امروز صبح طبق عادت سری به سیب های قرمز ته جعبه زدم که با صحنه عجیبی روبه رو شدم. صحنهای که برای همگی آشناست؛ لشکر چند ده قطعهای مورچهها که سیب ها را احاطه کرده بودند...
اولین واکنش همه ما عصبانیت است و اولین فکری که به ذهن مان میرسد اینست که چگونه از شر آنها خلاص شویم.
با عصبانیت سراغ پودر شیمیایی رفتم و مورچهها را تارومار کردم. سپس شروع کردم به تمیزکردن سیب ها.
اما با صحنه عجیبی روبه رو شدم که درس مهمی به من داد و باعث شد نتیجه بگیرم که: "مورچه ها از گوسفندها باهوشترند و از برخی لحاظ شاید حتی از انسان ها باهوش تر باشند؛ حداقل از نظر هوش اجتماعی" اما آن صحنه عجیب چه بود؟!
سیب اول را تکان دادم، اثری از مورچه ها نبود؛
سیب دوم را تکان دادم، اثری از مورچه ها نبود؛
سومی را تکان دادم؛
چهارمی را؛
پنجمی؛
.
.
.
آخرین سیب را هم نگاه کردم، آن هم فقط از یک ناحیه سوراخ شده بود. شوکه شدم. شاید در نگاه اول چیز خاصی به نظر نیاید، اما با کمی تامل نکته بسیار ظریفی فهمیده می شود و این سوال پیش میآید که چطور مورچه ها با وجود دسترسی به این منبع غذایی عظیم، فقط یک سیب را انتخاب کرده بودند؟
علت این کار که هوش فوق العاده آنها را نشان می دهد، اینست که اگر چند سیب را همزمان مصرف می کردند، به خاطر نداشتن فرصت، امکان پوسیده شدن قسمت های خورده شده وجود داشت.اما نکته عمیق تر و مفیدتر، هماهنگی مورچههاست، اینکه چطور بر سر یک گزینه توافق کرده و هیچ مورچه ای از نظر جمع تخطی نکرده است؟
پس حداقل دو درس می شود از این حادثه عجیب گرفت:
1) اتحاد
2) تدبیر
پس از تخلیه هیجانِ ناشی از این مشاهدات، رشته افکارم به یک رشته احساسات درونی گره خورد؛ ناگهان به فکر حلبچه افتادم ...
ژنوسایدی که حاصل "پیشرفت فناوری" و "پسرفت انسانیت" بود...
خود را نیز همردیف صدام یافتم، صدام بمب شیمیایی را بر سر مردم مظلوم ریخت و من پودر شیمیایی را بر سر مورچههای نابغه! شاید خندهتان بگیرد؛ خودم هم خندهام گرفت و این خندهها فاجعه را عمیق تر می کند. چرا که ناشی از تعصب ما به انسان ها و دنیای آن هاست.
"انسانیت" محدود به حریم "انسان ها" نیست، به گستردگی دنیای خلایق است و رعایت حریم حیوانات، حیوانیت نیست، بلکه انسانیت محض است.
خود را در تاریکی دنیایی که ما انسان ها برای خود ساختهایم غرقیده یافتم.
چشمانم را که باز می کنم می بینم این تاریکی جلوه ظاهری هم به خود گرفته و در دود ناشی از آتش "چهارشنبه سوری" پدیدار شده است.
صدای ترقه های بیرون به فکرم وامی دارند...
آیا ارتباطی بین مورچه ها، حلبچه و چهارشنبه سوری وجود دارد؟!
تقویم که تقارن مرموزی را نشان می دهد : 25 اسفند...عامل هر سه رخداد "خودخواهی" است!
آری !
خودخواهی در لباس شیطنت های بچگانه است که باعث می شود آسایش مردم را در آتش ترقه ها بسوزانیم؛ خودخواهی در لباس رفاه طلبی و انحصارطلبیست که باعث می شود مورچه ها را مزاحم دانسته و پودر شیمیایی بر سر آنها بپاشیم؛ خودخواهی در لباس منفعت طلبیست که وجدان را منهدم کرده و ژنوساید بمباران حلبچه را خلق می کند...
آری !
ما از کودکی همه چیز را فدای خودخواهی کرده ایم و کودک درون که نه، صدام ِدرون، ما را به انحصار می خوانده است....
و خداوند مورچه را آفرید، نه به خاطر اینکه مزاحم زندگی ما شود، شاید و بلکه به خاطر اینکه از آنها درس بگیریم.
چهارشنبه سوری ؛ سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش گفت:در اسفندماه برای پرداخت طلب بازنشستگان مجبور شدیم قرض بگیریم و بیشک فعالیت کردن در شرایط که نفت بشکهای ۳۰ – ۴۰ دلار است به واقع سخت است.
گروه اخبار/
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مصوبه دولت درباره فوقالعاده شغلی که قرار است از ابتدای سال ۹۵ پرداخت شود، همه کارمندان را پوشش نمیدهد و شامل برخی از دستگاهها نمیشود
براساس این مصوبه فوقالعاده شغل را با موافقت سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور را میتوان به برخی از دستگاهها پرداخت کرد.
غلامرضا تاجگردون در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما درباره مصوبه دولت در زمینه یکسانسازی حقوق کارمندان گفت: براساس این مصوبه فوقالعاده شغل را با موافقت سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور را میتوان به برخی از دستگاهها پرداخت کرد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از دستگاههای اجرایی که عمدتاً ستادی بودند، از این فوقالعاده شغل در سال ۹۴ استفاده کردند اما بیشتر دستگاهها که در شهرستانها خدمت میکنند از آن محروم ماندند. البته دولت می تواند از محل تنخواه، این فوقالعاده شغل را پرداخت کند.
وی تصریح کرد: به مشمولان این مصوبه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد متناسب با رده شغلی و حقوقی کارمندان به حقوق آنها اضافه می شود. البته متناسب با تحصیلات و سابقه کار، فوقالعاده شغل کارمند تعریف میشود و این قانون مقرر میدارد که برای مشاغل خاصی، این فوقالعاده شغل جاری شود. ( پاراف )
پاسخ به ده ابهام :
مدارس غیرانتفاعی ابتکار هاشمی وکارگزاران در دوره سازندگی بود/ مدرسه غیر انتفاعی خلاف عدالت آموزشی است/ روحانی و فانی آموزش را کالایی و خصوصی کرده اند/ در سوئد آموزش رایگان است / سرمایه داری لیبرال مدارس دولتی را خصوصی سازی می کند/ معلمان در مدارس غیر دولتی استثمار می شوند/ مدارس غیر انتفاعی با رانت تاسیس شده اند....
مدارس علی الخصوص دبیرستان ها از طریق کلاس کنکور و فوق برنامه و اردوهای نوروزی درآمد خوبی دارند ولی سهم دبیران موظف و تلاشگر از این بابت بسیار ناچیز است و مدارس به صورت باندی با یک عده دبیر که بعضا خروجی و قبولی آنها نیز به طور مستند در آخر سال تحصیلی گزارش نمی گردد و به اطلاع عموم نمی رسد از این در آمدها منتفی می گردند ، بعضی از این مدارس 2 الی 3 برابر هزینه مصوب اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران را می گیرند و به ترفندها و نحوهای مختلف اسناد مالی اعم از منابع ورودی و دریافتی ها و هزینه کردها را سند سازی کرده و به راحتی قوانین و بازرسان را دور می زنند و حتی بعضی از معاونین برای اینکه پول ها را از اولیا دریافت کنند از مدیر 5 الی 10 درصد کل مبلغ دریافتی در پایه و کلاس های مربوط به خود را در خواست می کنند و مدیران نیز برای جمع آوری این مبالغ که بعضا غیر متعارف می باشد زیر بار این موضوع می روند .
با این روند سه چالش اساسی ایجاد می گردد :
1- به اولیا دانش آموزان فشار وارد می کنند و با تبلیغ غیر واقعی و وعده های غیر قابل اجرا عوام فریبی نموده و خانواده ها را متوقع نموده و دبیران را به چالش می کشانند .
2- با کسب در آمدهای 30 الی 60 میلیونی در طول یک سال علاوه بر حقوق و اضافه کاری قانونی برای تعداد اندکی از معاونین و مدیر و بعضی از دبیران همسو و شومن در بین اکثریت همکاران یک بدبینی و بی انگیزگی ایجاد شده و خدای ناکرده آنها با توجه پایین بودن حقوق و مشاهده تبعیض به سمت وارد کردن فشار به خانواده ها برای به دست آوردن شاگرد خصوصی سوق پیدا خواهند کرد .
3- عدم برخورد با این موضوع معلمان و دبیران و آحاد مردم را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدبین کرده منجربه ایجاد سوء ظن می گردد ، در صورتی که قوانین خوب تدوین شده اند و در مقام اجرا و نظارت مشکل وجود دارد .
در آخر به عرض می رسانم بنده فوق لیسانس فیزیک جو از دانشگاه تهران می باشم و در دبیرستان مختلف تهران در مقاطع مختلف دبیرستان و پیش دانشگاهی به مدت 20 سال تدریس نمودم و11 سال به صورت مدعو در دانشگاه های مختلف فنی و حرفه ای و علمی کاربردی و یک ترم دانشگاه فرهنگیان تدریس نمودم و تفاوت فاحش در حقوق دریافتی فرهنگیان با مربی ها و اساتید دانشگاه و دیگر ارگان ها را مشاهده نمودم و با پوست و گوشت خود لمس نمودم و همچنین در داخل آموزش وپرورش نیز بی عدالتی ها مشاهده کردم و دریافتم کسی که بخواهد صادقانه کار کند و حق مردم و همکاران را پایمال نکند کار بسیار سختی دارد که خداوند منان این سعه صدر و صبر ودانایی را به من شما اعطا نماید تا از مسیر حق عدالت خارج نشویم و همچنان صادقانه به فعالیت خود در عرصه تعلیم و تربیت بکوشیم .
ولی حاکمیت و مسئولین به هوش و به گوش باشند در قبال این بی عدالتی ها در مقابل خداوند باری تعالی و مردم در این دنیا و آخرت پاسخ گو و مسئول هستند.
بنده اطلاعات بسیار ناب در حوزه برنامه آموزشی و سامان دهی نیروها در مدارس و مسائل مالی مدارس در این 20 سال علی الخصوص در یک سال نمایندگی معلمان و یک سال کار به عنوان مامور در بازرسی منطقه کسب نمودم .اگر کسی واقعا بخواهد کاری کند و قدرت اجرایی داشته باشد و تصمیم جدی برای برخورد و تصحیح معضلات مطروحه را داشته باشد بنده بدون هیچ چشم داشتی حاضرم همکاری و مساعدت نمایم . یکی از این ارگان ها بیت رهبری و یا قسمت مبارزه با مفاسد مالی و اداری نهاد ریاست جمهوری می باشد . اگر کسی لینک دارد بنده را معرفی نماید اینجانب حاضر به همکاری می باشم .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/ موضوع " ارتقای شغلی معلمان در قالب رتبه های " ارشد و " خبره " در ماه های اخیر به یک بحث چالش برانگیز در میان فرهنگیان و معلمان تبدیل شده است .
در این راستا ، گروه صدای معلم با دفتر « اداره كل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش » گفت و گویی انجام داده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم
گروه گزارش/
در ایام نوروز تعداد قابل توجهی از همکاران و فرهنگیان در مراکز رفاهی وزارت آموزش و پرورش مانند مراکز اسکان ، خانه های معلم و... اقامت می گزینند .
لازمه کیفیت بخشی امور « نظارت عمومی » است .
بدین منظور از همه فرهنگیان و معلمانی که به این مراکز مراجعه می کنند درخواست می شود در صورت امکان موارد قابل توجه به همراه گزارش تصویری را برای گروه صدای معلم ارسال کنند .
تجارب ما نشان می دهد که این گونه نظارت ها در ارتقا و بهسازی کیفیت خدمات ارائه شده نقش مهم و به سزایی دارند .
هر معلم می تواند یک خبرنگار باشد .
منتظر اخبار ، گزارش ها و مطالب شما هستیم .
اردیبهشت 1394

تیرماه 1394

پایان پیام /
همه ساله روزهای پایانی سال به یک چالش بزرگ برای آموزش و پرورش و مدارس تبدیل می شود . از یک طرف سامان دهی کشور جهت شروع مسافرت ها به گونه ای است که معمولا بلیط های نوروزی از 23 اسفند فروخته می شود تا در جهت جلوگیری و ازدحام مسافران در جاده ها و بروز حوادث ناگوار مسافران به تدریج از شهرها خارج شوند و فرصت بیشتری برای برنامه ریزی داشته باشند .
از فعالیت های پیش نوروزی مثل خرید و خانه تکانی و کارهای فشرده که بگذریم بسیاری از دانش آموزان در مناطق جنوب شهر سر کار می روند و یا دست فروشی می کنند تا ما یحتاج شب عید را فراهم کنند اما مثل همیشه مسوولین آموزش و پرورش فارغ ار حقایق موجود در جامعه و مشکلات شب عید با ارسال بخشنامه ای تهدید آمیز به مدیران مدارس اعلام می کند که مدارس باید تا آخرین روز دایر و آموزش در جریان باشد و عواقب سو ناشی از تعطیلی مدارس را به رخ مدیران مدارس می کشد و آن را غیر قانونی و تخلف اعلام می کند .
مدیران نیز به مقابله با معلمان و دانش آموزان و اولیایی می پردازند که اکثریت آنها دلایل موجهی برای نیامدن فرزندشان به مدرسه حداقل در 2 روز آخر سال را دارند .
این دومین جدال در مدرسه بعد از جدال بر سر کمک های مردمی است .
ظاهرا مسوولین آموزش و پرورش فقط مدارس را مسوول اجرای قوانین می دانند اما خود را بری می دانند .
عدم پرداخت حق التدریس دبیران تا امروز ، عدم واریز سرانه به اکثر مدارس دولتی و سایر مطالبات قانونی هیچ عواقب سویی برای مسئولین ندارد .
اما اگر مدرسه یک روز زودتر توسط دانش آموزان به تعطیلی کشیده شود مدیر مدرسه و معلمان عواقب سو ء آن را باید تحمل کنند اما از همه اسف بارتر گزارش خبرنگار همشهری از وضعیت مدارس شهر تهران است که مجموعه آموزش و پرورش از ستاد و مدرسه زیر سوال برده ، ظاهرا آنها فهمیده اند که سیستم اداری آموزش و پرورش با نیروهای مدرسه در جدال دایمی هستند !
از یک طرف آموزش و پرورش را به علت اینکه مطابق قانون مدارس باید تا آخرین روز اداری دایر باشند محکوم کرده و حال اگر مدرسه ای با برگزاری امتحان در این روز ها قصد کشاندن دانش آموزان را به مدرسه داشته باشد زبر سوال برده است و از طرف دیگر مدارسی را که که قصد تعطیلی زود هنگام را دارند نکوهش کرده است تا نشان دهد هیچ مکانی مثل مدرسه مظلوم نمی توان آماج حمله های ناجوانمردانه قرار داد .
فراموش نمی کنم در آخرین سال حضور حاجی بابایی در آموزش و پرورش ایشان در پاسخ خبرنگاری گفته بود که تق و لق بودن مدارس در این روزهای پایانی سال امری طبیعی است و ما هم که دانش آموز بودیم این دوران طی کرده ایم .
این بهترین گفتار برای رفع حساسیت های بی مورد افکار عمومی در مورد مدرسه است که می خواهد به زور دانش آموزان را به مکانی مقدس بکشاند که قرار است انسان های شایسته تحویل جامعه فردا بدهد .
به امید روزی که دانش آموزان در خواست کنند مدرسه همیشه دایر باشد تا آنها اوقات مفیدی را در آن بگذرانند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید