مدتی است سایت سخن معلم اقدام به مصاحبه با حاجی بابایی نموده تا به روشنگری عملکرد نامبرده در مدت تصدی وی در وزارت آموزش و پرورش بپردازد و علت امر این است که حاجی بابایی معتقد است که عملکرد خوبی در آموزش و پرورش داشته و اکثر معلمان او را قبول دارند یا به وزیر فعلی ترجیح می دهند .
در این راستا سریال ادامه دار تقابل فانی با حاجی بابایی در اذهان مجموعه نیروهای آموزش و پرورش شکل گرفته است .
دفاع جانانه حاجی بابایی از عملکرد خود در آموزش و پرورش نشان دهنده این است که ایشان یک فرد تمام سیاسی است که دوران آموزش سیاسی خود را در مجلس شورا دیده و قطعا فرد قابل تری نسبت به آقای فانی است .
حاجی بابایی در دورانی وزیر آموزش و پرورش بوده که قدرت نسبی زیادی در هیات دولت داشته و به قول معروف ، حرفش را در پاره ای از موارد به کرسی نشانده است و به علت اینکه نماینده چندین دوره مجلس بوده ارتباط زیادی با سایر مسوولین داشته و دارد .
توان مندی دیگر حاجی بابایی در بحث تبلیغات است که در این زمینه نیز قابلیت بیشتری از فانی و تیمش دارد .
تبلیغات را نباید دست کم گرفت .
او چنان کارهای کوچکی را که برای معلمان انجام داده بزرگ می کند که بسیاری از معلمان او را بهترین وزیر آموزش و پرورش می دانند و علیرغم تلاش اصلاح طلبان در معرفی نجفی و حاجی به عنوان بهترین وزرای آموزش و پرورش توفیق چندانی نداشته اند ؛ اما دفاع جانانه حاجی بابایی از عملکرد خود در آموزش و پرورش علت خاصی دارد و آن هم ضعف عملکرد وزیر فعلی و تیم آموزش و پرورش می باشند که از نظر اکثر کادر آموزش و پرورش ضعیف بوده و هستند و حتی در هیات دولت نیز حامی خاصی ندارند و به علت همین ضعف کسی به سخنان آنان وقعی نمی گذارد و مصداق این نکته این است که بارها و بارها فانی اعلام کرده که بودجه اعطایی به دستگاه تعلیم و تربیت کافی نیست و یا برای پرداخت حق التدریس و پاداش معوقه فرهنگیان بارها و بارها وعده داده و با خلف وعده مسوولین بالاتر از خود روبه رو شده است .
حتی شخص نوبخت که از فانی تشویق هم به عمل آورده ، به گونه ای در خصوص آموزش و پرورش و وزیر مورد حمایتش عمل نموده که فانی موفق جلوه نکند و همین موضوع میدان برای حاجی بابایی باز و مساعد کرده تا از عملکرد خود دفاع کرده و خود را وزیری موفق و محبوب جلوه دهد ! انتقاد به هردو طرف دعوا وارد است .
حاجی بابایی به خاطر عملکرد شتاب زده آن هم در امور تخصصی و فانی به دلیل انتخاب تیمی ضعیف تر از تیم کاری حاجی بابایی که مصداق این حرف نیز کاملا روش و آشکار برای جامعه فرهنگیان کشور است که هنوز بعد از گذشت 18 ماه نه پاداش فرهنگیان 93 پرداخت شده و بعد از 5 ماه هنوز حق التدریس مهر تا بهمن همکاران نیز تسویه نشده است .
واریز با تاخیر حقوق معلمان آخرین دستاورد این تیم است .نقد عملکرد فانی در امور تخصصی آموزش و پرورش در این مقال نمی گنجد اما قطعا نبود بودجه کافی مصداق این نکته خواهد بود که در این زمینه هم آموزش و پرورش نمی تواند عملکرد قابل قبولی از خود ارایه دهد .
شاید یک مناظره بین فانی و حاجی بابایی با قضاوت مجموعه آموزش و پرورش و به عبارت دیگر یک برنامه 90 آموزشی تکلیف را یکسره کند و این سریال را به اتمام بر ساند !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
با نزدیک شدن به پایان سال، صندوق بازنشستگی کشوری مصمم است با رایزنیهای انجام یافته عیدی بازنشستگان را همزمان با حقوق بهمن ماه پرداخت کند.
حسین بخشیزاده مدیر کل امور مالی صندوق با بیان این مطلب گفت: با همکاری دولت تدبیر و امید، عیدی بازنشستگان و موظفینی که واریزی آن توسط خزانهداری کل کشور به حساب صندوق انجام میشود همزمان با حقوق بهمن ماه سالجاری به حساب بازنشستگان و موظفین پرداخت خواهد شد.
وی گفت: همچنین از روز ۲۲ بهمن ماه، استانهای آذربایجان غربی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان با تعداد کل ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته به سامانه پرداخت مستقیم حقوق منتقل شدند و حقوق بازنشستگان و موظفین استانهای فوق به صورت مستقیم به حسابهای ایشان نزد بانک صادرات واریز میشود.
روزنامه ایران
گروه گزارش /
اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران از اردیبهشت ماه سال جاری عملیات طراحی و ساخت پروژه ای را در روستای حسن رود واقع بین رشت و انزلی که توسط یک فرد خیر اهدا شده بود را شروع کرد .
بنا بر گفته مسئولان این اداره ، این مرکز آموزشی ، فرهنگی و رفاهی پس از بهره برداری توسط معلمان و نیز دانش آموزان قابل استفاده خواهد بود .
تاکنون حدود نه میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است و برآورد تقریبی تا زمان اتمام آن حدود بیست میلیارد ریال خواهد بود .
اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران روز یکشنبه 25 / 11/ 94 با دعوت از نمایندگان معلمان مدارس برای شرکت در یک اردوی یک روزه برای بازدید از مراحل ساخت این پروژه آنان را در جریان وضعیت کار قرار داد .
گزارش زیر شامل گفت و گو با دکتر سعید ربوشه مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران و نیز مصوبه هیات مدیره اردوگاه انزلی در مورد دعوت از همه فرهنگیان و معلمان منطقه 9 برای مشارکت فعال در اتمام ساخت این مرکز و نیز ارائه بسته های تشویقی پس از بهره برداری کامل و در پایان گزارش تصویری خواهد بود .
سخن معلم :
آقای دکتر ربوشه . لطفا در صورت امکان توضیحاتی را در مورد پروژه انزلی و هدف از راه اندازی آن ارائه کنید .
ربوشه :
پروژه انزلی یک اردوگاه معلمی و دانش آموزی است . زمانی که من در دی ماه سال 92 آمدم از امکانات و موجودی منطقه سوال کردم .
دوستان گفتند که ما حدود 3000 متر زمین بین رشت و انزلی داریم که یک نفر خیر آن را به آموزش و پرورش تهران – منطقه 9 اهدا کرده است .
این زمین سند دارد ، وضعیت آن از لحاظ تملیک و مسائل حقوقی روشن است .مساله را با اداره کل نوسازی مطرح کردیم .آن ها گفتند ما برای ساخت مدارس مشکل داریم و محدودیت اعتبارات و بودجه داریم .
اگر توان ساخت آن را دارید خودتان انجام دهید .
برخی مناطق ؛ استخر ، سالن های مجهز ، تالارهای شکیل ، زائر سرای خوب ، فضاهای مجهز در شمال کشور و...دارند .
برای این که معلمان منطقه 9 به امکانات و فرصت های قبلی شان افزوده شود نظیر آنچه در زمان مدیریت آقای فلاح در ساخت زائر سرا صورت گرفت تصمیم گرفتیم که این تجربه در شمال کشور و در این منطقه انجام شود .
وقتی موقعیت را بررسی کردیم دیدیم که دسترسی خوبی به اتوبان دارد و ایمن است و مهم تر آن که در منطقه آزاد انزلی قرار گرفته است و این فرصت بسیار خوبی برای معلمان و دانش آموزان است .
این که معلمان ، دانش آموزان به همراه خانواده هایشان در این فضا حضور پیدا کنند و از آن استفاده کنند .
از طریق اداره کل اقدام کردیم و از تعدادی از مدیران کمک گرفتیم .
از 27 مدرسه درخواست کمک کردیم .
هیچ مدیری را مجبور به مشارکت در این پروژه نکردیم . این که بیاییم و مقایسه کنیم کدام مدیر پول داد و یا کدام یک پول نداد ...مطرح نبوده است .
مقداری از اعتبارات از اداره آموزش و پرورش تهران و بخشی هم توسط خیرین و مدیران مدارس در قالب مصوبه انجمن اولیاء و مربیان مدارس حصول شد .
البته مدارسی در قالب همان مصوبه ای که ذکر شد مستقیما به حساب اردوگاه پول واریز کردند .
پس از گذشت حدود هشت ماه وارد بخش تزیینات داخلی شده ایم ، شیروانی طبقه دوم زده شده است .
این مرکز شامل 18 سوئیت یک خوابه و دوخوابه است .
چند ماهی به دنبال مجوز اردوگاهی این مجموعه بودیم .چند ماه هم به دنبال نقش و مجوز از مجموعه آزاد انزلی بودیم .
با دونده گی های زیاد سرانجام این مجوزها فراهم شد .با این که این مجموعه دولتی است اما برای این که همکاران و معلمان اعتماد بیشتری کنند اسفند ماه پارسال یک فراخوان برای انتخابات دادیم تا برای این مجموعه یک هیات مدیره داشته باشیم .
با کمک بزرگان منطقه و نیز نمایندگان اتاق فکر منطقه با هم فکری یک اساسنامه تهیه شد .
قرار شد هیات مدیره بر نحوه ی هزینه کرد ، اعتبارات و گردش کار نظارت داشته باشد . در این هیات مدیره 5 نفر از مدرسه و نیز 4 نفر از اداره هستند .
سخن معلم :
آیا این افراد قابل تغییر هستند ؟
ربوشه :
بله . قابل تغییر هستند . قرار شده است که به طور مرتب هیات مدیره گزارش دهند .
همان گونه که قبلا نیز گفتم با همکاری عوامل مختلف توانسته ایم پروژه را به مرحله " سفت کاری " برسانیم . پس از این می خواهیم با کمک نمایندگان معلمان و نقشی که آنان در مدارس خواهند داشت پروژه را تمام کنیم .
از این به بعد معلمان به صورت داوطلبانه می توانند در این پروژه کمک و مشارکت داشته باشند .
این کمک می تواند هم جنبه انسانی و خیرخواهانه داشته باشد و هم چنین می تواند به صورت " پیش خرید خدمات " ارائه شود .
یعنی الان شما فرضا پانصد هزار تومان کمک می کنید ، بعدا در قالب دو و یا سه سفر این مبلغ از آن کسر می شود تا آن مبلغ به تدریج مستهلک شود .
ما در منطقه و از ابتدا یک اتاق فکر داریم که تمام سمت های منطقه در آن نماینده دارند مثلا نماینده معلمان ، نماینده مدیران ،نماینده مشاوران ،نماینده مربیان پرورشی و...که تعداد آن ها جمعا به 30 نفر می رسد .
نمایندگان معلمان ، منتخب 8 طبقه جنسیتی از مدارس هستند ، همین وضعیت در مورد مدیران هم صادق است .
منتخبان معاونین آموزشی ، معاونین پرورشی ، معاونین اجرایی ، معاونین فن آوری ، مربیان سلامت ، مشاوران و... در این اتاق فکر حضور دارند .
هر سال که نماینده معلمان و... تغییر می کنند ترکیب این شورا هم عوض می شود .
مجوز این اردوگاه را هم همین اتاق فکر در اردیبهشت ماه سال 93 صادر کرد .
سخن معلم :
پس این پروژه محصول تصمیم اتاق فکر منطقه 9 بوده است ؟
ربوشه :
بله . دقیقا . پیشنهاد مطرح شد و آن ها پذیرفتند . برخی از مدیران آمدند و گفتند ما کمک می کنیم .
این گونه نیست که این پروژه محصول فکر و یا تصمیم دو یا سه نفر آدم اداری بوده باشد .
کلیات و موافقت اصولی توسط همان گروه منتخب صادر شد و سایر اقداماتی که ذکر شد اجرای مصوبات همان اتاق فکر بوده است .
سخن معلم :
برخی از پیام هایی که توسط همکاران و معلمان به سخن معلم می رسد حاکی از این است علی رغم تاکید شما بر وجه داوطلبانه کار از طرف اداره به مدیران مدارس فشار آورده می شود که منابع مالی این پروژه باید به هر نحوی تامین شود .
آیا اصولا اجباری به صورت مستقیم و یا ضمنی بر مدارس وجود دارد ؟
برخی از همکاران می گویند تعدادی از مدیران برای این که جای پای خود را محکم کنند و یا مراتب ارادت خود را به مدیران منطقه نشان دهند ( اصطلاحا خودشیرینی کردن ) در آن مشارکت داشته اند .
ربوشه :
ما نزدیک به 200 مدرسه داریم که شامل مدارس غیرانتفاعی هم می شود .
ما در مدارس دولتی بیشتر می توانیم اعمال نظر کنیم .
از این 200 مدرسه فقط 27 مدرسه خودشان آمده اند و داوطلبانه کمک کرده اند .
این مدارس به خاطر خودشان و دانش آموزان شان کمک کرده اند . پول که به حساب مدرسه واریز می شود دیگر یک حساب دولتی است .
این حساب را مدیر می تواند برای مدرسه ، معلمان ، دانش آموزان و... تدبیر و مدیریت کند .
در میان 32 مدرسه غیرانتفاعی فقط یک مدرسه داوطلب این کار شده است .
بالاخره کار که شکل می گیرد این چیزها ممکن است مطرح شود .
ما از خیلی از مدیران خواهش کرده ایم که در پست مدیریت بمانند و با ما همکاری کنند .
چه نیازی واقعا وجود دارد که مبالغی پرداخت شود تا جای پایی بماند ؟
اگر قرار بر اجبار و... بود خیلی بیشتر از 27 مدرسه از 200 واحد آموزشی باید مشارکت می کردند .
این ادبیاتی که توسط آن افراد به کار برده می شود باید نشانه هایی داشته باشد . همچنین باید جلسه ای گذاشته شود و گفته شود که فرضا این مدرسه پول داده است و یا آن یکی پول نداده است !
ما از کسانی که مشارکت کرده اند تشکر کرده و خدمات آنان را به معلمان قلمداد کرده ایم .
من در جلسه مدیران اعلام کردم که همه شما کمک کرده اید .ممکن است مدرسه ای توان مشارکت نداشته باشد اما همین که همراهی کرده است و چوب لای چرخ نگذاشته است ... برای ما قابل ارزش است .
" دیکته نانوشته غلط ندارد "
حتی اگر مدرسه و یا معلمی مشارکت نکند اعتبار و ارزش خودش را دارد چون از نظر من معلم به اندازه کافی سهم و وظیفه اش را در این انقلاب و نظام ایفا کرده است .
ما وظیفه داشتیم به معلمان بگوییم و اعلام کنیم که کار را تا این جا رسانده ایم و از این جا به بعد به یک " یا علی " دیگر نیاز دارد .
سخن معلم :
شما به آمار مدارس اشاره کردید . گفتید که فقط یک مدرسه غیردولتی در این پروژه مشارکت داشته است .
با توجه به جنبه های مالی باید مشارکت مدارس غیردولتی بیشتر می بود چرا که منابع مالی مدارس دولتی نسبت به آن ها محدودتر است .
ممکن است مدارس دولتی در جذب و هزینه کرد منابع مالی برای چنین پروژه هایی محدودیت های قانونی نیز داشته باشند .
از نظر شما و با توجه به مطالب گفته شده چرا استقبال مدارس دولتی خیلی بیشتر از مدارس غیردولتی بوده است ؟
ربوشه :
مدارس دولتی محدودیت های قانونی ندارند .مدارس دولتی می توانند در شورای مالی این موضوع را مصوب کنند ، امضا کنند و مبلغ را نه به حساب اداره که به حساب اردوگاه واریز کنند .
از بازرسی وزارتخانه هم بر این موضوع نظارت داشته اند .این کار و شکل آن قانونی است .
در مورد مدارس غیرانتفاعی ما خیلی به صورت جدی این پیشنهاد را ارائه نکرده ایم .
درست است که مدارس غیرانتفاعی ما غیردولتی است اما نسبت به سایر مناطق خیلی متفاوت هستند .
اعتقاد من این است که کیفیت آموزشی در مدارس غیرانتقاعی ما حتی از برخی مدارس شمال شهر هم بالاتر و هم بهتر است ولی از نظر مالی مثل اتحادیه اروپا و ترکیه و یا قبرس هستند !
فاصله مالی آن ها خیلی زیاد است . مثلا یک مدرسه غیرانتقاعی آن طرف خیابان آزادی 10 تا 15 میلیون تومان شهریه می گیرد و همان کیفیت را ارائه می کند اما مدرسه غیرانتقاعی آن طرف خیابان آزادی 2 و یا 3 میلیون تومان شهریه می گیرد چون مرغ همسایه غاز است !
این در حالی است که واقعا کیفیت آموزشی تفاوت چندانی ندارد .
ضمن آن که تاکید می کنم پیشنهاد ما به مدارس غیرانتفاعی خیلی جدی نبوده است و ممکن است در توان آن ها نباشد .
این که مدارس را در این موضوع مقایسه کنیم ، امتیاز دهیم و... اصلا چنین چیزی نبوده است . اگر کسی یک مورد سراغ دارد آن را اعلام کند .
مهم ترین چیز این است که ما باید برای این کار همدل باشیم .این هدف مهم است و برای رسیدن به آن باید تلاش کرد .اگر این فراهم شد آن هم آباد می شود .
سخن معلم :
در مورد سیستم اطلاع رسانی برای این سفر نماینده معلمان ابهاماتی مطرح شده است .
گفته می شود که این کار توام با اجبار بوده است .
آیا چنین بوده است ؟
ربوشه :
نماینده معلمان در نظام آموزش و پرورش به هیچ کاری مجبور نیست و هیچ چیزی نباید خارج از وظایف آن تحمیل شود .
من سال قبل به نمایندگان معلمان وعده داده بودم .ممکن است از مدرسه ای نماینده ای نیاید .
ما این امکانات و این فرصت را فراهم کرده ایم .گفتیم که یک نفر به نمایندگی از معلمان آن مدرسه حضور داشته باشد اما اگر آن نماینده مشکل داشته باشد و یا روز کاری اش نباشد ؛ ما که نمی توانیم اجبار کنیم .
الان این اتوبوس دارد می رود و نصف آن خالی است .
امروز نمایندگان حدود 50 مدرسه نیامده اند . اگر مساله اجبار بود که همه آن ها باید می آمدند .
امروز نمایندگان حدود 90 واحد آموزشی در این سفر شرکت کرده اند .
سخن معلم :
از وقتی که در اختیار سخن معلم قرار دادید سپاسگزاریم .
مصوبه هیات مدیره اردوگاه انزلی :
***
پایان گزارش/
گروه اخبار /
چند سالی است که پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته به علت کمبود یا نبود اعتبارات کافی پرداخت نمیشود و افرادی که بازنشسته میشوند چشم به راه دریافت این پاداش هستند.
معلمان بازنشسته 30 سال در آموزش و پرورش با جان و دل کار کردهاند و حالا منتظر پاداش پایان خدمت خود هستند که دریافت کنند، اما این پاداش چند سال بعد و زمانی به دست آنها میرسد که دیگر دردی را دوا نمیکند.
اما یک نکته یا حفره خالی در این بین وجود دارد که آموزش و پرورش میتواند از طریق آن، اعتبارات پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته را تأمین کند و سنگینی این اعتبارات را روی دوش دولت نگذارد.
مطابق تبصره 24 قانون بودجه سال 94، شرکتهای دولتی سودده (به استثنای شرکت دولتی تابعه وزارت نفت) و بانکهای دولتی موظفند به ترتیب یک درصد و دو درصد از هزینههای خود را که در پیوست شماره (3) این قانون آمده با تأکید بر هزینههای اداری و عمومی صرفه جویی کنند.
درآمد حاصل از پنجاه درصد سود ویژه و یک دوازدهم مالیات ماهانه شرکتها و بانک های مزبور به مبلغ 17 هزار میلیارد ریال پس از واریز به خزانه متناسب با وصولی از محل ردیف 149-530000 در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرد تا در امور مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود.
مطابق این تبصره، شرکتهای دولتی میباید در امور هزینهای خود صرفه جویی کنند و از این صرفه جویی مطالبات فرهنگیان پرداخت شود که در سال 94 این اتفاق رخ نداده است و چرا این قانون اجرا نمیشود، جای سوال دارد.
در شرایطی که تبصره 24 قانون بودجه سال 94 اجرا نمیشود، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در تاریخ 25 مرداد 94 نامهای را به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال میکند و خواستار اجرای تبصره 24 قانون بودجه میشود و حتی اسامی 90 شرکتی که میباید این تبصره را اجرا کنند در اختیار وزارت اقتصاد قرار میدهد تا در این خصوص پیگیری انجام شود.
سوالات بی شماری در این جا مطرح میشود اما اصلی ترین آن این است که چرا قانون توسط شرکتهای دولتی اجرا نمیشود؟
چرا شرکتهای دولتی حتی به نامه معاون رئیس جمهور و وزیر اقتصاد عکس العملی نشان نمیدهند؟
چرا قشر زحمت کش فرهنگیان باید منتظر اما و اگرهایی باشد تا بتوانند حق و حقوق خود را دریافت کنند؟
دولت، وزارت اقتصاد و شرکتهای دولتی باید فکری عاجل در خصوص اجرایی شدن تبصره 24 قانون بودجه سال 94 کنند تا حداقل قسمتی از مطالبات فرهنگیان قابل پرداخت شود. ( فارس)
انتهای پیام/
گروه اخبار /
تقويم آموزشي هر كشوري برخاسته از شرایط مختلفي است كه در آن كشور وجود دارد. اين مساله به ويژه درباره تعطيليهاي رسمي نمود بيشتري پيدا ميكند. در كشور ما قرار بر اين است كه روزهاي آموزشي 180 تا 200 روز باشند تا اهداف آموزشي كشور محقق شوند، اما دلايل مختلف طبيعي و غيرطبيعي دست به دست هم ميدهند و تقويم آموزشي را در رسيدن به روزهاي آموزشي مورد نظرش با مشكل مواجه ميكنند. يك روز تعطيلي ناخواسته هزينهاي 120 ميليارد توماني بر دوش وزارت آموزش و پرورش ميگذارد كه اگر هزينههاي كيفي كاستن از آموزش مناسب را هم به آن اضافه كنيم، آنگاه چشم پوشاندن از تعطيليهاي طولاني رسمي كار آساني نخواهد بود، به ويژه با توجه به اينكه وزارت آموزش و پرورش در كشور ما ثابت كرده است كه دست خوبي در تغيير دارد انتظار بيشتري از آن در اين زمينه میرود.
مدرسه رفتن به يك عادت بديهي در زندگي مدرن تبديل شده است. امروزه حتي توسعه نيافتهترين جوامع هم به اهميت آموزش و پرورش در تعليم و تربيت اعضاي جامعه آگاه هستند و هر كشور توسعه يافته يا كمتر توسعهيافتهاي كه توسعه از دغدغههاي اصلي آن به شمار ميرود تلاش ميكند برنامهريزي براي رسيدن به اهداف بلندمدتش را از سيستم آموزشي شروع كند. آموزش و پرورش يكي از نهادهاي مهم در جامعهپذيري است كه دادن لقب خانه دوم به آن بر حق است، زيرا در اينجاست كه افراد بسياري از مهارتهاي زندگي در جامعه را ميآموزند. هر چند كه اهميت آموزش و پرورش در دنياي جديد قابل مناقشه نيست، اما كيفيت و كميت آموزش در نقاط مختلف دنيا با يكديگر متفاوت است. تقويم آموزشي هر كشوري برخواسته از ساختار اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي آن است.
به همين دليل در كشورهاي مختلف تقويمهاي متفاوتي وجود دارد. اين مساله به ويژه در تعداد روزهاي آموزشي نمود زيادي پيدا كرده است و زماني هم كه پاي تعطيلات وسط ميآيد تفاوتهاي زيادي بين كشورهاي مختلف وجود دارد. در كشور ما شوراي عالي 200 روز آموزشي را به تصويب رسانده است كه البته با توجه به تعطيليهاي مختلفي كه در كشور ما وجود دارند به نظر ميرسد كه در خوشبينانهترين حالت 180 روز آموزشي محقق خواهند شد، هر چند كه اين 180 روز هم به دليل تعطيليهاي خواسته و ناخواستهاي كه روي ميدهد، به ميزان قابل توجهي كاهش مييابد.
تعطيلات طولاني مدارس در ايران
تعطيليها در كشورهاي مختلف با يكديگر متفاوت است. براي نمونه دانشآموزان آلماني حدود ۱۰۰ روز تعطيلي در طول سال دارند، كه ۴۲ روز آن در فصل تابستان و دو هفته آن در زمان عيد كريسمس است. در كشور انگلستان نيز كل تعطيلات مدرسهها تقريبا ۱۰۰ روز است كه دو هفته آن در زمان كريسمس و شش هفته آن نیز در تابستان است. در تركيه اين تعطيلات به ۱۲۵ روز ميرسد، كه دو هفته آن در زمستان، ۱۴ هفته در تابستان و ۱۲ روز اعياد ملي و مذهبي هستند.
در كشور ما تعطيلي بلندمدت سه ماهه در تابستان، تعطيلي كوتاهمدت دو هفتهاي نوروز و حدود دو هفته تعطيلات اعياد و جشنهاي مذهبي و ملي براي مدارس وجود دارد كه در اين بين با توجه به اقليم كشور ما هر ساله آلودگي هوا، ريزگردها و بارش برف و باران هم مدارس را به تعطيلي ميكشاند. اين حوادث پيشبيني نشده كه هر ساله هم روي ميدهند در نقاط مختلف كشور با يكديگر تفاوت دارند.
براي نمونه در استانهاي شمالي و غربي بارش برف و باران و مسدود شدن راههاي يكي از دلايل اصلي تعطيلي مدارس است، در حالي كه در پايتخت و بعضي از استانهاي ديگر مانند اصفهان، البرز و خوزستان آلودگي هوا دليل اصلي تعطيلي مدارس است.
روزهاي تعطيل هم در مناطق مختلف با يكديگر متفاوت است. براي نمونه ممكن است در بعضي از نقاط اين تعطيليها به دو هفته هم برسد در حالي كه در بعضي نقاط ديگر تعطيليها كمتر از يك هفته شوند. تعطيلي مدارس هر دليلي داشته باشد باعث ميشود معلمان در ارائه سرفصلهاي آموزشي به دانشآموزان عقب بيفتند. از آنجا هم كه برگزاري كلاس هاس فوق برنامه براي جبران اين عقب ماندن كار آساني نيست، در اكثر موارد تنها راهحلي كه براي معلمان ميماند تدريس فشرده مطالب است كه اين هم مشكلات خاص خود را دارد و باعث ميشود مطالب با كيفيت لازم به دانشآموزان منتقل نشود. كارشناسان آموزشي در كشور ما به سيستم تعطيلي نقدهاي زيادي وارد كردهاند، زيرا اين سبك طولاني از تعطيلات در تابستان و نوروز باعث فاصله گرفتن دانشآموزان از فضاي آموزشي ميشود و به همين دليل ارتباط دوباره با اين فضا را مشكل ميسازد و نوعي بيحوصلگي، بيانگيزگي و سردرگمي ايجاد ميكند. به همين دليل است كه در كشورهاي مختلف تلاش شده است تعداد روزهاي تعطيل در فصلهاي مختلف سال پخش شوند تا دانشآموزان در حين استراحت و لذت بردن از تعطيلات، فاصله زيادي با فضاي آموزشي پيدا نكنند و انگيزه خود را براي يادگيري از دست ندهند.
كاستن از تعطيليها كار آساني نيست
با اين اوصاف براي اينكه تعطيليهاي پيش بيني نشده به آموزش مناسب در كشور لطمه نزنند، چه بايد كرد؟
شايد در نگاه اول كارشناس و غيركارشناس، كاستن از تعطيلات نوروز يا تعطيلات تابستان را پيشنهاد كنند، اما آنگونه كه از دل اظهارنظرهاي مسئولان برميآيد كاستن از اين تعطيلات كار سادهاي نيست و حتي در برخي از موارد ناممكن است. چندي پيش، وزير آموزش و پرورش درباره تغيير در تقويم آموزش و پرورش گفت: «اگر به تقويم آموزشي جديدي برسيم كه اجراي آن امكان پذير باشد، حتما از مبادي ذيربط پيگيري خواهيم كرد، اما بايد در نظر داشت كه تغيير تقويم آموزشي به اين سادگيها امكان پذير نيست و آن هم دلايل عمدهاي دارد.»
علي اصفر فاني با بيان اينكه شروع شدن سال تحصيلي در شهريور مغاير قانون مجلس است، افزود: «شرايط كشور متفاوت است و برخي روستاها كه كار كشاورزي انجام ميدهند، تا پايان تابستان مشغول كار هستند و نميتوان به راحتي كلاسهاي درس را از شهريور شروع كرد، مگر آنكه حاكميت به اين نتيجه برسد كه انعطافي در تقويم مدارس داشته باشيم و آن را بومي كنيم كه البته اين موضوع هم چندان عملياتي نيست.»
وي درباره احتمال ساماندهي تعطيلات و كاهش پيدا كردن تعطيلات نوروزي دانشآموزان نيز تصريح كرد: «اين موضوع كه تعطيلات نوروزي كاهش يابد، در سالهاي قبل تجربه شد و موفق نبوده است.» اما اين تعطيليها ناخواسته چندان بيهزينه نيستند، چندي پيش علي زرافشان، معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش گفت: «اگر بودجه آموزش و پرورش كه امسال 24 هزار ميليارد است را تقسيم بر تعداد روزهاي مفيد مثلا 200 روز كنيد، هزينه تمام شده يك روز آموزش مشخص ميشود. وقتي اين يك روز تحقق پيدا نميكند، يعني دولت هزينهاي پرداخت كرده، مجلس پرداخت كرده، مردم از جيبشان هزينههايي پرداخت كردهاند اما آموزشي تحقق پيدا نكرده است.
اين نكته وجود دارد كه تعطيليها ضرر مالي به مجموعه دولت وارد ميكند. مثلا امسال براي هر روز تعطيلي 120 ميليارد تومان ضرر مالي داشتيم.» با اين حساب هر ساله حوادث طبيعي مانند آلودگي هوا، ريزگردها و بارش برف و باران ضرري بيش از 840 ميليارد تومان به آموزش و پرورش كشور ما ميزنند، كه اگر ضررهایي هم كه به كيفيت انتقال مواد آموزشي وارد ميشود را هم حساب كنيم، آنگاه نميتوان از كنار اين مساله به سادگي گذشت.
تعطيلي با صورتبندي متفاوت
بارش برف و باران، مسدود شدن راهها و ريزش كوه يكي از مشكلات شهرهاي كوهستاني است. صدف 15 ساله دانشآموز سال سوم متوسطه اول است كه در يكي از استانهاي پربارش غربي زندگي ميكند. امسال بارش برف و يخ زدن جادهها باعث شده است سه روز از مدرسه آنها تعطیل باشد.
او در اين باره ميگويد: «بهجز سه روزي كه تعطيل شد، روزهاي ديگر هم وضعيت آب و هوا خوب نبود و جاده يخ زده بود اما با اين وجود تنها با يكي دو ساعت تاخير مدارس باز ميشد. اين يخ زدگي راهها براي بچههاي كوچكتر خطرناك بود و حتي چندباري زمين خوردن آنها را ديدهام.»
وي درباره افزايش سختگيري مدارس در برگزاري كلاسها تا روز آخر اسفند ميگويد: «پارسال سختگيري براي برگزاري كلاسها تا روز آخر اسفند خيلي زياد بود، به حدي كه اگر دانشآموزشي مدرسه نميآمد مدير با خانوادهاش تماس ميگرفت.» شايد بارش برف و باران تهران را به تعطيلي نكشاند ولي آلودگي هوا باعث بيش از يك هفته تعطيلي در تهران شد. مهدي پدر پدارم 10 ساله است، كه دانشآموز كلاس چهارم ابتدائي است. مهدي از تعطيلي يكهفتهاي مدارس تهران ميگويد: «با اينكه مدارس يك هفتهاي تعطيل بود ولي براي بچهها كلاس جبراني نگذاشتند و فقط مطالب را فشردهتر به آنها ارائه دادند و از ما هم خواستند كه همكاري مان را با آنها بيشتر كنيم.»
روزنامه آرمان
گروه اخبار /
دکتر علی اکبر سیاری در نشست معاونین بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور ضمن اشاره به بررسی درباره میزان شیوع مصرف دخانیات میان دانش آموزان تهران افزود: طبق این بررسی 51.2 درصد دانش آموزان تهرانی قلیان مصرف کردهاند. 31 درصد نیز سیگار کشیدهاند. این آسیب جدی است.
90 درصد کسانی که معتاد به سیگار هستند نیز مصرف آن را از سنین کمتر از 18 سال شروع کردهاند.
مواد روان گردان در قلیان ها
وی همچنین به همکاری وزارت بهداشت و اماکن و اصناف در خصوص پیگیری عدم صدور مجوز قلیان اشاره کرد و گفت: ما با مراکزی که بدون مجوز قلیان عرضه میکنند، برخورد خواهیم کرد. همچنین برنامههایی در خصوص اطلاعرسانی به مردم و دانشآموزان طراحی شده است. در برخی مراکز عرضه قلیان مواد روانگردان در قلیانها دیده شده که ما گزارش آن را به قوه قضاییه دادهایم و منتظر پیگیری آن هستیم.
غنی سازی شیر مدارس
سیاری، از غنی سازی شیر مدارس با همکاری صنایع لبنی در 11 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این شیرها در حال توزیع است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص برنامه این وزارتخانه در ایام نوروز برای نظارت بر مراکز فروش مواد غذایی گفت: در ایام نوروز سامانه 190 در سراسر کشور پاسخگوی شکایتهای مردمی خواهد بود.
همچنین 1000 نفر نیز بر اماکن عمومی و فروشگاههای مواد غذایی نظارت خواهند کرد. در این خصوص نیز ستادی در وزارت بهداشت تشکیل شده که مسئولیت ساماندهی این نظارتها را بر عهده دارد. ( ایسنا )
گروه اخبار /
درحالی که مدتی قبل خبرهایی مبنی بر امکان بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان منتشر شده بود، محسن بهارلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه هنوز با درخواستهای ارائه شده از سوی فرهنگیان در این زمینه موافقت نشده، گفت: درخواستهای ارائه شده از سوی فرهنگیان برای بازنشستگی پیش از موعد هنوز تعیین تکلیف نشده و یکی از دلایل آن مشکل نیروی انسانی، حقالتدریس و تأمین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت است .
محسن بهارلو با تأیید اینکه امسال به دلیل قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان، روندی طراحی شد تا فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی و طبق قانون، مشمول سقف حداکثر ۵درصد اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی بازنشسته پیش از موعد شوند، افزود: «بر همین اساس دستورالعملی ارسال شد تا فرهنگیان متقاضی بهویژه آنهایی که کسر ساعت موظف دارند، بازنشسته پیش از موعد شوند.
فرهنگیان دارای کسر ساعت موظف، زنان سرپرست خانوار و افراد مبتلا به بیماری صعبالعلاج در اولویت بازنشستگی پیش از موعد قرار دارند و افراد متقاضی درخواست خود را به ادارات آموزش و پرورش ارائه کردند. درصورت موافقت منطقه بهگونهای که بازنشستگی فرد مشکلی در روند آموزش ایجاد نکرده یا سقف حقالتدریس را افزایش ندهد با درخواست وی موافقت شده و برای طی مراحل نهایی به وزارت آموزش و پرورش ارسال میشود.»
تأیید متوقف شدن بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان در حالی است که در بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد برای فرهنگیان آمده است:«در اجرای بند «ج» تبصره ۱۸ماده واحده قانون بودجه سال۹۴ کل کشور و بخشنامه شماره۵۰۹۶۰ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام میدارد، بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی با رعایت مفاد بخشنامه مذکور و سابقه خدمت موضوع قانون مذکور یعنی داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارکنان زن ۲۰سال و کارکنان مرد ۲۵ با درخواست متقاضیان و موافقت اداره کل یا سازمان مربوطه و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است.»
همشهری
علی نوشت: «پدرم دلواپس آینده برادرم است اما حتی یک بار هم اتفاق نیفتاده که با هم به کافی شاپ بروند، در خیابان قدم بزنند و گاهی بلند بلند بخندند.
برادرم نگران فشار کاری پدرم است اما حتی یک بار هم نشده خواستههایش را به تعویق بیندازد تا پدر برای مدتی احساس راحتی کند.
مادرم با فکر خوشبختی من خوابش نمیبرد اما حتی یک بار هم نشده که با من در مورد خوشبختیام صحبت کند و بپرسد فرزندم چه چیزی تو را خوشحال میکند؟
من با فکر رنج و سختی مادرم از خواب بیدار میشوم اما حتی یک بار نشده که دستش را بگیرم، با او به سینما بروم، با هم تخمه بشکنیم، فیلم ببینیم و کمی به او آرامش بدهم.
ما از نسل آدمهای بلاتکلیف هستیم.
از یک طرف در خلوت خود، دلمان برای این و آن تنگ میشود، از طرف دیگر وقتی به هم میرسیم لالمانی میگیریم!
انگار نیرویی نامرئی، فراتر از ما وجود دارد که دهانمان را بسته تا مبادا چیزی در مورد دلتنگیمان بگوییم. تکلیف مان را با خودمان روشن نمیکنیم. یکدیگر را دوست میداریم اما آن قدر شهامت نداریم که دوستداشتن مان را ابراز کنیم.
ما آدمهای بیچارهای هستیم.
آن قدر در بیان احساساتمان حقیر و ناچیزیم که صبر میکنیم تا وقتی عزیزی را از دست دادیم، تا آخر عمر برایش شعر بگوییم.
از یک جا به بعد باید این سکوت خطرناک را شکست و راه افتاد
از یک جا به بعد باید پدر به پسرش بگوید که چقدر دوستش دارد
از یک جا به بعد باید پسر دست پدر را بگیرد و با هم قدم بزنند
از یک جا به بعد باید مادر پسرش را به یک شام دو نفره دعوت کند
از یک جا به بعد باید پسر در گوش مادرش بگوید: چقدر خوب است که تو را دارم
و چه خوب است «از یک جا به بعد»، همین جا باشد؛ از همین جا که این نوشته تمام شد ...»
میگنا