صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه و نظر محمود فرشیدی  دولت یازدهم تاكنون تلاش كرده است لایحه بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم كند و به دغدغه‌های گذشته در زمینه تأخیر لایحه بودجه پایان دهد. اما این وفای به عهد در ارتباط با لایحه بودجه 1395 تاكنون تحقق نیافته است و به همین دلیل موجب بروز شایعاتی شده مبنی بر اینكه دولت می‌خواهد لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه را با توجه به تركیب مجلس آینده، تقدیم مجلس نماید و در حقیقت این تأخیر حساب شده و سیاسی است.
اما به هر حال، با توجه به آنكه اخیراً از سوی سازمان مدیریت، متن كامل پیشنهادی برنامه ششم انتشار یافته است، جای آن دارد كه صاحب نظران، دیدگاه‌های خویش را درباره جایگاه آموزش و پرورش در آن اعلام نمایند و دغدغه نگارنده این سطور به عنوان یك معلم نیز، جایگاه آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه می‌باشد .

البته بررسی این جایگاه در پنج برنامه توسعه گذشته، هم چه بسا مفید واقع شود.
 
در برنامه اول
احیاء و توسعه بخش محروم، دست یابی به خود كفایی نیروی انسانی، تحت پوشش آموزشی قرار دادن واجب التعلیم‌ها و بالاخره ایجاد و گسترش مدارس شبانه روزی در دوره‌های مختلف و مدارس نمونه و مراكز تربیت معلم از جمله مواردی است كه در حوزه تعلیم و تربیت مورد تاكید قرار گرفته است.
 
در برنامه دوم به مواردی از قبیل :
- تامین نیروی انسانی با نیازهای بازار كار بین بخش‌های مختلف و با اولویت نیاز آموزش و پرورش
- تعیین شاخصه‌های آموزشی
- اجبار كودكان لازم التعلیم به آموزش و شركت بی‌سوادان كمتر از 40 سال در دوره‌های سواد‌آموزی
- تأسیس صندوق ذخیره فرهنگیان با حمایت دولت،  تصریح شده است.
 
در برنامه سوم
- تأمین نیروی انسانی مناطق محروم
- تخصیص عواید 20درصد، موضوع قانون شوراهای آموزش و پرورش
- تحقق عدالت آموزشی از طریق مدارس شبانه‌روزی و تأمین هزینه تغذیه و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان
- تخصیص 10 درصد از اعتبارات عمرانی برای خرید زمین جهت احداث مدرسه
- فروش فضاهای آموزش غیرقابل استفاده تصویب شده است.
 
در برنامه چهارم
- تضمین دسترسی به فرصت‌های برابر آموزش به ویژه در مناطق محروم
- توسعه زمینه‌های لازم برای اجرای برنامه آموزشی
- اجباری كردن آموزش تا پایان دوره راهنمایی
- استقلال مالی و مدیریتی و اجرایی واحدهای آموزشی
- ارتقاء توانایی و مهارت حرفه‌ای معلمان
- مقاوم سازی مدارس
- خرید خدمت از بخش غیر دولتی و كوچك‌سازی دولت از جمله سیاست‌های تصویب شده در عرصه آموزش و پرورش بود.
 
در برنامه پنجم
- ارتقاء كیفی سه حوزه: دانش، مهارت، تربیت اسلامی
- هدایت تحصیلی
- تقویت و گسترش نظام مشاوره‌ای به دانش‌آموز و خانواده
- تضمین دسترس به فرصت‌های عادلانه آموزشی به تناسب جنسیت و با اولویت مناطق كمتر توسعه یافته مورد توجه قرار گرفت.
 
در پیش نویس برنامه ششم :
ذیل تبصره 23   به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده است كه نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی با اولویت روستاها و مناطق محروم اقدام نماید. به عبارت روشن‌تر در سیاست‌های پیشنهادی برنامه ششم، از 30 صفحه و قریب 960 سطر، تنها یك پاراگراف در حد پنج سطر با محتوای فوق به زیربنایی‌ترین و گسترده‌ترین وزارتخانه كشور اختصاص یافته است بدون آنكه حتی یك بار به سند تحول بنیادین كه بارها مورد تاكید عالیترین مسئولان نظام قرار گرفته است، اشاره شود.


پیشنهاد :
مقام معظم رهبری در تاریخ 16 / 2 / 94  خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرمودند: در ذیل این برنامه (برنامه ششم) مسأله آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، باید حتماً دیده بشود تا بدانیم ما در سال 1404 چه خواهیم داشت در آموزش و پرورش.
و ناگفته پیداست كه برنامه پیشنهادی دولت، حكایت از آن دارد كه دولت نه تنها نسبت به سند تحول بنیادین، بلكه نسبت به آموزش و پرورش نسل آینده و جامعه میلیونی معلمان، عنایت و گوشه چشمی ندارد مگر آنكه این ضایعه جبران شود و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، در زمینه‌ ایجاد تحول در آموزش و پرورش در برنامه ششم مورد تأكید قرار گیرد.
 
 مهم‌ترین محورهای این سیاست‌ها عبارتند از :
1. تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
2. ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی
3. بهسازی و اعلای منابع آموزش و پرورش از طریق ارتقای نظام تربیت معلم، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و رفع مشكلات مادی و معیشتی آنان و سایر موارد
4. ایجاد تحول در نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی
5. اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
6. تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی
7. بهینه سازی فضا، زیرساخت‌های كالبدی و تجهیزات مدارس
8. ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه
9. تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی
10 .تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویكرد ارزشی و انقلابی و دور نگه داشتن آموزش و پرورش از دسته بندی‌های سیاسی
11. هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های مرتبط
12. ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های كمی و كیفی در سطح منطقه و جهان
13. استقرار نظام جامع رصد، نظارت و ارزیابی در نظام آموزش و پرورش

رسانه معلم


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مشکلات بانک داری در ایران و بانک داری اسلامی و غربی  بانک داری اسلامی یعنی بانک داری بدون ربا . شعاری که همواره سر می دهیم ولی به آن پای بند نیستیم  در حالی که نرخ سود سپرده ها در غرب کمتر از دو درصد است این نرخ در کشور ما بالای بیست درصد می باشد و حتی در ماه های اخیر که تورم هم کاهش یافته و به زیر پانزده درصد رسیده است ، چندین بار جلسه شورای پول و اعتبار با بانک ها برگزار شد تا آن ها را به پایین آوردن نرخ سود و تسهیلا ت راضی کنند ولی به نتیجه ای نرسیدند !

در حالی که یکی از دلایل تورم و رکود نرخ بالای تسهیلات بانکی است .
از زمانی که بانک داری خصوصی و صندوق های مالی و اعتباری با نام های مقدس هم به عرصه ی بانک داری وارد شدند این لجام گسیختگی تورم بیشتر شد .

یکی از دلایل بالا بودن نرخ تورم حضور بانک های خصوصی در سیستم مالی کشور است که در زمان هایی که به اقتصاد شوک وارد می شود (مثل شوکی که از اثر شروع شدن تحریم ها در سال 91 به اقتصاد وارد شد) برای رسیدن به سودهای کلان پول های زیادی را وارد بازار ملک و ارز می کنند و برای سود بردن هرچه بیشتر از هیچ تلاش در این بازار آشفته دریغ نمی کنند.

در کشوری مثل ما که دارای شرایط سیاسی ویژه ای می باشد و با دنیای غرب کمابیش در اصطکاک است می بایست بانک داری کاملا دولتی می ماند  تا در مقاطع زمانی خاص ، کنترل بازار پول و ارز از دست دولت خارج نشود .

حال نیز باید از توسعه بانک های خصوصی و صندوق ها به شدت جلوگیری شود.

این همه بانک در سیستم اقتصادی نفتی و رانتی ما حضور دارند و همه شان دنبال سود بیشتر هستند و این از ساختمان ها و املاک گران قیمت و حقوق و مزایای عالی برای مدیران و حتی حقوق و مزایای خوب برای کارمندانشان مشخص است .

طبیعی است در این سیستم سود سپرده ها پایین نمی آید و دولت باید به صورت جدی وارد عرصه شود.
دولت از اول انقلاب سالانه میلیارد ها دلار به انرژی و نان و... یارانه داده است. حال که بحث هدف مندی یارانه هم می باشد چه ایرادی دارد بعد از برداشته شدن تحریم ها ،برای پایین آمدن سود تسهیلات و خارج شدن اقتصاد و تولید از رکود ، دولت به نظام بانکی یارانه بدهد تا با تزریق وام های با سود زیر ده درصد در بین تولید کنندگان هزینه ی تولید کاهش یافته و کالا به دست مصرف کننده ارزان تر برسد.

وقتی کالا به دست مصرف کننده ارزان برسد به نوعی یارانه به همه رسیده است .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد

دل نوشته ای برای پدر و مادر  ای ، رفیع ترین داستان حیات من . تو چون پروانه سوختی و چون شمع گداختی و مهربانانه با سختی های من ساختی.

ای خورشید مهربانی ، دست پر از مهر تو نشانه عشق و محبت درون توست . قلم از نگارش شُکوه تو ناتوان و زبان از وصف تو قاصر است و هزاران شعر در ستایش مدح تو اندک.

اگر نمی توانم کوشش هایت را ارج نهم و محبت هایت را سپاس گزارم، پوزش بی کرانم را همراه با دسته گلی از هزاران گل نر گس و میخک پذیرا باش. وجودت در خانه موجب آسایش و آرامش و امید به آینده در خشان را نوید می دهد .

ای تکیه گاه مهربانی و عشق شمع وجودت گرمای خانه ماست .

ای پدر و مادر عزیز ؛ تو شکوفاتر از بهار و عطر شکوفه های رنگارنگ تو فضای خانه ما را دو چندان کرده و با باران عاطفه های صمیمی اندوه های قلبم را زدودی و دست ناز و نوازش تو بر ز خم های زندگی ام نهادی و مرهمی برای بهبودی آن شدی .چون شمع سوختی تا نگذاری رنجش سختی ها ستون تنم را بلرزاند .

ای بهار عشق و زندگانی

شادترین و زیباترین لبخندها و عمیق ترین سلام های ما را با بهترین درودهای خداوند متعال نثار بوستان آسمانی ات باد . یکی از وظایف مهم دینی و اخلاقی ما، احسان به پدر و مادر است.

در قرآن کریم، چندین بار احسان به آنان، توصیه شده است. نیکی به پدر و مادر، پس از یکتاپرستی از واجب ترین واجبات است؛ همان گونه که آزردن پدر و مادر پس از شرک، از بزرگ ترین گناهان است.

تأکید قرآن کریم بر احسان به پدر و مادر نشان از عظمت والای مقام آنان، در فرهنگ اسلامی است .پس با عشق و محبت دوستت دارم و دست هایت را به نشانه تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه ای که متحمل شدی می بوسم . حلاوت سخنانت همیشه در گوشه قلبم زمزمه ای راه گشاست . هر تار سپید مویت حاصل از گذشت عمر و تجربه هایت زندگی با برکت با محبت توست .
زیباترین ستاره سپاس تو جانانه جام بلای ما را نوشیدی و لباس رنج و محنت ما را پوشیدی، اینک، حریر محبت فرزندانت را بپوش و شربت شهد عشق آنان را بنوش. بوسیدن تو پیام عشق و محبت دوستی و صلح آرامش است . پدر و مادرم جلوه تو پیام عملی عاطفه هاست. آن ها بی شمارترین بوسه های محبت آمیز را از کودکی نثارمان کردند.

اکنون که نهال وجود ما از آن محبت ها به پا ایستاده است و درخت زندگی آنان رو به فرسودگی نهاده، باید بهترین محبت ها و بی شائبه ترین عواطف را نثارشان کنیم. بوسیدن ابزار این مهر ورزیدن است. تا آن جا که امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند: بوسیدن پدر و مادر عبادت است. جوانان عزیز احترام و تکریم پدر ومادر از واجبات و لازم وضروری است مبادا قلب پر مهر آنان آزرده شود .

درهای آسمان در چهار هنگام به رحمت گشوده می شود: هنگامی که باران می بارد، آن گاه که فرزند به چهره مادر و پدر می نگرد، وقتی که در کعبه باز می شود و آن زمان که ازدواجی شکل می گیرد». رحمت و لطف ویژه خداوندی نازل می شود . مادر و پدر ، صفا و صمیمیت و صداقت هستند ، عشق و ایمان در وجود پر برکت شما موج می زند ، چشمانتان چراغ محبت و سخاوت است. چشمه های مهربانی از چشم های پر عاطفه ی شما سرچشمه می گیرد . لب هایتان پیام آور شادترین، لبخندها ، و دل نوازترین عاطفه هاست. قلب تان رود همیشه جاری عشق و محبت است. از سایه مهربانی تان گل های لا له ونر گس می روید .

ای کانون عشق و دلدادگی

وقتی راه می روید زمین افتخار می کند و آسمان با تمام عظمتش بر خود می بالد ، بر شما سایه مهربانی می گستراند .

بی شک تو مظهر عطوفت و خدمت هستی و بهشت گران بها در زیر قدم های تو قرار دارد .چون بهشت را به بها دهند نه به بهانه  .

دوستت دارم چون تو اقیانوس عشقی ،تو دفتر رنج های نامکتوبی ، پدر و مادرم جانم فدایت ، قربان مهربانی لطف و صفایت ، اگر همه عالم را به پایت بریزم ذره ای از محبت ها و زحمات تو جبران نمی شود ، ای غزل لطیف روزگار ، تو حتی بالاتر از دیوان محبت هستی ، شبنم گل واژه اشک های توست ، عطر همه گل ها پیش تو بو ندارد .

ای صفای گل سرخ؛ ای نرگس عشق؛ ای اقیانوس محبت؛ تو شمیم گل محمدی و رایحه گل نسترنی.

مادرو پدرم ، تو از همه گل ها زیباتر و از همه آنها خوش بوتری، مهربانی پدر از قله فراتر است، مهربانی مادر از اقیانوس عمیق تر است. وقتی بچه زمین می خورد، مادر گریه می کند؛ وقتی مادر زمین می خورد، بچه می خندد .

 

سخنی با جوانان :
پدر و مادر دو فرشته الهی روی زمین از جانب خداوند رحمن و رحیم هستند . سایه وجودشان موجب آرامش و آسایش در کانون خانواده هستند . قدرشان را بدانید . نهایت احترام و عزت را برای آن ها قائل باشید تا مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرید .

من که متاسفانه از محبت پدر محروم هستم ولی آرزو می کنم همه همکاران فرهنگی در سایه لطف و عنایت پروردگار شاد و سلامت باشند .

این متن تقدیم به همه مادران و پدران فرهنگی و همکاران بزر گوار ی که از وجود این دو شمع روشن بهره مند هستند .

پدرم ، می خواهم با اشک هایم، گلی بپرورم به رنگ خون دل و به قامت هزاران دریغ و آه .

خداوندا 

تو شاهد باش.

هنوز باور ندارم که تو رفته ای. هنوز دست احساس تو را حس می کنم. تو پیش من همیشه زنده ای !

خلاصه کلام هیچ کاری بهتر از خوبی نیست تا می توانید به پدر ومادر خود نیکی کنید . این دل نوشته تلنگری است به نسل جوان که قدر و منزلت پدر و مادر خود را بدانند و نهایت احترام و عزت را برای پدر ومادرشان قائل باشند چون خود آن ها هم روزی به جای پدر ومادر خود قرار می گیرند .

دنیا چرخ و فلک است می چرخد . آسیاب به نوبت .همه باید این راه را برویم . چه خوب است رضای خداوند و دعای خیر پدر و مادر بدر قه راه مان باشد .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

مزایای آموزشی و پرورشی

همدان

منتشرشده در نامه های دریافتی

نقد عملکرد وزرای آموزش و پرورش از دوره اصلاحات تا فانی

بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات ، آقای مظفر جانشین آقای نجفی در آموزش و پرورش شدند . در آن زمان انتقادات زیادی بر عملکرد آقای نجفی و نظام جدید اجرایی ایشان بود . وجود پنجره های باز در برنامه درسی دانش آموزان در نظام ترمی واحدی و سیاست درهای باز در دبیرستان ها باعث شده بود که دانش آموزان دختر و پسر فرصت داشته باشند به پارک بروند ؛ چون ساعت درسی شان تکمیل نمی شد .

بلافاصله بعد از روی کار آمدن آقای مظفر که در دوره ریاست آقای هاشمی رقیب اصلی نجفی در بحث وزارت بود ، نظام ترمی واحدی را به سالی واحدی تبدیل کرد تا دانش آموزان با تکمیل ساعات درسی ساعت حضور مشخص و قابل کنترلی را در مدارس داشته باشند .

وزارت آقای مظفر 4 سال طول کشید و ایشان با پرهیز از دستکاری بیشتر نظام آموزشی توانست ایراد اساسی نظام طراحی شده در دوران نجفی را اصلاح کند و دانش آموزان را از مفسده های احتمالی در امان نگهدارد .

در زمان مظفر کلید تشکیل صنف معلمان هم زده شد و معلمان فرصت یافتند که انتقادات خود را در قالب صنف معلمان بیان کنند ؛ اگرچه به دلایل سیاسی بسیاری از کارشناسان و معلمان این جریان صنفی را وابسته به جناح سیاسی اصلاح طلب می دانستند . در زمینه معیشتی کار خاصی در دوره ایشان انجام نگرفت .

در دوره دوم ریاست اصلاحات بر کشور و عدم قبول مظفر از سوی مجلس قرار بود مرحوم علاقمندان به عنوان وزیر معرفی شوند اما ظاهرا ایشان شروطی داشتند که مورد قبول دولت واقع نشد و  در نهایت وزیر تعاون دوره اصلاحات مرتضی حاجی از نزدیکان دولت وزیر آموزش و پرورش شد گو اینکه در دوره ایشان آموزش و پرورش توسط علاقمندان و فانی اداره می شد  .

چون حاجی آموزش و پرورشی نبود اما اجرای طرح افزایش حقوق به صورت رتبه های ارشد و خبره و عالی در دوره ایشان به وقوع پیوست و در کل دوره ایشان سیاسی ترین دوره آموزش و پرورش بود .

بعد نوبت به فرشیدی رسید که در زمان دولت احمدی نژاد مدت کوتاهی زمام امور آموزش و پرورش را به دست گرفت . در دوره کوتاه ایشان هم کار برجسته ای دیده نشد تا نوبت به علی احمدی رسید که شبه مدل نجفی از آموزش عالی به آموزش و پرورش آمد .

در دوره ایشان شایع شد که کم کردن هزینه های آموزش و پرورش و تعدیل نیرو در دستور کار ایشان قرار دارد و حتی شایعه ها می گفتند ایشان در جهت حلال بودن حقوق معلمان در تابستان ها که معلمان تعطیل هستند به مراجع مراجعه کرده بودند تا شاید با فتوایی از حقوق معلمان صرفه جویی کند گو اینکه نامبرده موضوع را تکذیب کرده بود .

در دوران ایشان صرفا هدف کوچک کردن آموزش و پرورش و کم کردن هزینه ها و بودجه مد نظر بود . دورانی آرام و مثل دوره آقای فرشیدی کار برجسته ای انجام نگرفت و حال نوبت به حاجی بابایی رسید که مدت ها در مجلس سنگ معلمان را به سینه زده بود و وارد گودال آموزش و پرورش شد و از ابتدا به دنبال تغییرات آموزشی بود .

جدال بر سر پیش دانشگاهی یا سال چهارم مدت ها اذهان شنوندگان را گیج کرده بود  ، البته چندین کار خلاقانه مثل بیمه طلایی ایران یا بیمه کوپنی که مورد رضایت معلمان و حتی مراکز درمانی و مطب ها هم بود چون بیمه ایران مورد قبول این مراکز بود .

همچنین دفاع از مدیران مدارس و معلمان که دل شیر می خواست آن هم در رسانه ملی که معمولا وزرای دیگر یا مدیران و معلمان را محکوم می کردند و یا یکی به نعل و یکی به میخ می زدند .

البته نباید فراموش کرد که در زمان ایشان نفت به بالاترین قیمت فروخته می شد و بودجه خوبی در اختیار ایشان بود . او در اواخر دوره خود با دو افزایش 5 درصدی علاوه بر افزایش 20 درصدی حقوق که البته بعد از روی کار آمدن جناب فانی یکی از 5 درصدها از حقوق معلمان کسر شد و استخدام پیمانی صدها جوان جویای کار قصد ادامه کار در دوران روحانی را هم داشتند .

لحن پر طمطراق ایشان و شتاب و عجول بودن در امور با چاشنی دیکتاتور مابانه و بوروکرات باعث شد یکی از اشتباهات فاحش در دوران ایشان انجام شود .

اجرای نظام 633 که به دلیل شتاب زیاد و عدم برنامه ریزی کامل و کارشناسی نشده هم اکنون به یکی از معضلات آموزش و پرورش به خصوص در زمینه نیروی انسانی تبدیل شده است مضاف براینکه هزینه گزافی هم روی دست دولت گذاشت در حالی که می توانست به جای تغییر غیر ضروری نظام آموزشی که با کمی اصلاح می توانست به کار خود ادامه دهد  .

حاجی بابایی می توانست نسبت به افزایش معیشت معلمان اقدام کند .کار ناتمام ایشان رتبه بندی معلمان بود که با تغییرات فاحش در دستور کار فانی قرار دارد .

اما سرانجام نوبت به یکی از معاونین پر سابقه چند وزیر رسید تا سکان آموزش و پرورش را به عهده گیرد . البته آقای فانی در دولت احمدی نژاد مدتی سر پرست وزارت بود و حتی قصد بر این بود که فانی وزیر شود اما سرانجام فرشیدی وزیر شد .

در دوره فانی دولت با کسر درآمد و بودجه مواجه شده که هنوز هم ادامه دارد ...

اکثریت معلمان به علت های مختلف از وضعیت فعلی آموزش و پرورش راضی نیستند . مطالبات پرداخت نشده ، حقوق کم و تبعیض در اجرای نظام هماهنگ ، شرایط سخت کاری معلمان در مدارس به دلیل سخت گیری در سامان دهی نیرو ، ضعیف شدن بیمه های درمانی و....از عمده ترین دلایل نارضایتی معلمان است گواینکه این نارضایتی به اشکال مختلف در مورد سایر وزرا هم بوده است .

همه وزرا اولین کاری که کردند تغییر اتوبوسی نیرو های ستادی و اداری بود که در بسیاری از موارد به مدیریت مدارس هم می رسید که خود این موضوع در تصمیم گیری های خلق الساعه نیروهای تازه نفس که معمولا می خواهند خودی نشان دهند ضرباب جبران ناپذیری به ساختار مدرسه و آموزش و پرورش زده است .

هیچ کدام از وزرا به نحو شایسته برای معیشت معلمان کاری نکرده اند حتی در موقعی که نفت بالای 100 دلار در بشکه خریدار داشت .

شاید امروز آموزش وپرورش یکی از بدترین شرایط مالی دوران خویش را می گذراند و فانی قطعا تا حدودی مقصر است اما هنوز در دولت و مجلس این باور ایجاد نشده که اموزش و پرورش رکن توسعه هر کشوری است و باید از اولویت های اول تا سوم هر دولتی باشد که باید از نان شب زد و به آموزش و پرورش رسید تا آینده فرزندان این سرزمین بسیار بهتر از گذشته یا امروز باشد .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امکان ادامه تحصیل معلمان ابتدایی در پردیس های دانشگاه فرهنگیان در مقطع کارشناسی ارشد فراهم شد.

مدیریت در آموزش و پرورش و قوانین نانوشته  نظام آموزشي يكي از مهم‌ترين اركان پيشرفت هر كشوري است و اين نهاد حساس و مهم و محصولات انساني آن در پيشرفت و توسعه كشورها نقش تعيين‌كننده‌اي دارند. مديريت و اولويت‌بندي و سرمايه‌گذاري دراين نهاد فاكتورهاي مهمي محسوب مي‌شوند. در اين نوشتار تنها به بررسي مديريت در آموزش و پرورش مي‌پردازم.

علم مديريت فاكتور‌هاي اثبات‌شده‌اي را براي سنجش عملكرد مديريت در سيستم‌هاي مختلف تعيين كرده است از آن جمله مي‌توان برنامه‌ريزي، تخصص، بازده كاري، نتيجه‌گرايي و ارتقاي وضعيت موجود و مواردي از اين قبيل را نام برد. مديريت در نظام‌هاي آموزشي به اين دليل كه دستاورد آن تربيت انسان است اهميت بيشتر و شرايط سخت‌تري دارد.
انتخاب مديران در آموزش و پرورش ايران بيشتر تحت تاثير عوامل غيرتخصصي اعم از مسائل سياسي، روابط شخصي و خويشاوندي صورت مي‌گيرد و در اغلب موارد از وزير تا مديران مدارس با معيارهاي غيراصولي بر صندلي مديريت تكيه مي‌زنند.

عواملي چون توان مديريتي براي ارتقاي كيفيت آموزشي و كسب رضايت معلمان و دانش‌آموزان، نقش چنداني در انتصاب مديران وروسا ندارند.

در بيشتر موارد روساي مناطق وشهرستان‌ها و مديركل‌هاي استان‌ها با نظر افراد و گروه‌هاي سياسي تعيين مي‌شوند به طوري كه يكي از دلايل هميشگي استيضاح وزير آموزش و پرورش در ادوار مختلف عزل و نصب مديران بوده است. مديري كه با استفاده از رانت منصوب شود بيشتر دغدغه افراد و گروه حامي و پشتيبان خود را خواهد داشت.

در سطح مديران مدارس نيز روابط شخصي اصلي‌ترين معيار براي انتخاب مديران است و تابع قانون خاصي نيست. در دوره‌اي كوتاه‌مدت در دهه 80 مديران با دخالت و راي معلمان انتخاب شدند به اين ترتيب كه شوراي معلمان مدرسه سه نفر را به اداره پيشنهاد مي‌كرد و رييس منطقه يكي از اين سه تن را به عنوان مدير منصوب مي‌كرد. اين طرح پس از مدتي با تغيير دولت كنار گذاشته شد.

يكي از اصلي وشناخته شده‌ترين كانال‌هاي رسيدن به پست‌هاي مديريتي در آموزش وپرورش ايران حضور در ستادهاي انتخاباتي است وتاسف بارتر آن كه همه اجزاي نظام آموزش وپرورش با اين قانون نانوشته كنار آمده‌اند و برخي از معلمان از اين طريق در پي رسيدن به مديريت آموزشي هستند.

در ايران احزاب وجناح‌هاي سياسي به جاي اينكه برنامه‌اي براي ارتقاي آموزش وپرورش ارايه دهند دنبال به دست آوردن پست‌هاي مديريتي هستند و معمولا بعد از هر انتخاباتي از صدر تاذيل مديران آموزش و پرورش عوض مي‌شوند و اين عدم ثبات يكي از بزرگ‌ترين آفت‌هاي نظام آموزش و پرورش است. انتخاب روسا و مديران در دايره‌اي بسيار كوچك انجام مي‌شود و همواره عده‌اي براي اشغال صندلي‌هاي رياست و مديريت در نوبت انتظار به سر مي‌برند.
اغلب كارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند كه بايد راه‌هاي دخالت افراد غيرمرتبط اعم از نماينده مجلس ومسوولان با نفوذ شهرهاي مختلف در عزل و نصب‌ها بسته شود و دولت‌ها نيز براي ارتقاي اين نهاد مهم با ارايه برنامه‌هاي جديد، به تغييرات محدود مديريتي رضايت دهند و جابه‌جايي‌هاي سياسي را فقط در سطح وزير و برخي معاونت‌ها اعمال كنند.

همچنين عزل و نصب مديران مدارس و روساي آموزش و پرورش مناطق از طريق سلسله مراتب اداري و بر اساس شايستگي و معيارهاي مديريتي انجام شود. در انتخاب مديران مدارس معيارهاي آموزشي، از جمله توان مديريتي و توان ارتقاي كيفيت آموزشي وشايستگي بايد لحاظ شود. نكته‌اي را كه نبايد از آن غافل شد لزوم جوانگرايي توام با شايسته‌سالاري در انتصاب مديران است چرا كه ايران كشوري جوان محسوب مي‌شود و نياز به استفاده از پتانسيل جوانان در موقعيت‌هاي مختلف دارد. فراموش نكنيم كه بسياري از مديران فعلي در سنين زير 30 سالگي به مديريت‌هاي عالي رسيدند.

آقاي فاني وزير آموزش و پرورش در سن 26 سالگي و تنها 6 ماه بعد از استخدام رسمي در آموزش و پرورش به سمت مديركل منصوب شد.

اميد است با اصلاح موارد مطرح شده، آموزش و پرورش ايران روزهاي بهتري را تجربه كند.

روزنامه اعتماد


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: دولت در بودجه سال آینده منابع کافی برای پرداخت پاداش معوق پایان خدمت معلمان پیش بینی کرده است.

منتشرشده در بازنشستگان
پنج شنبه, 10 دی 1394 14:16

لزوم هم افزایی معلمان

نقد عملکرد صدا و سیما در رسانه ای کردن مشکلات معلمان و وظیفه معلمان

در یک آزمایش روان شناسی تعدادی موش را در محفظه ای قرار دادند و آزمایشگران به موش ها شوک وارد کردند، به طوری که موش ها نه می توانستند زمان دریافت شوک ها را پیش بینی کنند و نه می توانستند کنترلی بر دریافت و یا عدم دریافت آن داشته باشند و نه از منبع ایجاد شوک و یا شیوه اجتناب از آن اطلاعی داشتند. نتیجه بسیار جالب بود موش ها همدیگر را گاز می گرفتند و فکر می کردند عامل آزار دیدن آنها اطرافیانشان هستند. نتیجه اینکه وقتی منبع و عامل موجد شوک مشخص و قابل کنترل نباشد، رفتارهای آزمودنی ها نیز از بی منطقی و بی سرو سامانی تبعیت می کند و عامل ایجاد درد را به درستی تشخیص نمی دهند.

این مثال را به این خاطر زدم که اشاره ای کنم به حال روز معلمانی که به جای هم افزایی، هم زنی می کنند و نمی دانند عامل موجد دردشان کیست یا کجاست؟

چندی پیش صدا و سیمای محترم اقدام به پخش کلیپی کرد که در آن دانش آموزی در کلاس مورد تنبیه معلم خود قرار گرفته بود و از این طریق خواست نگرش مردم نسبت به عملکرد معلمان را منفی نماید و رابطه صمیمانه بین دانش آموزان و معلمان دلسوزشان را به رابطه ی خصمانه مبدل سازد.

اما باید پرسید که آیا آن معلم تنها برای کتک زدن دانش آموزان به کلاس رفته بود و هیچ قصدی برای آموزش و تربیت آنها نداشت؟

آیا صدا و سیما هیچ آماری از میزان و انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان اعم از بیش فعالی، اختلال سلوک، پرخاشگری و ... در اختیار دارد؟

آیا صدا و سیما برای شناسایی این نوع اختلالات و آموزش والدین برنامه های علمی تهیه کرده است؟ یا به جای آن با به نمایش گذاشتن عکس ها و فیلم های صحنه های خشونت بار، باعث ترویج خشونت در بین جوانان و نوجوانان شده است که نمونه بارز آن در سال های اخیر قتل معلمی در کلاس درس به دست دانش آموز نوجوانش بوده است ؟

آیا صدا و سیما از رنج های فرزندان آن معلم وظیفه شناس گزارشی تهیه کرده است؟

آیا صدا و سیما از صدها هزار معلمی که دلسوزانه در مدارس کشور به امر آموزش و تربیت فرزندان این سرزمین مجاهدت می کنند نیز گزارش تهیه کرده است؟ آیا عملکرد یک معلم در کلاس که توسط دانش آموزان دارای انواع اختلالات رفتاری عصبی شده مبین عملکرد کل کارکنان آموزش و پرورش است؟

آیا صدا و سیما از میزان سکته های قلبی و مغزی و انواع بیماری های معلمان که در نتیجه رفتارهای شیطنت آمیز دانش آموزان به آنها دچار شده اند نیز گزارش تهیه کرده است؟

راستی صدا و سیما چرا در برابر عملکرد خودش پاسخ گو نیست؟ چرا با وجود این همه بودجه که دریافت می کند برنامه ها و سریال های خوبی نمی سازد که روز به روز بر میزان بشقاب های ماهواره پشت بام های مردم اضافه نشود؟

چرا این همه بودجه که برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب  و دریافت می کند، باز هر روز مانتوها ... می شوند و ساپورت پوشان ...؟

چرا بازیگرانی چون گلشیفته فراهانی و ... با آبروی نظام بازی می کنند و یا مجری های مطرح صدا و سیما در شبکه های ماهواره ای من و تو و ... نظام اسلامی را به سخره می گیرند ؟

آیا صدا و سیما در قبال این افراد و بازیگرانی که در پارتی های شبانه دستگیر می شوند هیچ مسئولیتی ندارد و تنها آموزش و پرورش باید به خاطر رفتار یک معلم  که دچار انواع مشکلات معیشتی و ... است، پاسخگو باشد؟

چرا مسئولین آموزش و پرورش به جای تکیه بر خدا و نیز صدها هزار فرهنگی، به دامن نمایندگانی چنگ زده اند که حتی ارتباط و تعامل صحیح با یکدیگر در مجلس را مراعات نمی کنند؟

چرا به جای اینکه مسئولین آموزش و پرورش نماینده ها را مورد بازخواست قرار دهند که شما برای این نهاد چه کرده اید، خودشان از جانب آنها مورد بازخواست قرار می گیرند که چرا فلانی را برداشتی و یا فلانی را گذاشتی؟

چرا معلمان ترسو و نان به نرخ روز خور شده اند ؟

چرا فقط به پر کردن صندلی های مراسمات و همایش های سایر سازمان می پردازند؟ در حالی که هیچ یک از مسئولین آن سازمان ها از حضور آنها قدردانی نمی کند ولی از حضور معاون یک سازمان دیگر در آن همایش، که رفتارش از فراعنه مصر نیز متکبرانه تر است قدردانی می شود؟

چرا معلمین برای خودشان ارزشی قائل نیستند، چرا معلمین عزت نفس ندارند ؟

چرا از مدافعان واقعی حقوق خود حمایت نمی کنند ؟

معلمان عزیز و گرامی اگر تلاش های شما در طی این سال ها به ثمر ننشسته، اگر حقوق تان کمتر از سایر ادارات است، اگر در مجالس و همایش ها قدر نمی بینید و بر صدر نمی نشینید، خودتان نیز مقصرید !

کانون صنفی معلمان تلاش های بسیاری برای اعاده حقوق معلمان داشته و در این راه هزینه های بسیاری نیز داده است و در حال حاضر نیز مجمع فرهنگیان ایران اسلامی داعیه دفاع از حقوق معلمان را دارد و تنها انتظار این مجمع از شما، عضویت در این مجمع و حمایت از آن است.

امید است شما عزیزان با عضویت و حمایت خود، این مجمع را در رسیدن به اهدافش که همانا اعاده حقوق خودتان است، یاری فرمایید.


 آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نقد و بررسی عملکرد وزرای آموزش و پرورش  این روزها بازار انتقاد از دکتر فانی گرم است البته بیشتر انتقادات به مسائل مالی مدارس و حقوق و سایر مطالبات همکاران شاغل و بازنشسته مربوط می شود که البته کاملا به حق هم می باشد.
متاسفانه در این بین پایین بودن کیفیت آموزش کمتر مورد مطالبه قرار گرفته است . در برخی از این انتقادات٬ مقایسه هایی بین دکتر فانی و دکتر حاجی بابایی وزیر سابق صورت می گیرد که برخی طرف فانی و برخی طرف حاج بابایی را می گیرند ؛ از جمله ایراداتی که به فانی صورت می گیرد این است که به مسائل آماری وزارت خانه اش اشراف ندارد .برخی آمارهایی که می دهد متناقض و غیر دقیق است و یا در زمینه ی جذب بودجه برای آموزش و پرورش جدیت لازم را ندارد.
اینکه وزیر باید سرش در حساب باشد و آمار وزارت خانه اش را به روز از حفظ باشد و هر جا لازم بود سریع آن را ارائه کند کاملا درست است و یا در زمینه گرفتن بودجه برای وزارتخانه اش در هیات دولت اهل جدل و یکدنگی باشد حق با منتقدین می باشد.

فانی در این زمینه ضعیف و قابل انتقاد است ولی آیا حاج بابایی در زمینه ی گرفتن بودجه اهل جدل و یکدنگی بود ؟

در زمان وزارت حاج بابایی چقدر به حقوق ها اضافه می شد ؟

آیا تحول بنیادینی در زمینه ی مسائل معیشتی همکاران و یا تخصیص سرانه ی آن چنانی برای مدارس اتفاق افتاد ؟


با اینکه زمان حاج بابایی دست دولت از لحاظ بودجه باز بود و چند برابر حالا در آمد نفتی وجود داشت ، اضافه حقوق ها کمتر از نرخ تورم بود . تورم حدود سی درصد بود ، اضافه حقوق زیر بیست درصد .

پس چطور می شود گفت که حاج بابایی توجه بیشتری نسبت به فانی به مسائل معیشتی داشته است ؟

سرانه ی مدارس هم که مدیران عزیز مدارس خودشان قضاوت کنند ؛ به طور مثال هنرستانی با ششصد هنرجو با حدود 5 میلیون تومان سرانه در سال ! هر دو وزیر ضعیف عمل کرده اند .
تغییر نظام آموزشی هم که در زمان ایشان انجام شد هیچ کمکی به بهبود کیفی آموزش و پرورش نکرد فقط باعث تولید هزینه و دردسر از لحاظ تامین نیرو و فضای فیزیکی کلاس برای مدارس شد . فقط محتوای بیشتر کتب ایدئولوژیک تر شد. دوره های ضمن خدمت زمان ایشان و فرشیدی و علی احمدی هم که یاد همکاران هست ، اکثرا دوره های غیرتخصصی و غیرکاربردی که اصلا به درد معلمان و کلاس نمی خورد و... خود همکاران قضاوت کنند ؛  آیا در عمل تغییر مثبتی مشاهده می کنید؟
حاجی بابایی با برداشتن امتحانات نهایی از پنجم و سوم راهنمایی و مردودی از اول دبیرستان در سال آخر خدمتش راه را برای قبولی هر دانش آموز بی انگیزه و ضعیفی باز کرد تا همه دیپلم بگیرند تا صندلی های دانشگاه های پولی خالی نماند که متاسفانه این رویه در زمان فانی هم ادامه یافت .
فعالیت های صنفی در زمان وزرای دولت احمدی نژاد هم بسیار پرهزینه و سخت شد. همکاران زیادی در آن سال ها با محکومیت های مختلفی از کسر حقوق گرفته تا اخراج مواجه شدند که از این نظر زمان فانی و حاجی فعالیت های صنفی کم هزینه تر شده است .


دوران وزارت مرتضی حاجی را می توان بهتر از چند وزیر اخیر دانست  ، هم از لحاظ حقوق و حق التدریس وضعیت بهبود پیدا کرد ، هم مزایایی مثل بن نقدی و غیر نقدی ، حق مسکن ، یارانه مسکن ، دوره های ضمن خدمت تخصصی با پرداخت حق ماموریت و مزایای دیگر .

در تغییر نظام آموزشی هم تا آن جا که می دانم دست نبرد. در زمینه مدیریت مدارس هم حاجی طرح انتخابی شدن مدیران را شروع کرد و یک سالی هم اجرا شد .از دیگر طرح های ایشان ، استخدام زیر لیسانس را برای آموزش و پرورش ممنوع کرد .برای متوسطه فوق لیسانس و برای راهنمایی و ابتدایی لیسانس که متاسفانه بعد از رفتن ایشان این قانون لغو شد و استخدام نیروهای فوق دیپلم را هم در هنرسنان ها شاهد بودیم ؛ نیروهایی که با سهمیه های شاهد و جانبازان استخدام شدند و بسیار ضعیف هم بودند .

البته نقدهایی هم به حاجی وارد است از جمله استفاده از نیروهای حق التدریسی با حقوق ناچیز در برخی مدارس که ظلم بزرگی در حق آنان و دانش آموزان بود .
زمان دکتر نجفی از لحاظ معیشتی تا حدودی وضعیت بهتر شد . اعمال تغییرات در نظام آموزشی توسط دکتر نجفی قابل انتقاد است .ایشان نیز با تغییر نظام آموزشی باعث افت کیفی آموزش و تولید هزینه و درد سرهای زیادی برای آموزش و پرورش شد ، هرچند که ایشان می توانست با تغییراتی کوچک نظام قدیم را منعطف تر کند .

ابتدا نظام ترمی واحدی که تقریبا به بن بست رسید و زمان مظفر به سالی واحدی تغییر پیدا کرد و متاسفانه از آن موقع به بعد مردودی پایه دوم را هم برداشتند و در هنرستان ها و دبیرستان ها دانش آموزانی که معدل شان زبر ده بود و بعضا ده درس تجدیدی داشتند به کلاس سوم می آمدند .

همکارانی چنین کلاس هایی را تجربه کرده اند،  می دانند من چه می گویم دانش آموزی که محاسبات ۱ را صفر و یا یک گرفته ریاضی دو را همچنین و سایر دروس سال سوم می خواهد محاسبات دو و ریاضی سه و رسم تخصصی بیاموزد ؛ آیا شدنی است ؟
همه ی این ها به این موضوع برمی گردد که نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری در آموزش و پرورش با بدنه با تجربه آموزش و پرورش ارتباط ندارد .

با آمدن وزیر و اختیاراتی که دارد بر حسب سلیقه اش تغییراتی بس عظیم و بعضا اشتباه در سیستم داده می شود و معمولا تصحیح هم نمی شود . برای جلوگیری از این مشکل باید شورایی از خبرگان منتخب آموزش و پرورش سراسر کشور به نام شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شود تا تصمیمات کلان در این شورا بررسی و تصویب گردد.
به امید روزی که معلم در سرنوشت آموزش و پرورش داخالت داده شود و تماشاچی و مجری صرف نباشد .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور