صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش و پرورش در سال 94 و چالش ها و چشم اندازها  سال 94 به پایان راه خود نزدیک می شود . چند روز دیگر سال 95 هم از راه می رسد .این در حالی است که آموزش و پرورش اندر خم همان کوچه ی اول بوده و بسیاری از خواسته های معلمان بر آورده نشده است.
اگر بخواهیم نظری واقع بینانه به عملکرد آموزش و پرورش داشته باشیم باید از پنج منظر به کارنامه ی آموزش و پرورش نگریست :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
2- بودجه ی سرانه ی مدارس
3- بودجه ی نوسازی مدارس
4- نظام آموزشی
5- فعالیت های پرورشی


در زیر به بررسی هریک از مشکلات بالا می پردازیم :


1- مشکلات معیشتی و مطالبات معوقه ی معلمان
اواخر سال گذشته ، تجمعات اعتراضی معلمان در جلوی ادارات و در تهران جلوی مجلس ، حاکی از نارضایتی معلمان از وضع موجود بود. این تجمعات در اردیبهشت 94 نیز تکرار شد. عمده خواسته های معلمان ، رعایت عدالت در نظام پرداخت حقوق کارمندان دولت بود . تورم بالا در سال های 90تا 93 و عدم افزایش حقوق معلمان در طی این سال ها قدرت خرید معلمان را به شدت کاهش داده بود .

با افزایش حقوق کارکنان وزارت بهداشت این توقع به جا در معلمان نیز تقویت شد که حالا نوبت ماست تا تحولی در پرداخت حقوق و مزایای شغلی صورت گیرد .

ظاهرا دولت پیش بینی کرده بود که مذاکرات هسته ای در آذر 93به سرانجام خواهد رسید و دستش از لحاظ مالی باز می شود و می تواند از این طریق مطالبات و معوقات فرهنگیان را پرداخت کند و تحولی در نظام پرداخت ها به وجود بیاورد ولی به دلایلی چند این پیش بینی درست از آب در نیامد .

قیمت نفت هم از آذر ماه 93 به شدت کاهش یافت و از حدود صد دلار به پنجاه و نهایتا زیر سی دلار رسید . در آن ایام قول هایی از طرف وزیر مبنی بر برآورده شدن خواسته های معلمان داده شد . بحث طرح رتبه بندی شغلی مطرح شد .

قرار بر این شد که از مهرماه 94 رتبه بندی شغلی اجرا شود و بین300  تا 800 هزار تومان حقوق ها افزایش یابد . البته باز پیش بینی دولت در رفع تحریم ها درست از آب در نیامد (با توجه به مخالفت هایی که از داخل و خارج با این توافق می شد و دولت اختیار تام هم نداشت ) . به جای تیرماه 94 برجام در دی ماه به فرجام رسید .


دولت پیش بینی کرده بود قبل از تیر ماه توافق با 1+5 حاصل می شود و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده بدهی های خود را به معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت کند و با اجرایی شدن طرح رتبه بندی تا حدودی حقوق ها را افزایش دهد.
با این اوصاف طرح رتبه بندی از مهر 94 اجرایی شد . البته اضافه حقوق ها بین صدو پنجاه هزار تومان تا به ندرت بالای پانصد هزار تومان انجام شد . هرچند اضافه حقوق مهر به صندوق بازنشستگی رفت و عملا پنج ماه از سال را شامل شد . در این بین رتیه بندی شامل همکاران تازه استخدام نشد و نارضایتی آن ها را در پی داشت .

دولت در پرداخت معوقات و بدهی ها به معلمان شاغل نیز توفیقی نداشته است . هنوز حق التدریس خرداد و کل نیم سال دوم پرداخت نشده است . از حق الزحمه ی تصحیح اوراق نهایی خرداد خبری نیست . حق الزحمه مربیان کار آموزی هنرستان ها هنوز پرداخت نشده است . البته بعد از ماه ها تاخیر پاداش بازنشستگان 93سال پرداخت شد .


2- بودجه ی سرانه ی مدارس
سرانه ی مدارس در سال 94 کمتر از قبل بود . به همین دلیل مدیران با کمک هایی که از والدین دریافت کردند با حداقل ها مدارس را اداره کرده اند .


3- نوسازی مدارس
در این سال بودجه ی نوسازی مدارس با توجه به حجم کار لازم بسیار ناکافی بود و اگر مدرسه ای هم ساخته شد به کمک خیرین مدرسه ساز بوده است .


4- نظام آموزشی
از سال 92 با برداشته شدن شرط قبولی از سال اول دبیرستان ، بیسواد پروری به اوج خودش رسید . (شروع بیسواد پروری از موقعی بود که امتحان نهایی و مردودی از پایه ی پنجم و سوم راهنمایی برداشته شد ) تقریبا همه دانش آموزانی که از ابتدایی ثبت نام شده بودند به دبیرستان گام می گذاشتند در حالی که بسیاری از آن ها از دانش پایه ی لازم برای دروس دبیرستان برخوردار نبودند .

با سیستم هدایت تحصیلی بسیار ضعیفی که وجود دارد در عمل بیش از چهل درصد از ضعیف ترین های این دانش آموزان به هنرستان ها هدایت شدند .

ظاهرا سیاست بر این شده است که دانش آموزان در هر حالتی از سیستم آموزشی خارج نشوند و به هر صورت ممکن در مدرسه حضور داشته باشند . برای سیاست گذاران این سیاست  مهم نیست که دبیران این دانش آموزان در تدریس دروسی که در قواره ی این دانش آموزان نیست با چه مشکلاتی روبه رو هستند و در بسیاری از موارد کار آن ها آب در هاون کوبیدن است .


5- فعالیت های پرورشی هم مانند گذشته به همان برنامه های مختصر مذهبی صبحگاه و نماز جماعت خلاصه شده است.

ظاهرا بودجه ی فعالیت های پرورشی هم در این سال کمتر از همیشه بوده است.


به طور کل باید گفت آموزش و پرورش در سال 94 حال روز خوشی نداشت .

روح کلی حاکم بر نظام آموزش و پرورش سنتی بوده به ایده های نوین اعتقادی ندارد .

کمبود بودجه دولت در سال های اخیر هم مزید بر علت شده تا شرایط خوبی بر آموزش و پرورش حاکم نباشد.


امیدوارم روزی بیاید که آموزش و پرورش در اولویت نظام قرار گیرد و ایده های نوین در نظام آموزش و پرورش خریدار داشته باشد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

کسری بودجه و کمبود بودجه آموزش و پرورش  گروه اخبار/

کمبود بودجه در آموزش‌وپرورش ریشه تمام مشکلات این روزهای آموزش‌وپرورش شده تا جایی که به گفته حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش، آنها برای پرداخت مطالبات بازنشستگان مجبور شدند، قرض کنند.
اگرچه در سال 94 بیشترین افزایش بودجه مربوط به وزارت آموزش‌وپرورش بوده، این افزایش بودجه هم نتوانست وضعیت آموزش‌وپرورش را بهبود ببخشد، زیرا تا زمانی که تنها افزایش بودجه روی کاغذها می‌ماند و کمتر به صورت کامل پرداخت می‌شود، نمی‌توان به جبران کسری بودجه امیدوار بود.
علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این درباره بودجه آموزش‌وپرورش گفته بود آموزش‌وپرورش در طول تاریخ همواره با کسری بودجه‌ روبه‌رو بوده و ما هم آن را قبول داریم و تا زمانی که همه بودجه برای حقوق پرسنل آموزش‌وپرورش صرف می‌شود چه انتظاری از آموزش‌وپرورش می‌توان داشت.
اما به هر حال افزایش بودجه و پرداخت آن تنها راه‌حلی است که می‌توان برای حل این مشکل ارائه کرد.
عطا‌اله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «به گفته وزیر آموزش‌وپرورش و بسیاری از کارشناسان، بیش از 95 درصد از کل بودجه آموزش‌وپرورش برای حقوق معلم‌هاست ودیگر چیزی نمی‌ماند که بخواهند به کارهای دیگر اختصاص دهند.»
او با بیان اینکه هر ساله 30 هزار نفر در آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند، می‌افزاید: «خیلی طبیعی است که با این وضعیت بودجه آموزش‌وپرورش برای پرداخت مطالبات بازنشستگان پول قرض کند، زیرا قطعا با کمتر از پنج درصد بودجه نمی‌توان مطالبات 30هزار نفر را پرداخت کرد.»
سلطانی صبور تاکید می‌کند: «اگر در مورد بودجه آموزش‌وپرورش قانون اجرا شود، آموزش‌وپرورش با کسری بودجه روبه‌رو نمی‌شود، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که تلاش ما مجلسی به جایی نمی‌رسد و قانون هم اجرا نمی‌شود.»
او می‌گوید: «در بودجه 94 پنج هزار میلیارد تومان افزایش بودجه داشته‌ایم، اما زمانی که این افزایش بودجه تصویب شده تنها 60 میلیارد تومانش به آموزش‌وپرورش پرداخت شده است. این خیلی موضوع عجیبی نیست که آموزش‌وپرورش با این شرایط کسری بودجه داشته باشد.»
به گفته سلطانی صبور اگر حق آموزش‌وپرورش و کل بودجه‌اش پرداخت شود، تمامی مشکلاتش حل می‌شود، اما تا زمانی که کل بودجه آموزش‌وپرورش پرداخت نمی‌شود این وزارتخانه همیشه با کسری بودجه مواجه است.
او می‌گوید: «کسری اصلی بودجه آموزش‌وپرورش سه هزار میلیارد تومان است، البته اگر ردیف‌های بودجه آموزش‌وپرورش تفکیک شده باشد و به صورت کلی نباشد بیشتر می‌توان خلأ‌های بودجه‌ای را حل کرد.»
سلطانی صبور معتقد است که در شأن آموزش‌وپرورش نیست که برای پرداخت مطالبات بازنشستگان پول قرض کند. دولت باید توجه ویژه‌تری به آموزش‌وپرورش داشته باشد تا هرچه زودتر مشکلاتش حل شود.( روزنامه فرهیختگان )

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

فعالیت گروه صدای معلم در تعطیلات نوروز

مطابق روال هر سال و به منظور تاسیس و ترویج  « فرهنگ کار » و فعالیت اثربخش در جامعه در حال توسعه ایران و نیز پوشش اخبار و تحلیل های آموزش و پرورش و معلمان ، « صدای معلم  »در ایام نوروز فعالیت دارد .

ضمن تبریک سال نو و آرزوی سالی پر برکت و امید برای ملت ایران ؛ « گروه صدای معلم » آماده پذیرش و انتشار اخبار ، گزارش ها و یادداشت های همکاران در طول ایام نوروز می باشد .

پایان پیام /

گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش گفت:‌ این وزارتخانه در سال ۹۴ حدود دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد البته ۱۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به رتبه‌بندی است.

گروه اخبار/ وزير آموزش و پرورش در پيام نوروزي سال 95 گفت: بهار مدرسه اي پر رمز و راز از دوستي ها و زيبايي ها ست.

چهارشنبه, 25 اسفند 1394 08:14

فقر فرهنگی در میان دانش آموزان

فقر فرهنگی و فقر اقتصادی همیشه در ابتدای سال تحصیلی سعی شده است دانش آموزان بی بضاعت شناسایی شوند تا در طول سال تحصیلی مدرسه در حد وسع و توانایی خود به آنها کمک کند، اما توجه بیشتر به کل دانش آموزان ، با هر وضعیت مالی، نکته قابل توجهی را برای نگارنده آشکار ساخت.
بیشتر دانش آموزان از فقر رنج می بردند اما نه از فقری مادی ، از فقری فراتر از فقر مادی که زندگی همه ما و همچنین سلامت اجتماع را تهدید می کند، فقری که متاسفانه نه تنها تلاشی برای رفع آن نمی شود بلکه در بسیاری مواقع توسط تربیت و آموزه های نادرست نظام آموزشی حتی به آن دامن زده می شود.

« فقر فرهنگی » ، فقریست که متاسفانه به طور گسترده در بین دانش آموزان دیده می شود و چون سمی آرام آرام وارد بدنه جامعه شده و جامعه ای پر از ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری خواهد ساخت.

می توان گفت فقر بازتاب های بسیاری دارد و « فقر فرهنگی » می تواند یکی از این بازتاب ها باشد ، اما لازم است بدانیم با کنترل فقر مادی فقر فرهنگی از بین نخواهد رفت.


بسیاری از جامعه شناسان معتقدند که با ارتقای فرهنگی جامعه می توان بسیاری از ناهنجاری های جامعه را کنترل کرد و حتی وضعیت اقتصادی را هم ارتقا داد  اما تضمینی برای ارتقاء فرهنگ با بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد.


با کمی تامل بر زندگی و رفتار دانش آموزان می توان آمار بسیار بالایی از دانش آموزان با خوانواده های از هم پاشیده یافت، از سویی دیگر بسیارند خانواده هایی که با بی مسئولیتی خود باعث خلاء های عاطفی و در نتیجه رفتارهایی چون عدم اعتماد به نفس ، یا برعکس اعتماد به نفس های پوشالی و خود بزرگ بینی، عدم رعایت حقوق دیگران، زیرآب زنی، قضاوت کردن درباره همدیگر، بی مسئولیتی، بی هدفی و ضعف در انجام امورات را مشاهده کرد و می توان به وضوح نامتناسب بودن رفتار آنها با سن شان را دید .


با شناسایی فقر فرهنگی، بسیاری از معلمان دلسوز از اینکه می توانند یکی از موثرترین مهره ها در رفع این مشکل باشند، بسیار خشنود شده و به امید سوق دادن جامعه به این سمت آستین بالا می زنند .


حال سوال اینجاست، چه باید کرد؟


برای مبارزه با فقر فرهنگی آگاه سازی دانش آموزان مهمترین مقوله است.

مدرسه جایی است که انتظار می رود از لحاظ فرهنگی سرآمد باشد، بنابرین برای آگاه سازی دانش آموزان قبل از هر چیز لازم است خود ما معلمان آگاه باشیم  و رفتارمان سنجیده بوده و ازلحاظ فرهنگی غنی باشد ، تا بتوانیم الگوی مناسبی برای دانش آموزان مان باشیم.


توسعه فرهنگ مطالعه و برگزار کردن مسابقات کتاب خوانی ، به خصوص کتاب های به روز و منتخب جهان می تواند کمک بسیار موثری باشد.

همچنین موظف کردن دانش آموزان به احترام به یکدیگر ، حمایت به جای قضاوت و زیرآب زنی هم باید در اصول آموزش ها یا بهتر است بگوییم تربیت ها قرا گیرد.

آگاه ساختن دانش آموزان با دیگر فرهنگ ها و نوع فرهنگ حاکم بر دیگر شهرها ، و آشنایی با زحمات کلیه اقشار جامعه نه تنها  مانع از توهین به دیگر فرهنگ ها و دیگر اقشار شده ، بلکه باعت نوعی احساس قرب به آنها نیز می شود ، لذا باعت رفع احساس خود بزرگ بینی یا بالعکس نیز می گردد. 
باید همیشه به خاطر داشته باشیم که ارتقاء فرهنگ خود و جامعه وظیفه همگانی ماست چون لازمه یک جامعه و زندگی سالم همین ارتقاء سطح فرهنگ است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

تعاونی سرمایه گذاری فرهنگ و سرمایه دانش از ابتدا تاکنون

جلسه مجمع عمومی پر سر و صدا و توام با اعتراضی که روز جمعه و با مشارکت اعضای تعاونی سرمایه گذاری فرهنگ و سرمایه دانش برگزار گردید ( این جا ) متضمن یادآوری نکاتی از باب احیای حافظه تاریخی فرّار جامعه و ما معلمان است که به برخی از آن ها در این مقال اشاره می شود .
در این نوشتار طولانی به اولین یادداشت نگارنده ، گزارشی که صدای معلم ( سخن معلم ) در جمعه – ششم تیرماه  از 93  از مجمع عمومی این تعاونی منتشر نمود و نیز اظهار نظرهای مدیر عامل و نیز بازرس این شرکت به صورت کامل اشاره شده است که شما را به مطالعه دقیق آن دعوت می کنم :


تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش به همت تنی چند از فعالان صنفی و مدنی معلمان و پس از وقایع 23 اسفند 1385 تاسیس گردید .
افراد شاخص موسس همان فعالان تشکل های صنفی معلمان و به ویژه کانون صنفی معلمان بودند .
در دور اول انتخابات هیات مدیره ، افرادی چون آقای محمود بهشتی لنگرودی ( سخنگوی کانون صنفی معلمان ) و نیز آقای محسن کمالی ( از اعضای کانون ) به عنوان بازرس انتخاب شدند و در ادامه آقای علی رضا هاشمی ( دبیر کل سازمان معلمان ایران ) به عنوان بازرس شرکت به مجموعه پیوست.
اما در چهارمین مجمع عمومی عادی ( نوبت دوم ) شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش  که ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۴ آبان ماه ۱۳۸۹ با حضور اصالتی و وکالتی بیش از ۲۷۰ نفر از اعضا شرکت در تالار سپیده برگزار گردید دوستانی که قبلا در کسوت بازرس شرکت بودند حزء اعضای هیات مدیره این تعاونی شدند .


شاید نخستین اعتراض و نیز هشداری که در آن زمان به این حرکت  ابراز گردید یادداشتی بود که در تاریخ چهارشنبه 19 آبان ماه سال 1389 در وبلاگ سخن معلم توسط بنده نگارش گردید . ( 1 )


تحلیل من در این یادداشت و سلسله یادداشت هایی که بعدا نوشته شد این بود که ورود و حضور افراد شاخصی که در بالا اشاره شد با آینده تشکل های معلمی گره خواهد خورد .
در واقع این گونه کار اقتصادی کردن با استفاده از سرمایه اجتماعی در تزاحم و حتی تعارض و تضاد با کار تشکلی و صنفی خواهد بود .
این تعاونی با استفاده از اعتبار تشکل ها و فعالان آن ها پا گرفت .
با توجه به رویکردی که تشکل کانون صنفی معلمان ایران از حدود یک دهه پیش اتخاذ کرده است امکان برخورد با این دوستان می رفت که متاسفانه اکنون به واقعیت پیوسته و سه نفر از اعضای هیات مدیره و تاثیرگذار این شرکت و نیز تشکل های کانون صنفی معلمان ایران و سازمان معلمان ایران در بند به سر برده و احکام طویل المدتی را دریافت کرده اند .
اگر هم کانون صنفی معلمان رویکرد اعتراض از نوع خیابانی را اتخاذ نمی کرد ممکن بود از سوی برخی از افراد و طیف های این تشکل که اکنون به توده ای چند پاره  مبدل شده است به مماشات و حتی تبانی  و خیانت بر سر منافع و مطالبات معلمان متهم شود .
( به نظر می رسد رویکردهای اتخاذ شده در این مدت و عدم توجه به انتقادات و نظرات سایرین در مورد فلسفه و نوع کنش صنفی موجب شده است تا ذهنیت مسئولان نسبت به کارکرد این گونه تشکل ها منفی و حتی به سوی بدبینی غیر قابل برگشت سوق پیدا کند . )


متاسفانه رویکردی دلسوزانه و نیز آینده نگرانه ای که توسط نگارنده اتخاذ شد با سکوت و حتی مواضع  غیرمنطقی و تند برخی از اعضای این تشکل مانند « محمود بهشتی لنگرودی » و « مهدی بهلولی » رو به رو شد .
« مهدی بهلولی » عضو پیشین و مستعفی کانون صنفی معلمان ایران که مخالف بنیادین مواضع نگارنده و نیز اتخاذ حمایت بی چون و چرا از این گونه رویکرد بود در کامنتی که ذیل مطلب فوق گذاشت در پاسخ چنین گفت :


" درباره ی شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه ی دانش من نظری منفی ندارم و انجام این کار و عضویت دوستان را در هیات مدیره ی آن نادرست نمی بینم. اگر شرایط و موقعیت دوستان حالت عادی داشت و از کار و تلاش گذشته ی خویش فاصله می گرفتند آن گاه می شد خرده گرفت... "

 

وقتی اصرار بر اشتباه می شود !
صدای معلم ( سخن معلم ) گزارشی را روز ششم تیر ماه 1393 در سایت قبلی منتشر نمود . ( 2 )
پس از انتشار این گزارش باز هم واکنش دوستان و فعالان صنفی قابل قبول نبود .
آن ها نه تنها حتی زحمت پاسخ گویی را به خودشان ندادند بلکه به اتخاذ مواضع مبهم روی آوردند تا این که نگارنده به عنوان مدیر رسانه محبور شد یادداشتی را با عنوان " پاسخگویی ، متعلق به همه است ! " را منتشر نماید ( 3 )


مواضعی که سید محمد مرد به عنوان بازرس این شرکت در قالب ارائه نظر ( کامنت ) و نیز محمود بهشتی لنگرودی به عنوان مدیر عامل در برابر این یادداشت اتخاذ نمودند جالب توجه است :


محمود بهشتی لنگرودی 1393-05-19 09:30
جناب آقای پورسلیمان
باسلام واحترام
اداره ی جلسات مجمع عمومی به عهده ی هیات مدیره ی تعاونی است و رییس هیات مدیره به طور مستقیم در این زمینه پاسخ گو خواهد بود. با این وصف جلسه ی مذکور به خوبی برگزار و اداره گردید و افراد و کاندیداها به بهترین وجه نظرات خود را مطرح نمودند و طبعا درهمه ی مجامع که یکی از موضوعات انتخابات باشد فرصت برای تک تک کاندیداها به طور مساوی تقسیم می شود و البته باتوجه به محدودیت وقت جلب رضایت تک تک کاندیداها مقدور نخواهد بود .
حاضرین درجلسه به طور طبیعی سخنان و نظرات کاندیداها را می شنوند و دیدگاه های برتر را انتخاب می کنند . در این جلسه نیز نظرات مختلفی از سوی کاندیداها مطرح شد که تحلیل درست یا غلط بودن آن ها در این جایگاه نه لازم است و نه ممکن .
بعد از سال ها انتظار بالاخره جمعی از فرهنگیان با همت خودشان یک فعالیت اقتصادی را بنانهادند و به شکر همدلی و همراهی خودشان تاکنون موفق بوده اند .

امیدواریم حمایت های همکاران فرهنگی باعث رشد روزافزون این بنگاه اقتصادی گردد که البته نقد منصفانه را نیز در جهت حمایت از عملکرد تعاونی قلمداد می کنیم .

باسپاس

 

سخن معلم :
سلام
جناب آقای محمود بهشتی لنگرودی
از پاسخ گویی شما سپاسگزاریم و امید آن که همدلی و همراهی در میان معلمان و فعالان تشکل ها روز افرون گردد .
با سپاس .

 

محمود بهشتی لنگرودی 1393-05-19 22:32
جناب آقای پورسلیمان !

کاش مراعات اخلاق روزنامه نگاری را می کردید و متن را بدون سانسور منتشر می کردید . در ضمن این عمل شما یا بعضی از دوستان که با اسم مستعار پیام هایی رابا انگیزه های نامشخص می گذارند هم غیراخلاقی است . به کجامی رویم ؟؟؟

محمود بهشتی لنگرودی 1393-05-20 08:17
جناب آقای پورسلیمان !

اگر سریعا نسبت به انعکاس کامل پیامی که برایتان ارسال کرده ام اقدام نکنید ، قطعا در سایت ها و صفحات فیس بوک نسبت به سانسور انجام گرفته اعتراض خواهم کرد. به قول شما پاسخ گویی متعلق به همه است .


سخن معلم :
آقای بهشتی
دوست و همکار گرامی
مشی سخن معلم بر گفت و گو و تعامل استوار است و تاکنون سعی کرده است که تا حد امکان از وارد شدن در بحث های حاشیه ای خودداری کند .
سخن معلم ، قبلا گزارشی در مورد شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش منتشر کرده و خواهان پاسخ گویی این شرکت که شما نیز مدیر عامل آن هستید ، گردید .
پس از گذشته حدود دو ماه ، جنابعالی از موضعی طلبکارانه ، وارد شده و موضوعاتی را مطرح کردید که برخی از آن ها نه ارتباطی به موضوع شرکت و جلسه مجمع داشت و نه برخی از آن ها در صلاحیت پرداختن شما به آن ها بود !


به عنوان مثال ، شما عنوان کرده بودید : " یکی از گردانندگان اصلی مجمع آقای هاشمی دبیرکل تشکل شما (سازمان معلمان) بوده که در این راستا قاعدتا ایشان باید پاسخ گو باشد . با این وصف وقتی من از ایشان پرسیدم که چرا به سایت سازمان معلمان پاسخ نمی دهید ایشان ادعا نمودند که سایت مذکور یک سایت شخصی است و هیچ ربطی به سازمان معلمان ندارد و خود ما هم دراین زمینه از آقای پورسلیمان شاکی هستیم !!!

درصورت صحت این مطلب چرا فکر می کنید که شرکت تعاونی می بایست پاسخ گوی هر مطلبی که در هر جایی منتشر می گردد باشد."
آیا پاسکاری و انداختن مسئولیت خود به گردن دیگران ، منطقی است ؟
سخن معلم و سازمان معلمان ایران از ابتدا بر محور مدارا حرکت کرده و سعی کرده است که وارد مسائل حاشیه ای و تفرقه انگیز که فرهنگیان و معلمان را نسبت به " اصل وجودی تشکل ها" بدبین و گریزان می کند ، نشود .
شما نگاهی به پاسخ خود بیندازید ...
چند درصد نظر شما پاسخ گویی به مسائل و دغدغه هایی است که در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش از سوی اعضا بیان شده است ؟
به عنوان مثال ، درجلسه مجمع ، رای گیری در مورد پیشنهادات هیات مدیره به ویژه اختصاص 10 درصد از سود خالص به عنوان پاداش هیات مدیره مبهم بود و تعداد قابل توجهی نسبت به آن معترض بودند ...
این مساله را آقای کاکازاده به عنوان بازرس شرکت نیز تایید کرده است .
چرا شما در این بخش وارد نمی شوید و به تنویر افکار عمومی نمی پردازید ؟
شما در مورد پروژه زعفرانیه و در مسجد روستای اقبالیه در مقابل اعضا ، تعهداتی را بیان کردید که همه آن مستند و مکتوب است .
چرا شما در مورد پرسش های اعضا و قول هایی که داده بودید ، سکوت کرده اید ؟
و...
سخن معلم تا حد امکان سعی کرد تا نظرات همه اعضا چه موافق و چه مخالف را در جلسه منتشر کند .
آقای بهشتی !
حرف ما این است که چرا شما به همان نسبت که انتظار پاسخ گویی و مسئولیت پذیری از دیگران و مثلا وزیر را دارید ، در مورد رفتارهای خود پاسخ گو نیستید ؟


هدف شما از کشاندن بحث به موضوعات حاشیه ای و خارج از موضوع چیست ؟
فرضا این بحث نه از سوی سایت سخن معلم که از سوی یک و یا جمعی از اعضا آن شرکت بیان شده بود ؛ آیا شما باید این گونه پاسخ دهید ؟
آیا این طرز برخورد و ادبیات با " مخالف " صحیح و منطقی است ؟


به این جمله خود توجه کنید :
( درصورت صحت این مطلب چرا فکر می کنید که شرکت تعاونی می بایست پاسخ گوی هر مطلبی که درهرجایی منتشر می گردد باشد.)

شرکت تعاونی ملک طلق شما و برخی نیست که بخواهید از موضعی طلبکارانه با آن ها برخورد نمایید !
بنده و سایر دوستان نیز به اندازه خودمان و مسئولیت خودمان در برابر گفتارها و کردارهایمان پاسخ گو هستیم و از تهدید و ارعاب دیگران هم واهمه ای نداریم و شما مختار هستید هر جا که می خواهید به انتشار نظرات و افکار خود بپردازید !
سخن معلم از پاسخ همه دوستان و همکاران استقبال می کند به این شرط که در موضوع و یا متن باشد و وارد حاشیه های زاید و غیر مرتبط نشود ...
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک ...


"متن کامل جوابیه آقای محمود بهشتی لنگرودی ، مدیر عامل شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش ":
" جناب آقای پورسلیمان
باسلام و احترام
اداره ی جلسات مجمع عمومی به عهده ی هیات مدیره ی تعاونی است و رییس هیات مدیره به طور مستقیم دراین زمینه پاسخ گو خواهد بود. با این وصف جلسه ی مذکور به خوبی برگزار و اداره گردید و افراد و کاندیداها به بهترین وجه نظرات خود را مطرح نمودند و طبعا درهمه ی مجامع که یکی از موضوعات انتخابات باشد فرصت برای تک تک کاندیداها به طور مساوی تقسیم می شود والبته باتوجه به محدودیت وقت جلب رضایت تک تک کاندیداها مقدور نخواهد بود .
حاضرین در جلسه به طورطبیعی سخنان و نظرات کاندیداها را می شنوند و دیدگاه های برتر را انتخاب می کنند . در این جلسه نیز نظرات مختلفی از سوی کاندیداها مطرح شد که تحلیل درست یا غلط بودن آن ها در این جایگاه نه لازم است ونه ممکن .اما اعضا د حاضر ، بیشترین رای را به جناب آقای مرد که علنا خود را همراه و هم دست هیات مدیره مدیره معرفی کرده بود دادند که پیام این عمل اعضا به روشنی معلوم است .


در ضمن یکی از گردانندگان اصلی مجمع آقای هاشمی دبیرکل تشکل شما (سازمان معلمان) بوده که در این راستا قاعدتا ایشان باید پاسخ گو باشد .

با این وصف وقتی من از ایشان پرسیدم که چرا به سایت سازمان معلمان پاسخ نمی دهید ایشان ادعا نمودند که سایت مذکور یک سایت شخصی است و هیچ ربطی به سازمان معلمان ندارد و خود ما هم در این زمینه از آقای پورسلیمان شاکی هستیم !!!

درصورت صحت این مطلب چرا فکر می کنید که شرکت تعاونی می بایست پاسخ گوی هر مطلبی که در هرجایی منتشر می گردد باشد.

بعد از سال ها انتظار بالاخره جمعی ازفرهنگیان با همت خودشان یک فعالیت اقتصادی را بنانهادند و به شکر همدلی وهمراهی خودشان تاکنون موفق بوده اند .

امیدواریم حمایت های همکاران فرهنگی باعث رشد روزافزون این بنگاه اقتصادی گردد که البته نقد منصفانه را نیز درجهت حمایت از عملکرد تعاونی قلمداد می کنیم .باسپاس

 

مرد 1393-05-20 21:37
مراقب باشیم
جناب آقای پورسلیمان عزیز
دوست گرامی
لازم است به عنوان بازرس شرکت تعاونی در مورد مجمع عمومی شرکت تعاونی نکاتی را به عرض برسانم.
یکم :
گاهی لازم است کمی بدیهیات را بدانیم و مهمتر از آن طرف مان را بشناسیم و البته قانون را .


 چند سوال مطرح نموده اید که به اختصار جواب خواهم داد :
- شما و برخی از دوستان به شکل اجرای مجمع اعتراض داشته اید .
- لازم است بدانید پس از رسمیت مجامع عمومی اداره مجمع در اختیار هیات مدیره نمی باشد و هیات رئیسه منتخب همان مجمع مسئول اداره مجمع می باشد. پس اینکه بیان می کنید منتقدین و معترضین فرصت کافی ابراز عقیده را نداشته اند مربوط (از نظر بنده تمامی مطالب اعتراضی و مخالف به نوعی بیان شد) به هیات رئیسه منتخب مجمع می باشد نه مربوط به آقای بهشتی و هیات مدیره.
- نکته بعدی که محل شک و تردید برخی دوستان است ، درمورد نحوه رای گیری مصوبات خصوصا پاداش هیات مدیره بود که گفته شد موجب ابهام و سوال بعضی دوستان شده.
- در این خصوص باید گفته شود که اتفاقا برای پاداش هیات مدیره دوبار رای گیری شد و مسئولیت این امر هم با هیات رئیسه مجمع بود . مخالفان و موافقان به حد کفایت و حوصله جمع سخن گفتند و رای گیری شد .کسی درخواست شمارش آرا را نداد (حتی شما دوست عزیز) .

در ضمن جناب آقای پورسلیمان

همراهان اعضاء در رای گیری شرکت نکردند که شاید موجب ابهام شما و بعضی دوستان شده است .( آقای پورسلیمان فیلم مجمع موجود است ، ببینید و قضاوت کنید)
- در خصوص تصمیات هیات مدیره و مدیرعامل همه هیات مدیره ملزم به پاسخ گویی می باشند.( بدانید بد نیست که مدیر عامل در بسیاری از شرکت ها عضو هیات مدیره یا حتی عضو شرکت هم نیست) به همین خاطر هیات مدیره مسئولیت حقوقی عملکرد شرکت تعاونی را دارد .همه اعضای هیات مدیره بنا به وظایف شان یعنی هم من و هم آقای هاشمی و هم دیگر اعضاء هیات مدیره مسئولیت یکسانی داریم.
- فرموده اید چرا علی رغم گذشت 4 روز و بعد بیش از یک ماه گزارش مجمع در سایت رسمی شرکت تعاونی قرار نگرفته است.
- برادر من گزارش و مصوبات مجمع تنها پس از تایید وزارت تعاون به صورت قانونی در سایت درج می شود که این امر پس از تشریفات قانونی اعمال می شود.

مرد 1393-05-20 21:37
- دوم
- جناب آقای پورسلیمان

من و آقای هاشمی که در کنار شما بودیم .چرا با ما گفت و گو نکردید؟

چرا بدون مشورت اقدام به تحلیل یک جانبه کردید ؟

اگر اعتبار ما از اعتماد فرهنگیان است که هست ، شما چرا به ما اعتماد نکردید ؟ شما که افسار رسانه در اختیارتان است چرا یک تنه تاختید ؟

مسئولیت یک رسانه هم کمتر از یک شرکت نیست؟


- در جلسه مجمع برگه نظر خواهی میان اعضاء توذیع گردید که درخصوص عملکرد هیات مدیره ،اعتماد اعضاء و میزان موفقیت یا عدم موفقیت شرکت سوالاتی مطرح شده بود.

نتایج نظر سنجی کل هیات مدیره را شرمنده اعضاء نمود (درصورت تمایل نتایج برایتان ارسال می شود)-

آقای پورسلیمان !

شما خود نیک می دانید که در سال گذشته چه میزان از سرمایه گذاری در شرکت سود برده اید. سود شما و اعضای شرکت به سبب اعتماد اعضاء در درجه نخست و تصمیمات و عملکرد هیات مدیره به ویژه درایت آقای بهشتی بوده است( منصف باشیم)-

بی شک شرکتی اقتصادی در این اوضاع اقتصادی ناپایدار دچار خطاها و لغزش های بسیاری است. ما نیز از این خطاها مصون نیستیم همان گونه که شما هم از خطا مصون نیستید.

هرکه دیکته ای می نویسد غلط هایش پیدا می شود. شما که هر روز دیکته می نویسید بهتر می دانید بزرگوار .

به عنوان بازرس شرکت اذعان می کنم به سلامت ، دلسوزی و درایت مجموعه شرکت تعاونی چه در هیات مدیره چه اعضاء فهیم فرهنگی .

جناب آقای پورسلیمان

شما نیز بدانید که اعتبار این سایت و اعتبار تشکل ها به صداقت و پاسخ گویی شما و ماست.

شما نیز یادتان باشد که ترجیح منافع جمعی و تشخیص مناقع فرهنگیان از اهمیت بالایی بر خوردار است. بدانیم که در چه زمینی بازی می کنیم و این گفت و گو ها چه منفعتی برای دوستان فرهنگی دارد.

آیا باعث اعتماد بیشتر می شود یا تنش های بی حاصل و بدبینی همکارن فرهنگی به ما؟

پاسخگویی را از خودمان شروع کنیم.
- این مطلب نه از سر قهر و خشم که ریشه یابی علل عدم گفت و گو میان ماست باید از همین جاها شروع کنیم از خودمان .هم ادب نقد را هم پاسخ گویی را
با تشکر از شما عزیز بزرگوار

سید محمد مرد (بازرس قانونی شرکت تعاونی فر هنگ و سرمایه دانش)


سخن معلم :
سلام
جناب آقای مرد
دوست عزیز
از این که در موضوع سخن گفتید ، سپاسگزارم .
1- مجمع را هیات رئیسه اداره می کند . این سخن درست است .
2-  اما در مورد رای گیری برای مصوبه :
قبل از این که این گزارش منتشر شود ، بنده یک بار محتوای گزارش را با آقای کاکازاده به عنوان بازرس شرکت چک کردم و ایشان محتوای گزارش را تایید کرد .
ایشان حتی پس از برگزاری مجمع و دو روز قبل از انتشار این گزارش در سخن معلم ، به شما و اعضای هیات مدیره اعلام کرده که این رای گیری مبهم است و حتی آراء شمارش نشده است !


بهتر است برای تنویر افکار عمومی ، تعداد اعضای واجد رای در جلسه و نیز تعداد آرای موافق و نیز مخالف را اعلام نمایید .


3- آقای بهشتی عضو هیات مدیره و مدیر عامل شرکت است .
سخن معلم از پاسخ تک تک اعضا استقبال می کند . اما مرجع پاسخ گویی در شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش کیست ؟
اصولا پاسخ گویی بر عهده روابط عمومی هر سازمان است که به نظر نمی رسد چنین ساز و کاری در این شرکت تعریف شده باشد !


4- در حالی که اخبار ریز و درشت در سایت شرکت درج می شود ، به نظر نمی رسد انعکاس خبر برگزاری این مجمع و حتی مصوبات آن در سایت رسمی و قانونی نیاز به مجوز مراجع قانونی داشته باشد !


5- جناب آقای مرد !

بنده و شما و آقای هاشمی با یکدیگر دوست و همکار هستیم . اما باید میان منافع اقتصادی در یک بنگاه اقتصادی و فعالیت در یک تشکل صنفی ، حد و مرزی تعریف نمود .


6- در جایی گفته اید : " آقای پورسلیمان شما خود نیک می دانید که در سال گذشته چه میزان از سرمایه گذاری در شرکت سود برده اید. سود شما و اعضای شرکت به سبب اعتماد اعضاء در درجه نخست و تصمیمات و عملکرد هیات مدیره به ویژه درایت آقای بهشتی بوده است( منصف باشیم ) "
بنده از افرادی هستم که عضو این شرکت تعاونی از ابتدای فعالیت آن بوده ام و البته بنابر وظیفه خود سعی کرده ام که این شرکت را به همکاران فرهنگی به خاطر همان اعتماد معرفی کنم .
اما آیا عضویت بنده در این شرکت تعاونی باعث می شود تا به عنوان یک عضو و یا فعال صنفی از آن انتقادی نکنم ؟
آیا سود بردن من از فعالیت های شرکت مانند خیلی از اعضای دیگر ، خلاف قانون بوده است که موجب سکوت من شود ؟
البته در این جا لازم می دانم از زحمات همه دوستان تشکر و قدر دانی کنم .


7- جناب مرد 

پاسخ گویی عنصر لاینفک مسئولیت و اختیار است . صالح ترین و مورد اعتماد ترین افراد هم در غیاب نظارت و پرسش گری ممکن است به راه انحراف روند .
تجربه این را نشان داده است .
قبلا هم گفته شد ،؛ اگر این انتقادات در جایی غیر از سخن معلم و فرضا از سوی یک فرد بیان شده بود ؛ آیا شما و دوستان نباید در مقابل مسئولیت تان پاسخ گو باشید ؟
هر کسی ممکن است دچار اشتباه شود ، اما کارآمدترین ابزار برای جلوگیری از انحراف و خطا ، همان رکن چهارم دموکراسی است که باید به رسمیت شناخته شود .
ارادتمند .
علی پورسلیمان
مدیر سایت سخن معلم


محمود بهشتی لنگرودی در وبلاگ خود هدف از تاسیس این شرکت تعاونی را چنین بیان می کند :
" بعد از تاسیس مدرسه ی غیرانتفاعی بهارستان بسیاری از دوستانی که ما را می شناختند از این که به عنوان سهام داران مدرسه ی بهارستان از آن ها دعوت به عمل نیامد از ما گله مند شدند و پیشنهادشان این بود که فعالیت اقتصادی گسترده تری برای همکاران فرهنگی پیش بینی شود .

بعد از حوادث سال ۸۵ ایده ی تشکیل این شرکت تعاونی را با برخی از دوستان مطرح کردم و بااستقبال آن ها مواجه شدم . در نتیجه اقدامات لازم را برای به ثبت رساندن این شرکت تعاونی انجام دادیم و شرکت شروع به عضو گیری کرد .

برخلاف مدرسه ی بهارستان که فعالیت آن آموزشی بود و عملا نتوانست در زمینه ی اقتصادی عملکرد مثبتی داشته باشد  شرکت تعاونی سرمایه گذاری فرهنگ وسرمایه ی دانش با اهداف کاملا اقتصادی تاسیس گردید و تاکنون در این زمینه موفقیت هایی را شاهد بوده است  و مجموعه ی هیات مدیره ی آن توانسته باجذب تعدادی از معلمان و خانواده های محترمشان خدمتی هر چند ناچیز نسبت به این قشر محروم انجام دهد .

هدف ما از تشکیل این شرکت و اقدامات اقتصادی مشابه اولا تشویق همکاران فرهنگی به انجام فعالیت های اقتصادی سودمند باسرمایه های اندک خود و درثانی اعتراض به عملکرد نامناسب شرکت های تعاونی مصرف ، مسکن و صندوق ذخیره فرهنگیان بوده است  که متاسفانه تاکنون نتوانسته اند باسرمایه های کلانی که از جامعه ی فرهنگیان کسب کرده اند آن گونه که شایسته است پاسخ گوی نیازهای همکاران فرهنگی باشند . "

 

حال با وضعیتی که اکنون در این شرکت تعاونی پیش آمده است و گزارش مشروح آن در صدای معلم منتشر شد  ؛ آیا زمان آن نرسیده است که تحولی در برخی مفاهیم مانند صنف ، سیاست و کارکرد تشکل های صنفی صورت گیرد و حلقه گسسته اعتماد مورد واکاوی و ترمیم قرار گیرد ؟

بازخوانی این وقایع از ابتدا تاکنون با توجه به آخرین رویدادی که در مجمع عمومی پیوست متضمن نکات و مسائل فراوانی است که باید مورد تحلیل قرار گیرد .


حرکت های نسنجیده ، شتاب زدگی ، استحاله در پوپولیسم و شعارگرایی بدون رصد نکردن آینده با توجه به داشته ها ممکن است وقایعی را رقم بزند که خیلی خوشایند نباشد و آینده تشکل های معلمی را به پرده ابهام و بی اعتمادی سوق دهد ...


( 1 )

حاشیه ای بر" انتخابات هیات مدیره تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش " - جمعه ۱۴ آبان ماه ۱۳۸۹ – این یادداشت برای ثبت در تاریخ نگارش شد .
چهارمین مجمع عمومی عادی ( نوبت دوم ) شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش ساعت ۹ صبح روز جمعه ۱۴ آبان ماه ۱۳۸۹ با حضور اصالتی و وکالتی بیش از ۲۷۰ نفر از اعضا شرکت در تالار سپیده پل برگزار گردید.
جلسه دو هفته قبل به علت به حد نصاب نرسیدن جلسه برگزار نشد .
آن جلسه قرار بود در دبستان سروش نارمک برگزار شود که به علت مخالفت مسئولان امنیتی در تالار سپیده برگزار گردید.
تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش به همت تنی چند از فعالان صنفی و مدنی معلمان و پس از وقایع 23 اسفند 1385 تاسیس گردید .
افراد شاخص موسس همان فعالان تشکل های صنفی معلمان و به ویژه کانون صنفی معلمان بودند .
در دور اول انتخابات هیات مدیره ، افرادی چون آقای محمود بهشتی لنگرودی ( سخنگوی کانون صنفی معلمان ) و نیز آقای محسن کمالی ( از اعضای کانون ) به عنوان بازرس انتخاب شدند و در ادامه آقای علی رضا هاشمی ( دبیر کل سازمان معلمان ایران ) به عنوان بازرس شرکت به مجموعه پیوست.
بودن فعالان تشکل ها و نیز موسسان در سمت بازرس و یا ناظر می توانست نقطه قابل اتکایی برای ادامه فعالیت و نیز سلامت مجموعه باشد .
تصور بر این بود که تقویت بنیه مالی تشکل ها از طریق فعالیت های اقتصادی تعریف شده می تواند به ابقا ، بهبود و غنای تشکل های صنفی و مدنی معلمان کمک نماید .
در دور جدید افرادی چون آقای علی اکبر باغانی ( دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران ) ؛ آقای محمود بهشتی لنگرودی ( سخنگوی کانون صنفی معلمان ) و نیز آقای علی رضا هاشمی ( دبیر کل سازمان معلمان ایران ) در کنار چند تن دیگر به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره این تعاونی انتخاب شده اند .
شاید آن چه تاکنون باعث شده است که جمعی از فرهنگیان از این تعاونی استقبال نمایند همانا حضور این عزیزان در این تعاونی و اعتماد به آنان بوده است .
اما به نظر می رسد ورود این دوستان در کسوت " هیات مدیره " و نیز " مدیر عامل " صورت مساله را تا حدودی تغییر داده است .
فعالیت اقتصادی جذاب و فراگیر است .
ورود در این حوزه انرژی و وقت زیادی می طلبد .
بیم آن می رود که حضور تمام وقت این عزیزان در این تعاونی ، وقت و یا ریسکی را برای ادامه فعالیت های صنفی و مدنی در تشکل ها باقی نگذارد .
این یک واقعیت است که فعالیت اقتصادی در دراز مدت و با توجه به ماهیت آن نوعی " حس محافظه کاری اجتماعی " و به تبع آن " توجیه " که البته خاص و ملازم فعالیت های اقتصادی جهت تضمین سرمایه ، پاسخ گویی به سهام داران و نیز گسترش فعالیت ها حداقل جهت پرداخت سود و جلوگیری از زیان دهی است را به دارندگان آن القا نماید .
این یک اصل گریز ناپذیر و طبیعی در این گونه فعالیت هاست و ارتباطی به مولفه های دیگر همچون کاریزمای شخصیتی ، خود ساختگی فرد وسایر مولفه ها ندارد .
البته این حق واقعی و مسلم همگان است که در یک انتخابات آزاد و رقابتی شانس خود را به آزمون بگذارند و هیچ کسی را نمی توان از آن محروم نمود .
اما تجارب و تاریخ مبین واقعیت های دیگری است ...
همیشه انحراف از اهداف از یک نقطه بسیار کوچک ، جزیی و نامرئی شروع می شود و به تدریج بر زاویه انحراف افزوده می شود .
شاید بهتر بود ...

 

( 2 )

گزارش نشست مجمع عمومی شرکت تعاونی سرمایه گذاری فرهنگ و سرمایه دانش
جمعه – ششم تیرماه 93
خیابان دماوند – تالار سپیده - 13 – 9
 
 مطابق اعلام قبلی شرکت تعاونی ، جلسه روز جمعه در محل مذکور برگزار گردید .
دستور جلسه مجمع عمومی عادی نوبت دوم به قرار زیر بود :
1- استماع گزارش هیات مدیره و بازرسان
2- رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص صورت های مالی سال 92
3- اتخاذ تصمیم در خصوص بودجه سال جاری ( 93 )
4- اصلاح آیین نامه ها
5- تعیین روزنامه کثیرالانتشار ( علی البدل )
6- اتخاذ تصمیم در مورد تقسیم سود
7- انتخاب بازرساناز نکات مهم و قابل توجه در برگزاری این مجمع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف-شیوه رای گیری برای تصمیم در مورد تقسیم سود :
یکی از نقاط مبهم در این جلسه ، شیوه رای گیری برای تقسیم پاداش هیات مدیره از سود خالص بود .
پیشنهاد هیات مدیره این بود که  ده درصد سود خالص شرکت ، برای پاداش هیات مدیره در نظر گرفته شود که نحوه رای گیری و فرآیند شمارش آراء  ( تعداد موافقان و مخالفان  ) مبهم بود و موجب پرسش برخی از حاضران گردید .

ب- از نکات جالب و قابل توجه دیگردر این جلسه ، سخنان کاندیداهای بازرسی در انتهای نشست بود .
در این جا به اجمال ، به این صحبت ها پرداخته می شود :


1- کاظم تبرایی :
"هیات امنای زعفرانیه را طبق کدام قانون منحل کردید ؟ راهش خلاف قانون نیست . اگر پروژه " زعفرانیه " شکست خورده است ، صادقانه بگویید . آقایان هیات مدیره جواب دهند . سالی یک بار جلسه می گذارند و می گویند 2 دقیقه وقت دارید صحبت کنید ! برای بازرسی ، کسی را انتخاب کنید که مورد اعتماد باشد ."


2- اسماعیل عبدی :
" من اشکال شکلی به جلسه دارم . دوستان عزیز در این مجمع به جای گوش کردن به یکدیگر ، با همدیگر صحبت می کنند ! بالاترین سطح تصمیم گیری در این شرکت تعاونی ، همین مجمع است .
به نظر من ، هیات مدیره در این چند سال موفق عمل کرده است و هیات مدیره خوب بوده است . وقتی شرکت موفق است ، می توان این گونه نتیجه گرفت که عملکرد بازرسان هم درست بوده است .
این سالن برای جلسه مناسب نیست . بازرس باید اطمینان حاصل کند که با صاحبان سهام به طور یکسان برخورد می شود . بازرس ، چشم اعضا است . "


یکی از کاندیداهای بازرسی : ( به علت همهمه و صحبت برخی ، نام این فرد مشخص نشد ! ) :
از بازرس توقع زیادی است . اشکالات زیادی وارد است . پروژه " زعفرانیه " یک پروژه شکست خورده است . آیا خبرندارند که زمین ها آهکی است ؟
در زمان بندی پروژه ، مشکل وجود دارد . در پیشرفت پروژه ها ، عدم شفافیت وجود دارد . مبالغ پرداختی با زمان بندی پروژه ها هم خوانی ندارد و در مورد " دریافتی از اعضا " عدم شفافیت وجود دارد . بسیاری از پروژه ها بدون کارشناسی انجام شده است . "


3- سید مجتبی قریشیان :
" در حال حاضر ، عضو هیات مدیره شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان تهران هستم . باید بگویم که " انحراف از مسیر " رخ داده است که اگر به آن پرداخته نشود این شرکت هم به سرنوشت " شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان " دچار خواهد شد .

من در حال حاضر یکی از منتقدین شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان هستم . شما به هر کدام از شعبات این شرکت مراجعه کنید ، در مورد عملکرد من به شما خواهند گفت . این جا هم نگرانم که این وضعیت رخ دهد .
هیات مدیره و یا بازرسین به این موارد پاسخ دهند :
بلوکه کردن مال اعضا با کدام مجوز قانونی بوده است ؟ صدور چک قدر السهم اعضا با کدام مجوز بوده است ؟ در مورد ضرر رساندن به اعضا در مورد زعفرانیه چه کسی پاسخگوست ؟
عدم توجه به پیشنهادات اعضا : چند تا پیشنهاد کتبی و شفاهی دادیم . کدام یک را رسیدگی کردید ؟
من خواهش می کنم کسی را به عنوان بازرس انتخاب کنید که چشم و گوش شما باشد . "


4- محمد محمدزاده :
" 4 سال بازرس شرکت بودم . آمدم که دست را بگیرم و نه مچ را !
هر کسی می خواهد وارد شود باید کمک کند . دوستانی که ارزش واقعی شرکت را مطرح کردند ، ارزش دفتری است . ارزش واقعی عبارت از ارزش دفتری و ارزش معنوی است . ما متاسفانه در شرکت ، ارزش معنوی نداریم .باید سعی کنیم که در این شرکت ارزش معنوی ایجاد شود . سود امسال نسبت به سرمایه طبق آن چیزی که در بیلان آمده است ، حدود 50 درصد است که سود قابل قبولی است . "


5- سید محمد مرد :
" 4 سال از شما رای اعتماد گرفتم . عضو باند و جناح گروه شرکت تعاونی هستم . دستم با هیات مدیره در یک کاسه است و البته با شما هم در یک کاسه است .
مجمع می تواند اساسنامه را تغییر دهد . این قوانین را خود ما تعیین می کنیم . شرکت تعاونی یک شخصیت حقوقی دارد و باید به صورت یک " کل " به آن نگاه شود و نباید کلیت تصمیم گیری های شرکت را از هم مجزا کرد . اولین تخلف باید به مراجع قضایی اعلام شود . ما دقیقا در جریان همه تصمیم گیری های هیات مدیره بوده ایم .
ما نقد درونی داریم . آقای قریشیان گفتند که مال ما را بلوکه کردید .

آیا ایشان به ما گزارش دادند و ما رسیدگی نکردیم ؟
علت موفقیت شرکت ، همدلی در آن است . اگر من بازرس بخواهم تنش ایجاد کنم ، کار شرکت جلو نخواهد رفت . "


6- سید ولی میرزا سیدی :
" اهل هیچ باند ، دسته و حزب و گروهی و...نیستم !
هر جا احساس کنم منافع همکاران به خطر افتاده است ، وارد می شوم . درمورد پروژه زعفرانیه ، من نقش بازرسین را کم رنگ می بینم .من خودم ، عضو هیات امنای زعفرانیه هستم . اگر این ها درست نظارت می کردند ، کار به این جا نمی کشید ! حداقل در هزینه ها صرفه جویی می شد .
اگر رای می دهیم ، پایش هم بایستیم . نباید تصمیم گرفته می شد که هیات امنای زعفرانیه را منحل کنند . "


7- سید مهدی نوربخش :
" باند من ، " اعتماد فرهنگیان " است . علت کاندید شدن من این است که از تجارب دوستان استفاده کنم . بیشترین مشکل در کار گروهی و استفاده از اندیشه و فکر است . شرکت باید مشاوران قوی و متخصص انتخاب کند . اکثر اعضای هیات مدیره ما معلم هستند و اقتصاد دان نیستند . "


8- ناصر نیکخواه :
" من رزومه خود را به صورت کامل و در چند صفحه به شرکت ارائه کردم اما این جا نیاورده اند !
اگر واقعا می خواهید که به حق تان برسید ، حتما یکی از بازرسین باید در مسائل مالی کاملا مسلط باشد .
بازرس بودن ، آزمون و خطا نیست . باید تخصص را ملاک قرار دهید . دوستان مسائلی را بیان کردند که این ها جزء وظیفه بازرسین نیست . بازرس طبق قانون باید نظارت مستمر بر نحوه گردش امور تعاونی مطابق قوانین داشته باشد . رسیدگی به دفاتر ، تراز نامه ، سود و زیان ، رسیدگی به شکایت اعضا و... از وظایف بازرسان است . بازرس متخلف است اگر تخلفی را در مجمع عمومی بیان نکند . "


9- محمد نیکویی :
" همه می گویند پروژه شکست خورده زعفرانیه اما هیچ کس نمی گوید چطور می توان آن را نجات داد؟ بازرس مچ گیر نیست . بازرس باید ضمن تعامل با اعضای هیات مدیره ، به وظایف قانونی خود عمل نماید . "
خانم مریم میانجی به عنوان یکی از کاندیداها ، انگیزه خود را چنین اعلام کرد : " تنها نماینده خانم در این مجمع برای بازرسی هستم . "


ت- علی رغم گذشت حداقل 4 روز از برگزاری این نشست مجمع ، گزارش و یا حتی خبر آن در سایت رسمی این شرکت منعکس نشده است .
ث- پس از رای گیری و شمارش آراء ، آقایان سید محمد مرد ، حمید رضا جعفری و علیرضا خلجی به عنوان بازرسین شرکت انتخاب شدند .
ج- آقای محمود بهشتی لنگرودی به عنوان مدیر عامل این شرکت تعاونی در جلسه روز جمعه مورخ 30 / 3 / 1390 در نشست مالکان پروژه زعفرانیه که در مسجد روستای اقبالیه برگزار شد ، چنین عنوان کرد :
" " تقاضای من این است که به هیات مدیره شرکت و به ویژه هیات امناء اعتماد کنید و تا این مجموعه را به سرانجام و نتیجه خوب و مشخص نرسانیم آن را رها نمی کنیم .
در حال حاضر و با تلاش دوستان ، مراحل برای اجرای فنس کشی زمین ، تهیه برق و پیگیری جهت تامین آب مورد نیاز مجموعه و در صورت امکان دریافت مجوز چاه طی شده است .
قدم های بعدی برای اخذ مجوزهای قانونی نیز برداشته شده است .
آقای بهشتی در پاسخ به سوال یکی از مالکان که پرسید سندهای ما کی تحویل خواهد شد گفت :
" سند منگوله دار به صورت مشاع ، تا دو ماه دیگر تحویل مالکان محترم خواهد شد .
موقعیت این مجموعه زراعی است و ما سعی می کنیم تا شرایط و موقعیت برای تغییر کاربری فراهم شود .
خوشبختانه ما هر کجا که می رویم ؛ وقتی مسئولان می شنوند که طرف آن ها فرهنگیان هستند ، همه همکاری و مساعدت می کنند .
همین بحث فنس کشی زمین ، دستور آن توسط فرماندار محترم و در هفته معلم صادر شد ".
چ - پیشنهاد سخن معلم این است که جریان برگزاری نشست مجمع این شرکت به منظور ابهام زدایی و شفاف سازی ، در سایت شرکت تعاونی قرار گیرد.
ه- مبنای کار سخن معلم بر شفاف سازی و تعامل است .
سخن معلم آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان شرکت تعاونی سرمایه گذاری فرهنگ و سرمایه دانش اعلام می کند .
پایان گزارش /

 

( 3 )

ما معلمان خیلی از اوقات فکر می کنیم که پاسخگویی و مسئولیت پذیری فقط متعلق به مسئولان و البته در حوزه کار ما ، مدیران وزارت آموزش و پرورش است .
به عبارت دیگر ، وقتی یک نفر از حوزه " معلم گچ به دست بودن " خارج شد و به صف " مدیران " پیوست ، پاسخ گویی بر او واجب می شود و باید برای هر کاری که انجام می دهد جواب بدهد!
غافل از آن که ، پاسخ گو بودن در برابر عملکرد ، ارتباطی به پست و یا مقام ندارد و حتی معلم یک کلاس باید در برابر دانش آموزانش پاسخ گو باشد .
یکی از این موارد ، متعلق به گزارشی  است که قبلا در سخن معلم و در مورد شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش منتشر شد .
این شرکت تعاونی در سال های اخیر و توسط تعدادی از معلمان و فعالان تشکل ها راه اندازی شده است و در حال فعالیت است .
پس از انتشار این گزارش ، سخن معلم آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان این شرکت اعلام کرد .
متاسفانه و با گذشت بیش از یک ماه از برگزاری این نشست ، هنوز هیچ گونه پاسخی برای سخن معلم ارسال نگردیده است !
جالب آن است که تاکنون حتی در سایت رسمی این شرکت ، خبر برگزاری این مجمع هم منعکس نشده است !
برخی از اعضای این شرکت در جلسه انتقاداتی نسبت به وضعیت و عملکرد این شرکت داشتند و بعضی از آن ها در این گزارش منعکس شد .
انتظار این بود که مسئولان این شرکت و به ویژه مدیر عامل آن ، آقای محمود بهشتی لنگرودی در برابر این پرسش ها پاسخ گو باشند .
آقای بهشتی در جلسه ای که اخیرا تشکل های معلمان با وزیر آموزش و پرورش داشتند ، آقای فانی را به عمل نکردن به وعده های داده شده متهم کرده و مصادیقی را در این مورد بیان کرد .
اما زمانی که در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش ، برخی از اعضا نسبت به اجرا نشدن بعضی تعهدات شرکت ، سوال و یا اعتراض داشتند ، با سکوت ایشان و سایر مسئولان شرکت مواجه شدند ...
حال این تناقض را چگونه باید پاسخ داد ؟
آیا همیشه باید از دیگران انتقاد کرد و هر موقع از خود ما انتقاد می شود ، روی به " فرافکنی " و... آورد ؟
برخی از این دوستان به جای پاسخ گویی و یا مسئولیت پذیری ، روی " حاشیه ها " متمرکز شده و به جای پرداختن به " متن " سعی می کنند تا افکار و توجهات را به جای دیگری ببرند و البته این قضیه ، میان بری برای " فرار از پاسخ گویی " است !


سخن معلم تاکنون و به پشتیبانی همکاران فرهنگی و دوستان و البته به خاطر دیدگاه مثبت مسئولان وزارت آموزش و پرورش نسبت به موضوع " تشکل ها " توانسته است به گونه ای عمل کند که مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، به فرآیند پاسخ گویی بپردازند و فارغ از محتوا ، جوابیه های مختلفی برای سخن معلم ارسال شده است و بنده در این جا ، از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و به ویژه روابط عمومی آن قدردانی می کنم .


سخن آخر :
مسئولان شرکت تعاونی فرهنگ و سرمایه دانش هیچ گاه نباید فراموش کنند که تاسیس و ادامه حیات این شرکت مرهون " اعتماد " معلمان نسبت به آن به ویژه افراد فعال در آن که از فعالان تشکل ها هستند ، بوده است .
بقای این اعتماد و حتی تقویت آن ، بستگی به میزان انتقاد پذیری و سپس پاسخ گویی مسئولان این شرکت و اولویت دادن مصالح جمعی بر منافع فردی دارد .
سکوت در برابر پرسش ، نه تنها این اعتماد را تقویت نمی کند ، بلکه احتمالا موجب گسترش فضای بدبینی و سوء ظن نیز خواهد گردید .
امید که دوستان ما در این شرکت ، با پاسخ گویی ، موجب استحکام مضاعف و گسترش بیش از پیش این شرکت به عنوان " یک تجربه نوین " باشند ...

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

مطالبات فرهنگیان و معلمان و پرداخت پاداش پایان خدمت و حق التدریس ها

علی اصغر فانی پس از پایان جلسه مشترک خود با رئیس رسانه ملی، درباره علت برگزاری این نشست، اظهار کرد: صدا و سیما و آموزش و پرورش دو نهاد فرهنگی و آموزشی هستند و هدایت جامعه را در ابعاد مختلف تربیتی بر عهده دارند، امروز توفیق داشتیم تا درباره همکاری های مشترک برای فراهم کردن هم افزایی در اجرای این رسالت جلسه ای با رئیس رسانه ملی داشته باشیم.

وی در ادامه با جمع بندی گفت و گوهای جلسه گفت: قرار شده است نماینده ای از آموزش و پرورش و نماینده ای از صدا و سیما پیش نویس تفاهم‌نامه همکاری را حداکثر ظرف یک ماه آماده کنند تا بعد از اینکه به امضای رؤسای دو دستگاه رسید آن تفاهم نامه به عنوان منشور همکاری های وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما قرار بگیرد.
 
فانی در پاسخ به اینکه همکاری های مشترک به چه نحو و در چه سطحی است افزود: همکاری در اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش محور جلسه امروز بود؛ در بخش هایی از این سند، همکاری هایی با دیگر نهادها به خصوص رسانه ملی پیش بینی شده است.
 
 
مدارس تیزهوشان تعطیل نشده است
 
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شایعه تعطیلی مدارس تیزهوشان گفت: هیچ گونه فضای آموزشی و آموزشگاه های استعدادهای درخشان از جمله مدارس تیزهوشان تعطیل نشده است و دانش آموزانی که در دوره اول متوسطه در مدارس تیزهوشان بودند از کلاس نهم به کلاس دهم یعنی به دوره دوم متوسطه می‌روند.
 
فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش در بعضی استان ها و شهرستان ها در دوره دوم متوسطه ظرفیت اضافی دارد که آن ظرفیت اضافی را از طریق آزمون تأمین می کند، اما در بعضی استان های دیگر که ظرفیت اضافی ندارد همان دانش آموزان کلاس نهم به دهم تیزهوشان می‌روند و به هیچ وجه موضوع تعطیلی مدارس تیزهوشان صحت ندارد.
 
 
 
دیشب تا دیر وقت در سازمان مدیریت و خزانه به دنبال تأمین اعتبار بودم 
 
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پرداخت پاداش معلمان حق التدریس و بازنشسته ها در چه مرحله ای است؟ گفت: پاداش بازنشستگان قرار بود به تدریج پرداخت شود و درباره حق التدریس ها نیز در حال پی گیری هستیم و دیشب تا دیر وقت در سازمان مدیریت و خزانه به دنبال تأمین اعتبار بودیم و امیدواریم بتوانیم پرداخت کنیم.
 
فانی در پایان افزود: سال 95 به بعد، سال اجرای عملی سند تحول خواهد بود و امیدواریم با اجرای تدریجی سند تحول و فراهم ساختن زیرساخت های این سند، آموزش و پرورش مناسب تری داشته باشیم.
 
سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور سال 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، این سند قرار است مبنای برنامه های وزارت آموزش و پرورش در سال های اجرای برنامه ششم (95 تا 99) قرار گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در جلسه ای مشترک با محمد سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما و اعضای شورای معاونان این سازمان دیدار و گفت و گو کرد. ( پانا )

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور