وقتي جهان از زير خاكستر جنگهاي جهاني سربرآورد ، نخستين خواست بشر پس از تجربه «جنگ» برقراري «صلح» بود. جامعه ملل در نخستين سال پس از جنگ دوم جهاني ملل را به اتحاد براي «صلح» فراخواند.
خاكسترهاي جنگ كه كنار زده و علل و ريشههاي آن كاويده شد حاصل تاملهاي انديشمندان و نتيجه تبادل نظر نمايندگان ملل اين بود كه هر جنگي ابتدا در «ذهن بشر» روي ميدهد سپس در ميدان جنگ عينيت پيدا ميكند.
سرانجام چند سال گردهمايي نمايندگان ملل در سازمانهاي جهاني اين بود كه جنگ ريشهكن نخواهد شد مگر به ياري «آموزش» و صلح برقرار نخواهد شد مگر به كمك «آموزش» و بشر توسعه نخواهد يافت مگر اينكه بذرهاي توسعه با آموزش در ذهن انسانها كاشته شود.
اهميت اين موضوع در سرنوشت جهان مشترك، ملل متحد را بر آن داشت تا سازماني مستقل را مامور حمايت از فعاليتهاي علمي، فرهنگي و آموزشي كند تا دولتها را وادار كنند در اين مسير سرمايهگذاري و تلاش بيشتري داشته باشند و همكاريهاي بينالمللي را در اين راستا گسترش و توسعه بخشد.
يونسكو از زمان آغاز فعاليت خود برنامههايي را به منظور تحقق اهداف خود به دولتها ارايه ميداد؛ برنامههايي كه حاصل همانديشيهاي اعضاي اين سازمان جهاني بوده است و اجراي آن از سوي دولتها منجر به كاهش فاصلهها در جهان توسعه يافته و جهان عقبمانده ميشد.
در دو دهه اخير تمركز يونسكو بر آموزش به منظور دست يابي به توسعه پايدار و تحقق جامعه پايدار بوده است و مقايسه كشورهاي عقبمانده، در حال توسعه و توسعه يافته آشكارا علل عقبماندگي و رمز و رازهاي توسعهيافتگي را نمايان ميسازد و استناد شاخصهاي تعيينكننده و تضمينكننده توسعه يونسكو توصيههايي را به كشورها به ويژه دولتها داشته است.
در تازهترين اعلاميه اين نهاد بينالمللي، يادگيري و ياددهي مستمر و توانمندسازي معلمان را به عنوان يك ضرورت در آغاز هزاره سوم مورد تاكيد قرار داده است به اين معنا كه آموزش از حصار زمان و مكان و اشخاص خارج شده و فرآيند آموزش يك فرآيند هميشگي و همه جايي است كه بايد همه اعضاي جامعه هم ياد دهند و هم ياد گيرند و اين ياد دادنها و يادگيريها توقف ندارد و به عبارتي جامعه يادگيرنده را تشكيل ميدهد.
بنابراين ترديدي باقي نميماند كه همه چيز در گرو توانمندسازي معلمان است؛ معلماني كه بايد بار اصلي چنين جامعهاي را بر دوش كشند و بذر صلح را در ذهن كودكان و نوجوانان بكارند و افق توسعه متوازن را در نگرشهاي آنها ايجاد كنند و به داشتن جامعهاي پايدار متكي بر شهرونداني آموزشديده اطمينان دهند.
بديهي است داشتن چنين معلماني نيازمند مديريت منابع انساني و اتخاذ راهكارها و سياستهاي هوشمندانه در جذب، نگهداري و ارتقاي افراد علاقهمند و مستعد است.
روزنامه اعتماد
گروه اخبار / معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به نظام جدیدی آموزشی (نظام ۶،۳،۳) و حذف کلاس اول دبیرستان از مقاطع تحصیلی گفت: هیچ دبیری را به اجبار در مقطع ابتدایی به کار نمی گیریم.
عبدالرسول احمدی انتفاد کردن را حق همه فرهنگیان دانست و گفت: از دل انتقادات سازنده است که می توان به با جامعه فرهنگیان استان به یک زبان مشترک رسید و اداره کل آموزش و پرورش فارس این آمادگی را دارد که بهترین پیشنهادات فرهنگیان را عملیاتی کند.
وی افزود: بعد از استقرار نظام جدید آموزشی یا همان نظام ۳ - ۳ - ۶ یک پایه به دوره ابندایی اضافه شد و یک پایه از دوره متوسطه کم شد.این نظام آموزشی که بدون هیچ زیر ساختی اتفاق افتاد هم نیروی انسانی، هم فضای فیزیکی و هم محتوای دروس را تغییر داد. از طرفی نظام یاد شده از الزامات آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس نسبت بین معلم و دانش آموز را در نظام های پیشرفته درسی ۱ به ۱۵ خواند یعنی به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک معلم وجود دارد اما در ایران به ازای هر ۱۱ دانش آموز یک معلم داریم که این نشان می دهد جمعیت معلمان ما نسبت به دانش آموزان از متوسط نظام های پیشرفته بیشتر است اما با وجود سیستم جدید آموزشی و اضافه شدن یک پایه به مقطع ایتدایی و کم شدن یک پایه در مقطع متوسطه، اکنون با کمبود معلم در مقطع ابتدایی و افزایش دبیر در مقطع متوسطه روبرو هستیم که برای رفع این مشکل مجبور شدیم از نیروهای موجود استفاده کنیم .
احمدی با بیان اینکه مقطع ابتدایی حساس ترین مقطع نظام آموزشی است و باید بهترین آموزگاران را در این مقطع به کار گرفت،گفت:با شروع به کار سیستم جدید آموزشی بیش از ۷۰۰ معلم در نواحی چهارگانه شیراز در مقطع ابتدایی کسری داشتیم که سعی کردیم با استفاده از نیروهای سایر مقاطع تحصیلی این کمبود نیرو را جبران کنیم به همین منظور سال گذشته ۵ میلیون ساعت آموزش ضمن خدمت داشتیم تا مقطع ابتدایی ما دچار آسیب نشود.
وی در عین حال تاکید کرد: سعی کردیم با اهرم های تشویقی و راهکارهای ارشادی نیروها را به کار گیریم و تحت هیچ عنوان پست کسی را تغییر نمی دهیم مگر اینکه خودش بخواهد.
معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به اینکه آیا تغییر و جابه جایی نیروهای آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی باعث آشفتگی و سر درگمی معلمان و مدیران آموزش و پرورش نمی شود گفت:بخش عمده ای از نیروهای بین مناطق تغییر نمی کنند و ما نیز تغییرات را بر اساس درخواست همکاران فرهنگی انجام می دهیم و جابه جایی ها بر اساس امتیاز افراد صورت می گیرد ، اما قبول می کنم که نظام جدید آموزشی ما را مجبور به تغییراتی هم کرده است چرا که در همه مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شیراز ما شاهد کاهش شدید نیروهای مقطع ابتدایی و افزایش نیروهای مقطع متوسطه بودیم.
احمدی تاکید کرد: در شیراز سامانه هوشمند اجازه ورود به مقطع متوسطه را نمی دهد اگر هم کسی بخواهد بیاید باید تیک ابتدایی را بزند.ما نیز آنها را بر همین اساس در مدارس شیراز آماده می کنیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا نمی شود از اضافه کار برخی نیروهای متوسطه کم کرد تا دبیران این مقطع مجبور نشوند به مقطع ابتدایی بروند گفت: در شیراز و در مقطع متوسطه چون نیروی مازاد داریم اصلا اضافه تدریس نمی دهیم که بخواهیم کم کنیم.
معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس خاطر نشان کرد: هر معلم حداقل باید ۲۰ ساعت تدریس داشته باشد و هر کس بیش از ۴ ساعت در هفته کسری داشته باشد شیوه نامه سامان دهی ۱۰ درصد از فوق العاده شغل او کم می کند اما هیچ تفاوت و تمایزی بین نیروهایی که به اصطلاح مازاد معرفی شده اند با دیگر نیروها وجود ندارد و از حقوق آنها چیزی کم نخواهد شد.
احمدی توقعات برخی از فرهنگیان که تعداد آنها را بسیار کم خواند نابه جا دانست و گفت:
عده بسیار کمی از همکاران فرهنگی انتظار دارند مریض باشند،مرخصی هم استعلاجی هم نگیرند بیکار هم بگردند حقوق هم بگیرند ! نمی شود که برخی در دفتر مدرسه بیکار بنشینند مزایا هم بگیرند !
وی تاکید کرد بر اساس مقررات نیرو را هر کجا ما تشخیص دادیم باید مشغول به کار شود در عین حالی که حفظ شان و جایگاه معلم در هر شرایطی بر ما واجب است.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ترمیم حقوق معلمان و فرهنگیان گفت: اولویت قرار دادن مسئله معیشت معلمان در کلام رهبر انقلاب تحقق رسالت مد نظر ایشان است و همه می دانیم تربیت انسان های سخت کوش،با ایمان و خلاق از جمله مهمترین رسالت معلمان است که تقویت معیشت این قشر انگیزه شان را دو چندان می کند . اما متاسفانه سال هاست حقوق معلم شهر و روستا تفاوت بسیار اندکی دارد و بر اساس برخی سیاست های غلط گذشته تن پروری و تنبلی ارزش شده است!
احمدی در پایان آموزش و پرورش را به یک خانه شیشه ای توصیف کرد که همه چیزش شفاف و آماده پاس خگویی در همه حوزه هاست.
وی گفت: از انتقادات و پیشنهادات فرهنگیان و اصحاب رسانه با آغوش باز استقبال می کنیم و هرگز نقطه نظرات خود را تنها راه برون رفت از مشکلات نمی دانیم چرا که به خرد جمعی احترام می گذاریم و معتقدیم جامعه فرهنگیان از جمله آگاهان و صاحب نظران در حوزه های مختلف علمی فرهنگی و اجتماعی هستند.
خبر پارسی
فراخوان اخیر وزارت آموزش و پرورش برای استخدام پیمانی حدود 3700 نفر با واکنشهایی در میان افکار عمومی جامعهی ایران و به خصوص زنان مواجه شد. زنان جوان ایرانی وقتی با سهمیه 20 درصدی زنان در فراخوان استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش مواجه شدند آن را یکی دیگر از مصادیق تبعیض علیه زنان دانستند.
در شرایطی که میزان زنان دانشجو در دانشگاههای ایران از مردان بیشتر است دور از ذهن هم نیست که زنان انتظار داشته باشند پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلیشان جذب شوند. سالهاست که زنان به دلایل و توجیهات متعددی از جمله نامناسب بودن برخی مشاغل با روحیات و خلقیات زنانه از بازار کار محروم میشوند ولی این بار در مورد شغل معلمی نمیتوان این توجیه رایج را دوباره به کار برد و بهانهای برای سهمیه 20 درصدی زنان در مقابل سهمیه 80 درصدی مردان برای شغل معلمی دست و پا کرد.
آن گونه که در رسانهها مطرح شده دلیل استخدام چهار برابری مردان نسبت به زنان در فراخوان اخیر وزارت آموزش و پرورش آن است که مدیران این وزارتخانه قصد دارند نسبت جنسیتی فعلی وزارتخانهی خود را که به سود زنان است رفته رفته به سمت مردان تغییر دهند و توازنی بین تعداد معلمان زن و مرد شاغل در این وزارتخانه برقرار کنند.
این مقاله قصد پرداختن به تبعیض جنسیتی و اجحاف اعمال شده در حق زنان جویای کار را ندارد؛ هدف این مقاله طرح مسئلهای در خصوص پیامدهای امنیتی برنامهی مردانهسازی ساختار وزارت آموزش و پرورش است ؛ نکتهای که به نظر میرسد مدیران وزارت آموزش و پرورش از آن غافل هستند.
بیش از یک دهه است که معلمان در دولتهای مختلف به دلیل شرایط بد معیشتی و تفاوت فاحش حقوق پرداختی به معلمان در مقایسه با کارکنان سایر دستگاههای دولتی دست به تحصن، اعتصاب و سایر شیوههای اعتراضی مسالمتآمیز زدهاند.
تقریبا میتوان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی معلمان اولین قشری بودند که مطالبات صنفی خود را به صورتی فراگیر و سازمانیافته در تمام نقاط کشور با روشهای مسالمتآمیز اعتراضی بیان کردند و از اواخر دههی 70 بدین سو همواره هر از چند گاه شاهد اعتراضات صنفی آنها بودهایم.
پیشرو بودن، سازمانیافتگی، تاثیرگذاری بر دانشآموزان،فراگیری و نرم بودن اعتراضات معلمان باعث شده که تکتک حرکتهای آنها در راستای مطالبات صنفیشان تابوشکنی بزرگی در ساختار سیاسی-اجتماعی ایران محسوب شود. روشهایی که نهادهای امنیتی در قبال برخی حرکتهای دانشجویی و کارگری به کار بردهاند تقریبا در قبال معلمان یا اساسا امکان کاربرد نداشته و یا جواب نداده است و به همین دلیل بر پیچیدگی امنیتی مسئلهای به نام « اعتراضات صنفی معلمان » سال به سال افزوده میشود. ( البته در تراز جهانی نوع و مقدار اعتراضات صنفی معلمان ایرانی قطعا موضوعی غیرامنیتی است و اساسا مسئله هم محسوب نمیشد. مطالبات صنفی معلمان امری قانونی و طبیعی است ولی اگر در تراز جامعهی فعلی ایران بنگریم به دلیل استانداردهای محدودکننده و خط قرمزهای مبهم موجود به ناچار نگاهی امنیتی بر آن غالب خواهد شد.)
حال با توجه به تعدد و تداوم اعتراضات صنفی معلمان در دههی اخیر باید به این سوال پاسخ داد که « تاثیر مردانهسازی آموزش و پرورش بر اعتراضات صنفی معلمان چه خواهد بود ؟»
پاسخ روشن است: « کمک به بیشتر شدن اعتراضات صنفی معلمان»
آمار رسمی و قابل استنادی در مورد نسبت جنسیتی معلمان شرکتکننده در اعتراضات صنفی این قشر در دسترس نیست ولی با تکیه بر مشاهدات و تجربیات شخصی میتوان با اطمینان گفت که معلمان مرد نسبت به معلمان زن مشارکت و فعالیت بیشتری در اعتراضات و تحصنهای صنفی دههی اخیر معلمان داشتهاند.
دلیل مشارکت بیشتر مردان معلم نسبت به زنان معلم در اعتراضات و تحصنهای صنفی با وجودی که تعداد مردان در آموزش و پرورش کمتر است؛ تا حد زیادی روشن به نظر میرسد. اکثریت غالب معلمان زن سرپرست خانوار محسوب نمیشوند و با وجود کم بودن حقوق معلمی به دلیل درآمد شوهرشان مشکلات معیشتی و اقتصادی کمتری دارند و به همین دلیل انگیزه و فشار کمتری برای بیان مطالبات صنفی خود دارند ولی معلمان مرد به دلیل آنکه سرپرست خانوار محسوب میشوند و لزوما هم همسرانشان شاغل نیستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی بیشتری درگیر هستند و به همین دلیل انگیزه و فشار بیشتری برای همراهی در حرکتهای صنفی معلمان دارند. علاوه بر این به دلایل متعدد در تمامی جوامع مردان نسبت به زنان مشارکت بیشتری در اعتراضات جمعی دارند و به همین دلیل امکان حضور یک مرد در اعتراضات و تحصنهای صنفی و اجتماعی بیشتر از یک زن است.
در دههی اخیر ، علیرغم آنکه مردان نسبت به زنان در آموزش و پرورش کمتر بودهاند اعتراضات صنفی معلمان گسترش یافته است و اکثریت معترضان فعال صنفی معلمان ایرانی هم مردان بودهاند ؛ حال اگر قرار باشد نسبت جنسیتی موجود در ساختار وزارت آموزش و پرورش ایران تغییر کند و تعداد معلمان مرد بیشتر شود؛ در نهایت بر تعداد معلمان مشارکتکننده در تحصنها، اعتصابها و سایر حرکتهای اعتراضی معلمان افزوده خواهد شد و قطعا این امر خوشایند مدیران وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای امنیتی کشور نخواهد بود.
تا زمانی که دولت پول کافی برای افزایش حقوق معلمان و توان و برنامه مناسب برای بهبود شرایط معیشتی معلمان را ندارد به خاطر خودش هم که شده بهتر است برنامهی فعلی برای تغییر نسبت جنسیتی در وزارت آموزش و پرورش را متوقف کند وگرنه بیش از معلم مرد، « معلم معترض » استخدام خواهد کرد. در شرایط نامناسب معیشتی معلمان، معلم مرد به معنای معلم معترض است و بیشتر شدن تعداد مردان در ساختار آموزش و پرورش فقیر ایران به معنای بیشتر شدن اعتراضات و معترضان به این ساختار فقیر است.
گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش به مناسبت سیزدهم مهرماه برابر با پنجم اکتبر، روز جهانی معلم پیامی صادر کرد.
سیزدهم مهرماه برابر با پنجم اکتبر، ازسوی سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد « یونسکو » روز جهانی معلم نامیده شده است . روزی برای یاد کرد نقش کلیدی معلمان به عنوان کارگزاران آموزش و تربیت و الگوهای بی بدیل دانش آموزان در سراسر جهان، این گمنامان همیشه آشناست .
معلمی صرفا شغل و حرفه نیست ، بلکه ذوق و هنری عالی وجلوه ی از صفات و قدرت لایزال الهی است چرا که اول معلم عالم وجود مقدس حضرت حق است.
آموزگاران الفبای عشق را می آموزند و از گوهر کلمات ، حدیث زندگی و نیکی ماندگار را در نهاد نوآموزان زمزمه می کنند .
در جمهوری اسلامی ایران، شهادت معلم فرزانه استاد مرتضی مطهری ،بهانه پاسداشت روز ملی معلم و یادآور رسالت راستین انبیا است.
آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید برآن است تا سه مقوله اساسی هویت ، منزلت و معیشت معلمان را بر صدر برنامه ها و مسایل کشور قرار دهد و در این راستا با اولویت دادن تعلیم و تربیت در کنار سایر موضوعات مهم،اساسی و کلان کشوری ،ضمن اصلاح و تغییر نگرش جامعه از مصرفی و هزینه بر بودن آموزش و پرورش به نهادی مولد و سرمایه ساز، بر ارزش های والای معلمی و قدردانی مادی و معنوی جامعه ازآنان نیز همت گمارد.
ما در دولت تدبیر و امید معتقدیم که اساسی ترین سرمایه و ظرفیت در آموزش و پرورش « معلم » است و معلمان کلید حل چالش های اساسی و مزمن آموزش و پرورش و طلایه داران حرکت در مسیر توسعه متوازن ، همه جانبه و پایدار کشور هستند ؛ بنابراین تمام تلاش خود را مصروف فراهم کردن زمینه های مشارکت همه جانبه و واقعی آنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی جامعه می نماییم و در این راستا تمهید مقدمات ایجاد و تقویت انجمن ها و تشکل های علمی ، مدنی و صنفی معلمان و احیای نقش الگویی و تربیتی معلم در جامعه را سر لوحه کار خویش قرار داده ایم .
اینجانب با تبریک فرار رسیدن روز جهانی معلم به آموزگاران و معلمان فرهیخته کشور و آرزوی استقرار صلح و امنیت پایدار و زندگی شرافت مندانه معلمان در سراسر جهان به ویژه کشورهای مسلمان عراق ، سوریه و یمن ، امیدوارم با استمرار حمایت های مسئولان ارشد نظام و همدلی وهم زبانی ملت و دولت ، شاهد عزت ، سرافرازی و سربلندی افزون تر معلمان عزیز کشور باشیم تا نهاد آموزش و پرورش بتواند در مسیر کیفیت بخشی و رشد و بالندگی دانش آموزان گام بردارد و زمینه ی توسعه کشور را بیش از گذشته فراهم آورد .
گروه اخبار /
در حالی که وزیر آموزش و پرورش پیش از این بارها وعده داده بود نظام رتبهبندی معلمان از مهر امسال آغاز خواهد شد، روز گذشته اعلام کرد اجرای کامل این طرح از مهر ۹۵ آغاز میشود.
علياصغر فاني با بيان اينكه موضوع اصلي در نظام رتبهبندي معلمان شايستگيهاي آنهاست، گفت:«امسال بهدليل نبود زمان كافي و اينكه نظام ارزيابي شايستگيها طراحي و اجرا نشد و فقط تطبيق صورت گرفت، نظام رتبهبندي معلمان اجرا نشد و تنها برخي از شاخصهاي شايستگيهاي مصوبه شوراي توسعه مديريت انتخاب شد و براساس آن، معلمان ارزيابي شدند، در رتبههاي موردنظر قرار گرفتند و احكام آنها صادر شد؛ بنابراين امسال فقط سال تطبيق بود».
وي در گفتوگو با خانهملت با اعلام اينكه افزايش حقوق، آخرين صفحه نظام رتبهبندي است توضيح داد: «در اصل، معلمان براساس شايستگيها و توانمنديهاي خود ارتقاي رتبه پيدا ميكنند و متناسب با ارتقاي رتبه از نظام پرداختهاي خاص بهرهمند ميشوند».
فاني با تأكيد بر اينكه معلمان براي ارتقا در سالهاي آينده حتما از مسير نظام شايستگي عبور خواهند كرد، افزود: «كسي كه در حال حاضر رتبه خبره را دارد، اگر بخواهد رتبه بالاتر يعني عالي را بهدست بياورد حتما بايد صلاحيت و شايستگيهايش ارزيابي و سنجيده شود و رتبهاي متناسب با آن شايستگيها به او تعلق گيرد كه اين موضوع از مهر سال 95 اتفاق خواهد افتاد».
اين اظهارات وزير در حالي است كه وي روز گذشته از صدور احكام رتبهبندي حرفهاي براي 70درصد معلمان خبر داد و با بيان اينكه اين كار هنوز به پايان نرسيده، گفت: « كار صدور احكام رتبهبندي حرفهاي معلمان در ادارات به اتمام نرسيده است ».
اوگفت:« ساير افراد مشمول بهتدريج پس از صدور ابلاغ و اخذ امتيازات مربوط، احكام آنها صادر خواهد شد. طي آخرين بررسيها براي حدود 220هزار نفر از مشمولان طرح تا اين تاريخ احكام رتبهبندي صادر نشده كه به محض صدور ابلاغ و احراز شرايط، اين مهم به سرانجام خواهد رسيد».
سيد محمد بطحايي با بيان اينكه بخش زيادي از اين تعداد مربوط به هنرآموزان فني و حرفهاي و كاردانش است كه بهدليل آماده نبودن سيستم صدور ابلاغ ( 1 )، هنوز موفق به اخذ احكام رتبهبندي خود نشدهاند وعده داد كه اين مشكل در چند روز آينده حل خواهد شد.
وي درگفتوگو با خبرگزاري فارس درخصوص شرايط احراز طرح رتبه بندي حرفهاي معلمان نيز توضيح داد: «براساس مصوبات همه آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان، مديران، معاونين تحت شمول طرح رتبهبندي مشاغل معلمان قرار ميگيرند بهطوري كه اگر حداقل 6سال سابقه آموزشي داشته باشند و امتياز لازم براساس مصوبات را بهدست آورند كه طبق پيشبيني آموزش و پرورش حدود 100هزار نفر نميتوانند از مزاياي طرح رتبهبندي حرفهاي معلمان استفاده كنند».
اين در حالي است كه بسياري از معلمان، نمايندگان مجلس و كارشناسان آموزشي به شيوه اجراي اين طرح در آموزشوپرورش انتقاد دارند. اعتراض معلمان در روزهاي گذشته شدت گرفته است. در يك نمونه، معلماني كه كسري ساعات موظف آنها بهدليل عدم نياز آموزشوپرورش بوده، پس از شنيدن اخباري مبني بر عدم امكان استفاده آنها از تمام مزاياي اين طرح گلايه دارند.
پيش از اين گفته شده بود با اجراي اين طرح حداقل ۱۵۰هزارتومان به كف حقوق معلمان اضافه ميشود. براساس مصوبه دولت، معلمان در 5رتبه مقدماتي، پايه، ارشد، خبره و عالي رتبهبندي حرفهاي ميشوند. طبق اين مصوبه، مشمولان طرح طبقهبندي معلمان شامل آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مربيان امور تربيتي، مشاوران، مراقبان سلامت، مديران و معاونان مدارس و مجتمعهاي آموزشي و تربيتي دستهبندي خواهند شد.
حجتالاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش مجلس: سرفصلهاي امتيازدهي در طرح رتبهبندي معلمان ابهام دارد و بايد روشن و شفاف توضيح داده شود تا حقي از كسي ضايع نشود.
هنوز احكام رتبهبندي معلمان صادر نشده است. بنا بود رتبهبندي معلمان از اول مهر اجرا شود كه بهنظر ميرسد كار با تأخير پيش ميرود.
اعتقاد داريم براي ايجاد انگيزه در معلمان بايد هر چه سريعتر اين مسئله سامان پيدا كند.
روزنامه همشهری
( 1 ) « گروه سخن معلم » سال قبل در مورد عدم صدور ابلاغ برای معلمان هشدار داده بود . ( این جا )
قرار است ورزش صبحگاهی در مدارس کشور اجباری شود. شاید این سوال پیش آید که مگر در گذشته ورزش صبحگاهی در مدارس کشور انجام نمیشده که حالا قرار است به صورت اجباری انجام شود.
قانون نانوشته ورزش صبحگاهی از گذشتهها در مدارس کشور وجود داشته است، اما چون دستور یا برنامهای برای آن نبود هر مدرسه میتوانست با این موضوع سلیقهای برخورد کند.
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مورد ورزش صبحگاهی در مدارس کشور میگوید: «در سال تحصیلی جدید به مدت 5 دقیقه ورزش و نرمش صبحگاهی در مدارس انجام میشود. همچنین براساس تفاهم نامه با رادیو ورزش، موزیک مخصوص ورزش صبحگاهی از طریق این رادیو همزمان با صبحگاه مدارس پخش خواهد شد و دانشآموزان با شادابی و نشاط خاصی وارد کلاسهای درس میشوند.»
او میافزاید: «در نظر داریم تا تحرک جسمانی را در مدارس افزایش دهیم؛ زیرا استفاده از فن آوریها باعث شده است تا نسل به سمت چاقی حرکت کند که این کار باعث جنب و جوش در مدارس خواهد شد.»
حمیدی تاکید میکند: «پیشبینی میکنیم 80 درصد دانشآموزان سراسر کشور که حدود 9 میلیون نفر میشوند در ورزش صبحگاهی مدارس شرکت کنند، ضمن اینکه اولیای دانشآموزان هم امکان شرکت در ورزش صبحگاهی مدارس را خواهند داشت.»
کارشناسان بر این باورند که ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس میتواند عـامل مهمی در ایجـاد نشاط و شـادابی و تامین سـلامت جسم و روح دانشآموزان باشد، زیرا وقتی صبح خود را با ورزشهای ساده آغاز میکنیم، بدن در طی روز سرحال و سالم میماند و سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.
مهم عادت کردن است
قرار است بعد از گذشت سالها، انجام 5 دقیقه ورزش صبحگاهی را در مدارس کشور اجباری کنند و سعید خسروی معلم ورزش مدارس، بر این باور است که این طرح برای عادت دادن دانشآموزان به ورزش کردن است.
او در مورد اجرای این طرح میگوید: «ایجاد عادت مثبت ورزش کردن در بین دانشآموزان میتواند قدم مثبتی در راه تغییر عادتهای غلط دانشآموزان باشد. زیرا این روزها دیگر بازی در کوچه در بسیاری از محلهها از بین رفته است و بیشتر دانشآموزان در خانههای کوچک زندگی میکنند و ورزش کردن را فراموش کردهاند.»
او با بیان اینکه فرهنگ خوب ورزش کردن در جامعه در حال فراموش شدن است، میافزاید: «پنج دقیقه ورزش کردن در مدرسه میتواند ایجاد نشاط و سلامتی کند که در یادگیری دانشآموزان هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.»
خسروی تاکید میکند: «این روزها دانشآموزان بیشتر ورزش ذهنی انجام میدهند. زیرا صبح تا شب پای یارانه، موبایل، تبلت و... هستند و هیچ حرکت فیزیکی ندارند. همین موضوع باعث شده که تنبلی خاصی در بین دانشآموزان به وجود آمده است.»
او همچنین بر این باور است که پنج دقیقه ورزش صبحگاهی به همراه موزیکی که قرار است از رادیو پخش شود میتواند جلوی سونامی بیتحرکی و چاقی دانشآموزان را بگیرد.
روزنامه فرهیختگان
در جديدترين بخشنامهاي كه درباره ادامه تحصيل صادر شده، بر اين نكته تاكيد شده كه هر فرد فقط يكبار ميتواند از مزاياي ارتقای مدرك بهره ببرد، يعني فردي كه با فوقديپلم استخدام شده، فقط حق دارد مدرك ليسانس را اخذ كرده و از مزاياي آن بهرمند شود و اين يعني راه ادامه تحصيل براي او بسته ميشود!
اگر سيستم آموزشي را در اين رابطه در نظر بگيريم، بهروز بودن و آگاهي بيشتر يافتن از علم تخصصي فرد، براي او دچار مشكل شده و او را وارد بنبستي به نام توقف علمي ميكند!
توجه به اين نكته مهم است كه سيستم آموزشي آيينه تمامنماي رشد و توسعه محسوب ميشود و در نظر گرفتن آن ميتواند زمينه ارتقای كيفيت را فراهم كرده و جاذبههاي متعدد علمي را به همراه داشته باشد.
دنياي امروز، دنياي كشفيات و اختراعات و ابداعات جديد است. در اين دنيا علم و دانش حرف اول را ميزند. چرا وقتي كه هر روز با كشفهاي جديد علمي روبهرو هستيم و توجه به مسائل علمي، پژوهشي از اولويت بالايي برخوردار است، بايد شاهد چنين تصميمي باشيم؟
آنچه در نهادهاي آموزشي بايد به صورت خاصي مورد توجه قرار گيرد خروج از روزمرگيهاي علمي است. بنبست ادامه تحصيل، ارتقای كيفي را دچار خدشه كرده و در محدودهاي كليشهاي، آن را گرفتار ميكند. عدم توجه به اين حوزه، توقف در پيشرفت را به همراه دارد.
بيگمان اجراي چنين طرحي، آن هم در نهادهاي آموزشي، دل زدگي از نقش آموزشي را به همراه خواهد داشت. معلم بايد دانشآموزش را به سمت ارتقای دانش رهنمون كند و اين باور را در او پرورش دهد كه هميشه راه ترقي به رويش باز است و ميتواند در هر زماني به رشد علمي خويش بينديشد.
چه اشكالي دارد معلمان هر مقطع تحصيلي از مدارج بالاي علمي برخوردار باشند تا جديدترين يافتههاي علمي را به دانشآموز منتقل كنند؟
مگر نبايد آموزش و پرورش را از ارتقای كيفي علمي فربه كنيم؟
مگر در نظام رتبهبندي، به امر پژوهش توصيه نميشود؟
اگر نگاهي گذرا به سيستم ادامه تحصيل داشته باشيم، در اين سيستم، چندي قبل ماموريت آموزشي حذف شد! حالا هم راه ادامه تحصيل بسته شده است.
طبعا اين نگاه به جاي رشد، سكون را به ارمغان ميآورد كه پيامدي جز انفعال را به همراه ندارد.
بياييم نگاهي برجستهتر را به آموزش داشته باشيم تا خدايناكرده آموزش دچار روزمرگي و كليشهاي شدن نشود.
ناگفته پيداست كه زيربنای هر تحول و حركت جديد، آموزش و داشتن نيروي انساني متخصص است. در اين ميان معلمان از آنجا كه وظيفه دارند ديگران را آموزش دهند، اگر بهروز نباشند و با تغيير و تحولات جديد خود را همراه نسازند موفقيتي حاصل نميكنند. عدم موفقيت معلمان يعني ناموفق بودن دانشآموزان و نظام آموزشي.
روزنامه آرمان
گروه اخبار / سازمان معلمان ایران به مناسبت فرارسیدن 13 مهر، روز جهانی معلم ؛ بیانیه ای صادر نمود .
متن این بیانیه که در اختیار سخن معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
فارس / پاسخ تعدادی از معلمان مازاد به سخنان معاون پژوهشی،برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش فارس
رای دیوان درباره چگونگی تبدیل وضع استخدامی مستخدمین خرید خدمت به پیمانی : کلاسه پرونده: هـ ع/۹۱/۱۳۷۵
موضوع: ابطال بخشنامه شماره 18374 / 200 مورخ 25 / 7 / 1390 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورتاریخ ارجاع: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴مهلت اعتراض: از ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ به مدت ۲۰ روزتاریخ تنظیم گزارش: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
بـسـمـه تـعـالـی
دادنامه : ۲۲۶ تاریخ رسیدگی 30 / 6 / 94
مــرجــع رسـیــدگــی : هیات تخصصی اداری و استخدامی
شـاکــی : معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور
طرف شکایت : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری
گردشکـار: خلاصه دادخواست شاکی با ذکر دلیل مغایرت مصوبه با قانون یا شرع: معاون حقوقی ، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور به شرح شکایت تقدیمی اعلام نموده که بخشنامه اصلاحی شماره 18374 / 200 مورخه 25 / 7 / 90 که پیرو بخشنامه شماره 60123 / 200 مورخ 1/ 12/ 89 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری که تبدیل وضعیت کارمندان قراردادی خرید خدمت به پیمانی و نیز تبدیل وضع کارمندان پیمانی به رسمی در اجرای آراء قطعی صادره از شعب دیوان عدالت اداری را بدون نیاز به تعیین سهمیه استخدامی امکان پذیر نموده است مغایر ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه و بند ب ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۲ ماده ۵۷ قانون برنامه پنجم توسعه و بند ج ماده ۶۵ قانون مذکور دانسته و تقاضای ابطال آنرا از زمان تصویب نموده است .
خلاصه مدافعات مشتکی عنه:
معاون حقوقی ، امور مجلس و استانها معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در لایحه دفاعیه مثبوت به شماره ۹۸۴ – 28 / 7 / 92 دفتر هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام نموده است .
به موجب تبصره یک ماده ۵۱ قانون برنامه پنجم توسعه ، هرگونه جذب و به کارگیری نیروی انسانی و تبدیل وضع در قالب استخدام رسمی و پیمانی می بایست در سقف تعداد مجوزهای استخدامی برای هر سال که در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت بند ب ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به تصویب شورای توسعه مدیریت می رسد صورت پذیرد، لیکن با توجه به پیگیری های آن دیوان محترم مبنی بر اجرای احکام قطعی هیات عمومی و شعب دیوان ، این معاونت به ناگزیر اقدام به صدور بخشنامه مورد اشاره نمود.
مع الوصف با عنایت به تکلیف مصرح در مقررات فوق الذکر با ابطال بخشنامه مزبور و اناطه اجرای آرای هیات محترم عمومی و شعبات دیوان به وجود سهمیه استخدامی موافقت دارد .
تهیه کننده گزارش : منیژه اسکندری
هیات تخصصی اداری و استخدامی در مورخ 24 / 3 / 94 با حضور اعضاء تشکیل و پس از بحث و بررسی به اتفاق آراء به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی نمود .
رأی هیات تخصصی:
باتوجه به مفاد رأی وحدت رویه شماره ۵۵۵ مورخ 16 / 8 / 1387 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص چگونگی تبدیل وضع استخدامی مستخدمین خرید خدمت به پیمانی که می باید با رعایت مصوبه ۱۷۵۹۸ مورخ 22 / 3 / 1362 و مفاد بند یک مصوبه چگونگی تبدیل وضعیت استخدامی مستخدمان خرید خدمت به پیمانی مصوب 1 / 3 / 1378 صورت پذیرد و همچنین مفاد رأی شماره ۲۰۰ مورخ 25 / 5 / 1389 وحدت رویه هیات عمومی دیوان عدالت اداری که با حصول شرایط مقرر در تبصره ۲ ماده ۷ قانون تعدیل نیروی انسانی مصوب ۱۳۶۶ افراد واجد شرایط را مستحق تبدیل وضع استخدامی به رسمی داشته است و همچنین مفاد دادنامه شماره ۲۴۴ مورخ 23 / 4 / 1387 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که با احراز شرایط مقرر در آئین نامه اجرائی بندهای ( و ) و ( ی) ایجاد ماده ۱۴۵ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ می باید به استخدام رسمی تبدیل وضع پیدا کنند .
تبدیل وضع مستخدم با شرایط مذکور از الزامات دستگاه های مربوط بوده و با حصول شرایط مذکور و رعایت مفاد مقررات مذکور صدور حکم به تبدیل وضع مستخدم به پیمانی یا رسمی نیازی به رعایت سقف مجوزهای استخدامی نداشته و دستگاههای مجری موظف به اجرای آن هستند .
بنابراین مفاد بخشنامه شماره18374 / 200 مورخ 25 / 7 / 1390 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مغایرتی با مقررات موضوعه نداشته و قابل ابطال نمی باشد .
رأی صادره ظرف ۲۰ روز پس از صدور از سوی رئیس کل دیوان عدالت اداری یا ده نفر از قضات دیوان قابل تجدیدنظر در هیات عمومی دیوان عدالت اداری است .
سبزواری نژاد - رئیس هیأت تخصصی اداری و استخدامی دیوان عدالت اداری