* در یک سیستم اداری معیوب سعی کنید « لال بودن » را تمرین کنید ، این تمرین در « عزیز بودن شما » موثر است .
* هیچ گاه کارمندان را با هم مقایسه نکنید ، چون قطعا شاهد « تبعیض »خواهید بود .
* اگر مدیرتان 3 الی 4 ایراد دارد انتظار رفتنش را نکشید ، مدیر بعدی 43 ایراد دارد .
* کارهای کم و کوچک انجام دهید تا « محبوبیت » به دست آورید ، چاپلوسی فراموش نشود .
* با اشکالات سازمان تان « بسازید » و آنها را با مدیرتان در میان نگذارید ، در غیر این صورت یک « مشکل بزرگ » برای سازمان تان خواهید بود .
* زیاد کار نکنید که خوار و خفیف می شوید .
* اشتباهات مدیران را به مدیران دیگر نگویید که « کاری بس خطرناک » است .
* اضافه بر کار معمول کار اضافه انجام ندهید.
* کارها را زود به سرانجام نرسانید که از چشم زود می افتید .
* همیشه فرمایشات مدیر را تایید کنید و کاری را که مدیر « شخصا » از شما خواسته انجام دهید .
* به فکر کسب روزی حلال باشید .
* آسه برو آسه بیا که ... شاخت نزنه ، مگر اینکه با ... نسبتی داشته باشید .
در پایان تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ...
هر که بی خبر زفن ....شد ...
دچار نان و آب خالی شد ...
من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم ...
تو خواه پند گیر خواه ملال
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
علی اصغر فانی ، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری گفت: برای استفاده حق التدریسی مربیان پیش دبستانی از مهرماه براساس جنسیت، رشته و نیاز آموزش وپرورش اقدام می کنیم.
وی با بیان اینکه حدود یک و نیم میلیون دانش آموز در مدرسه غیردولتی، ۱۱ میلیون نیز در بخش دولتی تحصیل می کنندافزود: به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک نیرو را اگر در نظر بگیریم به تعداد ۷۵۰ هزار نیروی انسانی نیاز داریم در حالی که ما اکنون ۹۵۰ هزار نیرو داریم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اصولی و صحیح توزیع نشده است تصریح کرد: در سامان دهی و بهسازی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح به لحاظ جنسیت و رشته هستیم.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در ذیل سامان دهی توزیع مناسب نیروی انسانی می کند که در این راه موفق هم بوده ایم.
فانی با بیان اینکه کاهش نیرو انسانی به معنی بستن ورودی آموزش وپرورش نیست بیان کرد: در مهرماه ۹۵ اولین ورودی های دانشجو – معلمان را در وزارت آموزش و پرورش داریم و از نیروهای انسانی که نیاز فوری ما را برطرف می کنند نیز استفاده می کنیم.
فانی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه چرا استخدام نیروی مرد بیشتر از نیروی زن است و در بخش مدیریتی کمترین نیروی زن دیده می شود، بیان کرد: در حال حاضر ۵۱۸ هزار و ۷۷ نفر نیروی زن و ۴۶۰ هزار و ۲۱۰ نفر نیروی مرد شاغل در آموزش و پرورش داریم. این در حالی است که ۵۱ درصد دانشآموزان ما پسر و کمتر از ۴۹ درصد دختر هستند.
در شهر تهران اکنون در مقطع متوسطه ۲هزار و ۳۰۰ همکار فرهنگی زن مازاد بر نیاز داریم و باید در استخدامها کمبودهای خود را جبران کنیم.
وی ادامه داد: شهر تهران ۸۱ درصد از نیرویهای انسانیاش زن هستند و به همین خاطر است که باید در سهمیه استخدامی به مردان توجه داشته باشیم اما درخصوص مدیران این گفته صحیح است و به دنبال آن هستیم در سطوح بالای مدیریتی از زنها بیش از گذشته استفاده کنیم.
فانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بلاتکلیف خواندن مدیران مجتمع های آموزشی که تعطیل شده اند تصریح کرد: در سال های گذشته مجتمع آموزشگاه های روستایی- شهری راه اندازی شده است و مغایر از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و مجتمع آموزشگاهی که بر اساس مصوبه شورای آموزش و پرورش است به قوت خود باقی می ماند و سایر مراکز تحت عنوان مجتمع آموزشگاهی جمع خواهد شد.
وی درباره مدیریت یکپارچه پیش دبستانی ها نیز گفت: در رابطه با مربیان پیش دبستانی دستورالعمل هایی ابلاغ شده است مصوبه مجلس شورای اسلامی بر اساس جنسیت، رشته، نیاز آموزش وپرورش بوده است که از مهرماه به صورت حق التدریس از این مربیان با شرایط مصوبه مجلس استفاده خواهیم کرد.
فانی درباره دیدار با خانواده های معلمان زندانی نیز گفت: خانواده های همکاران فرهنگی که بازداشت هستند درخواست دیدار داشتند که اجابت کردیم و گزارش هایی به بنده دادند و شنیدم و در حال پیگیری هستم تا بتوانم با بازگشایی مدارس شاهد آزادی همکاران باشیم.
فانی درباره سرانه مدارس نیز تصریح کرد: مبلغی به عنوان سرانه با اولویت مدارس کمتر توسعه یافته واریز شده است.از محل فروش گاز خانگی ۲۰۰ میلیارد تومان باید به سرانه مدارس اختصاص یابد که باید احراز شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وجه دریافت نباید شرط ثبت نام باشد، تصریح کرد: امسال دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش بودجه کنار گذاشته که سرانه هر دانش آموز ۲ میلیون تومان می شود اما کافی نیست، مردم در حدی که اجبار نباشد کمک کنند.
مهر
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحت پوشش قرار گرفتن بیمه فرهنگیان بازنشسته منوط به تامین اعتبار است، گفت: قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان از اول مهر منعقد میشود.
سید محمد بطحایی درباره تکلیف بیمه تکمیلی فرهنگیان، بیان کرد: مهلت بیمه تکمیلی فرهنگیان تا پایان شهریور است.
وی افزود: از اول مهر قرارداد جدیدی طبق ارزیابیهای انجام شده با شرکت بیمهای که انتخاب میکنیم، منعقد خواهیم کرد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: قرارداد بیمه تکمیلی دوره قبل را ۵ ماهه منعقد کردیم تا بتوانیم با شروع سال تحصیلی، قرارداد جدیدی ببندیم.
بطحایی بیان کرد: طی ارزیابیهای به عمل آمده، سطح رضایت فرهنگیان از بیمه تکمیلی نسبت به گذشته افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت بیمه آتیه سازان اکنون کارگزار ما است، خاطرنشان کرد: این شرکت به عنوان کارگزار، اسناد پزشکی ما را بررسی و هزینه بیمه شده را پرداخت میکند و پس از آن، از وزارت آموزش و پرورش هزینهها دریافت میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره مشکل مجوز شرکت بیمه آتیهسازان نیز گفت: این مشکل حل شده و این شرکت بیشترین بخش بیمه تکمیلی کشور را انجام میدهد.
بطحایی درباره تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تکمیلی فرهنگیان بازنشسته، بیان کرد: بیمه تکمیلی فرهنگیان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش نیست بلکه تحت پوشش صندوق بازنشستگی است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگیان بازنشسته علاقهمند بودند با شاغلین، ادغام شوند و ما چند مکاتبه با سازمان مدیریت انجام دادیم که اگر تامین اعتبار شود، آمادگی داریم تا بیمه فرهنگیان بازنشسته نیز تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
مهر
آموزش و پرورش ما با مشکلات و چالش های مختلفی روبه روست.
بزرگ ترین تهدید و یا چالش که البته می تواند در آینده به فرصت تبدیل شود نوع نگاه و نیز نگرش مسئولان و حتی جامعه نسبت مقوله آموزش و پرورش است که سعی خواهیم کرد در آینده این مساله با نگاه کارشناسی ، آسیب شناسی شود ، اما در سطح پایین تر و در حوزه وزاتخانه مسائل و چالبش هایی وجود دارند که مهم ترین آن کیفی سازی آموزش است .
نظام آموزشی ما به علت محدودیت منابع و نیز بعضا مدیریت نامناسب در توزیع همین اعتبارات محدود ، از آموزش و پرورش با معیارهای کیفی فاصله گرفته است .
دراین جا به چند آیتم و عامل موثر در کیفی سازی آموزش اشاره می شود :
یکی از مباحث مهم در آموزش به روز بودن معلمان و دانش آموزان و ارتباط آنان با اینترنت و فضای مجازی است .
بر اساس گزارش ها ، قرار است که معاونت فن آوری در مدارس حذف شود .معاونت فن آوری مدارس در سال 89 و به دستور وزیر وقت آموزش و پرورش ایجاد گردید . این پست با حذف یک معاون آموزشی تا ۴۰۰ نفر دانش آموز و تبدیل آن به معاونت فن آوری اجراء شد .
مطابق گفته های مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش ، افقی برای ادامه برنامههای تحولی ترسیم شده بود و ایجاد معاونت فن آوری مدارس در راستای توسعه « طرح هوشمندسازی مدارس » صورت گرفت .
در طرح اولیه عنوان "معاون فناوری" در ساختار مجتمعهای آموزشی و پرورشی شهری و روستایی تعریف شده بود و مجتمعها و مدارسی که دارای سایت رایانهای بودند پستی تحت این عنوان داشتند، اما به تدریج و با تجهیز مدارس به رایانه و نیز کلاس های هوشمند ، این پست سازمانی تقریبا در اکثر مدارس ایجاد شده و برای افراد شاغل در آن ها ابلاغ صادر گردید .
قرار بود به تدریج و در آینده چنان چه گشایشی در جذب نیرو برای آموزش و پرورش ایجاد شود، از بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی، برای پست معاونت فناوری مدارس نیروی جدید استخدام شود .
اکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش قصد حذف پست معاونت فن آوری در مدارس را دارند .
در سال های اخیر انتقاداتی بر نحوه عملکرد این معاونت در مدارس وارد بوده است از جمله این که کارایی و اثربخشی افراد در این پست ها با معیارها و اصوا تعریف شده تطابق و هم خوانی ندارد و اصطلاحا نیروهایی که بعضا توانایی و یا حوصله حضور در کلاس ها را ندارند در این گونه پست ها حضور می یابند .
اما با همه این تفاسیر به نظر می رسد حذف این معاونت در راستای سیاست های سامان دهی و تعدیل نیرو در وزارت آموزش و پرورش صورت می گیرد .
از دیگر پست های سازمانی مهم در مدرسه که در کیفی سازی آموزش نقش موثری ایفا می کند « حضور و فعالیت کتابداران در مدارس » است .
به نظر می رسد همان نقشی که بعضا برای معاونت فن آوری در مدارس تعریف شده است در این جا نیز مصداق دارد .پست کتابداری از سال ها پیش از سیستم بکفای آموزش و پرورش حذف گردیده است و اخیرا معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده است که در سال تحصیلی جاری و علی رغم توصیه و تاکیدات رئیس جمهور مبنی بر گسترش و نهادینه ساختن کتاب خوانی پستی به نام " کتابدار " در مدارس نخواهد بود .همچنین از سوی مقام وزارت به مناطق آموزش و پرورش دستوری صادر شده است مبنی بر حذف مشاوران از دوره دوم دبیرستان و رفتن کلیه مشاوران به دروه اول دبیرستان است .
در سایر زمینه ها مانند مربی بهداشت تربیت بدنی و... نیز وضعیت بهتری وجود ندارد .در موضوع بهداشت در مدارس پست ثابتی مانند مربی بهداشت تعریف نشده است و چند نفر محدود در این زمینه سرکشی به مدارس دارند .
در موضوع تربیت در مدرسه با این که معاونت تربیتی تعریف شده است اما متناسب با حوزه و تنوع آن که شامل حتی مهارت های زندگی ، حقوق شهروندی و...می شود آموزش خاصی در مدارس مشاهده نمی شود .
به نظر می رسد که وزارت آموزش و پرورش با حذف این پست ها در مدارس و یا کم رنگ کردن آن ها که ارتباط مستقیمی با مقوله کیفی سازی در آموزش و پرورش دارند سعی می کند که به زعم خود و با ایجاد توزان و یا تعادل در بخش های مختلف کلاس ها خالی از معلم نمانند !
این در حالی است که همچنان بخش " ستاد " در آموزش و پرورش فربه است و سیاست کوچک سازی در آموزش و پرورش فقط محدود به حوزه " مدرسه و کلاس " شده است .بخش های متراکم و انبوهی در بخش ستاد و وزارتخانه مانند حوزه مشاوران ، حفاظتی ، حراستی و... وجود دارند که تراکم این همه نیرو و امکانات با توجه به سطح کارایی و نیز برون داد کلی آنان تناسبی ندارد .
حال پرسش این است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در بعد کیفی سازی آموزش چه برنامه ها و اقدماتی دارند ؟
و آیا محدود نمودن برون داد فرآیندهای آموزشی به قبولی های کنکور ،المپیادها و... گشایشی در نوسازی آموزش و حل مساله اصلی ایجاد خواهد نمود؟
به عنوان مثال ؛ در حوزه معلمان اگر قرار است جابه جایی صورت گیرد باید همراه به برنامه ریزی و نیازسنجی باشد . می توان برای معلمانی که داوطلبانه به مقطع پایین تر می روند مشوق های قوی و برجسته مانند امتیاز بالا در طرح رتبه بندی معلمان در نظر گرفت و یا از آنان در بخش هایی مانند کتابدار و... تعطیل شده اند کمک گرفت .
اگر به هر دلیلی یک پست و یا جایگاه در مدرسه کارایی ندارد راه حل آن حذف صورت مساله نیست .
در ابتدا باید علت و یا علل مساله روشن شود .البته در این جا ما نیاز قوی به پژوهش و طی فرآیند پژوهش برای حل مساله داریم که به نظر می رسد موضوع پژوهش در آموزش و پرورش یک مساله چندبعدی است و خود تبدیل به یک بخش بوروکراتیک و مساله دار شده است .
بزرگ ترین مشکل آموزش و پرورش ما به این بر می گردد که حل مسائل در آن اکثرا از طریق آزمون و خطا و یا سلیقه صورت می گیرد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش به پژوهش و لوازم آن توجه چندانی ندارند .
کلید هر گونه تحول ،برنامه ریزی و سازمان دهی در آموزش باید بر مبنای پژوهش و حل مساله از طریق آن باشد .
تهران
انسان از آغاز خلقت تا کنون به واسطه ی داشتن قوه ی تفکر و اندیشیدن پیرامون مسایل اطراف خود همیشه در پی تغییر شرایط به سمت زندگی بهتر بوده است . اندیشیدن موجب حرکت برای تغییر می شود که این حرکت به دو شکل فردی یا جمعی می تواند باشد .
طبق اصل معروف ( اندیشه / حرکت / تشکیلات ) افراد پس از اندیشیدن و حرکت برای رسیدن به هدف خود که همانا رسیدن به زندگی و شرایط بهتر است به فعالیت های جمعی و تشکیلاتی رو می آورند .
در اینجا لازم است جنبه هایی از کار تشکیلاتی را بررسی و بدیهیاتی از آن را دانسته و بدان ها مقید باشیم. پر واضح است که رفتارهای گروهی در یک جامعه متأثر از فرهنگ غالب آن جامعه است . طبیعتا کارهای گروهی ما ایرانیان نیز متأثر از روحیه و فرهنگ جامعه ی عمومی است.
لازم به ذکر است برخی از آفت هایی که ما ایرانیان در انجام فعالیت های جمعی از آنها رنج می بریم عبارتند از :
قهرمان سازی ، شخصیت پرستی ، عدم آشنایی و آموزش افراد با قوانین کار تشکیلاتی ، پیروی از تصمیمات شخصی و سلیقه ای و رفتار بر اساس آنها ، نداشتن برنامه ی مشخص در مقاطع زمانی و شرایط مختلف ، مصالحه و ارجح قرار دادن روابط و منافع شخصی بر جمعی است.
ما باید به خاطر داشته باشیم برای کار در تشکیلات مدرن باید از مکانیزم و راهکارهای مدرن بهره برد و با رفتارهای کد خدا منشی و سنتی نمی توان ره به جایی برد ؛ اگر هم به موفقیت هایی برسیم مقطعی و حداقلی خواهد و با هزینه و انرژی صرف شده متناسب نخواهد بود !
در فعالیت های تشکیلاتی باید اصولی چون قانون محوربودن ، داشتن هدف مشخص ، داشتن برنامه ی مشخص برای رسیدن به هدف ، مخالفت با رویه های اشتباه و کوشش برای اصلاح آنها ، عدم اتکای بیش از حد تشکل به یک یا چند فرد ، شفاف بودن نحوه ی همکاری و عضویت افراد در تشکل ها و چگونگی فعالیت آنها و ... باید مورد توجه قرار گرفته و اعضای تشکل به آنها پای بند باشند .
در کار تشکیلاتی نباید جایگاه افراد یا فرد بقدری بزرگ شود که وجود و عدم وجود آنها به وجود و عدم وجود تشکل تعبیر شود و با نبود آنها حرکت کلی تشکیلات کند یا متوقف شود.جواد بابازاده رها, [۱۴.۰۹.۱۵ ۲۰:۳۷]
در کار تشکیلاتی همه ی افراد از عضو ساده تا دبیر کل یا لیدر گروه حول اهداف مشخص و مشترکی گرد آمده اند و وظایف مشخص و رفتارهای هم سویی دارند که برای تغییر و اصلاح امور و رسیدن به اهداف و منافع تعیین شده بر اساس اصول تعیین شده حرکت می کنند نه برای رسیدن به منفعت شخصی هر کس آنچه را مصلحت می داند !
بدیهی ترین و مهم ترین اصل این است که فعالیت تشکل ها در چهار چوب قانون باشد و مرام نامه و اساس نامه آنها بسیار شفاف باشد .
تجربه اثبات کرده است فعایت هایی که شفاف و قانون مند و براساس اصول تعیین شده انجام می گیرد بیشترین سود و کمترین هزینه را برای کل تشکل و تک تک اعضا دارد و بهترین در عین حال مطمئن ترین راه رسیدن به اهداف جمع است . افرادی که در نظر دارند کار تشکیلاتی انجام بدهند باید هنگام شروع کار و عضویت در تشکل با دقت و منطق و به دور از احساسات اهداف و اساس نامه و مرام نامه و برنامه های تشکل را مطالعه کنند و سپس عضو شوند و در صورت عضویت خود را مقید به رعایت آنها و حرکت در چهارچوب تشکیلات بدانند .
از طرفی به نظر نگارنده این اصول تعیین شده توسط تشکل علی رغم داشتن چهارچوب مشخص و محکم باید از انعطاف های لازم جهت بروز و ظهور خلاقیت ها و پیشرفت های فردی اعضا و نیز مواجهه با شرایط مختلف را داشته باشد تا تشکل بتواند به صورت پویا حرکت کند و به اهداف مورد نظر خود برسد .
یکی از آسیب های جدی کار تشکیلاتی که پیش تر بدان اشاره شد عدم آشنایی و آموزش افراد عضو تشکل هاست که نیازمند توجه بسیار از طرف تشکل ها می باشد می توان با فعال کردن و بها دادن به بخش آموزش در تشکیلات سطح کیفی رفتار اعضا را بالا برد .
امید است افرادی که برای رسیدن به شرایط مطلوب علاقه مند به کار تشکیلاتی هستند با علم و توجه به این موارد و رعایت کردن آنها در نیل به اهداف خود موفق باشند.
صندوق ذخيره فرهنگيان با توجه به اين كه خيل عظيم اعضاء را در اختيار دارد و به تبع آن سرمايه عظيمي كه هر ماه به آن تزريق مي شود ولي متاسفانه در طول اين سال ها به علل مختلف از جمله ضعف مديريتي و عدم دخالت مسقيم اعضا ء در تصميم گيري ها عملكرد ضعيفي داشته است كه نه فقط دردي از جامعه فرهنگيان برطرف ننموده است بلكه محل تاخت و تاز عده اي شده است كه فقط به منافع خود فكر مي كنند .
فرهنگيان عزيز زماني متوجه مي شوند كه در طول اين سال ها چه اشتباهي بزرگي را مرتكب شده اند كه در اين صندوق عضو شده و يا ناخواسته آنان را عضو نموده اند كه بازنشسته شوند .
اولا سودي كه به آنان داده مي شود در مقايسه با صندوقي كه در ساير نهادها و موسسات و وزارتخانه ها است بسيار پايين بوده و در زمان بازنشستگي وقتي نامه تسويه را امضاء مي كنند ماه ها طول مي كشد تا همين مبالغ ناچيز را به آنان پس دهند و در اين مدت سودي به آنان تعلق نمي گيرد .
دوما در طول خدمت قبل از بازنشستگي مشكلي از مشكل آنان حل نمي كند جز دادن خورو ليزينگي با سود بالا در حالي كه اگر همين سرمايه اندك به صورت مستمرو ماهانه در بانك و يا شركت هاي بيمه اي سرمايه گذاري گردد علاوه براين كه اختيار سرمايه دست خودتان است و هر وقت نياز به آن داشته باشيد مي توانيد از آن استفاده كنيد سودي كه به شما داده مي شود خيلي بيشتر از سودي است كه بايد بعد از ماه ها انتظار و منت كشي به آن برسيد و هم از مزايايي بسياري كه در طول استمرار قرارداد توسط شركت هاي بيمه داده مي شود مي توانيد استفاده كنيد .
از همه اين ها كه بگذريم نظر به اين كه اين صندوق شركت هاي سرمايه گذاري متعددي را به عنوان زير مجموعه خود دارد از قبيل گروه ساختماني كه كارش ساختمان سازي است زماني كه سود را محاسبه مي كنند ساختمان هاي ساخته شده و فروش نرفته و يا در حال ساخت در آن سال جزء سود محاسبه نمي شود و در نتيجه اموالي كه نقد شده و قابل محاسبه است بعداز كسر مخارج و هزينه هاي گزاف و درصدها و پاداش هاي حضرات به عنوان سود در صورت تصويب هيئت مديره بين اعضاء تقسيم مي شود آن هم بعد از گذشت يك سال !
حال اصل سخن اينجاست فردي كه از بدو تاسيس عضو بوده و فرضا در سال 93 بازنشسته شده است بعد از تسويه فقط اصل مبالغ واريزي و سهم دولت و سود هاي سالانه به وي داده مي شود ، در حالي كه خيلي از اموال منقول و غير منقول در اين صندوق وجود دارد كه سالانه جزء در آمد محاسبه نشده و بخش اعظم سرمايه گذاري است كه در سود محاسبه نمي شود و (در واقع حق مالكانه اعضاء است).
لذا اگر در هر سال كليه اموال و داراي هاي منقول و غير منقول صندوق ذخيره به صورت ريالي محاسبه شود سودي كه به هر فرد تعلق مي گيرد خيلي بيشتر از اين هاست كه تا كنون به هيچ كدام از بازنشسته هاي عزيزفرهنگي در هيچ سالي داده نشده است .
شاغلين محترم نسبت به اين مهم هوشيار باشند و عزيزان بازنشسته هم نسبت به حقوق تضعيع شده خود همه با هم با انتخاب نماينده و يا نمايندگاني اقدام نماييم اول با زبان گفت و گو و صحبت با هيئت مديره محترم صندوق نسبت به اعاده حق و حقوق بازنشسته ها و در صورت عدم جواب از مجاري قانوني و حقوقي نسبت به اين مهم مباردت نماييم.
والسلام
یکی از بزرگترین مشخصههای عصر حاضر، اهتمام و توجه جدی مدیران سازمان ها به ارتقای بهرهوری و کارایی اعضای سازمان است. با گذشت زمان اهمیت نیروی انسانی پویا و سرزنده بیش از پیش به اثبات رسیده است. تا آنجا که برخی معتقدند که سرمایه، همان نیروی انسانیاست.
در کشورهای توسعهیافته نظر به نیروی انسانی و سلامت و رفاه و پیشرفت آن، جزو مسائل اصلی و خط مشی سازمانهاست. در آموزش و پرورش، بسته به اهمیت فوقالعاده و نقشی که این سازمان در پیدایش و تربیت نیروی کارآمد برای آینده دارد، توجه به این مسئله ضروریتر بهنظر میرسد. در صدر نیروهای فعال در هر سیستم آموزشی، معلمان قرار دارند که مستقیما در خط مقدم عرصه تعلیم و تربیت نقش ایفا میکنند. آنچه در اکثر کشورهای جهان بهطور ملموس مشاهده میشود توجه ویژه به بالاتر بردن پیوسته کارایی معلمان است.
در واقع تمامی سیاستگذاریها و راهبردها به سمت و سویی گرایش دارد که معلمان کمترین دغدغه را دارا بوده و تمام هم و غم خود را معطوف به وظیفه و نقش حیاتی خود کنند.
اما آنچه در ایران میگذرد چیز دیگریاست...
در کنار تمامی مسائل و مشکلات عدیده بر سر راه حیات حرفهای معلمان، پدیدهای وجود دارد به نام « سکوت سازمانی » که بهنظر میرسد روی فرسودگی شغلی معلمان تاثیر قابلتوجهی دارد.
معلمان که یکی از اصلیترین نیروی انسانی تاثیرگذار در فرآیند توسعه و پیشرفت هستند به علت فعالیتهای شدید و مشکلاتی که در مدرسه با مدیر، والدین و همکاران پیدا میکنند و نیز به خاطر زحمتهای فراوانی که در مدرسه برای کنترل رفتارهای نابه هنجار دانشآموزان صرف میکنند دائما در اضطراب و تنش به سر میبرند.
افزون بر این، مشکلات محیط اجتماع و تامین مایحتاج زندگی نیز اضطراب و تنش را دوچندان میکند. در کنار همه اینها وقتی با بسیاری از معلمان همکلام میشویم میبینیم که از نبود شرایطی که بتوانند به راحتی ابراز عقیده و نظرات خود را بیان کنند شاکی و گلهمندند و طبیعتا همین امر هم روی آنها تاثیر نامطلوب میگذارد.
با توجه به آنچه گفته شد بررسی پدیده سکوت سازمانی در معلمان ضروری میرسد. یکی از موانع مهم بر سر راه موفقیت برنامهها وجود پدیدهای است که پژوهشگران آن را سکوت سازمانی نام نهادهاند که عبارت است از عدم بیان ایدهها، نظرات و اطلاعات راجع به مشکلات سازمانی.
داشتن نیروی انسانی باکیفیت و نقش آن در دست یابی به اهداف سازمان در عصر رقابتی حاضر، ضرورتی انکار ناشدنیاست.
سازمانها باید بدانند اگر بر دهانهای سازمانی مهر سکوت زده شود، اذهان سازمانی - که مولد دانش سازمانیاند- فسیل خواهند شد و علاوه بر آن، کاهش بهرهوری، عملکرد، رضایت شغلی و تعهد در سرمایه انسانی روی خواهد داد.
بسیاری از کارکنان بر این باورند که سازمانهایشان از کانالهای ارتباطی باز و تسهیم اطلاعات حمایت نمیکنند. در بسیاری از سازمانهای معاصر، کارکنان از ارائه نظرات و نگرانیهایشان در مورد مشکلات سازمانی امتناع میورزند که این پدیده جمعی سازمانی را سکوت سازمانی مینامیم. اگر زبانها به حرکت در نیایند، دانشی برای سازمان تولید نمیشود.
زبان، ابزار تعامل انسانها در سازمانهاست. وقتی سکوت، سازمان را فرا میگیرد، رکود و فتور در شبکههای فیزیکی و اجتماعی آن رسوب میکند و مزیت رقابتی سازمانی بیمعنا میشود.
روزنامه قانون
گروه اخبار / گویا روال و یا قانون نانوشته ای در شرکت های بیمه وجود دارد که از یک سو وانمود می کنند قرارداد با دستگاه هایی مانند وزارت آموزش و پرورش برای آن ها سودی ندارد اما با وجود این ادعا باز هم حاضر به ترک و یا خاتمه قرارداد نیستند ! ( این جا )
بخوانید