یکی از اهداف اصلی تعریف شده ی نظام آموزش وپرورش ٬پروش اخلاقی دانش آموزان است. باید بدانیم که ما معلمان رسالت بس سنگینی در امر تربیت اخلاقی نسل آینده داریم . سن کودکی بچه ها در مدارس ابتدایی و دبیرستان نوبت اول و تا حدودی دبیرستان نوبت دوم که سن تربیت پذیری بچه هاست ؛ سپری می شود.
چنانچه علمای تعلیم و تربیت گفته اند وقتی بچه به سن بلوغ و جوانی رسید دیگر به سختی می شود در رفتار اخلاقی او تغییر به وجود آورد . نظام آموزش و پرورش انتظار دارد وقتی دانش آموزان از مدارس فارغ التحصیل می شوند از نظر اخلاقی پای بند به اصول اخلاق اسلامی باشند ، یعنی از دروغ بپرهیزند ، ریا کار نباشند ، روحیه همکاری جمعی داشته باشند، امانتدار باشند، از دزدی و رشوه دوری کنند و آداب و عبادات اسلامی را انجام دهند .( البته نقش جامعه و خانواده دانش آموزان در تربیت اخلاقی آن ها کمتر از مدرسه نیست و شاید بیشتر هم باشد . )
حال باید بررسی کرد چگونگی رفتاری که معلمان و اولیای مدارس با دانش آموزان دارند ، چقدر به پرورش اخلاقی مد نظر کمک می کند ؟
دروغ گویی که عامل بسیاری از تباهی ها در جامعه می باشد ٬متاسفانه در جامعه ما رواج بسیاری دارد . اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه چند سالی از دوران کودکی و نوجوانی خود را در مدارس گذرانده اند .
پرسش این است که چرا این قدر راحت دروغ می گویند ؟
در مدارس ما متاسفانه با این رذیله ی اخلاقی برخورد صحیحی نمی شود . وقتی دانش آموزی در مورد عدم انجام تکالیف خود مورد پرسش قرار می گیرد و بعضا بهانه ای می آورد ، درستی و نادرستی این بهانه باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد .
ولی متاسفانه در این زمینه در مدارس چندان دقت نمی شود و بعد از مدتی دانش آموز یاد می گیرد که با دروغ گویی می تواند بر کم کاری های خود سرپوش بگذارد و هزینه ی چندانی هم نپردازد . بعدا بزرگسال هم بشود در جامعه به راحتی دروغ خواهد گفت. وقتی دانش آموزی در سر جلسه ی امتحان اقدام با تقلب می کند ٬ اگر مراقب جلسه با او مماشات کند در واقع دزدی و خیانت در امانت را به او آموخته است . ( البته لازم به ذکر است که برخورد نباید خشن و توام با جار و جنجال باشد ، برخورد بایستی در محدوده ی قانون ضمن حفظ حرمت دانش آموز اعمال گردد.)
آن دانش آموز در بزرگسالی که وارد جامعه می شود همیشه در پی فرصت می گردد تا از موقعیت شغلی خود سوء استفاده کند ، چون در کودکی یاد گرفته است که این سو استفاده ها هزینه ی چندانی ندارد.
هرگاه معلمی به دانش آموزی که به نوعی با او وابستگی دارد هنگام نمره دادن دست بالا را می گیرد و بیش از حقش با او نمره می دهد به او پارتی بازی را یاد داده است . بدتر از آن معلمی که سر نمره با دانش آموز وارد مذاکره مالی می شود چیزی جز رشوه دادن را به او نیاموخته است.
از دیگر ناهنجاری های اخلاقی که می توان از شکل گیری و رشد آن ها در بین دانش آموزان در مدارس جلوگیری کرد ٬ مردم آزاری و دیگر آزاری است .اگر دانش آموزی سر کلاس با سوء رفتار خود باعث بی نظمی کلاس و یا در حیاط مدرسه باعث آزار دیگر بچه ها بشود می بایست با جدیت با چنین دانش آموزی برخورد شود تا رفتار او اصلاح شده و دیگر تکرار نگردد.
چنان چه در برخورد با چنین دانش آموزی سستی شود سوء رفتار او تقویت شده و چه بسا در بزرگسالی مخل نظم و آسایش جامعه گردد. وقت شناسی نیز امری است که در جامعه به آن کمتر توجه می شود .در مدارس با دانش آموزانی که دیر به مدرسه می آیند و یا دیر سر کلاس حاضر می شوند باید با جدیت برخورد شود تا از کودکی وقت شناسی را یاد بگیرد .
ملزم کردن دانش آموزان در رعایت حقوق دیگران و احترام به قوانین کلاس و مدرسه نیز از جمله مواردی است که می بایست به آن توجه ویژه ای شود . به طور مثال اگر دانش آموزی در درسی نمره کم گرفت به هیچ عنوان نباید به او ارفاق شود .اگر چنین اتفاقی بیفتد او یاد می گیرد که قانون هایی که در جامعه وضع شده اند قابل چانه زدن هستند و تمکین به قانون در بزرگسالی برای او سخت خواهد بود.
البته در تمام مواردی که ذکر شد باید برخوردها عالمانه و طبق اصول روان شناسی و تعلیم و تربیت نوین باشد و از خشونت پرهیز شود .
حال اگر چنین جدیتی در تربیت نسل آینده وجود داشته باشد می توان انتظار داشت که نسل آینده رو به رشد تعالی خواهد بود .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
افلاطون ، اولین وظیفه حاکمان را این می داند که مراقب کودکان باشند تا فرزند برزگر ، پیشه ور و نگهبان شغل پدرشان را انتخاب کنند و به کودکانی که بخواهند این قانون را نقض کنند اصلا به حالشان رحم نکنند (1) آیا این موضع سرسخت نسبت به تحولات جامعه با مفهوم حق آموزش قابل جمع است ؟
برای تبیین این نکته ضروری است نخست مفهوم حق را بررسی کوتاهی کنیم تا مفهوم آن در پرده ی ابهام نماند . واژه ی حق در زبان فارسی معانی متفاوتی دارد . حق گاهی به معنای خدا در زبان فارسی به کار می رود ؛ شیخ اجل سعدی گفته است:
یکی را که سعی قدم بیشتر* به درگاه حق منزلت بیشتر
گاهی می گوییم این سخن ، حق است که منظورصدق و درست بودن است که در این معنا حق در مقابل دروغ به کار می رود ولی گاهی حق به معنای داشتن اختیاریا امتیاز به کار می رود . مثلا وقتی کسی می گوید : عضویت دریک تشکل صنفی حق من است؛ دارنده این حق ، مختار است عضویت را بپذیرد یا نپذیرد. کم کم حق از نظر مفهومی تحول عمیقی یافت.
شهروندان دیگر فقط به داشتن حق اکتفا نکردند بلکه مطالبه ی آن را هم، بخش مهمی از حقوق خود به شمار می آوردند . این مطالبه ی حق در فضای عمومی لزوم تضمین و صیانت از حق را ضروری ساخت. تاسیس قانون اساسی به عنوان یک سند رسمی برتر محصول همین ضرورت بود تا دولت اولا حافظ و حامی حقوق و آزادی های مشروع شهروندان باشد ثانیا خود دولت و سازمان های سیاسی بر مبنای قانون اساسی سازماندهی و نظم یابند .
حق آموزش در کنار حقوق دیگربه وسیله قانون اساسی یا قانون عادی تضمین شد . طبق قانون هر کودکی به صرف کودک بودن ، صاحب این حق تلقی می شود و دولت متعهد است به گونه ای برنامه ریزی و مدیریت کند که هر کودک لازم التعلیمی به صورت عادلانه ازامکانات آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت برخوردار شود.این حق وقتی تضمین می شود که ورود به مدرسه و ادامه تحصیل برای همه با شرایط یکسان باشد و همه به امکانات یکسان با شیوه ای مشابه تحت آموزش قرار بگیرند.
البته این حق نافی آزادی تاسیس مدارس خصوصی نیست ، اشخاصی که می خواهند امکانات آموزشی بالاتر از استانداردهای دولتی داشته باشند باید بتوانند به مدرسه خصوصی راه یابند.
حال این سوال به ذهن خطور می کند که آیا قانون اساسی کشورمان توانسته است این حق را برای کودکان تضمین کند؟
در این زمینه دو دیدگاه متضاد وجود دارد . برخی از حقوقدانان معتقدند قانون اساسی فعلی فاقد سازوکار موثر برای تضمین این حق است زیرا قانون اساسی فعلی تعریف منسجم و معینی از حق آموزشی ارائه نداده است تا آن را تضمین نماید. قانون اساسی هنجارهای متفاوت و گاه متناقض در درون خود جمع کرده است که هر دولتی با توجه به رویکرد و تمایل خود دست به انتخاب می زند ، از طرفی خواهان مشارکت حداکثری مردم در اداره کشور و تصمیم گیری ها است و از سوی دیگر آموزش و پرورش را کاملا دولتی و متمرکز نموده است . این گروه برای اثبات دیدگاه خود وضعیت فعلی نظام آموزشی را مثال می زنند که در آن مدارس خاص با امکانات و تجهیزات بیشتر در اختیار افراد با نفوذ قرار می گیرد یا شهروندان مجبورند برای امکانات حداقلی در مدارس عادی پول پرداخت کنند ولی بعضی حقوقدانان اساسی معتقدند این مشکلات، ناشی از اجراست نه قانونگذاری و با سازو کارهای موجود در قانون اساسی می توان حق آموزش را تضمین کرد از جمله سازوکارهایی که این حقوقدانان به آن اشاره می کنند عبارتند از : آموزش رایگان برای همه کودکان که در اصل 30 به رسمیت شناخته شده است،بند 9 در اصل سوم که تاکید بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه دارد، تاکید بند 3از اصل سوم بر آموزش و پرورش رایگان برای همه در تمام سطوح است، اصل 15 و شناسایی زبان های محلی و قومی و آزاد بودن تدریس این زبان ها در کنار زبان رسمی در مدارس ایران .
هر چند نسبت به گذشته ، مدارس ایران از نظر کمی افزایش زیادی پیدا کرده است و نمی توان این موضوع را انکار کرد ولی با گذشت بیشتر از سه دهه نیازمند بررسی سازوکارهای قانونی جدید برای تضمین بهتر حق آموزش در کشورمان هستیم تا بتوانیم به آموزش و پرورش رایگان ، استاندارد و کارآمد دست یابیم.
1- افلاطون ، جمهوری ، مترجم فواد روحانی ، کتاب سوم ، چاپ دوازدهم، تهران ، علمی و فرهنگی ، 1388 ، ص 201
روزنامه همدلی
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: 78 درصد معلمان مشمول طرح رتبه بندي شدهاند و 9 هزار و 400 نفر مشمول اين طرح نيستند که عمدتاً نيروهاي مازاد بودند و بيشترين نيروي مازاد را در شهرري داشتيم.
محسن بهارلو درخصوص وضعيت رتبه بندي معلمان در شهرستانهاي استان تهران اظهار داشت: تعداد کل نيروهاي حقوق بگير شهرستانهاي استان تهران 44 هزار و 383 نفر است که از اين تعداد 34 هزار و 938 نفر مشمول طرح رتبه بندي هستند.
وي افزود: حدود 9 هزار و 400 نفر مشمول طرح رتبه بندي نشدهاند که اين افراد داري سابقه کار کمتر از 6 سال يا مدرک تحصيلي پايينتر از کارداني هستند. حدود 4 هزار نفر که معادل 10 درصد هستند سابقه کاري کمتر از 6 سال دارند و 10 درصد ديگر نيز داراي مدرک تحصيلي پايينتر از کارداني هستند.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: معلماني که مشمول طرح رتبه بندي هستند 78 درصد کل جمعيت معلمان را تشکيل ميدهند که احکام 86 درصد از آنها صادر شده است.
بهارلو با اشاره به اينکه احکام رتبه بندي 14 درصد از معلمان هنوز صادر نشده است، بيان کرد: معلماني که کسر ساعت موظف داشته يا جزو نيروهاي مازاد هستند، احکام رتبه بندي برايشان صادر نشده است. وي افزود: بخشي از معلماني که مازاد بودند از دوره متوسطه دوم به متوسطه اول و ابتدايي منتقل شدهاند البته آموزشهايي را نيز براي حضور در دوره ابتدايي دريافت کردهاند.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني شهرستانهاي استان تهران عنوان کرد: در بخش نيروهاي مازاد در شهرستانهاي استان تهران بيشترين مشکل را در شهرري داشتيم البته امسال وضعيت سامان دهي بهتر از سال گذشته بود.
تسنیم
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
تغییرات پی در پی نظام آموزشی که از سال 1350 تا به حال در آموزش و پرورش ایران صورت گرفته به نظر اکثر اهل فن تاثیرات مثبت آموزشی و پرورشی و اخلاقی بر دانش آموزان این مرز و بوم نداشته است . مصداق این موضوع به گذشته باز می گردد که فردی که تصدیق شش ابتدایی قدیم را می گرفت هم سوادش بیشتر بود و هم خط خوشی برای نوشتن داشت و در نهادهای دولتی و وحتی آموزش و پرورش به عنوام « معلم » هم استخدام می شد .
در آن زمان کلیه و دمنه ، بوستان و گلستان مواد درسی دانش آموزان بود . هم اکنون می بینیم که دانش آموزان دیپلم می گیرند اما از نوشتن یک نامه اداری ساده ناتوانند و از این غم انگیز تر غلط املایی فراوان دارند !
حذف زنگ انشا و دیکته در متوسطه در نظام های جدید ضربه ای عجیب و ویران کننده بر سواد فارسی دانش آموزان زده است اما تمام مشکل این نیست . سیستم جغرافیایی و آب و هوایی ایران به گونه ای است که اساس سال تحصیلی از مهر ماه شروع و تا دی ماه به پایان می رسد . بهمن ماه با اتمام امتحانات نوبت اول در دی ماه و تعطیل بودن مدرسه در این ایام به مثابه شروع دوباره سال تحصیلی است و از نو باید شالوده های انضباطی و کاری مدرسه و دانش آموزان را بازسازی کرد که تقریبا تمام بهمن ماه وقت می گیرد و اسفند ماه عزیز و گرامی که شادترین و زیباترین فصول برای ایرانیان است فصلی که فقط یک ماه به عید نوروز و لذیذترین تکه تعطیلات هر سال به قول مر حوم آل احمد در آن جست و جو می شود . خرید و تمیزکاری و برنامه ریزی برای مسافرت و کارهای ضروری آخر سال که هوش از سر همه برده و درس و بحث را به امری دست چندم بدل می کند که اکثر مدارس این ماه را با امتحانات جهت جلوگیری از تعطیلی خود خوانده دیبران و دانش آموزان می گذرانند و جنگ خنده دار ادارات با مدیران مدارس بر سر اینکه مدارس باید تا 28 اسفند باز باشد که مثل سایر دستورالعمل های اداری مردم پسند و حتی منطقی هم نیست که مدیر هم میان فشار اداره و دانش آموزان و اولیا و دبیران باید خرد و خمیر شود .
اما فصل رخوت با پایان تعطیلات عید نوروز و فرا رسیدن بهار وسوسه انگیز و گرم شدن هوا حالی برای معلمان و دانش آموزان نمی گذارد و جیب های خالی مزید بر علت است تا پایان فروردین ماه به انتظار دریافت حقوق می گذرد .
اما فصل اردیبهشت فصل امیدی دوباره است که نوید از ماه پایانی مدرسه و شروع امتحانات را می دهد . هم معلمان و هم دانش آموزان از تمام شدن سال تحصیلی خوشحالند.
نه مدرسه برای دانش اموزان جاذبه ای داشته و نه معلمان از درآمد و زندگی خود رضایتی دارند و این موضوع به پایان اندیشیدن آن را شیرین می کند.
دانش آموزان هم از مقررات دست و پا گیر مدرسه راحت شده حالا تا هر وقت بخواهند می خوابند و هر لباسی دوست داشته باشند می پوشند و موهای خود را آن طور که می خواهند آرایش می کنند .
بزرگترین چالش در آموزش و پرورش ایران این است که آن چه در درون آموزش و پرورش می گذرد با آن چه در جامعه رخ می دهد از زمین تا آسمان متفاوت است . مدارس کهنه ، افکار کهنه و به دور از جاذبه های طبیعی جامعه و دنیای امروز .
هر چیزی که در جامعه ایران عموم مردم استقبال می کنند در مدارس ممنوع اعلام می گردد در حالی که در هر خیابان و کوی و برزنی یک مغازه پروتیئنی یا فست فود وجود دارد و عموم مردم درست یا غلط از ان استفاده کرده و قوت غالب مردم شده است ، درمدارس ممنوع اعلام می شود و دستور العمل می گوید که در بوفه های مدارس باید موز و شیر پسته و آجیل و ...فروخته شود . آجیل کیلویی 50 هزار تومان !
در حالی که دانش آموزان پول کرایه تا مدرسه را به زحمت از اولیاء خود می گیرند .
از این که بگذریم باید نتیجه گرفت حداقل از اول مهر تا پایان دی ماه وقت دانش آموزان با امورات دیگر تلف نشود تا این همه افت تحصیلی ایجاد نشود . وقتی مدرسه ای برای چند روز اردوی راهیان نور نیمه تعطیل می شود برای بازگشت به حالت اولیه حداقل به دو هفته وقت نیاز است .
پس بهتر است فعالیت فوق برنامه را به ماه بهمن و اسفند منتقل کنیم تا ماه های مناسب درسی از بین نرود . البته می توان با انتقال امتحانات دی به بهمن ماه 4 ماه کامل را برای اموزش بی فاصله دانش آموزان در نظر گرفت و اسفند ماه را برای فوق برنامه ها در نظر گرفت .
شک نیست محتوای نظام آموزشی در ایران نیاز به بازنگری و تغییرات اساسی است .
تغییرات شکلی و ظاهری فقط وضع را بدتر خواهد کرد ؛ همان گونه که جناب حاجی بابایی با تغییر شکلی و جابه جایی پایه ها در این سال تحصیلی مشکلات عدیده ای را در امر سامان دهی نیروی انسانی پدید آورد که باعث هر چه بیشتر ناراضی تر شدن معلمان ایرانی شده است .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
محمد حسین زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی را همانند روال گذشته براساس دوسال آخر خدمت اعلام کرد و گفت: خبری که درباره تغییر نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در یکی از رسانهها منتشر شده صحیح نیست زیرا در حال حاضر تعیین حقوق بازنشستگی براساس تبصره ۷۷ قانون تأمین اجتماعی انجام میشود که دو سال آخر حقوق مبنای پرداخت حقوق بازنشستگی است.
وی در ادامه گفت: قانونگذاران به این نتیجه رسیدهاند که مبنای پرداخت حقوق بازنشستگی به این صورت باشد اما این قانون ایراداتی دارد که باید برطرف شود. در این قانون افزایش حقوقی را که برای ۵ سال آخر در نظر گرفتهاند باید همراه با محاسبه کاهشها هم باشد. به طور مثال اگر شخص ۲۸ سال خدمت کرده باشد و ۲ سال آخر کاهش حقوق داشته باشد چون باید محاسبات بر اساس ۲ سال آخر پرداختی باشد مجبور هستیم طبق این دو سال آخر پرداخت حقوق بازنشستگی را محاسبه کنیم که این کاهش حقوق دو سال آخر به ضرر بازنشسته است.
حال ما به دنبال این هستیم که آیا میتوان در این قانون ۳۰سال کارکرد را مبنا قرار داد یا دو سال آخر را.
زدا، افزود: سازمان به دنبال تغییر این قانون است به نحوی که به صورت برد- برد محاسبه شود. اما هنوز این موضوع در حد یک طرح در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد و در صورتی که جزئیات آن آماده شود روند کار به این گونه است که ابتدا باید در هیأت مدیره سازمان تصویب و پس از آن به دولت ارسال شود تا در قالب لایحه برای تصویب نهایی به مجلس ارائه شود.تامین اجتماعی برای حل این مشکل برنامهریزی کرده است. برای این منظور، جدولی تحت عنوان جدول امتیازپردازی آماده شده تا براساس آن به همه سنوات خدمتی شاغلان امتیازی تعلق بگیرد و جمع آن امتیازات حقوق بازنشستگی را معین کند تا عدالت هم رعایت شود. همچنین به قول زدا، اگر بیمه شده غیر از دو سال آخر خدمت، در دو جا کار کند، تاثیری در بازنشستگیاش ندارد.
سالهاست که سازمان تامین اجتماعی، ملاک تعیین حقوق بازنشستگی را دو سال پایان خدمت قرار میدهد، اما معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی گفته که این موضوع فسادآور شده است و برخی از آن سوءاستفاده کرده و بیشتر از حقوق واقعی شان دریافت میکنند؛ در حالی که برخی افراد هم به علت آنکه دو سال آخر خدمتشان حقوق کمتری نسبت به قبل دریافت میکنند متضرر میشوند.
ایران
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص اهمیت طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزان) اظهار داشت: پیشینه این طرح به سالهای پیش و وزارت محمود فرشیدی وزیر وقت آموزش و پرورش باز میگردد.
وی ادامه داد: این طرح در حوزه معاونت آموزش متوسطه پیگیری شد و در سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ با شدت بیشتری دنبال شد و هدف این بود که در آموزش و پرورش بستری فراهم شود تا رسالت اصلی آموزش و پرورش که شناسایی و هدایت استعدادهاست در تمام مدارس با امکانات آموزش و پرورش تحقق یابد.
*مدارس تیز هوشان در همه شهرستانها گسترش نداشت
سحرخیز با بیان اینکه مدارس تیزهوشان که شامل دانشآموزان با هوش بالاست از گستره و دامنه وسیع در همه شهرستانها برخوردار نبود، گفت: غالباً این مدارس در مرکز استانها دایر میشد و به همین دلیل دانشآموزان به علت دوری راه نمیتوانستند در آزمون این مدارس شرکت کنند؛ از سویی این آزمون در یک شرایط برابر برگزار نمیشد تا عدالت برای همه برقرار شود.
وی ادامه داد: طرح شهاب با این هدف شروع شد تا بتوانیم معلمان را توانمندسازی کنیم؛ یعنی آموزشهای ویژه با معرفی وسایل کمکآموزشی و رسانههای آموزشی صورت گیرد تا این معلمان بتوانند در طول دوران مختلف تحصیلی از دوره ابتدایی تا متوسطه، دانشآموزان دارای استعدادهای برتر را شناسایی کرده و متناسب با توان و استعداد هدایت کنند.
سحرخیز افزود: وقتی میگوییم استعداد برتر لزوماً قرار نیست که در حوزه دانش نظری باشد؛ برای نمونه مدارس استعدادهای درخشان ما غالباً در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشآموز جذب میکنند و ممکن است دانشآموز نخبهای در رشته هنر، ورزش و علوم انسانی باشد که نبوغ ممتازی داشته باشد.
مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: در آن سالها، چندین جلسه با روانشناسان برجسته کشور در حوزه معاونت علمی ریاستجمهوری برگزار شد و چند تن از روان شناسان معروف و برنامهریزان آموزش کشور حضور داشتند و نشستهای مشترکی بین معاونت علمی رئیسجمهور و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
سحر خیز ادامه داد: در نهایت بعد از مدتها بررسی و دیدن طرحهای متفاوت و تدوین یک نقشه راه به یک نتیجه رسیدند که این طرح را به صورت پایلوت در سال 1391 در تعدادی از مدارس برخی استانها آزمایش کنند و بررسی کنند که چگونه میتوان معلمان را توانمندسازی کنند؛ البته این طرح نیازمند هزینه بود که قرار بود این هزینه با کمک وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی رئیسجمهور در اعتبارات و بودجه سالیانه پیشبینی شود.
وی تصریح کرد: به موازات پیشبینی این بودجه قرار بود کمکم دامنه مدارس توسعه یابد؛ سال 92 زمانی بود که سال آخر مأموریت حمیدرضا حاجیبابایی وزیر وقت آموزش و پرورش بود و خوشبختانه تعداد این مدارس افزایش خاصی پیدا کرد؛ در سه دوره درسی در استانها مدارسی را به عنوان نمونه انتخاب کردیم و در آنها طرح شهاب مورد آزمایش و اجرا قرار گرفت.
* فعالیت طرح «شهاب» در حد انتظار نیست
سحرخیز با بیان اینکه طرح شهاب زمین مانده و در حد انتظار نیست، افزود: انتظار بود که در سال 94 فراوانی این مدارس را در حدی افزایش دهیم که بتوانیم از ثمرات و اثربخشی این طرح بیشتر بهرهمند شویم و فرصت را برای عدالت آموزشی و شناسایی استعدادهای ممتاز و برجسته در کشور فراهم کنیم.
وی با اشاره به توجه به استعدادهای درخشان در سند تحول بنیادین، گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است که باید به تفاوتهای فردی توجه کنیم و محیطهای آموزشی را به شکلی متنوع داشته باشیم که فرصت برای عدالت تربیتی و آموزشی فراهم شود؛ وقتی میگوییم محیطهای متنوع آموزشی متوجه به تنوع نیازها، تفاوتهای فردی و بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای برتر است که همه اینها نشان میدهد که باید تلاش بیشتری در جهت شناسایی استعدادهای نخبه کشور داشته باشیم.
سحرخیز بیان داشت: حتی در گذشته مدارس نمونه دولتی با این نیت شکل گرفت که دانشآموزان با استعداد روستایی شناسایی شده و به سمت مدارس نمونه دولتی هدایت شوند تا در آینده زمام امور مدیریتی کشور در بخشهای مختلف را به این دانشآموزان با استعداد بدهیم تا به جرم روستایی بودن از رشد، تحول و ارتقا عقب نمانند.
*مدارس تیزهوشان در هر شهری باید یک شعبه داشته باشد
مشاور کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: وقتی میگوییم مدرسه نمونه دولتی، خاص شهرنشینها نبود بلکه خاص روستاییان بود تا بتوانند دانشاموزان بااستعداد را شناسایی کنند.
وی با اشاره به اینکه وقتی میگوییم مدارس تیزهوشان در هر شهری باید یک شعبه داشته باشد، افزود: نگاهمان این است تا این استعدادهای برتر فرصتی برای ظهور و بروز پیدا کنند؛ فراوان دیدهایم دانشآموزی استعداد برتری داشته است، اما به دلیل اینکه در مرکز استان خانهای برای سکونت نداشته، از تحصیل انصراف داده است.
سحرخیز تصریح کرد: عدالت آموزشی اقتضا میکند که ما پراکندگی و گستره جغرافیایی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: برخی آنها معتقدند ما باید فتیله مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را پایین بکشیم، چون اگر بالا باشد بازار مدارس غیردولتی تعطیل میشود.
مشاور کمیسیون آموزش مجلس گفت: نباید دانشآموزان با استعداد را به مدارس غیردولتی کوچ دهیم و بر سبد هزینه خانوار مردم کمدرآمد و روستایی فقیر هزینه تحمیل کنیم.
انتهای پیام/
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار /
فقط كافي است در محفل و مجلسي حضور داشته باشيد؛ خواهيد ديد كه اغلب افراد براي اينكه موضوعي براي صحبت پيدا كنند به بررسي اتفاقات در حوزههاي گوناگون ميپردازند. اينكه در جامعه همه از سواد نسبي براي درك اتفاقات جامعه برخوردارهستند مطلوب است، اما اينكه تحليلهاي موجود به چه ميزان كارشناسي يا حاصل كج فهميهاي افراد غيرمتخصص است جاي تامل دارد و ميتواند زمينهساز بروز مشكلات گوناگون شود. ميگويند: «همهچيز را همگان دانند.» اما به نظر ميرسد گاهي در جامعه ما از اين جمله چنين برداشت ميشود كه همه، همهچيز را ميدانند!
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه گزارش / " فضای مجازی " عرصه وسیع و تاثیرگذاری است که در جامعه ما رور به روز در حال گسترش است . برخی اوقات ، این فضا از دنیای واقعی هم " واقعی تر " می شود .
تعریف فضای مجازی چیست . معلمان از این فضا چه سهمی دارند . آیا فرهنگ شفاهی رایج میان جامعه و نیز معلمان در مدیریت این حوزه تاثیرگذار است .آیا آموزش های ضمن خدمت معلمان کمکی به حضور معلمان در این دنیای بی انتها می کند .
این ها و نظایر آن پرسش هایی است که با حضور دو معلم متخصص در این حوزه آقایان « مهندس مصطفی یوسفی و یعقوب رمضان زاده » مطرح شد و ما شما را به مطالعه و ارائه نظر در مورد آن دعوت می کنیم .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید