این نمایندگان معترض مدعیاند که حکومت در مبارزه با آلودگی هوا و محیط زیست به گونه جدی اقدام نکرده است، در حالیکه این آلودگی هوا سالانه جان سههزار شهروند را میگیرد/ هدف این راه پیمایی ایجاد آگهی و آوردن فشار لازم بر مسئولین محیط زیست بوده است/ نمایندگان مجلس با توسل به یک حرکت مدنی در ارتباط به یک مشکل جدی که هر روز از هموطنان ما قربانی می گیرد، به شکل اعتصاب خواهان هوای پاک شهر کابل شده است/ رییس مجلس با توصیف حرکت مدنی نمایندگان گفت: نمایندگان مجلس با این حرکت ادای مسئولیت کردند
گروه اخبار/
محقق جهانی، معین وزارت معارف که در جلسهی عمومی استجوابیهی مجلس سنا خواسته شده بود، میگوید به علت ادامهی ناامنیها، ۱۰۰۵ مکتب در سراسر کشور بسته شده است.
او به روز یکشنبه گفت: «ما ۱۰۰۵ مکتب بسته شده در سراسر کشور داریم که علت آن ناامنیهاست، امیدوار هستیم که نهادهای امنیتی و بزرگان قومی در این زمینه با ما همکاری کنند تا این مکاتب بازگشایی شود.»
پیشتر صندوق وجهی حمایت از کودکان سازمان ملل نیز گفته بود که ۴۰ درصد از کودکان افغانستان بهدلیل جنگ و ناامنی نمیتوانند به مکتب بروند.
این مقام وزارت معارف درحالی از بسته بودن این مکاتب خبر میدهد که در ماه عقرب امسال مقامهای وزارت معارف گفته بودند که تنها در ولایت ارزگان در پی شدت گرفتن درگیریها بیش از ۷۰ مکتب بسته شده است.
محقق جهانی همچنان گفته است که نبود ساختمان یکی دیگر از مشکلات برای مکاتب در افغانستان است که درحال حاضر ۴۰درصد مکاتب ساختمان ندارد.
براساس آمار وزارت معارف، در حال حاضر حدود هشتونیم میلیون دانشآموز، ۱۷۰ هزار آموزگار و حدود ۱۶ هزار مکتب در سراسر کشور وجود دارد.
روزنامه اطلاعات روز
گروه اخبار/
تورم ونزوئلا سال آينده به ٤٨٤ درصد ميرسد. این کشور در سال ٩٢ تورمي همسطح ايران يعني ٣٥ درصد داشت. ايران به تورم تك رقمي رسيد ولي ونزوئلا همچنان ركورد میزند تا ثابت كند فجايع پوپوليسم انتها ندارد.
کانال علی میرزاخانی
سندی که 2015 در ایچوان کره امضا شد ادامه سند آموزش برای همه است/ توجه یونسکو به مقوله "آموزش برای همه " از سال 1946 آغاز شد/ بر اساس سند داکار مشارکت جامعه مدنی و بخش خصوصی برای تحقق اهداف آموزش برای همه، ضروری است/ طبق سند ؛ کودکان محروم و نیازمند، کودکان اقلیت های قومی، همه دختران و کودکان کار در همه جای دنیا باید به آموزش ابتدایی اجباری و با کیفیت خوب دسترسی داشته باشند/ تبعیض جنسیتی در تمامی سطوح آموزشی تا سال 2015 برداشته شود و جنبه های کیفی آموزش مورد توجه قرارگیرد. دولت ها تعهد دارند که برای تحقق برنامه آموزش برای همه، منابع و امکانات کافی فراهم کنند/ اسناد یونسکو برای کشورها تعهد آور و الزام نیست و دست دولت ها در انطباق این اسناد با اسناد داخلی و مسایل بومی مثل فرهنگ و دین و آداب و سنن باز است/ . اختلاف بر سر محتوای آموزش و نوع مهارت و ... است که یونسکو به این موارد کاری ندارد. اگر اختلافات فلسفی و دینی را مبنا قرار دهیم ، اصولا باید حرفی از توسعه نزنیم و از بسیاری از نهادهای بین المللی خارج شویم/ ترس از یونسکو و نهادهای حقوق بشری و علوم انسانی غربی و سازمان ملل و بانک جهانی و استکبار بیشتر جنبه سیاسی دارد/ سند تحول بنیادین حتی از نظر حقوقی هم یک متن آشفته و پر از کلی گویی و اطناب و تکرار است. از لحاظ محتوایی هم یک متن مونتاژ و سرهم بندی شده ای است از آنچه که در زمان مرتضی حاجی توسط تیم توسعه گرای مهرمحمدی تهیه شد و آنچه که در شورای عالی آموزش و پرورش دوره حاجی بابایی و شورای انقلاب فرهنگی اصولگرایان تندرو به آن افزودند/ ورود مفاهیم مدرن به آموزش و پرورش ما رویداد مبارکی است هرچند در کش و قوس دعواهای جناحی و ترس و محافظه کاری مدیران و بی انگیزگی کادر مدرسه بسیاری از این مفاهیم مدرن استحاله می شوند و تنها پپوسته و شکلی از آنها باقی می ماند...
گروه اخبار/
پیشبینی اکونومیست از ایران ۲۰۱۷:
حسن روحانی با کارنامه قابل قبول اقتصادی و سیاسی در انتخابات پیروز میشود.
تورم به ۹ درصد کاهش و رشد اقتصادی به ۵/۴ درصد افزایش مییابد.
کانال علی میرزاخانی
دلیل اعتراض اولیا وجود کلمات نژادپرستانه مانند "کاکا سیاه"( Nigger ) در رمان های "کشتن مرغ مقلد" و "هاکلبری فین " بود/ یکی از اولیا : «کشتن مرغ مقلد» اثر ادبی بزرگی است اما توهینهای نژادی بسیاری هم در آن وجود دارد که نمیتوان از آنها گذشت/ در صفحهای از «هاکلبری فین» کلمه «کاکا سیاه» هفتبار تکرار شده است / مدرسه این آثار را از لیست کتابهای درسی دانشآموزان حذف کرد
شاید ریختن زباله در سطح شهر و معابر عمومی، برای ایرانی ها کم اهمیت باشد اما در دیگر کشورها جرایم سنگینی برای این کار در نظر گرفته شده است به گونه ای که شاید فرد خطاکار مجبور شود بخش قابل توجهی از حقوق خود صرف پرداخت جریمه کند/ مقایسه میزان جریمهای که در ایران و چند کشور دیگر برای رعایت نکردن حقوق دیگران در مواردی چون ریختن زباله، انداختن آب دهان در خیابان و ایجاد آلودگی صوتی تعیین شده، نشان می دهد که اصول و آداب شهرنشینی در کشورهای مختلف کما بیش یکسان بوده و تفاوتها بیشتر مربوط به نحوه رعایت این آداب از سوی مردم و مجازات رعایت نکردن آن از سوی قانون است/ رقم های تعیین شده برای پرداخت جریمه به دلیل نقض حقوق شهروندی در کشورهای مختلف با ایران نشانگر فاصله فاحش اهمیت موضوع نزد قانون گذاران این کشورهاست/ خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند در ایران، 40 هزار تومان جریمه می شوند اما در ژاپن سر و صدا کردن در ساعات ممنوع، 9 هزار دلار جریمه دارد (حدود 31 میلیون تومان) و در آمریکا هم جریمه ایجاد آلودگی صوتی در ساعات ممنوع، پنج هزار دلار (16 میلیون تومان) است...
آن ها دانش آموزان را به این درک می رسانند که همه شبیه هم نیستند و هر کسی استعداد منحصر به فرد و ویژه خود را دارد و باید جایگاه مناسب با ویژگی های فردی خود را در جامعه پیدا کند/ در سال ۲۰۱۶ کشور دانمارک به عنوان کشوری انتخاب شد که مردم آن بیشترین احساس خوشبختی را دارند/ سیستم آموزشی دانمارک بر پایه این نیست که دانش آموزان خود را برای امتحان آماده کنند بلکه شوق به دانستن، دانایی و پیشرفت فردی و شخصیتی دانش آموز را اساس کار خود قرار می دهند/ نمره در مدارس دانمارک بی معناست و دانش آموزان که به دستاوردهای بالا می رسند دارای حق ویژه ای نسبت به دیگر دانش آموزان نخواهند بود. در عوض به آن ها می آموزند که چگونه شخصیت خود را گسترش دهند/ اصول آموزشی در دانمارک در مرحله اول به تشویق برای توسعه خود و خود پروری استوار است/ بر اساس قانون مدارس این کشور، مدرسه فقط مسئولیت آموزش مهارت های اولیه را ندارد بلکه باید به دانش آموزان برای داشتن و کسب یک شخصیت قوی و چند بعدی و گسترده کمک کنند/ نظام آموزشی دانمارک پیرامون تشویق دانش آموزان برای انتخاب شغل هایی شکل می گیرد که صرف نظر از میزان سود دهی اقتصادی باعث خوشحالی و احساس سعادت مندی در آنان شود/ ۵۰ درصد جوانان دانمارکی کاملا یقین دارند که در انتخاب آینده شغلی خود آزاد هستند و کنترل و تسلط کاملی بر آینده خود دارند
جهل در پیوند با قدرت بیرحمترین دشمنی است که عدالت ممکن است داشته باشد/ ناکامی در آموختن از گذشته به نتایج فاجعهبار سیاسی انجامیده است. چنین جهلی صرفاً مربوط به فقدان اطلاعات نیست/ در زمانهای که افرادی چون دونالد ترامپ میتوانند با تکیه بر ارزشهایی مانند «عظمت» جایگاهی کسب کنند و با تکیه بر این ارزشها، خاطرات پیشرفت اجتماعی و سیاسی را که بهنام عدالت و شرافت بشری به دست آمدهاست، از خاطرهها بزدایند، این خودِ تاریخ و تفکر است که مورد هجوم واقع شده است/ زمانی که جهل اسلحه به دست بگیرد، ظاهراً خشونتْ نوعی تراژدیِ ناگزیر خواهد بود / چگونه میتوانیم با استفاده از آموزش، در کنار دیگر منابع، از تبدیلشدن سیاست به افسارگسیختگی جلوگیری کنیم؟ چگونه میتوانیم با این وضعیت وحشتناک و تراژیک مقابله کنیم، آنهم بدون آنکه به سمت طرز فکرِ نظامی یا امنیتی عقبنشینی کنیم/ آموزش برای دموکراسی ضروری ست. هیچ جامعۀ دموکراتیکی نمیتواند بدون فرهنگی سازنده به حیاتش ادامه دهد/ چنین فرهنگی باید مدارسی داشتهباشد که بتوانند شهروندانی تربیت کنند منتقد، ژرفنگر، دانا و خواهان مداخله در داوریهای اخلاقی و خواهان اقدام مسئولانه و فراگیر در اجتماع. البته این آموزش نباید به مدارس محدود شود/ آموزش هم میتواند مبنایی شود برای تفکر انتقادی و هم میتواند محلی شود برای سرکوب و همین سرکوب است که تفکر را نابود میکند و به خشونت میانجامد/ با سستی ارزشهای عمومی همراه با سستیِ عرصههای عمومیای که آن ارزشها را میآفرینند، الگوهای سرکوبگرانۀ آموزشی محبوبیت بیشتری یافتهاند و محبوسساختن انسانها از آموزش آنان بهمراتب آسانتر شدهاست. امروزه مدارس را میتوان بر اساس زندانها سازمان داد و بهسادگی ضروریات شهروندی را به مصرفِ صرف فروکاست؛ درحالیکه هر گونه مفهوم مسئولیت اجتماعی و تعهد اخلاقی از جامعه رخت برمیبندند/ آموزشْ چیزی نیست جز ایجاد ذهنهای انتقادی و شهروندان مسئولیتپذیر. با آموزش میتوان جوانان و دیگران را از طریق پیونددادن مشکلات شخصی و دغدغههای کلان، برای مواجهه با اقتدار توانا ساخت/ خشونت نهتنها جسم، بلکه روح را نیز ناتوان میسازد / بدون آگاهیِ عمومیْ دموکراسیِ اصیل وجود نخواهد داشت/ آموزش انتقادی را باید هنرِ امکانات دانست و نه فضایی مدیریتشده برای بزدلی، احتیاط و ترس/ اگر جامعۀ امریکا میخواهد روی افراد جوان سرمایهگذاری کند، ضروری ست آنان را طوری آموزش دهد که در آن به چالش کشیدهشوند، ریسکپذیری را بیاموزند، به بیرون از مرزهای ایدئولوژیک بیندیشند و گسترۀ خلاقیت و داوری انتقادی خود را افزایش میدهند. این امر نیازمند ساختار آموزشی پیچیده و تخریبکننده است/ آموزشْ جایی ست که در آن تصمیم میگیریم آیا جهان را آنقدر دوست داریم که در قبال آن احساس مسئولیت کنیم یا خیر/ نگریستن به آموزش بهعنوان شکل سیاسی مداخله، مسیر پیشنهادی بهسوی عدالت نژادی و اقتصادی ست که به بازسازی امید سیاسی تازه خواهدانجامید. دانشگاه در جامعۀ سالم نقشی تخریبکننده بر عهده دارد. دانشگاهیان باید در برابر ناملایمات بایستند و صدای بیصدایان و گروههای بیقدرت باشند؛ درحالیکه حقیقت را در گوش مدافعان ثروت و قدرت نامحدود زمزمه میکنند. آموزش و پرورش باید مخرب و ناراحتکننده باشد؛ درحالیکه بهسختی در برابر نظامهای پذیرفتهشده میایستد....
بانوی نیکوکار و میلیاردر با روابط عمیق به جامعه و معتقد به اصلاحات گزینه وزیر آموزش و پرورش است/ قطعا این وضع در آموزش و پرورش قابل تحمل نیست و نظام تعلیم و تربیت به اصلاحات نیازمند است/ او نقش اصلی در بسیاری از کمپین های اجتماعی و سیاسی آمریکا داشته و برای چند سال به عنوان رییس حزب جمهوری خواه میشیگان خدمت کرده است/ این بانوی میلیاردر به خوبی اقتصاد را می داند و مثل دونالد ترامپ راه ثروت اندوزی و پول در آوردن را می داند/ این بانوی هلند تباراز طرفداران جنبش حق انتخاب مدرسه است که در پی واقعی کردن یارانه آموزش هستند