با عنایت به دستورالعمل اجرایی سال جدید تحصیلی و ثبت نام فرزندان فرهنگیان در مدارس ( بخشنامه 24711 / 400 معاونت آموزش متوسطه ) به اين وسيله موارد ذيل را جهت اطلاع و تنوير افكار مسئولان محترم به عرض مي رساند :
1 ـ يكي از مطالبات درون سازماني همكاران فرهنگي « تحصيل رايگان فرزندان همكاران » مي باشد ، ليكن بخشنامه شهريه ثابت و هزينه كلاس هاي فوق برنامه به گونه اي تنظيم شده كه داراي اشكال قانوني و حقوقي است .
2 ـ طبق بخشنامه فقط دريافت شهريه ثابت از فرزندان فرهنگي در مدارس ممنوع شده است و هزينه كلاس هاي فوق برنامه از همكاران دريافت مي شود .
ميزان شهريه ثابت و كلاس هاي فوق برنامه از سوي آموزش وپرورش به طور قانوني و علني مشخص نشده است و بخشنامه مربوطه شفاف به همکاران و اولیاء اطلاع رسانی نمی شود .
½- مدیران مناطق ( البته با نشان دادن چراغ سبز و یا با حرکت چراغ خاموش خود ) به همراه مدیران مدارس از این خلاء ، سوء استفاده می نمایند.
3ـ مخفي كاري و اطلاع رساني غلط و سليقه اي و ناقص مديران و نظارت ضعيف و سئوال برانگيز اداره كل در اين زمينه قابل تأمل است .
4 ـ اختياري بودن كلاس هاي فوق برنامه در مدارس دولتي و خاص تبديل به اجبار شده است چرا كه مديران بدشان نمي آيد از اين نمد براي خود كلاهي ببافند .
دريافتي حق الزحمه مديران را بررسي كنيد .
5 ـ كلاس هاي فوق برنامه از نظر ارزش و ضرورت و نیاز و مهم تر از همه نحوه اجراء ( بی کیفیت و بدون اثر بخشی لازم و بی برنامگی ) خود مشكلات شخصيتي و ساختاري در ذهن و رفتار دانش آموزان ايجاد مي كند كه در اين مجال قابل طرح نيست و بهتر است از دانش آموزان تحقيق و پرسش شود .
6 ـ درخواست و مطالبه به حق همكاران فرهنگي در تحصيل رايگان فرزندان شان بايد به عنوان يك مطالبه قانوني مطرح و اجراء شود .
7 - بیشترین آمار سوء مدیریت و تخلف مالی بر اساس شکایات مطرح شده از سوی اولیاء و همکاران در همین زمینه انجام می شود .
بخش مهم دیگری از سوء عملکرد مدارس در زمینه هزینه های سرویس دانش آموزی است که توسط پیمانکاران و مدارس در حق اولیاء اجحاف و ظلم مضاعف می شود .
8ـ بخشنامه ها و قوانین بايد شفاف و صريح و بدون حاشيه براي اولیاء و همكاران محترم بيان و اجراء شود و نظارت و برخورد جدی را از سوی نهادهای نظارتی مانند کمیسیون های مجلس , سازمان بازرسی و تخلفات اداری و . . . را می طلبد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / " صندوق ذخیره فرهنگیان در جوابیه ای که برای روزنامه قانون ارسال کرده است مدعی شده است : " براساس يك نظرسنجي ملي كه از بيش از 6000 نفر از فرهنگيان سراسر كشور در اسفند 1393 انجام شد، حدود 60 درصد از فرهنگيان از فعاليت هاي مؤسسه ابراز رضايت كرده و حدود 90 درصد از فرهنگيان شركت كننده در نظرسنجي نيز گفتهاند كه نسبت به مديران مؤسسه و فعاليتهاي آن اعتماد دارند."
در نظرسنجی که در سخن معلم انجام شد ( این جا ) ، 89 درصد فرهنگیان فعالیت های این موسسه را " ضعیف " ارزیابی نمودند .
" صندوق دخیره فرهنگیان معتقد است که اعلام نظر باید مستند باشد در حالی که منبع این نظرسنجی اعلام نشده است ضمن آن که پرتال این موسسه تاکنون در صفحه خود ، فعالیت این صندوق را در معرض داوری فرهنگیان و معلمان قرار نداده است .
پبیشنهاد « گروه سخن معلم » به مسئولان این صندوق ایجاد یک صفحه نظرسنجی در پرتال وزارت آموزش و پرورش است .
با آغاز سال تحصیلی دانشآموزان معمولاً با مشکلی مواجه میشوند که در رسانهها کمتر به آن پرداخته میشود: نداشتن فضای مناسب برای درسخواندن و انجام تکالیف درسی در خانه. مساحت خانهها نسبت به چند دهۀ پیش کاهش یافته و امروزه بسیاری از خانوادهها در آپارتمانهای کمتر از ١٠٠ متر زندگی میکنند. معاشرتهای دوستانه و خانوادگی نیز مزید بر علت میشود تا دانشآموزان فضای آرام و مناسب برای درسخواندن نداشته باشند. کتابخانههای عمومی نیز اغلب با مراجعان بسیار روبهرو هستند و امکان پذیرش بسیاری از دانشآموزان را ندارند. کتابخانههای دانشگاهها نیز معمولاً منحصر به اعضای خود آنهاست و پذیرای مراجعان بیرون از موسسه بهویژه دانشآموزان نیستند.
پس چه باید کرد؟
کاری که میتواند تا حدودی به حل این مسئله کمک کند ایجاد قرائتخانه در محلات مختلف است. قرائتخانه ساختمانی است که میتواند یک یا چند طبقه باشد با میز و صندلی، نور مناسب و تهویه و نیز پریزهای برق متعدد برای کامپیوتر مراجعهکنندگان، همین! تفاوت آن با کتابخانه در این است که نیازی به تهیّه کتاب، قفسه، کامپیوتر، ملزومات دیگر و چندین کارمند ندارد. یک سرایدار- نظافتچی و یک مسئول برای آن کافی است.
یعنی با هزینهای بسیار کمتر از کتابخانه میتوان در تهران و سایر شهرها قرائتخانه ایجاد کرد. نگارنده که سالها در چند کتابخانه کار کرده است براساس تجربیات خود میتواند بگوید که از اکثر کتابخانهها نیز بهعنوان قرائتخانه استفاده میشود یعنی بسیاری از مراجعان کاری به مجموعه کتابخانه ندارند و اغلب برای انجام تکالیف درسی چه دبیرستانی و چه دانشگاهی به کتابخانهها میروند. البته پیشنهاد تأسیس قرائتخانه بهمعنای آن نیست که از تأسیس کتابخانههای تازه و گسترش و تجهیز کتابخانههای فعلی چشم بپوشیم.
در کنار شهرداریها که باید متولّی اصلی این کار باشند خوب است نیکوکارانی که به ساختن مدرسه میپردازند در کنار آن ساختن قرائتخانه را نیز در نظر داشته باشند و به آن همّت گُمارند. اهمیت قرائتخانه در امر آموزش اگرچه در حد مدرسه و کتابخانه نیست ولی بهعنوان مکمّل خدمات آموزشی میتواند کمک شایانی به موفقیت تحصیلی دانشآموزان کند.
روزنامه شرق
گروه اخبار /
محمد دیمه ور با بیان این که تعلیم و تربیت در اسلام واژه مقدسی است، اظهارکرد: معلمینی که برای تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تلاش می کنند، نقش به سزایی در نهادینه کردن فرهنگ عشق و ایثار در نظام تعلیم و تربیت ایفا می کنند که این خود رضای پروردگار و اجر اخروی را به دنبال دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ارائه برنامههای انجام شده ایران در خصوص آموزش فراگیر مقطع دبستان پرداخت و تصریح کرد: از سال 2000 که برنامه جهانی آموزش برای همه تصویب شد، پوشش تحصیلی برای تمام کودکان به خصوص دختران، کودکان در شرایط ویژه مناطق مرزی و محروم، دانشآموزان ویژه به طور رایگان و با کیفیت به طور جدی اجرا شد.
وی افزود : نرخ ماندگاری که از شاخصهای کیفی آموزش است از سال شروع برنامه آموزش برای همه از 88 درصد به 95 درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع از شاخصهای امید بخش است.
دیمهور موضوع حمایت از دانشآموزان استثنایی را مورد اشاره قرار داد و افزود: دانشآموزان نیازمند نگاه ویژه در مدارس خاص و استثنایی از 71856 نفر به 71430 کاهش پیدا کرده است.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به تشریح طرح آموزش تلفیقی پرداخت و اضافه کرد: در این طرح، دانشآموزان استثنایی در کنار دانشآموزان عادی مشغول به تحصیل شدهاند؛ این طرح به طور آزمایشی در چند استان کشور برگزار شد و امسال وارد مرحله جدیدی از توسعه آموزش فراگیر تلفیقی شدهایم.
وی با بیان این که آموزش و پرورش تلفیقی با کمک آموزش و پرورش استثنایی برنامههایی برای توانمند سازی معلمان تصویب کرده است ؛ یاد آور شد : در یکی از این برنامهها به ازای هر دانشآموز با نگاه ویژه در مدارس عادی، 3 نفر از سقف افراد کلاس کم میشوند.
ایلنا
به استحضار می رسانم اداره ی آموزش و پرورش کاشان با اطلاع از مصوبه ی مجلس درخصوص « غیرقانونی بودن واگذاری مدارس تحت عنوان مدارس حمایتی به بخش خصوصی » ،در یک اقدام کم نظیر و حتی بی نظیر تعدادی از مدارس ابتدایی این منطقه را به بخش خصوصی (تحت عنوان مدارس حمایتی) واگذار نموده که تعدادی از آن ها عبارتند از:
" دبستان پسرانه ی سیدحاجی طباطبایی (دوره ی دوم) ، دبستان انصارالحسین لتحر(دوره ی اول و دوم) ، دبستان شهدای انقلاب اسلامی (دوره ی دوم) ، دبستان شهید ارشدی خزاق (دوره ی اول و دوم ) ، دبستان روستای مشکات (دوره ی اول و دوم) ، دبستان ملافتح اله (دوره ی اول) ، دبستان شهید صدوقی طاهرآباد ( دوره ی اول و دوم ) ، دبستان پسرانه ی شهرک 22 بهمن (دوره ی اول و دوم ) و چندین مدرسه ی دیگر."
البته ساکنین منطقه ی طاهرآباد با تجمع در اداره ی آموزش و پرورش و بیرون کردن معلمانی که از طرف شخص اجاره کننده به مدرسه آمده بودند، رئیس اداره را مجبور کردند مدرسه را از طرح مدارس حمایتی خارج کند که این کار بازتاب زیادی در سطح منطقه ی کاشان داشته است .
مورد دیگر این که ، اکثر افرادی که به عنوان معلم در این مدارس به کار گرفته شده اند خانم هستند و در پایه های چهارم، پنجم و ششم مدارس پسرانه تدریس می کنند و دوره های مربوطه را اکثرا" ندیده اند.
آیا از نظر قانونی ، رئیس اداره آموزش و پرورش کاشان اجازه ی این کار را داشته است؟
مگراین کار خلاف مصوبه ی مجلس شورای اسلامی نیست؟
از شما نمایندگان محترم تقاضا داریم به داد مردم این منطقه و آموزش و پرورش آن برسید.
باتقدیم احترام
اصغر حسین زاده ؛ فرهنگی بازنشسته- کاشان
همراه 09132622923
رونوشت :
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
کمیسیون اصل 90 مجلس
فراکسیون فرهنگیان مجلس
کمیته آموزش و پرورش مجلس
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش در جمع اساتید دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران اظهار داشت: اعتقاد داریم که آموزش و تعلیم و تربیت اگر با ایجاد انگیزه در شاگردان به وجود نیاید معنی واقعی خودش را نخواهد داشت و برای کودکان همچون بار گرانی خواهد بود.
وی افزود: آموزش اگر با عشق توأم باشد راه گشا و راهبر آینده عزیزان ما خواهد بود و این امر زمانی تحقق پیدا میکند که انگیزه آموزش دادن و یادگیری وجود داشته باشد.
گرد تصریح کرد: برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان بهترین راه ورود به بحث کیفیت بخشی و ایجاد رقابت سالم و تحرک و نشاط در مدارس است.
وی ضمن ابراز خوشحالی از تصویب بازگشت امتحانات به مدارس آموزش از راه دور در مدارسی که مدیر موظف دارند، افزود : با درایت وزیر آموزش و پرورش و حمایت دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش و تلاشهای مستمر مدیریت آموزش از راه دور این مصوبه به تصویب شورای عالی رسید که امیدواریم این قدمی برای اعتماد سازی دو جانبه باشد و یک فضای مناسب به همراه آرامش روحی و روانی را در مدارس ایجاد کند.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در ادامه عنوان کرد: آموزش از راه دور یک فرصت طلایی برای کسانی است که امکان حضور رسمی در مدارس را ندارند، گرچه فرهنگ کار گروهی، مشارکت و گذشت اجتماعی در با هم بودنها رخ میدهد، اما ما باید هنرمان در این باشد که عزیزانی که دسترسی به این امکانات را ندارند را با فرهنگ اصلی تعلیم و تربیت آشنا کنیم.
وی گفت: برگزاری جشنوارهها میتواند یکی از راههای شناختن برای آنچه که در مدارس آموزش از راه دور میگذرد برای مردم باشد و ما میتوانیم با برگزاری جشنوارهها برای فرهنگیان و مردم، اهدافمان را بشناسانیم.
انتهای پیام/
فارس
گروه گزارش/ روزانه پیام های مختلف و فراوانی از سوی همکاران محترم فرهنگی از اقصی نقاط کشور برای سخن معلم مبنی بر عدم پرداخت کامل " پاداش پایان خدمت بازنشستگان " ارسال می گردد .
نامه زیر توسط بازنشسته محترم جناب آقای " مسعود قفقازی " برای گروه سخن معلم ارسال گردیده است .
امید که صدای این همکاران شنیده شود
آموزش و پرورش رسمي وقتي آغاز ميشود كه هفت سال نخست عمر كودكان در خانواده و جامعه سپري شده است و طبق نظريه روانكاوان و رفتارگرايان بخش بزرگي از ساختمان شخصيت افراد در همان هفت سال نخست شكل ميگيرد بنابراين در اين بخش والدين نقش اساسي برعهده دارند.
پس از سپردن كودكان به مدارس باز هم بيش از دوسوم زمان زندگي آنها خارج از مدارس و بيشتر در كنار والدين سپري ميشود .بنابراين خانوادهها و والدين در كنار معلمان و مربيان نقش گسترده و موثري را در تربيت كودكان و نوجوانان دارند. در آموزش مفاهيم زندگي نقش والدين از جهتي مهمتر نيز است.
آموزش حقوق يكي از وظايف تربيتي است كه در كنار آموزش مسووليتها بايد مورد توجه جدي والدين قرار گيرد اما متاسفانه والدين به دلايل مختلف و توجه افراطي به فرزندانشان كمتر به مسووليتهاي آنها توجه دارند و بيشتر در تلاش هستند تا به خواستههاي فرزندان خود با كمترين مقاومتي پاسخ دهند.
در اين مسير آنقدر زيادهروي صورت ميگيرد كه ابتداييترين مسووليتهاي كودكان و نوجوانان به والدين محول شده و تا سنين بالاتر نيز توسط پدران و مادران انجام ميگيرد؛ مسووليتهايي كه در زندگي روزمره به طور طبيعي بايد بر دوش فرزندان باشد اما اين اشتباه والدين موجب شده حتي فرزندان هم تصور كنند اين تكاليف والدين است و براي خود حق قايل ميشوند به همين دليل اين رويكرد و نقش افراطي باعث شده است تا هنگام ورود به عرصه اجتماع چه در حوزه كاري و چه در حوزه زندگي مستقل به شدت آنها دچار مشكل شوند. اصطلاحي كه اين روزها بيشتر شنيده ميشود كه نسل جديد پرتوقع شدند شايد به زبان سادهتر بيانگر همان مدعي بودن حقوق بيش از حد است.
از سوي ديگر در كنار افراط توجه خانوادهها به حقوق كودكان و نوجوانان و تفريط در توجه به مسووليتها يا تكاليف آنها، متاسفانه مدارس برعكس خانوادهها تكليفمحور هستند و كمتر به حقوق دانشآموزان توجه دارند.
هر قدر كه خانواده بلهقربانگوي فرزندان است حالا در مدارس دانشآموزان بايد بلهقربانگوي مديران و معلمان باشند. اين فضاي دوگانه خانه و مدرسه و نقشهاي تكبعدي والدين و معلمان و مربيان نابه ساماني عميق و گستردهاي را در ذهن و رفتار كودكان و نوجوانان ايجاد كرده است. به اين معنا كه جايگاه حقوق و مسووليتها و نسبت اين دو در نقشهاي كه به عنوان فرزند، شاگرد، شهروند، دوست و... دارند نامشخص و مبهم است. اين نابه ساماني كه ناشي از حقوق محور بودن خانواده و تكليفمحور بودن مدارس است يك نقص بزرگ تربيتي است؛ نقصي كه اثرات خود را در جامعه نيز گذاشته است.
بزرگسالاني كه خروجي اين سيستم هستند بيشتر در وادي افراط و تفريط قرار دارند يا با ژستهاي حق به جانب به همه چيز و همه كس معترضاند و همه چيز را زير سوال ميبرند و خود را تبرئه ميكنند يا اينكه چنان سر در لاك تكاليف و مسووليتها فرو بردهاند كه در برابر بزرگترين نقض حقوق خود واكنش نشان نميدهند. به عبارتي آن افراط و تفريط در حقوق و مسووليتها اين فعاليت افراطي و تخريبي و انفعال گسترده را به دنبال دارد.
به نظر ميرسد خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد كه يكي سنتي و ديگري مدرن است نيازمند تغيير و تحول در نقشها و توجه متعادل و متوازن در وظايف آموزشي و تربيتي است تا شهرونداني رشد يافته و بالغ و همهجانبه تحويل جامعه دهند.
روزنامه اعتماد
" اگرچه این دانشگاه ( فرهنگیان) در ذیل وزارت آموزش و پرورش تعریف شده است و مربوط به آموزش و پرورش است، لیکن آموزش عالى باید همه ى پشتیبانى هاى ممکن را از این دانشگاه ها بکند.... (مقام معظم رهبری ) "
سخن گفتن از مشکلات متعدد آموزشی و صنفی و رفاهی دانشگاه فرهنگیان آن قدر تکرار شده که کمتر کسی است که از آنها اطلاع نداشته باشد، هرچند در این چندسال که از تاسیس آن می گذرد بسیاری از آنها حل نشدند و با نجابت و شکیبایی دانشجو معلمانی که ارزش رسالت خویش را بیشتر از هر چیزی می دانستند تحمل می شوند، دانشجویانی که مشکلات و محدودیت های بسیاری را به امید فردایی بهتر تحمل می کنند ؛ اما ابلاغ قانون جدید از سوی دولت مبنی بر امکان ادامه تحصیل کارکنان دولت تنها در یک مقطع ، همه ی دانشجومعلمان رنج کشیده را مبهوت و ناامید از آینده کرد .
اما این همه ی مشکل نیست، چون مساله از جایی حادتر می شود که در ماه های اخیر اقدامات لازم برای تغییر احکام استخدامی دانشجو معلمان از آزمایشی به قطعی درحال انجام است و این یعنی دانشجو معلمانی که حکم رسمی آنها با مدرک دیپلم صادر می شود و پس از طی دوران ۴ ساله ی دانشگاه فرهنگیان مدرک تحصیلی آنها به لیسانس ارتقا پیدا می کند عملا تنها فرصت ادامه ی تحصیل آنها از بین رفته و امیدهای آنها برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بر باد می رود.
مساله ایی که به شکل تعجب آوری پارادوکسی بزرگ با طرح رتبه بندی معلمان ایجاد کرده است ؛ از یک سو در طرح رتبه بندی مسئولین وزارت خانه معلمان را ترغیب به ادامه ی تحصیل می کنند و از سوی دیگر با ابلاغ قانون مذکور اجازه ی ادامه ی تحصیل از فرهنگیان همانند دیگر کارمندهای دولت سلب می شود، قانونی که اجرای آن درمورد معلمان تناقضی انکارناپذیر با توجه خاص دین مبین اسلام به معلمان و تاکیدات مقام معظم رهبری درمورد توجه به معلمان ایجاد کرده است .
معلمانی که امروز از سویی سال هاست شعارشان « اطلبوالعلم من المهد الی اللحد » بوده و در طرح رتبه بندی معلمان ترغیب به ادامه تحصیل شده و از سوی مقابل حق ادامه ی تحصیل از بسیاری از آنها سلب شده است.
لذا امیدواریم هیئت دولت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش همه ی تلاش خود را کرده تا فرهنگیان علی الخصوص دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از این قانون جدید مستثنی شوند تا در سال های نه چندان دور با آموزش و پرورشی متعالی تر مواجه شویم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید