صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

فعالان تشکل های معلمان در نشست با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور چه گفتند

قابليت‌هايي براي توليد سرمايه انساني ايجاد كنيم

محمد رضاخواه، عضو هيات‌مديره كانون صنف معلمان ايران در ديدار نمايندگان تشكل‌هاي معلمي با نوبخت گفت: يكي از اصلي‌ترين مفاهيمي كه امروزه درباره آموزش‌وپرورش مطرح است و مقام معظم رهبري نيز در سخنان خود به ان اشاره كرده‌اند، نگاه سرمايه‌اي به آموزش‌وپرورش و نگاه سرمايه انساني به عنوان محور توسعه در كشور به جاي نگاه سرمايه محور به منابع طبيعي كشور از جمله نفت و گاز و... است. علت آن نيز كاملا مشخص است، كشورهايي مانند ژاپن، كره يا سنگاپور و... بدون داشتن منابع زيرزميني و روزميني تنها با اتكا به نيروي انساني خود توانسته‌اند به كشورهاي پيشرفته تبديل شوند.

وي افزود: براي اين كار لازم است تا بررسي كرد كه اين كشورها چه نگاهي به آموزش‌وپرورش خود داشته‌اند. بنابر پيشنهاد يونسكو ، كشورها بايد ٦ درصد از توليد ناخالص خود را به آموزش‌وپرورش اختصاص دهند. بر همين اساس كشورهاي ذكر شده در بالا ارقامي نزديك به اين درصد را در بودجه‌هاي سالانه خود در نظر گرفته‌اند.

اين كنشگر صنفي درادامه گفت: ما براي اينكه به اين هدف برسيم نياز است در بودجه‌هاي خود قابليت آن را داشته باشيم تا ٦ درصد از توليد ناخالص ملي را به آموزش‌وپرورش اختصاص دهيم. اما قبل از اختصاص اين بودجه لازم است كه قابليت‌هايي براي توليد سرمايه انساني ايجاد كنيم. به عنوان مثال آيا كتاب‌هاي درسي، سياست تعليم و تربيت، معلمان و نيروهاي اداري و ستاد آن قادر هستند با دريافت اين بودجه، آن سرمايه انساني كه نياز داريم را توليد كنند يا نه؟

رضاخواه در پايان گفت: براي رسيدن به اين پاسخ نياز است تا ارزيابي‌هاي دقيقي از آموزش‌وپرورش داشته باشيم. بتوانيم كيفيت سنجي و كميت سنجي انجام دهيم و بتوانيم ارزيابي از تغييرات احتمالاتي كه در صورت ورود اين بودجه به آموزش‌وپرورش خواهد داشت، داشته باشيم و از وزارت آموزش‌وپرورش بخواهيم تا در اين راستا قدم بردارد و آمارهاي دقيقي از خود درباره توانايي‌ها و نيازهايش براي نگاه توسعه‌اي به نيروي انساني ارايه دهد.

 

سياست‌هاي دولت يازدهم در برنامه ششم گنجانده شود

سيدعلي حسيني، عضو شوراي مركزي مجمع فرهنگيان اسلامي در اين نشست با اشاره به اهميت ارايه چارچوب‌هاي سياستي دولت تدبير و اميد و اولويت‌هاي رياست‌جمهوري در زمينه برنامه‌ريزي و سياست گذاري در حوزه فرهنگ و آموزش، گفت: در تدوين برنامه ششم توسط آموزش‌وپرورش بايد اين سياست‌ها و اولويت‌ها گنجانده شود و همچنين لزوم هدف‌گيري برنامه در رفع مشكلات و چالش‌هاي موجود آموزش‌وپرورش و هماهنگي در سياست‌هاي بخش‌هاي مختلف وزارت براي تدوين برنامه و تحقق اهداف برنامه با ارايه شاخص‌هاي موثر و بهبود آنها بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

وي در ادامه افزود: به‌طور مثال لزوم توسعه عدالت آموزشي و بهره‌مندي از آموزش كيفي و رايگان براي همه دانش‌آموزان در همه نقاط و كاهش تنوع مدارس خاص براي تحقق اين برنامه اصلي آموزش‌وپرورش، توسعه مشاركت بخش غيردولتي با تعديل مدارس خاص به عنوان رقيب بخش غيردولتي در درون بخش دولتي و توجه بيشتر به شاخص‌هاي كيفي نيروي انساني در برنامه‌ها، مي‌تواند جزو دستاوردهاي برنامه ششم در آموزش‌وپرورش باشد.

اين نماينده تشكل فرهنگي خطاب به معاون رييس‌جمهور گفت: انتظار مي‌رود نگاه رييس‌جمهور كه مبتني بر مطالبه فرهنگيان از دولت يازدهم است و در مقاطع مختلف مورد تاكيد قرار گرفته، در سياست گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها لحاظ شود. اين در حالي است كه متاسفانه تاكنون مورد بي‌توجهي قرار گرفته در حدي كه مي‌شود گفت آموزش‌وپرورش مسيري را مي‌رود كه گويي دولت قبلي مستقر است.

 

سهم آموزش‌وپرورش از بودجه كشور از ١٥ درصد در دولت هشتم به ٩درصد در دولت‌هاي نهم و دهم كاهش يافت

محمدتقي فلاحي، عضو كانون صنفي معلمان ايران در اين نشست گفت: قبل از هر چيز لازم است از اظهارنظر آقاي نوبخت به عنوان سخنگوي دولت در ارتباط با معلمان زنداني و پيگيري‌هاي انجام شده در دولت، تشكر و قدرداني شود. اميدواريم اين پيگيري‌ها تا قبل از آغاز سال تحصيلي نتيجه قابل قبولي براي جامعه معلمان داشته باشد.

وي سپس گفت: اما از آنجا كه قرار است در مورد مسائل موجود در آموزش‌وپرورش در پيوند با برنامه ششم صحبت شود، لازم است در ابتدا بدانيم اكنون در چه شرايطي قرار داريم. مبدأ را ببينيم و بعد مقصد را واقع‌بينانه انتخاب كنيم. واقعيت اين است كه آموزش ما در بسياري از شاخص‌ها شرايط خوبي ندارد. به عنوان مثال يكي از شاخص‌هاي مهم سهم آموزش از بودجه كشور است. در دولت هشتم اين سهم ١٥ درصد بود، در دولت‌هاي نهم و دهم متاسفانه به حدود ٩ درصد كاهش يافت. در دولت فعلي نيز به نظر مي‌رسد تاكنون به حدود ١١ درصد رسيده باشد كه كافي نيست. شاخص ديگر سهم آموزش‌وپرورش از توليد ناخالص داخلي است كه هم‌اكنون گويا حدود يك و نيم درصد است، در حالي كه در كشورهاي پيشرفته صنعتي به يك و نه دهم درصد هم مي‌رسد. شاخص ديگر سرانه آموزشي است كه در ايران حتي در مقايسه با كشورهاي منطقه، البته به جز هندوستان ميزان بسيار كمتري است به عنوان نمونه در حالي كه اين سرانه در ايران حدود ٧٠٠ دلار است؛ در تركيه حدود ١٨٠٠ دلار و در امارات بيش از ٨٥٠٠ دلار است.

اين فعال صنفي در پايان گفت: در چنين شرايطي هدفگذاري‌هاي بلندمدت ما مانند چشم‌انداز ٢٠ ساله براي سال ١٤٠٤ به عنوان مقصد، شرايط بسيار مطلوبي را پيش‌بيني مي‌كند كه به نظر مي‌رسد دست‌نيافتني باشد نگاه حاكم بر برنامه‌ريزان كشور را كه به آموزش تنها براساس شاخص‌هاي كمي نگاه كرده‌اند و صرفا مانند يك بنگاه اقتصادي، بايد تغيير داد. اگر نگاه بدبينانه بدنه آموزش‌وپرورش را به وجود يك اراده قوي براي حل مسائل آموزش‌وپرورش، در نظر بگيريم متوجه مي‌شويم كه وجود اين موانع موفقيت هر برنامه‌اي را با دشواري روبه‌رو مي‌سازد.

 

مشكلات آموزش‌وپرورش ساختاري و بنيادي است

عبدالرضا باقري، عضو كانون صنفي معلمان اصفهان در نشست با نوبخت گفت: مشكلات آموزش‌وپرورش مشكلات ساختاري و بنيادي است و بايد به صورت ريشه‌اي حل شود لذا نگاه‌هاي سطحي و برنامه‌هاي مقطعي و يك جانبه راه به جايي نمي‌برد.

اين فعال صنفي در ادامه افزود: چون آموزش‌وپرورش يك فرآيند است كه در كليه اركان جامعه مي‌تواند نقش مهمي ايفا كند بايد اولويت اول نظام و كشور باشد و جداي از آن بايد براي رفع مشكل اقتصادي درصدي از درآمد سازمان‌ها و نهادهاي ديگر را به آموزش‌وپرورش اختصاص داد.

وي همچنين گفت: ما در همدان در نشستي كه با مديركل و مسوولان مالي و اقتصادي داشتيم راهكارهاي رفع اين مشكلات را پيشنهاد داديم كه به صورت مكتوب و مدون ارايه خواهيم كرد.

 

سه‌گانه جنس مسائل آموزش‌وپرورش

محمد داوري، عضو شوراي مركزي سازمان معلمان ايران در اين نشست با اشاره به جنس مسائل آموزش‌وپرورش گفت: برخي از مسائل از جنس مديريتي و اجرايي هستند كه انتظار مي‌رود دولت يازدهم اين مسائل را حل كند به عنوان مثال با تقويت رويكرد مديريت مشاركتي و جلب همكاري معلمان و اوليا به ويژه تشكل‌هاي محلي مي‌شود برخي موانع را مرتفع ساخت اما برخي مسائل از جنس اقتصادي و تامين منابع است كه از دولت و مجلس به ويژه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي انتظار مي‌رود راهكاري قانوني و گره‌گشا براي آن ارايه دهد. دسته دوم مسائل آموزش‌وپرورش از جنس سياست گذاري و رويكردي است كه در قالب نهادها و اسناد فرادستي بايد مورد بررسي قرار گيرد.

اين فعال صنفي و مدني در ادامه افزود: حال كه برنامه ششم توسعه در دست تدوين است و دولت يازدهم نيز نظر مساعدي به معلمان فعال و تشكل‌هاي صنفي دارد انتظار مي‌رود براي واقعي شدن برنامه‌ها نظرات و ديدگاه‌ها جمع‌آوري شود و به تدوين‌كنندگان در دولت و مجلس ارايه شود.

داوري در بخش ديگري از سخنان خود به مرجع رسيدگي به اين مسائل اشاره كرد و گفت: دسته‌اي از اين مسائل در حوزه حاكميتي مي‌گنجد كه دولت و تشكل‌ها بايد در تعامل با حاكميت براي تغيير يا تعديل سياست‌ها و رويكردها تلاش كند و برخي از مسائل نيز با مرجعيت خود دولت قابل حل است كه همكاري ساير وزارتخانه‌ها با آموزش‌وپرورش و در اولويت قرار گرفتن اين مسائل در دولت مي‌تواند گره‌گشا باشد و دسته‌اي ديگر در اختيار خود وزارت آموزش‌وپرورش است كه بايد پر شدن شكاف ميان صف و ستاد مي‌تواند در مسير حل شدن قرار گيرد.

اين عضو شوراي مركزي سازمان معلمان در انتها گفت: اين سه دسته مسائل با سه مرجع مي‌تواند در سايه اعتمادسازي با جلب مشاركت و رسميت بخشيدن به شيوه مدني و استقبال از فعالان صنفي و تشكل‌هاي مدني در مسير مطلوبي قرار گيرد كه البته توجيه و همراهي افكار عمومي مكمل و لازمه تحقق اين مهم است تا پشتوانه‌اي باشد براي اجراي مطلوب طرح‌ها و برنامه‌ها.

 

ضعف‌هاي سند تحول در برنامه ششم جبران شود

سيد محمد مرد، عضو شوراي مركزي سازمان معلمان ايران در اين نشست با اشاره به رويكردهاي سند تحول بنيادين آموزش‌وپرورش و ضعف‌هايي كه در بخش‌هاي مختلف آن وجوددارد گفت: برنامه ششم توسعه فرصتي است تا دولت بتواند ضعف‌هاي اساسي كه در اين سند وجود دارد در قالب اين برنامه برطرف سازد.

دكتر مرد افزود: از نظر سهم و نقش نهاد آموزش‌وپرورش در توسعه و تامين سرمايه انساني جامعه انتظار مي‌رود دولت در برنامه ششم جايگاه ويژه‌اي براي آموزش‌وپرورش قايل شود.

ايشان در پايان گفت: تحول بنيادين آموزش‌وپرورش در ابتدا بايد در ذهن جامعه و دولتمردان اتفاق بيافتد تا نگاهي خاص به اين نهاد ايجاد شود، آموزش‌وپرورش هم تامين كننده نيروي مولد اقتصادي است و هم نقش راهبردي نقش‌آفريني و تربيت فرهنگي و اجتماعي دارد.

 

نظام صنفي معلمان بايد تشكيل شود

علي‌محمد مصلحي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي معلمان ايران در اين نشست، گفت: محوري‌ترين پيشنهاد ما تشكيل نظام صنفي معلمان است كه از طريق انتخابات نمايندگان معلمان ابتدا از مدرسه و سپس منطقه و استان انتخاب خواهند شد و در سطح كشور نظام معلمي شكل خواهد گرفت كه به صورت حرفه‌اي مشاركت معلمان را نهادينه مي‌كنند.

اين فعال صنفي و سياسي در ادامه گفت: پيشنهاد ديگر انجمن اين است كه همان‌گونه كه در ٢سال اخير سهم آموزش‌وپرورش 1 / 9  به  2 / 11  افزايش پيدا كرده است، در طول برنامه ششم نيز تدابيري انديشيده شود تا هر سال يك درصد اين سهم افزايش يابد.

وي در پايان افزود: برخي از پرداختي‌ها به معلمان در چند سال گذشته حذف شده است كه اين مساله موجب شده مشكلات معيشتي فشار بيشتري را بر معلمان وارد سازد.

پرداختي‌هايي مانند بن‌هاي نقدي، كمك‌هزينه‌هاي مسكن، اياب و ذهاب و بيمه‌هاي مكمل و غيره ضرورت دارد دوباره به معلمان پرداخت شود.

 

تشكل‌هاي معلمي، فرصت‌اند نه تهديد

طاهره نقي‌يي قائم‌مقام سازمان معلمان ايران در اين نشست گفت: با قريب ٢٨ سال سابقه معلمي در آموزش‌وپرورش به اين نتيجه رسيده‌ام كه تشكل‌هاي فرهنگيان فرصت‌اند و نه تهديد و بهتر است به رسميت شناخته شوند. از آقاي نوبخت مي‌خواهيم به ما كمك كند تا با برگزاري مجمع‌هاي عمومي تشكل‌ها بسترهاي پيگيري مطالبات را فعال و پويا نگه دارند.

وي افزود: در اين جلسه همكاري حضور دارند كه بعد از پنج سال تحمل زندان با صبوري و متانت از تعامل و مدنيت مي‌گويد.آقاي نوبخت بهتر از ما مي‌دانند كه آستانه تحمل معلمان پايين آمده و اجراي طرح رتبه‌بندي آنها ممكن است باعث تحريك بخشي از معلمان شود. با توجه به اينكه هشت روز تا بازگشايي مدارس باقي است، معلمان بي‌صبرانه منتظر آزادي هفت همكار دربند خود هستند. اين انتظار را مي‌توان در گفت‌وگوهاي مجازي و حقيقي آنها ديد. از طرفي ١٣ مهر روز جهاني معلم در پيش است. چنانچه همكاران آزاد شوند و قبل از شروع مهر خبر خوشي به همكاران برسد حتما روي كار آنها تاثير مثبت دارد. ما نيز چون وزير آموزش‌وپرورش كه فرمودند اميدواريم همه همكاران به‌زودي آزاد شوند، همگي منتظريم.

 

نوبخت: براي آزادي معلمان زنداني تلاش خواهيم كرد

به رغم اينكه ما محدوديت‌ها و معذوريت‌هايي داريم در مورد مشكل معلمان زنداني تلاش خواهيم كرد و اميدواريم به نتايج رضايت‌بخشي برسيم. محمدباقر نوبخت، معاون رييس‌جمهور و سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش و درخواست يكي از اعضاي تشكل‌هاي صنفي معلمان پيرامون معلمان زنداني كه در چند ماه اخير روانه زندان شدند و به رغم نزديك شدن به آغاز سال تحصيلي هنوز خبري از آزادي آنها نيست، گفت: در اين‌گونه مسائل و موارد مشابه آن ما با محدوديت‌ها و معذوريت‌هايي مواجه هستيم اما به‌رغم آن وظيفه خود مي‌دانيم در حد توان تلاش كنيم و اميدواريم بتوانيم به نتايج رضايت‌بخشي دست يابيم.

وي در ادامه افزود: البته براي كساني كه آزاد شدند و داراي مشكلاتي هستند نيز بايد كاري انجام دهيم تا مشكلات آنان نيز برطرف شود. گفتني است در حال حاضر هفت تن از معلمان فعال صنفي كه در دو تشكل كانون صنفي معلمان و سازمان معلمان فعال بودند در حبس به سر مي‌برند. رسول بداقي و عليرضا هاشمي دبيركل سازمان معلمان ايران، علي‌اكبر باغاني دبير شوراي هماهنگي كانون‌هاي صنفي كشور، اسماعيل عبدي دبيركل كانون صنفي معلمان، محمدرضا نيك‌نژاد، مهدي بهلولي از فعالان صنفي و رسانه‌اي و محمود بهشتي سخنگوي كانون صنفي معلمان ايران نيز در طول چند ماه اخير روانه زندان شدند.

روزنامه اعتماد

نابغه شدن زورکی و عوارض نابغه های زورکی  گروه اخبار /

دو درصد از جمعيت هر كشور نابغه هستند و 66 درصد از جمعيت آن هوش طبيعي و معمولي دارند. هر چند كه با پرورش بعضي از توانايي‌ها مي‌توان هوش افراد را بالا برد ولي اين روزها نابغه كردن زوركي بچه‌ها در بسياري از خانواده‌ها تبديل به يك عادت مخرب شده است كه عواقب مختلفي به همراه دارد. عملكرد سخت گيرانه و غلط برخی خانواده‌ها در بسياري از اين بچه‌ها نه تنها به نابغه شدن آنها منتهي نمي‌شود بلكه آنها را از هر پيشرفتي زده مي‌كند.

بعضي از والدين هنوز بچه‌شان متولد نشده است برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت خود را براي زندگي او آغاز مي‌كنند. هنوز بچه قدم اول را برنداشته است كه برنامه‌ريزي‌ها عملياتي مي‌شوند و سر و كله انواع نرم‌افزارهاي آموزشي پيدا مي‌شود. با گذر زمان كم‌كم مهد كودك‌هاي پيشرفته، كلاس‌هاي كمك‌آموزشي و غير كمك‌آموزشي، معلم‌هاي خصوصي، مدارس تيزهوشان و غيرانتفاعي به ليست سبد نابغه‌پروري خانواده اضافه مي‌شوند.

بعضي از خانواده‌ها به حدي در اين مسائل رويه افراط را در پيش مي‌گيرند كه روند معمول زندگي بچه‌هايشان را مختل مي‌كنند و آنها را از علايق واقعي خودشان محروم مي‌كنند. بچه‌اي كه تحت تاثير خواسته‌ها و برنامه‌هاي والدين براي آينده‌اش پرورش مي‌يابد به مرور واقعيت خود را گم مي‌كند و سال‌ها بعد وقتي كه به خود نگاه مي‌كند مي‌بيند مهندسي شده است كه حسرت فوتباليست شدن در دلش مانده است.

 

مي‌خواهد به زور از بچه‌ها نابغه بسازد

تبليغ تلويزيوني كه تمام مي‌شود بلافاصله گوشي تلفن را برمي‌دارد و با جایی تماس مي‌گيرد. «اين نرم‌افزاري كه تو تبليغتون بود واقعا تاثيري كه گفتيد رو داره و بچه من تا شش ماه ديگه مي‌تونه خوندن و نوشتن به زبان انگليسي رو كامل ياد بگيره!». همسر از رفتارهاي زنش شاكي است و به «آرمان» مي‌گويد: «ژاله همسرم به زور سعي دارد از بچه‌ها نابغه بسازد و از بس كه آنها را مجبور به كارهايي كرده كه دوست ندارند، كلافه‌شان كرده است.» او ادامه مي‌دهد: «پسرمان فقط چهار ساله است و از همين الان مجبورش كرده است كه زبان انگليسي ياد بگيرد. ماهيانه 500 هزار تومان هزينه مهدكودك در يكي از نقاط بالاي شهر را مي‌دهيم و باز هم همسرم از اين هم ناراضي است و معتقد است بايد دنبال مهد كودك بهتري باشيم. اين در حالي است كه مارتين كوچولوي ما عاشق بازي كردن و پارك رفتن است.» او مي‌افزايد: «درباره دخترمان هم شرايط به همين صورت بود. رها با رسيدگي‌هاي مادرش شاگرد اول بود و نمرات خوبي داشت. ولي وقتي مجبورش كرد كه يك سال را جهشي بخواند خيلي از درس عقب ماند و الان افت زيادي داشته و معدلش از 20 به 18 كاهش يافته است. از طرف ديگر رها به رشته رياضي علاقه داشت و دوست داشت مهندس شود ولي با اصرار مادرش تجربي را انتخاب كرد و اين هم باعث بدتر شدن شرايط شده است.» مادر با حرف‌هاي پدر موافق نيست و مي‌گويد: «اگر در دنياي امروز مي‌خواهيم بچه‌هايمان به جايي برسند بايد از همان سال‌هاي اول تولدشان براي آنها برنامه داشته باشيم. بعضي وقت‌ها بچه‌ها به دليل سن پايين‌شان ممكن است بخواهند تصميمات اشتباهي بگيرند كه والدين نبايد اجازه اين كارها را باید به آنها بدهند و به آنها در يافتن مسير درست كمك كنند.»

 

نابغه‌هاي زوركي به كجا مي‌رسند؟

اين مشكل تنها معطوف به اين خانواده نيست و در بسياري از خانواده‌هاي ديگر هم شرايط به همين صورت است. مريم 45 ساله يكي ديگر از مادرهايي است كه همين شرايط را براي فرزندانش رقم زده است. دخترش امسال كلاس ششم است و حوصله كلاس زبان و كلاس شنا را ندارد، اما به زور مادر مجبور به ثبت نام در اين كلاس‌ها شده است و چون حوصله انجام دادن تكاليفش را ندارد دائم با مادرش مشاجره دارد. مادر به «آرمان» مي‌گويد: «اگر بچه‌ها را به حال خودشان رها كني دوست دارند فقط با كامپيوتر و گوشي بازي كنند و اصلا زندگي را جدي نمي‌گيرند. براي برادرش هم شرايط به همين صورت بود و چون درس را جدي نمي‌گرفت دانشگاهي كه دوست داشت قبول نشد.» اما ماجراي كنكور پسر بزرگ‌تر، از دهان پدرشان به اين صورت است: پسرمان از سال اول دبيرستان در آزمون‌هاي مختلف شركت مي‌كرد و هميشه تراز بالايي هم داشت. سال آخر كه شد كلاس كنكور هم ثبت نامش كرديم و با كتاب‌ها و سي‌دي‌هاي كمك آموزشي‌اي كه داشت و تلاشي كه مي‌كرد مطمئن بوديم كه حتما در رشته پزشكي در يكي از بهترين دانشگاه‌هاي دولتي قبول مي‌شود. اما سال اولي كه كنكور داد قبول نشد و سال دوم هم با اينكه شرايط را فشرده‌تر كرديم و كار به جايي رسيده بود كه نه ‌ميهمان به خانه‌مان مي‌آمد و نه ‌ميهماني مي‌رفتيم ولي باز هم رتبه‌اش بد شد و مجبور شديم كه دانشگاه آزاد بفرستيمش. اما مادرش زير بار نمي‌رود و مي‌گويد كه دليل قبول نشدنش اين بوده كه درس را جدي نمي‌گرفته است.

 

به جاي نابغه بچه‌هاي مشكل‌دار مي‌پرورانند

يك روان شناس با اشاره به اينكه بعضي از والدين تلاش مي‌كنند نيازهاي سركوب شده خودشان را در فرزندانشان خالي كنند و اين در خانواده‌هاي امروزي كه تك فرزند هستند بيشتر تقويت مي‌شود، به «آرمان» مي‌گويد: خانواده‌ها با اين دليل كه فكر مي‌كنند بچه بااستعداد است و حيف است كه استعدادهايش تلف شود فشار زيادي را به او وارد مي‌كنند.

مهدي حاجي‌اسماعيلي ادامه مي‌دهد: بچه‌اي كه اين همه فشار را تحمل مي‌كند فرآيند اصلي رشد خود را طي نخواهد كرد. از بازي و تفريح كه نياز طبيعي سنش است محروم خواهد شد و عدم بازي با گروه همسالان باعث مي‌شود در معرض آسيب‌هاي ديگري قرار گيرد. او مي‌افزايد: وقتي بچه‌ها از نظر عاطفي و اجتماعي بچگي نكرده‌اند، طبيعي است كه رشد عاطفي و اجتماعي آنها معقول نباشد و در سال‌هاي بعد و سنين بالاتر مشكلات و نواقصي را از اين نظر خواهند داشت.

او تصريح مي‌كند: در سنين نوجواني كه نوجوان مي‌تواند از تفكر انتزاعي خودش استفاده كند و فعاليت داشته باشد، انرژيش صرف نيازهاي سركوب شده دوران كودكيش مي‌شود و به همين دليل بچه نه تنها نخبه نمي‌شود بلكه دچار يك سري مشكلات عاطفي و اجتماعي هم خواهد شد. حاجي‌اسماعيلي با بيان اينكه معمولا شرايطي كه والدين فراهم مي‌كنند و انتظاراتي كه از بچه‌ها دارند فراتر از گنجايش يادگيري آنهاست، مي‌گويد: قرار گرفتن بيش از حد در محيط يادگيري نه تنها بچه را تيزهوش نمي‌كند بلكه او را از توانمندي‌هاي طبيعي خودش هم محروم مي‌كند و برايش مشكلات رواني بسياري ايجاد مي‌كند.

او با بيان اينكه وقتي كه والدين اجازه نمي‌دهند كه كودك يا نوجوان در فضاي اجتماعي گروه همسالان خودش بزرگ شود در هوش هيجاني و اجتماعي او خلل ايجاد مي‌شود، مي‌افزايد: اين در حالي است كه در سال‌هاي بعد هوش هيجاني و اجتماعي مي‌تواند هدايت‌كننده هوش شناختي فرد باشد.

گروه اخبار /

با مشاركت يكديگر بايد تلاش كنيم قطار آموزش‌ و پرورش روي ريل قرار گيرد و در قالب برنامه ششم توسعه كه در حال تدوين است چشم‌انداز روشني در اين راستا ترسيم شود.

عدالت در پرداخت مالیات کارمندان  گروه اخبار /

عملکرد مالیاتی در بخش حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی نشان می‌دهد در مجموع مالیات بر حقوق این دو گروه طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بیش از ۹۹ درصد افزایش یافته است یا به تعبیر دیگر به طور تقریبی سالی ۲۵ درصد روی مالیات حقوق‌بگیران آمده است.

مالیات پرداختی کارکنان بخش خصوصی و عمومی در سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۱۷۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان بوده است. با توجه به اینکه هزینه پرداخت یارانه نقدی هر ماه حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، مالیات پرداختی کارمندان برابر حدود دو ماه یارانه نقدی ۷۶ میلیون ایرانی است.

بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور براساس ارزیابی بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۳ کل مالیات‌های مستقیم به طور متوسط ۲۹.۳ درصد افزایش یافته اما در همین سال میزان افزایش مالیات کارکنان بخش عمومی ۳۵.۵ درصد و مالیات کارکنان بخش خصوصی ۱۴.۶ درصد رشد داشته است. متوسط مالیات پرداختی این دو گروه ۲۵ درصد رشد در سال ۹۳ را نشان می دهد.

حقوق‌بگیران بخش خصوصی و عمومی در سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۱۷۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند در حالی حقوق‌بگیران دولتی سال گذشته ۳۵.۵ و کارمندان بخش خصوصی ۱۴.۶ درصد رشد مالیات داشته‌اند که در سال ۹۲ این نسبت برعکس بوده است.

در این سال مالیات بخش عمومی ۱۵.۷ و مالیات کارکنان بخش خصوصی ۳۵.۹ درصد افزایش یافته است.مالیات ۴ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۳ کارمندان در بخش عمومی و خصوصی در مجموع ۱۷ هزار و ۸۶۳ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان بوده است.

تابناک

منتشرشده در اقتصاد

همدان / درخواست لغو بخشنامه 170061 مورخه 24 / 12 / 93 شورای توسعه مدیریت

منتشرشده در نامه های دریافتی
چهارشنبه, 25 شهریور 1394 16:15

افزایش حقوق به نام رتبه بندی !

بررسی رتبه بندی معلمان از گذشته تا حال  هفته گذشته شورای توسعه مدیریت و نیروی انسانی وابسته به معاونت مدیریت ریاست جمهوری طرح رتبه بندی را تصویب کرد و سازمان مدیریت هم در تاریخ ۲۱ شهریور "ضوابط حرفه ای مشمولین طرح رتبه بندی مشاغل معلمان " را به وزارت اموزش و پرورش ابلاغ کرد. در مقدمه این آیین نامه گفته شده که این طرح بر اساس دو راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمات تهیه شده است. اما این مصوبه ارتباطی با آنچه که به نام رتبه بندی در حال اجرا است، ندارد.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: "احکام رتبه بندی معلمان تا آخر شهریور ماه صادر می شود." به گفته مسئولان آموزش و پرورش "حداقل ۱۵ و حداکثر ۵۰ درصد حق شغل معلمانی که رتبه یک تا ۴ را به دست آورند اضافه می‌شود .محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: "بار مالی اجرای این طرح ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای امسال و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده است."

طرح شامل معلمانی که کمتر از 5 سال سابقه خدمت دارند و بازنشستگان سال های قبل نمی شود. ظاهرا بازنشستگانی که قبل از اول مهر امسال بازنشسته شوندهم خارج از شمول طرح قرار می گیرند.

موضوع افزایش حقوق کارکنان ناشی از اجرای این طرح شاید مهم ترین جنبه این طرح است. وزیر آموزش و پرورش می گوید: "تا زمانی که احکام صادر نشود نمی‌توانیم در رابطه با میزان افزایش حقوق صحبت کنیم، چرا که افراد و شرایط شان با یکدیگر متفاوت است." با این حال به صورت غیر رسمی گفته شده که با اجرای طرح رتبه بندی مبلغ، ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده می شود.

پرسش اصلی در بین مدیران و معلمان آموزش و پرورش این است که با اجرای طرح رتبه بندی چقدر به حقوق ها اضافه می شود و چه گروه هایی در چه رتبه ای قرار می گیرند و چه کسانی از شمول طرح خارجند؟

در آستانه سال جدید تحصیلی ، بحث افزایش حقوق و رتبه بندی و افزایش حقوق همه مباحث دیگر آموزشی و تربیتی و حتی مساله سازماندهی نیروی انسانی را به موضوعاتی کم اهمیت ودسته چندم تبدیل کرده است.

اگر اعتبار ۱۳۵۰ میلیارد تومانی طرح در ۶ ماهه دوم سال را بر تعداد افراد مشمول طرح ( حدود ۹۰۰ هزار نیروهای شاغل در مدرسه) تقسیم کنیم، به طور میانگین سهم هریک از کارکنان افزایشی معادل ۲۵۰ هزارتومان خواهد بود که کمتر ازسطح انتظار معلمان از افزایش حقوق است. اما نکته مهم این است که بر خلاف افزایش سنواتی حقوق در ابتدای سال، این افزایش به صورت یکسان انجام نمی شود و تقریبا تفاوت گروه عالی ۴ برابر گروه پایه است و افراد زیر ۶ سال خدمت هم از این افزایش محرومند.

بعد از فروکش کردن بحث استخدام مربیان پیش دبستانی و در شرایطی که چند روز به آغاز سال تحصیلی مانده است، موضوع رتبه بندی فرهنگیان به چالش جدیدی میان مجلس و دولت تبدیل شده است. رتبه بندی معلمان یعنی "طبقه بندي شايستگي هاي معلمان حسب شاخص هاي فرهنگي،تربيتي، آموزشي، پژوهشي و اجرايي" از نظر علم مدیریت اقدامی درست است که منجر به افزایش بهره وری نیروی انسانی می شود. اما اصولگرایان می گویند این طرح نسخه بدلی طرح رتبه بندی است.

مدیران سابق آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس به شکل هماهنگ از این طرح انتقاد می کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق طرح رتبه بندی را "نسخه بدلی" نامید و گفت: " ترمیم حقوق عقب افتاده معلمان از قافله قانون مدیریت خدمات کشوری را به نام نظام رتبه بندی در بوق و کرنا می‌کنند. "ابراهیم سحرخیز معاون سابق متوسطه وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از تنزل بحث رتبه بندی گفت: "افزایش فوق‌العاده شغل معلمان بر اساس دستورالعمل مسیر ارتقای شغلی به عنوان یک تکلیف جامانده که در احکام سایر کارکنان دولت اعمال شده بود به نام نظام رتبه‌بندی رونمایی شد."

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: "چرا چیزی که مربوط به قانون مدیریت خدمات کشوری است به نظام رتبه‌بندی معلمان منتسب کنیم. در مجلس هم تمام حرف مان این است که افزایش حقوق ربطی به رتبه‌بندی ندارد."

عطالله سلطانی صبور نماینده رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: "نظام رتبه بندی که هم‌اکنون از سوی دولت تهیه و ابلاغ شده است بر اساس عناوین پایه،‌ ارشد، خبره و عالی است که این عناوین هم‌اکنون در قانون مدیریت خدمات کشوری موجود است و معلمان بر اساس ضرایب تعریف شده،‌ افزایشی را در حقوق خود مشاهده خواهند کرد و مشابه کارمندان دیده شده‌اند."

به گفته نماینده رزن، در نظام رتبه بندی که در گذشته تدوین شده بود معلمان بر اساس ۴ رتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم بندی می‌شدند و ۸۰ درصد حقوق هم پایه خود در دانشگاه را دریافت می‌کنند.

احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش ‌‌وپرورش بدون اشاره به انتقادهای مقامات پیشین آموزش و پرورش و نمایندگان اصولگرا گفت: "طرحی که امسال اجرا خواهد شد مرحله نخست رتبه‌بندی معلمان است و این مرحله را مرحله دقیقی از رتبه‌بندی نمی‌دانیم بلکه استفاده از ظرفیت قانون خدمات کشوری است تا رتبه‌های پایه، ارشد، عالی و خبره با افزایش ضریب شامل حال معلمان شود."

عابدینی افزود: "سال‌ ۹۵ نیز این روند ادامه دارد و پس از آن رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین اجرایی خواهد شد که نیاز به تدوین نظام سنجش صلاحیت دارد و معیارهای دقیق‌تر که با نظرسنجی از خود معلمان تدوین خواهد شد جایگزین رتبه‌بندی فعلی می‌شود."

سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی وزیر آموزش وپرورش هم گفت: "طرحی که در مهر امسال اجرایی خواهد شد، مرحله کامل نظام رتبه‌بندی نیست و مرحله کامل از سال ۹۶ با استقرار نظام سنجش صلاحیت به اجرا در خواهد آمد."

آنچه که تحت عنوان "ضوابط حرفه ای مشمولین طرح رتبه بندی مشاغل معلمان" از سوی شورای توسعه مدیریت و نیروی انسانی وابسته به معاونت مدیریت ریاست جمهوری به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده در شرایط فعلی قابلیت اجرا ندارد و احکام جدید کارکنان بر اساس عناوین "پایه،‌ ارشد، خبره و عالی" فعلی معلمان صادر می شود و ارزیابی جدیدی صورت نمی گیرد.

در حال حاضر بر اساس طرح رتبه بندی قدیمی که شروع آن به دوره اصلاحات بر می گردد، کارکنان بر اساس شاخص های میانگین نمره ارزیابی( مدیر مدرسه)، ساعات دوره های آموزش ضمن خدمت، تحصیلات، تجربه قابل قبول (سالهای خدمت ) ارزیابی می شوند. معتبرترین شاخص همان مدرک تحصیلی و سابقه خدمت است. امتیاز موارد دیگر مانند دوره ضمن خدمت، تالیفات کارکنان و ارزیابی مدیر در اغلب موارد مخدوش و نامعتبر است.

 

کار معلم در کلاس کاری انفرادی و کیفی و ارزیابی آن مشکل است. اجرای طرح رتبه بندی پیش نیازهایی مانندایجاد نظام ارزشیابی عادلانه برای اندازه گیری کیفیت کار معلم، تبدیل مدیر به رهبر آموزشی مدرسه، تحول در ذهنیت معلمان و پذیرش تفاوت حقوق براساس تفاوت کیفیت کار، تعیین معیارهای شفاف و علمی برای ارزشیابی کارکنان و تبدیل فضای مدرسه به فضایی آموزشی و پرورشی مطابق معیارهای علوم تربیتی و.... دارد.

 

در حال حاضر ، بحث اقتصاد و پول همه جنبه های آموزش و پرورش را تحت تاثیر خود قرارداده است و بحث بودجه و حقوق و معیشت معلمان، سرانه دانش آموزی مدرسه، جذب کمک مالی اولیا، تامین منابع جدید درآمد، فروش مدارس،اجاره دادن مدرسه دولتی و خرید صندلی مدرسه غیردولتی و... تبدیل به گفتمان اصلی آموزش و پرورش در تمام سطوح از دفتر وزیر تا دفتر معلمان در مدرسه شده است.

فانی وزیر آموزش و پرورش طرح رتبه بندی را که اصولا طرحی علمی برای افزایش بهره وری نیروی انسانی آموزش و پرورش است را، برای رفع مشکلات روزمره تبدیل به یک طرح رفاهی کرد. مدیران اموزش و پرورش ممکن است با اجرای این طرح رضایت نسبی بخش هایی از معلمان را جلب و بخشی از مشکلات خود را حل کنند، اما قطعا بحث رتبه بندی را از محتوای واقعی آن تهی می کنند.

شاید بهتر این است که مبلغ اختصاصی برای این طرح را تحت عنوان دیگری به حقوق کارکنان اضافه کنند و اعتبار طرح رتبه بندی را از بین نبرند.

روز

منتشرشده در یادداشت

مخالفت با توسعه بی رویه مدارس سمپاد در دولت تدبیر و امید  گروه اخبار /

علی‌اصغر فانی در جلسه توجیهی طرح شهاب که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد با بیان اینکه آموزش و پرورش دولت یازدهم مخالف توسعه بی رویه مدارس سمپاد است، گفت: سیاست آموزش و پرورش کاهش تنوع مدارس خاص و گسترش مدارس دولتی است.

فانی افزود: ایجاد مدارس خاص به ویژه نمونه دولتی برای کمک به دانش‌آموزان در مناطق محروم بود در گذشته در دستور کار بود که متأسفانه گسترش آنها در بیشتر مناطق در سال‌های اخیر باعث تضعیف مدارس عادی شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مناطق تحت پوشش طرح «شهاب» خاطرنشان کرد: 32 منطقه آموزشی برای پایه چهارم و 32 منطقه دیگر برای پایه پنجم ابتدایی در طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر قرار می‌گیرد تا گسترش بی ضابطه جمعیت مورد شناسایی باعث از بین رفتن اهداف اساسی طرح نشود.

وی بازنگری در دستورالعمل اجرای طرح «شهاب» را ضروری خواند و گفت: طرح شهاب که ابتدا در سال 1386 تدوین شد پس از دو سال اجرا در دولت یازدهم و پی بردن به نقاط ضعف، باید بازنگری در روش‌ها و اهداف آن صورت بگیرد تا بتوانیم شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموزان نخبه را پس از شناسایی استعدادها به درستی هدایت کنیم.

در این مراسم همچنین حسین شجاعی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سال گذشته طرح شهاب در 32 منطقه آموزشی و با مشارکت 2579 مدرسه ابتدایی اجرا شد و 130 هزار دانش‌آموز در طرح شناسایی استعدادهای برتر قرار گرفت.

وی افزود: برای اجرای این طرح در سال جدید 32 منطقه آموزشی دیگر نیز هدف گذاری شده و 386 هزار دانش‌آموز در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پیش بینی می‌شود برای آموزش 18 هزار و 500 آموزگار و عوامل اجرایی 460 هزار نفرساعت آموزش لازم باشد.

شجاعی ادامه داد: طرح شهاب برای سال تحصیلی 95-94 در 64 منطقه آموزشی و با مشارکت 4900 مدرسه ابتدایی انجام می‌شود که دوره تأمین مدرسان استانی آن با حضور 150 نفر از برگزیدگان استانی در مردادماه سال جاری جهت آموزش آموزگاران و عوامل اجرایی برگزار شد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان خاطرنشان کرد: بهسازی ابزار شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان تحت پوشش طرح و تسهیل کارت شناسایی آموزگاران، تدوین سر فصل‌های آموزگاران، مدیران و عوامل اجرایی و بهسازی متون آموزشی و تدوین «دست نامه شهاب» با هدف آشنایی آموزگاران با اجرای طرح و تیم بانک اطلاعاتی مدرسان استانی طرح «شهاب» از دیگر اقدامات مرکز در سال تحصیلی جدید است.

میزان

انتهای پیام/

گروه اخبار /

تجمع فرهنگیان و معلمان بازنشسته مقابل نهاد ریاست جمهوری در مورد مطالبات بازنشستگان

تعدادی از فرهنگیان بازنشسته امروز ساعت 10 صبح مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع نمودند .
این عده که تعدادی بنر و پلاکارد  نیز با خود حمل می کردند خواهان توجه مسئولان به مطالبات معیشتی  بازنشستگان گردیدند .
یکی از بازنشستگان به سخن معلم گفت : " ما از مسئولان می خواهیم که در اجرای قانون مدیریت کشوری سلیقه ای عمل نکنند .
ما بارها نسبت به وضعیت بیمه خود معترض بوده و خواهان یک بیمه جامع و پاسخگو هستیم .
ما زیر خط فقر هستیم و حقوق ما طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم باشد"
یکی دیگر از معلمان بازنشسته در گفت و گو با سخن معلم تصریح کرد : " ما بارها گفته ایم که صندوق بازنشستگی باید به سازمان بازنشستگی تبدیل شود . وضعیت نباید به گونه ای شود که کسری بودجه دولت به این صندوق تحمیل شود .
مشکل ما بازنشستگان که به نوعی مشکل مشترک با شاغلین نیر هست مساله « تبعیض و فرق » است .
چرا باید بین بازنشستگان آموزش و پرورش با دستگاه های دیگر تفاوت های فاحشی وجود داشته باشد .
البته ما از دولت تدبیر و امید تشکر می کنیم که مطالبات بازنشستگان مربوط به دریافت طرح ارشد ،خبره و عالی را از سال 1388 اجرایی کردند و این اقدام ارزشمندی است ."
در پایان تجمع ، سه نفر از بازنشستگان به نمایندگی از سایرین جهت مذاکره با مسئولان انتخاب شدند .
دفتر ریاست جمهوری نیز اعلام کرد خواسته های آنان  در اسرع وقت بررسی خواهد شد .
پایان پیام /

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار / جمعی از اهالی منطقه کوهدشت کاشان و نیز دانش آموزان مدرسه سعادت کوهدشت کاشان در نامه ای که برای « گروه سخن معلم " ارسال کرده اند خواهان توجه و پیگیری وزیر محترم آموزش و پرورش نسبت به خواسته هایشان گردیدند .

متن کامل این نامه که در اختیار ما قرار گرفته است به شرح زیر است

منتشرشده در دانش آموز

گروه اخبار /

صدور مجوز احکام ۱۵ هزار دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان

سرانجام با پیگیری های مستمر دانشجو معلمان و نیز عنایت دولت محترم، اهتمام ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش و مساعی ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نگرانی مربوط به صدور احکام دانشجو معلمان ورودی بهمن ۱۳۹۳ که تعداد آن‌ها ۱۰هزار نفر است، مرتفع شده و احکام این گروه صادر خواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در این مورد گفته است :

" تاریخ صدور احکام دانشجو معلمان ورودی ۹۳ از ۱۳۹۴/۱/۱ خواهد بود و با لطف خداوند جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، هر چند که ممکن است پرداخت معوقات مربوط به این احکام به لحاظ محدودیت‌های بودجه‌ای، قدری با تأخیر انجام پذیرد ولی زمان پرداخت حقوق از ۱/۱/ ۱۳۹۴خواهد بود."

« گروه سخن معلم » از اقدام مثبت و عدالت محور مسئولان در پاسخ به این مطالبه ی برحق دانشجو معلمان تشکر و قدردانی می کند .

پایان پیام /

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور