صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

این همان مدرسه ای است که کلنگ احداث اش یک سال پیش در حیاط مدرسۀ قمربنی هاشم (ع) زده شد و اوایل آبان ماه ۹۵ به بهره برداری رسید/ قرار است در محوطه مدرسه، مدرسه ای دیگر احداث شود/ لطفاً در این حیاط، مدرسه نسازید. لطفاً اینجا را خراب نکنید. لطفاً این فضای کوچک را از دست این بچه ها نگیرید. لطفاً از چنگ اندازی به این مکان که تنها جای تفریح و تنفس و تنها فضای بازی و شادی و جست و خیز این نوجوانان است صرف نظر کنید. لطفاً در جای دیگری مدرسه بسازید. لطفاً .../ آنها دغدغه های آموزشی و تربیتی مرا تا حد یک اظهار نظر شخصی و احساسی و غیرقابل اهمیت تقلیل دادند/ مفهوم اظهارات شان این بود که یک دولت چنان ضعیف و درمانده است که به اندازه یک خیّر، توان مالی ندارد که هزینۀ خرید یک قطع زمین برای مدرسه را تأمین كند/ ای کاش خیّری دیگر پیدا شود و در این فصل سوز و سرما، جان آن نوجوانان و دبیران شان را در کلاس های سردشان اندکی گرما بخشد...

منتشرشده در یادداشت

اگر بیست و چهارساعت از آخرین کتابی که خوانده اید و مسواکی که زده اید گذشته است دهان تان را برای هرگونه اظهار نظری ببندید/ اگر بر معلم این جامعه کنکور، کلاس خصوصی، آموزشگاه رنگارنگ و آزمون های جوراجور تحمیل کردید حتما دروازه های توسعه را گل گرفته اید/ هنگامی که آموزش و پرورش معلم را در بازسازی و بهسازی اسناد بالا دستی و درس نویسی دخالت نمی دهد، در اجرای همان تباین فکری دیکته شده و دستورالعمل ها قطعا و عملا شکست خورده و ناکام است/ هنگامی که چادر و کیک های شبه عروسی جشن تکلیف دختران نه ساله وسیله نان آوری اشخاص و پز و رخ نمایی و تعالی کاذب درجات مدارس خواهد بود از تربیت و تعالی پویا خبری نیست/ اگر کنکور، تست زنی ،کلاس های خصوصی ،آموزشگاه ها و انواع کتاب های متفاوت گردویی، پیازی ،آی کیویی، مهری، تخته ای و... و آزمون های بازاری تعیین کننده است ، دیگر مدرسه و معلم چه کارکردی جز سردرگمی و جاده صاف کنی برای درآمد زایی عناصر تاجر پیشه مافیایی دارد/ نشانه هایی از این انحراف به بچه های ابتدایی معصوم که بهترین سالهایشان را پس از نیم روز تحصیل باید کنار  والدین ، اوقات فراغتی شاد و به مهارت آموزی بپردازند ! تمام مدت را در دخمه های خصوصی آموزشگاه های مختلف غیراستاندارد و با درس دهندگانی غیر همسو با معلمان رسمی ، همراه با تزریق استرس و رقابت کاذب به تست بازی مشغول می شوند/ برخلاف شهر یزد که دانش آموزان از بردن نام کلاس خصوصی خجالت می کشند در شهرهای شمال ایران اکثر دانش آموزان مراکز تیزهوشان ، یکی از افتخارات شان رفتن تمامی روزهای هفته به بنگاه فلان آقا و خانم معروف به خبره تست زنی می باشد/ کتاب های مافیایی و آموزشگاه های آزاد و خصوصی تجارتی را در سراسر کشور تعطیل و ممنوع نماییم و اگر بحث اشتغال و نشر و تنوع کتاب ها ست حداقل نظارت و ساماندهی درست را در دستور کار قرار دهیم...

منتشرشده در دانش آموز

برگزاری آزمون های مستمر و نمره ی مستمر   برگزاری آزمون های مستمر از حدود پانزده سال پیش همزمان با اجرای نظام سالی واحدی در دبیرستان ها متداول شد .نمره ی مستمر در نیمسال اول و دوم در مجموع چهار نمره از بیست نمره ی کل دانش آموز را شامل می شود.
آزمون های مستمر همان طور که از اسمش پیداست مستمر و دائمی است و لزوما کتبی نمی باشد ؛به طور مثال این آزمون ها می تواند به صورت دو یا سه پرسش شفاهی از چند دانش آموز در هر هفته برگزار گردد. اگر دانش آموز جواب درست داد یک نمره به مستمر او اضافه گردد و اگر اشتباه جواب داد نمره ای کسر گردد. در طول نیمسال هم یک یا دو آزمون کتبی برگزار می شود که البته این هم به تشخیص دبیر است . هرچند در برخی مدارس آزمون های مستمر حالت امتحان رسمی پیدا کرده است .حسن این روش این است که آزمون های مستمر دبیران با هم تداخل پیدا نمی کند و دانش آموز تکلیفش مشخص است که فقط فلان درس را فردا باید امتحان بدهد و روی آن متمرکز می شود .عیب این روش نیز این است که برنامه درسی دبیران به هم می خورد و چه بسا دبیری در درس خاصی عقب باشد و آزمون هماهنگ مدرسه در آن ساعت برگزار گردد. همچنین این آزمون ها اگر زیاد باشند افزایش استرس را نیز دردانش آموزان دامن می زنند .
به طور کل نمره ی مستمر دانش آموز برآیند نمرات این پرسش ها و آزمون ها و نیز رفتار مشارکت جویانه دانش آموزان در امر تدریس و علاقه مندی و فعالیت های دیگر کلاسی آن ها در طول نیمسال می تواند باشد.

اصولا ارزشیابی مستمر بخشی از فرآیند آموزش و یادگیری است .فلسفه ی آزمون مستمر این است که دانش آموز هر هفته دروس داده شده را مطالعه کند تا برای درس جدید آمادگی ذهنی لازم را داشته باشد .یکی از محاسن پرسش های کلاسی هفتگی این است که درس گذشته تا حدودی مرور می شود و ذهن ها برای درس جدید آماده می شود .البته نوع سوال ها چه در پرسش کلاسی و چه آزمون های کتبی بسیار مهم است .پرسش ها باید یادگیری را از مرحله دانش تا کاربردی و ارزشیابی و قضاوت ٬محک بزند .

طبیعی است پرسش های سطحی که صرفا محفوظات را می سنجد در امر سنجش یادگیری٬ نمی تواند کمک چندانی به امر یادگیری کند . آزمون های مستمر شفاهی و کتبی استاندارد باعث می شود دانش آموزان با نوع سوالات نیز آشنا شوند و از آن مهم تر خود آن ها و والدین شان با وضعیت فعلی درسی و میزان یادگیری صورت گرفته در طول نیم سال آگاه شوند .چه بسا دانش آموزانی که نیم سال را به بازیگوشی گذرانده اند و وقتی آن ها و خانواده شان با نمره ی که حاکی از ضعف درسی شان است مواجه می شوند به خود می آیند و تا حدودی تغییر رویه می دهند .(هرچند برخی خانواده ها به دلایل مختلف وضعیت تحصیلی فرزندشان برایشان چندان مهم نیست )البته برای برخی دانش آموزان که دچار مشکلات انگیزشی و یا ضعف پایه ای در برخی یا همه ی دروس هستند شاید نتایج این آزمون ها هیچ فرقی نکند .

به هر حال ارزشیابی تحصیلی چه مستمر و چه پایانی جزئی از فرآیند آموزش است و می بایست جدی گرفته شود.

البته واضح است که اهمیت ارزشیابی پایانی بسیار بیشتر است.متاسفانه در سال های اخیر در اکثر مدارس به خصوص در مقاطع متوسطه اول و ابتدایی به این امر توجهی نمی شود .

امید می رود همکاران عزیز اهمیت این موضوع را درک کنند و ضمن طراحی سوالات استاندارد در تصحیح و نمره دادن نیز دقت و وسواس لازم را داشته باشند ٬تا شاید جلوی بیسواد پروری گرفته شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در دانش آموز

از ابتداي بهمن 1391 حدود 25 هزار دانشجو را با پرداخت حقوق ثابت و مزاياي كامل يك كارمند دولت، به استخدام درآورده و خدمات رايگان علمي و آموزشي به آنها ارائه كردند و اين روند همچنان ادامه دارد/ وظيفه ذاتي وزارت آموزش و پرورش، ارائه آموزش‌هاي ضروري تا پايان دوره متوسطه است/ بودجه تخصيص‌يافته به وزارت آموزش و پرورش بايد در ميداني هزينه شود كه در شرح وظايف آن آمده و دليلي ندارد همين مبالغ اندك، مصروف طرح‌هاي شتاب زده‌اي شود كه از بلندپروازي مديران پيشين نشأت گرفته است/ وزير آموزش و پرورش بارها بر وجود 50 هزار معلم مازاد در دستگاه متبوعش تأكيد كرده و در چنين شرايطي واقعاً مشخص نيست به چه دليل بر ادامه استخدام سالانه 25 هزار نيروي ديگر پافشاري مي‌كند، آن هم در شرايطي كه جمعيت دانش‌آموزي روند كاهشي دارد/ ده‌ها هزار دانشجوي پذيرفته شده در اين دانشگاه، اگر پس از دانش‌آموختگي جذب كلاس‌ها نشوند، احتمالاً با اعتراضات خود، مسئولان را تحت فشار خواهند گذاشت/ نظام آموزشي نبايد به محلي براي افزايش آمار استخدام در كشور و رفع معضل بيكاري تبديل شود زيرا نظام تعليم و تربيت، محل سعي و خطا نيست...

منتشرشده در یادداشت

همین که تشکل های فرهنگیان دیگر نشست های مشترک برگزار نمی کنند و حتی دیدار با وزیر به  صورت مجزا انجام می شود می تواند دلیلی بر کاهش ضریب اعتماد میان این تشکل ها و نوعی اعتراض به انحصار طلبی انجمن  اسلامی معلمان ایران در روابط میان تشکلی باشد/ نکته مهم در این گونه دیدارها که در زمان وزارت فانی نیز وجود داشت نوع انعکاس و گزارش این نشست ها است/ نگاهی به هر دو گزارش در پرتال وزارت آموزش و پرورش مبین یک سویه بودن و گزینشی بودن گزارش نشست ها است/ هیچ خبری از صحبت ها و نقطه نظرات اعضای تشکل ها نیست و فقط نظرات وزیر آموزش و پرورش منعکس شده است/ بخش اول و البته بیشتر این نشست به مساله تغییر مدیران و موضوع عزل و نصب بر می گردد/ برخی موضوعات روز آموزش و پرورش مانند ارزشیابی معلمان ، تکلیف رتبه بندی معلمان ، وضعیت ادامه تحصیل فرهنگیان ، آموزض ضمن خدمت معلمان و... در این نشست ها مغفول مانده است/ این تغییرات در حالی صورت گرفته است که دو بخش حراست و معاونت ابتدایی ماه هاست که مسئول ندارد/ دانش آشتیبانی در نشست با انجمن اسلامی به  طراحي  سيستمي براي اطلاع رساني مسائلي كه در گوشه و كنار كشور در مدارس رخ می دهد اشاره می کند/ آیا از نظر وزیر آموزش و پرورش ؛ عملکرد این بخش در 4 سال گذشته مورد ارزیابی دقیق و جدی قرار گرفته است/ آیا به مشکلاتی که همکاران از سراسر کشور و در بخش " نامه های دریافتی " منعکس می کنند نگاهی انداخته است/ این که فرضا وزیر آموزش و پرورش در پشت نیمکت مدارس بنشیند و یا در زنگ تفریح ( صبحانه ) معلمان حاضر شود از جنس کارهای پوپولیستی است ؛ همان اقداماتی که احمدی نژاد به دفعات و کرات انجام می داد/ او را به مدت یک ساعت در اتاقی حبس می کنند/ در  منطقه 5 تهران ، حراست در بخشنامه ای به سراسر مدارس اعتبار و حیثیت یک رسانه معلمی را به بازی می گیرد ؛ هیچ اتفاقی هم نمی افتد/ پرسش این است که وزیر آموزش و پرورش در برابر آن هایی که مسئولانه برخورد می کنند و مشکلات را انعکاس می دهند چه کرده است/ در ابتدا تحلیل بر این بود که این یک اقدام راهبردی در آستانه تحویل بودجه به مجلس است اما افزایش تقریبا ده درصدی بودجه آموزش و پرورش نشان داد که این محاسبات درست نبوده است ضمن آن که بطحایی پس از اندکی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شد/ علی رغم اعلام برنامه توسط دانش آشتیانی و تایید آن توسط مجلس ، به نظر می رسد که ایشان فاقد یک راهبرد مشخص مدیریتی و سازمانی است/ ایشان به گونه ای و با  شخصیت پردازی در قامت " یک قهرمان " که مطلوب جامعه و البته بسیاری از فرهنگیان است و با ادای جملاتی مانند « من در پیگیری بودجه آدم سمجی هستم و من کوتاه نمی‌آیم. » و...  سعی کرد تا خلا اعتماد از دست رفته در زمان وزارت نیمه تمام فانی را یک شبه پر کند اما متاسفانه محاسبات ایشات  هم غلط از آب درآمد/ وزیر آموزش و پرورش تصور می کرد می تواند از طریق همراهی با " گفتمان معیشت محور " غالب در جامعه معلمی – البته این موضوع عامدا و آگاهانه توسط عده ای در درون و بیرون آموزش و پرورش دامن زده می شود – خود را در نقش ( DIFFICULT MAN ) نشان دهد/ نکاتی که قبلا به فانی گفتیم و البته ایشان جدی نگرفت ...

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سهمیه ی دکترا و یک قدم به پیش

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

فراخوان صدای معلم برای بررسی عملکرد سازمان های اقماری یا وابسته وزارت آموزش و پرورش

گروه گزارش/

« سازمان های اقماری یا وابسته به وزارت آموزش و پرورش » کدام ها هستند ؟

آیا تاکنون عملکرد این سازمان ها مورد نقد و ارزیابی کارشناسان و صاحب نظران واقع گردیده است ؟

گستردگی و پیچیدگی ماهیت و نیز وظایف این سازمان ها موجب شده است تا بسیاری و حتی وزیر آموزش و پرورش تسلط و اشراف بر عملکرد این سازمان ها و دستگاه ها نداشته و کارکرد آن ها زیر ذره بین قرار نگیرد .

ما " معلمان " به عنوان یکی از سه ضلع اصلی و تاثیرگذار تعلیم و تربیت تا چه حد با این سازمان ها آشنا بوده و در مورد آن ها به مطالعه و پژوهش پرداخته ایم ؟

نام برخی از این سازمان ها برای ما آشنا است و در مورد آن ها نقدهایی خوانده و یا شنیده ایم اما برخی دیگر چنین نیستند .

این سازمان ها عبارتند از :

* کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان

* سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی

* انجمن اولیاء و مربیان در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها

* سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

* سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

* سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور

* نهضت سوادآموزی

* سازمان آموزش و پرورش استثنائی

* پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها

 

« صدای معلم » در راستای ایفای وظایف رسانه ای و نیز تاسیس و تثبیت تفکر انتقادی و روحیه پرسش گری که دکترین آن است از همه صاحب نظران ، کارشناسان و پژوهش گران دعوت می کند که در این مسیر ما را راهنمایی فرمایند .

آدرس زیر برای ارسال یادداشت ها ، مقالات و آثار شماست.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پایان/

منتشرشده در گفت و شنود
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

سرایداری یا مخروبه....

چهارمحال و بختیاری

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

تعجیل مناطق کمتر توسعه یافته

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور