صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

به مناسبت رحلت پیامبر رحمت و مهربانی  به راستی و الحق جای دارد که بشریت در سوگ ختم رسل و هادی سنبل، آن پیامبر رحمت  و عطوفت و مهربانی و صاحب لوای عدل و صلح و آزادی و آزادگی و هدایت و منادی علم و کمال و سعادت و سد پولادین در مقابل طوفان و سیل بنیان کن جهل و خرافه و جور و ستم و مستکبران و طواغیت و نیز در سوگ هادیان راستین و تندیس و اسوه های عصمت و عدالت و هدایت و علم و ایمان و یقین و تقوی، نورین نجدین و امامین هدی حسن بن علی (ع) و عالم آل محمد (ص) علی ابن موسی الرضا (ع) بنشیند و اداء احترام نماید.

حضرت محمد (ص) همان گل سرسبد بشریت و عقل کل و واسطه ی فیض عظمای الهی است به تعبیر قرآن کریم مترصد آن بود که غل و زنجیر ظلم و جهالت و خرافات و تنگ نظری را از دست و پا گردن مردم باز نماید و تزکیه و تعلیم کتاب مبین و رساندن به سرچشمه ی حکمت و معدلت سرلوحه ی منشور و دکترین اساسی و غیر قابل تردید آن حضرت بوده و هست.

آن رسول پاک نیت گفت که در راه هدایت مردم و مبارزه با جهل و ظلم و بدبختی ها و انجام رسالت الهی، هیچ پیامبری را به اندازه ی من آزار و اذیت ننمودند!

دندان و پیشانی آن یاور محرومان و پناه مظلومان شکست و از آن جا که صبر جمیل در طریقت حق داشت به عیادت همان فردی رفت که خاکستر بر سر مبارکش می ریخت و در هنگامه ی فتح الفتوح و فتح مکه و شکستن بت های فریب و دروغ و کفر، وقتی شخصی فریاد زد امروز، روز انتقام است آن نبی مکرم و معظم چنین ندا و صلا داد که امروز روز مرحمت و بخشش و عفو است!!

این چنین است که بسیاری از همانان که پنبه در گوش می نهادند تا سخن حق ایشان به گوششان نرسد و یا آنانی که رسول رحمت را با سنگ و اهانت و جسارت می نواختند و شاعر و مجنون و آشوب گرش می خواندند به وی ایمان آوردند و شیفته ی اخلاق مکتب و دیانت آن یار گشتند!

در هنگامه ی وفات نیز فرمان داد عصایش را از منزل آوردند و پیراهن عربی را بالا زد تا اعرابی مغرض او را قصاص نماید، آن فرد عرب مدعی بود هنگامی که از طائف برمی گشتی وقتی عصا یا چوب را بلند نمودی تا بر حمار بزنی بر شکم من اصابت نمود، به روایتی نیز با این بهانه می خواست بوسه بر خال نبوت ما بین دو کتف حضرت زند !

بی جهت نیست که آن به عرش رسیده و به فرش دل بسته محبوب امثال ویل دورانت، رنه گنون و گورگیو و گوستاولوبون قرار می گیرد و شاخه های گل احسنت و مرحبا و درود نثار آن انسان والا می گردد!

امام حسن مجتبی (ع) نیز از جمله گل های خوشبوی بوستان نبوی و علوی است که حضرت رسول گرامی اسلام وی را ریحانه و سید و سالار جوانان بهشت نظیر حسین عزیز (ع) دانسته است.

حضرت امام مجتبی (ع) در شجاعت کمتر از برادرش حسین (ع) نبود، امام حسین سید الشهدا (ع) آن قدر مقام و شان و جایگاه حسن (ع) را والا می داند که ایشان را بهتر و برتر از خویشتن معرفی می نماید. خطبه ها و نامه های سراسر پند و اندرز و حکمت و شهامت آن امام همام خطاب به معاویه ملعون و مکار و غدار بیانگر عظمت روحی و تعالی معنوی و سجایای انسانی و مورد تعظیم و تجلیل و تکریم امام حسن مجتبی (ع) می باشد.

ایستادگی و دفاع آن حضرت با کمال درایت و شهامت در برابر تجاوزات و اجحافات دستگاه جور معاویه و بنی امیه طاغوت و تشکیل سپاه چند ده هزار نفری ایشان مبین روحیه ی جهاد و شهادت طلبی آن حضرت بوده است. مکر معاویه و خیانت تعدادی از سران لشگر و سپاه آن حضرت موجبات پذیرش صلح تحمیلی از سوی بیدادگران و متجاوزان را تسهیل فراهم نمود.

و تازه باید گفت حرکت امام حسن (ع) تغییر سنگر بود نه تغییر استراتژی، و چنانچه اگر آن امام بزرگوار، تغییر سنگر نمی داد همان عده ی قلیلی هم که باقی مانده بودند تار و مارمی شدند و مقصود و منظور معاویه حاصل می گردید.

در حقیقت ، امام بر خلاف میل و خدعه و نقشه ی معاویه، بسیاری از نقشه های شوم معاویه و دستگاه ستم وی را خنثی نمود و زمینه برای تربیت یاران و قیام امام حسین (ع) فراهم گردید.

اوج مظلومیت امام مجتبی (ع) هنگامی است که مزدوران و خائنان و منافقان به خیمه اش حمله ور شدند و با شمشیر بر پای آن امام زخم کاری وارد ساختند و خیمه و زیراندازش را غارت نمودند و با تحریک همسر وی ، نقشه ی مسموم و شهید نمودنش را عملی کردند. مظلومیت بالاتر از آن این بود که ایشان را منزوی ساختند و با محرومیت از علم و ایمان و تقوی و دریای بیکران و اقیانوس مواج معارف ایشان، معاویه ی فاسد و فاخر را بر آن امام (ع) ارجح دانستند!

امام رضا (ع) نیز امام والای دیگری است که با وجود مخالفتش با ترفندها و نقشه های شوم و انتفاعی مامون خلیفه ی ظالم عباسی، اجبارا از مدینه به مرو آمدند و پذیرش ولایت عهدی به آن حضرت تحمیل گردید.

وجدان بیدار آدمی می پرسد این چگونه ابراز محبت و واگزاری زمام امر و رهبری و سپس ولایت عهدی به امام (ع) بود که مامون به مامورانش دستور داد اگر آن حضرت حرکت به مرو و پذیرش دستور را نپذیرفت بالاجبار ایشان را بیاورید و حتی امام رضا (ع) را تهدید به قتل نمود!؟ مامون می خواست با عملیاتی شدن نقشه اش در واقع خود را از چنگال علویان و سایر مخالفان رهایی بخشیده، امام را دنیا طلب و مقام گرا جلوه داده و خویشتن را از مخمصه و محاصره ی مخالفان نجات دهد و از این رهگذر مشروعیتی برای خود ایجاد نماید!

و البته اراده ی الهی و جاذبه ی علمی و هدایتی و معنوی و تکوینی امام رضا ایجاب نمود تا برد با اسلام و تشیع و امامت و شیعیان باشد زیرا از طرفی بسیاری از زندانیان رهایی یافتند، دست مامون رو شد و رسوا گردید، یاران امام تقویت شدند ، اسلام و امامت جان تازه ای یافت، مامون و یارانش در انزوا و اقلیت قرار گرفتند، معارف مکتب قرآن و اهل بیت (ع) بیش از گذشته رواج و انتشار یافت و در مجالسی که مامون با حضور سران و بزرگان و علمای اقوام و مذاهب و ادیان و تمدن ها و فرهنگ ها بر پا می نمود امام رضا (ع) به زبان های گوناگون و با منطق و علم و معرفت و استدلال و تسخیر قلوب، به بازگشایی حقایق و دقایق قرآنی می پرداخت و تعداد زیادی از بزرگان مذاهب و ادیان و مشاهیر موثر آنان مثل جاتلیق و .... را مغلوب ساخته و آنها تسلیم امام و معارف قرآن و اسلام و تشیع شدند و باطل در ابعادی وسیع، رسوا و مغلوب و منکوب گردید.

مامون و همدستان فریب کار وی نیز رسوا و منزوی و منهدم گشتند. ماجرای حدیث معروف سلسلة الذهب و کلمة لااله الاالله حضی فمن دخل حصنی امن من عذابی و سپس طرح امامت و ولایت بر حق و داستان نماز عید فطر آن جانشین پیامبر (ص) باطل السحر دیگری و مهر بطلان دیگری بر دفتر اعمال و کردار و نقشه های خطرناک و اهریمنی مامون و همپالگی هایش بود.

شهادت مظلومانه ی آن امام عزیز و جگر گوشه ی رسول خدا (ص)، حقانیتی دیگر برای اهل ایمان و رهروان راه پاک امام معصوم (ع) و رسوایی دیگری برای عباسیان و حامیان و پیروان آنان تا انقراض عالم می باشد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

صرفه جویی در هزینه ها

اصفهان / انتقاد از مجتمع های آموزشی و پرورش

منتشرشده در نامه های دریافتی

وضعیت و مطالبات بازنشستگان در دولت تدبیر و امید و اظهار رضایت از تیم اقتصادی دولت  محمدتقی سبزواری فعال مدنی در شیراز با انتقاد از شرایط معیشتی بازنشستگان گفت : بازنشستگان از نظر معیشتی و رفاهی به دلیل شرایط خاص می بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرند. سن اکثر بازنشستگان به گونه ای است که توانایی انجام شغل دیگر را ندارند. با توجه به بالا رفتن سن اولاد ، هزینه زندگی آنها به مراتب بالاتر از شاغلین است.
وی کم توجهی در انجام امور بازنشستگان را زائیده بی نیازی کارفرمایان دانست و اظهار داشت: متاسفانه عدم نیاز به کار بازنشستگان ، سبب بی اعتنایی دولت مردان به اعتراضات مکرر بازنشستگان شده است.
این فعال مدنی با اشاره به اینکه شرایط بازنشستگان در نهادهای مختلف متفاوت است گفت: شرایط بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به مراتب بدتر از سایر بازنشستگان است. متوسط حکم کارگزینی شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری از خط فقر پایین تر است و بالتبع متوسط دریافتی این بازنشستگان از خط فقر پایین تر است.
عضو کانون فرهنگیان شیراز، با اظهار رضایت از تیم اقتصادی دولت گفت: با توجه به تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید و در صورتی که رفع فقر در اولویت قرار گیرد؛ بدون شک توجه به بازنشستگان در راس برنامه ها خواهد بود.
این فعال صنفی با بیان ناخشنودی خود از اشتغال مجدد بازنشستگان به دلیل کمی معاش؛ به کارگیری بازنشستگان را نشانه بی اعتنایی به حرمت و حقوق شهروندی است.
وی همچنین چشم انداز برنامه های مجلس دهم را توجه به معیشت مردم دانست و بیان کرد:
اولویت مجلس آینده؛ توجه ویژه به اقتصاد و اخلاق است. باید به اقتصاد، اخلاق مدارانه نگاه کرد.

یکی از ویژگی های جامعه اخلاق مدار؛ توجه به بازنشستگان است. خوشبختانه اصلاح طلبان سابقه خوبی در این زمینه دارند. کشور در دولت هشتم؛ شاهد موفقیت های اقتصادی غیرقابل انکاری شد.
محمدتقی سبزواری در پایان با اشاره به وجود تورم و کاهش ارزش نقدینگی از چگونگی پرداخت پاداش های بازنشستگی در بعضی از نهادها همچون وزارت آموزش و پرورش انتقاد کردند و افزودند:بسیاری از بازنشستگان برای دریافت پاداش پایان خدمت خود با مشکل مواجه هستند. نحوه پرداخت و مدت زمان پاداش این بازنشستگان به گونه ای است که بازنشستگان هیچ تاثیری را در زندگی خود احساس نمی کنند.

