صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نصراله خلیلی / معلم بازنشسته - تهران

مشکلات زندگی شهری و وظایف بر زمین مانده شهرداری ؟!

گروه گزارش / شهروندان هر روز و در محل زندگی و هنگام تردد با مسائل مختلفی در چالش اند .

انواع آلودگی ها ؛ آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، آلودگی بصری ، آلودگی آب  و... سلامتی مردم را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است .

به عنوان مثال ، بارها مشاهده کرده ایم که در هنگام آلودگی هوا ، برگه ورود به محدوده طرح ترافیک توسط عوامل شهرداری فروخته شده است .

خارج کردن « صنایع آلاینده صوتی » از محدوه مراکز مسکونی هنوز به امضای شهردار تهران نرسیده است !

هنوز شهرداری تهران راهی برای منع شرکت ها و موسسه ها برای نچسباندن برچسب بر درب منازل و دیوارها پیدا نکرده است و تنها کارش افتادن با کاردک و... هر چند وقت به جان  آن هاست !

با وجود تهدید دائمی شهر توسط عواملی طبیعی مانند زلزله ، سیل و... اقدامات بنیادین و اساسی توسط شهرداری صورت نگرفته است ...

با وجود انبوه مشکلات و مسائل شهری ، گاهی شهرداری وارد مسائل و یا موضوعاتی  می شود که به هیچ عنوان در حوزه اختیارات و یا شرح وظایفش نیست ...

یادداشت زیر توسط همکار گرامی آقای « نصراله خلیلی » نگارش گردیده است .

مشکلات زندگی شهری و وظایف بر زمین مانده  و سیاسی کاری شهرداری تهران

یکی از معضلات بزرگ در کلان شهرهایی مثل تهران و شهرهای دیگر در حال حاضر جای پارک ماشین است که به حد انفجار رسیده به طوری که ساعت ها باید در انتظار بود . خیلی ها وقت ها بسیاری ازمردم عمرشان را در ترافیک هر روزه میان خانه و محل کار از دست می دهند .
راستی شما برای رفتن به محل کار خود از چه وسیله ای استفاده می کنید ؟
در شهرهایی که از ده سال پیش تاکنون کوچه ها و خیابان ها فرق چندانی نکرده نمی تواند این حجم از خودروها و بار ترافیکی را تحمل کند، شرکت های خودروساز مدام در حال رقابت با هم هستند و فقط خودرو تولید می کنند و به عواقب آن نمی اندیشند ، ساخت پاساژها و مجتمع های تجاری هم از سوی دیگر هر روز مثل قارچ سر از خاک بیرون می آورند و باعث می شوند برای دسترسی به آنها دقایق و ساعت های زندگی ما همچنان در ترافیک طاقت فرسا هدر شود .
کمبود محل مناسب برای پارک خودرو، تنها به شهر تهران و شهروندان آن محدود نمی شود و این دغدغه مشترک مسئولان شهری و مردم در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و کلان شهرهاست، این مشکل را ناشی از ناهمخوانی سرعت سرسام آور تولید خودرو و روند تدریجی توسعه زیرساخت های شهری می دانند که مسائل و مشکلات متعددی را در شهرهای پر جمعیت ایجاد می کند و از جمله آنها، معضل جای پارک و ترافیک طولانی و اتلاف وقت شهروندان است .
در خیابانی که به علت حفاری و کنده کاری های مکرر توسط شهرداری و مخابرات و غیره ...عرض خیابان باریک شده ، رانندگان این محل برای پارک خودروی ساکنین فاقد پارکینگ چه باید کنند و رانندگان برای پیدا کردن جای پارک مجبورند به آرامی حرکت کنند و هنگام حرکت چندین بار ترمز بگیرند که رانندگان پشت سر آنها نیز چاره ای جز حرکت آهسته و توقف های بسیار ندارند. این موضوع باعث کندی حرکت و عبور و مرورخودروها و ایجاد ترافیک سنگین می شود .

یکی از شهروندان می گوید :

« گاهی که مجبور باشم از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنم به علت فقدان پارکینگ شخصی مجبورم ساعت ها برای یافتن جای پارک در خیابان ها دور بزنم ، ضمن مصرف سوخت بیشتر و آلودگی هوای شهر و هزینه های افزون تر ساعت ها از وقت شهر وندان بیهوده هدر می رود  . »

سوال اینجاست مجتمع های به این خوبی و شیکی چرا پارکنیگش به اندازه طبقاتش نیست ، البته شهرداری های هر محل می توانند پارکینگ های محلی برای هر منطقه در نظر بگیرند چون هر روز صدها خودروی داخلی و خار جی به چرخه حمل و نقل شهرها افزوده می شود و خیابان ها مملو از ماشین ها و تردد قفل شده ؛ به راستی مقصر این نابه سامانی این شهر بزرگ چه کسی است؟

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص ناهماهنگی بین تعداد پارکینگ های شهر تهران و میزان عوارضی که شهرداری از شهروندان برای پارکینگ می گیرند، عنوان می کند: «بر اساس مصوبات قبلی شورای شهر قرار بود حساب خاص و صندوقی در شهرداری تهران ایجاد شود تا کلیه عوارضی که تحت عنوان « عوارض پارکینگ » از شهروندان گرفته می شود، به آن واریز و از محل این پول ها پارکینگ های طبقاتی در سطح شهر به ویژه در مناطقی که امکان تأمین پارکینگ در آنها محدود است، ساخته شود ولی متأسفانه این مصوبه توسط شهرداری اجرا نشد .
هر روز صبح صدها هزار نفر برای رفتن به محل کار خود در حال تردد هستند . آن ها به علت عدم وسیله نقلیه عمومی مجبورند از وسیله شخصی استفاده کنند که این کار به آلودگی بیشتر هوای شهر دامن می زند .

آمارها حاکی از این است که چرا شهرداری در این مدت عوارضی که تحت عنوان عوارض پارکینگ از شهروندان گرفته در راستای تأمین پارکینگ طبقاتی هزینه نکرده است ؟

با این حساب مشکلاتی مثل ترافیک و نبود جای پارک و ضعف در ناوگان حمل و نقل عمومی را چگونه می توان برطرف کرد؟

پس با تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل ، عدم استفاده شهروندان از وسیله شخصی ، طرح زوج و فرد خودروها ، سامان دهی خودروهای مسافرکش و ساختن پارکینگ های طبقاتی در محله های شلوغ و پر تردد می توان معضلات جامعه را کاهش داد و سفر درون شهری ایمنی را به دور از هر تنش و شلوغی و با تنفس هوای پاک تجربه کرد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 29 آبان 1394 13:39 خوانده شده: 2816 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور