گروه اخبار/
سید محمد بطحایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به پرسشی پیرامون دلیل تأخیر پرداخت حقوق مهرماه فرهنگیان، اظهار داشت: حقوق معلمان در مهرماه تأخیر زیادی نداشته است؛ تمام دستگاه های کشور حقوقشان با تأخیر پرداخت شده است که به دلیل اصلاح مکانیزم پرداخت در خزانه است.
وی ادامه داد: در گذشته لیست حقوق فرهنگیان تحویل خزانه کل کشور می شد. آنها حقوق را به استان و استان به بانک تحویل می داد و اکنون این فرآیند کوتاه شده و حقوق مستقیم از خزانه وارد حساب معلمان می شود.
بطحایی در خصوص آخرین وضعیت جانشینی برای معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا بر مشکلاتی محمد دیمه ور استعفا داده است و هنوز هیچ فردی جایگزین وی نشده است.
انتهای پیام/
اگر قانون را به اندازه نوک سوارخ سوزن بخواهیم در جامعه اداره کنیم حلاوت آن به اندازه کل شعاع کره زمین برای انسان ها شامل می شود.
قانون را برای این موضوع خلق کرده اند که هر چیز در جای خود قرار بگیرد و هر ماده و یا تبصره بر سر افراد سنگینی نکند .
در موضوع تتبع قوانین اصلاح ساختاری و اداری در حوزه های اداری ونیز تحول اداری ، قوانینی شفاف و کاملا مدقه برای وزارتخانه های سطح کشور ما تعریف شده که حاصل هزاران ساعت تلاش و آفرینش و در نهایت به منصه رساندن آن توسط مجلس شورای اسلامی و در نهایت اجرایش با هیت دولت بوده است .
در قانون آموزش و پرورش آمده است که نیروهای انسانی این مجموعه صرفا در بخش آموزش از ابتدایی گرفته تا آخر متوسطه و نیز امور پرورشی آن هم در دست مربیان بوده است.
تا اینجا مشکلی نیست .
تامین و پرداخت حقوق و نیز مزایا ونیز سایر رفاه این چنین نیروها بالطبع در امور پشتیبانی و نیز تامین نیروی انسانی و کار گزینی وزارت آموزش وپرورش سنگینی می کند .
تا اینجا هم صورت مساله درست است ؛ اما اصل مطلب از این جا آغاز می شود که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مسئولیت امور مشاوره و نیز کارهای بهداشتی در مدارس در معاونت بهداشت عمومی را به عهده دارد .
حالا چه دلیل دارد هزاران نیروی مشاوره و نیز بهداشت مدارس و حتی معاونت بهداشت مدارس را که جزو اهداف سازمانی وزارت بهداشت هستند خود وزارت آموزش وپرورش این نیرو ها را به استخدام خود بیاورد و با کارهای وزارت بهداشت کاملا موازی کاری کند ؟
آیا وقت آن نیست که همه این نیروها به عنوان نیروهای تخصصی در حیطه و نیز وظایف شغلی بهداشتی در مدارس که پرداخت حقوق و مزایا این نیروها را آموزش وپرورش به عهده دارد به وزارت بهداشت ودرمان انتقال قطعی یابند ایضا موضوع امثالهم ورزش در مدارس نیروهای موجود در سطح وزارت آموزش و پرورش به عنوان مربی و نیز معلم ورزش و حتی معاون ورزشی در مدارس بالغ بر بیش از پنجاه هزار نفر می باشد در حالی که که متولی اصلی ورزش و نیز تندرستی ونیز زیر مجموعه های برگزاری مسابقات ورزشی مربوط به وزارت ورزش وجوانان است واین موازی کاری متاسفانه باز در آموزش وپرورش وجود دارد .
آیا زمان آن نرسیده است که این همه نیروهای موجود ورزش در آموزش وپرورش به وزارت ورزش و جوانان انتقال یابند چون متولی برنامه های ورزشی کلا به آن وزارتخانه ربط دارد و اگر می خواهیم در راستای تحول بنیادین اداری و نیز ساختاری در آموزش وپرورش گام بر داریم و از کاهش هزینه ها و صرف میلیاردها تومان جلوگیری و در عوض به نفع نیروهای شایسته وبایسته تخصصی آموزش وپرورش ترزیق کنیم و اعتبارات لازم را به صورت بهینه به نفع همکاران ترزیق و در بهبود معیشت آنها استفاده کنیم چاره ای نداریم جز اینکه به کاهش تصدی گری نیروی انسانی و نیز ونیز تعادل سازی نیروها گام بر داریم ؛ در آن صورت دریافتی های معلمان ذینفع هم به حد متعالی تر می رسد و نیز از حمایت های جانبی و پشتیبانی های جانبی از جمله هزینه سفر حق ماموریت اضافه تدریس سختی کاری صد در صد و... این عزیزان برخور دار می شوند .
حالا که سکان آموزش و پرورش می رود به جایی برسد که شاید تحول های جدید در این برهه حساس در روی این تشکیلات عظیم به وجود آید از کارشناسان محترم وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت جوانان و نیز ورزش و بهداشت و درمان در خواست می شود که این طرح را کارشناسی تر بررسی و مورد مداقه خودشان قرار دهند و در جهت اجرای آن اقدام لازم را انجام دهند که اجرای این طرح هیچ گونه ضرر و آسیبی هم به نیرو های خدوم ورزش و نیز بهداشت مدارس ونیز مشاورین و...ندارد بلکه در جهت تامین شرایط شغلی و نیز ترفیعات اداری و نیز معیشتی آنها نیز نقش به سزایی را خواهد داشت .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شرایط به گونه ای بود که وزیر سابق از پیش بینی تشکیل سازمان نظام معلمی در برنامه ششم توسعه امتناع کرد/ آنچه می تواند یک 'برنامه خوب و جامع' را با شکست مواجه کند، فقدان یک تیم کارآمد، دلسوز، صادق و پر انرژی است/ برنامه های فانی در کلیت خوب بود اما از آنجا که وی فاقد یک تیم با مشخصات فوق بود نتوانست حتی پس از گذشت بیش از سه سال برخی از آن ها را عملی و یا حتی مطرح کند/ بافت مدیریتی وزارتخانه بسیار پیچیده است بنابراین وزیر جدید نباید منابع اطلاعاتی خود را محدود به حلقه بسته مدیران و یا مشاوران کند/ ضریب اعتماد عمومی در میان فرهنگیان نسبت به مسوولان کم شده و شکاف مدرسه و ستاد به حداکثر خود رسیده است/ ضعف نهادهای نظارتی در درون آموزش و پرورش موجب دخالت دایمی نهادهای بیرونی در وزارتخانه شده است/ اصولا مدیریت در سطح راهبردی و یا ادراکی ممکن است نیاز به مهارت های فنی و یا تحتانی مدیریت نداشته باشد/ وزیر سابق با آنکه شتاب زده عمل نمی کرد اما فرصت های زیادی را از دست داد/ آموزش و پرورش در عمل و به ویژه در زمان تخصیص بودجه و اعتبارات مانند سایر امور حاکمیتی نیست و این دوگانگی موجب کاهش و یا افت عملکرد و حتی رویکردها شده است/ پس از گذشت بیش از سه سال، در زمان حاضر تنها 16 درصد دانش آموزان در این بخش مشغول به تحصیل هستند/ در کشورهای توسعه یافته ، آموزش و پرورش نهادی مردمی است که توسط خود مردم اداره می شود و نقش دولت بیشتر از جنس نظارت است تا دخالت....
گروه اخبار/
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی در این نامه با خطاب قرار دادن فرهنگیان، مدیران و کارشناسان و اعضای شورای معاونان و مشاوران اظهار داشت: توفیق خدمت در حیطه های مختلف مدیریتی در وزارت وزین، خطیر و انسان ساز آموزش و پرورش در طی سالیان متمادی و اعتماد رییس جمهور در طول سه سال گذشته از مواهب الهی به اینجانب بوده که هماره خداوند منان را به پاس این توفیق سپاس می گویم.
وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: دست یابی به موفقیت های اخیر در عرصه های مختلف از قبیل اجرایی شدن سند تحول بنیادین، تحقق طرح های متنوع و متعدد آموزشی، پرورشی و فرهنگی، اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان و سایر فعالیت های هدفمند و برنامه محور را نخست مرهون الطاف الهی، عنایات خاصه امام عصر (عج)، رهنمودهای داهیانه و حمایت های بی دریغ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مساعی و توصیه های رییس جمهور محبوب و سپس محصول حاکمیت تعقل و تدبر، حمایت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز تخصص، تعهد و تعلق تمامی معلمان، مربیان، مدیران، کارکنان و کارشناسان خبره حوزه های ستادی، استانی و منطقه ای می دانم.
فانی در این نامه افزود: از این رو ضمن شکر به درگاه ذات اقدس الهی، صمیمانه ترین مراتب سپاس خود را خاضعانه و خالصانه به پیشگاه فرهنگیان فهیم در جای جای ایران اسلامی تقدیم می کنم.
وی یادآورشد: اکنون که برای اداره دستگاه تعلیم و تربیت و تحقق اهداف والای نظام اسلامی در حوزه آموزش و پرورش، تدبیر دیگری اتخاذ شده و بار مسوولیت اینجانب کاهش یافته است، از محضر یکایک همکاران ساعی و صبورم در گستره ایران همیشه سربلند به خاطر قصور و تقصیرهای سهوی و احتمالی حلالیت می طلبم و همچنان با افتخار درکسوت شریف معلمی، خادم مردم مهربان ایران خواهم ماند.
فانی خاطرنشان کرد: در پایان از درگاه خداوند متعال ضمن تمنای عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، برای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ریاست محترم جمهوری، عموم خدمتگزاران به ملت غیور ایران، بویژه فرهنگیان عزیز آرزوی سلامت، سعادت و سربلندی دارم.
پایان پیام/
گروه اخبار/
دانش آشتیانی از لحاظ شخصیتی ویژگی های یک وزیر موفق و کار آمد را دارد/ مدیریت وزارت پر عائله ی آموزش و پرورش می بایست علاوه بر توانمندی های تخصصی مدیریتی ٬ یک شخصیت رسانه ای قوی نیز باشد/ جماعت آموزش و پرورش عادت به سخنرانی های غرا ( مثل سخنرانی های برخی مدیران مدارس سر مراسم صبح گاه ) دارد/ قبول چنین مسئولیتی با توجه به شرایط موجود آموزش و پرورش و سطح توقعات همکاران و نیز کاستی های فراوانی که وجود دارد جسارت زیادی می خواهد/ وزیر جدید باید قضیه ی فساد در صندوق ذخیره ی فرهنگیان را نیز با جدیت پیگیری کند .این مورد به اعتماد فرهنگیان به شدت لطمه زده است/ این ها باعث می شود دانش آموز به جای رشد اخلاقی٬ در مدرسه بی قانونی و تخلف و تقلب را بیاموزد
اخبار اختلاس ها و دزدی و غارتی که ازبیت المال در این چندساله به روال روزمره مبدل شده و از فرط تکرار و بزرگی حیف و میل حقوق مردم باعث نوعی بی تفاوتی و یاس درمردم شده است/ علی رغم انبوهی از سازمان های نظارتی و وعظ و نصیحت های اخلاقی و مذهبی و سخت گیری های متعدد در گزینش مدیران همچنان فساد ریشه دوانیده و گسترش می یابد/ راز برآمدن دموکراسی از دل قرون وسطی و حاکمیت های مستبد و دیکتاتوری های مطلق العنان در نظارت پذیر کردن و پاسخگو کردن صاحبان مال و مقام بود تا بتوان اسب سرکش و سیری ناپذیر جاه و مقام و ثروت را کنترل و فساد آن را دفع یا کاهش داد/ داستان فساد 8000 میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان نه اولین این فساد نهادینه شده هست و نه آخرین آن خواهد بود/ علاج این درد چرکین مزمن نیز نه با وعظ و خطابه و نصیحت و نه با تهدید و دشنام و لعن و نفرین بلکه در رام کردن اشتهای سیری ناپذیر قدرت طلبی و ثروت اندوزی مدیران و مسئولین آن از طریق شفافیت و نظارت پذیری و پاسخ گویی مستمر و بی چون وچرای آن نسبت به صاحبان اصلی صندوق یعنی فرهنگیان و افکارعمومی می باشد/ اصل این اختلاس و فساد باید به طورشفاف بازگویی شود تا جناح رقیب که در دولت هشتم و نهم خود پایه گذار سیستماتیک فساد در بنیان و ستون فقرات کشور بود اکنون در قامت یک مدعی پرچم فسادستیزی بلند نکند و به جویای بگیروببند دزدان و اختلاس گران و غارتگران بیت المال نباشد/ فساد و اختلاسی که در صندوق ذخیره از آن سخن رانده می شود عبارت است از مبلغ 8000 میلیارد وام که مبلغ بیشتر و اصلی آن در دولت سابق بین سال های 86 تا 92 به چند نفر از نزدیکان یا اقوام هیئت مدیره صندوق پرداخت شده و به طوردقیق تر مثلا 3500 میلیارد تومان آن فقط به سه نفر داده شده بدون دریافت وثیقه و ضمانت های محکم و دقیق و قانونی به طوری که همین امر باعث معدوم الوصول شدن این وام های کلان شده و خسارت هنگفتی به صندوق ذخیره که حاصل دسترنج پاک و صادقانه هزاران فرهنگی هست شده است/ با این شرایط در یک اشتباه و ندانم کاری و بی مسولیتی یا نوعی بی خردی و نامدیریتی وزیری ضعیف و ناتوان همچون فانی ( که باید بلافاصله پس از عهده دارشدن سمت وزارت باید تمامی آنچه که میراث به جای مانده از دولت قبل را برای افکارعمومی بازگویی و شفاف سازی می کرد که با مماشات و محافظه کاری محیرالعقول بی مثالش این کار را نکرد) مبدل به یک بحران فساد از زنجیره فسادها این بار در نهاد آموزش و پرورش شده و هم باعث بی اعتمادی اهالی فرهنگ به این صندوق گردیده و هم خود و مدیران فعلی آموزش و پرورش و حتی دولت را درمعرض اتهام قرار داده است/تجربه کشورهای توسعه یافته اثبات می کند تا زمانی که رسانه های آزاد و مستقل بر نهادهای قدرت و ثروت نظارت مستمر و دائمی نداشته باشند فساد همچنان بازتولید و تکثیر خواهدشد