دال نیوز


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در بازنشستگان

تبعات حذف علوم انسانی از آموزش و پرورش  حذف علوم انسانی از دبیرستان ها و محدودسازی آن عواقب جبران ناپذیری بر نسل آینده باقی خواهد گذاشت و باعث واردات علوم انسانی از خارج و وابستگی بیشتر کشور به تئوری های وارداتی و نفوذ فرهنگ و ادبیات بیگانه می شود.

هم اکنون نیزعلوم انسانی در کشور مظلوم است .

اکثر فارغ التحصیلان آن بیکار هستند و تولید علوم انسانی مدرن و تدریس آن با موانع و محدودیت های زیادی روبه روست.

علوم انسانی مربوط به " فهم و درک " انسان ازخود، جامعه و جهان است.

علوم انسانی مدرن که در رشته جامعه شناسی، تاریخ، روان شناسی، علوم سیاسی، حقوق و اقتصاد متبلور می شود عامل توسعه انسانی است که در جهان سوم مظلوم واقع شده و ایدئولوژی گردیده است.

 

چون علوم انسانی پرسش ایجاد می کند، عقلانیت را ترویج می نماید، ذهن ها را بازمی کند و مطالبات شهروندان را بالا می برد که مورد پسند مدیران اقتدارگرا و سنتی نیست.

 

مردم نیزبیکار نمی نشینند .

علوم انسانی مدرن را از طریق شبکه های مجازی، تلویزیون های ماهواره ای ،کتاب های زیرزمینی و...به دست می آورند.

دولت و مجلس و شوراهای شهر از علوم انسانی مدرن دفاع کنند.

حذف علوم انسانی استقبال از فقر فرهنگی و عقب ماندگی خواهد بود.

اصول علوم انسانی همانند علوم ریاضی و تجربی در همه ملل یکی است و علوم انسانی بومی و غیربومی نداریم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

طرح صلاحیت حرفه ای معلمان برای مدارس غیرانتفاعی  گروه اخبار /

مرضیه گُرد اظهارکرد: این طرح که برای اولین بار است که انجام می شود سوابق و تجارب معلمان در رشته های مختلف تحصیلی بررسی و کارت صلاحیت علمی برای آنان صادر می شود .
وی اظهارکرد: طرح صلاحیت حرفه ای معلمان تا 2 سال و نیم آینده برای تمامی معلمان شاغل در مدارس غیردولتی اجرایی می شود.
 وی گفت: یک میلیون و300 هزار دانش آموز در کشور در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که حدود 11.8درصد جمعیت دانش آموزی را شامل می شوند و از طرفی 270هزار مدیر و معلم کار تدریس و برنامه ریزی آموزشی و پرورشی آنها را برعهده دارند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ، با بیان اینکه یکپارچه سازی مراکز پیش دبستانی با حوزه آموزش ابتدایی از اولویت های مهم این بخش است، اظهارکرد: نظارت آموزشی، کیفیت بخشی و تقویت بنیه علمی جهت ارتقا فعالیت مدارس غیردولتی ، در حال اجراست.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

انتقاد از وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و اجحاف حقوق بازنشستگان  این موضوع واقعیت دارد  که مسئولان صندوق ذخیره به خاطر بی کفایتی موجب اذیت و آزار اعضای صندوق می شوند.

بنده در اول مهر 94 بازنشسته شده ام و میزان موجودی بنده نزدیک 18 میلیون است .

تا به امروز صندوق با من تسویه حساب نکرده است.

  امروز زنگ زدم وعده آخر دی ماه را دادند.

حال سوال اینجاست اگر این 18 میلیون را من از اول مهر ماه در یک بانک سرمایه گذاری کنم حداقل ماهی 280 هزار تومن به من سود می دهند ؛ سر جمع چهار ماه می شود نزدیک یک میلیون !

این مبلغ را را صندوق در روز روشن از اعضا می برد و کسی هم جواب گو نیست  !

آیا در این مملکت کسی دل و جرات دارد جلو این امور را بگیرد ؟

ما که وا ماندیم !

من و امثال من بازنشسته شدیم ولی رمز و راز این همه حیف و میل و بی توجهی در صندوق ذخیره فرهنگیان از اول تا به امروز را ندانستیم ؟

 چرا هیچ مسئولی پی گیر این موضوع نمی شود ؟

 با وجود این همه اعتراض نسبت به وضعیت موجود ، ولی در صندوقی به این وسعت با سرمایه در گردش و شکایت و نارضایتی اعضا از عملکرد صندوق هیچ گاه راه به جایی نبرده است !

فقط از طرف مسئولین گاهی از آن به عنوان خودی نشان دادن به معلمان عضو استفاده شده و پی گیری خاصی صورت نگرفته است  ؛ مثال آن طرح تحقیق و تفحص در مورد صندوق توسط نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود که گویا به فراموشی سپرده شد !

قضاوت با مسئولین و شما مردم فهیم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان

گروه اخبار /

اخیرا مدیریت آموزش و پرورش منطقه بسطام بخشنامه ای درارتباط با برودت هوا و لغزندگی جاده و تعطیلی مدارس صادر نموده است که بند 2 آن قابل تامل می باشد.

در این بند متاسفانه اشاره شده است که در صورت تعطیلی مدارس عوامل اجرایی باید در مدارس حضور پیدا نمایند.

حال پرسش این است که :


1- مگر مدیر و عوامل اجرایی مدارس انسان هایی قوی تر و دارای تجهیزات خاص برای تردد و رسیدن به مدرسه هستند ؟
2- محل هایی که  50 کیلومتر و حتی 60 کیلومتر با مرکز بخش فاصله دارد مدیر و سایر عوامل اجرایی چگونه باید خودشان را به مدرسه برسانند ؟
3- اگر عوامل اجرایی مجهز به زنجیر چرخ و دارای پاهای آهنین هستند پس از این عوامل در امور دیگر نیز استفاده گردد  ؟

بخشنامه مدیریت آموزش و پرورش منطقه بسطام و دیوار کوتاه عوامل اجرایی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چرایی وجود تفاوت حقوق کارمندان و کارکنان دولت  گروه اخبار /

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در نشست خبری این هفته خود در خصوص سوال  در خصوص تفاوت در پرداخت حقوق کارکنان بخش های فرهنگی دولت و سایر نهادهای عمومی مانند سازمان تبلیغات اسلامی با وزارتخانه های پول ساز و درآمدزا مانند اقتصاد و نفت، پاسخ داد.

او به تشریح دلیل تفاوت پرداخت حقوق بین کارکنان بخش های مختلف دولت پرداخت و گفت: این که پرداخت ها در بخش های فرهنگی و اقتصادی دولت متفاوت است باید توضیح داد ، غیر از بحث شرکت های دولتی که قاعده دیگری دارند، دولت همه پرداخت ها را طبق قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می دهد. در این قانون، پرداخت از مولفه حقوق ثابت و فوق العاده تشکیل می شود.

حقوق ثابت بر پایه سطح تحصیلات، سوابق و … تعیین می شود. فوق العاده ها دارای ۱۰ سطح هستند که از بدی آب و هوا و فوق العاده بند ۱۰ که مربوط به حضور کارکنان در بازار آزاد است ولی دولت به آنها نیازمند است که دولت می تواند تا ۳۵ درصد به آنها فوق العاده شغل بدهد.

او گفت: در دولت گذشته برخی دستگاه های دولتی مجوزهایی را دریافت کردند تا در زمینه فوق العاده ها مبالغی را به کارکنان پرداخت کنند و هیات وزیران آن زمان به تعدادی از دستگاه ها این مجوز را دادند ولی زمانی که به دولت یازدهم رسید با عدم تعادل مواجه شدیم.

سخنگوی دولت توضیح داد: در برنامه ششم توسعه در جهت این نابرابری و متعادل شدن پرداخت ها اقداماتی صورت گرفته که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

ضمنا از اولین روز سال ۹۴ همواره این را می گفتم که نظام پرداخت ها را مطالعه می کنیم تا برابری ایجاد شود. این را هم داریم اجرایی می کنیم. همچنین برای تعدیل حقوق بازنشستگان در برنامه ششم پیش بینی هایی انجام شد که بخشهایی از آن در سال ۹۵ آغاز می شود.

پاراف


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallemپ

منتشرشده در اقتصاد

گروه اخبار / اعضای هیات وزیران در جلسه ای به ریاست حسن روحانی رییس جمهوری، پس از اتمام بحث درباره کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، به بررسی ماده واحده و بندهای آن پرداختند و تعدادی از بندهای آن را تصویب کردند که به دنبال آن کارمندان با حقوق زیر ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۹۵ از مالیات معاف شدند.

منتشرشده در اقتصاد

آموزش زبان فارسی با لوازم التحریر چینی و الیناسیون فرهنگی  یادش به خیر هر سال در نیمه دوم شهریور که می شد پدر و مادرم در تکاپوی خرید ملزومات مدرسه و تهیه کتب درسی برای من و برادرم بودند .داغ بودن بازار این صنف بر خلاف سایر روزهای سال و فعالیت مضاعف فروشندگان با چهره های گشاده، همراه با لبخند بیش از هر صحنه دیگری شادمانی را برای دانش افزایی و کسب معنویت در سیمای دانش آموزان جلوه نمایی می کرد.
در صورتی که نگاهی گذرا به دفترها داشته باشیم، بر روی اکثر این اقلام طرح های خارجی سیندرلا، سفید برفی، باربی و بن تن رامی بینیم که دانش آموزان نیز از خرید اقلامی با این طرح ها بسیار خوشحال و سبب استقبال آن ها می شود.
با مشاهده این تصاویر به ذهن هر بیننده ای خارجی بودن کالا خطور می کند و در این میان اجناس داخلی بسیار کم رنگ هستند و بچه ها به خرید آن ها رغبتی نشان نمی دهند .

با اینکه لوازم التحریر رنگارنگ، عاملی برای ترغیب و جذب کودکان و نوجوانان برای خرید است ؛ اما گاهی این موضوع والدین را دچار مشکل می کند و نمی دانند در برابر این ویترین های رنگارنگ و خواسته فرزندان شان و علاقه خودشان به خرید کالاهای داخلی و خارجی کدام را انتخاب کنند.
اما وجود کالاهای خارجی در بازار لوازم التحریربه وفور خودنمایی می کند و چشم هر خریداری را به طرف خود مجذوب می کند و در این میان نیز جای خالی نمادهای ایرانی - اسلامی بر روی این اقلام قابل مشاهده است.
مسوولان آموزش و پرورش باید طرح هایی را برای چاپ بر روی لوازم التحریر و از جمله دفترهای مشق دانش آموزان ارائه دهند که برگرفته از اعتقادات دینی و مذهبی و امید آفرین باشد.
چون ذهن خلاق فرزندان هر گونه طرحی را در خود حک می کند و در انحصار بودن چاپ طرح های ایرانی – اسلامی قابل قبول نیست و این انحصار باید حتما شکسته شود.
کارشناسان وزارت آموزش و پرورش می توانند با دادن ایده ها و طرح های ایرانی - اسلامی برگرفته از مذهب، اعتقادات و طرح های ملی کشور در این خصوص تلاش کنند تا فرزندان نیرومند این کشور را با شاعران و مفاخر و ایثارگران آشنا و علایق و سلایق کودکان را در نظر بگیرند و ضمنا از تولیدات داخلی حمایت و پشتیبانی کنند تا از ورود کالاهای چینی به کشور جلوگیری شود .
گرچه در سال های اخیر به این مهم توجه شده ولی کافی نیست ؛ تولید کنندگان لوازم التحریر باید طرح ایرانی و اسلامی را با تنوع بیشتر تصاویر مورد علاقه کودکان چاپ کرده و هر سال تلاش کنند تا وسایل جذاب و متنوع و خواست کودکان حتما لحاظ گردد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور طرح هایی را بر روی لوازم التحریر دانش آموزان چاپ می کند که باید از جذابیت خاصی برای این گروه های سنی مختلف برخوردار باشد. برپایی نمایشگاه های نوشت افزار با قیمت مناسب با طرح های جذاب و متنوع برای کودکان و خانواده ها با سیاست های تبلیغی و تشویقی بهترین راه مبارزه با ورود کالاهای خارجی است و این نمایشگاه ها حتی می تواند کتاب های علمی و مذهبی و غیره را همزمان با عرضه نوشت افزار در سطح نمایشگاه و مدارس کشور برای مدت طولانی برگزار کند .

وزارت آموزش و پرورش در جهت تقویت بنیه علمی دانش آموزان و ارتقا ء فرهنگ صرفه جویی چه کاری را انجام داده است ؟

در مدارس کافی است سری به سطل های زباله بزنید . کاغذهای مچاله شده و مدادهای رنگارنگ و غیره ..به وفور مشاهده می شود . در زمان های گذشته در پایان سال تحصیلی بعد از اخذ قبولی کتاب ها و دفترهای بچه ها جمع آوری می شد و به کارخانه های کارتن سازی و غیره ...منتقل می شد ؛ ضمن درآمد برای مدرسه یا آموزش و پرورش بچه ها هم خود را مقید به این موضوع می دانستند که کتاب های خود را تمیز نگه دارند .

حالا می دانید فرهنگ صرفه جویی به اسراف در کارها تبدیل شده و این مهم شایسته و در خور شان جامعه اسلامی نیست و هزینه های مضاعف را به خانواده ها تحمیل می کند و هر روز فرهنگ تجمل گرایی و رقابت بین خانواده ها پر رنگ تر می شود .

کتاب ها باید به گونه ای تالیف و تنظیم شوند که درس زندگی و نیازهای اساسی و ضروری را به آینده سازان این کشور بیاموزد .

کارشناسان می گویند : ارزان بودن قیمت لوازم التحریرهای خارجی با تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشکل ایجاد کرده است و تولیدات کانون به لحاظ کیفیت در مقایسه با محصولات خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است ، اما زرق و برق و جذابیت لوازم التحریر خارجی بیشتر است ؛ همین عامل سبب جذب کودکان و اصرار آنها به خرید می شود  ، چون بازار تابع عرضه، تقاضا و قیمت است و دنیای اقتصاد قوانین خاص خود را دارد.
این فروشنده می گوید : مردم کشور ما به دنبال خرید اجناسی با کیفیت ارزان قیمت هستند و لوازم التحریر ایرانی زمانی می تواند جنس خارجی را از میدان خارج کند که هم دارای کیفیت بالا و هم قیمت کمتری نسبت به کالای مشابه خارجی باشد. در هر صورت بازار در قبضه محصولات چینی است.
این کارشناس می گوید :گران بودن نوشت افزار و چاپ طرح های داخلی در انحصار یک شخص است و فروش اجناس آن یک و نیم برابر قیمت خارجی است.
وی علت این موضوع را پرداخت هزینه هایی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد. گسترش فرهنگ ملی، ایرانی – اسلامی نیازمند خروج از این انحصار است.
نصراله خلیلی ؛ در مصاحبه ای با یکی از فروشندگان نوشت و افزار با بیان اینکه قیمت ها به نسبت سال گذشته افزایش داشته و اکثر دفترچه های یادداشت برای استفاده دانش آموزان تولید داخلی است ولی طرح های روی جلد این اجناس خارجی است می گوید :
" علت این موضوع در این است که چاپ طرح های ایرانی - اسلامی در انحصار موسسه ای است که ادعا دارد که به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صدا و سیما باید مبلغی پرداخت شود و به همین دلیل قیمت این دفترها نیز فوق العاده بالاست.
این فروشنده از دستگاه های متولی خواست، چاپ طرح های ایرانی – اسلامی را از انحصار خارج کنند تا بقیه تولید کنندگان داخلی نیز از این طرح ها استفاده کنند چرا که هدف نشر و گسترش فرهنگ ایرانی – اسلامی است.
این فروشنده لوازم التحریر متذکر شد: تا زمانی که انحصار چاپ طرح های ایرانی – اسلامی بر روی دفترهای یادداشت مدارس برداشته نشود نشر فرهنگ اسلامی در حد حرف و نه عمل باقی خواهد ماند.
چون همه ی مشتریان در خریدهای خود به دنبال جنس با کیفیت هستند و این موضوع حرف اول را در بازار برای گفتن می زند .

وی تاکید کرد: دانش آموزان نیز به هنگام خرید لوازم التحریر به طرح های روی این اقلام بیشتر از کیفیت آن توجه دارند و تمایل دارند چهره های جذاب کارتنی را انتخاب کنند .
درعین حال 90 درصد اجناس موجود در فروشگاه ها چینی است و حتی برخی از کالاهایی که به اسم تولید داخلی وارد بازار می شود از این کشور وارد می شود و در بسته بندی به اسم تولید کشورمان است.
شهریور هر سال، فصل کاری واحدهای لوازم التحریر فروشی است و استقبال از خرید رضایت بخش است و زمان پر رنگ شدن فروش این واحدها، نمایشگاه لوازم التحریر دایر می شود، در حالی که برخی از افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند و اقدام به فروش اجناس در این بخش می کنند فاقد مجوز فعالیت هستند.
این افراد فعالان در بخش لوازم التحریر نیستند و مالیاتی هم نمی دهند فقط در عرض یک هفته غرفه ای دایر می کنند و اقدام به فروش می کنند.
اما قیمت لوازم التحریری که تولید داخل است 20 درصد افزایش داشته و قیمت اجناس وارداتی تغییر چندانی ندارد.ما باید به منظور حمایت از تولیدات داخلی سعی در خرید لوازم التحریر داخلی داشته باشیم اما دفتر تولید داخل و خارج در مقایسه هم در یک قیمت هستند ولی تعداد برگه های آن به نسبت خارجی بسیار کم می باشد.
یکی از خانواده ها اظهار داشت : باتوجه به اینکه مدارس توصیه جدی به دانش آموزان به خرید لوازم التحریری دارند که بر روی آنها تصاویر خارجی وجود نداشته باشد، هرچه بازار را جست و جو کرده ام اکثرا طرح های خارجی بیشتر از داخلی بود ؛ پس بیاییم با اتحاد و هماهنگی و افزایش تولیدات داخلی میهن خود را آباد کنیم و فرهنگ صرفه جویی و دوری از اسراف و حمایت از تولیدات داخلی را سر لوحه کار خود قرار دهیم .

البته این وظیفه تمام ار گان ها به خصوص وزارت آموزش وپرورش و رسانه های گروهی و متولیان و دست اندر کاران تعلیم وتربیت کشور است ضمن این که آموزش های لازم و ضروری باید به کودکان داده شود تا در تمام شئونات زندگی صرفه جویی و استفاده بهینه از هر چیزی را بیاموزند و نوشت افزار باکیفیت و جذاب ومتنوع را با قیمت مناسب وارزان را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و از زمان کودکی فرهنگ صرفه جویی را به آنها آموزش و راه رسم زندگی در آینده را برای آنها ترسیم نماییم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور