دکتر علی شریعتی انسان ها را به چهار دسته تقسیم کرده است:
1. آنانی که وقتی هستند هستند وقتی که نیستند هم نیستند
عمده آدم ها. حضورشان مبتنی به فیزیک است. تنها با لمس ابعاد جسمانی آنهاست که قابل فهم میشوند. بنابراین اینان تنها هویت جسمی دارند.
2. آنانی که وقتی هستند نیستند وقتی که نیستند هم نیستند
مردگانی متحرک در جهان. خود فروختگانی که هویت شان را به ازای چیزی فانی واگذاشتهاند. بی شخصیتاند و بی اعتبار. هرگز به چشم نمیآیند. مرده و زندهاشان یکی است.
3. آنانی که وقتی هستند هستند وقتی که نیستند هم هستند
آدم های معتبر و با شخصیت. کسانی که در بودن شان سرشار از حضورند و در نبودنشان هم تاثیرشان را می گذارند. کسانی که هماره به خاطر ما میمانند. دوستشان داریم و برایشان ارزش و احترام قائلیم.
4. آنانی که وقتی هستند نیستند وقتی که نیستند هستند
شگفت انگیز ترین آدم ها. در زمان بودشان چنان قدرتمند و با شکوه اند که ما نمیتوانیم حضورشان را دریابیم. اما وقتی که از پیش ما می روند نرم نرم آهسته آهسته درک میکنیم. باز میشناسیم. می فهمیم که آنان چه بودند. چه می گفتند و چه می خواستند. ما همیشه عاشق این آدم ها هستیم . هزار حرف داریم برایشان. اما وقتی در برابرشان قرار میگیریم قفل بر زبانمان میزنند. اختیار از ما سلب میشود. سکوت میکنیم و غرقه در حضور آنان مست میشویم و درست در زمانی که میروند یادمان می آید که چه حرف ها داشتیم و نگفتیم. شاید تعداد اینها در زندگی هر کدام از ما به تعداد انگشتان دست هم نرسد.
گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دكتر فخرالدين دانش آشتياني در سلسله نشست هاي قطبي با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور گفت : مسئولان بايد به نقدهاي معلمان توجه كنند و فضا بايد به گونه اي باشد كه آن ها بتوانند به راحتي نقد كنند و از نتيجه نقد خود مطلع شوند.
وي ادامه داد : اگر قرار است دانش آموزان نقاد تربيت شوند ، بايد ابتدا به معلمان اجازه نقادي داده شود.
وزير آموزش و پرورش گفت: محيط تربيتي بايد سالم باشد، در چنين فضايي است كه مشاركت و روحيه نقادي معنا پيدا مي كند، يك وجه مشاركت معلمان همان نقد آنان درباره تصميمات سازماني است .
وي خطاب به مديران كل آموزش و پرورش استان ها اظهار كرد : شما نيز مي توانيد و بايد به راحتي نقد كنيد و اينجانب از نقادي شما استقبال مي كنم و در چنين فضايي بهتر از فضاي تعارف و تشريفات مي توان آموزش وپرورش را اداره كرد.
عضو كابينه تدبير واميد ، زير پا گذاشتن حقوق مخالفان دولت را امري ناپسند توصيف و اظهار كرد: اين كار در دين مبين اسلام و در نظام تعليم و تربيت هيچ جايگاهي ندارد.
پایان پیام/
رییس جمهور برای نظارت، هماهنگی و پیگیری اجرای مناسب تعهدات دولت در این منشور، دستیار ویژهای را تعیین می کند/ مطابق بند سوم از این بخش ، دستگاههای تابع قوه مجریه موظفاند برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی مربوط به خود را در مدت 6 ماه از انتشار این منشور تهیه و در اختیار دستیار ویژه ریاست جمهوری قرار دهند/ منشور حقوق شهروندی گامی به جلو در مورد توجه به حقوق و مسوولیت های متقابل حاکمیت و مردم و سندی فرهنگی در راستای شناخت هر چه بیشتر مردم و جامعه درباره حقوق و جایگاه آنان بوده و اقدامی قابل تقدیر است/ از 12 موردی که به این بخش اختصاص یافته است به حقوق استادان، دانشجویان، دانش آموزان و توان خواهان ( معلولان ) اشاره شده است اما نامی از معلمان به میان آورده نشده است/ چرا آموزش و پرورش و جامعه یک میلیونی فرهنگیان و معلمان از این بند مستثنی شده اند/ آیا معلمان به عنوان کارگزاران اصلی نظام آموزشی چنین حقی دارند/ هنوز وزارت آموزش و پرورش قادر به طراحی و اجرای آموزش ضمن خدمت فراگیر در این زمینه و متناسب با نیازهای حرفه ای آنان نیست/ بخشنامه بیست و چهارم اسفند سال 1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به یک مانع در برابر ادامه تحصیل معلمان مبدل شده است/ 'مدرسه ' فاقد توان و ظرفیت لازم و کافی برای آموزش مهارت های شهروندی و تربیت دانش آموز به عنوان 'شهروند' است و مساله ای که اکنون مدارس را مشغول کرده، ارایه پاره ای از محفوظات و مکررات به دانش آموزان است که به درد آنان نمی خورد/ محدود کردن آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان در قالب یک کتاب درسی و اختصاص نمره بدون آنکه بسترسازی لازم صورت گیرد به نوعی اشتغال فکری بیشتر و طولانی تر کردن برنامه امتحانی مدارس است/ معضل و به عبارتی بیماری 'نمره محوری' در مدارس با نقشی که موسسات آموزشی - تجاری به عنوان 'مافیای آموزش' در تشدید این وضعیت دارند به هیچ وجه با کیفی سازی آموزش قابل جمع نیست/ : در سایه سیاست ها و برنامه ریزی های نادرست و غیرعلمی و ناشی از آزمون و خطا، مدرسه از نقش اصلی خود تهی شده و به مکانی برای کاسبی و تجارت عوامل مختلف تبدیل شده است....
هر سال با فرارسیدن فصل امتحانات ترم اول، دغدغه ی معلمان، تعطیلی یا عدم تعطیلی ساعتی در ایام امتحانات بوده است/ پایین آوردن نقش معلم تا حد مبصر کلاس چندان خوشایند نیست ومنفعتی هم نخواهد داشت/ اگر نگاهی واقع بینانه داشته باشیم، می توانیم به دلایل مختلف این تصمیم را کاملا اشتباه و غیر کارشناسی بدانیم/ عدم توجه به خواست دبیران و بی توجهی به نظرات آنها ، و تصور اینکه صرفا باید مجری و تابع تصمیمات درست یا غلط مدیران بالاتر باشند برای معلمان احساس خوشایندی را به دنبال ندارد و باعث بی انگیزه گی آنان می شود/ مشاهده شده است برخی مدیران مستبد در این مواقع به دانش آموزان اعلام می کنند که دبیران حق تدریس ندارند! حق پرسش ندارند/ برقراری کلاس ها در ایام امتحانات ،فقط نوعی اخلال در روند کار دبیر و دانش آموزان می باشد/ دایر بودن کلاس ها در فصل برگزاری امتحانات چندان منطقی به نظر نمی رسد ....
شاهد بنا نهاده شدن رسم بسیار زشتی هستیم و آن اخذ وجه، آن هم وجوه بسیار بالا از ضعیف ترین قشر کارمند جامعه به ازای یک آزمون بسیار کم هزینه و از نظر اجرای بسیار سطح پایین هستیم/ به راستی طراحی یک آزمون به این سادگی نیازمند اخذ این همه وجوه هنگفت داشت/ چرا فرهنگیان باید برای دوره های آموزشی مرتبط با مجموعه خود هزینه این چنین شگرف پرداخت کنند/ متولی و منعقد کننده قرارداد فی مابین برای به رسمیت شناختن این آزمون که هستید/ چرا مانند سایر ادارات دولتی، شرکت در آزمون رایگان نیست...
گروه استان ها و شهرستان ها/
در پی درج جوابیه اداره آموزش و پرورش لرستان در صدای معلم ؛ ( این جا ) ؛ جمعی از فرهنگیان و معلمان این استان با ارسال نامه زیر به این اظهارات پاسخ دادند .
متن کامل این نامه به شرح زیر است
متاسفانه در طول تاریخ در جامعه ما، بیشتر و عمده مسئولیت ها و نقش های تعلیم و تربیت به تنهایی بر دوش جامعه معلمان فرهیخته بوده و است و نهادهای قانون گذاری و دست اندرکاران و رسانه ها اندک مسئولیتی را در این خصوص بر عهده گرفته اند/ بسیاری از سازمان ها و نهادها بودجه های چندبرابری نسبت به بودجه آموزش و پرورش از بیت المال اخذ می نمایند که کمترین کارکردی در تعلیم و تربیت و فرهنگ سازی نسل های آینده نداشته و گاهی درست نقطه مقابل اهداف نظام آموزشی عمل نموده اند/ نهادهای تاثیر گذار و مسئول، نگاه ها و نگرش های خود را نسبت به مسائل تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی اصلاح نمایند و مسئولیت و نقش های خود را بسان جامعه معلمان فرهیخته، بر دوش بگیرند و متعهدانه ایفای نقش نمایند...
گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، دكتر فخرالدين دانش آشتياني در سلسله نشست مشترك با مديران كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور كه به صورت قطبي تشكيل شده بود ، با اشاره به اينكه تفكرهاي مخالف سياسي نبايد مانع ادامه كار تعليم وتربيت شود، تصريح كرد : كار جناحي و سياسي در داخل آموزش و پرورش مانند سم است و آموزش و پرورش بايد به مثابه چتري باشد كه همه جناح هاي فكري را تحت پوشش قرار دهد.
وي تاكيد كرد: مخالفان دولت تدبير واميد بايد احساس امنيت كنند و اين تصور پيش نيايد كه تفكر آن ها باعث ناامني شغلي برايشان شده است ، گرچه اعتقاد دارم مسئولي كه عليه دولت كار مي كند ، نبايد حتي يك دقيقه بر سركار بماند، زيرا اين دولت حاصل تفكر و رأي مردم است و مسئولان بايد حامي دولت باشند.
دكتر دانش آشتياني افزود: بايد از خردجمعي استفاده كنيم، اينجانب تك تك شما را وزير مي دانم و معتقدم بايد با همفكري و انعكاس ايده هاي سازنده ، آموزش و پرورش را به سمت وسوي تعالي سوق بدهيم.
وي بيان كرد: بايد با مشاركت يكديگر كار كنيم ، در اين صورت است كه مي توانيم به معلمان و دانش آموزان هم اين توصيه را داشته باشيم و گرنه در حد شعار باقي خواهيم ماند.
پایان پیام/