صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

طنزی برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

در این چند ساله اخیر پرداخت پاداش فرهنگیان به یک کابوس برای دولت تبدیل شده است ، درست مثل پرداخت یارانه که کابوس دیگری است ؛ اما معلوم نشده سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی چگونه پاداش کارکنان خود را پرداخت می کنند که صدای کارمندان آن نهادها در نمی آید آن هم پاداش هایی که می شود اسم آن را پاداش گذاشت !

اما در آموزش و پرورش مطابق معمول ، پاداش های پرداختی هم کمتر است و هم پرداخت آن در زمان طولانی انجام می شود که به عبارت بهتر معلمان برای دریافت پاداش خود هر ساله جان برلب شان می رسد و وقتی آن را دریافت می کنند ارزش پولی آن هم کم شده است .

آیا بهتر نیست که سازمان بازنشستگی اقدام به تشکیل یک تیم فوتبال حرفه ای کند و با بستن قرارداد های میلیاردی با بازنشستگان این مبالغ هنگفت را در سال فی مابین بازنشستگان هر سال تقسیم کند ؟

شنبده می شود که بازیکنان و مربیان فوتبال حرفه ای هر سال قراردادهای میلیاردی منعقد می کنند و حتی دلالان و دست اندرکاران هم بی نصیب نمی مانند .

چند روز پیش یکی از بازیکنان باشگاه استقلال در اعبراض به پاداش 880 میلیون تومانی اعضای هیئت مدیره باشگاه انتقاد کرده بود .

دوستان !

حالا که فهمیدیم کجا می توان پول مکفی پیدا کرد ، بهتر است درنگ نکرده و فوتبال را تمرین کنید !

حتی ممکن است که شما مورد پسند باشگاه های بزرگ جهان مثل بایر مونیخ و بارسلون قرار بگیرید !

آن وقت می توانید کل بودجه آموزش و پرورش را هم تامین کنید و معلمان و مسوولین گرامی آموزش و پرورش را از این خفت و خواری و زاری دائمی نجات دهید .

معلمان با استعداد هستند و اگر نتوانند رونالدبنو شوند حداقل که می توانند کیروش شوند !

راستی فراموش کردم ...

نام تیم را هم می توان « معلمان به جان آمده » گذاشت که چنین نامی هر حریفی را مرعوب می کند !


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در بازنشستگان
یکشنبه, 21 آذر 1394 10:45

جوانان و شبکه تار عنکبوت

آسیب شناسی استفاده از اینترنت و فضای مجازی میان دانش آموزان و نوجوانان و جوانان  در کلاس درس چشمش به ساعت بود ، همین که از مدرسه می آمد بدون توجه به افراد خانواده و تکالیف محوله از سوی مدرسه ساعت ها سرگرم با آن بود . گاهی فراموش می کرد درس و مشق خود را انجام نداده به طوری که گذر زمان را احساس نمی کرد . با گوشی تلفن همراه و لب تاپ خود بازی های مختلف را انجام می داد . جوانان امروز به عنوان بزرگترین تولید کنندگان دانایی و معنویت و اطلاعات در جامعه و هم بیشترین مصرف کننده اینترنت هستند ، این در حالی است که جوانان ایرانی از احساس عقب ماندگی در رنج بوده و به دنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل هستند .

بنابراین دسترسی به فناوری اطلاعات مهمترین بستر برای برخورداری از این دانایی و توانایی است .شناخت واقعی و عملی نیازهای نسل جوانان امروزه مستلزم بررسی ابعاد مختلف عوامل تأثیرگذار و اثر پذیری از فناوری نوین ارتباطی است .

شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال های اخیر به اندازه اینترنت در ایران و جهان رشد نداشته باشد . افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و در کنار آن افزایش تعداد سایت ها ، وبلاگ ها و پایگاه های اطلاع رسانی روی این شبکه جهانی ، نیازمند بررسی های جامعه شناسی از منظر آسیب های فردی و اجتماعی است.

از طرفی دیگر  ،اینترنت به دلیل ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه با سرعت نور ، در زمینه های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه است . اغلب گسترش روابط غیر اخلاقی مجازی در عرصه اینترنت در جهت روابط واقعی صورت می گیرد .

واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبی برای رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهای غیر اخلاقی است . این پدیده یک فضای مجازی برای فعالیت های غیر اخلاقی می آفریند .

بنابراین اگر اصول اخلاقی را نادیده بگیریم خواهیم گفت : که اینترنت شبکه بسیار خوبی است که ما را قادر می سازد به آسانی به دنبال اعمال غیر اخلاقی و دریچه ای به جهان ناشناخته و کسب اطلاعات و فن آوری نوین باشیم  و از سوی دیگر اینترنت شکاف میان نسل ها را عیان تر کرده است و از جهت مشکل اجتماعی نیز افراد جامعه را از یکدیگر دور نموده است و افراد به جای اینکه به دیدار یکدیگر بروند و درصدد رفع مشکلات هم باشند از طریق چت و پست الکترونیکی با هم ملاقات می نمایند که این خود باعث از هم گسیختگی اجتماعی در بین افراد یک جامعه می شود .

البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز اینترنت در کشور ما فراگیر نشده است ، ولی زمانی که این مسئله همگانی شود شاهد مسائلی حاشیه ای در جوامع انسانی و قومیت های مختلف خواهیم بود .مشغول شدن افکار نوجوانان به مسائل حاشیه ای و غیراخلاقی که آنها را از کار و تلاش و تحصیل باز می دارد زیرا ذهن فعال و خلاق بزرگترین سرمایه انسانی برای جامعه امروزی می باشد . وقتی اذهان جوانان به برنامه های مبتذل مشغول شود دیگر جایی برای خلاقیت و سازندگی باقی نمی ماند .

البته این نکته قابل ذکر است که برای پر کردن اوقات فراغت ، استفاده از اینترنت مانعی ندارد ولی تنها استفاده از سرگرمی که فعالیت های مفید زندگی را تحت الشعاع قرار دهد و فکر آنها را معطوف به عواملی کند که جز گمراهی سودی ندارد می تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود . اغلب، گسترش روابط غیر اخلاقى مجازى در عرصه اینترنت، در جهت روابط غیر اخلاقى واقعى صورت مى گیرد. 

واضح است که شبکه اینترنت مجال مناسبى براى رشد و توسعه انواع مختلف رفتارهاى غیر اخلاقى است. کار با اینترنت امکان و ضریب انحراف اخلاقى جوانان را بالا برده است. انزواگرایى و بزرگ پندارى دو نمونه از پیامدهاى منفى در این زمینه هستند. نوجوانان در صحنه اینترنت براى ایفاى هر نقشى، فرصت پیدا مى کنند. البته خصیصه مثبتى در این کار وجود دارد یعنى مجالى که براى بروز و ظهور نوجوانان پیدا مى شود. اینترنت فضاى آزاد گلخانه اى را ایجاد مى کند که معلمان و مراجع قدرت به آن دسترسى ندارند و بر آن تأثیر نمى گذارند.

در وجه منفی قضیه ، سرگرمى هاى مجازى ، علاقه جوانان به مشارکت اجتماعى و فعالیت هاى مدنى را با انگیزه هاى مختلف تحت الشعاع قرار مى دهد و ممکن است بر مهارت هاى اجتماعى آنان در تدارک فراغت هاى گروهى و تفریحات و بازى هاى غیر مجازى تأثیر منفى بگذارد.

همچنین مجاورت طولانى با فضاى مجازى مى تواند به فرهنگ پذیرى یک طرفه و تأثیرپذیرى افراطى از هنجارها و ارزش ها در عرصه هاى مختلف ارتباطى و اجتماعى انجامیده و با تقویت جهان وطنى تعلقات ملى و سنتى کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.

در واقع با وجود اینترنت بسیارى از محصولات فرهنگى که ماده اولیه آنها اطلاعات است مثل کتاب، مقاله، موسیقى، فیلم، نقاشى و عکس به راحتى و بدون مانع تبادل مى شود. این به هم آمیختگى فرهنگى به ویژه میان ایرانیان داخل و خارج کشور غیرقابل کنترل شده است.

البته وسایل ارتباط جمعی باید در خدمت همه مردم جهت رفاه و آسایش و سهولت کارها باشد در غیر این صورت یک معضل اجتماعی بزرگ است که به کانون گرم خانواده ها ضربه مهلک خواهد زد .

یکی از علت هایی که ما استفاده درست از بعضی از وسایل را نمی دانیم فرهنگ غلطی است که برای ما درونی شده است و نمی دانیم که هر وسیله ای جدید که وارد جامعه می شود باید کاربرد آن را بیاموزیم و برای مردم و اجتماع مفید واقع شود و همیشه به دنبال جاذبه و سرگرمی نباشیم و جذابیت را فدای منفعت نکنیم  .

باید از طریق رسانه های جمعی ، فواید اینترنت و کاربردهای آن آموزش داده شود . به هرحال باید فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی در کشور ایجاد کنیم تا آن جا که هویت و شخصیت انسان ها را تحت شعاع قرار ندهد و باعث سقوط اخلاق و دین گریزی نشود .

اولین پایگاه آموزش فرهنگ و آداب و رسوم و اخلاق مداری درخانواده است و تأثیری که خانواده بر فرد می گذارد غیر قابل انکار است ؛ پس در شکل گیری شخصیت و ارزشمندی فرزندان والدین می توانند نقش مهمی ایفا کنند و اگر با آموزش صحیح و همچنین با شکل گیری عواطف و محبت به فرزندان و فراهم کردن سرگرمی های سالم برای آنها و کنترل صحیح فرزندان خود می توانند از جذب آنها به امور گمراه کننده و انحرافات اخلاقی جلوگیری کنند و نیاز های جوانان را به گونه ای برطرف نمایند .

به هرحال اگر کانون خانواده از محبت خالصانه و دوستانه برخوردار باشد و نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان تأمین شود ، هیچ وقت به دنبال عشق و محبت در اینترنت و فضای مجازی نمی گردند .

رسانه ملی، مطبوعات روزنامه ها و وزارت آموزش و پرورش می تواند ضمن آموزش صحیح و فرهنگ سازی در جامعه نحوه کاربرد و استفاده از وسایل ارتباطی را به مردم آموزش دهد و در این زمینه سر مایه گذاری کند .

اینترنت می تواند شود بسیاری از مشکلات را حل نموده و سبب دانش افزایی و کسب اطلا عات جدید شود ولی باز هم از جنبه های منفی مبرا نیست و متأسفانه گاهی باعث دردسر و انحطاط اخلاق می شود و به جای خدمت رسانی و سهولت در کارها مشکلات عدیده ای ایجاد می کند .

اینترنت اگر به جا و صحیح مورد استفاده قرار بگیرد بسیار مفید و سبب پیشرفت در کارهای تحقیقاتی و تبادل اطلاعات می شود ولی متأسفانه بعضی از جوانان تحت تاثیر فرهنگ غرب و برنامه های مبتذل آن قرار گرفته و باعث سقوط اخلاقی آنان شده که این امر خانواده ها را نگران کرده و بسیاری از آنها هویت و حس ارزشمندی و احساس مسئولیت پذیری و شان شخصیت واقعی آنها دچار نقصان شده است .

مهمترین خصوصیت اینترنت ، آزادی انتشار اطلاعات است و این در تناقض با سیاست محدود سازی قرار دارد . اینترنت ضد سانسور است ، مروج تکنولوژی است و با خود الگوی نوین زندگی مدرن را به ارمغان می آورد و کسی نمی تواند کاربرد و مفید بودن آن را انکار کند چون تکنولوژی به سرعت نور در حال پیشرفت است و جوانان ما نباید از علم روز دنیا عقب بمانند . کسی که از اینترنت و آموزش نوین استفاده می کند دارای سطح تحصیلی بالاتری نسبت به سایر همسالان خود است و هم بر اثر استفاده از این رسانه به سطح بالاتری از دانش و اطلاعات ارتقاء می یابد .

اینترنت حتی منجر به ایجاد یک طبقه نخبه در جامعه شده که با جهان خارج به خوبی آشنایی دارد. بنابراین اینترنت علاوه بر آثار مثبت ، پیامدهای منفی نیز دارد که بر رفتار جوانان و نوجوانان و همچنین آداب و رسوم شهر تأثیر می گذارد .

البته امیدواریم که جوانان و نوجوانان ما به جنبه های مثبت و سازنده اینترنت جهت نیل به اهداف و پیشبرد و ارتقاء علمی جامعه استفاده کنند و مضرات آن مصون بمانند .

نقش نهادهای فرهنگ ساز در جامعه به خصوص صدا و سیما با تولید فیلم ها و سریال های مختلف فرهنگی و مسئولان تعلیم و تربیت کشور اهمیت به سزایی دارد و سعی در هدایت جامعه به سوی ارزش های اسلامی و تبلیغ آن داشته باشند .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

اسامی دانش آموزان منتخب درجشنواره دانش‌آموزان پژوهشگر   گروه اخبار /

در اولین روز هفته پژوهش که با عنوان روز پژوهش، فناوری و مدرسه نام گذاری شده است، از 21 دانش‌آموز پژوهشگر با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش و معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم از دانش‌آموزان منتخب در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقدیر شد.

یاسان حاجی‌قلیزاده از استان گیلان با طرح جادوی حوضچه،
نگین ابوالاحراری از استان فارس با طرح کوله پشتی طبی،
سید آرمین دانش از استان اصفهان با طرح هشدار مصرف برق، 
کیور احلال زهی از سیستان وبلوچستان با طرح سیستم خنک کننده هوای آزاد، 
سید علیرضا بارانی از استان خوزستان با طرح درب ویژه، 
امیر عباس رحمتی از استان چهارمحال و بختیاری با طرح گردو تکان 
و زهرا نفس از استان گلستان با طرح خداحافظ آب سرد از جمله دانش‌آموزان برتر دوره‌ تحصیلی ابتدایی هستند که از آن‌ها به عنوان دانش‌آموزان پژوهشگر تقدیر به عمل آمد.

دانش‌آموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه اول شامل:
فائزه مقامی مقیم از استان خراسان شمالی با طرح بررسی مشکلات کشاورزی در روستای ایرج اسفراین، 
شادی زواری از استان همدان با طرح بررسی میزان استقبال دانش‌آموزان دبیرستان دولتی فروغ از نماز جماعت ،
آینام نیرومند توماج از استان گلستان با طرح دست‌سازه‌ها چه تاثیری در روند یادگیری دانش‌آموزان دارند، 
سیدمژده عقیلی از استان گلستان با طرح چگونه توانستیم ضعف درسی همکلاسی‌مان را در درس علوم تجربی بهبود بخشیم،

محمدجواد عسگری از همدان با طرح بررسی مهارت برنامه‌ریزی و مدیریت زمان مطالعه در دانش‌آموزان دبیرستان علامه حلی (1) همدان، 
کاویان گچ‌کار از استان آذربایجان غربی با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرینتر شکلاتی و فاطمه علی‌آبادی از استان کرمان با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرستار نابینایان بودند که تجلیل شدند.

حامد هادی‌زاده از خراسان رضوی با طرح سنتز نانوذرات آهن صفر ظرفیتی و استفاده از آن در تصفیه آبهای آلوده به فلز سرب، 
زهرا نجار‌پور از استان مازندران با طرح کاشی سرامیکی بازتابشی، 
پوریا عباپور از استان آذربایجان شرقی با طرح دستگاه اگزوز فیلتر، 
امیرحسین اسماعیل‌بیگی از استان همدان با طرح ساخت وسیله آسان‌ساز آموزش قانون بقای اندازه‌گیری حرکت زاویه‌ای، 
پویا دهقانی از یزد با طرح سامانه هوشمند پلیس همراه، محمدرضا امیدی سراوانی از گیلان با طرح طراحی و ساخت شلوارک طبی و ساناز خدابخشی دهناشی از استان خوزستان با طرح درمان بیماری نیم در رفتگی مادرزادی مفصل ران از جمله دانش‌آموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه دوم بودند که تقدیر شدند.


جای خالی تهرانی‌ها در جشنواره دانش‌آموزان پژوهشگر

دبیر ستاد اجرایی جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر گفت: در این دوره از جشنواره از کلان شهر تهران نماینده‌ای نداریم که شاید به دلیل دور ماندن این شهر از پژوهش است ولی پاسخ هر چه که باشد فرقی نمی‌کند و این زنگ خطری برای مسوولان خواهد بود.

دکتر علیرضا عصاره در جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر با تاکید بر این که راه فرهنگ‌سازی پژوهش و برخورداری از جامعه پژوهش بنیان از معبر آموزش و پرورش می‌گذرد افزود: در صورتی که سیاست‌گذاران نظام تعلیم و تربیت در این معبر سرمایه‌گذاری کنند موجب توسعه فرهنگ پژوهش در کشور خواهد شد ضمن آن که رشد دانشگاه‌ها را تضمین خواهند کرد.
وی، پژوهش را لازمه کنجکاوی دانست و اظهار داشت: پژوهش و کنجکاوی باید از دوره کودکی آموخته شود چرا که بر اساس اعتقاد روان‌شناسان کودکان تا پنج سالگی حدود 95 درصد توان خلاقیت خود و تا سن هشت سالگی 97.5 درصد خلاقیت را اخذ می کنند و بدین ترتیب از سن هشت سالگی تا سن 45 سالگی رشد خلاقیت افراد تنها 2.5 درصد است. 
عصاره با تاکید بر این که جستجوگری در قالب سوالات متعدد بروز می‌کند، تصریح کرد: کشور باید برای تقویت پرسش گری اقدامات لازم را از دوره پیش‌دبستان و دبستان آغاز کند که این امر نیاز به عزم جدی دارد که لازمه آن این است که اسناد تحولی آموزش و پرورش به ویژه سند بنیادی تحول آموزش و پرورش ساماندهی شود. 
به گفته وی ، اگر اندیشه‌ورزی را به کودکان بیاموزیم آنها چگونه زیستن را خواهند آموخت. عصاره با اشاره به مهاجرت نخبگان از کشور بر لزوم توجه بیشتر به امر پژوهش در کلان شهر تهران تاکید کرد.
وی، تعداد طرح‌های دانش‌آموزی منتخب در این جشنواره را 21 طرح ذکر کرد که 14 طرح از دوره دبیرستان و هفت طرح در مقطع ابتدایی بوده است.
ایسنا

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در پژوهش

گروه اخبار /

آزادی معلم زندانی مسعود کردپور از زندان

" مسعود کردپور " دبیر آموزش و پرورش و خبرنگار که از حدود سه سال پیش در زندان های ارومیه و مهاباد تحمل حبس می کرد از زندان آزاد شد .

وی طی سه جلسه دادگاهی در سال  92 در دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به سه سال حبس محکوم گردیده بود که این حکم بعد از تایید در دادگاه تجدید نظر در آذر ماه سال 93 از طرف دیوان عالی کشور  بر اساس بند 6 ماده 272 ائین دادرسی کیفری نقض گردید و به شعبه هم عرض ارسال گردید که از طرف شعبه هم عرض نیز مجددا با حکم اصراری حکم اولیه تائید گردید .

نامبرده نهایتن بعد از تحمل سه سال حبس از زندان آزاد شد.

در حال حاضر ، علیرضا هاشمی سنجانی ، دبیر کل سازمان معلمان ایران ؛ علی اکبر باغانی ، نائب رئیس کانون صنفی معلمان ایران ؛ اسماعیل عبدی ، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران ؛ محمود بهشتی لنگرودی و رسول بداقی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در زندان به سر می برند.

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

رفتارشناسی معلمان و آسیب شناسی تشکل های صنفی فرهنگیان

یکی از مشکلات غالب در تشکل های معلمان فقدان " اتاق فکر " است .تقریبا همه تشکل ها دارای یک شورای مرکزی و یا هیات مدیره هستند که اکثرا تصمیمات در آن گرفته می شود .

نوع روابط و چینش معادلات معمولا به صورتی است که دبیر کل و یا رئیس تشکل حرف اول و آخر را می زند .

با این که در اساسنامه همه تشکل ها گسترش تشکل و ارتباط به صورت عمودی و افقی پیش بینی شده است اما به علت همان فقدان اتاق فکر که اشاره شد " گردش فکر " میان بخش های مختلف تشکل مشاهده نمی شود .

تقریبا همه تشکل ها سطح فعالیت خود را در سطح کشور معرفی می کنند اما این تقسیم بندی معمولا اسمی است و مواضع و راهبردها توسط یک نفر و یا عده معدودی اتخاذ می شود .

تشکل ها معمولا فاقد یک راهبرد و برنامه مشخص برای آینده هستند و بیشتر تصمیمات آن ها بر اساس روزمرگی و وقایع روزانه تنظیم می شود .

فقدان اتاق فکر و نیز درهم تنیدگی برخی تشکل ها با جریان های " قدرت " و در سوی مخالف ، عدم شکل گیری الگوی گفت و گو میان سطوح مختلف میان اعضای تشکل و نیز بدنه فرهنگیان و معلمان باعث شده است که بسیاری از این تشکل ها حتی در برابر وقایع مهم و چالش برانگیز نیز واکنشی نشان ندهند .

شاید لازم باشد در این میان به نمونه هایی اشاره شود .

* در قضیه " محسن خشخاشی " متاسفانه حتی تا چند روز پس از این واقعه تلخ ، تشکل های صنفی معلمان موضعی در این مورد نداشتند و حتی خبر آن را نیز در  رسانه و یا سایت خود منتشر نکردند !

*در ماجرای ضرب وشتم دبیر ریاضی منطقه 14 تهران ( ابوالفضل هنانیان ) با این که انعکاس وسیعی در رسانه های داخلی و خارجی داشت اما مورد توجه و نظر هیچ یک از تشکل های معلمان چه صنفی و چه سیاسی قرار نگرفت !

*در خبر مربوط به حذف رشته علوم انسانی از مدارس دولتی ، علی رغم وسعت انتشار خبر و واکنش ، هیچ یک از تشکل ها موضعی اعلام نکردند .

*در ماجرای حمله به دبستان عبود بیضا در استان فارس که طی آن آموزگاران این دبستان مورد حمله و ضرب و شتم تعدادی از اولیاء دانش آموزان قرار گرفتند ، سکوت بر تشکل های فرهنگیان حاکم بود !

*حتی در موارد مهمی مانند  استیضاح وزیر آموزش و پرورش ، بودجه آموزش و پرورش ، رتبه بندی معلمان و... نیز مواضع مشخصی از تشکل ها مشاهده نشده است .

نگاهی به روند رخدادها و وقایع در درون آموزش و پرورش و جامعه معلمان نشان می دهد که تشکل های مختلف معلمان از مشکلات و مسائل بدنه دور هستند و برنامه ای برای تحلیل و تعلیل مشکلات و پاسخ گو نمودن مسئولان و دست اندرکاران امر ندارند .

اتخاذ موضع " خنثی " و یا " بی تفاوتی " نسبت به مطالبات آموزش و پرورش در سطوح و لایه های مختلف آن موجب شده است که آنان در میان افکار عمومی معلمان جایگاهی نداشته و از سوی معلمان  خیلی جدی گرفته نشوند .

تشکلی که نتواند همراه و هم زمان با مطالبات آموزش و پرورش و معلمان حرکت کند و نسبت به مسائل مهم و راهبردی بی تفاوت باشد قطعا نخواهد نتوانست میان آنان جریان ساز باشد .

تشکل های معلمان باید ضربان مطالبات معلمان را داشته باشند و متناسب با آهنگ تغییرات و صرب آهنگ آن واکنشی در خور داشته باشند .

این همراهی و هم سویی با افکار عمومی معلمان خواهد توانست آنان را در معادلات و معدلات تغییر تثبیت کند و تشکل های معلمان در این فرمول می توانند " جریان ساز " باشند .

حرکت و طراحی برنامه بر اساس آهنگ تغییرات و تحلیل منطقی قضایا و بردار آن حتی می تواند قدرت و توان مقابله با افکار عمومی را نیز به آنان بدهد که متاسفانه هیچ یک از تشکل های معلمان در حال حاضر قادر به ایفای نقش  خود در این مرحله عالی و مهم نیستند .

هر چند یادآوری این نکته مهم است که تشکل ها در صورت اتخاذ این ویژگی ها می توانند " گفتمان ساز " باشند و به کاهش و تعدیل بحران " اعتماد " میان " صف " و " ستاد " کمک نمایند .

فقدان طراحی یک مدل مناسب و مقتضی برای ارتباط منطقی و دو سویه میان کادر رهبری یک تشکل با بدنه موجب شده است تا آنان از وقایع درون فرهنگیان و آموزش و پرورش دچار گسست شده و یک " تاخر فازی " میان آن دو ایجاد شود .

بروز این حالت موجب می شود که برخی تشکل ها که مهم ترین آن " کانون های صنفی معلمان " هستند برای پر کردن این شکاف و یا گسست کاملا خود را شبیه بدنه و مطالبات آنان نمایند ؛ این در حالی است که اصولا تشکل ها وظیفه پالایش ، کارشناسی کردن مطالبات براساس واقعیات و شرایط و تقسیم بندی آنان بر اساس اولویت ها را دارند و از نظر مباحث تشکیلاتی باید نقش " حد واسط " میان دولت و ملت ( معلمان ) را ایفا کنند .

وجود چنین آسیب هایی در این گونه تشکل ها موجب شده است که آنان در پوپولیسم رایج میان برخی جریانات و به عنوان مثال فرهنگ شفاهی و ضد پژوهش محور رایج میان معلمان حل شده و حتی تندتر از آنان به بیان خواسته ها و مطالبات بپردازند .

ایفای چنین نقش هایی در تشکل ها شاید بتواند به « محبوبیت »آن تشکل کمک کند اما تاثیری در فرآیند " مقبولیت " نداشته و نخواهند نتوانست موجد یک جریان در تحولات و تغییرات مثبت باشند .

دیده شدن تشکل های معلمان از سوی دولت  ، معلمان و مهم از آن جامعه نیاز به طراحی یک " تئوری " و " برنامه " برای اداره تشکیلات دارد .

توان تاثیرگذاری تشکل ها با میزان ورود  ، حضور و ماندگاری نیروهای متفکر ، نخبه و باانگیزه ارتباط مستقیم دارد .

افرادی با ویژگی های ذکر شده باید بتوانند در اتاق فکر و یا شورای سیاست گذاری تشکل حضور داشته و آهنگ ( ریتم ) حرکت و موضع گیری شورای مرکزی و یا هیات مدیره آن تشکل را تنظیم کنند.

هر چند هنوز هم در جامعه ما مدلی برای گفت و گو میان نخبگان حتی در سطوح هم عرض هم مشاهده نمی شود که البته باید این وضعیت تعدیل شود .

 بخش اول

بخش دوم

بخش سوم


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در آموزش نوین
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

بی عدالتی در آموزش و پرورش

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

مطالبات فرهنگیان و معلمان و واقع بینی در رسانه ای کردن مطالبات

چندی است که مسوولین دولت در خصوص بهبود حقوق معلمان بازنشسته و شاغل در سال 95 خبر های مبهمی را اعلام می کنند و حتی تعبیر « خبر های خوش » در آینده نزدبک به آن ها داده اند .

اگر بخواهیم موضوعات و مشکلات را طبقه بندی کنیم باید آن را به دو دسته تقسیم کرد :

 

دسته اول مطالباتی است که در موعد مقرر پرداخت نشده مثل پاداش بازنشستگان 93 و 94 ، حق التدریس های 3 ماهه اول 94 و سه ماهه سوم 94 و سایر مطالبات ریز و درشت دیگر مثل سرانه مدارس که مطابق معمول در حال تامین اعتبار است و به آبنده حواله می شود  .

اما دسته دوم مطالبات معلمان ، افزایش حقوق متناسب با تورم واقعی و اجرای کامل قانون خدمات کشوری و جبران ما به التفاوت درصد افزایش سال های گذشته که حتی بر اساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای معلمان اجرا نشده بود و تکمیل طرح رتبه بندی در سال 95 و از طرف دیگر تطبیق صحیح حقوق شاغلین و بازنشستگان که فاصله دریافتی ها ی آنان فاصله ای منطقی و به دور از تبعیض باشد .

 

اصلاح شرایط بیمه های تکمیلی ، شرایط بهبود کار معلمان در مدارس و...از موارد مهمی است که مسوولین محترم  آموزش و پرورش و تیم اقتصادی دولت محترم می بایست آنها را لحاظ کنند تا مجددا مانند اجرای طرح رتبه بندی اولیه با انتقاد معلمان روربه رو نشود .

شاید مسئولین محترم این انتقادات را سیاسی و جناحی ارزیابی کنند اما تجربه ثابت کرده درصد کمی از معلمان جناحی و سیاسی هستند و صرفا به علت شرابط نا مناسب کاری و معیشتی انتقاد می کنند و این موضوع برای همگان و مسئولین روشن است .

اینکه مسوولین وعده خبرهای خوش می دهند قابل تقدیر است . امیدوار کردن معلمان مظلوم کاری خداپسندانه است اما اگر به آن درست و عادلانه عمل نشود ، حس بدبینی نسبت به مسوولین محترم در بین معلمان تشدید می شود و در نتیجه در کیفیت کاری آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت .

معلم ناراضی که به کلاس درس برود ، آن چیزی را که نشر می دهد مناسب دانش آموزان نیست ...

بنابراین مسوولین محترم به صورت شفاف آنچه را که می خواهند انجام دهند با استدلال قوی و منطقی اعلام کنند و نظر خواهی کنند و به بحث بگذراند .

صداقت و شفافیت دولت محترم و تقسیم عادلانه بودجه و پرداخت های عادلانه و بدون تبعبض اگرچه معلمان را راضی نمی کند اما حداقل اینکه از ناامیدی و بدبینی اکثر معلمان که غیر سیاسی هسبند خواهد کاست و فعالبت دولت و آموزش و پرورش را نیز مخدوش نیز نمی کند .

اگر دولت روحانی بتواند معلمان را به صورت نسبی راضی کند عنوان موفق ترین دولت قبل و پس از انقلاب اسلامی را به خود اختصاص خواهد داد.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد

فرآیند اصلاحات در آموزش و پرورش با توجه به اسناد بالادستی  مقدمه :

سازمان معلمان ايران " شوراي منطقه شش تهران  معتقد است اولين و ضروري ترين نياز آموزش و پرورش تعيين ساختار مناسب است . اگر اين ساختار اصلاح نشود هر چه سيستم ها و کنترل سيستم ها ارتقاء يابد بي فايده مي باشد .
تا اصلاح ساختار صورت نگيرد ، اگر تمام بودجه دولت و حتي چند برابر کل بودجه دولـت ، به سوي آموزش و پرورش سرازير شود باز هم چالش هاي آن باقي مي ماند .
هم اکنون که نگاه سازمان مديريت و برنامه ريزي  و نخبگان جامعه به سوي آموزش و پرورش معطوف شده است .
هم اکنون که کنفرانس توسعه و عدالت آموزشي در دو سال متوالي 1393 و 1394 در سطح گسترده برگزار مي شود .
تشکل هاي مدني و به ويژه تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش موظفند به اين مهم ورود پيدا کنند   .


  " سازمان معلمان ايران " شوراي منطقه شش تهران باور دارد که بايد :
کلان فکر کرد و خرد عمل کرد !
2. شيوه عملکرد ما بر اساس کار کارشناسي  و تکيه بر  قانون مداري استوار  است .
3. جهت دست يابي به  اهداف سند چشم انداز ، سند تحول در آموزش و پرورش را پيگيري مي کنيم .
4. تحول يک فرآيند است نه يک اتفاق! پس فرآيند تحول را با مدرسه محوري آغاز کنيم.

پيشنهادات ارائه شده توسط "سازمان معلمان ايران " شوراي منطقه شش تهران که با  نقد ديگر تشکل هاي مدني پالايش مي شود :

1- کار کارشناسي فرا بخشي براي تعيين ساختار مناسب براي آموزش و پرورشي که نياز هاي صنعت ، کشاورزي ، استفاده بهينه منابع آب و انرژي، ورزش ، بهداشت عمومي ، حفاظت از محيط زيست و... براساس سامانه آمايش سرزمين و تحولات جمعيتي ناظر به 50 سال آينده باز تعريف شود .
همان طور که بانک مرکزي براي تعيين ساختار مناسب براي شوراي پول و اعتبار،  کشور هاي موفق در اين زمينه ( مالزي ، ترکيه ، کره جنوبي ، انگليس )  را مورد مطالعه قرار داده است و در نظر دارد الگوي موفق را بومي سازي نمايد و قرار بوده براي اين کار مطالعات اوليه صورت گرفته ، مديران ارشد بانک مرکزي در جلسات مختلفي حضور داشته و اين مطالعه توسط موسسه Ernest & Young   ( يکي از چهار موسسه بزرگ حسابرسي جهان ) هم مانيتور و کار نهايي شود .
انتظار مي رود در مورد تعيين ساختار مناسب براي آموزش و پرورش ، تجربه کشورهاي موفق در اين زمينه مورد مطالعه قرار گيرد و سپس بومي سازي شود  و از موسسات معتبر در اين زمينه نظر خواهي شود .
زيرا درصورتي که ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ، اگر تمام بودجه دولت هم به سوي آموزش و پرورش سرازير شود بازهم چالش ها به قوت خود باقي است .


2- کار کارشناسي درون بخشي براي تعيين اهداف و مأموريت هاي مناسب براي آموزش و پرورشي که نيازهاي صنعت ، کشاورزي ، استفاده بهينه منابع آب و انرژي، ورزش ، بهداشت عمومي ، حفاظت از محيط زيست و... را تأمين نمايد . اصلاح آموزش و پرورش نياز به عزم ملي دارد .
ي سوادي مجددأ  باز تعريف شود . ( وقتي فرآيند فعلي آموزش و پرورش به فارغ التحصيل دبيرستان هاي ما يا خروجي آموزش و پرورش توانايي حضور در جامعه اقتصادي ، سياسي و اجتماعي را نمي دهد . پس هرچه هزينه کرده ايم دور ريخته شده و تلفات هزينه تلقي مي شود ) بايد ابتداء اهداف آموزش و پرورش و موضوع هاي آموزشي ، روند آموزشي و... باز تعريف شود .


3- بهره مند شدن از ظرفيت هاي مردمي در سامان دهي مدارس و واحد هاي آموزشي به صورت يک پارچه و قانون مند و پرهيز از انواع مدارس شاهد ، سمپاد ، نمونه دولتي و ...
* آموزش و پرورش امري همگاني است ، لذا ضروريست که اين امر همگاني را با تشريک مساعي همگاني سامان دهي نماييم .
* توجه جدي به انجمن اوليا و مربيان به عنوان يک نهاد مدني موثر و فعال در تصميم گيري و تصميم سازي امور مدرسه
* ايجاد جوي آرام و شاد در آموزش و پرورش به منظور پيشگيري از اعتياد ، ايدز ، بزهکاري ، بروز و ظهورخشونت و...   .


4- آموزش و پرورش يک نهاد بالا دستي نسبت به ساير وزارتخانه ها است که ارتباط ارگانيک با همه مراکز صنعتي و ... دارد :
* ورودي به سازمان آموزش و پرورش دانش آموز است که بالاترين سرمايه هر خانواده است . خروجي آموزش و پرورش  نيروي انساني جامعه است که بزرگترين سرمايه هر کشور مي باشد .

اين خروجي بايد داراي ويژگي هاي ذيل باشد :
* مهارت هاي فردي ، اجتماعي ،ورزشي ، فني و...داشته باشد .مهارت سپاس گزاري ، عذرخواهي ، تصميم گيري ، اظهار نظر ، توانايي دفاع صحيح از باورهاي خود ، توانايي پذيرش نقد و پاسخ گويي مسئولانه ،تحمل آرا و عقايد ديگران را داشته باشد . با مفهوم صرفه جويي و استفاده بهينه از منابع طبيعي آشنا باشد .
* قابليت برنامه ريزي ، قابليت مواجهه با مشکل ، قابليت تجزيه و تحليل چالش ها و تعامل با گروه جهت ارائه راهکار مناسب ، درک درستي از ايفاي نقش مسئولانه فردي در راستاي اهداف  گروه داشته باشد .
* توجه به سلامتي روحي وجسمي دانش آموزان و معلمان که شامل غربال گري بيماري هاي گوناگون چشم ، گوش ، دندان ، اضافه وزن ، قند قلب و عروق ، اختلات رواني از قبيل افسردگي، اسکيزوفرني  و...در تعامل با وزارت بهداشت و درمان زيرا هزينه هاي  پيشگيري همواره کمتر از درمان مي باشد .
* توجه به ورزش همگاني و استعداد يابي در دانش آموزان در تعامل با وزارت جوانان و ورزش
*توجه ويژه به مشکلات زيست محيطي (ضرورت حفاظت از محيط زيست را با گوشت، پوست و استخوان  از اعماق وجودش  درک کند .  ) در اقليم هاي گوناگون به طور مجزا و سراسر کشور و منطقه و جهان در تعامل با سازمان حفاظت از محيط زيست عمل نمايد .
* گسترش درس تعليمات اجتماعي يا مطالعات اجتماعي به يک هدف و مأموريت آموزش و پرورش به نام تعاملات اجتماعي ؛ دانش آموز بايد در آموزش و پرورش بياموزد :


- در کلاس درس براي يافتن راه حل مشکل و چالش مطرح شده به عنوان مبحث درسي در جمع و گروه درسي ، به دنبال راه حل باشد .
- در کلاس درس براي يافتن راه حل مشکل و چالش کل کلاس در جمع و گروه کلاس ، به دنبال راه حل باشد .
- در مدرسه براي يافتن راه حل مشکل و چالش کل مدرسه در جمع و گروه مدرسه ، به دنبال راه حل باشد .
- در کشور براي يافتن راه حل مشکل و چالش کل کشور در جمع و گروه هاي تخصصي ملي ، به دنبال راه حل باشد .
- در منطقه و جهان  براي يافتن راه حل مشکل و چالش منطقه اي و جهاني در جمع و گروه هاي تخصصي ملي و بين المللي ، به دنبال راه حل باشد .


لازمه تعامل جهاني آنست که دانش آموز ، از ابتداء تعامل با ديگر ملل و اقوام را بياموزد ؛ پس به جاي آموزش هاي انتزاعي و کم فايده ي زبان هاي خارجي ، بايد آموزش زبان هاي خارجي داراي ويژگي هاي ذيل باشد :
 اولأ هدف آموزش  زبان هاي خارجي را به چندين زبان خارجي در ابتدايي و پيش دبستاني گسترش داد .
ثانيأ در فرآيند تحقيق براي يافتن راهکار چالش ها ، از دانش آموزان بخواهيم که براي يافتن راهکار براي چالش درسي ،  کلاسي ، مدرسه اي ، شهري يا استاني و منطقه اي  ،جهاني فکر کند و منطقه اي عمل کنند .
يعني دانش آموزان در تحقيق خود به منابع ديگر کشور ها هم توجه داشته باشد ؛ در اين صورت  آموزش زبان هاي خارجي کاربردي مي شود .
يا به عبارت ديگر دانش آموز بايد مطالب خود را در منابع به زبان ديگر  جست و جو کند .
 با دانش آموزان به زبان ديگر گفت و گو کند .
 براي دانش آموز، به زبان ديگر نگارش کند .
 در نهايت از فايل صوتي دانش آموز به زبان ديگر يادشت برداري کند .


دانش آموز ما جهت تلاش براي رسيدن به اهداف سند چشم انداز سال 1404 و سند هاي چشم انداز هاي بعدي نياز به تسلط به چندين و چند زبان خارجي  فراگير دارد که ما بايد امروز  مقدمات آن را فراهم مي آوريم . (طراحي و استقرار نظام جامع هدايت تحصيلي و استعداد يابي به منظور هدايت دانش آموزان به سوي رشته ها ، حرف و مهارت هاي مورد نياز حال و آينده کشور متناسب با استعاد ها، علاقه مندي و توانايي هاي آنان ؛ راهکار 3-21 سند تحول )

 

  5- باز تعريف  سيستم ها و زير سيستم هاي کنترلي براي هدايت آموزش و پرورش در چارچوب اهداف تعيين شده
 
* مدرسه محوري ، محله محوري ، شهر محوري ، استان محوري و تمرکز زدايي ( مشارکت شوراها ، انتخابي شدن مديران ، توجه جدي به جايگاه واقعي انجمن و اوليا و مربيان و... )  نگاه به نياز اقليم هاي مختلف ، اقوام گوناگون ، مليت هاي مختلف ، مذاهب و خرده فرهنگ ها ي متفاوت و ...
( ارتقاي مديريت آموزشگاهي يک ضرورت اجتناب ناپذير است که مقدمه ارتقاي مديريت هاي مياني و سطح بالا است و همه ارتقاي مديريت پيش نياز تمرکز زدايي مي باشد .تنها راه حل ارتقاي مديريت آموزشگاهي مدرسه محوري مي باشد . زيرا مديريت وقتي مسئوليت و اختيارات داشته باشد در کوران فعاليت در سايه ي  نظارت پويا ، رشد مي کند .)


* ميدان دادن به معلمان جهت ايجاد توسعه پايدار ( آموزش شيوه صحيح، علمي و نوين ارکان تعليم و تربيت به همه معلمان و دست اندر کاران نظام آموزش و پرورش ) ، توانمند کردن معلمان به جديد ترين فنون آموزشي . ( توسعه زمينه هاي زمينه پژوهشگري و افزايش توانمندي هاي حرفه اي به فردي و گروهي ميان معلمان و تبادل تجارب و دستاورد هاي در سطح محلي و ملي و ايجاد فرصت هاي باز آموزي مستمر علمي تحقيقاتي و مطالعاتي و... اختصاص اعتبارات خاص براي فعاليت هاي پژوهشي معلمان راهکار 7-11 سند تحول )


* ايجاد پارلمان معلمي يا نظام معلمي يا اتحاديه سراسري تشکل هاي مدني و تلفيقي از آن ها جهت تعامل با مسئولان ؛ زيرا به جاي تکيه به خزانه خالي بايد به سراغ توليد ناخالص ملي رفت که لازمه آن ايجاد عزم ملي براي اصلاح آموزش و پرورش است .
نهاد هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين با بهره مندي از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي مي توانند پويش ( کمپين ) عزم ملي براي اصلاح آموزش و پرورش آغاز کنند .) بررسي نقشه راه سند تحول و همکاري گسترده تشکل هاي مدني با شوراي عالي آموزش و پرورش و کميسيون هاي مربوطه .
 ( ارتقاي کيفيت تعليم و تربيت با تکيه بر استفاده هوشمندانه از فن آوري هاي نوين سر فصل راهکار17سند تحول ).


با توجه به آنکه قبل از هر اقدامي ، ابتداء بايد توسط يک نهاد فرا دستي مثل سازمان مديريت و برنامه ريزي پس از مطالعه جامع و مانع ، ساختار مناسب براي آموزش و پرورش ترسيم شود ، در ذيل به چند نکته مجددأ اشاره مي شود .
1-رأس راهبردي در هر سازمان سه وظيفه دارد : ( 1)


*وظيفه سرپرستي مستقيم
* سازمان را با محيط بيروني پيوند دهد .
* تدوين راهبردها


از آنجا که محيط بيروني آموزش و پرورش کل جامعه ايران ( صنعت ، خدمات ، بهداشت ، حفاظت محيط زيست ، استفاده بهينه از منابع آب ، استفاده بهينه از انرژي ، تربيت بدني و ورزش ، اعتياد و ايدز و... ) مي باشد لذا رأس راهبردي ( وزير ) آموزش و پرورش بايد از سويي توانايي تشخيص نياز هاي کل جامعه را  داشته باشد  و از سوي ديگر درک عميقي از  روابط ارگانيک بين اين اجزاء و اثر متقابل آنها داشته باشد . به عبارت ديگر رأس راهبردي آموزش و پرورش ( وزير ) بايد توانمندي هاي بيش از شناخت آموزش و پرورش را داشته باشد و يک ديدگاه فرا وزارتخانه اي داشته باشد . فردي با ويژگي و توانمندي هاي مانند معاون رئيس جمهور و يا رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي باشد .


2- اهداف و استراتژي سازمان آموزش و پرورش  ما را به عزم ملي جهت اصلاح اين سازمان به منظور دست يابي به اهداف سند چشم انداز مي رساند .
پس آموزش و پرورش يک نهاد يا سازمان فرابخشي مي باشد . ورودي آن دانش آموزان ، بزرگترين سرمايه خانواده هآ ي ايراني و خروجي آن بزرگترين سرمايه ملي ، نيروي انساني ماهر که جذب صنعت ، کشاورزي ، خدمات و... مي شوند ؛ لذا بايد:


3- براي اصلاح آن يک عزم ملي ايجاد شود ، در اين صورت رسانه ها و تشکل هاي مدني دو بال ايجاد اين عزم ملي مي باشند که بايد مورد حمايت جامعه قرار بگيرند .
4- ساختار آموزش و پرورش از طرف يک نهاد بالادستي مثلأ سازمان مديريت و برنامه ريزي براساس سامانه آمايش سرزمين و تحولات جمعيتي ناظر به 50 سال آينده باز ترسيم شود .
5- همان نهاد بالا دستي راهبرد سازمان آموزش و پرورش را کنترل و هدايت نمايد .
6- رأس راهبردي وزارت آموزش و پرورش  فرا وزارتخانه اي باشد يا حداقل وزير آن ديد فراتر از آموزش و پرورش ، توانمندي مديريت سيستم هاي کلان را داشته باشد .


نتيجه گيري :
1. ابتداء بايد يک کميته فوق تخصصي با حضور دکتر نوبخت و جهانگيري و نخبگاني که ديدگاه استرتژيک دارند تشکليل شود که نمايندگان تشکل  هاي مدني معلمان و يا نمايندگان شوراهاي معلمان يا پارلمان معلمي به عنوان بازخورد دهنده اطلاعات در اين کميسيون فوق تخصصي عضويت داشته باشند . وظيفه اين کميته تعيين ساختار مناسب براي آموزش و پرورش کشور با توجه به مأموريت هاي جديد آموزش و پرورش بر اساس طرح هاي آمايش سرزمين 50 سال آينده مي باشد .
2. وزير آموزش و پرورش بايد ديد استرتژيک و فرا آموزش و پرورشي داشته باشد زيرا آموزش و پرورش فراي  همه وزارت خانه ها مي باشد و با  همه بخش هاي جامعه ارتباط ارگانيک  دارد .
3. با توجه به توليد ناخالص ملي و بهره گيري از کمک هاي مردمي ( دخالت بخش خصوصي صنعتگران ، توليد کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات ، پزشکان ، اقتصاددانان ، وکلا ، علما و انديشمندان ديني ، قضات و ....در تصميم گيري و تصميم سازي  درباره آموزش و پرورش )  عزم ملي جهت اصلاح آموزش و پرورش را رقم بزنيم .
4. جهت دست يابي  به اهداف سند چشم انداز چاره اي نيست جزء آن که توسعه پايدار ( با نگاه حفاظت از محيط زيست ، صرفه جويي منابع و انرژي ، توجه به ويژگي هاي اقوام و اقليم هاي گوناگون و ... ) را مورد توجه قرار دهيم . در اين رابطه نقشه راه سند تحول را بايد کامل و روشن تصوير نماييم .
5. هم اکنون که نگاه سازمان مديريت و برنامه ريزي  و نخبگان جامعه به سوي آموزش و پرورش معطوف شده است .
هم اکنون که کنفرانس توسعه و عدالت آموزشي در دو سال متوالي 1393 و 1394 در سطح گسترده برگزار مي شود .
، کلان فکر کنيم و خرد عمل کنيم و تمرکز زدايي را با  مدرسه محوري آغاز نموده در ادامه منطقه محوري ، شهر محوري و استان محوري را دنبال کنيم .

منابع :
( 1 )  درس طراحي فرآيندها و ساختار سازماني ،صاحب بدري


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

سوالات معلمان در مورد طرح رتبه بندی و افزایش حقوق و اعمال مدرک تحصیلی و پاسخ وزارت آموزش و پرورش

طرح رتبه بندی سرانجام پس از مدت ها حرف و حدیث، از مهرماه امسال اجرایی شد و معلمان مانند قانون خدمات کشوری به ارشد ، خبره و عالی طبقه بندی شدند .اما تفاوت این قانون برای معلمان با سایر کارمندان دولت در سنجش آنها برای گرفتن در این رتبه ها است چرا که صلاحیت های تخصصی و مهارتی یکی از ملاک های اصلی است .

در واقع آموزش و پرورش با این طرح در نظر دارد تا کیفیت خدمات را افزایش دهد و مهارت های نیروی انسانی را بالا ببرد. به علاوه با اجرای این طرح با این طرح همان گونه که از روزهای اول اعلام شد قرار است حقوق معلمان هم افزایش یابد و این نحوه افزایش حقوق منشا اعتراض بعضی از فرهنگیان است ؛ هرچند که سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است هدف این طرح تنها افزایش حقوق فرهنگیان نبوده است.

او می گوید: خیلی برای من سخت است که بحث رتبه بندی را با حقوق و مزایا شروع کنم چون اگر تصور شود هدف اصلی طرح رتبه بندی حقوق و معیشت است اشتباه است ؛من از ابتدای کار با این طرح بودم و در جلساتی هم که با دولت و مجلس داشتیم سعی می کردم رتبه بندی را از بهبود معیشت معلمان مبرا کنم چون یکی از اهداف این طرح می تواند معیشت معلمان باشد اما هدف اصلی ارتقا مهارت های حرفه ای و تخصصی معلمان است . چون محور اصلی در هر نظام رتبه بندی همبستگی میان مهارت های حرفه ای و نظام پرداخت ها است ؛ وقتی کسی تخصصی تر عمل کند در نظام پرداخت ها دستمزد بیشتری دریافت می کند.

اما حالا سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح رتبه بندی،افزایش حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و بیمه فرهنگیان پاسخ داد.

 

رتبه بندی:

خیلی برای من سخت است که بحث رتبه بندی را با حقوق و مزایا شروع کنم چون اگر تصور شود هدف اصلی طرح رتبه بندی حقوق و معیشت است اشتباه است ؛من از ابتدای کار با این طرح بودم و در جلساتی هم که با دولت و مجلس داشتیم سعی می کردم رتبه بندی را از بهبود معیشت معلمان مبرا کنم چون یکی از اهداف این طرح می تواند معیشت معلمان باشد اما هدف اصلی ارتقا مهارت های حرفه ای و تخصصی معلمان است . چون محور اصلی در هر نظام رتبه بندی همبستگی میان مهارت های حرفه ای و نظام پرداخت ها است وقتی کسی تخصصی تر عمل کند در نظام پرداخت ها دستمزد بیشتری دریافت می کند. با این حال یکی از آثار رتبه بندی تغییر در پرداخت ها است.

نظام پرداخت متناسب با طبقه شغلی و پایه فعلی افراد انجام می شود. مثلا رتبه پایه در طبقه شغلی ۶ با کسی که در رتبه پایه و طبقه شغلی ۸ است متفاوت است. از اسفند سال گذشته که ما در هیات دولت در کش و قوس تصویب این مصوبه بودیم قرار به افزایش حقوق ها شد که حداقل ۶۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان به حقوق معلمان که در حداقل رتبه موجود بودند اضافه شود.

در قانون خدمات کشوری جدولی است که برای کارمندان دولت، ارتقا شغلی متناسب با آن است و ۱۶ طبقه و ۵ رتبه دارد . وقتی کسی کارمند دولت می شود رتبه او مقدماتی و پایین است اما به مروز زمان و با کسب یکسری امتیازات که بیشترین آن سابقه خدمت است یعنی بعد از ۶ سال، رتبه او بالا می رود و به پایه می رسد و بعد ارشد ، خبره و عالی. در طبقات سابقه دخالت دارد اما در رتبه تشویق ها ، نمره ارزشیابی و تحصیلات و … هم موثراست؛ بنابراین ممکن است کسی ۳۰ سال سابقه کار و مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باشد اما رتبه عالی نباشد .

قانون به ما اعلام کرده کسانی که در رتبه بندی شرایط را داشته باشند ۵۰ درصد حق شغل شان افزایش می یابد یعنی اگر حق شغل کسی ۴ هزار باشد طبق این جدول،به ۶ هزار امتیاز افزایش می یابد بنابراین ممکن است همکار بغل دستی او که در رتبه شغلی یکسانی نیست امتیاز او کمتر و این ۵۰ درصد برای او کمتر باشد.این یک بحث پیجیده است و برای همین برخی معلمان دچار سوتفاهم شدند.

تاثیر مدرک تحصیلی:

رتبه بندی امسال بیشتر تطبیقی است و مرحله نهایی واصلی طرح سال بعد اجرا می شود. در این مرحله زیاد سخت گیری نکردیم و بیشتر تطبیقی عمل کردیم. فعلا از افراد مدارک و مستندات زیادی نخواستیم چون مکانیزم اجرایی سختی دارد ؛ به هرحال یک میلیون نفر پرسنل داریم که هیچ نهاد و وزارتخانه ای در این حد نیرو ندارد.در این دوره روشی استفاده کردیم تا فرهنگیان اذیت نشوند و در عین حال در ۱۵ روز کار تطبیقی هم انجام شد.

الان برای حدود ۸۰۰ هزار نفر حکم رتبه بندی اجرا شده اما مرحله بعدی که اصلی است سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان انجام می شود. یعنی اگر معلمی الان ارشد دارد برای حکم خبره باید سنجش صلاحیت حرفه ای شود که مکانیزم پیجیده ای دارد و ما هم زمان کافی داریم. سال بعد اعتبارات بیشتری هم خواهیم داشت تا فرهنگیان انگیزه بیشتری برای ارتقا شغلی و مهارت ها داشته باشند.

دراین صورت به هدف اصلی طرح که معلمان تلاش کنند به مهارت های بیشتری دست پیدا کنند هم می رسیم. چون ما اعتقاد داریم که ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش مساوی با ارتقا کیفیت نیروی انسانی است لذا باید مهارت های نیروی انسانی افزایش یابد تا آموزش و پرورش هم تکانی بخورد.

اگر نظام سنجش صلاحیت ها به خوبی عمل کند و اعتبارات انگیزشی هم باشد به طوریکه مثلا ۵۰۰ هزار تومان به حقوق یک معلم اضافه شود در این صورت هم طرح رتبه بندی موفق شده و هم کیفیت آموزش و پرورش هم ارتقا می یابد. بنابراین مدرک تحصیلی و مهارت های تخصصی از سال بعد تاثیرگذار خواهد بود.

 

رتبه بندی و بازنشستگان:

توقع بازنشستگان کاملا به جا و درست است اما دولت نمی تواند تمام توقعات را یک جا پاسخ دهد.باید پله به پله حرکت کنیم؛ الان رتبه بندی برای شاغلان اجرا می شود و سال بعد از نظر کمی و کیفی ارتقا می یابد و به موازات آن هم دولت طرح های زیادی برای بازنشستگان دارد که یکی مربوط به نظام پرداخت ها برای بازنشستگان می شود. آقای نوبخت هم وعده هایی داده که نظام پرداخت ها اصلاح می شود. ما هم پیشنهاد دادیم که سال بعد از تجریبات بازنشستگان در آموزش و پرورش استفاده شود که اگر عملیاتی شود به نوعی امکان دارد تا طرحی مانند رتبه بندی را برای آنها هم اجرا کنیم.

متاسفانه تا الان تمام بخش های قانون خدمات کشوری اجرا نشده است، در سال های قبل نوع برخورد در نظام پرداخت به گونه ای بود که تفاوت حقوق بین افراد با مدارک و سابقه کار کم با کسی که سابقه و مدرک بالا دارد بسیار کم است.

الان یک مدیر را به عنوان مدیر کل استان انتخاب می کنیم حدود ۲۰۰ هزار تومان از حقوق او کم می شود چون فوق العاده شغل ها نامتوازن است. در مدیریت منابع انسانی یک نظام ارشدیت وجود دارد که اصل است و باید کسی که مدرک تحصیلی بالا با سابقه کار و تخصص بیشتر دارد نسبت به کسی که مراتب پایین تری دارد حقوق و مزایای بیشتری داشته باشد ؛ اما متاسفانه در سال های گذشته فاصله نظام ارشدیت کم شده و انگیزه ای وجود ندارد.

یک مدیر مدرسه اصلا دوست ندارد مدیر کل استان شود به خاطر کم شدن حقوق و مزایا به خصوص اگر به بازنشستگی نزدیک باشد چون حقوق او بر مبنای سال های آخر کاری حساب می شود.برعکس این هم وجود دارد رئیس اموزش و پرورش یک منطقه در دوسال آخر پایان کاری اصرار می کند که معاون یا مدیر یک مدرسه شود تا حقوق او برای بازنشستگی بالا باشد. برای همین نظام ارشدیت مشکل دارد و باید بازنگری شود.

قانون خدمات کشوری کاملا اجرا نشد تا این ضعف درشت شود و مجددا تمدید شد که احتمالا تا یک سال بعد اجرا می شود . ما در کمیسیون اجتماعی از سال ۹۲ تا ۹۳ روی آن کار کردیم اما چون نمایندگان در حال تغییر هستند فعلا ارائه نشد.اما دولت به دنبال رفع این مشکل است.

 

توقف هم ترازی:

طبق مصوبه هیات وزیران که منشا اجرای طرح رتبه بندی است ، طرح صرفا مشمول کسانی می شود که جزو طبقه بندی مشاغل معلمان هستند یعنی کسانی که به کلاس درس می روند و مدیر ومعاون مدرسه .البته دفترداری که معاون شده هم شامل این طرح نمی شود؛ معلمانی که وارد کار اداری شدند اما هنوز پست معلمی را حفظ کردند هم شامل این طرح می شوند. در آموزش و پرورش از یک میلیون نفر پرسنل، حدود ۵ هزار نفر جزو طبقه بندی مشاغل معلمان نیستند.بعید می دانم که طرح رتبه بندی شامل آنها شود اما سال ۹۳، هیات وزیران یک مصوبه داشت که فوق العاده ویژه و برای کارکنان اداری است ، ما به دنبال آن هستیم که فوق العاده ویژه بند ۱۰ ماده ۶۸ برای این گروه اجرا شود.

چون رتبه بندی از مهرماه اجرا شد حقوق ها تا ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت که اضافه کار هم به همین میزان افزایش یافت اما اعتبار اضافه کار سال ۹۴،اسفند قبل از آن بسته شده بود برای همین ما نمی توانستیم اضافه کار را از نظرمنابع تامین کنیم.این ۶ ماه بگذرد مشکل حل می شود. البته الان ریالی افراد کم نشده ، یعنی اگر کسی شهریور ۱۰۰ ساعت اضافه کار داشت الان ۸۰ ساعت شده تا رقم ریالی او کم نشود.

معیارهای رتبه بندی در مهر ۹۴ ایرادهای بسیاری داشت ؛ رتبه بندی باید شایستگی را مشخص کند امتیاز همسر شهید یا جانباز و… عرف شایستگی نیست؛  البته انها دارای ارج بسیاری هستند و آنها باید خارج از رتبه بندی تعریف شوند و جایگاه شان برای همه محفوظ است. ذات این طرح تکیه بر صلاحیت های حرفه ای دارد. برادر شهید و جانباز ارزشمند و یک فضیلت است اما فعلا برای این طرح امتیاز محسوب نمی شود.

 

پرسش و پاسخ:

۱- با سلام ،  آقای بطحایی ؛  اخیرا در یکی ازشهرستان های استان خوزستان برای همکارانی که مشمول رتبه بالاتر می شوند حکم ارتقا رتبه زده نمی شود و مسولین می گویند بخشنامه از وزارت آمده که فعلا احکام ارتقای رتبه ممنوع شده ، آیا همچین بخشنامه ای صحت داره و اگرصحت داره آیا برخلاف قانون خدمات کشوری نیست ؟

همان طور که اشاره کردم فعلا طرح در مرحله تطبیقی است برای همین اعلام کردیم همه معلمان واجد شرایط را تطبیق می دهیم اما افرادی که از این به بعد ارتقا پیدا می کنند به یک ضابطه جدید نیاز دارند. مثلا کسی که قبلا ارشد بوده اما با طرح تطبیقی معادل خبره شده از حالا به بعد مکانیزم جدید برای ارتقا نیاز دارد برای همین فعلا متوقف شده تا سال به پایان برسد و ضوابط جدید برای ارتقا را اعلام کنیم.

۲- سلام ، من امسال مرخصی بدون حقوق گرفتم . آیا افرادی  مثل من که سال دیگه که سر کار برمی گردن شامل این افزایش می شوند؟ شامل رتبه بندی می شوند. بعد از مرخصی مانند دیگران می تواند درخواست بدهد تا بررسی شود.

۳- چرا ارتقاء رتبه بندی بعد از تاریخ یک مهر اجرا نمی شود ؟ بنده الان رتبه عالی برایم شامل شده اما کارگزینی می گوید نمی تواند اعمال کند چرا؟ تا قبل از پایان سال مکانیزم جدید را اعلام می کنیم تا ضوابط جدید رتبه بندی برای معلمان مشخص شود.

۴- در سال ۹۱ فوق لیسانسم را گرفتم ، اما حکم کارگزینی من با دوستانی که در سال های ۸۳ و قبل از آن مدرک شان را گرفته اند حدود دویست هزار تومان کمتر است . پرسیدم گفتند مربوط به هم ترازی است ؛ پس چرا این هم ترازی برای ما هم اعمال نمی شود؟ با ابلاغ قانون خدمات کشوری در سال ۸۷، هم ترازی منتفی شده است. افراد امتیازاتی را به دست می آورند و متناسب با آن رتبه می گیرند اما در سال ۸۹ آموزش و پرورش بخشنامه ای متناسب با این هم ترازی ابلاغ شد که بعدا لغو شد.الان اشکال این کار به همین موضوع است اما با اجرای قانون خدمات کشوری قانون هم ترزای وجود ندارد.

۵- آیا تخفیف سنوات بابت حضور در مناطق محروم در رتبه ی بندی جدید هم جایگاهی دارد؟ طرح رتبه بندی تنها تکیه بر صلاحیت های تخصصی دارد.

۶- آیا می خواهید از تمام معلمان آزمون صلاحیت بگیرید؟ آیا چنین توهینی را به پزشکان و مهندسان هم روا می دارند که فقط در شروع کار آزمون می دهند تا هرچند سال یک بار؟

سوال سوم: مگر نگفته بودید افزایش رتبه بندی حداقل ۱۵۰۰۰۰ تومان است؟ پس این افزایش های ۷۰۰۰۰ تومانی چیست؟ یکی از سنجش های صلاحیت حرفه ای می تواند آزمون صلاحیت باشد اما نه برای همه گروه ها.

خبر آنلاین


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

گروه اخبار / متن کامل لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه را که از سوی سازمان مدیریت به دولت ارائه شده و در حال بررسی است، منتشر شد.در این لایحه ۵ وزارتخانه نیرو، نفت، اقتصاد، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت دستخوش تغییر ساختار شده‌اند.

ستاد برنامه ششم پیشتر جزئیات لایحه پیشنهادی برنامه ششم توسعه را مصوب کرده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز پیش نویس این لایحه را برای تصویب نهایی در اختیار دولت قرار داده است که هم اکنون در حال بررسی و نهایی شدن جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی است.

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور