مدیران اصولگرایی مانند نوید ادهم و حجتالاسلام بهرام محمدی رئیس سازمان پژوهش و وزیر آموزش و پرورش و دهها تن از استادان دانشگاه و صاحبنظران مرتبط با قضیه، فارغ از جو سیاسی، حقایق مربوط به سند 2030 را به مردم و نخبگان دینی و سیاسی بگویند/ در جای جای ـسند ملی آموزش 2030» که در ایران و با نظارت کمیته ملی یونسکو تهیه شده، به اجرایی شدن مفاد این سند در چهارچوب «سند تحول» و «سیاستهای ابلاغی رهبری» و سایر اسناد بالادستی تاکید شده است/ هیات ایرانی به کلیاتی مانند مبارزه با فقر، در همه اشکال و ابعاد آن از جمله فقر مطلق، به تحقق توسعه پایدار در ابعاد سه گانه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، به پایان دادن به نابرابریهای موجود در درون کشورها و در میان کشورها، دفاع از حقوق بشر، دفاع از برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران و کرامت انسانی رای داده است. کدام یک از اینها ضد ارزش است/ آیا مجمع عمومی سازمان ملل آنگونه که افرادی مانند رحیمپور ازغدی میگویند، یک نهاد تحت هژمونی ابرقدرت ها است/ بر خلاف مصوبات «شورای امنیت»، تصمیمات و قطعنامههای مجمع عمومی جنبه «اعلامی یا توصیهای» دارند و الزامآور نیستند/ . اغلب مصوبات مجمع عمومی ملل متحد تحت تاثیر بلوکهای موسوم به جهان سوم یا غیر متعهدها، و جریانهای ضد غربی، تصویب و باعث ناخشنودی آمریکا و کشورهای غربی شده است. مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1975 صهیونیسم را معادل نژادپرستی اعلام کرد/ نهادهایی مانند مجمع عمومی و یونسکو و یونیسف این استعداد را دارند که در خدمت منافع کشورهای مظلوم قرار گیرند
گروه اخبار/ آنها مدعی بودند که در سند 2030 آموزش خودارضایی و همجنس گرایی در مدارس الزامی خواهد شد این در حالی است که حتی یک بار هم در سند، این کلمات نیامده است و تماماً ساخته و پرداخته اتاق های علمیات روانی دلواپسان بود.
هرچه به انتخابات 96 نزديک و نزديکتر ميشديم هجمه غيرمنصفانه مخالفان دولت به سند 2030 يونسکو بيشتر و بيشتر ميشد/ متاسفانه آنان نداستند يا نخواستند بدانند که اقداماتشان تبعات و مخاطرات غير قابل جبراني را براي نظام آموزش و پرورش کشور در پي خواهد داشت/ در سپتامبر 2015 (شهريور 94) در مجمععمومي سازمانملل متحد، «دستورکار 2030 توسعه پايدار» در راستاي دگرگون ساختن جهان و توسعه پايدار مورد تصويب قرار گرفت/ اين دستورکار که جايگزين اهداف توسعه هزاره شد، شامل 17 هدف اصلي و 169 هدف ويژه است که نقشه راه جامعه بينالمللي را در زمينه توسعهپايدار براي پانزده سال آينده (تا سال 2030 ميلادي) را ترسيم ميکند/ دستورکار 2030 توسعهپايدار يک «تفاهمنامه بينالمللي توصيهاي» است و هر يک از کشورهاي عضو متناسب با شرايط و مقتضيات خود ميتوانند از ظرفيتهاي آن استفاده کنند/ اهداف سند 2030 در واقع تکرار اهداف کنفرانس يونسکو در شهر داکار (پايتخت کشور آفريقايي سنگال) در سال 2000 با عنوان «آموزش براي همه» است/ . دستورکار 2030 توسعهپايدار حقوق افراد را محترم ميشمارد و از ديدگاهي انساني در مورد توسعه بهره ميگيرد/ دستورکار 2030 توسعه پايدار، نقش آموزش را براي موفقيت همه اهداف توسعهپايدار، اساسي ميداند و بر اين باور است که آموزش قادر است تحقق هر يک از اهداف توسعه پايدار را تسريع کند/ حال سؤال اساسي و مهم اين است كه چرا با وجود «حق تحفظ جمهوري اسلامي ايران» در مورد سند ۲۰۳۰ يونسکو، با آن مخالفت مي شود؟ و علت هجمه مغرضانه و نابخردانه جريانهاي خاص عليه دولت و آموزش و پرورش چيست/ در شهريور ۹۵ درباره راهکارهاي اجرايي شدن اهداف سند ۲۰۳۰ در هيئت وزيران و شوراي انقلابفرهنگي بحث و تبادل نظر شده است و همچنين کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در جريان مباحث مطروحه بوده است و عملاً هيچ چيز به صورت مخفي و پنهاني نبوده و قانون هم دور زده نشده است/ مؤلفههاي كليدي در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابري و فراگير بودن، دسترسي برابر، عادلانه و باكيفيت، برابري جنسيتي، كيفيت آموزش و يادگيري مادام العمر که به باور صاحبنظران و كارشناسان در نگاه كلي ميتواند به توسعه و پيشرفت جامعه دانشآموزان، معلمان و آموزش و پرورش كشور كمك كند/ فضاسازيهايي که امروز در مسائل جزئي اين سند و برخي تحليلهايي که بر آن انجام ميشود، مغرضانه و غيرکارشناسي است/ اکثر کساني که درباره «سند ملي آموزش ۲۰۳۰ جمهوري اسلامي ايران» اظهار نظر ميکنند از جزئيات آن بياطلاع هستند و فضاسازيهاي انجام شده عليه دولت و آموزش و پرورش غيرمنصفانه و مغرضانه است/ نكته جالب توجه در رابطه با اين دو سند مذكور (سند 2030 توسعهپايدار و سند تحول بنيادين)، عدم آشنايي معلمان با هر دو سند ياد شده است و قاطبه معلمان به عنوان متوليان امر آموزش اصلاً نميدانند سند ۲۰۳۰ چيست
کارنامه شما در اين مدت کوتاه ، سراسر خطا بوده و ارمغاني براي ملت آمريکا نداشته است/ رئیس افبیآی در حالی برکنار شده که او به دلیل به جریان انداختن تحقیقات در مورد ایمیلهای «هیلاری کلینتون» نامزد دموکراتها، تنها چند روز پیش از انتخابات، به جانبداری از ترامپ و اثرگذاری بر انتخابات متهم شده بود/ رئیس جمهور آمریکا قرار است در ریاض با سران کشورهای عربی در خصوص پیش نویس چشم اندازی مشترک مذاکره کند/ مرکز جهانی مبارزه با تفکر افراط گرایی نیز قرار است در حاشیه این نشست افتتاح شود/ کمیته انتخابات عربستان سعودی شب گذشته اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر این کشور 39 درصد بوده است/ از مجموع 27 میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت عربستان سعودی، تنها یک میلیون و هشتاد هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند که از این تعداد، فقط 430 هزار نفر به پای صندوقهای رای رفتند/ از 56 ميليون واجدين ِ شرايط براي حضور در انتخاب رياست جمهوري دوره دوازدهم جمهوري اسلامي ايران بالغ بر 40 ميليون نفر يعني بیش از 70 درصد واجدين شرايط در انتخابات شرکت کردند تا معادلات 56 کشور ( سفر اخير شما به منطقه ) را تحت تأثير حضور حداکثري خود قرار دهند .
گروه اخبار/
سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، کشورش خواستار برگزاری نخستین جلسه شورای امنیت درخصوص ونزوئلا شده چراکه این بحران رو به وخامت است و دولت واشنگتن میخواهد از درگیری دیگری چون سوریه، کره شمالی و یا سودان جنوبی جلوگیری کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، رافائل رامیرز، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل به شدت این مساله را که آمریکا مناقشات سیاسی کشورش را به شورای امنیت ببرد، رد کرده و واشنگتن را به تلاش مجدد برای مداخله در مسائل داخلی ونزوئلا متهم کرد.
رامیرز تاکید کرد که مشکلات ونزوئلا یک موضوع داخلی است و دولت این کشور در تلاش است تا آنها را حل کند و اجازه مداخله خارجی را نخواهد داد.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: نیت آمریکا مداخله یا رفتار ظالمانه نیست بلکه هدفش حمایت از تلاشهای منطقهای برای دستیابی به یک راهحل سیاسی و احترام قائل شدن برای مردم ونزوئلا است که خواستار انتخاباتی آزاد و عادلانه، آزادی زندانیان سیاسی و رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی هستند.
وی پس از این نشست غیرعلنی به خبرنگاران گفت: ما فکر میکنیم اگر این اتفاق نیفتد و شورای امنیت به این مساله رسیدگی نکند مشکل جدیای نه تنها در منطقه بلکه به صورت بینالمللی رخ خواهد داد.
ونزوئلا نزدیک به دو ماه است که با ناآرامی سیاسی به خاطر تلاشهای مردمی برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو، رئیسجمهور این کشور دست و پنجه نرم میکند.
بحران شدید اقتصادی، تورم سه رقمی، کمبود غذا و افزایش جرم و جنایت باعث شده تا مردم ونزوئلا به خیابانها بیایند و تظاهرات کنند.
نیکی هیلی گفت: این نشست با هدف جلوگیری از درگیری تشکیل شد نه اقدام شورای امنیت. ما قصد داریم روشن کنیم که در ونزوئلا چه رخ میدهد.
وی افزود: ما شاهد ۱۵۰ زندانی سیاسی، بیش از ۱۵۰۰ فرد بازداشت شده و بیثباتی جدی در ونزوئلا هستیم.
ما پیشتر شاهد چنین مسائلی در سوریه، کره شمالی، سودان جنوبی، بروندی و میانمار نیز بودهایم. به جای آنکه دست روی دست بگذاریم و شاهد وخیمتر شدن وضعیت ونزوئلا باشیم این نشست شورای امنیت را تشکیل دادیم چراکه معتقدیم اگر بتوان باید از تشدید یک مشکل جلوگیری کرد چراکه نه.
پایان پیام/
شايد يكى از دلايل ارايه اين نوع تحليلها توسط برخى از كانديداهاى محترم رياستجمهورى، نبود مشاوران اقتصادى زبده در حلقه اطرافيانشان باشد/ « ركود تورمى » يكى از بيمارىهاى تازه كشف شده در اقتصاد است و تقريبا تا حدود ٤٠ سال پيش، وقوع همزمان ركود و تورم بعيد به نظر مىرسيد/ در سال ١٩٨٠ با روى كار آمدن ريگان، بانك مركزى آمريكا (فدرال رزرو) شديدترين سياستهاى انقباضى را براى مهار تورم به كار گرفت/ با پشتيبانى كامل ريگان، اين سياستها حدود سه سال ادامه يافت؛ اگرچه باعث سقوط محبوبيت ريگان از مرز ٧٠ درصد به حدود ٣٥ درصد در همين مدت شد/ اين سياست، سرانجام از اواسط ١٩٨٣ نتيجه داد و در حالي كه تورم به شدت كاهش يافته بود رشد اقتصادى نيز به صورت اعجابانگيزى از زير صفر به بالاى چهار درصد جهش كرد و تا نزديك دو دهه با همين سرعت، اقتصاد آمريكا را به پيش راند/ همزمان با اجراى نسخه صحيح در ايران، اين نسخه ناصواب در ونزوئلا تجويز و عملیاتی شد/ نتيجه همان بود كه تئورى مىگفت: نه تنها ركود علاج نشد بلكه توليد ملى تا مرز نابودى كامل رفته است و نرخ تورم نيز سهرقمى شده و اكنون سخن از تورم ٨٠٠ درصدى است ....
این متنی بود که در شبکه های اجتماعی بازخورد قابل توجهی داشت/ البته که در آمریکا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته مدارس غیرانتفاعی تحت عنوان مدارس خصوصی داریم و بعضا نیز امکانات بهتری در این مدارس یافت می شود/ تفکیک مدارس در آمریکا و کشورهای غربی به مدارس غیر دولتی، مدارس خصوصی،مدارس ایالتی، مدارس مستقل، مدارس آزاد ،مدارس کاتولیک و … به معنی تفکیک غنی و فقیر نیست و بعضا هزینه و بودجه بسیاری از این مدارس از طریق سازمان ها و نهاد های عمومی تامین می شود/ اصولا در آنجا اعتقادی به تربیت دانش آموز تیزهوش و المپیادی و نخبه از دانش آموزان معمولی ندارند ؛ اگر استعداد و پتانسیل فوق العاده ای در کسی نهفته باشد به طور اتوماتیک نمایان شده مسیر برای به روز و به کارگیری آن فراهم است/ اگر نخبه و تیزهوش واقعی نیز احیانا وجود داشته باشد یا هنرش از بین می رود یا در نهایت از ممکلت می رود/ بیچاره کودکان و نوجوان نسل امروز که به جای کودکی تبدیل به مهره های والدینی شده اند که اسیر این سیستم غلط آموزشی شده اند و ناکامی ها و عقده های درونی و آرزوهای دست نیافتی شان را در فرزند خویش دنبال می کنند....
گروه اخبار/
در حالی که در کشور ما در ساعات کار مفید دو سه ساعتی بیشتر نیست، حالا خبر رسیده است که در ژاپن به خاطر اضافه کاری زیاد، در خطر مرگ قرار گرفته اند.
نخست وزیر ژاپن برای کاهش مرگ و میر شهروندان این کشور ناشی از انجام اضافه کاری بیش از حد، سقف آن را ۱۰۰ ساعت در ماه قرار داد.
اعتیاد ژاپنی ها به کار کردن زیاد این بار موجب شد که برای اولین بار طرح کاهش اضافه کاری آنها به میان آید. از این پس هر ژاپنی نمی تواند بیش از ۱۰۰ ساعت در ماه اضافه کاری داشته باشد.
علت اصلی این طرح جلوگیری از مرگ و میر ژاپنی ها به دلیل اضافه کاری زیاد است که البته گروهی از منتقدین این طرح معتقد هستند که محدود کردن میزان اضافه کاری ژاپنی ها نمی تواند به عنوان راهکاری برای جلوگیری از مرگ آنها به دلیل کار زیاد شود.
بر اساس آمار رسمی ژاپن، سالانه شماری از شهروندان شاغل این کشور به دلیل انجام اضافه کاری زیاد دچار سکته مغزی، حمله قلبی و خودکشی می شوند.
پاراف
گروه اخبار/
بنا بر تازهترین پژوهش مرکز ملی کتاب فرانسه که در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس منتشر شده، میزان کتابخوانی فرانسویها افزایش یافته است.
هر فرانسوی به طور متوسط در سال ۲۰ کتاب میخواند.
۸۶ درصد فرانسویهایی که از آنان سوال شده، بدون مکث گفتهاند که کتابخوان هستند.
از هر ده فرانسوی نه نفر (۹۱ درصد) در سال گذشته دستکم یک کتاب خواندهاند.
پاسخ به این که چرا باید کتاب خواند، چنین است:
۲۷ درصد برای "افزایش شناخت"
۲۲ درصد برای "لذت بردن"
۱۷ درصد برای "فرار" از زندگی روزمره "
و ۱۴ درصد نیز برای "استراحت".
کتابخوانی فرانسوی ها روز به روز بیشتر میشود.
طبق برآورد میانگین تعداد کتاب هایی که در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ خواندهاند از ۱۶ به ۲۰ کتاب افزایش می یابد.
هر فرانسوی در سال ۱۷ کتاب چاپی و ۳ کتاب الکترونیک مطالعه میکند. این آمار در سال ۲۰۱۵ چهارده کتاب چاپی و ۲ کتاب الکترونیک بود.
دو سوم فرانسویها اعلام کردهاند که اگر وقت آزاد بیشتری داشته باشند باز هم مایلند که کتاب بخوانند.
بر این اساس، رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه گفته که مهمترین مانع کتابخوانی مردم این کشور، نه گرانی کتاب، بلکه کمبود وقت است.
منبع: RFI & CNL با تلخیص و ویرایش
( کانال فردای بهتر - مصطفی تاج زاده )