تبریز کلانشهری زیبا و توسعه یافته و دارای جاذبه های توریستی است/ خبر اعلام تبریز به عنوان جهانشهر موثق نیست و منبع معتبر ندارد/ تبریز شهری است دارای مردمی با فرهنگ و سخت کوش و تاریخی سرشار از افتخار/ همه لینک های این خبر به گزارش 8 شهریور روزنامه ایران ختم می شوند و آن هم منبع موثق ندارد/ جهانشهر به شهری می گویند که مهاجر پذیر باشد و هویت قومی، نژادی ، زبانی و مذهبی معینی نداشته باشد/ در یک جهانشهر فقط قراردادهای اجتماعی (قانون) ، شهروندان را با هم پیوند می دهند/ در جهانشهر نقطه پیوند شهروندان نژاد و خون و زبان و فرهنگ و تاریخ مشترک نیست/ در کشورهایی قدیمی مانند ژاپن ، چین ، ایران و... هویت ملی ، فرهنگی ، مذهبی و تاریخی عامل پیوستگی مردم است/ شهرهای کانادا و آمریکا با و پژگی چند نژادی و چند فرهنگی و چند زبانی نمونه ای از جهانشهرها هستند/ در ایران واژه "بیگانه" یا "اجنبی" بار بسیار منفی و تقریبا مترادف "دشمن" دارد/ در زبان پهلوی (قبل از اسلام ) مردم به دو گروه ( ایرانیان و انیران) تقسیم می شدند/ عنوان جهانشهر بر تبریز و هیچ یک از شهرهای ایران حتی تهران منطبق نیست/ تبریز که حتی افغان ها در آن اجازه کار و اقامت ندارند چگونه می تواند جهانشهر باشد/ اینکه جهانشهر خوب است یا بد مورد بحث این یادداشت نیست/ در میان 100 منظره برگزیده چهار سال اخیر این سایت عکسی از مناظر تبریز و ایران ندیدم/ در آرشیو وبسایت عکس دو منظره از شهر تبریز در سال 2012 دیده می شود/ هرکس می تواند برای این وبسایت عکس بفرستد و بازدیدکنندگان به عکس ها نمره می دهند/ برای دیدن عکس ها لینک های پایین صفحه را بازکنید
گروه اخبار/
منابع خبری در سئول اعلام کردند عالیترین مقام بخش آموزش کره شمالی اعدام شده است.
جئونگ جون هی سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی امروز چهارشنبه 10 شهريور در کنفرانسی مطبوعاتی در سئول این خبر را اعلام کرد.
یک مقام دیگر وزارت وحدت کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد: کیم جونگ جین وزیر آموزش کره شمالی به جرم فعالیتهای ضدحزبی و ضد انقلابی در ماه ژوئیه اعدام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه،وزارت وحدت کره جنوبی همچنین تائید کرد دو مسئول دیگر بخش آموزش کره شمالی و همچنین کیم جونگ چول از مسئولان بلند پایه امور دو کره نیز به اردوگاههای کار اجباری منتقل شدهاند.
روزنامه جونگ آنگ ایلبو روزنامه چاپ سئول نیز در شماره روز سه شنبه خود به نقل از یک منبع آگاه از اخبار کره شمالی اعلام کرد هوانگ مین، وزیر کشاورزی پیشین کره شمالی و ری یونگ جین از مسئولان بلند پایه وزارت آموزش کره شمالی به جرم نافرمانی از کیم جونگ اون اعدام شدهاند.
کیم جونگ اون در سال 2011 پس از فوت پدرش کیم جونگ ایل اداره امور کره شمالی را به دست گرفت و از آن زمان از طریق پاکسازی عناصر مخالف و اعدام برخی از مسئولان بلندپایه رژیم تلاش کرد پایههای قدرت خود را در این کشور کمونیستی تقویت کند.
از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون شایعات مربوط به اعدام عناصر مخالف در کره شمالی افزایش یافته است. پر سر و صداترین اعدام مخالفان در کره شمالی دسامبر سال 2013 اتفاق افتاد و ژانگ سونگ تائک، شوهر عمه کیم جونگ اون که از نفوذ زیادی هم برخوردار بود به جرم خیانت و فساد اعدام شد.
گروه اخبار/
به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد - تهران، دست یابی به رتبه چهارم در تحصیلات دانشگاهی، رتبه 26 در خلق دانش، رتبه 31 درصد کل ثبت نام در دانشگاه، رتبه 41 در زیرساخت عمومی، رتبه 48 در سرمایه انسانی و پژوهشی و همچنین رتبه 51 در نرخ کارآمدی نوآوری از دیگر توفیقات جمهوری اسلامی ایران در حوزه نوآوری جهانی سال 2016 گزارش شده است.
نمایه نوآوری جهانی 2016 که اخیرا با همکاری دانشگاه کورنل، دانشگاه اقتصاد اینسید و سازمان جهانی مالکیت معنوی ارائه شده است، عملکرد نوآورانه 128 کشور و اقتصاد سراسر جهان را براساس 82 شاخص رتبه بندی می کند.
'فرانسیس گوری' مدیرکل سازمان جهانی مالکیت معنوی معتقد است سرمایه گذاری بر نوآوری یکی از ضرورت های رشد اقتصادی طولانی مدت جوامع به شمار می آید.
به گزارش ایرنا، آخرین آمارهای ارائه شده در زمینه شاخص های جهانی نوآوری نشان می دهد که از سال ۲۰۱۵ تا کنون ایران از جایگاه یکصد و ششم با ارتقای ۲۸ رتبه ای به جایگاه ۷۸ صعود کرده است.
تحلیل گفتمان ،ابزار دیگری ست که می تواند حقایق پنهان در پس تک تک واژه ها و جملات را آشکار سازد/ مرور دوران تصدی صاحب نامه این واقعیت را روشن می کند که کلید واژه های نامه جهت دار گزینش شده است/ آیا می توان مدعی احقاق حقوق ملت بود و در گفتمان سیاسی یا حقوقی خود فرد یا دولت مخاطب را ظالم و زورگو خطاب کرد؟ در یک تعامل دوسویه گزینش واژگان مناسب نقش مهمی دارد/ حقیقت محصول گفتمان هاست/ آقای احمدی نژاد از چه جایگاهی با چه عنوان سیاسی یا غیر سیاسی نامه نگاری می کند/ چرا گفتمان غالب در نامه از موضع کسی است که مقتدرانه ، با الفاظی صریح و لحنی تحکم آمیز می نگارد ضمن این که با الفاظی غیر دیپلماتیک دولت آمریکا را شماتت می کند/ hصولا در تعامل دوجانبه حتی به قصد اصلاح فرد لحن تحکم آمیز چقدر مثمر ثمر است/ اگر بپذیریم این نامه نه با شائبه ی نزدیکی به انتخابات و دیده شدن نگارش یافته است ؛چه دلیل محکمه پسندی می توان ارائه داد که نشان دهد قصد سیاسی بر آن متصور نیست / آیا این اقدام نادیده انگاشتن دولتمردان منتخب ملت نیست/ آیا ظلم وارده آمریکا به ملت ایران در مصادره دو میلیارد دلار خلاصه می شود / آنچه در این برجسته سازی باید به حاشیه رانده شود . اتهامات مربوط به اختلاس و سؤاستفاده های مالی نزدیکان دولت نهم و دهم است/ جناب عالی مستظهرید ایران طراح گفتگوی تمدن هاست/ این مهم در سایه ی دولت مردانی ممکن شد که جمله ی " هرگز یک ایرانی را تهدید نکن " را به عنوان گفتمان عزت و سربلندی ، سرلوحه ی سیاست خویش قرار دادند
گروه اخبار/ پیشنهاد دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه به آموزگاران که برای جبران سطح پایین حقوق خود نسبت به دیگر بخش ها به شغل دوم به ویژه تجارت روی آورند، سبب بروز واکنش های قابل توجه منفی و طرح درخواست استعفای وی در قالب تومار اینترنتی شده است.
معلم معترض روسی در جریان نشست به مدودیف گفت: چرا آموزگارانی مانند من حداکثر 15 هزار روبل (230 دلار) حقوق می گیرند، ولی دریافتی نظامیان و کارکنان نهادهای امنیتی حداقل 50 هزار روبل (750 دلار) است
ترویج خرافات صنفی در بین معلمان یک حرکت ارتجاعی و سیاسی است/ یک معلم بازنشسته گفت که در آمریکا ماشین ها به احترام نشان روی یقه کُت من می ایستادند / برخی همکاران تصور می کنند که مرغ همسایه غاز است و معلمان در همه جا به جز ایران در ناز و نعمت بسر می برند/ برخورد اغلب همکاران با غرب بین دوقطب نفرت و شیفتگی نوسان دارد/ معلمان با صاحبان شغل های دیگر از موضع تحقیر یا طلبکاری برخورد نکنند/ هیچ عیبی ندارد که هر گروهی شغل خود را مهم و حیاتی بداند/ پرسش سهراب سپهری این است که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است ، کبوتر زیباست و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست/ این تصور که معلمان در جوامع غربی طبقه ای ممتاز و غرق در ناز و نعمت هستند واقعی نیست/ آیا در برخی کشورها به معلمان به جای حقوق چک سفید امضا می دهند / آیا واقعا پزشکان آلمانی از خانم آنجلا مرکل خواستند حقوق آنها را با معلمان برابر کند / در آلمان سه گروه نباید پشت چراغ قرمز بمانند؛ آمبولانس، آتش نشانی و معلمان/ آیا معلمان آلمان با یونیفرم و خودروهایی به رنگ خاص و آژیرکشان از خیابان ها عبور می کنند/ چرا هیتلر در جنگ جهانی دوم ،معلمان را در سنگرهای بتونی در اعماق زمین مخفی کرد تا به آنها آسیبی نرسد/ این گونه مطالب را تحت عنوان خرافات صنفی باید طبقه بندی کرد و باعث وهن جامعه معلمان است/ انتشار این داستان ها عمدی و با هدف ایجاد تعصب ، خودبرتربینی و نفرت به اقشار جامعه و دولت در لایه های کم سواد معلمان صورت می گیرد/ برای طرح مشکلات خود نیاز به داستانسرایی در باره وضع معلمان آمریکا و المان و... نداریم/ فضای مجازی مانند شمشیر دو لبه است. هم می تواند عامل ارتقای اطلاعات و سطح تحلیل و اندیشه افراد و هم می تواند عامل انتشار داده های غلط و دامن زدن به تعصب و مانعی در راه رشد تفکر انتقادی باشد/ سکوت ما در برابر ترویج خرافات صنفی ممکن است حمل بر همراهی و رضایت شود/ خرافات صنفی باعث گسترش افکار متعصبانه و ضدیت با اقشار دیگر و دانش آموزان و گسترش نوعی نگاه فاشیستی در بین اقلیتی از معلمان می شود
اعطای آزادی بیش از اندازه به مدارس در چارچوب رقابت بین آن ها می تواند اثرات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد و بهتر است بر این رقابت نظارت شود/ اکثر قریب به اتفاق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان می دهد که باز گذاشتن دست مدارس در رقابت برای جذب دانش آموز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر نداشته یا اگر هم داشنه باشد میزان آن بسیار کم است/ این تفکر که رقابت آزاد بین مدارس سبب افزایش کارکرد محصلین می شود چندان درست نیست/ زمانی که اختیار والدین در انتخاب مدرسه ی فرزندشان به آزادی عمل بیش از اندازه ی مدارس در انتخاب دانش آموزان خود و برخورد متفاوت با آن ها به نسبت وضعیتی که دارند همراه می شود سبب افزایش نابرابری تحصیلی می شود/اکثرا خانواده های ثروتمند و طبقه ی متوسط هستند که می توانند دست به انتخابی آزادانه بزنند. انتخاب خانواده هایی که از نظر مالی ضعیف تر هستند تنها به مدارس محدوده ی زندگی خودشان محدود می شود/ با وجود تدابیری که در نظام آموزشی فرانسه به منظور رفاه حال والدین دانش آموزان لحاظ شده است ، بسیاری از آن ها سعی در دور زدن این قوانین دارند/ آن ها دائما سعی در ممانعت از ثبت نام فرزند خود در مدرسه ای که از نظر موقعیت مکانی برای آن ها در نظر گرفته شده داشته و تمایل به ثبت نام فرزند خود در مدارس خصوصی دارند/ برای مبارزه با شکاف اجتماعی ، در وهله ی اول باید سیاستی عمومی با محوریت اقتصاد و کار دنبال شود و به طور خاص تلاشی گسترده برای از بین بردن شکاف طبقاتی بین محله های مختلف در شهرها انجام شود/ برای مبارزه با این شکاف باید در وهله ی اول نحوه ی رقابت بین این مدارس را سازماندهی کرد. درست از زمانی که انتخاب آزاد والدین در انتخاب مدرسه برای فرزنداشان با خودمختاری مدارس در انتخاب دانش آموزانشان و فرق گذاری بین آن ها همراه می شود ، شکاف تحصیلی به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد/ مقابله با این شرایط تنها در صورتی ممکن است که در سیاست فعلی که وزارت آموزش و پرورش در پیش گرفته تجدید نظر شود
انتخاب آزاد والدین در انتخاب مدارس در برخی از نظام های آموزشی سبب بروز رقابت بین مدارس در مناطق مختلف می شود. آیا باید برای این رقابت معیارهای جدیدی ارائه شود؟
مطالعاتی که در سطح بین المللی انجام گرفته است نشان می دهد که اعطای آزادی بیش از اندازه به مدارس در چارچوب رقابت بین آن ها می تواند اثرات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد و بهتر است بر این رقابت نظارت شود.
در بسیاری از نظام های آموزشی ، رقابت بین مدارس روز به روز بیشتر می شود. این مساله در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی هم به وضوح قابل مشاهده است اما مساله ی اصلی در آن است که هیچ حد مشخصی برای آن تعریف نمی شود. در عوض در بخشی از کشورهای آمریکایی ، انگلستان و نیوزیلند ، نظام های آموزشی با جهت دهی به این رقابت ها تاثیرات بسیار مثبتی را ایجاد کرده اند. : مثل بهبود فعالیت های آموزشی و توجه بیش از پیش به نیازهای دانش آموزان و والدین. در این کشورها والدین به جای آن که مجبور باشند حتما فرزند خود را در مدرسه ای که در محدوده ی محل زندگی آنهاست ثبت نام کنند ( مثل فرانسه و ایران ) در انتخاب مدرسه ی فرزندان خود آزادند ، چرا که تمامی مدارس به نسبت تعداد دانش آموزانی که ثبت نام می کنند به اندازه ی کافی از دولت بودجه دریافت می کنند.
در این نظام های آموزشی نیمه رقابتی مدارس آزادند تا با به کارگیری ابتکارات و امتیازاتی که در اختیار والدین و دانش آموزان قرار می دهند مثل کادری قوی و کیفیت آموزشی ، آن ها را به خود جذب کنند. این گونه اختیار دادن به مدارس چه تاثیری در سیستم آموزشی این کشورها دارد؟
اکثر مطالعاتی که به منظور پاسخ دهی به این پرسش صورت گرفته اند بی طرف نیستند اما می توان نکات مشترکی را در بین همه ی آن ها پیدا کرد.
در وهله ی اول ، اکثر قریب به اتفاق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان می دهد که باز گذاشتن دست مدارس در رقابت برای جذب دانش آموز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر نداشته یا اگر هم داشنه باشد میزان آن بسیار کم است.(1)
بنابراین این تفکر که رقابت آزاد بین مدارس سبب افزایش کارکرد محصلین می شود چندان درست نیست.
از طرفی دیگر مطالعات زیادی هم در رابطه با تاثیر آزادی نسبی مدارس بر تفکیک و نابرابری تحصیلی صورت گرفته است. اکثر آن ها نشان می دهند زمانی که اختیار والدین در انتخاب مدرسه ی فرزندشان به آزادی عمل بیش از اندازه ی مدارس در انتخاب دانش آموزان خود و برخورد متفاوت با آن ها به نسبت وضعیتی که دارند همراه می شود سبب افزایش نابرابری تحصیلی می شود. برای مثال ، فرزندان خانواده های فقیر حضور کمرنگی در برخی از مدارس دارند.این مساله از یک طرف تاثیری منفی برپیشرفت تحصیلی این دانش آموزان می گذارد و از طرفی دیگر سبب بروز نابرابری اجتماعی در بین دانش آموزان مختلف که به این وسیله از هم تفکیک می شوند می شود. (2)
درس هایی که باید از انگلستان گرفت
یکی از متقاعد کننده ترین تحقیقات ارائه شده در نیوزیلند صورت گرفته است. (3) تحقیق فوق در گرین سیتی ، شهری کوچک ، انجام شده است که 11 مدرسه ی راهنمایی در شهر و حومه ی آن قرار دارد. اصلاحات صورت گرفته در این شهر سبب پویایی رقابت بین مدارس بین سال های 1989 و 1993 شد. طبق تحقیق انجام شده ، این اصلاحات سبب تشدید روند قطبی شدن و تفکیک قومیتی دانش اموزان شد چرا که وزارت آموزش و پرورش و مقامات محلی دست از هرگونه نظارت بر انتخاب مدرسه توسط والدین برای فرزندانشان از یک طرف و نحوه ی اسم نویسی و قبول این دانش آموزان از طرف دیگر ، برداشت.
به گفته ی محققین ، تردیدهایی که در خصوص اعطای آزادی بیش از اندازه به مدارس در عرصه ی رقابت آن ها با یکدیگر وجود دارد کاملا قابل توجیه است : اکثریت خانواده های ثروتمندی که در این منطقه زندگی می کردند تمایل به ثبت نام فرزند خود در مدرسه های خارج از آن را داشتند و همین مساله سبب ظهور شکاف اجتماعی در مدارس شد.
تحقیقات دیگری که در انگلستان صورت گرفته است هم در همین مسیر گام بر می دارد : آزادی عمل در انتخاب با توجه به منابع فرهنگی و مادی خانواده ها متفاوت است و اکثرا خانواده های ثروتمند و طبقه ی متوسط هستند که می توانند دست به انتخابی آزادانه بزنند. انتخاب خانواده هایی که از نظر مالی ضعیف تر هستند تنها به مدارس محدوده ی زندگی خودشان محدود می شود.
با این حال به این نظریه انتقاد هایی هم شده است. بر مبنای مطالعات گسترده ی کمی و کیفی ای که در رابطه با علل و گسترش شکاف اجتماعی بین مدارس در انگلستان صورت گرفته است ، تیمی تحقیقاتی (4) نشان داده است که اصلاحاتی که در سال 1988 شکل گرفت سبب کاهش شکاف اجتماعی در بسیاری از مدارس در بین سال های 1989 و 1995 شد. در سایر مدارس ، اما روند افزایش شکاف اجتماعی ادامه پیدا کرد. در عوض ، بین سال های 1998 و 2001 ، یک بار دیگر روند شکاف اجتماعی در مدارس روندی افزایشی پیدا کرد.به گفته ی محققین این شکاف به خصوص در مناطق شهری متوسط ، با تراکم جمعیتی بالا و فقیر شدت گرفت نه در مناطق روستایی. آزادی عمل دادن به والدین در انتخاب مدرسه ی فرزندشان سبب شد تا آن ها به مدارسی دسترسی پیدا کنند که قبلا برای آن ها میسر نبوده. به عبارت دیگر ، آزادی که به این خانواده ها اعطا شد، در مناطقی که شبکه ی حمل و نقل مناسبی داشتند تاثیرات بسیار مثبتی را به دنبال داشت.
با این حال بین سال های 1998-2001 برنامه های دولتی سبب افزایش تعداد مدارسی شد که برنامه ی تحصیلی ویژه ای داشتند. این مساله با تمایل مدارس به گلچین کردن دانش آموزانی که برای ثبت نام به آن ها مراجعه می کردند همراه شد. این موضوع دلیلیست برای افزایش شکاف اجتماعی در مدارس در این بازه ی زمانی ، نتایح به دست آمده با سایر تحقیق های صورت گرفته برابری داشتند. در مناطق شهری پیشرفته تر ، هم همان شکاف به وجود آمد چرا که امکاناتی که مدارس ارائه می دادند به تناسب وضعیت مالی دانش آموزانی که به آن ها مراجعه می کردند متفاوت بود. در نتیجه :
آزادی عمل ارائه شده به والدین در انتخاب مدارس فرزندان خود از یک سو و آزادی عمل بیش از حد اعطا شده به مدارس در انتخاب دانش آموزان خود از سوی دیگر سبب بروز شکاف تحصیلی شد.
فرانسه : والدینی که نظام آموزشی را دور می زنند
رقابت بین مدارس در نظام های آموزشی که انتخاب آزاد مدرسه توسط والدین به صورت رسمی به رسمیت شناخته نشده و توسط قانون مدرسه محدود شده هم می تواند وجود داشته باشد ، مثل کشور فرانسه. به این ترتیب جامعه شناسان فرانسوی نشان داده اند که مدارس این کشور بی وقفه با رقابتی محلی دست و پنجه نرم می کنند ، رقابتی که نه تنها بین مدارس خصوصی و دولتی که بین خود مدارس دولتی هم در جریان است.(5)
با وجود تدابیری که در نظام آموزشی فرانسه به منظور رفاه حال والدین دانش آموزان لحاظ شده است ، بسیاری از آن ها سعی در دور زدن این قوانین دارند.
آن ها دائما سعی در ممانعت از ثبت نام فرزند خود در مدرسه ای که از نظر موقعیت مکانی برای آن ها در نظر گرفته شده داشته و تمایل به ثبت نام فرزند خود در مدارس خصوصی دارند. انتخابی که مسلما در دسترس تمام قشرهای جامعه نبوده و سبب گسترش شکاف تحصیلی و در نتیجه شکاف اجتماعی می شود. مدرسه ها به نوبه ی خود سعی می کنند تدابیری به کار گیرند که بتوان به وسیله ی آن ها به انتخاب والدین پاسخ بگویند. برای نیل به این هدف آن ها دانش آموزان با وضعیت مناسب تحصیلی را در اولویت قرار می دهند و از طرفی - به صورت قانونی یا مخفیانه – کلاس های مختلف متناسب با سطح و وضعیت دانش آموزان خود برگزار می کنند. ( حول انتخاب هایی مربوط به زبان خارجه ف ورزش ، هنر و . . . )
تحقیقاتی که در مقیاس اروپایی صورت گرفته نشان می دهد چگونه انتخاب والدین در منجر به بروز رقابت شدید بین مدارس ، در وهله ی اول برای جذب دانش آموز و در نتیجه سرمایه و در وهله ی دوم جذب دانش آموزان بهتر می شود.این رقابت تاثیر به سزایی در نحوه ی عملکرد مدارس دارد. برخی از این مدارس با تکیه بر شهرتی که دارند هدف اصلی خود را جذب سرمایه قرار داده و پاره ای دیگر با ارائه ی امکانات تحصیلی جدید ( مثل کلاس های دو زبانه) یا منوی غذای متنوع در ساعت نهار به دنبال جذب دانش آموزان جدید برای بهبود بخشیدن به تصویر خود در بین عموم هستند.
بر عکس ، برخی از مدارس که امکاناتی این چنین ندشته و در نتیجه توانایی اعمال قدرت بر ثبت نام دانش آموزان خود را ندارند برخی مواقع به نحوی تهاجمی – برای مقابله با شکست تحصیلی دانش آموزان – با مساله برخورد کرده و در سایر موارد شرایط را پذیرفته و دست از تلاش بر می دارند. مساله ای که منجر به افت سطح علمی دانش آموزان آن ها می شود.
رقابت بیشتر ، شکاف بیشتر ، راه چاره چیست؟
برای مبارزه با شکاف اجتماعی ، در وهله ی اول باید سیاستی عمومی با محوریت اقتصاد و کار دنبال شود و به طور خاص تلاشی گسترده برای از بین بردن شکاف طبقاتی بین محله های مختلف در شهرها انجام شود.(6) با این وجود یکی از دلایل شکاف تحصیلی موجود در فرانسه ی امروز را باید در ساز و کار رقابت بین مدارس جست و جو کرد. برای مبارزه با این شکاف باید در وهله ی اول نحوه ی رقابت بین این مدارس را سازماندهی کرد. درست از زمانی که انتخاب آزاد والدین در انتخاب مدرسه برای فرزنداشان با خودمختاری مدارس در انتخاب دانش آموزان شان و فرق گذاری بین آن ها همراه می شود ، شکاف تحصیلی به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد. چگونه باید با این پدیده مقابله کرد؟
پاسخ ما این چنین است : مقابله با این شرایط تنها در صورتی ممکن است که در سیاست فعلی که وزارت آموزش و پرورش در پیش گرفته تجدید نظر شود.
مشکل اول در نحوه ی مشخص کردن قلمروی رقابتی مدارس است. به عبارت دیگر مدارس شهری برای جذب دانش آموزان قوی و خانواده های ثروتمند تنها به قلمروی خود بسنده نکرده و به دنبال دانش آموز خارج از آن هم هستند. این مساله در شرایطی است که مسئولین این حوزه های دولتی یا به این مساله اهمیتی نمی دهند یا توانایی لازم برای رویارویی با این مشکل را ندارند.
در وهله ی دوم ، این والدین هستند که برای ثبت نام فرزندان در مدارس بهتر و با کیفیت تر حوزه ی قلمروها را زیر پا می گذارند. مسئولین دولتی در این مورد هم آن طور که باید و شاید سفت و سخت عمل نمی کنند. این مساله در حالی است که برخی مدارس این امکان را دارند تا در ثبت نام دانش آموزان خود از فیلترهای مختلف استفاده کنند ولی سایر مدارس خیر. برای نظم بخشیدن به رقابت بین مدارس ، باید به طور همزمان در تمامی حوزه های تحصیلی عمل کرده و امکاناتی را که آن ها در اختیار دانش آموزان و والدین قرار می دهند و نحوه ی عملکرد آنها را حداقل تا حد امکان یکسان کرد. اگر بتوان این سیاست را برای تمامی مدارس یک حوزه – چه خصوصی و چه دولتی – اجرا کرد ، شرایط بسیار بهتر خواهد شد. این مساله نیازمند وضع معیارهای مشترک در زمینه ی ثبت نام دانش آموزان و ارائه ی امکانات مختلف به آن ها می باشد. وزارت آموزش و پرورش بلژیک در حال حاضر در حال تحقیق برای بررسی امکان به اجرا در آوردن این سیاست است ، سیاستی که اجرای آن با توجه به نبرد دائمی موجود بین مدارس دولتی و خصوصی اصلا ساده به نظر نمی رسد.
در نهایت ، نظارتی بیشتر بر مدارس " نیمه مختار " می تواند تاثیرات مخرب رقابت آزاد بین مدارس را کمتر کند.
تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در انگلستان کارهایی صورت گرفته است که می تواند فاصله ی بین مدارس را کمتر کند : به اجرا در آمدن سیاست های جدید برای جذب دانش آموزان از تمامی اقشار جامعه در مدارسی که بیشترین درخواست را دارند ، سبب شده است تا شکاف بین مدارس تا حدی کمتر شود. از این لحاظ ، شکاف تحصیلی بین مدارس در برخی از مناطق شهر لندن کمتر از یک سوم آن چیزیست که پیش بینی می شد ، به خصوص از لحاظ حضور اقشار مختلف جامعه در مدارس.
توضیحات:
(1) D.N. Harris et C.D. Herrington, « Accountability, standards, and the growing achievement gap. Lessons from the past half-century », American Journal of Education, vol. CXII, n° 2, février 2006.
(2) G. Felouzis, F. Liot et J. Perroton, L’Apartheid scolaire. Enquête sur la ségrégation ethnique dans les collèges, Seuil, 2005.
(3) D. Hughes et al., Trading in Futures. Why markets in education don’t work, Open University Press, 1999.
(4) S. Gorard, C. Taylor et J. Fitz, Schools, Markets and Choice Policies, Routledge/ Falmer, 2003.
(5) S. Broccolichi et A. Van Zanten, « Espaces de concurrence et circuits de scolarisation. L’évitement des collèges publics d’un district de la banlieue parisienne », Les Annales de la recherche urbaine, n° 75, 1997, et G. Felouzis, « Performances et “valeur ajoutée” des lycées : le marché scolaire fait des différences », Revue française de sociologie, vol. XLVI, n° 1, 2005.
(6) M. Oberti, « Différenciation sociale et scolaire du territoire », Sociétés contemporaines, n° 59-60, 2006.
منبع: مجله ی علوم انسانی فرانسه: http://www.scienceshumaines.com/
انسان شناسی و فرهنگ
اخراج و تعلیق ده ها هزار معلم و دانشگاهی بعد از کودتای ناکام ترکیه برای معلمان ایرانی اقدامی شگفت انگیز و غیرقابل انتظار بود.
پرسش این است که چه رابطه ای بین کودتای نظامیان و اخراج معلمان وجود دارد؟
بسیاری بر این باور بودند که ترکیه کشوری است که می تواند از نظر « توسعه و دمکراسی » الگوی سایر کشورهای منطقه قرار گیرد . اما حوادث اخیر به خصوص اخراج معلمان و به عبارتی " پاک سازی " فرهنگیان و دانشگاهیان و تعرض به حقوق شهروندان ،شک و تردید فراوان در این باور ایجاد کرد .
بر اساس آن چه آموزش بین الملل گفته است : "تاکنون 15200نفر از معلمان از کار تعلیق شده و به بیش از 1500 رئیس دانشکده گفته شده است تا استعفا دهند و گواهی اشتغال به کار 21000 معلم مدارس خصوصی لغو شده است . "
پرسش ما این است که گناه این معلمان در کدام دادگاه اثبات شده است؟
آیا مجازات افراد بدون طی روند قضایی با دمکراسی و حقوق شهروندی که دولت ترکیه خود را مدافع آن می داند سازگار است؟
آیا این تعداد عظیم معلمان خطری برای حکومت نرکیه بوده اند ؟
به نظر می رسد اهداف دیگری پشت این پاک سازی ها نهفته است و این معلمان به خاطر عقاید متفاوت با ایدئولوژی رسمی دولت مجازات شده اند و لیست اسامی آنها از قبل تهیه شده بود.
انتظار این است که جامعه مدنی ایران ، احزاب ، گروه ها و تشکل های صنفی و شخصیت های مستقل فرهنگی این اقدام دولت ترکیه را محکوم و از سرکوب جامعه مدنی ترکیه انتقاد کنند.
« صدای معلم » از جناب آقای دکتر فانی وزیر محترم آموزش و پرورش نیز انتظار دارد که در تماس با وزیر آموزش ترکیه مراتب نگرانی خود و فرهنگیان ایرانی را از این اقدامات ابراز نماید و خواستار بازگشت به کار هزاران معلمی شود که به بهانه سرکوب کودتا مشمول اخراج و تعلیق شده اند.
پایان پیام/
در پاسخ به آخرین تحولات در ترکیه ، آموزش بین الملل ( Education International ) نمی تواند نسبت به آن چه که تحقیر ارزش های دموکراتیک است بی تفاوت باشد و قویا اقدامات حکومت را که در حال حاضر معلمان را هدف قرار داده است محکوم می کند .
فرد ون لوون ، مدیر عمومی آموزش بین الملل در مورد تعلیق و اخراج هزاران کارمند آموزش ترکیه گفت :
اخباری که از ترکیه می رسد حاکی از تنبیه معلمان در مورد تلاش برای کودتا نه فقط ضربه ای به حرفه ما است بلکه به طور آشکار نشان می دهد که جو سیاسی موجود برای توجیه سرکوبی است که هر کسی با حکومت موافق نیست اعمال می شود .
ما مقامات ترکیه را به در نظر گرفتن اصول قانونی و رعایت ارزش های دموکراتیک جامعه ترکیه فرا می خوانیم .
" پاک سازی " آموزش فقط آخرین اقدامی است که حکومت برای ایجاد خفقان نسبت به انتقادات از زمان تلاش برای کودتا در هفته پیش اتخاد کرده است .
تبعات این آشفتگی به دستگیری هزاران نفر و کشته شدن بیش از 200 نفر انجامیده است .
مطابق گزارش ها ، 15200 نفر از معلمان تاکنون از کار تعلیق شده و به بیش از 1500 رئیس دانشکده گفته شده است تا استعفا دهند و گواهی اشتغال به کار 21000 معلم مدارس خصوصی لغو شده است .
ون لوون گفت : آموزش بین الملل به علت وظایف حرفه ای خود در برابر آن چه آزار و تعقیب مخالفان است سکوت نمی کند .
اگر چه سازمان ما قاطعانه تلاش های اخیر برای کودتا را مردود می داند ، اما درخواست ما از دولت ترکیه آن است که نشان دهد دموکراسی فقط پاسخی به اقدامات کاملا غیرقانونی نظامیان است به جای آن که شاهد محدود کردن حقوق شهروندان باشد .
به اجرا در آمدن قانون ZEP هیچ گونه تاثیر مشهودی در موفقیت دانش آموزان نداشته است .» تنها فایده ی این طرح در آن بوده که سبب شده دانش آموزانی که سطح پایین تری داشته اند وضعیت بدتری پیدا نکنند و روند افزایش شکاف تخصیلی کند تر شود/ به جای آن که به تفکیک منطقه ای بپردازیم ، به جای آنکه به فکر مناطق تحصیلی باشیم ، به وضعیت هر مدرسه به صورت مجزا نگاه کنیم. بورس های تحصیلی با قیمت های بالاتری بدهیم ولی به افراد کمتر. در خوابگاه های دانش آموزی به هر دانش آموزان اتاقی جداگانه بدهیم/ تفکیک مدارس از هم شرایط بازگشت ناپذیری را در جامعه ایجاد خواهد کرد/ داشتن اتاق منحصر به خود نقشی اساسی در موفقیت تحصیلی ایفا می کند/ سیاست " مناطق اولویت دار تحصیلی " از زمان به اجرا درآمدن آن ، بیش از آن که سبب رفع نگرانی ها شود ، سبب بروز بیش از پیش آن ها شده است/ جه عللی را باید در شکست سیاست ZEP جست و جو کرد؟ در وهله ی اول باید به وضعیت معلمان پرداخته شود/ در خود مدرسه و کلاس درس پدیده ای " تجزیه و تفکیک " به وجود می آمد چرا که خود مسئولین مدرسه سعی می کردند دانش آموزان ممتاز را از بقیه جدا کنند