما هم ازمزایای این طرح بهره مند شویم.

ضمنا"به اطلاع می رسانیم دراین رابطه تاکنون چند نامه از طریق،ایمیل ،پیامک و فاکس برای شما ارسال کرده ایم، که متاسفانه جوابی به ما داده نشده است.

باتقدیم احترام


رونوشت جهت اطلاع و پی گیری موضوع :
دفتر مقام معظم رهبری
دبیرخانه شورای محترم نگهبان
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
دفتر ریاست محترم جمهوری
کمیسیون اصل 90 مجلس
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
فراکسیون فرهنگیان مجلس
کمیته آموزش و پرورش مجلس


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

  گروه اخبار /

جایگاه ورزش و تربیت بدنی در مدارس و جامعه ایران

با نزديك شدن شروع مدارس حرف و حديث‌ها پيرامون سال نو تحصيلي فزوني مي‌گيرند به ويژه بوي برنامه‌ريزي‌ها و تغييرات جديد هر روز بيش از پيش بيشتر به مشام مي‌رسد. آخرين سوژه مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش زنگ ورزش بوده است. نكته‌اي كه رئيس اين وزارتخانه آن را مورد توجه قرار داده و از ناكافي بودن زمان دو ساعته اختصاص يافته به تربيت‌بدني سخن گفته است.

 
تمام شدن تابستان را بيش از هر كسي دانش‌آموزان احساس مي‌كنند، زيرا هرقدر تابستان براي آنها فصل خوشي و تفريح بوده است پاييز با تغييري 180 درجه‌اي در زندگي آنها، فصل شروع درس و تحرك براي آينده است. ماه مهر در كنار تمام جدي بودن‌هايش شيريني‌های ويژه خود را دارد كه باعث مي‌شود بچه‌ها با شوقي وصف‌ناشدني منتظرش باشند. يكي از زنگ‌هاي مورد علاقه ما در طول هفته زنگ ورزش بود كه با اينكه زمانش كوتاه بود ولي قسمت عمده‌اي از خاطرات ما از اين زنگ است. عشق زنگ ورزش بودن دهه نمي‌شناسد و از پنجاهي و شصتي گرفته تا هفتادي و هشتادي آن را دوست دارند. اما زنگ ورزش در كشور ما چندان هم بي‌حكايت نيست و مشكلات ويژه خود را دارد كه گاهي باعث مي‌شود شيريني‌هاي اين زنگ به تلخي بدل شود. زنگ ورزش‌هاي كوتاه و كمبود امكانات شايد مهم‌ترين دلايل دلزدگي از زنگ ورزش باشند. اما اين روزها زنگ ورزش در حاشيه نمانده است و حداقل توانسته به اظهارنظرهاي بعضي مسئولان راه يابد. به نظر مي‌رسد كه نگاه دغدغه‌مندانه‌اي به اين زنگ در حال شكل‌گيري است. 
 
 
 2 ساعت زنگ ورزش كافي نيست
روز گذشته وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه در برنامه درسي مدارس دو ساعت به تربيت‌بدني در هفته اختصاص داده شده است كه اين زمان  كافي نيست، تصريح كرد: برنامه درسي محدوديت‌هايي دارد اما اقدام المپيادهاي درون مدرسه‌اي كه شروع شده است عملا فعاليت‌هاي بدني دانش‌آموزان را افزايش داده است. علي‌اصغر فاني با بيان اينكه در سال گذشته بيش از 5/3ميليون دانش‌آموز در اين فعاليت‌ها حضور داشتند، گفت: حضور دانش‌آموزان در اين عرصه زمينه‌هايي را براي ورزش همگاني فراهم خواهد كرد. به گزارش فارس، او با اشاره به اينكه يكي از سياست‌هاي آموزش و پرورش جلب مشاركت ساير نهادهاست، اظهار كرد: نخستين تفاهم‌نامه‌اي كه آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌ها امضا كرد، تفاهم‌نامه با وزارت ورزش و جوانان بود كه باب‌هاي فراواني براي همكاري ديده شد و بخشي از آنها هم عملياتي شده است. 
 
 
 فقط 15 درصد ايراني‌ها ورزش مي‌كنند
آمارها نشان مي‌دهد كه كمتر از 15 درصد ايراني‌ها ورزش مي‌كنند. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته 70 درصد جمعيت اهل ورزش هستند. با اين اوصاف وقتي بودجه سلامت ده برابر بودجه ورزش مي‌شود نبايد زياد تعجب كرد، زيرا كساني كه ورزش نمي‌كنند طبيعي است كه مريضي در ميانسالي و پيري در کمین آنها باشد.
ايراني‌هايي كه 9 ساعت از وقت خود را در شبكه‌هاي اجتماعي سپری مي‌كنند حاضر نيستند كه نيم ساعت از وقت خود را در طول روز به ورزش كردن اختصاص دهند.
وقتي حتي يك پياده‌روي ساده از محل كار به خانه براي آنها كار سختي است نتيجه‌اش سرازير شدن وسايل نقليه شخصي در خيابان‌هاست. ادامه ماجراي ورزش نكردن ايراني‌ها به اين ختم مي‌شود كه 25 ميليون ايراني اضافه وزن دارند، 44درصد مرگ و ميرها در كشور در اثر بيماري‌هاي قلبي است، 17 درصد ايراني‌ها فشار خون بالا دارند و در طول چهل سال مشكلات حركتي و ناتواني ايراني‌ها 50درصد افزايش مي‌يابد. اين تنها گوشه‌اي از ماجراست و ورزش نكردن بر هزار و يك مرض بزرگ و كوچك ديگر، مستقيم و غيرمستقيم تاثير مي‌گذارد. 
 
 
 ساعت زنگ ورزش نامناسب است
الناز 14 ساله امسال به سال سوم متوسطه اول مي‌رود و زنگ ورزش را دوست ندارد. او در اين باره به «آرمان» مي‌گويد: «زنگ ورزش را معمولا زنگ وسط مي‌گذارند و چون براي اين زنگ بايد به باشگاه برويم و باشگاه هم در بيرون از مدرسه است خيلي خسته مي‌شويم. بعد از زنگ ورزش، زنگ رياضي را مي‌گذارند و چون خيلي زنگ ورزش خسته مي‌شويم نمي‌توانيم روي درس تمركز داشته باشيم.» او ادامه مي‌دهد: «ما براي زنگ ورزش همه امكانات را داريم ولي چون زمانش بد است من دوست ندارم، زنگ ورزش از اين بيشتر باشد. من به ورزش كردن علاقه دارم و بيرون از مدرسه هم در رشته بدنسازي فعال هستم.» محمد 11 ساله امسال به متوسطه اول مي‌رود. او دوست دارد زمان زنگ ورزش بيشتر باشد و در هفته چهار ساعت زنگ ورزش داشته باشند. او به «آرمان» مي‌گويد: وضعيت امكاناتي كه براي زنگ ورزش داريم چندان مطلوب نيست، زيرا بسياري از آنها قديمي شده‌اند. من ورزش كردن را بيشتر بيرون از مدرسه پيگيري مي‌كنم و در رشته واليبال فعال هستم و باشگاه مي‌روم. 
 
 
 از كمبود امكانات ورزشي مي‌نالند
صدف 13 ساله زنگ ورزش را دوست ندارد و بيشتر به فعاليت‌هاي فكري علاقه دارد. او به «آرمان» مي‌گويد: «به دليل كمبود امكاناتي كه در زنگ ورزش داريم فقط مي‌توانيم چند رشته ورزشي را انجام دهيم و تنوع ورزشي وجود ندارد. در مدرسه ما تمركز روي واليبال و تنيس است ولي من رشته بسكتبال را بيشتر دوست دارم كه كمتر به آن توجه مي‌شود. شايد اگر امكانات زنگ ورزش را بيشتر كنند علاقه‌ام به اين زنگ بيشتر شود. ولي در كل زنگ رياضي را به زنگ ورزش ترجيح مي‌دهم.» او ادامه مي‌دهد: «در بيرون از مدرسه هم ورزش خاصي انجام نمي‌دهم و زياد حوصله باشگاه رفتن ندارم.» آرين 10ساله در پاسخ اين سوال كه آيا زنگ ورزش را دوست دارد، به «آرمان» مي‌گويد: «هم آره و هم نه! دوست دارم زنگ ورزش بيشتر باشد و در هفته دو يا سه زنگ مان، زنگ ورزش باشد. ولي چون معلم‌مان بداخلاق است زنگ ورزش را دوست ندارم. معلم‌مان خيلي سختگير است و اجازه نمي‌دهد ورزش مورد علاقه خودمان را بازي كنيم.» 
 
 
 ورزش نكردن از فعاليت مفيد در آينده مي‌كاهد
 رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران با بيان اينكه متاسفانه در چند دهه اخير متوجه شده‌ايم كه ورزش روز به روز از زندگي ايراني‌ها به ويژه جوانان و كودكان رخت بربسته است، به «آرمان» مي‌گويد: يكي از دلايل اين مساله عدم علاقه والدين به ورزش كردن است كه اين به فرزندان شان هم تسري پيدا كرده است. ايرج خسرونيا ادامه مي‌دهد: يكي ديگر از دلايل اين مساله كه بيشتر در شهرستان‌ها مشاهده مي‌شود، خبره و وارد نبودن معلمان ورزش مدارس به امور ورزشي است. اين مشكلات باعث مي‌شوند ورزش كردن در سنين كودكي و نوجواني كاهش يابد. او مي‌افزايد: بنابراين ديده مي‌شود كه وقتي بچه‌ها به سنين بالاتر مي‌رسند جثه ضعيف، كاهش وزن و قدرت بدني كمي دارند. اين افراد وقتي وارد دانشگاه يا محيط كار مي‌شوند از ضعف عمومي بدنشان شكايت دارند و قدرت بدني لازم براي فعاليت در اين محيط‌ها را ندارند. 

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور