صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

چرا هموطنان عزیز ما نسبت به میراث فرهنگی خود عملاً بی تفاوت هستند/ علاقه و عشق در اثر شناخت ایجاد می شود/ در این شرایط آموزش و پرورش وظیفه اصلی دادن شناخت از زادگاه و فرهنگ را به عهده دارد که در عمل پس از مواجه با دیوان سالاری دست و پاگیر ناکارآمد می شود/ مسئولین محترم میراث فرهنگی، مدیران ارشد آموزش و پرورش، گروه های درسی تاریخ، معلمان دلسوز و علاقه مند به تاریخ، عاشقان ایران زمین و میراث کهنش در مقابل این غول دیوان سالاری (بوروکراسی) که ظاهراً به قصد تسهیل امور اداری ایجاد شده و در عمل تبدیل به ترمز رشد اجتماعی شده من تسلیم شدم...

منتشرشده در دانش آموز
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

بیگاری یا خدمتگزاری مدرسه

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی
 نتيجه اينكه بايد دوراندیشانه و هوشمندانه در مرز پرهيز از اتلاف «فرصت ها» و «شتاب زدگي» حركت كرد/ آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود/ معلم تعيين كننده حد كيفيت و تعالي در آموزش و پرورش است/ حضور دانش آموزان در مدرسه به عنوان يك تجربه لذت بخش شرط تحقق يادگيري ماندگار است/ اقتصاد آموزش و پرورش نيازمند نظريه پردازي و تدوين مدل هاي جديد و كارآمد علمي است/ تربيت و بهسازي سرمايه انساني با محوريت دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيد رجائي و استفاده از ساير دانشگاه ها و نهادهاي ذيصلاح به عنوان مكمل/ ايجاد همسويي و هم افزايي تعليم و تربيت غير رسمي با آموزش و پرورش به ويژه در جهت توسعه فرهنگي و مقابله با آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي/ تقويت انگيزه هاي حرفه اي معلمان و مديران با تاكيد بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعی، توانمند سازی و ارتقاء وضعيت معيشتي آنان و تلاش براي رفع تبعيض در نظام پرداخت هاي دولتي/ استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش با تشكيل شورايي از صاحب نظران آموزش و پرورش به منظور بررسي محتوايي " سند تحول بنيادين آموزش و پرورش " و "سند برنامه درسي ملي " و ارزيابي اقدامات انجام شده/ اصلاح نظام پرداخت بر اساس شايستگي ها و صلاحيت هاي حرفه اي معلمان و مديران متناسب با ويژگي هاي شغلي ايشان/ طراحي و اجراي نظام معيشتي و رفاهي ويژه فرهنگيان جهت تامين امنيت و منزلت شغلي آنان/ كاستن از حجم و تعدد دروس براي ارتقاي كيفيت يادگيري با اتخاذ رويكرد در هم تنيده (تلفيقي) در طراحي برنامه هاي درسي/ اجراي كامل مصوبات قانون مدارس غير دولتي با تاكيد بر ايجاد صندوق حمايت از مؤسسان مدارس غير دولتي/ بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه / سامان بخشيدن به وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه و بنگاه هاي وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارايي هاي فرهنگيان، مشاركت ايشان در نظارت بر عملكردها و بهره گيري از نخبگان اقتصادي در افزايش بازدهي اين واحدها/ جذب منابع مالي مورد نياز براي پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و ساير معوقات فرهنگيان در سال جاري و ارائه گزارش كامل آن به دولت و مجلس شوراي اسلامي/ تدوين و ارائه لايحه رتبه بندي معلمان به مجلس شوراي اسلامي ايران/ بررسي و ارائه راهكارهاي ايجاد ظرفيت هاي قانوني به منظور افزايش حقوق و مزاياي فرهنگيان/ رفع ابهام از برنامه هدايت تحصيلي در سال اول دوره دوم متوسطه و حل مشكلات و نارسايي هاي ناشي از اجراي آن در سال جاري...

برنامه پیشنهادی فخر الدين احمدي دانش آشتياني گزينه تصدي وزارت آموزش و پرورش
 
گروه اخبار/
مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش برنامه پيشنهادي دكتر فخر الدين احمدي دانش آشتياني گزينه تصدي وزارت آموزش و پرورش را براي اطلاع عموم منتشر كرد.
 

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، متن كامل برنامه ارائه شده به مجلس شوراي اسلامي از طرف دكتر فخرالدين احمدي دانش آشتياني به شرح زير است:

"  بسم الله الرحمن الرحيم "

  پيشگفتار:

هدايت دستگاه عظيم و پيچيده «آموزش وپرورش» كه داراي كاركرد زيربنايي در تمهيد پيش نيازهاي توسعه كشور، تقويت اقتدار و امنيت ملي، تولید سرمایه فرهنگی و ارتقاء سرمايه اجتماعي است، مستلزم ابتناء بر برنامه هاي راهبردي و بلند مدت در برنامه ريزي و بهره مندي از روش هاي علمي و توانايي هاي پژوهشي گسترده در اجراست تا بدين ترتيب امكان هم افزايي و ارتقاء كارايي و اثر بخشي اين نهاد ارزشمند فراهم آيد.

خوشبختانه به يمن تلاش هايي كه در طول ساليان گذشته به عمل آمده است، اسناد راهبردي متعددي تدوين شده و به تصويب مراجع مختلف رسيده است كه به پشتوانه آنها مي توان برنامه هاي ميان مدت و كوتاه مدت همسو با سياست هاي كلان توسعه و چشم انداز هاي پيش بيني شده را طراحی کرد و به اجرا گذارد.

 از سوي ديگر در دستگاهي كه ويژگي بارز آن ديربازدهی نتایج سیاست ها و برنامه هاست ، بايد در عين قدر دانستن فرصت ها و استفاده صحيح از آنها، به گونه اي حركت كرد كه در سايه اقدامات مشخص و دستاورد هاي مشهود، سرمايه اعتماد مردم و فرهنگيان نسبت به كفايت و لياقت مديريت دستگاه خدشه دار نشود ، زيرا دلبستگي و تاكيد بيش از حد بر دستاوردهاي ملموس و آنی در صورت شتاب زدگي در اجراي برنامه ها و انصراف از طي فرآيند هاي عقلاني تصميم سازي، تصميم گيري و اجرا مي تواند علاوه بر زير سوال بردن برنامه هاي تدوين شده، به نتايجي تهديدآميز و خسارت بار منجر گردد. همچنان كه در گذشته و به خصوص در اجراي مواردي از سند تحول بنيادين چنين شده است. نتيجه اينكه بايد دوراندیشانه و هوشمندانه در مرز پرهيز از اتلاف «فرصت ها» و «شتابزدگي» حركت كرد.

بر اساس اين رويكرد، برنامه تقديمي اينجانب به مجلس شوراي اسلامي، اولا مبتني بر مجموعه اسناد بالادستي مصوب در زمينه تعليم و تربيت و به ويژه سياست هاي كلي ابلاغي مقام معظم رهبري، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و نقشه جامع علمي كشور است،ثانياً اين برنامه برباورها (انگاره هاي) اینجانب نسبت به تعليم و تربيت استوار است كه در سطور ذيل به آنها اشاره خواهد شد و ثالثاً برنامه پيشنهادي مي تواند به عنوان برنامه تعالي و توسعه نظام تعليم و تربيت در افق 1404 (سال پاياني اجراي سند چشم انداز) محسوب گردد در عين اينكه در مقاطع زماني 1400 (سال پاياني اجراي برنامه ششم ) و 1396 (سال پاياني خدمت دولت يازدهم ) خروجي هايي متناسب با بازه زماني طي شده خواهد داشت.

بديهي است كه در صورت توفيق كسب راي اعتماد نمايندگان محترم ملت، بی درنگ اقدامات خود را براي ساماندهي امور جاري و موضوعاتي از قبيل نيروي انساني، برنامه هاي آموزشي و درسي، مشكلات و معضلات مالي و نظائر آنها آغاز و تلاش خواهم كرد كه فرهنگيان گرانقدر و اولياء ارجمند دانش آموزان با كمترين دغدغه كار تعليم وتعلم فرزندان ميهن عزيزمان را دنبال كنند.

اميد است با ياري حق تعالي و به مدد حضور نيروهاي فهيم و فكور آموزش و پرورش و حمايت هاي آينده انديشانه و همه جانبه مجموعه عوامل سهيم و موثر مانند مجلس شوراي اسلامي و ساير نهاد هاي سياست گذاري و دستگاه هاي اجرايي ذيربط و تشكل هاي مدني و خانواده ها، و نيز نخبگان دانشگاهي و حوزوي و كارشناسان تعليم و تربيت و اصحاب رسانه ها، اجراي اين برنامه با توفيق قرين باشد و به حول و قوه الهي در پرتو سياست ها، برنامه ها و روش هاي نوين تعليم و تربيت، نسل آينده ساز كشور به گونه اي پرورش يابد كه با شكوفايي همه جانبه استعدادهايش، بتواند به عنوان شهروندي كارآمد در مدار ايمان، عقلانيت و خلاقيت، حيات طيبه را در همه ابعاد وجود خويش تجربه كند. (بمنه و كرمه)

 

بخش یکم- باورها (انگاره ها)

1- آموزش و پرورش مهمترين منبع مولد سرمايه فرهنگی و ارتقاء سرمایه اجتماعي و زمينه ساز توسعه همه جانبه و پايدار است.

