اگر به تقسیم بندی های انجام شده در مورد انواع مدارس دقت کرده باشید حتما نام مدارس استثنایی به چشم تان خورده است. برای بسیاری این نام آشناست و به ویژگی های این مدارس و دانش آموزانی که در آن تحصیل می کنند آگاهی دارند و البته هستند بسیاری، که هیچ نوع شناختی در مورد این مدارس ندارند و با جایگاه این مدارس و وظایف آن آشنا نیستند.
با این حال قابل ذکر است که مدارس استثنایی همان گونه که از نامشان پیداست دانش آموزان استثنایی را در خود جای داده اند و یا به عبارتی دانش آموزانی با نیازهای ویژه در این مدارس در حال تحصیل هستند. در این مبحث هدف دانش آموزانی است که دارای محدویت دریادگیری و نیز محدودیت در وضعیت جسمانی هستند و دانش آموزان با ضرایب هوشی بالا که آنها نیز جزو دانش آموزان استثنائی طبقه بندی می شوند مدنظر نیست.
در مدارس استثنایی مورد اشاره گروه هایی با معلولیت های متفاوت نظیر: گروه آسیب دیده ی شنوایی، گروه آسیب دیده ی بینایی، گروه آسیب دیده ی ذهنی ،گروه جسمی و حرکتی، گروه چند معلولیتی، طیف اختلال رفتاری و اتیسم وجود دارند که هر کدام متناسب با نوع معلولیت درنوع خاصی از مدارس ویژه تحصیل می کنند و یا اینکه به اقتضای شرایط چند گروه معلولیت متفاوت در مدرسه ای واحد در کنار هم تحصیل می نمایند.
طبیعتا چنین مدارسی برای تسهیل در فرآیند آموزشی و پرورشی دانش آموزان باید به منابع مختلف، از امکانات و تجهیزات گرفته تا نیروی انسانی آموزش دیده برخوردار باشند. نقش نیروهای انسانی شاغل در این مدارس، بسیار مهم جلوه می نماید از این رو، باید مطابق با ویژگی های دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش دیده و به خدمت مشغول گردند.
با این میزان از اهمیت ولی بارها دیده شده که نیروهایی همانند نیروهای حق التدریس، نهضت و یا نیروهای قراردادی بدون داشتن تجربه ای و یا آموزشی در این حیطه به کار گمارده شده اند. نیروی انسانی که نه شناختی، نه تحصیلات دانشگاهی، نه دوره ای ویژه و نه تجربه ای در این زمینه دارد در صورت استخدام، چه نتیجه ای عاید خودش، دانش آموز و مدرسه می گردد؟
فعالیت این همکاران جز صرف انرژی زیاد و تلاش بسیار، به خاطر روند کند یادگیری دانش آموزان به ویژه در گروه آسیب دیده ی ذهنی و اختلالات رفتاری که به مراتب مشکلات بیشتری را بروز می دهند، در نهایت جزء ایجاد بی انگیزگی وبی علاقه گی و فرسایش چه چیز دیگری را به بار خواهد داد؟ مسئولان آموزش و پرورش لازم است در استخدام نیروها به این مساله دقت نظر داشته باشند و نیروهایی را در این حیطه وارد نمایند که دوره هایی ویژه را گذرانده باشند یا اینکه علاقه ی اولیه برای ورود به این حیطه را داشته باشند تا به مرور فعالیت در این بخش، به دلیل وجود شرایط خاص آسیب روحی نبینند.
با این حال، باز هم شاهد هستیم معلمانی را که با تحصیلات دانشگاهی ویژه و با گذراندن دوره های خاصی در آموزش و پرورش استثنایی پذیرفته می شوند و این رسالت عظیم را بر عهده می گیرند با امید به خدمتی برای کودکان معصوم و آماده کردن آنان برای زندگی در جامعه ای پر هیاهو در این مدارس مشغول به کار می شوند، ولی چرا پس از گذشت چند سال، در آنها از انگیزه ای به همان اندازه که در آغاز ورودش به این حوزه وجود داشت خبری نیست؟

و یا اینکه او را درگیر بسیاری از مشکلات روحی و احساس خستگی و فرسودگی می بینیم؟ مخصوصا خستگی از کار که بسیار شاهد آن هستیم. کسی که در مدارس استثنایی سالیان حتی محدودی خدمت کرده باشد می داند چه سختی هایی را باید درجریان آموزش و پرورش این دانش آموزان معصوم بر دوش بکشد.
به عنوان نمونه:
روال آموزش کند پیش می رود، بازخوردها و نتایج آموزشی آن چیزی نیست که مورد انتظار است، مشکلات رفتاری دانش آموزان متعدد است، مشکلات مالی و محرومیت های دانش آموزان، عدم برخورداری غالب اولیا از سواد کافی و در نتیجه عدم همکاری با مدارس، انواع بیماری های جسمی و روانی، مسائلی است که شاغلان در این حوزه به مراتب بیشتر از مدارس عادی با آن درگیر هستند.
علی رغم پذیرش چنین شرایط و نتایجی که در این حوزه جریان دارد و قابل حذف کردن نیست، اگر به وضع معیشتی و حقوق دریافتی معلمان مدارس استثنایی با لحاظ این مشکلات و مسائل گریبانگیر بنگرید علاوه بر بی توجهی که به کل معلمان می گردد بی تفاوتی مضاعفی را نسبت به معلمان شاغل در مدارس استثنایی خواهید دید.
اگر میزان حقوق دریافتی این معلمان را با سایر معلمان بررسی کنید تفاوتی را مشاهده نخواهید کرد جز مبلغ بسیار ناچیزی با عنوان سختی کار و سنوات ارفاقی که سالیانه 2 ماه و 15 روز در حکم لحاظ می گردد.
در کنار وظیفه ی انسانی که در قبال این دانش آموزان بر عهده ی تک تک معلمان است آیا نباید از نظر معیشت و مسائل رفاهی به اندازه ای تامین باشند تا بخشی ازکمبود انگیزه ها که به مرور در اثر فشارها و تنش های مختلف در این محیط، ایجاد شده است جبران گردد ؟
داشتن شرایط معیشتی مناسب حق هر معلمی است و این حق به مراتب برای معلمان شاغل در حوزه ی استثنایی به خاطر اشتغال با قشری که نیازمند خرج عواطف بیشتر از یک سو و انرژی جسمانی فزون تر از سوی دیگر است به مراتب بیشتر احساس می گردد. عدم وجود مسایل رفاهی کافی برای شاغلین در بخش خود می تواند نقش مهمی را در بی انگیزگی آنان ایجاد نماید. به عنوان شخصی که در این بخش در حال انجام وظیفه هستم بخش بسیار زیادی از این بی علاقه گی و نارضایتی از شرایط موجود را به عینه شاهد هستم. انرژی بسیار زیادی را به ویژه معلمان، باید در کلاس برای دانش آموزان صرف نمایند. در کنار تمام کمبودها همانند نبود امکانات و نبود نیروهای کافی در این مدارس که خود بحث جداگانه ای را می طلبد، می بایست به شرایط رفاهی و حقوق دریافتی همکاران شاغل در این بخش توجه ویژه ای مبذول گردد تا شاید بخشی از زحمات همکاران در این واحد ها جبران گردد.
با این اوصاف امیدوارم مسوولان آموزش و پرورش در این مسیرگام های سازنده ای برداشته تا نیروهای شاغل در این حوزه بتوانند با فراغ بال برای دانش آموزان معصوم استثنایی خدمت نمایند.

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
یک نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از برخورد دوگانه مجامع بینالمللی در خصوص حوادث فرانسه و لبنان و سوریه گفت که مجامع بینالمللی دلالان حقوق بشر و نه مدافع حقوق بشر هستند.
محسن صرامی فروشان با تبریک هفته بسیج به حوادث پاریس و لبنان، اشاره و اظهارکرد: مشابه اتفاق رخ داده در فرانسه در یمن و لبنان و سوریه جنگ زده هم به وقوع پیوست و در افغانستان و عراق نیز انسانها کشته میشوند اما به نظر میرسد که با توجه به تفاوت رخ داده درمورد این دو اتفاق مجامع بینالمللی دلالان حقوق بشر و نه مدافع حقوق بشر هستند.
وی افزود: باید روزی در دنیا این وحشیگری ها برانداز شود و حواس مجامع بینالمللی باشد که آنچه در دنیا بخصوص در کشورهای اسلامی ریخته میشود خون است که این خون گریبان آنها را خواهد گرفت.
نماینده مردم خمینی شهر در تذکری با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس در چند ماه گذشته برای بررسی مسائل معیشتی فرهنگیان و به دنبال آن تشکیل کمیتهای مشترک گفت: تا زمانی که مابه فرهنگ و آموزش نرسیم و حواس مان به زیر ساختهای نظام فکریمان نباشد تمام برنامههایی که برایش قانون تنظیم میکنیم محکوم به شکست است.
صرامی فروشان با بیان اینکه چه کسی باید به داد بازنشستگان فرهنگی با حقوق 700 هزار تومان تا یک میلیون برسد گفت: آقای نوبخت که خود معلم است همه حرفی میزند و همه کاری میکند جز آن که به داد معلمان و بازنشستگان فولاد برسد.
وی در پایان با این اعتقاد که سر فرهنگیان کلاه میگذاریم گفت: ما تنها وقت فرهنگیان را گرفتهایم تا وضعیت معیشتی شان را بهبود ببخشیم اما اتفاقی نیفتاده است. کدام خانواده 4 یا 5 نفری و حتی خانواده 2 نفری میتواند با حقوق ماهیانه 700 هزار تومان زندگی کند.
انتهای پیام
ایسنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
مشکلاتی که امروز گریبانگیر جامعه ی امروز و به تبع آن جامعه ی فردای ماست، صرف نظر از حاکمیت نظام ارزشی و محیط امن و سالم و به دور از فساد و انحرافات اخلاقی که از نقاط مثبت و برجسته ی نظام آموزشی ماست، کلیت نظام آموزشی ما را در بر می گیرد.
نه یک یا چند مدرسه ی خوب و موفق (چه دولتی و چه غیر دولتی) می تواند جامعه را به سرمنزل مقصود برساند و نه یک یا چند مدرسه ی ضعیف می توانند جامعه را به ورطه ی سقوط بکشانند.
مشکل امروز سیستم آموزشی ما این است که همه تلاش و برنامه های آن- در نگاه کلی و صرف نظر از استثنائات - معطوف به افزایش "دانش" است.
دانشی که در عصر گردش اطلاعات ، فاصله ی نادانی و دانایی فقط به اندازه ی تایپ کردن واژه و جست و جوی آن است و این مهارتی است که نسل کنونی به خوبی با آن آشناست و می تواند به سادگی از آن بهره بگیرد.
در حالی که مشکل کشور ما و هم ردیفان ما، کمبود یا نبود " بینش" است و این مسئله ما را وارد رقابتی بی پایان از آزمودن انباشتی از اطلاعات قرار داده که همواره همراه و در دسترس ماست.
رقابتی که منجر به خستگی و فرسودگی و بعضأ بیزاری یادگیرندگان و معلمان ما از فضای آموزشی شده و همه میل به فرار از این سیستم آموزشی دارند.
رقابتی که تفاوت های فردی را نادیده گرفته و این انتظار را در خانواده ها ایجاد کرده که چنانچه فرزندانشان به دانشگاه راه نیابند، برابر با نابودی و بی خاصیتی آنها خواهد شد، اتفاقی که از قضا بعد از ورود به دانشگاه و حتی متاسفانه پس از فارغ التحصیلی آنان افتاده و همچنان می افتد.
انبوهی از دانش و محفوظات و عدم وجود زمینه ی استفاده ی کاربردی از آن در بسیاری از موارد و استفاده معدود از آن در موارد کم، اما بدون بینش لازم و بدون مهارت کافی برای زندگی درست و همراه با آرامش و حس رضایت مندی از آن.
مشکلی که امروزه تبدیل به اصلی ترین عامل افسردگی و ناپایداری نظام خانواده و اجتماع شده است.
جوانان ما آموختن بسیاری از مهارت های زندگی فردی و اجتماع را فدای آموختن و حفظ کردن آن تا زمان امتحان و پس از کسب نمره ی لازم آن را مانند یک "فایل" اضافی و غیر ضروری از حافظه خود "ریموو" می کنند.
در حالی که کارنامه ی موفقی از "دانش" که از قضا در نظام آموزشی ما ساز و کار ارزشیابی مبتنی بر آن طراحی شده، دارند، لیکن نمره ی قابل درک و ارزیابی ای از مهارت " بینش" ندارند که قابل اندازه گیری و قضاوت هم نیست.
معلمان ما میل به پیشرفت تحصیلی در زمینه دانش فراگیران دارند و تمایلی به تلاش در زمینه ی آگاه سازی و ارائه ی بینش، ندارند.
چرا که نه در کتب درسی بحثی از آن به میان آمده و نه مبنای درستی برای ارزیابی از کار معلم در این زمینه پیش بینی شده است.
به عبارت دیگر در نظام آموزشی ما، افزایش "دانش" قابل اندازه گیری است و از قضا می تواند مبنای قوت و ضعف معلمان و دانش آموزان قرار گیرد اما ارائه ی بینش و تربیت "انسان موفق" صرف نظر از گرایش های شغلی و تحصیلی، نه قابل اندازه گیری است و نه مبنای قضاوت قرار می گیرد.
در حالی که به نظر حقیر، نیاز "امروز" ما، ارائه ی بینش به فراگیرانی است که بتوانند "فردا" ی خود و جامعه را مدیریت کنند و بر مشکلات احتمالی آن فایق آیند.
چیزی که در آموزش و پرورش نوین، از آن به عنوان " مهارت حل مسئله" یاد می شود.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
خانه ریاضیات دزفول با همکاری پژوهش سرای فرهیختگان ، دومین دوره مسابقه جهانی الیمپیاد ریاضی را با شرکت دانش آموزان متوسطه برگزار کرد.
جمعه بیست و نهم آبان ماه ، مصادف با بیستم نوامبر ، همزمان در هفده کشور جهان ، آزمونی بر مبنای ریاضیات کاربردی برگزار گردید .
بنیانگذار این مسابقه ، مؤسسه علمی « فرودنتال » زیر مجموعه دانشگاه « اترخت هلند » است که حدود پانزده سال است در تعدادی از کشورهای جهان این مسابقه را برگزار می کند . نماینده اجرای این مسابقه در ایران ، خانه ریاضیات اصفهان است که هشت سال است بر کیفیت اجرای این مسابقه نظارت دارد . گفتنی است که سؤالات مسابقه توسط کمیته مرکزی در هلند طراحی می شود و به کشورهای شرکت کننده ارسال می گردد . سؤالات در خانه ریاضیات اصفهان ، توسط کارشناسان ترجمه و آماده می شوند و به سایر خانه های ریاضیات ایران ارسال می گردند .
در سال جاری هفده خانه ریاضیات در سراسر کشور این مسابقه را همزمان اجرا کردند . دانش آموزان سال نهم و متوسطه دوم در قالب تیم های چهار نفره در این رقابت شرکت نمودند . خانه ریاضیات دزفول نیز دومین سالی است که مسابقه الیمپیاد ریاضی را برگزار می کند . این مسایقه در پژوهش سرای فرهیختگان از 8 صبح آغاز شد و ساعت 16 خاتمه یافت که در آن بیست و پنج تیم از دانش آموزان دزفول با کد بین المللی شرکت کردند . مدیر عامل خانه ریاضیات دزفول ، هدف از برگزاری این مسابقه را جمع آوری بهترین ایده ها با کمک ریاضی برای حل مسائل روز و مهم جهان ذکر کرد .
حسین فتحی خاطرنشان کرد که الیمپیاد ریاضی از مسابقات جهانی ریاضی است که با هدف افزایش قدرت تفکر ، یادگیری تکنیک های مدل سازی ریاضی و جمع بندی و ارائه مطالب ، ذهن دانش آموزان را به حل مسئله هدایت می کند . وی افزود سؤالات این مسابقه فقط منحصر به اعمال ریاضی نیست بلکه مربوط به کاربرد ریاضی در مسائل روزمره است و باعث می شود دانش آموزان خلاقیت را در طراحی به کار گیرند و قادر شوند مدل سازی را برای مسائل مختلف با کمک ریاضیات بیان کنند . همچنین در این روش ها موضوعاتی مثل تقسیم کار ، تحلیل داده های ورودی ، راهبردهای مناسب برای حل مسئله و جمع بندی مورد بحث قرار می گیرد .
مدیر عامل خانه ریاضیات دزفول ، افزود نوجوانان با شرکت در این مسابقه آشنایی با کار تیمی و آموزش ریاضی به صورت کاربردی را تجربه می کنند همچنین ارتباط علم ریاضی را با مسائل واقعی جامعه و نیازهای سازمان ها و بخش تولید درک می کنند که به انتخاب شغل آنها نیز کمک خواهد کرد .
پس از بررسی نتایج ، از هر کشور ده تیم برتر شناسایی می شوند که در نهایت دو تیم منتخب از هر کشور به هلند راه می یابند و جزء تیم های برگزیده جهانی محسوب می شوند و مدارس آنها در رتبه بندی مدارس جهان قرار می گیرند .
گفتنی است خانه ریاضیات دزفول از سال 1390 با مدیریت حسین فتحی ، فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون با ارائه چند کار عملی در کنفرانس ها و همایش های ریاضی در سطح کشور مشارکت داشته است . همچنین چند دوره مسابقه های المپیاد ، الیمپیاد و تورنومنت شهری را برای دانش آموزان برگزار کرده است .
مدیر پژوهش سرای فرهیختگان ، برگزاری این مسابقات را گامی مؤثر جهت رشد خلاقیت و ارتقای علمی دانش آموزان برشمرد . علیرضا مهرشاد مراتب سپاسگزاری خود را از مدیر عامل خانه ریاضیات دزفول و مدیران آموزشگاه های شاهد بهاران ، فرزانگان ، دانشوران ، ملک آسا ، هاجر ، بیدلی ، شاهد سمیه ، شیخ انصاری ، غدیر و شهید سپهری به خاطر تشویق و هدایت دانش آموزان جهت شرکت در این مسابقه اعلام نمود .
خوزستانی ها ( خوزنا )
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با بيان اينکه يکي از مشکلاتي که با آن روبرو هستيم سن پايين بازنشستگي در کشور است، گفت: اين موضوع باعث افزايش هزينه صندوقها شده است.
محمود اسلاميان با بيان اينکه در حال حاضر يک ميليون و 244 هزار بازنشسته تحت پوشش داريم، اظهار کرد: از اين تعداد 80 درصد بازنشستگان در قيد حيات هستند، 18 درصد فوت کردهاند و يک درصد هم از کار افتادهاند.
وي افزود: يکي از مشکلاتي که با آن روبه رو هستيم سن پايين بازنشستگي در کشور است که بايد اصلاح شود.
متوسط سن بازنشستگي در سال 88، 49.5 و در سال 93، 52 سال بوده است. در حالي که متوسط سن بازنشستگي در اروپا در زنان 65 و در مردان 68 سال است و اين شاخص نشان ميدهد که سن بازنشستگي در کشور ما با استانداردها تناسب ندارد و باعث افزايش هزينه صندوقها شده است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي کشوري با اشاره به تدوين برنامه ششم توسعه اظهار کرد: خوشبختانه دولت به موضوع بازنشستگي توجه دارد و موضوع صندوقهاي بازنشستگي از محورهاي اصلي برنامه ششم توسعه است.
اسلاميان افزود: چندين ماه است که کارگروهي به رياست وزير رفاه و با حضور صندوقهاي بيمهاي و سازمان مديريت و برنامهريزي جلساتي تشکيل شده است و اميدواريم به برنامه مطلوبي برسيم که بر اساس آن صندوقها از وضعيت فعلي که دارند خارج شوند.
ایسنا
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
بدون شک مسئولیت آموزش فرزندان این مرز و بوم نه تنها کاری تخصصی بلکه بسیار دشوار می نماید . تعهد همراه با تخصص چاشنی اولیه در انتخاب شغل شریف معلمی است چرا که معلم با روح و روان دانش آموزان سرو کار دارد و چه بسا آینده سازان مملکت روزی به دانشی که از معلمان خود آموخته اند افتخار خواهند نمود اما سخن اینجاست تربیت این آینده سازان باید به دست چه کسانی باشد و این معلمان باید چه آموزش هایی را سپری کنند ؟
متاسفانه در چند سال اخیر و در دوره وزیر قبلی شاهد استخدام هایی بی رویه و خارج از قانون در آموزش و پرورش بوده ایم ؛ افرادی که بدون هیچ گونه آموزشی قدم در کلاس های درس گذاشتند در حالی که تنها وظیفه آنها پر کردن کلاس هایی بود که بدون معلم رها شده بودند.
افرادی به عنوان همکاران خدماتی استخدام شده و سپس با ارائه مدرک تحصیلی بالاتر قدم در کلاس هایی گذاشتند که لازمه اداره آنها آموزش های تخصصی لازم بود
« معلمان شرکتی » از جمله معلمانی بودند که بدون گذراندن آموزش های لازم مشغول تدریس شدند و حال آنکه بسیاری از آنها الفبای تربیت را تنها در کتاب های درسی دانشگاه دیده بودند .
حال نوبت به معلمان پیش دبستانی رسید . آنها نیز بعد از چند سال به عنوان حق التدریس به کار گرفته شدند و بدون هیچ گونه آموزشی وارد سیستم آموزش و پرورش شدند . افراد مورد احترامی که هیچ گونه اطلاعی از شیوه آموزش توصیفی در آموزش و پرورش ندارند و دوره 300 ساعته بدو استخدام را زمانی شروع می کنند که بیش از نصف سال تحصیلی را سپری کرده اند .
و اما سکانس بعدی استخدام مربوط به معلمانی می شود که در آزمون استخدامی قبول شده اند . آزمونی که 180000متقاضی داشته و آنان جزء 3700نفر برگزیده هستند . آنان باید 2 ترم تحصیلی را در دانشگاه فرهنگیان با هزینه خود سپری کنند و مهر سال آینده به کار گیری شوند.
به نظر می رسد آموزش و پرورش در شیوه گزینش و آموزش معلمان به نوعی دچار تشتت شده است و در مقابل گروه های مختلف استخدامی اقدامات متفاوتی در زمینه آموزش آنها انجام می دهد . از افراد استخدامی بدون آموزش گرفته تا آموزش های چهار ساله تربیت معلم و اخیرا نیز آموزش یک ساله فارغ التحصیلان دانشگاهی و....
باید منتظر ماند و دید که وزارت برای استخدام های جدید چه آموزش هایی را تدارک دیده است و آیا این آموزش ها تاثیری در شیوه ی آموزش کلاس ها خواهد داشت ؟
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: "هم در دانشگاه فرهنگیان و هم استخدام فرزندان فرهنگیان در شرایط یکسان در اولویت قرار دارند ." استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش خواسته ای قدیمی در بین فرهنگیان است و وزرای قبلی هم وعده اجرای آن را داده اند.
این طرح تا کنون اجرا نشده و به نظر می رسد بررسی اظهار نظرهای مقامات نشان می دهد که درک واحدی از این موضوع وجود ندارد و احتمالا سخنان اخیر وزیر هم حلقه ای از اظهار نظرهای تبلیغاتی و بدون پشتوانه قانونی و اجرایی است.
عده ای از فرهنگیان معتقدند که با توجه به رویه ای که در برخی بانک ها و وزارتخانه ها رایج است ،باید استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش را به عنوان یک امتیاز برای آنها هم منظور کرد.
این گروه از فرهنگیان می گویند : "درست است که معلمی شغل نان و آبداری نیست . اما در شرایط رکود و بحران بیکاری استخدام یکی از فرزندان فرهنگیان بخصوص برای بازنشسته ها کمک بزرگی است."
برخی می گویند این رویه در گذشته در برخی وزارتخانه ها مانند وزارت نفت رایج بوده اما پایه قانونی نداشته و بیشتر نوعی پارتی بازی و اعمال سلیقه مدیران بوده و الان هم به شکل رسمی در هیچ وزارتخانه ای رسما اجرا نمی شود . بنابراین اجرای چنین طرح هایی به گسترش تبعیض بین شهروندان می انجامد.
موروثی شدن مشاغل نوعی بازگشت به عصر فئودالیسم و خلاف برابری انسان ها در انتخاب شغل است و اگر این مساله به همه دستگاه ها سرایت کند بیش از همه به زیان فرهنگیان است زیرا فرزندان آنها از دست یابی به مشاغل دیگر و مثلا استخدام در شرکت نفت و سایر دستگاه های برخوردار محروم می شوند.
عده ای می گویند : "استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش فقر را در خانواده فرهنگیان موروثی می کند." اگر قرار است امتیازی به معلمان بدهند سهمیه ای برای فرزندان معلمان در دستگاه ها و نهادهای برخوردار در نظر بگیرند.
برخی همکاران هم می گویند : "حتی اگر فرزندان ما از روی احساس بخواهند معلم شوند ما نمی گذاریم." عده ای هم معتقدند که اصل سهمیه بندی با ایجاد فرصت های برابر برای همه شهروندان و استخدام بر مبنای شایستگی منافات دارد و دولت باید در جهت لغو نظام سهمیه بندی گام بردارد و اگر چنین مقررات یا رویه ای در شرکت نفت و بانک ها وجود دارد آن را لغو کند.
در سخنان وزیر آموزش و پرورش ، استخدام فرزندان فرهنگیان به " اولویت استخدام در شرایط برابر" تقلیل یافته است. که در واقع این طرح را به کلی از محتوا تهی و بی اثر می کند. پرسش این است که استخدام فرزندان فرهنگیان به چه شکل صورت می گیرد؟ در قالب سهمیه استخدامی برای فرزندان فرهنگیان ؟ استخدام یکی از فرزندان فرهنگیان بازنشسته ؟ یا در قالب اولویت در شرایط برابر؟
این نکته بدیهی است که دولت بدون داشتن مصوبه مجلس قادر به اجرای هیچ کدام از سه شکل فوق در استخدام های آموزش و پرورش یا گزینش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نیست. وزیر آموزش و پرورش با مصوبه هیات وزیران نمی تواند حتی "اولویت استخدام در شرایط برابر" را اجرا کند.
در اینجا اظهار نظر آقای فانی ، معاون پرورشی ایشان و یکی از نمایندگان مجلس و معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در سال 93 درباره استخدام فرزندان فرهنگیان می آوریم و با اظهارات جدید فانی مقایسه می کنیم.
امیر خجسته نماینده همدان و فامنین در مجلس در 15 اردیبهشت 93 گفت: "سهمیه استخدام فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش بهعنوان یکی از حقوق تضعیفشده فرهنگیان در فراکسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی و تعیین تکلیف است."نماینده همدان از "سهمیه استخدام" سخن گفته است. یعنی مثلا همان گونه که 25 درصد سهمیه استخدام در ادارات دولتی و از جمله آموزش و پرورش به ایثارگران اختصاص دارد ، مجلس درصدی را هم به عنوان "سهمیه استخدام فرزندان فرهنگیان" تعیین کند. سرنوشت این طرح مجلس معلوم نشد . وزیر آموزش و پرورش در یکم اردیبهشت 93 در خراسان رضوی گفت: "لایحه اولویت استخدام فرزندان فرهنگی در آموزش و پرورش تهیه و تقدیم مجلس میشود.
"حمیدرضا کفاش معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در 18 اردیبهشت 93 در شهر اراک گفت: "استخدام یکی از فرزندان فرهنگیان در آموزش و پرورش ... با جلب رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. "
اگر مصوبه مجلس نباشد ، این طرح فقط یک وعده توخالی است. آقای کفاش به جای سهمیه از استخدام یکی از فرزندان فرهنگیان سخن می گوید. پرسش این است که نتیجه این تلاش ها چه شد ؟
آیا اصولا بدون رای مجلس ، آموزش و پرورش می تواند چنین طرحی را عملی کند؟
حرف راست را باید از زبان صادق زاده قمصری شنید که نشان می دهد این طرح جز یک اسم بی مسما نیست.
حجت الاسلام صادق زاده قمصری معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان مهرماه 93 در باره جذب فرزندان فرهنگیان در این دانشگاه گفت: "در بین افرادی که خواهان دانشجوی معلم شدن در جذب دانشگاه فرهنگیان هستند، فرزندان فرهنگیان اولویت دارند اما نه به صورت سهمیه ویژه که به آنها اختصاص داده شود بلکه با شرایط مساوی فقط با اولویت در توان مندیها و علاقه میتوانند به این دانشگاه ورود پیدا کنند."
"اولویت در شرایط برابر بر اساس توان مندی و علاقه" معنایش این است که فرزند فرهنگی بودن به خودی خود هیچ امتیازی برای داوطلب ندارد.
درشرایط مساوی اگر فرزند فرهنگی "توان مندی و علاقه" بیشتری داشته باشد اولویت با او است .
در واقع ملاک واقعی توان مندی و علاقه است و نه فرزند فرهنگی بودن .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
مراکز تعيين صلاحيت حرفه اي معلمان به منظور اجراي طرح رتبه بندي معلمان در کشور تاسيس مي شود.
علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در گردهمايي معلمان دامغان در استان سمنان گفت: براي اجراي طرح رتبه بندي معلمان، در قالب سند تحول نظام آموزشي، انجام ارزيابي حرفه اي از معلمان ضروري است که با تاسيس اين مراکز و انجام بررسي هاي مورد نظر، مرحله بعدي طرح رتبه بندي معلمان اجرا ميشود .
وي درباره اجراي طرح هدايت تحصيلي نيز گفت: دستورالعمل و آيين نامه هدايت تحصيلي دانش آموزان کلاس نهم در شوراي عالي آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته و پس از تصويب نهايي ابلاغ و اجرايي مي شود.
وزير آموزش و پرورش اضافه کرد: دولت و مجلس شوراي اسلامي در سال 94 مبلغ 13 هزار و 400 ميليارد ريال بودجه عمراني و مدرسه سازي اختصاص داده اند که نسبت به سال قبل 21 درصد افزايش دارد .
وي تعهد امسال خيران مدرسه ساز را هشت هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش به هر ميزان که خيران براي امر مدرسه سازي تقبل کنند، بودجه ملي براي ساخت فضاهاي آموزشي در همان استان اختصاص مي دهد.
وي درباره مطالبات سال 93 بازنشستگان اين وزارتخانه نيز گفت: 20 درصد از اين مطالبات پرداخت شده و براي تسويه بقيه مطالبات به 15 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي ارتقاي کيفيت مديريت آموزشگاهي، اجراي صحيح رتبه بندي فرهنگيان، تقويت منزلت، معيشت و هويت معلمان در اولويت اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش را از اولويت هاي وزارت آموزش و پرورش بيان کرد.در اين مراسم از 10 معلم نمونه و خانواده فرهنگيان شهيد شهرستان دامغان تجليل شد.
وزير آموزش و پرورش پنجشنبه به دو شهرستان شاهرود و دامغان در استان سمنان سفر کرد و نشست و ديدارهايي با فرهنگيان و خانواده هاي شهيدان فرهنگي اين استان داشت.
روزنامه اطلاعات
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .