صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار /

سایت سازمان معلمان ایران

سایت سازمان معلمان ایران به منظور انعکاس دیدگاه ها و نظرات و اخبار و اطلاعات صنفی و سیاسی به عنوان ارگان رسمی سازمان معلمان ایران شروع به کار کرد .

علیرضا هاشمی سنجانی دبیر کل سازمان ایران در این رابطه گفت :

" رسانه در کنار تشکل دو بال حرکت در مسیر مدنیت و فعالیت های صنفی و سیاسی است که مسوولیت اطلاع رسانی و تعامل با بدنه از یک سو و مسوولان از سوی دیگر را بر عهده دارد .

ما امیدواریم این رسانه بتواند ما را در رسیدن به اهداف مان یاری رساند و بازوی موثری برای سازمان باشد. "

این سایت در آدرس زیر قابل دسترسی است :

http://www.iranto.ir/

« گروه سخن معلم » برای این همکاران و دوستان گرامی آرزوی موفقیت و سربلندی دارد .

پایان پیام /


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

وضعیت قدرت خرید معلمان و افزایش حقوق فرهنگیان در سال 95

به زودی لایحه بودجه 95 از سوی دولت به مجلس ارسال می شود . از سوی وزیر آموزش و پرورش و جناب نوبخت و بعضی از نمایندگان شنیده ایم که پیش بینی هایی برای بر طرف شدن کمبودهای مالی آموزش و پرورش از جمله مبحث پاداش بازنشستگان سال های 93 تا 95 پیش بینی شده که مبلغی بالغ بر 5 هزار میلیارد اندی تومان برای آن در نظر گرفته شده تا مشکلی به نام دیر کرد پاداش فرهنگیان وجود نداشته باشد .

همچنین در خصوص ادامه رتبه بندی معلمان مبلغ قابل توجهی در نظر گرفته شده است تا طرح تکمیل شود و از طرف دیگر بحث ترمیم حقوق بازنشستگان و بالا رفتن قدرت خرید آنها هم مطرح شده است که از عمده ترین مطالبات فرهنگیان کشور بوده و هست .

افزایش 12 درصدی حقوق در سال 95 در حالی اعلام شده که بانک مرکزی می گوید حتی در صورت برداشته شدن تحریم ها دلار از 3600 تومان پایین تر نخواهد آمد .

در تفسیر این فرمایش می توان حدس زد که وقتی کاهش در میان نباشد احتمالا افزایش قیمت دلار ممکن است که در این صورت مجددا قدرت خرید معلمان کاهش یافته و عملا 12 درصد هیچ می شود .

همچنین اعلام شده که نرخ بنزین و فرآورده هایش 3 نرخی خواهند شد که قطعا بر بهای آب و گاز برق و مخابرات نیز تاثیر افزایشی خواهد داشت .

با افزایش هزینه های ایاب و ذهاب همه چبز گران تر می شود ؛ این در حالی است که امیدواری ها بر این بود که با اجرای برجام با کاهش قیمت دلار همراه باشد تا هم ارزش پول ملی افزایش یابد و هم قدرب خرید بالا رود .

در چنین شرایطی تیم مالی آموزش و پرورش باید مراقب اوضاع باشد و از این همه افزایش حامل های سوخت که ما به تفاوت آن سر به فلک خواهد زد و از طرفی افزایش قیمت دلار که ظاهرا قرار است جای پایین آمدن درآمد حاصل از فروش نفت را بگیرد حداکثر استفاده را در دریافت بودجه مناسب در سال 95 انجام دهد که اگر شما این کار را نکنید دیگر وزارت خانه ها این کار را خواهند کرد و آن وقت دوباره مجبور خواهید شد در مقابل گله های به جای معلمان و مطالبات قانونی ریز و درشت آنان سکوت کرده و یا وضعیت را توجیه نمایید .

هنوز برای اقدامات اساسی دیر نشده است .

بنابراین تمامی تلاش خود را انجام دهید تا بودجه مناسب حقیقی نه اسمی برای وعده هایی که داده اید را داشته باشید .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در اقتصاد
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

کو فریادرس ؟

اردبیل / اعتراض معلمان اردبیلی

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 14 دی 1394 09:31

من شما را به چالش می کشم !

اصول و رمز موفقیت در زندگی

.... تغییر دادن زندگی ، کار آسانی نیست

لحظه هایی خواهد آمد که به خود شک خواهید کرد

خدایا ، چرا ؛ چرا این اتفاق برای من می افتد

بسیار مهم است که باور داشته باشید شما منحصر به فرد هستید

افراد بسیاری هستند که علاقه به شکایت کردن دارند اما نمی خواهند هیچ کاری برای موقعیت خود انجام دهند

عقیده دیگران درباره شما

نباید تبدیل به واقعیت زندگی شما شود

زمان زیادی را با مردم صرف می کنید ، زمان زیادی صرف می کنید تا این که مردم از شما خوششان بیاید

من شما را به چالش می کشم تا زمانی را صرف خودتان نمایید ...

این کلیپ ویدئویی را حتما ببینید.

منتشرشده در آموزش نوین

بی سوادی در میان طبقه تحصیل کرده جامعه ایران و پیامدها  گروه اخبار /

سیاوش شهریور در مراسم گرامی داشت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، اظهارداشت: یکی از الزامات دنیای امروز داشتن یک مدرک تحصیلی است و در جامعه‌ای که در آن بیسواد باشد جامعه توسعه یافته و پیشرفته محسوب نمی‌شود. وی با ارائه آماری از رشد نگران کننده طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و بیسوادی در کشور پرداخت و گفت: با صراحت می‌گویم فوق لیسانس‌های امروز از تحصیل کرده‌های ششم قدیم بی سوادتر هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: فوق لیسانس‌های ادبیات امروز از نوشتن یک نامه ساده و یک عریضه اداری عاجز هستند. شهریور ادامه داد: هم‌اکنون 70 درصد جوان‌ها در دانشگاه‌ها نماز نمی‌خوانند، زنگ انشای مدارس کجا رفت؟ دیپلمه‌های این مملکت یک حکایت ساده از شعبی حفظ نیستند و حتی لیسانس‌های جغرافی نمی‌توانند یک شهر از شهرهای خراسان یا فارس را نام ببرند.

وی با بیان اینکه بی‌سوادی این مملکت را دارد از پا در می‌آورد، اظهارداشت: اگر ماشینی ساخته شد که در جاده ترمزش عمل نکرد، سپرش از مواد نامرغوب ساخته شد و موتورش به موقع عمل نکرد از کارگر آن کارخانه ماشین‌سازی تا مدیران ارشد آن همه مقصر هستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: اگر معلمی دانش‌آموزی را تربیت کرد و آن فرد در آینده نماینده مجلس و یا رئیس جمهور شد و بخشنامه‌ای را بدون آنکه موضوع آن را درک کند صادر کرد و تقوای لازم نداشته و دست درازی به بیت‌المال کند آن معلم هم در گناه وی شریک است.

شهریور بر ضرورت معرفی حداقل یک رمان به دانش آموزان در کلاس‌های درس تاکید کرد و گفت: زمانی در یکی از دبیرستان ها برای بازدید مراجعه کردم و متأسفانه هیچ کدام از دانش‌آموزان محمود دولت‌آبادی را نمی‌شناختند و نمی‌دانستند وی که لیاقت گرفتن نوبل ادبیات را دارد سال‌ها پشت دروازه تبعیض مانده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه باید یک نگاه جامع به بی‌سوادی شود، افزود: بی‌سوادی فقط به خواندن و نوشتن نیست بلکه نداشتن سواد زندگی و سواد گفت‌وگو جزئی از بی‌سوادی است چرا که هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم برخی از سیاسیون و مراجع فکری ما نمی‌توانند صحیح با یکدیگر صحبت کنند.

وی با اشاره به ضرورت نگاهی نو به حوزه آموزش و پرورش گفت: جوان‌های امروزی معنای عشق را نمی‌دانند اما هوس را به خوبی شناخته‌اند و جوان امروز باید با ادبیات این سرزمین آشنا باشد چرا که سرشار از عشق است.

شهریور با بیان اینکه جامعه با سرعت سرسام‌آوری به سیاهچاله‌ای که من نام آن روزگار فاجعه می‌نامم در حال حرکت است، تصریح کرد: اگر امام زمان (عج) ظهور کند از ما سرباز نمی‌گیرد، باید به آموزش، به مطالعه و به موضوع سواد نگاه همه جانبه شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در پایان سخنان خود با انتقاد از مدیر بی‌سوادی که در ساخت مسکن مهر سهیم بوده است، گفت: به صورت انبوه مسکن ساخته شده است اما برای مسجد، مدرسه، بیمارستان، سینما و کلانتری در این مجموعه خانه‌ها فکری نشده است و همین مسائل باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

بهار نیوز


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار /

در پی درخواست گروه سخن معلم از صندوق ذخیره فرهنگیان جهت گفت و گو و تنویر افکار عمومی  ( این جا )، این موسسه اقتصادی با برگزاری نشست موافقت نمود .

ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی وزرات آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ از فرهنگیان و اعضای صندوق در سراسر کشور دعوت می شود تا نظرات و پیشنهادات خود را حداکثر تا روز یکشنبه 20 / 10 / 94 برای ما ارسال فرمایند .

پایان پیام /

برگزاری نشست صندوق ذخیره فرهنگیان با گروه سخن معلم


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گروه اخبار / شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح مربوط به معلمان حق التدریس اعلام کرد.

وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 95 و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته  بودجه سال 95 وزارت آموزش و پرورش چقدر خواهد بود؟ هنوز بودجه سال 95 کشور، به مجلس ارائه نشده است و به همین علت، جزئیات افزایش بودجه آموزش و پرورش، به طور دقیق، در سال آینده مشخص نیست؛ اما بنا به گفته های برخی از مسئولین آموزش و پرورش، می توان درباره ی افزایش حداقلی این بودجه در سال آینده سخن به میان آورد.

 

3500 میلیارد اعتبار برای اجرای رتبه بندی

طبق گفته ی محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، که علی اصغر فانی نیز آن را بر زبان آورده است، 3500 میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه بندی در سال آینده،در نظر گرفته شده است. می دانیم که مبلغ در نظر گرفته شده برای این طرح در سال جاری، 1350 میلیارد تومان بوده است.

 

افزایش 12 درصدی حقوق و دستمزد و 3000 میلیارد اعتبار

همچنین، چنان که از سوی مسئولین ابراز شده است، قرار است سال آینده، 12 درصد به حقوق و دستمزد کارکنان دولت اضافه شود. این افزایش 12 درصدی در آموزش و پرورش، به همراه عیدی احتمالی برای سال 95، حداقل، به 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. بنابراین، تا این جای کار، افزایش حداقل 6500 میلیارد تومان، در بودجه سال 95، حتمی می نماید.

 

بدهی آموزش و پرورش به بازنشستگان و 5000 میلیارد اعتبار

در کنار این افزایش ها، که ناشی از افزایش حقوق و دستمزذ کارکنان آموزش و پرورش است، باید بدهی دولت به بازنشستگان آموزش و پروش را نیز به میان آورد. طبق آمارهای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش، سال 93، نزدیک 26000 هزار نقر در آموزش و پرورش بازنشسته شده اند، که دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت آن ها 1050 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این اعتبار، در بودجه امسال پیش بینی نشده است. به همین علت این بازنشستگان، بر خلاف بازنشستگان سایر دستگاه های دولتی، هیچ مبلغی را به عنوان پاداش دریافت نکرده اند. اگر میانگین، پاداش پایان خدمت هر یک از این معلمان بازنشسته را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، به این معنی است که بیش از یک سال است که از ارزش این 50میلیون تومان کاسته شده است، چه این که، اگر مطابق سود بانکی، حداقل 20 درصد سود این مبلغ را در نظر بگیریم، به این معنی است که حداقل 10 میلیون تومان از ارزش این مبلغ تا امروز کاسته شده است.

در کنار این 26 شش هزار بازنشسته ی سال 93، بنا به گفته مسئولین، 38 هزار نفر هم در سال جاری بازنشسته شده اند. احتمالا سال آینده نیز در همین میزان، اندکی کمتر یا بیشتر، بازنشسته خواهند شد و پاداش پایان خدمت آن ها، نیازمند اعتبار است؛ اعتباری که احتمالا در حدود 4 یا 5 هزار میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

 

مشکل پاداش پایان خدمت معلمان برای همیشه حل خواهد شد

سخنان علی اصغر فانی درباره پاداش پایان خدمت این بازنشستگانف قابل توجه است. وی ابراز می دارد ” در بودجه سال آینده کشور نیز 5 هزار و 100 میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان در نظر گرفته شده تا این مشکل برای همیشه حل شود.”

مطابق این سخن فانی، در سال آینده، 5 هزار و 100 میلیارد تومان، برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته شده است تا احتمالا، هم بدهی 1050 میلیاردی آموزش و پرورش به بازنشستگان سال 93 پرداخت شود و هم پاداش پایان خدمت سال های 94 و 95 پرداخت شود. این سخن البته بسیار نوید بخش است؛ این که بازنشستگان آموزش و پرورش هم بتوانند مانند سایر بازنشستگان دولت، به موقع مطالبات خود را دریافت کنند.

 

افزایش حداقل 12000 میلیارد تومان به بودجه سال آینده؟

اگر این مبلغ 5100 میلیارد تومان را، که علی اصغر فانی از آن خبر داده، به 6500 میلیارد ناشی از افزایش دستمزد و اجرای رتبه بندی بیافزاییم، حداقل مبلغ 11600 میلیارد تومان به بودجه سال بعد افزوده خواهد شد.

چنان که می دانیم، مجموعه در آمدهای عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش در سال جاری، در حدود 24700 میلیارد تومان، از سوی دولت بسته شده بود که نسبت به بودجه سال 93، 23 درصد افزایش را نشان می داد. البته این مبلغ، بنا به گفته برخی از نمایندگان مجلس و هم علی اصغر فانی، تا 30 هزار میلیارد تومان افزابش پیدا کرده است. البته این که از این 30 هزار میلیارد بالقوه، چه میزان از آن محقق شده است، هنوز اطلاعات درستی از سوی معاونت پشتیبانی وزیر، محمد بطحایی و هم از سوی علی اصغر فانی بیان نشده است. این که آموزش وپرورش، هنوز نتوانسته است پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 را بپردازد و هنوز نتوانسته بدهی خود به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان حافظ را پرداخت کند نشان می دهد که تیم مالی فانی، نتوانسته اند 30 هزار میلیارد بالقوه بودجه را زنده کنند.

 

افزایش 50 در صدی بودجه در سال آینده؟!

اگر مبلغ 11600 را به اضافه میلغ 24700 بودجه امسال کنیم، و نیز افزایش احتمالی در آمدهای اختصاصی آموزش وپرورش را در نظر بگیریم، مطابق با سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت، باید بودجه آموزش وپرورش در سال آینده، حداقل چیزی حدود 36 تا 38  هزارمیلیارد تومان بسته شده باشد و این یعنی افزایش حدود 50 درصدی بودجه، نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته دولت و افزایش بیش از 25 درصدی، نسبت به بودجه بالقوه ی 30 هزارمیلیاردی آموزش، که بنا به گفته علی اصغر فانی، مجلس آن را مصوب کرده بود و البته معلوم نیست که چه میزان از آن محقق شده است.

 

کسری بودجه ای که تمامی ندارد

به فرض افزایش حدود 50 درصدی بودجه در سال آینده، به نظر می رسد آموزش و پرورش هنوز با کسری بودجه مواجه باشد؛ چرا که هنوز بدهی این وزارت خانه، به بیمه ایران و بیمه آتیه سازان خافظ پرداخت نشده است. در کنار این بدهی، عدم پرداخت حق التدریس معلمان و حق امتحانات از ماه های گذشته، و سایر بدهی های دیگر آموزش و پروش، بیانگر این است که این افزایش حدود 50 درصد نیز ،کفاف هزینه ای جاری آموزش و پروش را نخواهد داد، چه برسد به این که بخواهد سرانه ی کمتر از 1500 تومان برای هر دانش آموز افزایش یابد.

آن چه آمد، بر اساس سخنان علی اصغر فانی و محمد باقر نوبخت پیرامون بودجه سال آینده آموزش و پرورش بود. باید منتظر بود و دید که آیا افزایش این مبلغ حداقلی درست خواهد بود؟

چه این که بنا به سابقه، آمارها و اعداد ارقامی که، پیش از این علی اصغر فانی اعلام داشته است، معمولا نادرست بوده است.هنوز از یاد نبرده ایم که علی اصغر فانی اعلام کرده بود که در طرح رتبه بندی حداقل 300 تا حداکثر 800 هزارتومان به مشمولین طرح افزوده خواهد شد. مدعایی که هیچ گاه اجرایی نشد و حکم های صادر شده، مبلغی تقریبا نصف آمار وزیر آموزش و پرورش را نشان می داد، در حالی که دیگراقشار جامعه، بدون اطلاع از آن چه جاری شده، و تنها مطابق با اعداد و ارقام علی اصغر فانی، به قضاوت درباره حقوق و دستمزد معلمان پرداختند.

شفقنا زندگی


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در اقتصاد

ضرورت تجدید نظر در نظام گزینش وزارت آموزش و پرورش  هدف اصلی این نوشتار نه زیر سؤال بردن تلاش های بی دریغ و ارزشمند قاطبه بدنه سالم و خدوم آموزش و پرورش بلکه توجه دادن مسؤولان امر به نقص و اشکال ساختاری در نظام گزینش فعلی ایران است. نگارنده در طول مدت قریب به بیست سال تدریس در مدارس، از نزدیک شاهد زحمات مسئولانه و دلسوزانه  فرهنگیان بوده است و از اینکه عضو کوچکی از جامعه عظیم فرهنگیان ایران است به خود می بالد. اما این موضوع مانع از آن نمی شود که اشکالات و کاستی هایی را که در نظام تعلیم و تربیت کشور می بیند گوشزد کند.

متأسفانه هر گاه خبر اتفاق تأسف باری از این جنس در جامعه پخش می شود رسانه ها با پوشش خبری نامناسب موجب جریحه دار شدن وجدان جامعه و تشویش اذهان عمومی می شوند بی آنکه به ریشه یابی آن ها بپردازند. با این کار هم در حق معلمان و دانش آموزان ستم می کنند و هم به جایگاه آموزش و پرورش در اذهان عمومی جامعه لطمه می زنند.

نگارنده این نوشتار تلاش کرده با نگاهی همه جانبه به ریشه یابی این معضلات در مدارس بپردازد و برای پیش گیری از وقوع آن هاراه حل ارائه دهد تا با این کار به سهم خود هم از حیثیت معلم دفاع کرده باشد و هم به سالم سازی فضای تعلیم و تربیت در مدارس یاری رساند. 

اخیراً تصاویری منتشر شده که در آن آموزگار جوانی در کلاس و در مقابل دیدگان دیگر دانش آموزان با آرامش تمام دو کودک دانش آموز را با سیلی های محکم می نوازد و بدتر آنکه این دو دانش آموز را وادار می کند با تمام توان به صورت یکدیگر سیلی بزنند و از آنها می خواهد به نوبت این کار را چندین بار و با شدتی که مورد رضایت او است تکرار کنند. گویا این آموزگار از شکنجه دادن کودکان لذت می برد یا به نوعی با این کار آب بر آتش شعله ور درون خود می ریزد.

وقوع این صحنه ی هولناک قبل از همه چیز حکایت از روان ناسالم و بیمار آن آموزگار دارد که باید بلافاصله از تدریس کنار گذاشته شود و جهت درمان به مراکز مربوطه و یا احیاناً به مراجع قضایی معرفی گردد.

اما نکته مهم دیگری که نباید مورد غفلت قرار گیرد نقش نظام گزینش معلمان در وقوع این حوادث است؛ حوادث دل خراش و تکان دهنده ای که وقوع شان در گوشه و کنار کشور ناکارآمدی نظام گزینش معلم در ایران را بیش از پیش آشکار می کند.

رویکرد نظام سنتی گزینش در ایران که تحت تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در اوایل پیروزی انقلاب شکل گرفته، ایدئولوژیک بوده، با رویکردهای علمی و تخصصی فاصله زیادی دارد.

در این سیستم با استفاده از روش های مصاحبه و تحقیق محلی و بدون اعتنا به شاخص های حرفه ای و ویژگی های شخصیتی مورد نیاز در پست های مورد تصدی، به گزینش داوطلبان اقدام می نمایند.

ما حاصل تحقیق محلی، در بهترین شرایط ،اطلاعات نه چندان دقیق و قابل مناقشه در باره نوع پوشش داوطلبان، میزان تقید آنها به مناسک دینی و مذهبی نظیر حضور در نماز جمعه، مساجد، راهپیمایی ها و نوع خلاق و رفتار آن ها از دید اهالی یک محل و بر اساس سلایق، برداشت ها و قضاوت های فردی است.

مؤلفه ی اصلی تعیین کننده ی میزان امتیاز یک داوطلب در یک مصاحبه حدوداً 15 دقیقه ای ،اظهارات و نمود ظاهری خود او و نوع پاسخ هایی است که به پرسش های کلیشه ای مصاحبه کنندگان ارائه می دهد. در این مصاحبه ها شاخص هایی نظیر اطلاعات عمومی سیاسی، اجتماعی و دینی، عضویت در پایگاه های بسیج، ایثار گری، مهارت در رو خوانی قرآن، پوشش ظاهری، و البته قدرت بیان و اعتماد به نفس فرد مورد توجه قرار می گیرند.

ملاک قرار دادن این مؤلفه ها و شاخص ها اگرچه مناسب است اما برای داشتن گزینشی علمی، صحیح و اطمینان آور کافی نیست.

تعلیم و تربیت نسل آینده یک کشور امری بس خطیر است و افرادی که برای این منظور انتخاب می شوند ضروری است خود تربیت درستی داشته، از سلامتی روحی و روانی بالایی برخوردار باشند.

از اینجا اهمیت توجه به صلاحیت حرفه ای و ویژگی های روان شناختی داوطلبان روشن می شود. اما در کمال ناباوری ، این مقوله ها جایگاهی در نظام گزینش فعلی ایران ندارند و ضروری است با تجدید نظر جدی در نظام گزینش داوطلبان تدریس در آموزش و پرورش، صلاحیت حرفه ای و ویژگی های روان شناختی و رفتاری آنان مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

این یک کار کاملاً علمی و تخصصی است و توسط روان شناسان و مشاوران و از طریق تست های دقیق علمی قابل انجام است بنابر این شرط تحقق آن ایجاد تغییرات اساسی درنظام گزینش معلم است و در این راستا لازم است متصدیان پست های هسته ی گزینش از میان افراد واجد شرایط حرفه ای و تخصصی لازم برای انجام وظایف محوله انتخاب شوند.

با توجه به اینکه آموزش و پرورش کادر آموزشی مورد نیاز خود را از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جذب می کند پیشنهاد می شود در نحوه گزینش دانشجویان این دانشگاه تجدید نظر شود و گزینش  یک مرحله ای، به گزینش دو مرحله ای یا مستمر تغییر یابد :

گزینش قبل از ورود به دانشگاه، گزینش در حین تحصیل و گزینش پس از اتمام تحصیل در دانشگاه. همچنین لازم است در گزینش آموزگاران و دبیران شاخص های حرفه ای و ویژگی های روان شناختی و رفتاری به عنوان شاخص های اصلی مورد توجه قرار گیرد.

تدریس در مدارس فی نفسه امری دشوار است اما ادعای گزافی نیست اگر بگوییم تدریس در اغلب مدارس ایران کاری بس شاق و طاقت فرسایی است. وضعیت دانش آموزان در مدارس ایران که نوعاً از مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی و از همه مهمتر، تربیتی رنج می برند، شرایط نامناسب فیزیکی اغلب مدارس، تراکم بالای کلاس ها و درگیری های مکرر دانش آموزان و اولیای آنها با معلمان مؤید این ادعا است.

کار در چنین شرایطی موجب فرسایش اعصاب و روان آموزگاران و دبیران و ایجاد نارضایتی شغلی بالا در آن ها می شود. پایین بودن حقوق، اعمال تبعیض های ناروا و عدم حمایت های قانونی لازم را نیز باید بر این عوامل افزود. کار در چنین شرایط دشواری، نیازمند جذب افرادی با توانایی های حرفه ای و ویژگی های رفتاری و روان شناختی بالاتر از حد متوسط جامعه است.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل / پس از برگزاری نشست علیرضا محجوب نماینده مجلس و دبیر کل خانه کارگر با شورای نویسندگان سخن معلم و انعکاس آن  ( این جا ) ؛ سعید شهسوارزاده ، عضو شورای نویسندگان سخن معلم به تحلیل این نشست با عنوان " " پرداخت که با توجه به اهمیت آن مجددا در سخن معلم بازنشر می گردد .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور