گروه رسانه/
گزارش ها از روسیه میگویند که در مدرسهای در شهر کازان (در حدود ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو) تیراندازی صورت گرفته است.
گزارش ها در مورد تعداد کشته شدگان متفاوت است اما گفته میشود که حداقل هفت کودک و یک معلم بر اثر این تیراندازی کشته شدند .
گزارشهای اولیه حاکی از آن بود که مهاجمان دو نفر بوده که یکی از آنها کشته شده اما بعد تائید شد که مهاجم تنها یک نفر بوده که بازداشت شده است.
رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان ، این تیراندازی را یک "فاجعه" و "تراژدی" توصیف کرد.
او به خبرنگاران در مقابل مدرسه گفت که 12 کودک و چهار بزرگسال در بیمارستان تحت درمان هستند.
او گفت: "این تروریست دستگیر شده است. او 19 ساله است. و صاحب سلاح گرم بوده که مالکیت آن را ثبت کرده بود."
در واکنش به این حمله ، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور بازنگری در قوانین کنترل اسلحه در روسیه را داده است.
رئیس جمهوری روسیه به خانوادههایی که كودكانشان را در این تیراندازی از دست داده تسلیت گفته و برای دانش آموزان مجروح آرزوی بهبودی سریع کرده است.
کازان با اکثریت مسلمان در جمهوری تاتارستان روسیه واقع است.
براساس تازهترین گزارشها نیروهای مسلح پلیس و خودروهای امدادی در محل حادثه مستقر شدهاند.
یک کلیپ ویدیویی که در شبکههای اجتماعی همرسانی شده نشان میدهد که برخی از کودکان این مدرسه از پنجره بیرون میپرند.
در یک کلیپ هم دیده میشود که یک نوجوان در خارج از ساختمان مدرسه ظاهرا بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، نیروهای امنیتی در کازان در حال بازرسی یک آپارتمان در مجتمعی هستند که فرد مظنون به تیراندازی در آن زندگی میکرد.
مقامات خواستار بازرسی از همه مدارس تارتارستان و تقویت وضعیت امنیتی آنها شدهاند.
فردا( چهارشنبه) هم برای بزرگداشت یاد کشتهشدگان روز عزای عمومی اعلام شده است.
پایان پیام/
گروه رسانه/
( این حمله عصر روز گذشته در مقابل یک مکتب دخترانه رخداد )
وزارت داخله/کشور افغانستان از افزایش شمار جان باختگان و زخمیهای انفجار دیروز (شنبه، ۱۸ ثور/اردیبهشت) در نزدیک مدرسه/ مکتب دخترانه "سیدالشهدا" در غرب شهر کابل خبرداد. طارق آرین، سخنگوی این وزارت گفت در این انفجار بیش از ۵۰ تن کشته شده و آمار زخمیها نیز به بالاتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.
آقای آرین گفت که بررسیها نشان میدهند که این انفجار با استفاده از یک خودر بمبگذاری شده نوع تویوتا (کرولا) سرمهای رنگ انجام شده است. بعد از انفجار خودرو و خارج شدن دانش آموزان از مدرسه، ۲ مین کارگذاری شده نیز منفجر شده است.
او گفته که این آمار نهایی نیست و ممکن است که شمار قربانیان حمله افزایش یابد.
( به گفته وزارت داخله ابتدا یک خودرو بمبگذاری منفجر و بعد دو بمب کارگذاری شده منفجر شدند )
این انفجار ساعت ۴:۲۷ عصر به وقت محلی، روز گذشته ( شنبه ۱۸ ثور/ اردیبهشت) رخداد و بیشتر قربانیان غیرنظامیان و دانشآموزان دختر بودند.
وزارت داخله افغانستان این کار را جرایم جنگی دانسته و گفته که مراکز آموزشی مصونیت جنگی دارند و طالبان مسئول این حمله هستند.
آقای آرین گفت که هدف از این کار طالبان وارد کردن فشار بر مردم و حکومت افغانستان است.
سخنگوی وزارت داخله گفت که طالبان مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را نیز به عهده نگرفتند، ولی با دستگیری عامل این حمله مشخص شد، که حمله کنندگان ارتباط با گروه طالبان دارند.
( بعضی از کاربران نوشته که حتی چندین قربانی به یک خانواده تعلق دارند )
محمد آصف اکبری، کاربر افغان در صفحه فیسبوک خود نوشته "شفاخانه (بیمارستان) علیجناع رفتم، نوجوانی کنار جنازهای تنها زانوی غم در بغل گرفته بود، پرسیدم فامیل و اقارب کجاست؟ گفت مادرم شفاخانه عالمی پیش خواهر زخمیام رفته، پدرم شفاخانه استقلال دنبال جنازه خواهر بزرگترم رفته و این جنازه هم خواهرم است."
تاکنون کسی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته ولی دولت طالبان را عامل این حمله میداند و طالبان نیز با محکوم کردن این حمله گفتهاند که در آن دست ندارند.
انفجار مقابل مکتب دخترانه کابل با واکنشهای جهانی نیز همراه بوده است.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ( یونیسف) این حادثه را "حمله وحشت انگیز" خوانده و افزوده که این حمله جان تعداد زیادی از کودکان مکتب را گرفته که اکثراً دختر بودند و شمار زیادی نیز شدیداً زخمی شدند.
( شماری از قربانیان امروز در قبرستانی در غرب کابل به خاک سپرده شدند )
این نهاد افزوده که "خشونت در اطراف مکاتب به هیچ وجه قابل قبول نیست. مکاتب باید محل صلح باشند و جایی که اطفال(کودکان) بتوانند با احساس امنیت و حفظ مصونیت به بازی، آموزش و اجتماعی شدن بپردازند."
یونیسف افزوده که "اطفال هرگز و به هیچ وجه نباید هدف خشونت قرار گیرند. این نهاد از طرفهای درگیر در افغانستان خواسته که "به حقوق بشر بینالمللی و قوانین انسان دوستانه پایبند باشند و ایمنی و مصونیت تمام اطفال را تامین کنند."
سفارت بریتانیا در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که هدف قرار دادن دانش آموزان غیر قابل تصور است. این سفارت خواهان پایان فوری خشونتها شده تا کودکان بیگناه دیگر جان خود را از دست ندهند.
آمریکا نیز حمله به این مکتب دختران را "وحشیانه" خوانده و محکوم کرده است. واشنگتن خواستار خاتمه فوری خشونتها و هدف قراردادن غیرنظامیان در افغانستان شده است.
دولت آمریکا افزوده که به حمایت و مشارکت با مردم افغانستان ادامه خواهد، زیرا مردم افغانستان مصمم هستند که ببینند، دستاوردهای دو دهه گذشته از بین نخواهد رفت.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که عاملان این جنایت فجیع باید پاسخگو باشند.
او به ضرورت پایان خشونت در افغانستان و دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز تاکید کرده است.
ترکیه نیز انجام این حمله را در شبهای قدر محکوم کرده و آن را "تروریستی و غیرانسانی" خوانده و ابراز امیدواری کرده که عاملان آن به دادگاه کشانده شود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حمله را "جنایتکارانه" خوانده و افزوده "حمله بر یک نهاد آموزشی مصداق روشن جنایت جنگی است." این کمیسیون از دولت افغانستان خواسته که اینگونه حملات را شناسایی و طبق قانون مجازات کند.
پایان پیام/
گروه رسانه/
خبرگزاری آناتولی نوشت : ( این جا )
دانشآموزان در نیجر در اعتراض به پایگاههای نظامی خارجی در این کشور به مدت 3 روز سر کلاس حاضر نخواهند شد.
بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه مدارس نیجر (USN) دانشآموزان جهت اعلام اعتراض خود به فعالیتهای پایگاههای نظامی خارجی به ویژه فرانسوی به مدت سه روز سر کلاس حاضر نخواهند شد.
در این بیانیه با اشاره به اینکه پایگاههای نظامی خارجی باید در اسرع وقت تعطیل شوند، بر لزوم بهبود شرایط آموزش نیز تاکید شد.
گفتنی است اتحادیه مدارس نیجر (USN) دارای بیش از 100 هزار عضو است، سال گذشته نیز به پایگاههای نظامی خارجی که آنها را «ادامه امپریالیسم غرب» میداند، اعتراض کرده بود.
پایان پیام/
گروه گزارش/
یورونیوز نوشت : ( این جا )
« کارزار ضد قرنطینه در آرژانتین با برگزاری کلاس درس در فضای باز
گروهی از پدر و مادرهای دانشآموزان آرژانتینی در اعتراض به تصمیم دولت کشورشان مبنی بر تعطیلی مجدد مدارس به علت افزایش شیوع کرونا، روز شنبه در میدان «پلاسا دمایو» واقع در مرکز پایتخت، بوئنوس آیرس، در فضای باز کلاس درس برگزار کردند. آنها از پدر و مادرهای دانشآموزان در سایر نقاط پایتخت نیز خواستهاند تا به این اعتراض بپیوندند.
تاکنون بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر با شعار «آموزش حق ماست» در شبکههای اجتماعی به کارزار ضد قرنطینه در آرژانتین پیوستهاند. »
پیش از این نیز دادگاه پایتخت آرژانتین با وجود افزایش شیوع کرونا در این کشور، دستور بازگشایی مدارس شهر را صادر کرد.
رویترز نوشت : ( این جا )
« پس از لغو حکم دولت فدرال از سوی دادگاهی در آرژانتین در زمینه بازگشایی مدارس، دانش آموزان در بوینوس آیرس به مدرسه رفتند. پیشتر تحصیل دانشآموزان به دلیل افزایش شیوع کرونا در این کشور به مدت دو هفته بهصورت اینترنتی و غیرحضوری بود.
یک قاضی دادگاه بوینوس آیرس با توجه به درخواست والدین دانشآموزان و برخی از معلمان این شهر دستور لغو فوری تعطیلی ۱۵ روزه مدارس را صادر کرد.
تصمیم دادگاه محلی آرژانتین در حالی است که شیوع ویروس کرونا در این کشور افزایش یافته است و بیمارستانها از پذیرش بیماران جدید ناتوان هستند.
این تصمیم احتمالاً باعث افزایش تنشهای سیاسی میان آلبرتو فرناندز، رئیسجمهور برزیل و دولت محلی بوئنوس آیرس میشود. فرناندز معتقد است تعطیلی مدارس برای جلوگیری از افزایش سریع کرونا در شهرها ضروری است. »
با این حال در ایران بیش از یک سال است که مدارس در تعطیلی به سر می برند .
با آن که در آرژانتین کارزار ضد قرنطینه برای برگزاری کلاس درس در فضای باز از سوی اولیای دانش آموزان صورت می گیرد اما در ایران جریان کاملا بر عکس است .
در ایران ، اکثریت رسانه ها دست اندرکار آن هستند تا به هر قیمتی این تعطیلی طولانی مدت استمرار یابد .
به نظر می رسد معلمان و سایر اضلاع آموزش و پرورش در ایران با این جریان همراهی می کنند .
در مرداد ماه 1399 ، کمپین سراسری تعطیلی کامل مدارس توسط دانش آموزان ایرانی راه اندازی شد . ( این جا )
« صدای معلم » از ابتدای اسفند 1398 مقارن با اعلام رسمی تعطیلی مدارس طی گزارش های تحلیلی ، یادداشت و مطالعات تطبیقی با روند تعطیلی مدارس مخالف بوده و آن را دارای عوارض زیان بار و غیر قابل برگشت مانند ترک تحصیل ، افت شدید کیفیت آموزشی ، افزایش کودکان کار ، ترویج کودک همسری و نیز پیامدهای ناگوار در حوزه بهداشت روان دانسته است .
منتقدان و مخالفان این ایده هیچ گاه به این پرسش اساسی پاسخ نداده اند که نقش مدارس و دانشگاه ها در امواج اول تا چهارم کرونا که البته روند ابتلا و مرگ و میر در یک ماه اخیر به طرز بی سابقه ای جهش داشته چه بوده است ؟
به این نظرسنجی ها توجه کنید :
( کلیپ ویدئویی را مشاهده فرمایید ) :
* •آرژانتین: بازگشایی مدارس در این کشور آخرین دوشنبه ماه فوریه ( 9 اسفند) و یا اولین دوشنبه ماه مارس ( 16 اسفند) است. دبیرستان ها معمولا یک هفته دیرتر از مدارس ابتدایی آغاز به کار می کنند. آرژانتین با دارا بودن نرخ باسوادی ۹۷/۵% قابل مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته است.حضور در مدرسه بین سنین ۶ تا۱۴ سال اجباری است و مدت دوره دبستان ۶ سال و دبیرستان۶ سال می باشد.در دوره دبیرستان دروس عمومی و تخصصی از جمله تجارت و بارزگانی و یا کشاورزی و سایر رشته های فنی تدریس می شود. ( این جا )
گروه رسانه/
ایسنا نوشت :
« کیم جونگ اون یکی از وزرای خود را پس از آن اعدام کرد که وزارتخانه این وزیر اقدام به برقراری تماس ویدیویی به میزان کافی نکرده و کارمندانش از میزان کار شکایت کرده بودند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه میرور، حکم اعدام وزیر آموزش کره شمالی از سوی کیم جونگ اون، رهبری این کشور در پی تحقیقات درباره اینکه چرا وزارتخانه مذکور پیشرفت رضایت بخشی نداشته، صادر شده است.
روزنامه رسمی کره شمالی نوشت، گزارش مربوط به یافتههای مرتبط با وزارت آموزش عالی کره شمالی نشان میدهد که این وزارتخانه به قدر کافی و به صورت مناسب قانون آموزش از راه دور را محقق نکرده است.
در گزارش این روزنامه همچنین آمده است، این تحقیق از سوی اداره سازمان و ارشاد به این دلیل انجام شده که این وزارتخانه از پیشرفت در زمینه آموزش از راه دور موفق نبوده و سیاستهای دولت را مورد انتقاد قرار داده است.
اتهامات وارده همچنین شامل موارد میشوند که در آن برخی از اعضای وزارتخانه مذکور در نشستهایشان درباره کار شکایت داشته و برخی دیگر هم فقدان منابع اختصاص یافته از سوی دولت را زیر سوال بردهاند.
در پی اعدام وزیر آموزش عالی، کمیسیون جدید به ریاست "ری گوک چول"، رئیس دانشگاه کیم ایل سونگ در کره شمالی بار دیگر آغاز به کار کرده است.
یکی از منابع تایید کرد، در میان اقدامات جدید، آنها قرار است تماسهای ویدئویی را به صورت منظم انجام دهند.
سال گذشته میلادی نیز کیم جونگ اون یک ژنرال را به خورد ماهیهای گوشت خوار داد و گفته میشود پنج معاون هم پس از نشست کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۹ با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا به دلیل عدم دستیابی به موفقیت به جوخه آتش سپرده شدند.
اخیرا رهبر کره شمالی متهم به ایجاد یک "مدرسه اتمی" که تمرکزش بر ساخت و مسلح کردن موشکهاست، متهم شده است.
انتهای پیام/
گروه رسانه/
طبق حکمی از دادگاه وایمار از ایالت تورینگن آلمان کلیه قوانین اجباری برای داشتن ماسک بر روی صورت دانش آموزان در مدرسه ، کلیه قوانین رعایت فاصله اجتماعی برای دانش آموزان و همچنین کلیه دستورالعملهای نمونه برداری اجباری جهت تست PCR یا کرونا از دانش آموزان یا حتی تست های سریع کرونا از دانشآموزان و همچنین تعطیلی مدارس بلافاصله باید برداشته شده و روال عادی برای دانش آموزان ایجاد گردد.
در دادگاه مربوطه که از کارشناسی سه کارشناس عالی رتبه و متخصص در زمینه ویروس شناسی استفاده شده این نتیجه حاصل گشته که:
۱_ زدن ماسک به هیچ وجه توانایی جلوگیری از ابتلا به ویروس را نداشته و نخواهد داشت.
۲_ تست پی سی آر و تست های سریع کرونا قادر به تشخیص ابتلا به بیماری کرونا را نداشته و ندارند.
۳_ هرگونه تست از دانش آموزان در محیط مدرسه بدون اجازه والدین به عنوان تجاوز به حقوق یک شهروند به حساب آمده و اکیداً ممنوع می باشد.
۴_ رفتن به مدرسه حق قانونی هر دانش آموز بوده و تعطیلی مدارس غیر قانونی است .
شاکی این دادگاه مادر و پدر یک دانشآموز بودهاند که از طرف جامعه وکلای مخالفت با سیاست های گلوبالیستی کرونا حمایت شدهاند.
اهمیت این حکم از این قرار است که با استناد به این حکم درکلیه ایالتهای آلمان نیز امکان تکرار چنین شکایاتی وجود خواهد داشت.
از فردا بسیاری از ایالات آلمان موظف به پذیرش دوباره دانش آموزان خواهد بود.
و چنانچه در مدارس سخت گیری از بابت کرونا صورت گیرد به احتمال خیلی زیاد شکایات بیشماری در این زمینه شاهد خواهیم بود.
موفقیت ۱۸ ایالت آمریکا در برداشتن قانون ماسک اجباری و همچنین برداشتن قوانین رعایت فاصله اجتماعی یا باز شدن کلیه مشاغل و کسبه در شهرهای مختلف این ایالات جمهوری خواه و همچنین باز شدن مسابقات ورزشی طی یکی دو ماه گذشته از نظر آماری ثابت نموده میزان مبتلایان به کرونا به هیچ وجه افزایش نیافته است.
ایالات جمهوری خواه آمریکا و هوادار ترامپ با دهن کجی به دستورات بی پایه و اساس و غیرعلمی جو بایدن کلیه پروتکل های کرونا را زیر پا گذاشته و با این کار به زندگی عادی شهروندان خود حیاتی دوباره بخشیدهاند.
آمار و ارقام حاصله از این ایالات کلیه دستورالعمل های تجویز شده از طرف سازمان بهداشت جهانی را زیر سوال برده است.
گروه رسانه/
در بریتانیا وزیر آموزش هشدار داده تلفن های همراه باید در مدارس ممنوع شوند زیرا محدودیت های دوران خانهنشینی بر نظم و انضباط کودکان تاثیر گذاشته است.
گروه رسانه/
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب ضمن اعلام قرنطینه سراسری در این کشور ارتکاب «اشتباهاتی» در جریان مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا را پذیرفت .
گروه رسانه/
شدت گرفتن میزان آلایندههای هوا و پوشش آسمان پایتخت نپال با دودهای غلیظ و خفهکننده مقامات دولتی در این کشور را مجبور کرد تا برای نخستین بار فعالیتهای مراکز آموزشی را به دلیل آلودگی به حال تعطیل درآورند.
گروه رسانه/
وب سایت رادیو فرانسه می نویسد : ( این جا )
( مدرسه ژاندارک )
تاریخ تاسیس آموزشکدهها و مدارس فرنگی در ایران به قرن نوزدهم و عصر قاجاریه بازمیگردد. فرانسویان که از دیدگاه روشنفکران و فرهیختگان آن عصر به دنبال سیاستهای استعماری در ایران نبودند، با بهرهگیری از عرصههای فرهنگی و آموزشی در تلاش بودند تا در ایران به تسلط سیاسی و اقتصادی دست یابند. بهرغم کارشکنیهای دو ابرقدرت رقیب، روسیه و انگلیس، فرانسویان پیشگامان فعالیت فرهنگی در آن دوران در ایران بودند.
آن گونه که از اسناد تاریخی برمیآید، شکستهای پیاپی ایران در دوران قاجار در جنگ با روسیه، روشنفکران و فرهیختگان این عصر را به تفکر در یافتن دلایل عقبماندگی ایران در شکست از روسیه واداشت. سران قاجار به ویژه عباس میرزا که خود شاهدی بر شکست ایران در برابر روسیه بود، تشویق شدند تا برای جبران این عقبماندگی روی به اروپا آورند اما در مرحله نخست استفاده از علوم و فناوری اروپا به رفع عقبماندگیهای نظامی ایران محدود شد.
تاریخ حضور آموزشکدهها و مدارس فرنگی در ایران به قرن نوزدهم بازمیگردد. مدارسی که تکیه آنها بیشتر بر زبان فرانسه بوده است. در این دوران فرانسویان پیشگامان فعالیت فرهنگی در ایران بودند.
حضور فرانسویان در عرصه فعالیتهای فرهنگی در ایران نه فقط به دلیل انگیزه آنان برای یاری رساندن به فرزندان ایران، بلکه به دلیل ناتوانی آنان در برابر دو ابرقدرت و رقیب سیاسی آنان بود.
البته فعالیتهای فرانسویها در ایران به دور از مشکلات نیز نبود و دولتهای رقیب، روس و انگلیس، که هدفشان تسلط سیاسی و اقتصادی در ایران بود، در این مسیر کارشکنیهای فراوانی کردند.
تا انقلاب مشروطه، مدارس فرانسوی عهدهدار تعالیم فرهنگی و حتی آموزش زبان انگلیسی و روسی در ایران بودند. با این وجود، از دوران محمدشاه، مدارس میسیونرهای آمریکایی در آذربایجان به رقیبان جدی فرانسویان تبدیل شدند. مدارس روسی و آلمانی که بیشتر از دوران مشروطه در ایران در حال برپایی بودند، چندان در کار خود موفق نبودند.
برقراری دوستی میان ایران و فرانسه از راههای فرهنگی، از مهمترین انگیزههای فرانسویان برای ایجاد ارتباطات تجاری و بازرگانی و در نتیجه نفوذ سیاسی در ایران بود. هر چند که چندان هم در برآورده ساختن این آرزوی خود موفق نبودند.
سیاستهای آشکارِ غیراستعماری فرانسویان در ایران یکی از دلایل ایجاد انگیزه در میان جوانان ایرانی و گرایش بیشتر آنان به سوی مدارس فرانسوی بود.
افرادی همچون میرزا آقاخان کرمانی، صادق هدایت، محمدعلی جمالزاده، پروین اعتصامی، نیمایوشیج، ... از جمله شاگردانی بودند که در مدارس فرانسوی در ایران رشد یافتند.
تمایل به زبان و ادبیات فرانسه در میان برخی از خانوادههای ایرانی نه تنها به دلیل باز شدن دریچه فکری فرزندانشان به سوی فرهنگ و تمدن غرب از ورای زبان مولیر بود، بلکه کشور فرانسه نیز با عنوان نمادی از عصر روشنگری و انقلاب کبیر در اذهان مطرح شده بود، امری که در پیدایش و گسترش مدارس فرانسویزبان در ایران و در پی آن در برپایی آموزشکدههایی بر اساس الگوهای مدارس فرانسوی در کشور بیتاثیر نبود.
درقرن نوزدهم میلادی مدارس نوینی در ایران پایهگذاری شد که شامل مدارس دولتی، مدارس خصوصی، مدارس فرنگیان و آموزشکدههایی بودند که با کمک هزینه دولت فرانسه حمایت میشدند. در این مدارس که از دوره قاجار شکل گرفتند، تعالیم بر اساس برنامههای آموزشی با همیاری استادان فرنگی، رسمیت یافت.
دارالفنون، نخستین مدرسه دولتی در ایران بود که برنامههای آمورشی آن بر اساس برنامههای کشورهای اروپایی طرحریزی شد و به کارگیری زبان فرانسه در آن با همیاری استادان فرنگی آغاز شد.
( مدرسه دارلفنون )
در دوره قاجاریه سه نهاد آموزشی-فرهنگی فرانسه به تدریج آموزشهای خود را در ایران نیز گسترش دادند. این سه نهاد عبارت بودند از مدارس میسیونرهای لازاریست، مدارس آلیانس فرانسه و مدارس آلیانس یهود. لازاریستها، جامعه مسیحیان ایران و آلیانس یهود، جامعه یهودیان در ایران را مدنظر داشتند اما آلیانس فرانسه نهادی غیرمذهبی به شمار میرفت.
میسیونرهای لازاریست از دوره محمدشاه قاجار (۱۲۵۰-۱۲۶۴) نهادهای آموزشی-فرهنگی خود را در ایران برپا کردند.
حدود نیم قرن پس از آن مدارس آلیانس فرانسه در ایران پایهگذاری شدند. زمان پایهگذاری مدارس آلیانس یهود به یک دهه پس از حضور مدارس آلیانس فرانسه در ایران باز میگردد.
فعالیت این گروه از نهادهای آموزشی و فرهنگی در ایران به دورانی بازمیگردد که جامعه ایران در عهد قاجار، در حال گذار از سنت به مدرنیته با چالشها و واکنشهای فراوانی مواجه بود، امری که بدون شک بر فعالیت این نهادهای آموزشی نوپا و نوگرا در ایران تاثیرگذار بوده است.
خدمات و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی لازاریستها در ایران، نهاد وابسته به کلیسای لازاریست فرانسه، در مقایسه با دو نهاد دیگر، آلیانس فرانسه و آلیانس یهود، گستردهتر بود. با این وجود، دو نهاد فرنگی آلیانس فرانسه و آلیانس یهود، نقش پررنگتری در زمینه زبان و ادبیات فرانسه در ایران ایفا نمودند.
مبلغان لازاریست فرانسوی از دوران سلطنت محمدشاه، سپس دوره ناصرالدین شاه و پس از آن تا آستانه جنگ جهانی اول در ایران فعالیت داشتند.
نخستین مدرسه لازاریستها در ایران در دوره محمدشاه با هزینه شخصی «اوژن بوره»، از پیشگامان لازاریستها در تبریز با ۱۴ شاگرد آغاز به کار کرد. پس از آن شعبههایی از همین مدارس در جلفای اصفهان، ارومیه، نقده، و برخی دیگر از شهرها و روستاهای ایران، به ویژه در نقاط غربی کشور تاسیس شدند.
فعالیت فرهنگی لازاریستها در دوران ناصرالدین شاه، همزمان با تاخت و تازهای عثمانی شتاب گرفت و تا سال ۱۸۷۴ میلادی شمار مدارس لازاریستها در روستاهای آذربایجان غربی به ۱۸ مدرسه پسرانه و ۹ مدرسه دخترانه افزایش یافت.
نخستین مدرسه نوین، از جمله یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه هم در سال ۱۸۷۵ در اصفهان توسط لازاریستها بنیان نهاده شد.
غالب مدارس و مراکز فرهنگی که توسط لازاریستها در دوران ناصرالدین شاه در ایران تاسیس شدند، به آموزش دانشهای نوین غرب روی آوردند. در این دوران دهها باب مدرسه و مجموعه آموزشی و فرهنگی لازاریستها در نقاط مختلفی از ایران مشغول به فعالیت بودند. در دوران انقلاب مشروطه علاوه بر افزایش تلاشهای لازاریستها، ایرانیان نیز، این مدارس را بیش از پیش مورد استقبال قرار دادند.
مدارس لازاریستها در پایتخت از اهمیت ویژهای برخوردار بودند. در این مدارس، علوم جدید، همچنین زبان و ادبیات فرانسه، آموزش داده میشد.
در حوالی دهه ۶۰ قرن نوزدهم، به تشویق سفیر فرانسه در ایران، کشیشان لازاریست در پی بنیانگذاری مدرسهای در پایتخت برآمدند که بیشتر بر آموزش زبان و ادبیات فرانسه تمرکز داشت.
مدرسه پسرانه لازاریستها، با نام «سنلوئی»، در سال ۱۸۶۲ آغاز به کار کرد. این مدرسه در ابتدا تنها ۱۵ دانشآموز داشت که نیمی از آنان مسلمان بودند. شاگردان این مدرسه در پایان دوره ۵ ساله مدرسه سنلوئی، گواهی ابتدایی مدارس فرانسوی را دریافت میکردند. در برنامه درسی این مدرسه علاوه بر زبان و ادبیات فرانسه، دروس تاریخ و جغرافیا، حساب، سیاق، فارسی، خط و نقاشی گنجانده شده بود.
مدرسه سنلوئی در ابتدا با ظرفیت ۵۰ دانشآموز آغاز به فعالیت نمود اما به تدریج، ظرفیت این مدرسه افزایش یافت.
در سال ۱۹۱۳ دبیرستان سنلوئی برای جذب دانشآموز اعلام آمادگی نمود.
در حوالی سالهای ۱۸۸۰ نیز مدارس دخترانه و پسرانه «سنژوزف»، در محله دروازه قزوین تهران، محله ارمنیان افتتاح شدند. برنامه درسی این مدارس تفاوتی با نظام تدریس در مدرسه سنلوئی نداشت. در این مدارس نیز، دانشآموزان مسلمان در کنار دانشآموزان ارمنی امکان تحصیل داشتند.
مدرسه دخترانه ژاندارک در فاصله زمانی اندکی پس از مدرسه سنلوئی توسط کشیشان کاتولیک فرانسوی در تهران تاسیس شد. در برخی از منابع مدرسه ژاندارک همان مدرسه سنژوزف معرفی شده است که بعدها به ژاندارک تغییر نام یافت.
در سال ۱۸۶۵، این مدرسه در ابتدا برای کودکان یتیم تاسیس شد اما سالها بعد این مدرسه به محلی برای آموزش دانشآموزان ارمنی و مسلمان، در مقاطع ابتدایی و دبیرستان تبدیل شد.
در این مدرسه دوزبانه، برنامه درسی فارسی وزارت فرهنگ ایران تدریس میشد اما بعدازظهرها برنامه کامل آموزشی فرانسه، شامل آموزش ریاضی، تاریخ و جغرافیا، دستور زبان و سایر دروس برقرار بود.
مدرسه دخترانه ژاندارک تا سال ۱۹۷۹، اندکی پس از پیروزی انقلاب در ایران، به فعالیت خود ادامه داد.
مدارس آلیانس فرانسه، که با اهداف غیرمذهبی، از حوالی سال ۱۸۸۹ در ایران، تاسیس شدند، برگ تازهای را در گسترش زبان و فرهنگ فرانسه در ایران گشودند.
نهاد «آلیانس فرانسه» در پاریس، موسوم به «کانون ملی برای ترویج زبان فرانسه» است که در کشورهای مختلفی در جهان شعبه دارد. این نهاد که از سال ۱۸۸۳ در فرانسه تاسیس شد، همچنان به فعالیت خود در جهت آموزش زبان و فرهنگ فرانسه ادامه میدهد. سالانه، شمار زیادی از سراسر جهان برای آموختن زبان فرانسه در شعبه پاریس «آلیانس فرانسه» در پایتخت فرانسه اقامت میگزینند.
آلیانس فرانسه، در شعبات خود، دارای تشکیلاتی از جمله یک کتابخانه، یک مدرسه، یک انجمن یا کمیته بود.
برنامه درسی آلیانس فرانسه در ایران هم بر مبنای برنامه درسی در فرانسه، شامل مواد درسی زبان و ادبیات فرانسه، ریاضیات، تاریخ و جغرافیا، انگلیسی، فیزیک و شیمی همچنین فلسفه بود.
نخستین واحدهای آلیانس فرانسه در تهران و شیراز پایهگذاری شدند. علاوه بر این شعبهها، آلیانس فرانسه در شهرهای دیگری همچون بروجرد، رشت، تبریز، بوشهر و کردستان اقدام به تاسیس شعبه نمود.
مدارس آلیانس یهود (اتحاد جهانی یهود) که نخستین بار در پاریس در سال ۱۸۴۰ تشکیل شد به تدریج در ایران نیز شکل گرفته و به ترویج زبان فرانسه پرداخت.
آلیانس یهود که وفادار به دستآوردهای انقلاب کبیر فرانسه بودند، اصل آزادی بیان و حقوق یهودیان را به رسمیت شناخته بود و با هدف حمایت فرهنگی و اقتصادی از یهودیان در سراسر جهان فعالیت میکرد.
در پی نخستین سفر ناصرالدین شاه به پاریس مقدمات تاسیس شعبه آلیانس یهود در ایران فراهم شد اما تاسیس نخستین مدارس پسرانه و دخترانه آلیانس یهود پس از ۲۰ سال انجام شد.
آلیانس یهود در شهرهای همدان، اصفهان، شیراز کرمانشاه و صحنه کردستان اقدام به تاسیس شعبه نمود. همچنین شعبات کوچکتری هم در شهرهای تویسرکان، رشت، کاشان، گلپایگان، نهاوند و یزد توسط آلیانس یهود بر پا شد.
از جمله دلایل مهم استقبال مسلمانان از ثبتنام فرزندان خود در مدارس آلیانس یهود، عدم اجازه تبلیغ دینی در آئین یهود بود.
برنامه درسی آلیانس یهود، همانند دروس آلیانس فرانسه، تنظیم شده بود و آموزشهای مذهبی دانشآموزان مسلمان و یهودی بطور جداگانه برگزار میشد.
دارالفنون، که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تاسیس شد، نخستین مدرسه دولتی در ایران بود که آموزش دروس را به سبک مدارس اروپایی و به زبان فرانسه آغاز کرد.
از دارالفنون به عنوان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران نام میبرند.
از جمله دیگر مدارس دیگر در ایران که در شمار مدارس فرنگیان محسوب نمیشوند اما پیشگام در آموزش به شیوه نوین بودند، میتوان از مدارس ارفعالدوله و رشدیه در تهران و مدرسه شوکتیه در بیرجند نام برد.
مدرسه فرانکوپرسان هم در سال ۱۹۰۸ میلادی توسط ریشارخان فرانسوی ملقب به مودبالملک برای دختران تاسیس شد، در حوالی سالهای ۱۹۳۱ به «میسیون لاسیک فرانسه» و در سال ۱۹۳۴ به دبیرستان (لیسه) رازی تغییر نام داد.
با تشکیل کودکستان و دبستان پسرانه، و مدارس راهنمایی و دبیرستان در کنار دبستان دخترانه رازی، مجتمع مدارس رازی تشکیل شد که توسط ژنرال دوگل افتتاح شد.
با وجود سیاستهای دو کشور ایران و فرانسه مبنی بر همکاریهای آموزشی و زبانی، در دهههای پس از انقلاب اسلامی، مدرسه فرانسوی تهران، تنها موسسه ای است که زیر نظر آژانس آموزش زبان فرانسه در خارج در حال فعالیت است.