گاهي احساس مي شود برخي، « وزارت آموزش و پرورش » را با « بنياد ملي نخبگان » اشتباه گرفته اند/ توجه بيش از حد به سیاست « نخبه گرایي » در آموزش و پرورش، بين عده كمي از دانش آموزان ( به عنوان نخبه ) با عده كثيري از ايشان، « شكاف آموزشي» ايجاد مي كند/ طبق نسبت اين دانش آموزان نسبت به سايرين حداكثر سه درصد است/ اين تفكر سه درصدي به عنوان يك هژموني و تفكر غالب تمامي طرح و برنامه هاي آموزش و پرورش را در سيطره خود گرفته و موجبات تعطيلي آشكار و پنهان آموزش عمومي را فراهم آورد، اعتراف ناگواري است كه در ايران پيوسته تكرار مي شود/ آيا اين رويه نخبه گرايي توانسته است در توسعه آموزش عمومي قرآن آحاد جامعه موفق باشد/ طرح و برنامه هايي كه با رويكرد شناسايي نخبه ها و به روش رقابت هاي قهرماني در كشور برگزار مي شود، آيا خود آسيب زا نيست و باعث كم رنگ شدن اصل آموزش و تربيت نمي شود/ سياست « نخبه گرايي» در ذات خود اغلب اذهان را فريب مي دهد و در مقابل آموزش عمومي و تربيت مي ايستد/ به دوره ابتدايي در ايران به عنوان دوره اي كم ارزش و ابتدايي نگاه مي شود؛ همان طور كه از خارج از آموزش و پرورش هم به اين وزارت خانه به عنوان يك وزارت عيال وار مصرفي پرهزينه نگاه مي شود و نه يك دستگاه مولد پر قدرت/ طرح ملي حفظ قرآن با ثبت نام از سه ميليون و دويست هزار دانش آموز و ميلياردها تومان هزينه، دارالقرآن هاي 600 گانه مناطق و استان ها، طرح ده هزار مدرسه قرآني و ... طرح و برنامه ها و مدارسي هستند كه به غير از موقعيت هاي حساس ( سياسي ) هرگز به چشم و نظر نمي آيند/ اگر شما يك مدير اجرايي در آموزش و پرورش بوديد كدام سياست را دنبال مي كرديد / به نظر شما شما كدام راه كار زير براي جلوگيري از هدر رفت سرمايه هاي مادي و معنوي در نظام تعليم و تربيت كشور ضرورت و اولويت دارد
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .کارگران ، کشاورزان ، توليدکنندگان ، صنعت گران، نيروهاي نظامي و انتظامي ، هنرمندان ، وکلا، رحانيون و طلاب ، پرستاران ، پزشکان ، علماي ديني ،اساتيد دانشگاه ، بازرگانان و تجار ، اصحاب رسانه و نويسندگان ،فرهنگيان فرهيخته که بزرگترين سرمايه زندگي خود ( فرزندانشان ) را با اميد راهي مدرسه مي نمايند و به حق انتظار دارند تا خروجي آموزش و پرورش يعني آينده سازان جمهوري اسلامي ايران شهروندي معتقد تر، مسئول تر،خلاق تر ، موثرتر و ... باشند تا از اهداف سند چشم انداز پيشي بگيريم .
بهترين ايام ˏفرزندانˏ اين مرز و بوم در مدرسه سپري مي شود .به گفته ميثم هاشم خاني ( اينجا )
سالانه 11 ميليارد نفر – ساعت از عمر کودکان و نوجوانان ايراني در مدارس سپري مي شود .بيش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر كشور وجود دارد و هر مدرسه يك انجمن دارد. اگر تعداد اعضاى هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر فرض كنيم و حداقل در يك صد هزار مدرسه اين انجمن ها شكل گيرد ، ۵۰۰ هزار شهروند کشور كه برگزيده ۱۶ ميليون خانواده ايرانى هستند. با چالش هاي آموزش و پرورش از نزديک آشنا هستند و مابقي آحاد جامعه به دليل حضور فرزندانشان در مدارس به ازاي هر فرزند 12 سال ، چالش هاي آموزش و پرورش را با گوشت ، پوست و استخوان خود حس مي کنند .
لازمه توسعه پايدار افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي مي باشد .
همه آحاد ملت حق دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
ساختار آموزش و پرورش در سايه عزم ملي اصلاح مي گردد .
همه آحاد ملت وظيفه دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
اشاره به نقطه نظرات فخرالدين احمدي دانش آشتياني در رابطه ايجاد عزم ملي و نقش آفريني افراد و نهادهاي خارج از آموزش و پرورش در تصميم گيري و تصميم سازي آموزش و پرورش در برنامه پيشنهادي به مجلس :
I. بخش يکم باورها ( انگارها )
• تعالي و توسعه آموزش و پرورش جز در سايه مساعي همه جانبه مردم و حاكميت و تقسيم كار ملي محقق نخواهد شد.
• آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود.
II. بخش دوم- راهبردها :
• مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظيم برنامه هاي مختلف با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي.
• توسعه نظام مند دوره پيش دبستاني با همكاري نهادهاي اجتماعي و مشاركت خانواده ها
III. بخش سوم- برنامه ها:
• طراحي نظام بهره گيري هدف مند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگيان، استادان و بازنشستگان در جهت افزايش كارايي دروني و بيروني و اثر بخشي نظام آموزشي
• جلب مشاركت نهادهاي محلي و منطقه اي در تعيين سياست هاي اجرايي به منظور ارائه خدمات آموزشي
• تقويت مرجعيت و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكاء به ظرفيت هاي درون و بيرون آموزش و پرورش
• استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني سازمان دانش آموزي در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي پرورشي و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات ساير سازمانهاي دولتي و غير دولتي، سمن ها و نهاد هاي فرهنگي در اين زمينه
• تقويت و تعميم برنامه هاي ورزش همگاني در سطح مدارس و هماهنگي با ساير تشكل ها و نهاد هاي اجتماعي براي افزايش بهره وري برنامه هاي ورزشي
• استقرار نظام فراگير مشاوره و راهنمايي اعم از تحصيلي، شغلي، رواني و اجتماعي براي دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربيان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
• بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه.
• طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد
• تغيير جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زير مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به نهادي مشرف بر كل دستگاه تعليم و تربيت
نتيجه گيري :
دانش آشتياني ، يا هر شخص ديگري سکان آموزش و پرورش کشور را به دست گيرد ، تحقق اهداف فوق ، ضرورت اجتناب ناپذير جامعه است که از عهده يک فرد ( يک وزير يا يک وزارتخانه ) بر نمي آيد !
آموزش و پرورش رکن اصلي توسعه پايدار مي باشد؛ لذا همه ي انديشمندان ˏعلم ˏاقتصاد ، جامعه شناسي ، روان شناسي ،علوم آموزشي و تربيتي ، علماي ديني و... از همه جناح هاي سياسي ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... ) وظيفه دارند :
دست در دست يگديگر جهت ايجاد عزم ملي به منظور اصلاح ساختار آموزش و پرورش نقش آفريني کنند .
تاريخ ، هرتأخير و سنگ اندازي يا همدلي و هم افزايي ،افراد يا گروه ها مختلف را ثبت مي کند .
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .
پرسش: آیا آموزگار یا دبیر می تواند از ورود بازرسین اداره به کلاس درس خود جلوگیری کند؟
با سلام خدمت همکاران؛ سوالی را یکی از همکاران مطرح نموده بودند و متعاقب آن پاسخ های متنوعی از سایر همکاران داده شد.
با توجه به سابقه ۵ سال کار اداری خدمت همکاران عزیزم عرض می نمایم که بالاترین مقام آموزش و پرورش در هر منطقه یا ناحیه مدیر یا رئیس آموزش و پرورش آن منطقه/ناحیه است.
بازدید از مدارس و کلاس درس معمولا توسط افراد ذیل صورت می گیرد.
رئیس اداره یا معاونین
کارشناسی حراست
کارشناسی بازرسی
کارشناسی آموزش مقطع مربوطه
کارشناسی پرورشی
کارشناسی بهداشت
کارشناسی گروه های آموزشی
به غیر از مدیر/ رئیس ناحیه که بالاترین مقام است هر کدام از افراد نامبرده که قصد بازدید از کلاس درس را داشته باشند برگه ی ماموریت با امضای بالاترین مقام را دارند و هیچ فردی آموزگار / دبیر اجازه ندارند از حضور بازدید کننده ممانعت نمایند.
بازدید می تواند با اطلاع قبلی و یا سر زده باشد.
اولویت اولم رسیدگی به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان است/ در کنار رسیدگی به تخلفات حتما باید یک ساختار اقتصادی برای صندوق درنظر گرفت که بهرهوری بالاتری داشته باشد و عایدات آن نصیب فرهنگیان شود/ باید ساختار اقتصادی صندوق را بهبود ببخشیم تا بتواند در جهت کمک به فرهنگیان گام های موثرتری بردارد/ وضعیت خود دولت از نظر مالی مطلوب نیست/ معلمان بارها به بنده گفته اند همین که احساس کنند وزیرشان پیگیر مسائل آنهاست برایشان ارزشمند است/ هدف از ایجاد سازمان نظام معلمی تنها احقاق حقوق معلمان نیست بلکه آموزش و پرورش باید به نهادهای مردمی توجه کند/ باید فعالیت ها را با تفویض اختیارات به حوزهها و لایه های پایین تر انجام داد/ ایجاد بحرانها به این نگرش باز می گردد که تعریف ما برای مدرسه صحیح نبوده و مدرسه به جایگاهی برای آموزش تبدیل شده است و به پرورش نپرداخته ایم. البته منظور از پرورش، فعالیت های جاری پرورشی در مدارس نیست و فراتر از آن است/ مدرسه جایگاهی است که دانش آموزان باید مهارتهای زندگی را در آن بیاموزند
گروه اخبار/
هیأت وزیران در جلسه امروز یکشنبه به ریاست حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، با انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک، بابت پرداخت بدهیهای وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، از جمله پاداش پایان خدمت بازنشستگان موافقت کرد.
به گزارش ایسنا، با تصویب دولت همچنین مبلغ هشتاد و هشت میلیارد ریال برای جبران خسارت ناشی از آتشسوزی بخشهای آسیبدیده بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان، در اختیار استانداری بوشهر قرار گرفت.
اختصاص مبلغ ۷۰ میلیارد ریال به سازمان پدافند غیرعامل کشور برای بازسازی و مقاومسازی مرکز امداد مصدومان مدیریت بحران از دیگر مصوبات جلسه امروز هیأت وزیران بود.
هیأت وزیران به منظور تکمیل و اتمام عملیات بازسازی، بهسازی، تجهیز و ایمنسازی هفت اردوگاه زندانیان، با اختصاص مبلغ هشتصد میلیارد ریال به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور موافقت کرد.
انتهای پیام
به همان شکل ایران نیز کارخانه متخصص سازی برای آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته است/ باقی مانده این سیستم آموزشی که داعیه دار تقدم تربیت و تعهد بر علم و تخصص است چیست/ باقی مانده این سیستم آموزشی که داعیه دار تقدم تربیت و تعهد بر علم و تخصص است چیست/ واقعا نخبگان ما 20 برابر شده اند/ سالی صدو پنجاه هزار نفر نخبه از کشور می روند/ کی ما و آنها می فهمیم که راه را اشتباه رفته ایم/ کارخانه متخصص سازی و نخبه سازی برای کشورهایی را داریم که دادمان از آنها به آسمان است ! دست کم در سیاست و سیاست ورزی/ مگر ماموریت آموزش و پرورش چیست/ ندیده ام که هیچ کارشناس محترمی و هیچ نماینده مجلسی و هیچ وزیر آموزش و پرورش در این مطلب چیزی گفته باشد و نوشته باشد...
قاطبه آموزگاران انتظار اقدامات انقلابی برای بهبود شرایط موجود ندارند/ فرهنگیان انتظاردارند به جای وعده برنامه های طول و دراز و ناممکن که بیشتر جنبه تبلیغاتی می تواند داشته باشد و یا حداکثر آرزوها و آرمان های فرد را نشان می دهد، چند راهکار مشخص و کاربردی و عملی که در حیطه اختیارات و توان وزیر می باشد انجام گیرد که این به ثواب نزدیک تر هست/ برای سال جاری جهت ارزیابی امتیاز فرم فرهنگیان جهت برخورداری از طرح رتبه بندی (با فرض صحت و قطعیت این بخشنامه) میزان حداقل امتیاز را 105 از 120 اعلام کرده اند/ این فرم در صورت عملیاتی شدن ( گفته می شود که به سال قبل هم تسری می یابد ) درصورت صحت از حقوق همه همکاران کسر شود و این با هیچ معیاری همخوانی ندارد/ چرا همکار شاغلی که اینک از این طرح استفاده می کند به محض بازنشستگی از مزایای طرح رتبه بندی محروم می شود/ .صندوقی که همه تصمیمات آن پشت درهای بسته و بدون هیچ نظارت یا پاسخ گویی طی سال ها فعالیت مبدل به یک رانت چرب و شیرین برای عده ای شده است و نابه سامانی اوضاع آن در دولت سابق و بی تفاوتی و محافظه کاری مدیران آن در دولت جدید مانع از شفاف سازی در این صندوق اقتصادی بزرگ شد/ سر و سامان دادن به تالیف کتب درسی و خروج آن از سایه سنگین تصمیمات سیاسی و ایدئولوژیک (با روایت جناحی و متصلب و ایستا) که با انتخاب معاونین جدید تا حدودی امکان پذیر هست ( اگرچه به طور کامل تقریبا غیرممکن هست)/ سامان دادن به وضعیت آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان که بسیار دردناک و حزن انگیزشده است.اغلب این آزمون های ضمن خدمت هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی یا تخصصی یا نیاز کاری ومعلمی همکاران ندارند/ از وزیر جدید انتظار می رود همکاران و معاونین و مشاورین خود را از شخصیت های مومن به برنامه های خود برگزیند/ .معیشت نه همه مشکل فرهنگ اما بخشی مهم و موثر در نظام تعلیم و تربیت هست/ رایزنی و گفت و گو با فرهنگیان را زینتی و تزیئنی تلقی نکنیم و با مشارکت معلمان و مدیران تصمیم گیرستادی به هم افزایی و توان کارشناسی تصمیمات بیفزاییم