2- تعالي و توسعه آموزش و پرورش جز در سايه مساعي همه جانبه مردم و حاكميت و تقسيم كار ملي محقق نخواهد شد.

3- شان اصلي حاكميت در آموزش و پرورش، سياست گذاري، برنامه ريزي و نظارت بر كيفيت ارائه خدمات، آموزشي و پرورشي به مردم است.

4- آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود.

5- معلم تعيين كننده حد كيفيت و تعالي در آموزش و پرورش است و بايد از شايستگي هاي اخلاقي و حرفه اي لازم برخوردار باشد.

6- تامين انگیزه مندی و شرایط مناسب و رضايت شغلي معلمان مهم ترين شاخص های موفقيت و پيشرفت آموزش و پرورش است.

7- آموزش و پرورش در تعيين رفتار هاي فردي و تربیت شهروندی دانش آموزان نقش اساسي دارد.

8-تجربه يادگيري در هر زمينه اي اساساً بايد بار تربيتي داشته باشد تا رخدادي در فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان به شمار آید.

9- آموزش و پرورش بايد براي شناخت و شکوفایی هرچه علمی تر استعداد هاي ويژه دانش آموزان برنامه ريزي كند.

10- حضور دانش آموزان در مدرسه به عنوان يك تجربه لذت بخش شرط تحقق يادگيري ماندگار است.

11- آموزش و پرورش نيازمند اصلاح برنامه ها و نوسازي فرآيندها بر مبناي آموزه هاي اسلامي و دستاوردهاي علمي و فناورانه است.

12- اقتصاد آموزش و پرورش نيازمند نظريه پردازي و تدوين مدل هاي جديد و كارآمد علمي است.

 

  بخش دوم- راهبردها:

1- تمركز بر اجراي مضامين سند تحول بنيادين آموزش و پرورش با توجه به زير نظام ها و مبتني بر سه برنامه جامع دوره ابتدايي، دوره متوسطه (اول و دوم) و آموزشهاي فني و حرفه اي و مهارت آموزي.

2- توجه متوازن به ساحت هاي شش گانه تربيت (ذكر شده در سند تحول بنيادين) در مجموعه برنامه ها و اقدامات مورد نظر.

3- تربيت و بهسازي سرمايه انساني با محوريت دانشگاه هاي فرهنگيان و شهيد رجائي و استفاده از ساير دانشگاه ها و نهادهاي ذيصلاح به عنوان مكمل.

4- مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظيم برنامه هاي مختلف با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي.

5- چابك سازي تشكيلات و اصلاح فرآيندها و توسعه همزمان اختيارات و مسئوليت هاي مديران صف و مدیران مدارس.

6- توسعه عدالت آموزشي و ايجاد فرصت هاي برابر با تاكيد بر مناطق روستايي و كمتر توسعه يافته.

7- ايجاد همسويي و هم افزايي تعليم و تربيت غير رسمي با آموزش و پرورش به ويژه در جهت توسعه فرهنگي و مقابله با آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي.

8- مديريت و سياست گذاري در همه سطوح بر اساس يافته هاي پژوهشي.

9- ايجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش با بهره گيري بهينه از قابليت ها و منابع ملي در جهت توسعه كمي و كيفي تعليم و تربيت.

10-  تقويت انگيزه هاي حرفه اي معلمان و مديران با تاكيد بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعی، توانمند سازی و ارتقاء وضعيت معيشتي آنان و تلاش براي رفع تبعيض در نظام پرداخت هاي دولتي.

11- پاسداشت سرمایه های نمادین و بزرگداشت مفاخر تعليم و تربيت كشور و تکریم بازنشستگان و تلاش براي ارتقاء منزلت و معيشت ايشان به عنوان پيشكسوتان تعليم و تربيت.

12-رصد تحولات و مطالبات جهاني در باب تعليم و تربيت و تطبيق برنامه ها و نيازهاي زيستن در عصر اطلاعات و ارتباطات در چارچوب استلزامات تعليم وتربيت اسلامي.

13- بالا بردن سطح دانش، مهارت و رفتار دانش آموزان نسبت به پدیده های زیست محیطی و مسائل توسعه پایدار

14- توسعه تعاملات و مبادلات بين المللي به ويژه با جهان اسلام.

15- توسعه نظام مند دوره پيش دبستاني با همكاري نهادهاي اجتماعي و مشاركت خانواده ها.

 

بخش سوم- برنامه ها:

اول- سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

1-1- استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش با تشكيل شورايي از صاحب نظران آموزش و پرورش به منظور بررسي محتوايي " سند تحول بنيادين آموزش و پرورش " و "سند برنامه درسي ملي " و ارزيابي اقدامات انجام شده.

دوم- مديريت و رهبري آموزشي

2-1- باز مهندسي نظام مديريت آموزش و پرورش با رويكرد شايسته سالاري و تمركز زدايي

2-2- تاكيد بر تقويت آموزش كيفي و اثر بخش مديران مدارس به عنوان موثرترين حلقه نيروي انساني در فرآيند تعليم و تربيت با رويكرد مساله محور براي ارتقاء سطح دانش حرفه اي، بينش و مهارت هاي آموزشي و تربيتي آنان جهت ايفاي نقش رهبري آموزشي و تربيتي

2-3- طراحي نظام بهره گيري هدفمند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگيان، استادان و بازنشستگان در جهت افزايش كارايي دروني و بيروني و اثر بخشي نظام آموزشي

2-4- واگذاري تدريجي اختيارات متناسب با ظرفيت ها و مقتضيات به مدارس به عنوان اصلي ترين كانون تعليم و تربيت و ارتقاء جايگاه و نقش آن در توسعه جامعه محلي

2-5- طراحي نظام واگذاري اختيارات اداري و اجرايي در راستاي كاهش تمركز با تاكيد بر تقويت نقش شوراي آموزش و پرورش استان ها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضيات آموزشي و افزايش كارآمدي شوراهاي درون مدرسه (شوراي معلمان، شوراي دانش آموزي)

2-6- جلب مشاركت نهادهاي محلي و منطقه اي در تعيين سياست هاي اجرايي به منظور ارائه  خدمات آموزشي

2-7- تقويت فرهنگ خودباوري و مسئوليت پذيري در استان و منطقه متناسب با ويژگي هاي سازمان يادگيرنده

 

سوم- اصلاح و تقويت منابع انساني

3-1- فراهم آوردن زمينه دسترسي معلمان به تجارب خلاق و سازنده در ايران و جهان با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی

3-2- اصلاح نظام پرداخت بر اساس شايستگي ها و صلاحيت هاي حرفه اي معلمان و مديران متناسب با ويژگي هاي شغلي ايشان

3-3- طراحي و اجراي نظام معيشتي و رفاهي ويژه فرهنگيان جهت تامين امنيت و منزلت شغلي آنان

3-4- ساماندهي و به كارگيري بهينه منابع انساني با هدف افزايش اثربخشي نظام تعليم و تربيت

3-5- ارتقاي دانش و مهارت حرفه اي معلمان از طریق اقدام پژوهشی و دوره های کوتاه مدت

3-6- تقويت مرجعيت و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكاء به ظرفيت هاي درون و بيرون آموزش و پرورش

 

چهارم- منابع مالي

4-1- افزايش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومي كشور و مديريت بهينه بر مصرف منابع از طریق افزایش بهره وری

4-2- کسب منابع جدید از طریق ایجاد فرصت ها و ظرفیت های متنوع

4-3- افزايش سهم بخش غير دولتي در منابع آموزش و پرورش با گسترش و تقويت شوراهاي استان و مناطق و توسعه و تقويت مدارس غير دولتي

4-4- طراحي سازوكارهاي فرهنگي و حقوقي استفاده از معافيت هاي مالياتي، عوارض خاص آموزش و پرورش، موقوفات و نظائر آن

4-5- ارتقاء مستمر سطح مشاركت خيرين مدرسه ساز و بسط فرهنگ نيكوكاري و تعاون در سایر مولفه های تعلیم و تربیت با الهام از آموزه هاي ديني براي بهبود كيفيت تعليم و تربيت

 

پنجم- برنامه درسي

5-1- تعميق و اعتلاي تربيت ديني و اخلاقي دانش آموزان با تاكيد برانس با قرآن و مکتب اهل بیت با رويكرد فطري جهت پرورش حس مذهبي و تعالي هويت ديني و مقابله با آسيب ها و آفت هاي تربيتي و اخلاقي با همكاري حوزه هاي علميه و مراكز ديني

5-2- واگذاري اختيارات برنامه ريزي درسي به استان ها به تناسب ظرفيت ها و توانايي ها و ايجاد شبكه مديريت دانش به منظور تسهيل تبادل تجربيات و حمايت از نوآوري ها در سطح استان، منطقه و مدرسه

5-3- توسعه مشاركت نخبگان، صاحب نظران در انجام امور مربوط به توليد، چاپ و توزيع مواد و منابع آموزشي درچارچوب سياست هاي آموزش و پرورش با تاكيد بر سياست توليد بسته هاي آموزشي و سياست چند تاليفي كتاب هاي درسي

5-4- كاستن از حجم و تعدد دروس براي ارتقاي كيفيت يادگيري با اتخاذ رويكرد در هم تنيده (تلفيقي) در طراحي برنامه هاي درسي

5-6- ايجاد انعطاف در برنامه هاي درسي از طريق اجراي الگوي برنامه درسي سه وجهي الزامي (تجويزي)، انتخابي (نيمه تجويزي)، اختياري (غير تجويزي) وفق مباني نظري سند تحول در اين زمينه

5-7- تدوين طرح تاسيس " سازمان ملي سنجش آموزش " مبتني بر ضرورت پايش دقيق و نظام مند مولفه های کلیدی تعلیم و تربیت در مدرسه و تصويب آن توسط مراجع ذيصلاح

5-8- ارتقاي جايگاه و كيفيت عملكرد دانش آموختگان علوم انساني در نظام آموزشي با ايجاد جاذبه هاي لازم و افزايش انگيزه در جهت جذب دانش آموزان مستعد و سرمايه گذاري براي بهبود كيفيت آموزش در شاخه علوم انساني

 

ششم- فعاليت هاي پرورشي، فرهنگي و تربيت بدني

  6-1- بازبيني و باز تعريف ساختار، محتوا و فعاليت هاي پرورشي و تشكيلات مرتبط با آن و ارزيابي اجراي قانون احياء معاونت پرورشي با رويكرد تعليم و تربيت اسلامي به منظور توسعه و تقويت كاركرد پرورشي نظام آموزش و پرورش در ساحت هاي شش گانه تعليم و تربيت

6-2- استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني سازمان دانش آموزي در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي پرورشي و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات ساير سازمانهاي دولتي و غير دولتي، سمن ها و نهاد هاي فرهنگي در اين زمينه

6-3- توسعه و تقويت فعاليت هاي تشكلهاي دانش آموزي (بسيج دانش آموزي، اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان، پيشتازان و فرزانگان، شوراها و مجلس دانش آموزي، ...) به منظور رشد هويت ديني، ملي و اجتماعي دانش آموزان و كسب شایستگی ها و مهارت های شهروندي

6-4- تقويت و تعميم برنامه هاي ورزش همگاني در سطح مدارس و هماهنگي با ساير تشكلها و نهاد هاي اجتماعي براي افزايش بهره وري برنامه هاي ورزشي

6-5- مشاركت در عرصه ورزش قهرماني كشور در رده سني زير 18 سال

6-6- استقرار نظام فراگير مشاوره و راهنمايي اعم از تحصيلي، شغلي، رواني و اجتماعي براي دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربيان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد

6-7- كمك به افزايش مهارت هاي هنري و خلاقيت فكري دانش آموزان با استفاده از ظرفيت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و برنامه هاي فرهنگي و هنري مدارس

 

هفتم- تربيت فني و حرفه اي

7-1- تاكيد بر يادگيري مهارت هاي فناوری و كارآفريني در آموزش عمومي متناسب با آمايش منطقه اي و توانايي ها و نيازهاي سني دانش آموزان وپايه هاي تحصيلي مختلف جهت توسعه شايستگي حرفه اي و اقتصادي دانش آموزان

7-2- طراحي نظام جذب، نگهداشت و ارتقاء هنرآموزان و نيروي انساني مورد نياز در اين زمينه با توجه به ويژگي هاي اين آموزش ها

7-3- مشاركت در طراحي و تدوين برنامه كلان توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي با توجه به سياست هاي كلي اشتغال

7-4- ايجاد تنوع در منابع مالي و استفاده بهينه از ظرفيت و امكانات بخش دولتي و غير دولتي براي توسعه آموزش هاي فني و حرفه اي و افزايش كيفيت آنها

7-5- افزايش كارايي بيروني و اثر بخشي آموزش هاي فني و حرفه اي براي پاسخگويي به نياز بازار كار و اشتغال مولد

 

هشتم- مشاركت هاي مردمي

8-1- اجراي كامل مصوبات قانون مدارس غير دولتي با تاكيد بر ايجاد صندوق حمايت از مؤسسان مدارس غير دولتي

8-2- بازنگري قوانين و مقررات مربوط به مدارس غير دولتي با رويكرد پشتيباني از مؤسسان و سرمايه گذاران مدارس و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات بخش عمومي و تعاوني ها در توسعه مدارس غير دولتي

8-3- بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه.

 

نهم- گروه هاي آموزشي خاص

9-1- توسعه فرصت هاي دسترسي به آموزش هاي با كيفيت مطلوب به منظور توانمندسازي متربيان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرها، عشاير كوچ رو و مناطق دو زبانه

9-2- توسعه فرصت هاي دسترسي به آموزش هاي با كيفيت مطلوب براي دانش آموزان داراي نيازهاي ويژه (استعدادهاي درخشان و استثنائي) از طريق بازنگري عملكرد آموزش و پرورش در اين عرصه

 

دهم- نهادهاي صنفي و مدني

10-1- گسترش ارتباط و تعامل با تشكل هاي صنفي فرهنگيان و نهادهاي مدني و انجمن هاي علمي فرهنگيان و تقويت نقش و جايگاه آنها در فرآيند تصميم سازي و انتقال مطالبات، انتظارات و ايده هاي فرهنگيان به مديريت آموزش و پرورش

10-2- تدوين طرح تشكيل سازمان نظام معلمي براي ارتقاي منزلت حرفه اي فرهنگيان و واگذاري بخشي از مسئوليت هاي غير حاكميتي آموزش و پرورش به آن  

 

يازدهم- فضاي آموزشي

11-1- طراحي و ساخت فضاهاي آموزشي متناسب با مقتضيات و الزامات برنامه درسي، تحولات بافت جمعيتي، اصول شهرسازي و معماري و شرايط اقليمي با تاكيد بر استفاده از فناوري نوين ساخت و تجهيز فضاهاي آموزشي با رعايت الگوي معماري اسلامي – ايراني

11-2- ایمن سازی فضاهای آموزشی

 

دوازدهم: فناوري اطلاعات

12-1- بازنگري در اقدامات انجام شده در زمينه بهره برداري از فناوري هاي نوين آموزشي و ساماندهي آنها در جهت افزايش  اثربخشي فرآيند ياددهي - یادگیری

12-2- طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد

 

سيزدهم: ساير اقدامات

13-1- تدوين طرح جامع توسعه روابط و همكاري هاي بين الملل آموزش و پرورش وپيش بيني ساختار تشكيلاتي متناسب با آن

13-2- استقرار نظام خلاقيت و نوآوري در آموزش و پرورش و حمايت مادي و معنوي از مديران، معلمان و دانش آموزان خلاق و نوآور

13-3- اصلاح ساختار و برنامه هاي نهضت سواد آموزي به منظور كاهش نارسايي هاي فعلي و دستيابي به هدف كلي محو بي سوادي

13-4- ساماندهي مدارس خارج از كشور در جهت افزايش جاذبه و ارتقاء سطح كارايي و اثربخشي اين مدارس

13-5- تغيير جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زير مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به نهادي مشرف بر كل دستگاه تعليم و تربيت

 

بخش چهارم- فرازهاي مهم اقدامات و برنامه ها تا پايان دولت يازدهم

1- همكاري با مجلس در خصوص احكام مرتبط با آموزش و پرورش در برنامه ششم به منظور حصول اطمينان از لحاظ شدن جايگاه كليدي و زيربنايي تعليم و تربيت در برنامه.

2- سامان بخشيدن به وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه و بنگاه هاي وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارايي هاي فرهنگيان، مشاركت ايشان در نظارت بر عملكردها و بهره گيري از نخبگان اقتصادي در افزايش بازدهي اين واحدها.

3- جذب منابع مالي مورد نياز براي پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و ساير معوقات فرهنگيان در سال جاري و ارائه گزارش كامل آن به دولت و مجلس شوراي اسلامي.

4- تدوين و تصويب برنامه آموزش و پرورش 2030 جمهوري اسلامي ايران بر اساس تعهد بين المللي كشور.

5- تدوين و تصويب زير نظام ها و برنامه جامع سه گانه ( ابتدايي، متوسطه(اول و دوم)، فني و حرفه اي و مهارتي ) و بازبيني نقشه راه سند تحول بنيادين بر آن اساس.

6- تدوين و ارائه لايحه رتبه بندي معلمان به مجلس شوراي اسلامي ايران.

7- تقويت ساختار پژوهشي آموزش و پرورش و رفع موانع اثربخشي آن.

8- بازبيني رويه هاي مديريتي در نظام آموزش و پرورش و اصلاح آنها بر اساس معيارها و شاخص هاي اسلامي و علمي مديريتي

9- طراحي سازوكارهاي تخصصي براي بازبيني سند تحول بنيادين آموزش و پرورش بر اساس استلزامات بخش سوم فصل هشتم آن.

10- بررسي و ارائه راهكارهاي ايجاد ظرفيت هاي قانوني به منظور افزايش حقوق و مزاياي فرهنگيان.

11- رفع ابهام از برنامه هدايت تحصيلي در سال اول دوره دوم متوسطه و حل مشكلات و نارسايي هاي ناشي از اجراي آن در سال جاري.

12- پيگيري افزايش سرانه هاي پرداختي به مدارس و تامين منابع براي پرداخت آنها در سال جاري.

برنامه فاني براي آموزش و پرورش چه بود/ نقاط ضعف و قوت هاي وي چه بود/ رسانه ها به ويژه رسانه ملي به عنوان رکن چهارم دموکراسي در موفقيت و ناکامي هاي آن برنامه  چه نقشي داشتند/ نهادهاي مدني جامعه به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، براي ايجاد عزم ملي جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش چه برنامه هاي داشته اند/ مقاومت ساختار متصلب ، عريض و طويل ، ديوان سالار آموزش و پرورش و مديران غير کارآمد چه تأثيري در عدم اجراي برنامه ها داشته است/ معلمان به ويژه نهادهاي مدني معلمان چه نقشي در اجراي اين برنامه ها داشته اند؟ ابتکارات و پيشنهادات آنان چه بوده است/وزراي آموزش و پرورش ( با برنامه هاي تقديم شده به مجلس )  يکي پس از ديگري مي آيند و مي روند ولي دريغ از نقش آفريني در فرآيندهاي تصميم سازي و تصميم گيري/ تا نهادهاي مدني جامعه به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين نسبت به اصلاح برنامه ها ، اجراي صحيح برنامه ها ، رفع چالش ها و ... آموزش و پرورش ورود موثر نداشته باشند به هيچ وزير و هيچ برنامه اي نمي توان اميد بست

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

دلایل نپذیرفتن وزارت آموزش و پرورش توسط دکتر نجفی

محمدعلی نجفی علت عدم پذیرش مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بیان کرد.

محمدعلی نجفی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در خصوص علت تجدیدنظر در تصمیم خویش برای پذیرش وزارت آموزش و پرورش و معرفی وی به مجلس از سوی رئیس جمهوری، اظهار کرد: بنده آقای دانش آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می دانم.

وی افزود: احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می تواند موفق تر باشد و من به ایشان کمک می کنم.

در حالی که قرار بود در کنار آقایان صالحی امیری و سلطانی فر، محمدعلی نجفی نیز به عنوان یکی از سه وزیر پیشنهادی از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شود، نجفی در ساعات پایانی از پذیرش این مسئولیت خودداری کرد و رئیس جمهوری فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.

پایان پیام/

مطالبات فرهنگیان و معلمان و آموزش و پرورش  پس از حضورهای پیاپی وزیر در جلسات توضیح و استیضاح و دریافت بیشترین کارت های زرد بالاخره لابی گری هم نتوانست ایشان را نجات دهد و شاهد استعفای ایشان به دست خودش بودیم ، حال این استعفا را به فال نیک می گیریم و به جای سکوت نگاهی به خواست و مطالبات اغلب فرهنگیان دست به قلم در دو بخش منزلتی و معیشتی داریم.


در بخش خواسته های منزلتی مهمترین عناوین عبارتند از:
* تغییر موضع مسئولان از جایگاه شعار دادن به اقدام و عمل برای آموزش و پرورش.
* تغییر نگاه مصرفی برخی از مسئولان ارشد مملکتی در مورد آموزش و پرورش.
* تغییر قوانینی که تمام اختیارات آموزشی و پرورشی کل سیستم را موکول به تصمیم یک شخص ( وزیر) کرده.
* بررسی و اعمال نظر واقعی نظرات فرهنگیان صاحب نظر در امور آموزشی و پرورشی.
* نگاه تخصصی تربیتی و آموزشی به شغل معلمی همچون سایر مشاغل کشور و جلوگیری از به کارگیری سربازان به عنوان معلم متخصص و متعهد.
* عدم منفعل بودن وزیر و استفاده از یک نیروی جوان تر و شجاع تر به عنوان وزیر آموزش و پرورش.
* مصوب کردن بندی قانونی در مجلس برای حمایت از معلمان و مدیران در محیط آموزشی و اداری.
* تعیین تکلیف تمام نیروهای پاره وقت ، حق التدریس و پیش دبستانی موجود در کل مجموعه قبل از اجرای هر گونه آزمون استخدامی.
* تعریف شاخص های مفید و کاربردی و واقعی بر ارزشیابی عملکرد معلمان و مدیران کشور.
* ارزش گذاری واقعی به جایگاه دانش آموزان به عنوان آینده سازان این مملکت.
* پرهیز از اداره آماری به جای بیان معضلات تربیتی و تحصیلی موجود در مجموعه.
* اختصاص بندهای قانونی برای کسب درآمد برای آموزش و پرورش علاوه بر بودجه مصوب دولتی.
* موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان بدون هیچ ممنوعیتی.
* نگاه مجدد به سیستم آموزشی و تربیت هدف مند و تخصصی دانش آموزان به جای آموزش یکسان و ناکارآمد فعلی.
* بازگشت به کیفی گرایی در نتایج کل مجموعه به جای کمی گرایی به خصوص در بحث ارزش گذاری علمی دانش آموزان.
* پایان دادن به شوهای تبلیغاتی وزرای آموزش و پرورش و زیر مجموعه ایشان حول مسائل مادی معلمان در رسانه های جمعی به خصوص در صدا و سیما.
* پرهیز از دادن هر گونه وعده به خصوص در صورتی که خود مسئول مربوطه بر اجرای شدن آن یقین کامل ندارد.
* درک و قبول این واقعیت که در کل دنیا استاندارد مشخصی برای تعریف یک مدرسه و کلاس درس استاندارد وجود دارد.
* تعریف و تصویب یک بند قانونی در مورد حداکثر تعداد مجاز دانش آموز در برابر یک معلم در یک کلاس درس.(که این نرم در تمام دنیا اغلب زیر 20 دانش آموز به نسبت یک معلم است.)
* پایان دادن واقعی و عملی به جایگزینی مدارس کپری و فرسوده که با جان فرزندان این آب خاک بازی می کنند.
* باز تعریف قسمتی در کل مجموعه که پاسخگوی واقعی نظرات و شکایات فرهنگیان باشد نه اهرم فشار و ارعاب آنان.
* ناکارآمدی سیستم کنونی نقل و انتقال فرهنگیان بازبینی و شفافیت در مورد آن.

در بخش خواسته های معیشتی مهمترین عناوین عبارتند از:
* اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق.
* اجرای رتبه بندی بعد از اعمال نظام هماهنگ پرداخت حقوق.
* عدم رضایت همگانی معلمان از وضع موجود رتبه بندی و ابتر ماندن آن.
* دریافت حقوق و پاداش بازنشستگی هم سطح میانگین اغلب کارمندان دولت برای فرهنگیان بازنشسته.
* برخورداری و ارائه خدمات یکسان رفاهی و تعاونی همچون سایر کارمندان دولت به فرهنگیان.
* اعمال دو عنصر مهم، میزان سابقه کاری و سطح مدرک تحصیلی در دریافتی معلمان.
* ساماندهی وضعیت نابه سامان بیمه تکمیلی ( طلایی سابق) فرهنگیان و تحت پوشش قرار دادن موارد استاندارد مطابق با سایر سازمان های دولتی.
* در نظر داشتن این مهم که دریافتی یک فرهنگی شامل هیچ گونه مزایایی نیست و مقایسه درست حقوق معلمان با حقوق + مزایای سایر کارمندان.
* اختصاص سرانه واقعی به دانش آموزان طی یک سال تحصیلی.(طبق آخرین گفتار وزیر سرانه هر دانش آموز محروم 1200 تومان طی یکسال بود.)
* ارائه خدمات رفاهی مناسب و در شان فرهنگیان در خانه های معلم و مراکز رفاهی و خدماتی .
* تغییر سیستم مدیریت خانه های معلم و نظارت آنلاین و شفاف بر مدیریت آنها به خصوص در بحث ارائه خدمات به فرهنگیان به جای اجاره دادن غیر مجاز این اماکن به غیر.

درپایان از اساتیدی که می توانند بر این موارد نظراتی بیفزایند استدعا دارم لطف کرده و مطلب بالا را تصحیح و تکمیل بفرمایند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

چندی پیش خبری با عنوان " تنبیه یک دانش آموز دوره ابتدایی با شیلنگ توسط مدیر مدرسه منجر به بیهوشی وی شد! " منتشر شد . ( این جا )

« اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان » در جوابیه ای به آن پاسخ داده است .

لازم به ذکر است که فایل صوتی گفت و گوی صدای معلم با مادر دانش آموز مضروب موجود است .

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور