صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شاید ریختن زباله در سطح شهر و معابر عمومی، برای ایرانی ها کم اهمیت باشد اما در دیگر کشورها جرایم سنگینی برای این کار در نظر گرفته شده است به گونه ای که شاید فرد خطاکار مجبور شود بخش قابل توجهی از حقوق خود صرف پرداخت جریمه کند/ مقایسه میزان جریمه‌ای که در ایران و چند کشور دیگر برای رعایت نکردن حقوق دیگران در مواردی چون ریختن زباله، انداختن آب دهان در خیابان و ایجاد آلودگی صوتی تعیین شده، نشان می دهد که اصول و آداب شهرنشینی در کشورهای مختلف کما بیش یکسان بوده و تفاوت‌ها بیشتر مربوط به نحوه رعایت این آداب از سوی مردم و مجازات رعایت نکردن آن از سوی قانون است/ رقم های تعیین شده برای پرداخت جریمه به دلیل نقض حقوق شهروندی در کشورهای مختلف با ایران نشانگر فاصله فاحش اهمیت موضوع نزد قانون گذاران این کشورهاست/ خودروهایی که آلودگی صوتی ایجاد می کنند در ایران، 40 هزار تومان جریمه می شوند اما در ژاپن سر و صدا کردن در ساعات ممنوع، 9 هزار دلار جریمه دارد (حدود 31 میلیون تومان) و در آمریکا هم جریمه ایجاد آلودگی صوتی در ساعات ممنوع، پنج هزار دلار (16 میلیون تومان) است...

آن ها دانش آموزان را به این درک می رسانند که همه شبیه هم نیستند و هر کسی استعداد منحصر به فرد و ویژه خود را دارد و باید جایگاه مناسب با ویژگی های فردی خود را در جامعه پیدا کند/ در سال ۲۰۱۶ کشور دانمارک به عنوان کشوری انتخاب شد که مردم آن بیشترین احساس خوشبختی را دارند/ سیستم آموزشی دانمارک بر پایه این نیست که دانش آموزان خود را برای امتحان آماده کنند بلکه شوق به دانستن، دانایی و پیشرفت فردی و شخصیتی دانش آموز را اساس کار خود قرار می دهند/ نمره در مدارس دانمارک بی معناست و دانش آموزان که به دستاوردهای بالا می رسند دارای حق ویژه ای نسبت به دیگر دانش آموزان نخواهند بود. در عوض به آن ها می آموزند که چگونه شخصیت خود را گسترش دهند/ اصول آموزشی در دانمارک در مرحله اول به تشویق برای توسعه خود و خود پروری استوار است/ بر اساس قانون مدارس این کشور، مدرسه فقط مسئولیت آموزش مهارت های اولیه را ندارد بلکه باید به دانش آموزان برای داشتن و کسب یک شخصیت قوی و چند بعدی و گسترده کمک کنند/ نظام آموزشی دانمارک پیرامون تشویق دانش آموزان برای انتخاب شغل هایی شکل می گیرد که صرف نظر از میزان سود دهی اقتصادی باعث خوشحالی و احساس سعادت مندی در آنان شود/ ۵۰ درصد جوانان دانمارکی کاملا یقین دارند که در انتخاب آینده شغلی خود آزاد هستند و کنترل و تسلط کاملی بر آینده خود دارند

منتشرشده در دانش آموز

جهل در پیوند با قدرت بی‌رحم‌ترین دشمنی است که عدالت ممکن است داشته باشد/ ناکامی در آموختن از گذشته به نتایج فاجعه‌بار سیاسی انجامیده‌ است. چنین جهلی صرفاً مربوط به فقدان اطلاعات نیست/ در زمانه‌ای که افرادی چون دونالد ترامپ می‌توانند با تکیه بر ارزش‌هایی مانند «عظمت» جایگاهی کسب کنند و با تکیه بر این ارزش‌ها، خاطرات پیشرفت اجتماعی و سیاسی را که به‌نام عدالت و شرافت بشری به ‌دست آمده‌است، از خاطره‌ها بزدایند، این خودِ تاریخ و تفکر است که مورد هجوم واقع شده‌ است/ زمانی‌ که جهل اسلحه به دست بگیرد، ظاهراً خشونتْ نوعی تراژدیِ ناگزیر خواهد بود / چگونه می‌توانیم با استفاده از آموزش، در کنار دیگر منابع، از تبدیل‌شدن سیاست به افسارگسیختگی جلوگیری کنیم؟ چگونه می‌توانیم با این وضعیت وحشتناک و تراژیک مقابله کنیم، آن‌هم بدون آنکه به‌ سمت طرز فکرِ نظامی یا امنیتی عقب‌نشینی کنیم‌/ آموزش برای دموکراسی ضروری ست. هیچ جامعۀ دموکراتیکی نمی‌تواند بدون فرهنگی سازنده به حیاتش ادامه‌ دهد/ چنین فرهنگی باید مدارسی داشته‌باشد که بتوانند شهروندانی تربیت کنند منتقد، ژرف‌نگر، دانا و خواهان مداخله در داوری‌های اخلاقی و خواهان اقدام‌ مسئولانه و فراگیر در اجتماع. البته این آموزش نباید به مدارس محدود شود/ آموزش هم می‌تواند مبنایی شود برای تفکر انتقادی و هم می‌تواند محلی شود برای سرکوب و همین سرکوب است که تفکر را نابود می‌کند و به خشونت می‌انجامد/ با سستی ارزش‌های عمومی همراه با سستیِ عرصه‌های عمومی‌ای که آن ارزش‌ها را می‌آفرینند، الگوهای سرکوبگرانۀ آموزشی محبوبیت بیشتری یافته‌اند و محبوس‌ساختن انسان‌ها از آموزش آنان به‌مراتب آسان‌تر شده‌است. امروزه مدارس را می‌توان بر اساس زندان‌ها سازمان داد و به‌سادگی ضروریات شهروندی را به مصرفِ صرف فروکاست؛ درحالی‌که هر گونه مفهوم مسئولیت اجتماعی و تعهد اخلاقی از جامعه رخت برمی‌بندند/ آموزشْ چیزی نیست جز ایجاد ذهن‌های انتقادی و شهروندان مسئولیت‌پذیر. با آموزش می‌توان جوانان و دیگران را از طریق پیونددادن مشکلات شخصی و دغدغه‌های کلان، برای مواجهه با اقتدار توانا ساخت/ خشونت نه‌تنها جسم، بلکه روح را نیز ناتوان می‌سازد / بدون آگاهیِ عمومیْ دموکراسیِ اصیل وجود نخواهد داشت/ آموزش انتقادی را باید هنرِ امکانات دانست و نه فضایی مدیریت‌شده برای بزدلی، احتیاط و ترس/ اگر جامعۀ امریکا می‌خواهد روی افراد جوان سرمایه‌گذاری کند، ضروری ست آنان را طوری آموزش دهد که در آن به چالش کشیده‌شوند، ریسک‌پذیری را بیاموزند، به بیرون از مرزهای ایدئولوژیک بیندیشند و گسترۀ خلاقیت و داوری انتقادی خود را افزایش می‌دهند. این امر نیازمند ساختار آموزشی پیچیده و تخریب‌کننده است/ آموزشْ جایی ست که در آن تصمیم می‌گیریم آیا جهان را آن‌قدر دوست داریم که در قبال آن احساس مسئولیت کنیم یا خیر/ نگریستن به آموزش به‌عنوان شکل سیاسی مداخله، مسیر پیشنهادی به‌سوی عدالت نژادی و اقتصادی ست که به بازسازی امید سیاسی تازه خواهدانجامید. دانشگاه در جامعۀ سالم نقشی تخریب‌کننده بر عهده دارد. دانشگاهیان باید در برابر ناملایمات بایستند و صدای بی‌صدایان و گروه‌های بی‌قدرت باشند؛ درحالی‌که حقیقت را در گوش مدافعان ثروت و قدرت نامحدود زمزمه می‌کنند. آموزش و پرورش باید مخرب و ناراحت‌کننده باشد؛ درحالی‌که به‌سختی در برابر نظام‌های پذیرفته‌شده می‌ایستد....

منتشرشده در دیدگاه

بانوی نیکوکار و میلیاردر با روابط عمیق به جامعه  و معتقد به اصلاحات گزینه وزیر آموزش و پرورش است/ قطعا این وضع در آموزش و پرورش قابل تحمل نیست و نظام تعلیم و تربیت به اصلاحات نیازمند است/ او نقش اصلی در بسیاری از کمپین های اجتماعی و سیاسی آمریکا داشته و برای چند سال به عنوان رییس حزب جمهوری خواه میشیگان خدمت کرده است/ این بانوی میلیاردر به خوبی اقتصاد را می داند و مثل دونالد ترامپ راه ثروت اندوزی و پول در آوردن را می داند/ این بانوی هلند تباراز طرفداران جنبش حق انتخاب مدرسه است که در پی واقعی کردن یارانه آموزش هستند

منتشرشده در یادداشت

از نظر وي ، انسان موجودي است كه تنها پديدارها و احساس را درك مي‌كند و نمي‌تواند فراسوي آن‌ها برود/ ميل در مورد مذهبش معتقد است از اول بدون اعتقاد ديني به معني متعارف كلمه بار آمده است/ اصالت فایده‌ای ایجاب می‌نماید که هر انسانی آزاد باشد که توان خود را طبق اراده و تشخیص خود بپرورد، به شرط این که به شیوه‌ای عمل نکند که با عملکرد همین آزادی توسّط دیگران تعارض پیدا کند/ هر قدر که افراد جامعه‌ي خود را آزادانه پرورش دهند، جامعه به همان میزان غنی‌تر می‌شود/ پرورش آزادانه‌ي فردیّت یکی از لوازم اصلی خوشی خوشبختی انسان، و مایه‌ي اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است/ انسان را موجودي مي‌داند در معرض لذت، رنج و رفتارهايي كه از وي سر مي‌زند از يك طرف مربوط به منافع شخصي است كه خودخواهانه خوانده مي‌شود و از طرف ديگر دست‌خوش بي‌مهري يا هم‌دردي با ديگران است/ اصولاً انسان منفعت طلب است و بنيان اخلاقي‌اش مبتني بر اصل بيشترين خوشي است/ انسان در برابر جامعه و ديگران مسؤول و متعهد است ولي در مورد خودش از استقلال مطلق برخوردار است/ معلم بايد فقط خدمت‌گزار دولت نباشد. دانش‌آموز فرمان‌برداري را فضيلت نشمارد و دانش‌آموز بايد خوي انديشيدن مستقل را در خود پرورش دهد/ وي معتقد است از جمله وظايف والدين اين است كه تعليم و تربيت فرزندان را بايد فراهم سازند و اگر چنين نكند به جامعه ضرر رسانده‌اند و به وظيفه خود در قبال جامعه عمل ننموده اند ....

منتشرشده در آموزش نوین

« حقوق بشر » مجموعه ای از اصول و معیارهایی است که بدون آنها مردم نمی توانند به" زندگی با عزت" در مقام نوع بشر ادامه دهند/ انسان خود، بنیان آزادی،عدالت و صلح است/ اغلب مدارس در ایران به جای ترویج حقوق بشر ،ناامیدکننده عمل می کنند/ پیش داوری ها و تعصباتی وجود دارد که بعضی از افراد حقوق بشر را در مدارس انکار می کنند/ اگر به دانش آموزان اجازه داده شود که دانش آموزان اقلیت های مذهبی یا قومی دیگر را با نام های توهین آمیز خطاب کنند و هیچ گونه واکنشی از طرف معلم صورت نگیرد ،این پیام را برای دانش آموزان دارد که تحمل نکردن، قابل قبول است/ روزی فرا برسد که اعلامیه حقوق بشر به صورت سازمان یافته و دقیقا به همان صورتی که در خود اعلامیه آمده است ،بدون کمترین نقصی، به کودکان این مرزوبوم آموزش داده شود

منتشرشده در یادداشت

این ایده که مدارس آمریکا ماموریت مدنی مشخصی دارند از روزهای ابتدایی جمهوریت مطرح شده بود/ یک جامعه آزاد در نهایت باید بر دانش ،مهارت ها و  و ارزش های مدنی شهروندان خودش متکی باشد/ آموزش های مربوط به شهروندی شایسته باید اولویت اول مدارس باشد/ گزینه "تربیت دانش آموزان به عنوان شهروندانی مسئول" ، بسیار مهمتر از دیگر هدف ها قلمداد شده بود.86 درصد کسانی که در خانواده خود دانش آموز نداشتند با کسانی که فرزندی در مدارس دولتی نداشتند، در سراسر کشور بر سر این مسئله توافق داشتند، درصد این توافق در بین والدین دانش آموزان مدارس غیر دولتی تا 88 درصد می‌رسید/ هشتاد و چهار درصد معلم های آمریکایی اظهار داشتند که"تربیت دانش آموزان به عنوان شهروندانی مسئول" ، "بسیار مهم" است در حالیکه پانزده درصد دیگر این امر را "کاملا مهم" ارزیابی کردند/ متاسفانه وقتی از آمریکایی‌ها پرسیده شد که آیا آنها اطمینان دارند که مدارس تاثیر عمده‌ای بر گسترش شهروندی شایسته دارند ، فقط 59 درصد آنها پاسخ مثبت دادند/ عدم تمایل دانش آموزان به سیاست با کاهش علاقه‌شان به کنش‌گری همراه است/ "شرکت در برنامه‌های تمیز کردن محیط زیست" هدفی بسیار مهم یا ضروری است ، به طور پیوسته از 33.6 درصد در 1992 به 19.4 درصد در سال 1997 کاهش یافته است/ بیش از 90 درصد آمریکایی‌ها توافق داشتند که "قانون اساسی ایالات متحده برای من مهم است" و این که "من به قانون اساسی ایالات متحده مفتخرم"/ این تحقیقات نشان داده‌اند که "مردم به طور وحشتناکی فاقد آگاهی‌ از اسنادی هستند که بر زندگی روزانه‌شان تاثیر می‌گذارد."/ ادوارد جی. رندل(Edward G. Rendell) از فیلادلفیا ، رئیس فعلی مرکز،می‌گوید بیش از سه چهارم (83 درصد) اقرار می‌کنند که "مقداری" یا "خیلی کم" در مورد جزئیات قانون اساسی می‌دانند/ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها تعداد سناتورها را نمی‌دانند/ فقدان آگاهی آمریکایی‌ها تا حدودی از آموزش و پرورشی ریشه می‌گیرد که می‌خواهد حکومت را در قالب تاریخ تدریس کند نه به عنوان سندی زنده که وقایع جاری را شکل می‌دهد/ آمریکایی‌ها نظام ایالات متحده را مانند یک ارثیه خانوادگی ملاحظه می‌کنند که در کمدی در طبقه بالا محافظت می‌شود ولی هیچ گاه بیرون آورده نمی‌شود و بررسی نمی‌شود/ نیمی از دانش آموزان سال های بالای دبیرستان که مورد آزمون قرار گرفتند ،شناختی جزیی از ساختار اصلی دولت و کارکردهای آن نشان دادند ، فقط شش درصد از دانش آموزان با طیف وسیعی از نهادها و جریانات سیاسی آشنا بودند/ بیش از 40 ایالت به مدارس اجازه می‌دهند معلمانی که فاقد تحصیلات لازم هستند را با مدارک فوری (دوره های کوتاه مدت) استخدام کنند. بعضی از آنها توجه بیشتری به دامپزشکانی دارند که سگ و گربه مردم را درمان می‌کنند تا معلم هایی که بچه‌ها و جوانان مردم را آموزش می‌دهند/ در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد صلاحیت معلم ها در تدریس موضوعات مربوط به دولت و امور مدنی در دسترس نیست .اما می‌توان گمان برد که تعداد معلم های متخصص در زمینه علوم سیاسی یا موضوعات مرتبط با آن ، حتی کمتر نیز باشد

منتشرشده در پژوهش

گروه بین الملل/

ارائه‌ی پژوهشِ سهند عباسی در كنفرانس طراحي داخلي منطقه‌ی جنوب غرب امريكا

آستين، تگزاس

13 تا 15 اکتبر 2016

 ١.طراحي محيط چند منظوره براي كودكان داراي اختلال بيش‌فعالي

Creating a multi-purpose environment for children with ADHD

٢.كاهش سطح استرس كودكان در مهد كودك‌ها

 Reducing stress levels for children in daycare facilities

سهند عباسی

کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت

دانشجوی دکترای طراحی داخلی در دانشگاه فناوری تگزاس

IDEC

2016 Southwest Regional Conference

October 13-15, 2016

Austin, Texas, USA

 
طراحی فضای آموزشی در كنفرانس طراحي داخلي منطقه‌ی جنوب غرب امريكا
طراحی فضای آموزشی در كنفرانس طراحي داخلي منطقه‌ی جنوب غرب امريكا
طراحی فضای آموزشی در كنفرانس طراحي داخلي منطقه‌ی جنوب غرب امريكا
منتشرشده در پژوهش

هنوز این مناسبت جهانی در تقویم رسمی کشور جای نگرفته است/ در بیشتر کشورهای جهان نهادها و سندیکاهای صنفی نقش پررنگی در پیگیری مطالبات اقشار مختلف مردم دارند/ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این فضا تعدیل شده و مجوز شکل گیری و برگزاری مجامع عمومی تعدادی از تشکل های صنفی فرهنگیان صادر شده است/ با نگاهی به جامعه کنوني ايران می توان گفت که روند کاهشي قابل توجهي در جايگاه و منزلت معلمان اتفاق افتاده است/ در سایه تلاش انسان‎های وامانده و دچار دغدغه مخارج زندگی، پرورش انسان‎های آزاد، خلاق، متفکر و کارآفرین بعید به نظر می‎رسد/ آنچه که امروز در کلاس های درس کمتر به آن توجه می شود تکریم رابطه اجتماعی استاد و شاگرد و ضرورت توجه به ارزش های معلم توسط متعلمان است/ در ماده ۵ توصیه نامه یونسکو بیان شده است که همان طور که درخشش ، پیشرفت و نیاز به آموزش و پرورش قابل مشاهده و تقدیر است مقام و منزلت معلم نیز می‌بایست با این توانمندی متناسب باشد/ هرچند معلمان با فقر واقعي روبه رو هستند اما متاسفانه گاهي عده ای  احساس فقر را هم به آنها تحميل مي کنند.....

منتشرشده در یادداشت

تجلیل از روز معلم در واقع ارج نهادن به دانش و علم و آگاهی است و قدردانی از انسانی فداکار و ایثاگر که به نام معلم از او یاد می شود/ این حق از لحاظ کارکردی نیز مسئولیت هایی را متوجه اربابان قدرت و حکومت می نماید تا در جهت تادیه آن همت به خرج دهند/ ایجابی بودن این حق شهروندی و انسانی یعنی این که دولت‌ها مسوولیت دارند تا شرایط دسترسی برابر آن را برای آموزش و پرورش فراهم گردانند/ واقعیت آن است که نظام آموزشی کشور، به خصوص معلمان در امر پیش برد آموزش و فرهنگ سازی برای نسل امروز و فردای کشور با چالش های بسیار اساسی و موانع جدی روبه رو می باشند/ به معنای دقیق چگونگی تامین معیشت معلمان کشور نشان دهنده جایگاه و ارزش و اهمیتی است که نظام آموزشی در تصور و برنامه دولت و نظام سیاسی قرار دارد/ اگر در کنار مشکلات و محرومیت های یاد شده ، در شرایط کنونی موضوع تهدید، وحتی سربریدن معلمان از سوی طالبان، دشمنان علم و دانش را علاوه نماییم ، انجام چنان رسالت مهمی در برابر اندک ترین تسهیلات و خدمات و حمایت ها ، جفای بسیاربزرگ و غفلت نابخشودنی تلقی می گردد/ تقدیر از معلم و تجلیل از روز جهانی معلم در آنست که با تمهیدات و فراهم آوری تسهیلات آموزشی و خدماتی و فرهنگی این چراغ کم فروغ را تقویت بخشیده تا جهانی از نور و روشنایی به روی جامعه ما گشوده شود ....

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور