کتاب نمی خوانیم/ تیراژ کتاب به 200 نسخه رسیده است/ این جملات ترجیح بندهایی است تکراری که هم مسوولان می گویند و هم مردم/ به راستي هيچ انديشيده ايم كه فرهنگ در اين سرزمين چه وضعيتي دارد/ مگر نه اين است كه پيشرفت يك جامعه بدون توسعه فرهنگي غيرممكن است/ میزان دانشجویان از یک میلیون فراتر رفته و تعداد دانش آموزان بیش از 14 میلیون نفر یعنی 14 برابر جمعیت امارات می باشد؛ در حالی که در خوش بینانه ترین صورت تیراز کتاب از 1500 نسخه فراتر نمی رود! و تیراژ مطبوعات به کمتر از 10 هزار نسخه رسیده است/ در ممالكي كه سرعت اينترنت شان چند صد برابر! سرعت لاك پشتي ماست، تيراژ كتاب هايشان چندين ده برابر كتاب هاي ماست/ مهمترین مساله و معضل فرهنگ جامعه امروز ايران و علت تيراژ حداکثر1000 نسخه اي كتاب هايش! آناني هستند (با در نظر گرفتن برخي استثناها) كه در اين سال ها مسوولیت فرهنگی را پذیرفته در حالی که شایستگی این مسوولیت عظیم را نداشته و ندارند و فرهنگ را دچار سیاست زدگی، روزمرگی، حاشیه زدگی و سطحی نگری نمودند/ تنها خبرنگاری بودم که کتابی داشته و آن را به نهاد کتابخانه ها ارایه نمودم/ امید است مسوولان حوزه کتاب و کتاب خوانی از نمایش ها و شوهای فرهنگی که هیچ تاثیری بر حوزه کتاب و کتاب خوانی کشور نداشته ،بپرهیزند و حوزه کتاب و کتاب خوانی را به مردانی از جنس فرهنگ و هنر بسپارند
آن قدر خلق خانم معلم تنگ است که کسی جرات سوال ندارد/ من دیگر از دست شما خسته شدهام و زحمت کشیدن برای شما فایدهای ندارد/ اینها در مدرسهای اتفاق میافتد که میانگین معدل سوم تجربی نهایی در حد 19 است/ صورت آقا معلم آن چنان از عصبانیت، برافروخته است که معاون جرات پادرمیانی ندارد/ واقعا چرا بعضی از معلمان از تدریس خود لذت نمیبرند و مدرسه و دانشآموز را دوست ندارند؟ چرا برخی معلمان تا حال لبخندی یا تبسمی را به بچهها هدیه نداده اند/ بعد از دو سال آقای ..... در کلاس ما لبخند زد/ چیزی بین تبسم و لبخند بود/ می دانم مقوله معیشت بسیار مهم است اما بیاییم در این قضیه آن را فراموش کنیم چرا که لااقل دو مثال اولی آن دو خانم اگر مشکل معیشت داشتند طبیعتا نمیتوانستند ماشین در حد 100 میلیون تومان به بالا سوار شوند/ هر زنگ تدریس میتواند یک خاطره باشد. بچهها چشمشان به چشم و دهان ما دوخته شده است. با کج خلقی ما انرزی منفی میگیرند و براخلاقی را یاد میگیرند/ این دانشآموز فردا میخواهد به شکنجهگاه برود یا مدرسه/ این هنر معلمی است که به مقتضیای شرایط عمل کند/ ما که میتوانیم با خوشخلقی و مهربانی، انرژی مثبت به خودمان و بچهها بدهیم چرا آن را از خود و دیگران دریغ میکنیم
گروه اخبار/
شنیده ها حاکی است که وزیر آموزش و پرورش قصد تغییراتی در مدیریت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را دارد .
« دکتر مجید قدمی » از تیر ماه 1393 عهده دار این سمت بوده است و پیش از آن « نامدار عبداللهیان » رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بود .
شنیده ها می گویند که « قدمی » برای ابقای خود به « دکتر محمدعلی نجفی » متوسل شده است .
در دو سال اخیر و در « صدای معلم » همکاران انتقاداتی را متوجه مدیریت و پاسخ گویی ایشان نموده اند .( این جا )
پایان پیام /
امروز نگاهی اجمالی به کانال های تلویزیون بیاندازید ! سینما را با آموزش و پرورش مقایسه کنید از حیث راهبردی ، استراتژیک ، بنیادین بودن در پیشرفت یک کشور و شمار مخاطبان و .... مطمئنا سینما و هیچ صنف دیگری قابل مقایسه با آموزش و پرورش نیستند/ همین اکنون در برنامه هایی که برای معلمان و آموزش و پرورش به صورت مناسبتی و شاید از روی اکراه پخش می شوند ، درباره هر چیز آموزش و پرورش بحث می شود به جز خود ما/ از اما چه یک نان بگیرند و یا یک نان به ما بدهند فرقی نمی کند و این اصلا امروز در بین همکاران ما بحث نمی شود...
به خاطر استفاده از مزایای سختی کاری و نیز فوق العاده شغل ویزه معلمان بالاتر از آن حق معاونت و یا مدیریت مدارس با اعمال نفوذ اداری به مدارس خالی از پست که قبلا هم جای خالی آن تعریف می شود با صدور حکم مدارس به این افراد از مزایای مربوطه استفاده و با این آخرین حکم بازنشسته می شوند/ آیا این است عدالت در روند اجرای مدیریت ها/ با این وجود دوست داشتم حتی در آخرین زمان نفسم در پای کلاس درس باشم/ اخیرا محله محوری و نیز انتخاب مسئولان از محله و طایفه سالاری هم مد شده است/ اگر می خواهیم آموزش وپرورش را نجات بدهیم باید از اصلاح های اساسی آن رویکرد مبارزه با باندبازی ها و... باشد/ باید از بازنشستگان پیش از موعد فراخوانی محرمانه شود که علل بازنشستگی آنها چه بوده است و مطالب آنها که ناشی از سوز و گذاز در بی عدالتی ها بوده به گوش مسولان رسانده شود ....
دیدگاه امام جعفر صادق (ع) نسبت به انسان از چندین منظر است. امام صادق (ع) آفرینش انسان را مبتنی بر فطرت یگانه پرستی میداند. زراه از اصحاب ایشان گوید:" از امام صادق (ع) پرسیدم از قول خدا عزوجل "فطرت خدا را که مردم را بر آن آفریده است، فرمودند: همه را بر فطرت یگانه پرستی آفریده است". پس انسان دارای فطرتی است و در بدو خلقتش در وی نهاده شده است که مبتنی بر یگانهپرستی (توحید) است. تنها آرامش و سکینهي انسان ،گوش سپاری به همان ندای فطرت میباشد. تنها راه رسیدن به آرامش در انسآنها از منظر امام (ع) داشتن ایمان و اعتقاد به ندای یگانه است. امام صادق (ع) در تفسیر قول خدای عزوجل که فرموده است :" اوست آنکه فرو فرستاده است سکینه (آرامش) را در دل مؤمنان پس فرمودند:" مقصود از آن ایمان است".
سکینه و آرامش مقولهای است که مرتبط با تمام ابعاد وجودی انسان است. گوش سپاری به ندای فطرت (همان یگانهپرستی) و ایمان و اعتقاد به خدای یگانه، به عقیده امام صادق (ع) تنها گزینهای است که انسانها را به آرامش خواهد رساند. لازمه آرامش و سعادت انسان در ایمان به خدا و اجرای اوامر اوست.
امام صادق (ع) انسان را دارای مقام شرافت خاص میداند که او را از سایر موجودات مستثنی میسازد. زيرا به مفضل ميفرمايد: "اي مفضل! ببین! به جهت کرامت، مقام و شرف انسان، ایستادن و نشستن را برای او تدبیر نمود و او را بر دیگر مخلوقات برتری داده و ویژگیهایی را برای او نسبت به موجودات دیگر مانند چهار پایان قرار داده است".
از جمله ویژگیهای برتری انسان که امام صادق (ع) بر میشمارند بدین قرار است:
1- برخورداری از حواس پنج گانه کاملاً متفاوت با سایر موجودات زنده. می فرمایند:" ای مفضل، به حواس 5 گانه انسان بویایی، چشایی، بینایی، شنوائی، لامسه و ساختار آفرینش آن فکر کن! که نشانهی شرافت و مقام والای آن و برتری آن بر دیگر مخلوقات است".
2- برخورداری از عقل اما کسی که عقل نداشته باشد، همانند حیوان یا بلکه بدتر است! چرا که بسیاري از مصالح حیوانات را هم نداند و توان آن را هم نداشته باشد، چون حیوانات از روی غریزه کارهای شگفتی را انجام میدهند اما چنین انسانی نه (حسینیتهرانی).
3- سخن گفتن آدمی: امام صادق (ع) میفرمایند: "ای مفضل! در مورد حرف زدن آدمی و خلقت آن در بدن انسان و ابراز نمودن آن و صدایی که از آن به گوش طرف مقابل میرسد، اندیشه کن!".
4- مغز انسان و قوای ذهنی او همچون حافظه، تخیل، تعمق، تفهم و ...
5- قلب انسان
6- تدبر در خلقت: امام (ع) خطاب به مفضل عرض مینمایند: "پس! مرگ و نفرین بر کسانی که ادعای فلسفه و حکمت میکنند ولی چشم دلهایشان کور است و این خلقت و شگفتی را نمیبینند، که تدبر و هدف را، در دایرهي هستی و کار آن را انکار میکنند".
از جمله خصوصيات دیگر انسان:
7- وجود قوای نفسانی در انسان است. امام صادق (ع) میفرمایند:" ای مفضل! قوای نفسانی و موقعیت آنها در انسان مانند فکر، وهم، عقل، حفظ و غیر از اینهاست".
8- مقام انسان در وجود حیا: امام (ع) میفرمایند:" ای مفضل! نگاه کن! در بین مخلوقات فقط آدم با حیاست. خداوند سبحان در میان آفریدگان فقط انسان را با این نعمت، منزلت بسیار داده است که آن حیا میباشد. از مزایای وجود حیا اینگونه بر میشمارند که حیا موجب پذیرایی میهمان، وعدهي به وفا (وفای به عهد) برآوردن حاجات دیگران، پایبندی به هنجارها و دوری از ناهنجاریهاست، رعایت حق پدر و مادر، صلهي رحم، باز پس دادن امانت دیگران، روگردانی از اعمال قبیح".
9- نطق انسان: امام (ع) میفرمایند: "ای مفضل در آنچه را که خداوند به انسان داده تأمل کن. اما، در بارهي نطق و گفتار، که بهوسیلهي آن باطن انسانی، تعبیر میشود و آنچه را از قلب او خطور میکند و نیز نتیجه فکرش را ادا مینماید و بواسطهي نطق خود به غیر آنچه را که در نفس اوست به دیگری میفهماند".
10- از جمله ویژگیهای دیگري که امام صادق (ع) عقیده دارند، کتابت و نویسندگی است.
11- فطرت مبتنی بر فضائل اخلاقی. ویژگیهای اساسی دیگر که امام صادق (ع) برای انسان بر میشمارند عبارت است از: بصیرت، کسب دانش، بهرهگیری درست از جوارح در بر آوردن نیازهای مادی و معنوی، کشف واقعیات و حقایق امور، تدبیر در خلقت و واقعبینی.
امام صادق (ع) در ارتباط با انسان، به کلیه حالات و رفتار انسانی عقیده دارند که انسان به واسطهی ایمان و اجرای او امر الهی و تلاش در این جهت، توان رسیدن به کرامت و کمالات را دارد. افزون بر این ایشان انسان را با داشتن تمام این ویژگیها، موجودی نیازمند به خدا و خالق میداند. اگرچه انسانیّت انسان در این ویژگیها خلاصه میشود [بالاخص در اجرای اوامر الهی و حرکت در راستای فطرت وجودی خود یعنی توحید يا یگانه پرستی] .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
زمانی که خبر استیضاح و استعفای اقای فانی تیتر اخبار رسانه های رسمی و مجازی گردید معلمان خوشحال از این خبر ، انگار یک بار سنگین ناشی از تحمل چند ساله ی وزیری ناتوان در اقدام و عمل که بر مجموعه آموزش و پرورش تحمیل شده بود ، از اقدام رییس جمهور محترم استقبال کردند/ امید آن می رود تا حضزتعالی بر خلاف سلف خود قاطعانه و در عمل و با اتکا بر رای بی شمار نمایندگان ملت گام های رسیدن به آموزش و پرورشی ایده آل را با توچه به تغیر وضعیت معلمان به موازات آن برداشته و جامعه معلمان ما را از خمودی و بی انگیزگی و روزمرگی که ناشی از سیاست های اشتباه و بی توجهی به خواسته ای مشروع و قانونی اشان است ، خارج کنید و آموزش و پرورشی پویا و سرزنده و مولد با ساختاری قوی ایجاد کنید/ تلاش کنیم نگاه خود را از شعار گرایی به عمل گرایی تغیر داده ، ضمن درک وضعیت موجود برای پایان دادن به تبعیض و نابرابری در پرداخت های این بخش تلاش خود را مضاعف کنیم