گروه اخبار /
محمود مهر محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که « آیا احکام دانشجو معلمان ورودی سال 93 صادر شد؟»، اظهار داشت: صادر خواهد شد زیرا موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته شده است و احکام صادر میشود.
وی در خصوص احکام دانشجو معلمان ورودی سال 94 دانشگاه فرهنگیان، گفت: در همین توافق برای دانشجو معلمان ورودی سال 94 هم صحبت هایی انجام شده است تا از بدو ورود شاهد صدور احکام استخدامی آنها باشیم.
مهر محمدی در خصوص اینکه به چه علت امسال فقط پنج هزار نفر از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند، خاطرنشان کرد: ظرفیت دانشگاه بیش از این نیست.
وی افزود: در کنار این پنج هزار نفری که از طریق کنکور جذب میشوند، پنج هزار نفر هم از طریق آزمون استخدامی جذب خواهند شد و این دسته از افراد، دوره یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان سپری میکنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان دارد برای سال آینده تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم؟»، تصریح کرد: بله، زیرا سال آینده تعداد قابل توجهی فارغالتحصیل خواهیم داشت و ظرفیتهای دانشگاه فرهنگیان اکنون تکمیل است.
وی افزود: سال آینده نخستین دوره فارغ التحصیلان را خواهیم داشت که حدود 18 هزار دانشجو معلم از مهر 95 دورههای چهار ساله را تمام میکنند و وارد آموزش و پرورش میشوند.
مهر محمدی با بیان اینکه 18 هزار دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان سال آینده وارد آموزش و پرورش میشوند، گفت: به میزانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل میشوند، در صورت نیاز آموزش و پرورش میتوانیم در سقف 18 هزار نفر پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.
انتهای پیام/
تهران
گروه اخبار / وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران دستگاه تعلیم و تربیت استان خراسان رضوی که در نیشابور برگزار شد گفت : در دوسال گذشته زیرساخت های خوبی در آموزش و پرورش کشور ایجاد شده و امروز آموزش و پرورش کشور براساس تدبیر و عقلانیت اداره می شود.
علی اصغر فانی اظهار کرد: مدیریت در آموزش و پرورش با منابع مالی کافی هنر بزرگی نیست ، ما در دوره ای شاهد بودیم که علیرغم داشتن منابع مالی مطلوب با اتخاذ تصمیماتی که چندان کارشناسی شده نبود مشکلاتی برای مدیران آینده ایجاد شد و امروز فشار زیادی بر بدنه مدیریت آموزش و پرورش وارد شده است.
فانی افزود: امروز آموزش وپرورش براساس تدبیر و عقلانیت و مطالعات کارشناسی اداره می شود ، امروز بر اساس داشته های امروز و اتفاقات آتی برنامه ریزی می کنیم.
وزیر آموزش وپرورش با بیان این که در دوسال گذشته زیرساخت های خوبی در آموزش و پرورش کشور با تلاش های مدیران بخش های مختلف این دستگاه ایجاد شده و از این پس باید منتظر خبر های خوبی در حوزه تعلیم و تربیت باشیم.
وی بابیان این که در شش ماه ابتدای امسال بیش از ۹۲ درصد اعتبارات عمرانی این بخش تخصیص پیدا کرد که امری بی سابقه بوده و برهمین اساس توانستیم روزانه ۴۲ کلاس درس را احداث کنیم ، امسال ۱۳۴۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی در بخش ملی داریم و هر میزان از استان های کشور از بودجه استانی به آموزش و پرورش اختصاص یابد به همان میزان ما نیز از بودجه ملی تخصیص می دهیم که در کنار تعهد ۸۰۰ میلیاردی خیرین توانسته زمینه ساز توسعه مطلوب این بخش باشد.
فانی اظهار داشت : امروز آموزش و پرورش با حمایت های بی نظیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور و هیات دولت و مجلس شورای اسلامی به گفتمان اصلی جامعه تبدیل شده و تلاش خواهیم کرد آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه به عنوان یک اولویت جدی مطرح باشد.
وی گفت :در دولت تدبیر و امید سند تحول بنیادین را مبنای تدوین برنامه ششم توسعه در بخش آموزش و پرورش قرار دادیم.
فانی باتاکید بر پیگیری سیاست های پنج گانه آموزش و پرورش تمرکززدایی را آب حیات آموزش و پرورش دانست وتاکید کرد: در صورتی که بتوانیم با توانمندسازی مدیران، این سیاست را به درستی پیاده کنیم قطعا موجب افزایش خلاقیت مدیران و بهبود اقدامات آن ها خواهیم بود.
وی بابیان این که امسال ۴۰۰ هزار دانش آموز بیش از سال گذشته ثبت نام کرده اند و هیچ نیرویی به این سازمان اضافه نشده است اظهار داشت : آموزش و پرورش دستگاه گسترده ای است که مدیریت در آن شرایط دشواری دارد ، باید توجه داشت سامان دهی مطلوب نیروی انسانی در این بخش می تواند نسخه شفابخش برنامه ها و اقدامات ما باشد.
وی توجه به بومی پذیری و ایجاد توازن نیروی انسانی را از اولویت های اصلی این وزارتخانه در زمینه تامین نیروی انسانی دانست.
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
ما که بعد از 19 سال معلمی و معاونت بالاخره نفهمیدیم که در این آموزش و پرورش ، چه نوع سیاست و برنامه ای کارها را به پیش می برد .
آنچه فهمیدیم و کشف کردیم این بود که متاسفانه سیستم آموزشی ما بر پایه ی مجموعه ای از تناقضات حرکت می کند ، یعنی وقتی ادعاها و عملکردها را کنار هم قرار می دهیم ، عقل مان فرو می ماند از فاصله ی بسیاز زیاد بین ادعا و عملکرد ؛ فرو می ماند از این همه تناقضی که بین حرف و عمل وجود دارد .
برای روشن تر شدن هر چه بهتر موضوع و برای دوری از کلی گویی ، نمونه هایی از این تناقضات مورد اشاره قرار می گیرد :
1- تاکید برلزوم اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش و مصرفی نبودن آن { اتخاذ سیاست صرفه جویی و به عبارت بهتر ریاضت مالی در سال تحصیلی جدید و در " گرو بودن دائمی هشت آموزش و پرورش در نه آن " }
2- وجود کلاس های با جمعیت نزدیک به 40 و حتی بالاتر { اعلام وجود 220000 معلم مازاد در کشور }
3- اعلام وجود 220000 هزار معلم مازاد { استخدام 5000 هزار معلم جدید }
4- تاکید بر استفاده از فن آوری های نوین و هوشمند سازی مدارس { حذف پست معاونت فناوری از مدارس }
5- تاکید لحظه به لحظه بر اهمیت مشاوره تحصیلی و تربیتی { ارسال مشاوران از دوره متوسطه دوم به اول و نبود مشاور در این مقطع در سال تحصیلی جدید }
6- تاکید فوق العاده بر اهمیت دوره ابتدایی به عنوان حساس ترین مقطع آموزشی { تبدیل دبیر و خدمتگزار و سرایدار به آموزگار در طول یکی دو ماه }
7- تاکید بر مقوله ورزش و تربیت بدنی در مدارس { کاهش ساعت ورزش در دوره متوسطه دوم از سال تحصیلی 91-90 به بعد }
8- تاکید براستفاده از معلمان مجرب و کارآزموده در مناصب مختلف آموزشی و استقلال آموزش و پرورش در این زمینه { دخالت انواع و اقسام ارگان ها در این انتصابات ، بالاخص نمایندگان مجلس و انتصاب افراد وابسته }
9- تاکید فراوان بر کیفی سازی امر آموزش { رواج پدیده شوم درصد قبولی و پروژه نمره سازی در مدارس }
10- ستایش بیکران از معلمان بازنشسته{ واریز اقساطی و قطره ای پاداش پایان خدمت بازنشستگان و کاهش محسوس حقوق ماهیانه بعد از بازنشستگی }
11- تاکید بر تکریم اولیاء و ارباب رجوع و عدالت آموزشی { اخذ پول به لطایف الحیل از اولیاء }
12- به رسمیت شناختن حق اعتراض برای معلمین { برخورد قهری با تجمعات صنفی و دستگیری و بازداشت معلمان فعال صنفی }
13- تاکید بر رقابت علمی دانش آموزان در مدارس دولتی { خروج دانش آموزان ممتاز از مدارس دولتی و جذب آنها در مدارس با عناوین خاص ( استعدادهای درخشان ، نمونه دولتی و ... }
14- تاکید زیاد بر برنامه ریزی به موقع مدارس و سامان دهی دانش آموزان در تابستان { ورود نامبارک امتحانات مهر ماه و آغاز لحظات سرگردانی و حیرانی مدارس و دانش آموزان در آخر شهریور }
15- تاکید بر مقوله تفکر و ایجاد حس پرسش گری در دانش آموزان { ایجاد محدودیت ها و موانع مختلف برای معلمین در این مسیر از طریق حراست ها و دانش آموزان زیر آب زن }
16- تاکید بر سواد دار کردن بزرگسالان بی سواد و ریشه کنی بی سوادی { اتخاذ برنامه هایی ( از قبیل سیاست درصد قبولی و تغییرات مکرر نظام آموزشی ) که منجر به کم سوادی شدید دانش آموزان شده است . }
و ...
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
آموزش خانواده سرفصلي است كه در ساليان اخير مورد توجه بسياري از مدارس قرار گرفته است. بهخصوص در مدارس غيردولتي، اجراي منظم و هدفمند اين آموزشها، يكي از شاخصهاي امتيازبندي آنهاست. آموزش خانواده چيزي فراتر از خاطراتي است كه يك يا دو نسل پيشتر از فعاليتهاي انجمن اولياء و مربيان داشتند. هرچند مفهوم انجمن اولياء و مربيان در اصل، همكاريهاي مردمي و نيز پارهاي خدمات مرتبط با فعاليتهاي مدرسه را در بر ميگرفت، امّا لزوماً به آموزش خانواده چندان صرافتي نميورزيد، مگر آنكه با علايق و تواناييهاي فردي و برخاسته از ذوق مديري خاص و پدران و مادراني علاقه مند چنين نهادي پا ميگرفت. در هر حال رويكرد سالهاي اخير آموزش و پرورش و نيز برخي مدارس نسبت به آموزش خانواده را بايد نيكو انگاشت و به فال نيك گرفت و به ديدة اغتنام نگريست.
به جرأت ميتوانم بگويم، پارهاي برنامههاي آموزشي در برخي مدارس كشور ما كه والدين دانشآموزان را هدف و مخاطب خود قرار داده، هم از حيث محتوا و هم انتظام برنامهها، در دنيا نظير چنداني ندارد و اصولاً آن نوع صرافتمندي و محتواي آموزشي ـ تربيتي كه در كشور ما متوجه پدران و مادران است، در كمتر كشوري به چشم ميخورد. اين مقوله ناشي از نگاه خاص و تعريف متفاوتي است كه فرهنگ ايراني ـ اسلامي از مفهوم آموزش و پرورش دارد و البته اين مفهوم را نبايد ساده گرفت و نبايد ارزان فروخت؛ مفهومي كه ـ لااقل در نظريّه و تئوري ـ آموزش را جزئي لاينفك از پرورش ميداند و اين گزاره البته در تئوريهاي جديد تعليم و تربيت محل چالش و مناقشههاي پستمدرنيستي است. بگذريم.
اكنون كه اين رويكرد ـ توجه به آموزش خانواده در طول سال تحصيلي ـ درحال گسترش و فراگيري است، ضرورت تدوين برنامه و تعيين سرفصلهاي مورد نياز بايد مورد توجه و دقت قرار گيرد. اين توجه از آن روي مهم است كه اين كار بزرگ و ارزشمند، همچون پارهاي جوّ زدگيها دست خوش افراط كاري نشود و سر از رفتارهاي تصنّعي، شعاري و يا خارج از نياز آموزشي ـ پرورشي در نياورد.
قرار نيست به نام آموزش خانواده، پدر و مادرها را درگير مباحث نظري و بعضاً غامض و احياناً تشكيكآميز كنيم و اسمش را بگذاريم توجيه روش مونتهسوري! و يا اصول كودكستان فروبل! و يا انتقادات مدرسهستيزي ايوان ايليچ! و هكذا افاضاتي از اين دست.
پدران و مادران بچههاي اين مرز و بوم بايد در سه مقوله، آرام و تدريجي، با امر آموزش و پرورش فرزندان خود كنار بيايند:
اول آن كه اوليّات بهداشت و تغذيه و رشد فيزيولوژيك فرزندانشان را بدانند و به كار ببندند. دوم، مهارت گفتوگوي اثربخش و حشر و نشر دلپذير با بچههاي خود را بياموزند و آن را جايگزين امر و نهيهاي خستهكننده و بياثر گردانند. سوم، اعتقادات ديني ـ ملّي خود را در اصول و پايه محكم كنند تا بتوانند اين نسل را براي فرداي ايرانزمين، نسلي با غرور و حميّت تحويل دهند.
محتواي سه سرفصل پيشگفته بسيار مهم است. هم بايد از مطالب كلّي و شعاري و سخنرانيهاي تشريفاتي دور باشد و هم آميخته و درگير با مباحث تخصصي و آكادميك نباشد، حدّ كاربري و ارزش عمليّاتي اين مباحث، همان مرزي است كه آموزش خانواده را به مفيديّت ميرساند و پدران و مادران را نسبت به پيگيري مطالب علاقمند و پايبند ميكند.
در چند سال اخير كه روزهاي پنجشنبه را در مدارس دولتي و بسياري از مدارس غيردولتي تعطيل كردهاند، فرصت بسيار خوبي بود تا ظرفيت خالي مدارس با آموزشهاي خانواده پر شود و همچنان اين فرصت باقي است كه از اين توان و انرژي خاموش بهرهبرداري بهينه به عمل آيد. شروع سيستماتيك و منظم و برخوردار از برنامه در اين مهم فعلاً ميتواند والدين كودكان دبستاني را پوشش دهد. حتي مدارس ميتوانند با تجميع اولياء دانشآموزان در استفاده از زمان و مكان صرفهجويي كنند و هزينههاي اين برنامه را به نحو چشم گيري كاهش دهند.
مشاهدات و تجربهها نشانگر آن است كه در صورت پرمحتوا بودن آموزشهاي خانواده و نيز رعايت نظم و انضباط در برگزاري اين كلاسها، استقبال اولياء دانشآموزان چشم گير خواهد بود. نيز تجربيات موفق در اين زمينه آمار مادران علاقه مند و پيگير نسبت به اين آموزشها را نسبت به پدران در صدر نشانده است. اين ظرفيّت آماده و علاقمندي را بايد به بهرهوري حداكثري كشاند.
روزنامه اطلاعات
در بالا رفتن آمار تخلفات رانندگي در جامعه عوامل مختلفي دخالت دارند كه هر كدام به ميزان متفاوتي در ايجاد اين مساله نقش داشتهاند. كانونهاي جامعهپذيري در جامعه نتوانستهاند نقش خود را در پرورش حس قانونپذيري افراد جامعه به خوبي ايفا كنند.
چهار نهاد اصلي جامعهپذيري يعني خانواده، آموزش و پرورش، گروههاي همسالان و رسانهها در ايفاي اين نقش خود، كوتاهي كردهاند. همين كوتاهي نهادهاي جامعهپذيري در ايفاي نقشهايي كه بر عهده دارند باعث شده كه در رفتارهاي مردم نوعي قانونگريزي را شاهد باشيم. دروني كردن عمل به قانون و رعايت قانون در حقيقت احترام به حقوق شهروندي است.
عمل به حقوق شهروندي مزاياي زيادي را به همراه دارد كه احترام به حقوق ديگران، احترام به حقوق خود و احترام به قوانيني كه وضع شدهاند از نمونههاي آن هستند. به دليل تاثيرات مثبت و مهمي كه نهادينه كردن حقوق شهروندي در جامعه دارد بايد به آن توجه ويژهاي شود. حقوق شهروندي و عمل به قوانين در جامعه باید بهخوبي در افراد نهادينه شود، نمونه آن رفتاري است كه افراد پشت يك چراغ قرمز در يك عصر خلوت جمعه در پيش ميگيرند. برخی افراد در اين مواقع از چراغ قرمز عبور ميكنند. اين رفتار نشاندهنده اين مساله است كه عمل به قانون و رعايت قانون در رفتارهاي این افراد دروني نشده است.
اين در حالي است كه عمل به قانون و رعايت آن بايد جزو رفتار و عادات افراد جامعه شود و همگان خود را موظف به عمل كردن به آن بدانند. يكي از پيامدهاي مثبت رعايت قانون و عمل به آن رسيدن به حقوق شهروندي است كه در جامعهاي به منصه ظهور ميرسد كه رفتارهاي مدني در آن نهادينه شده باشد. براي اينكه احترام به حقوق شهروندان در درجه اول دغدغه آنها قرار بگيرد ساختار و عامليت در كنار يكديگر نقش دارند.
بنابراین يكي از دلايل اصلي اينكه افراد در جامعه دست به تخلف ميزنند و در عمل به قانون كوتاهي ميكنند اين است كه آنها به عمل به قانون باور ندارند، زيرا اگر افراد به قوانين باور داشته باشند ديگر نيازي به نظارت و كنترل رفتار آنها براي عمل به قانون نيست، اخلاق دروني آنها و وجدانشان آنها را موظف ميكند كه در هر شرايطي به قانون عمل كنند.
اگر چهار نهاد اصلي خانواده، آموزش و پرورش، گروههاي همسالان و رسانهها كه رفتار مطلوب را نهادينه ميكنند به نقش خود بهخوبي عمل كنند ميتوانند بسياري از رفتارهاي صحيح شهروندي را از سنين كودكي در افراد نهادينه كنند. در اين زمينه خانواده مهمترين نهاد جامعهپذيري است و رسانه هم يكي از نهادهاي جديد جامعهپذيري است كه با وجود عمر كوتاهي كه دارد، نقش مهمي در جامعهپذيري پيدا كرده است.
اما نهادي كه در اينجا مد نظر ماست نهاد آموزش و پرورش است. نهاد آموزش و پرورش در نهادينه كردن رفتارهاي شهروندي باید بیش از این فعال باشد و اين را ميتوان از نوع عملكرد اين نهاد دريافت. براي نمونه نهاد آموزش و پرورش ميتواند در كتابهاي درسي بخشي را به آموزش حقوق شهروندي و آموزش قوانين راهنمايي و رانندگي به دانشآموزان اختصاص دهد تا آنها را از سنين كودكي با اين مسائل آشنا كند و از همان سنين رفتار درست در آنها نهادينه شود. نهاد آموزش و پرورش ما در آموزش رفتار مطلوب به دانشآموزان دچار خلأ است و به همين دليل به يك بازنگري جدي در كتابها و مواد آموزشي دوران ابتدائي، راهنمايي و دبيرستان نياز دارد. بايد آموزش حقوق شهروندي و رفتارهاي مطلوب در چرخه آموزشي قرار گيرد تا آموزش و پرورش بتواند در كنار ساير نهادهاي جامعهپذيري رفتارهاي درست را به افراد بياموزد. هر كدام از نهادهاي جامعهپذيري بخشي از رفتار مطلوب را به افراد ميآموزند و به همين دليل آموزش و پرورش ميتواند در كنار خانواده و ساير نهادها از افراد شهرونداني متعهد بسازد كه به حقوق شهروندي و اخلاق مدني آگاهي داشته باشند و خود را ملزم به رعايت قوانين بدانند. اختصاص مباحثي در كتابهاي درسي به حقوق شهروندي و عمل به قوانين، حداقل كاري است كه آموزش و پرورش ميتواند در راستاي عمل كردن به اين وظيفه مهم خود انجام دهد.
با توجه به اينكه آموزش و پرورش ما تاكنون در عمل به اين مسئوليت خود چندان موفق نبوده به همين دليل برنامههاي آموزشي آن احتياج به بازنگري دارند و بايد بسياري از مفاهيم جديد كه در جامعه در حال شكلگيري هستند در اين نهاد مورد توجه قرار گيرند.
روزنامه آرمان
گروه اخبار /
مثل اینکه چاره رفع تمام بن بست ها به دست کارمندان دولت است و دیگر هیچ.
مالیات را که کارمندان بیشتر پرداخت می کنند. اگر قرار بر حذف یارانه ها باشد هم که اول از همه به سراغ کارمندان می آیند. کمبود اعتبار و نقدینگی را هم که با کاهش و یا ثابت نگه داشتن حقوق کارمندان مرتفع می شود.
حالا هم که این خودرو ساز های بی کیفیت ساز برای یک بار در تمام طول عمرشان به خنسی فروش خورده اند می خواهند با ترفندی پای کارمندان را وسط کشیده تا با نشان دادن در باغ سبز، هوس به جانشان بیاندازند تا خودروهای بی کیفیت شان را با منت تمام و کمال به صورت قسطی آب کنند.
همچنین در این زمینه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت : مردم به عنوان مصرف کنندگان محصولات صنایع خودروسازی کشور همواره از صاحبان صنعت خودرو انتظار خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب تر با شرایط بهتر دارند.
محمدباقر نوبخت بعد از نشست مشترک با وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین خودروسازان و قطعه سازان با بیان اینکه صنعت خودروسازی بخش بزرگی از اقتصاد ایران را تشکیل می دهد، افزود : با توجه به اینکه توسعه کشور با توسعه صنعت خودرو همبستگی دارد به همین جهت دولت خواست عمومی را در خصوص این صنعت پیگیری می کند.وی گفت : جلسه امروز با صاحبان صنعت خودرو با هدف اشنایی دولت با مسائل و مشکلات این صنعت برای کمک به خودروسازان به منظور تامین خواسته مردم مبنی بر بهبود کیفیت و مناسب بودن قیمت برگزار شد.
نوبخت با بیان اینکه ظرفیت صنعت خودرو ایجاب می کند تولید بیشتری متناسب با نیاز اقتصاد و تقاضای بازار داشته باشیم ، افزود : این تقاضا به جای اینکه از طریق خودروهای وارداتی و خارجی تامین شود و اشتغال را در ان بخش فراهم کند باید بر تولید داخلی متمرکز شود و مقرر شد دولت با ارائه تسهیلاتی به خرید اقساطی خودروهای داخلی کمک کند.
وی گفت : نوسازی شبکه حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس هم می تواند به افزایش تولید و اشتغال کمک کند که به همین منظور توافقاتی بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی با وزارت صنعت ، معدن و تجارت انجام شد.
نوبخت با بیان اینکه برای خرید اقساطی خودرو کارمندان توافق شد منابعی به ویژه از طریق تبصره ۲۰ قانون بودجه ۹۴ اختصاص یابد ، افزود : نظام بانکی کشور در این زمینه کمک موثری را تقبل کرد و همه این تصمیم ها باعث خواهد شد که بتوانیم رشد مناسبی را در صنعت خودرو و اقتصاد داشته باشیم تا خروج از رکود با مهار تورم به نحو شایسته ای انجام شود.
وی همچنین گفت : توافق شد حداقل ۲۰ درصد از منابع ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به خرید کالاهای صنعتی بادوام که خودرو بخش عمده ان است، اختصاص یابد.
تسنیم