صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه/

کتاب سوزی و آتش زدن کتاب های کودکان در کانادا با اهداف آموزشی

جنجال کشف باقیماندۀ اجساد کودکان یک مدرسۀ وابسته به کلیسا در کانادا هنوز به پایان نرسیده، افشاگری دیگری مربوط به «کتاب‌سوزی» در این کشور توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

کتاب‌سوزی که عموماً ناشی از رفتاری ایدئولوژیک نسبت به کتاب است، گاهی هم به اسم و بهانۀ احترام به حقوق انسان‌ها صورت می‌گیرد، مثل همین مورد اخیر در کانادا.

پیشینۀ طولانی کتاب‌سوزی در جهان نشان می‌دهد این رفتار تحت هر شرایط و با هر توجیهی تمدن‌ستیز است و جایی در مواجهه با کتاب، حتی «توهین‌آمیزترین» کتاب‌ها، ندارد، اما شگفت‌انگیز است که با وجود همین تجربۀ عبث طولانی، هنوز کسانی در جهان به این رفتار ادامه می‌دهند.

چندی پیش در ایران سوزاندن کتاب‌ علمی پزشکی توسط یک روحانیِ مدعی طب سنتی جنجالی شده بود. در سال ۱۳۹۸ ، عباس تبریزیان، روحانی‌ای که خود را «پدر طب‌ اسلامی» می‌نامد، کتاب مرجع آموزش پزشکی هاریسون را در برابر دوربین به آتش کشید.

یا سال گذشته در برزیل، انتشار فیلمی از سوزاندن کتاب‌های پائولو کوئیلو، نویسندۀ سرشناس برزیلی، به‌دست خوانندگانی که از مواضع سیاسی این نویسنده خشمگین شده بودند، جنجال آفرید. اما باز هم شاید عجیب به نظر برسد که در همین قرن بیست‌ویکم کتاب‌سوزی می‌تواند در یک کشور پیشرفته‌ مثل کانادا هم رخ دهد.

ماجرا چیست؟

چندی پیش افشا شد که در جریان یک مراسم برای ادای احترام به مردمان بومی و عذرخواهی از آنان، در یک مدرسه در کانادا در سال ۲۰۱۹، کتاب‌هایی سوزانده شد.

ماجرا از این قرار بود که یک شورای مدارس کانادایی فرانسه‌زبان تصمیم گرفت قفسه‌های کتابخانه‌های خود را مرتب یا در واقع «پاک سازی» کند و در این بین تصمیم گرفته شد پنج هزار کتاب کودکان و نوجوانان، از کتاب‌های مصور تا رمان‌ها و دانشنامه‌ها، به این دلیل که پیش‌داوری‌هایی را نسبت به مردم بومی به خوانندگان‌شان منتقل می‌کنند، از این کتابخانه‌ها حذف شوند.

کتاب‌هایی چون «تن‌تن در آمریکا»، «آستریکس و سرخپوستان»، سه کتاب مصور از «لوک خوش‌شانس» و همچنین رمان‌ها و دانشنامه‌های دیگر از جمله این کتاب‌های حذف‌شده بودند.

کتاب سوزی و آتش زدن کتاب های کودکان در کانادا با اهداف آموزشی

به گزارش رادیو کانادا که این ماجرا را به‌صورت عمومی فاش کرد، برخی از این کتاب‌ها در یک مراسم برای «آشتی» میان مردم کانادا در یکی از این مدارس سوزانده شد.

رادیو کانادا اعلام کرد که یک شورای مدارس انتاریو که بیست مدرسه را شامل می‌شود، این پنج هزار کتاب را به ترویج کلیشه‌ها نسبت به مردمان بومی متهم کردند و برخی از آن‌ها را سوزاندند، برخی را دور ریختند و برخی را هم دفن کردند.

این رادیو همچنین اضافه کرد که این اقدام «با اهداف آموزشی» صورت گرفته بوده و به دانش‌آموزان گفته شده بود که خاکستر این کتاب‌ها به‌عنوان «کود» برای درختان استفاده می‌شود و بنابراین از پدیده‌ای «منفی» به چیزی «مثبت» تبدیل می‌شوند.

همچنین در یک ویدئو برای دانش‌آموزان روند «دفن خاکستر نژادپرستی، تبعیض و کلیشه‌ها» توضیح داده شد «به این امید که ما در کشوری فراگیر بزرگ شویم که همه بتوانند در رفاه و امنیت زندگی کنند.»

قرار بود در مدرسه دیگری باز هم مراسم کتاب‌سوزی برگزار شود، اما به‌دلیل شیوع کرونا این مراسم لغو شد.

لین کوست، سخنگوی این شورای مدارس کانادا، در دفاع از این اقدام‌شان به رادیو کانادا گفت: «این یک اقدام آشتی‌جویانه با اولین مردمان» کانادا بود و «یک حرکت برای پذیرفتن دیگر جوامع حاضر در مدارس و جامعۀ ما.» پیشینۀ طولانی کتاب‌سوزی در جهان نشان می‌دهد این رفتار تحت هر شرایط و با هر توجیهی تمدن‌ستیز است و جایی در مواجهه با کتاب، حتی «توهین‌آمیزترین» کتاب‌ها، ندارد، اما شگفت‌انگیز است که با وجود همین تجربۀ عبث طولانی، هنوز کسانی در جهان به این رفتار ادامه می‌دهند.

او تأکید کرد که این کتاب‌ها دارای «محتوای منسوخ و نامناسب» بودند.

واکنش سیاستمداران

اما این کتاب‌سوزی نه‌تنها موجب بهت و شگفتی نویسندگان و اهل کتاب در کانادا شد بلکه موجی از واکنش‌ها را در میان سیاستمداران کانادایی از احزاب مختلف برانگیخت و همگی آن را محکوم کردند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز با وجود تأکید بر اهمیت آشتی با بومیان این کشور گفت: «من هرگز با این که کتاب‌ها را بسوزانیم موافق نیستم.»

کتاب سوزی و آتش زدن کتاب های کودکان در کانادا با اهداف آموزشی

درحالی‌که انتخابات کانادا نیز نزدیک است و قرار است تا چند روز دیگر برگزار شود، این ماجرا حتی وارد کارزارهای انتخاباتی هم شده است. ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا، وعده داد که یک دولت محافظه‌کار در زمینۀ «آشتی» با بومیان متعهد باشد، «اما راه آشتی شامل تخریب کانادا نیست». او در توئیتی هم تأکید کرد که سوزاندن کتاب‌ها را «به‌شدت» محکوم می‌کند.

جاگمیت سینگ، رهبر حزب دموکرات جدید، نیز که حزبی چپ‌گراست، اعلام کرد «روش آموزش کودکان باید تغییر کند.» «من هرگز با این که کتاب‌ها را بسوزانیم موافق نیستم.»

در پی جنجال به‌وجودآمده، این شورای مدارس کانادا اعلام کرد که پاکسازی کتابخانه‌ها را متوقف می‌کند. به‌گفتۀ این شورا، نزدیک به دویست کتاب دیگر ارزیابی شده بودند و قرار بود آن‌ها نیز پاک سازی شوند.

با همۀ این حواشی، جامعۀ کانادا هنوز در بهت کشف صدها گور بی‌نام‌ونشان در یک مدرسۀ سابق کلیسای کاتولیک برای کودکان بومی کاناداست؛ موضوعی که به نارضایتی از رفتار ظالمانۀ نهادهای قدرت در این کشور با مردمان بومی دامن زده است.

کتاب سوزی و آتش زدن کتاب های کودکان در کانادا با اهداف آموزشی

ده‌ها هزار کودک بومی کانادا در اواخر قرن نوزدهم تا دهۀ ۱۹۹۰ به اجبار وارد این مدارس شدند و از خانواده و فرهنگ خود جدا شدند و هزاران نفر از آنان هرگز به خانه‌های خود بازنگشتند.

با این حال تقریباً همه بر این باورند که هدف مبارزه با نژادپرستی هر وسیله‌ای را توجیه نمی‌کند. چندی پیش هم که موج اعتراضات ضدنژادپرستی از آمریکا شروع شد و به دیگر کشورهای غربی رسید، برخی مجسمه‌ها که یادآور تاریخ استعمار یا دوران برده‌داری بود، در کشورهای غربی تخریب شد.

واضح است که تمدن‌های کنونی غربی دارای صفحاتی سیاه در تاریخ خود هستند و این تاریخ سیاه گاهی در کتاب‌ها و آثار هنری هم بازتاب دارد. اما اکثر نخبگان در این جوامع به این باور رسیده‌اند که راه مبارزه با افکار و شیوه‌های مذموم که در دوره‌هایی فاجعه‌بار بوده‌اند، در وهلۀ اول شناخت آن‌هاست.

به همین دلیل است که اکنون دیگر ترسی از انتشار کتاب «نبرد من» هیتلر هم وجود ندارد، حتی در کشورهایی که هیتلر در آن‌ها فاجعه آفرید.

رادیو فردا


کتاب سوزی و آتش زدن کتاب های کودکان در کانادا با اهداف آموزشی

منتشرشده در آموزش تطبیقی

گروه رسانه/

گنجاندن اندیشه و ایدئولوژی شی جین‌ پینگ رئیس جمهور چین در برنامه درسی مدارس چین

( دانش‌آموزان مدارس چین اکنون "اندیشه شی جین‌پینگ" را بعنوان بخشی از برنامه درسی خود خواهند داشت )

 

چین ایدئولوژی سیاسی رئیس‌جمهور " شی جین‌ پینگ " را به برنامه درسی مدارس در سطح ملی معرفی خواهد کرد.

وزارت آموزش و پرورش در دستورالعمل‌های جدید خود گفته است: "اندیشه شی جین‌پینگ" به "نوجوانان " در پاگرفتن " باورهای مارکسیستی" کمک خواهد کرد.

این ایدئولوژی قرار است در تمام برنامه‌های تحصیلی، از دبستان تا دانشگاه، گنجانده شود.

این از دیگر تلاش‌های آقای شی است تا نقش حزب کمونیست حاکم چین را در همه عرصه‌های جامعه مستحکم کند.

وزارت آموزش و پرورش در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این اقدام "پروراندن نقش‌آفرینان و وارثان سوسیالیسم در همه زمینه‌های اخلاقی، روشنفکری، جسمی و زیبایی‌شناختی" است.

این دستورالعمل‌ها شامل آموزش کارهای جسمی برای " پرورش روحیه سخت کوشی"، و همچنین آموزش در زمینه امنیت ملی است.

گنجاندن اندیشه و ایدئولوژی شی جین‌ پینگ رئیس جمهور چین در برنامه درسی مدارس چین

( در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، شی با لباس شبیه بنیانگذار حزب دستاوردهای آن را ستود )

 

در سال ۲۰۱۸، نهاد عالی‌رتبه چین با گنجاندن "اندیشه شی جین‌پینگ" در قانون اساسی، به آن عزت بخشید.

از آن زمان، این اندیشه در بعضی دانشگاه‌ها و در میان جناح‌های سیاسی جوانان به عنوان فعالیت‌های فوق‌ برنامه معرفی شده است.

اما با اجرای دستورالعمل‌های جدید، برنامه‌های درسی شاهد گسترش تدریس این ایدئولوژی در تمام سطوح خواهد بود.

به گزارش رسانه دولتی گلوبال تایمز ؛ "مدارس ابتدایی روی پروراندن عشق به کشور، عشق به حزب کمونیست چین و سوسیالیسم تمرکز خواهند کرد. در مدارس راهنمایی، تمرکز روی ترکیبی از تجربیات ادراکی و تحصیل دانش خواهد بود، تا به دانش‌آموزان در شکل دادن سنجش‌ها و نظرات سیاسی پایه کمک کند".

در دانشگاه، تاکید بیشتر بر پاگرفتن تفکر نظری خواهد بود.

تیان هویی‌شنگ، از مقامات وزارت آموزش و پرورش، به گلوبال تایمز گفت که این وزارتخانه همچنین روی موضوعاتی مانند رهبری حزب و آموزش دفاع ملی برای گنجاندن در برنامه درسی کار می‌کند.

رهبران قبلی چین هم ایدئولوژی‌های سیاسی خود را ارائه کرده بودند، که در قانون اساسی یا تفکرات حزب گنجانده شده‌اند.

اما همه این رهبران، ایدئولوژی‌های خود را " اندیشه " توصیف نکرده‌اند، عنوانی که در راس سلسله مراتب دکترین حزب کمونیست چین قرار دارد. فقط مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار حزب، و دنگ شیائوپینگ، از رهبران عالی‌مقام پیشین، عنوان "اندیشه" را به ایدئولوژی‌های خود داده‌اند.

گنجاندن اندیشه و ایدئولوژی شی جین‌ پینگ رئیس جمهور چین در برنامه درسی مدارس چین

( رئیس جمهور چین و  دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین )

 

"اندیشه شی جین‌پینگ" دارای ۱۴ اصل عمده است که بر آرمان‌های کمونیستی تاکید می‌کند؛ همچنین شامل موارد زیر است:

  • خواستار "اصلاحات کامل و عمیق" و "ایده‌های جدید در حال توسعه"
  • وعده "زندگی موزون بین انسان و طبیعت"
  • تاکید بر "اقتدار مطلق حزب بر ارتش مردم"
  • تاکید بر اهمیت "یک کشور و دو سیستم"، اما با آینده "پیوستن مجدد و کامل به سرزمین مادری"

بی بی سی

پایان پیام/


گنجاندن اندیشه و ایدئولوژی شی جین‌ پینگ رئیس جمهور چین در برنامه درسی مدارس چین

منتشرشده در آموزش تطبیقی

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

حدود یک ماه پیش ، 24 تیر خبری را در مورد افغانستان خواندم و مرا عمیقا به خود فرو برد .

خبر این بود :

« اداره حفاظت از محیط زیست کابل از جمع‌آوری صدها بلندگو از سراسر شهر برای کاستن از آلودگی صوتی خبر داده است .

محمدکاظم همایون، رئیس این اداره می‌گوید یک هزار و ۱۸۶ بلندگوی ثابت و سیار از سوی کارمندان این اداره در همکاری با فرماندهی پلیس کابل ضبط شده است .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

معمولا در کابل و سایر ولایت‌ها روزانه صدها دست‌فروش با استفاده از بلندگوها سعی در جلب مشتری می‌کنند .

صدای آزاردهنده بلندگوها هرچند آرامش شهر را به هم می‌زند اما دست‌فروشان می‌گویند با ضبط بلندگوها کارشان کساد شده است . »

این وضعیت را مقایسه کردم با ایران و مشخصا تهران که در بخش های مختلف این کلان شهر ، آدم های بسیاری سوار بر وانت و با صدای بلند و گوش خراش بلندگوها ، آرامشی برای شهروندان باقی نگذاشته اند .

پیش خود به عملکرد مسئولان شهری کابل آفرین گفتم که این چنین به فکر آرامش شهروندان خود هستند .

این در حالی است که شخصا و بارها با شهرداری و سایر جاها تماس گرفته ام اما کسی در این مورد پاسخ گو نبوده و در بهترین حالت آن را به یکدیگر پاسکاری می کنند . اساسا چنین مسائلی در اولویت مسئولان کشور نیست .

این در حالی بود که در آن روزها گروه تروریستی طالبان به صورت مستمر در حال پیش روی و اشغال مناطق مختلف افغانستان بود .

اکنون طالبان به جز یک ولایت ، بر همه افغانستان مسلط شده است .

معنای ساده این گزاره آن است که افغانستان حداقل به 20 سال پیش خود عقب گرد کرد .

این روزها بسیاری از خود می پرسند که چه اتفاقی افتاد که این چنین و سریع و البته با خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا ، افغانستان تسلیم طالبان شد .

تحلیل هایی که اکثرا در  مورد چرایی این تراژدی بزرگ ارائه می شوند حول محور " سیاست " می چرخند .

اما به عنوان یک کنش گر حوزه فرهنگ و آموزش وقتی پازل های این رویداد را کنار هم می گذارم متوجه می شوم که این واقعه دیر یا زود اتفاق می افتاد .

وقتی از بیرون و پیش از تسلط طالبان ، افغانستان را مشاهده می کردیم متوجه می شدیم که این افغانستان 20 سال پیش نبود .

زمانی که طالبان در قدرت بودند، تعداد دخترانی که به مدرسه می‌رفتند صفر بود. از آن زمان تاکنون بیش از ۹ میلیون دختر افغان به مدرسه رفته اند.

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

 در شهر هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان که به دست طالبان سقوط کرد، تقریباً ۵۰ درصد دانشجویان زنان بودند .

در حالی که در کشوری مانند ایران و پس از گذشت بیش از چهار دهه سر وزیر شدن " زنان " دعواست اما « رنگینه حمیدی » در دولت اشرف غنی وزیر آموزش و پرورش شد .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

در حالی که مدارس در ایران از اسفند 1398 در تعطیلی به سر می برند اما گزارش ها و اخبار از زمان آغاز بحران کرونا مبین این موضوع بود که مدارس در افغانستانی که صحنه درگیری با طالبان و حتی آتش زدن مدارس و بمب گذاری در آن ها توسط این گروه تروریستی بود تعطیل نشد و به طور تقریبی بر اساس " تقویم آموزشی " به کار خود ادامه دادند .

حتی گرامی داشت مراسم « روز جهانی معلم » که در ایران سال هاست جز « خط قرمزها » و تابو محسوب می شود اما در افغانستان و در ولایت های مختلف آن جشن گرفته شد و وزیر آموزش و پرورش این کشور در آن مشارکت فعالی داشت .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

معلمان این کشور که بعضا در مورد مسائل مختلف تجمع و یا اعتصاب می کردند با برخورد خشن و غیرفرهنگی توسط دولت رو به رو نمی شدند .

اعتراض جزء حقوق شهروندی این کشور پیش از به قدرت رسیدن طالبان بود .

ماده هفتم از قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان می گوید :

 «دولت منشور ملل متحد، معاهدات بین الدول، میثاق هاى بین المللی که افغانستان به آن ملحق شده است و اعلامیه جهانی حقوق بشر را رعایت می کند . »

ماده شانزدهم تصریح می کند :

« نشر مطبوعات و رسانه هاى گروهی به تمام زبانهاى رایج در کشور آزاد می باشد . مصطلحات (اصطلاحات) علمی و ادارى ملی موجود در کشور حفظ می گردد . »

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

ماده 34 قانون اساسی افغانستان :

« آزادى بیان از تعرض مصون است .

هر افغان حق دارد فکر خود را به وسیله گفتار، نوشته، تصویر و یا وسایل دیگر، با رعایت احکام مندرج این قانون اساسی اظهار نماید.

هر افغان حق دارد مطابق به احکام قانون، به طبع و نشر مطالب، بدون ارایه قبلی آن به مقامات دولتی، بپردازد . »

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، یوتیوب و.... در زمان دولت های قانونی این کشور فیلتر نبودند .

حال این را مقایسه کنید با ایران که اکثریت شبکه های اجتماعی فیلتر هستند و مجلس شورای اسلامی هم با طرح های غیرکارشناسی و غیرعلمی مانند صیانت از حقوق کاربران درصدد مسدود کردن همان اندک آزادی بیان در رسانه های غیردولتی است  .

نکته مهم تر این که در افغانستان و پیش از تسلط طالبان تلویزیون ملی افغانستان تنها تلویزیون دولتی این کشور محسوب می شد و سایر شبکه های تلویزیونی مانند طلوع، آيينه، افغان تی وی ، سيمای غوريان ، نگاه سوم  و هاپ خصوصی بودند و این را مقایسه کنید با ایران که همه چیز دولتی است و صدا و سیما تنها رسانه سراسری در کشور است و تلویزیون خصوصی اساسا بی معناست .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

طالبان در آخرین نشست رسانه ای خود ضمن آن که قانون اساسی این کشور را کنار گذاشته اعلام کرده است که رسانه های در بیان آزادند به شرط آن که علیه طالبان چیزی ننویسند .

مشخص نیست رسانه ها در زمانی که قدرت مستقر " طالبان " هستند اگر قرار باشد از آنان انتقاد نکنند ، پس از چه کسی و چه چیزی باید انتقاد کنند ؟!

ماده چهل و سوم :

 « تعلیم حق تمام اتباع افغانستان است که تا درجه لیسانس در موسسات تعلیمی دولتی به صورت رایگان از طرف دولت تامین می شود .

دولت مکلف است به منظور تعمیم متوازن معارف در تمام افغانستان، تامین تعلیمات متوسطه اجبارى، پروگرام موثر طرح و تطبیق نماید و زمینه تدریس زبانهاى مادرى را در مناطقی که به آنها تکلم می کنند، فراهم کند . »

ماده چهل و ششم :

تاسیس و اداره موسسات تعلیمات عالی، عمومی و اختصاصی وظیفه دولت است . اتباع افغانستان می توانند به اجازه دولت به تاسیس موسسات تعلیمات عالی، عمومی، اختصاصی و سوادآموزى اقدام نمایند .

آنتی تز تفکر طالبانیسم فقط دموکراسی و تفکر انتقادی است . دولت می تواند تاسیس موسسات تعلیمات عالی، عمومی و اختصاصی را به اشخاص خارجی نیز مطابق به احکام قانون اجازه دهد . »

به نظر می رسد برخی از اصول مندرج در قانون اساسی افغانستان از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم به روز ترند و هم تناقض و تعارض حداقلی دارند .

با این حال و دارا بودن چنین قانون اساسی اما دولت قانونی این کشور توسط طالبان دچار فروپاشی شد .

این می تواند پاسخی شفاف و فیصله بخش به افرادی باشد که مشکل را در ایران فقط در قانون اساسی می بینند و بر اساس آن فرضیه « تغییرات ساختاری » را بر اساس تغییر قانون اساسی پی گیری می کنند .

با وجود حضور 20 ساله نیروهای خارجی و به ویژه کشور آمریکا در افغانستان و تزریق میلیون ها دلار به اقتصاد این کشور اما به نظر می رسید که همچون سایر کشورهای جهان سوم و توسعه نیافته این پول ها خیلی در بخش آموزش و به روز آوری آن سرمایه گذاری نمی شود و بیشتر صرف تجهیز نیروهای نظامی و ارتش 300 هزار نفره ای شد که حتی توانست یک شبانه روز در برابر تهاجم طالبان ایستادگی کند .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

به نظرمی رسد ظاهر مدارس افغانستان متناسب با سایر پیشرفت های دیگر تغییری نکرده بود و فقط اندکی از مکتب های قدیم فاصله گرفته بود .

اما دو نکته مهم و قابل تاملی را که باید در این جا به آن اشارتی داشته باشم نخست پرورش " حس تعلق " در دانش آموزان و نیز سایر ارکان آموزشی به مفاهیمی مانند مدرسه و کشور است .

این بحرانی است که در نظام آموزشی ایران هم به شدت ریشه دوانده و گسترده شده است که محصول طبیعی آن " بی تفاوتی " جامعه نسبت به آینده و تحلیل رفتن قوه مطالبه گری و کنش گری آگاهانه و مسئولانه نسبت به مسائل پیرامونی است .

وقتی دانش آموز در مدرسه تحت متغیرها و فاکتورهای مختلف نسبت به مدرسه و حتی خانواده خود حس تعلق در او پرورش نیابد و برای حل مساله متکی به دیگران شود این وضعیت در جامعه بازتولید و حتی تکمیل می شود .

و دومین فاکتور مهم ، گفتمان سازی در جامعه و به ویژه در سطوح  و لایه های پایین جامعه است .

به نظرم ؛ چالش هایی که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رخ داد و موجب اعتراضات شدید عبدالله عبدالله نامزد رقیب نسبت به اشرف غنی شد ، وضعیت به بهترین نحو مدیریت شد و تقسیم قدرت با توسل به گفت و گو و مذاکره صورت گرفت . چیزی که هرگز در ایران رخ نداد .

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

اما به نظر می رسد این گفتمان سازی و فرهنگ گفت و گو در افغانستان همیشه و غالبا در سطوح بالای قدرت بود و هیچ گاه به لایه های پایین نرسید و این موجب شکاف و بی اعتمادی شدید بدنه جامعه نسبت به حاکمان و صاحبان قدرت گردید .

 به هیچ وجه نباید فراموش کرد که " طالبانیسم " یک تفکر است و تنها جایی که باید مبانی این تفکر به چالش گرفته شده و مورد پرسش های جدی قرار گیرد همان " نهاد مدرسه " است .

خروج و یا فرار طیف بزرگی از جامعه به کشورهای دیگر نشان دهنده ضعف مفرط و شدید در این بخش از کارکرهای مدرسه و نظام آموزشی است که معمولا مورد توجه سیاست مداران و تصمیم گیرندگان قرار نگرفته و تحت عناوین مختلف توجیه می شود.زمانی که طالبان در قدرت بودند، تعداد دخترانی که به مدرسه می‌رفتند صفر بود. از آن زمان تاکنون بیش از ۹ میلیون دختر افغان به مدرسه رفته اند.

( در این مورد و در آینده به آسیب شناسی این مسالع در نظام آموزشی ایران خواهم پرداخت )

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

( فرار مردم افغانستان سوار بر هواپیمای باربری آمریکایی )

 

آنتی تز تفکر طالبانیسم فقط دموکراسی و تفکر انتقادی است .

از نظر من ، هنر مدرسه و دستگاه تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی برای ممانعت از بروز فجایع تلخی نظیرآن چه در افغانستان رخ داد در تربیت انسان های دموکراتیک و نقدپذیر نهفته است .

و در این فرآیند پیچیده ، پرورش « حس تعلق به دموکراسی » بسیار فراتر و برتر از موضوعات دیگر مانند کشور ، نژاد ، قوم و قبیله ، دین و... خواهد بود .

نقطه شروع تحول این جاست :

نقدی بر فرهنگ دموکراسی در افغانستان و نقش مدرسه و تعلیم و تربیت رسمی و رسمی در مقابله با طالبانیسم

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

بازگشایی مدارس در آمریکا و چالش بر سر ماسک زدن دانش آموزان

در حالی که تنها چند روز تا بازگشایی مدارس فلوریدا باقی‌مانده، اختلاف نظر میان مقام‌های سیاسی این ایالت و اتحادیه‌های صنفی معلمان بر سر ماسک زدن دانش‌آموزان و خطرات گسترش سویه دلتا برای معلمان، بالا گرفته است.

فرماندار فلوریدا تهدید کرده مدارسی را که ماسک زدن را اجباری کنند از بودجه ایالتی محروم خواهد کرد اما اتحادیه معلمان دومین ناحیه بزرگ آموزش و پرورش فلوریدا، روز جمعه - ۱۳ اوت- با اعلام درگذشت ۴ معلم تنها طی ۲۴ ساعت، مخالفت ۱۰۰ درصدی خود با تصمیم فرماندار را اعلام کرده است.

خبر فوت این چهار معلم در ناحیه آموزش و پروزش بِراورد فلوریدا و تنها ۵ روز قبل از تاریخ رسمی بازگشایی مدارس - ۱۸ اوت - در سال تحصیلی جدید در فلوریدا اعلام شده است.

سه نفر از این معلمان که طی ۲۴ ساعت -روزهای سه شنبه و چهارشنبه گذشته- درگذشته‌اند واکسن کرونا دریافت نکرده بودند و هنوز معلوم نشده که نفر چهارم واکسن دریافت کرده بود یا نه.

هیچ کدام از این چهار نفر اخیرا در ساختمان مدرسه حضور فیزیکی نداشتند اما اتحادیه معلمان ناحیه براورد می‌گوید با بازشدن مدارس به طور حضوری و اجباری نبودن ماسک زدن برای دانش‌آموزان، نگران است که معلمان بیشتری در معرض سرایت سویه جدید دلتا قرار گیرند.

این ناحیه میزبان حدود ۲۷۲ هزار دانش آموز است و از این نظر ششمین ناحیه بزرگ آموزشی در کل آمریکاست.

شورای تصمیم‌گیری در این ناحیه آموزشی چند روز پیش به اتفاق آرا تصویب کرد که ماسک زدن دانش‌آموزان در محوطه مدارس این ناحیه الزامی خواهد بود. مصوبه‌ای که مخالفتی کامل با حکم ران دسنتز، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا بود. آقای دسنتز تهدید کرده بودجه مدارس و حقوق مدیرانی که ماسک زدن را برای دانش‌آموزان الزامی کنند قطع خواهد کرد.

این منازعه میان نهادهای آموزشی و سیاسی در فلوریدا در حالی بالا گرفته که منطقه برارد در حد فاصل سوم تا نهم ماه اوت جاری بالاترین آمار پذیرش بیمارستانی مرتبط با کووید در کل آمریکا را داشته است. میامی-دید، ناحیه مجاور این منطقه هم رتبه سوم میزان ابتلا و بستری در کل کشور را دارد و به این لحاظ این دو منطقه مجاور بالاترین آمارها کرونا در یکی دو هفته گذشته را به خود اختصاص داده‌اند.

بازگشایی مدارس در آمریکا و چالش بر سر ماسک زدن دانش آموزان

فلوریدا و تگزاس در مجموع ۴۰ درصد از آمارهای مربوط به ابتلا و بستری کرونا در کل آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. هر دو ایالت به لحاظ سرانه واکسیناسیون هم کمتر از میانگین ملی هستند.

مجادله سیاسی بر سر ماسک زدن یا نزدن دانش‌آموزان علاوه بر فلوریدا در بقیه نقاط آمریکا هم به جنجالی جدید بر سر سیاست‌های مقابله با کرونا و خاکریزی تازه برای صف‌آرایی‌های سیاسی شده است؛ آن هم تنها چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی جدید در سراسر آمریکا.

روز پنجشنبه - ۱۲ اوت - مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کرد که سویه دلتا اکنون مسئول ۹۰ درصد ابتلاها در آمریکاست.

راشل واانسکی، مدیر این مرکز همزمان خبر داد که هم اکنون به طور متوسط روزانه ۱۱۳ هزار نفر در ایالات متحده به ویروس کرونا - اکثرا سویه دلتا - مبتلا می‌شوند.

بی بی سی


بازگشایی مدارس در آمریکا و چالش بر سر ماسک زدن دانش آموزان

منتشرشده در آموزش تطبیقی

گروه رسانه/

روزنامه 8 صبح افغانستان نوشت : ( این جا )

تیرباران یک دختر در افغانستان به علت نداشتن چادر

پولیس بلخ اعلام کرد که طالبان یک دختر جوان را در ولسوالی بلخ به خاطر نداشتن چادری تیرباران کرده‌اند.

 عادل‌شاه عادل، سخنگوی پولیس بلخ، گفته است که این حادثه چاشت روز سه‌شنبه، دوازدهم اسد، در روستای سمرقندیان ولسوالی بلخ رخ داده است.

به گفته عادل، این دختر ۲۱ ساله نازنین نام داشت و هنگام سوارشدن موتر از سوی فردی به نام «قاری لاله» از اعضای گروه طالبان از موتر پایین شده و سپس تیرباران شده است.

نازنین می‌خواست به سمت مرکز ولسوالی بلخ برود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، این خبر را تکذیب کرده است.

ولسوالی بلخ ولایت بلخ در کنترل گروه طالبان قرار دارد.

پیش‌تر والی بلخ گفته بود که طالبان در این ولسوالی محدودیت‌های شدیدی را بر زنان وضع کرده‌اند.

پایان پیام/


تیرباران یک دختر در افغانستان به علت نداشتن چادر

« پرداختن به آموزش جنسی و توجه به آن در جهان کنونی حتی در کشورهای شدیدا مذهبی یا بسته بیش از پیش احساس می شود زیرا دنیای کنونی حتی با دنیای ده سال قبل تفاوت فاحشی پیدا کرده است و در ایران نیز به همین شکل، محیط پیرامون انسان ها از کودکی تا بزرگسالی دست خوش تغییراتی شده است.  یکی از این تغییرات، زیاد شدن عوامل و اطلاعات جنسی در اطراف می باشد، و این روند آن طور که به نظر می آید قابل کنترل نیست و نیاز به همخوانی و تطابق نوع زندگی دارد.

همچنین حتی در صورت عدم تغییرات محیط، لازم است تا دانش آموزان با مسائل مربوط به جسم خود آشنا گردند و این موضوع یک حق طبیعی می باشد؛ چرا که بدن انسان جزئی از انسان محسوب می گردد و هر فرد جامعه حق دارد با توجه به سن، اطلاعاتی از خویشتن داشته باشد.

از زاویه دیگر، با توجه به اینکه در دوره کنونی، آگاهی و یا بلوغ جنسی و کنجکاوی جنسی سریع تر اتفاق می افتد؛ در نتیجه کودکان و نوجوانان با این موضوع درگیر سریع تر درگیر می شوند و به این ترتیب اگر آموزش و آمادگی و مهارت لازم در برخورد با این کشف جنسی در سنین پایین صورت نگیرد ممکن است منجر به آسیب های اجتماعی و روانی متعدد برای فرد و اجتماع گردد که هزینه های جانی، مالی و روانی و اجتماعی خود را خواهد داشت. پس برخورد با این موضوع در مدارس ایران نیز یک ناگزیری است؛ همان طور که در اکثر کشورهای جهان این آموزش را پذیرفته اند.

سازمان یونسکو در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان و سلامت آن ها، یک سری برنامه درسی و روال مشخصی را به عنوان راهنما فراهم نموده است. البته هر کشوری لازم است این برنامه و طرح را بومی کرده تا کارآیی دقیق تر و بهتری داشته باشد.

در زیر مقاله ای از سایت یونسکو با این موضوع ارائه گردیده است »

منتشرشده در پژوهش

گروه رسانه/

میزان تخریب و آتش زدن مکاتب و مدارس توسط طالبان

سخنگوی عمومی نهادهای امنیتی می‌گوید که طالبان با انجام عملیات‌ و انفجارها به تأسیسات عامه صدمه رسانده و تنها در دو ماه گذشته ۱۷۲ مکتب را تخریب کرده‌اند.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نهادهای امنیتی، روز پنج‌شنبه، چهاردهم اسد ( 1 ) ، در یک نشست خبری گفت که با تخریب شدن مکاتب و افزایش حملات طالبان، هزاران دانش‌آموز دختر و پسر از رفتن به مکتب محروم مانده‌اند.

او هم‌چنان افزود که در جریان یک هفته اخیر، طالبان با انفجار یک موتربمب و راه‌اندازی ۷۰ حمله تروریستی و انفجار ماین، ۱۶۲ غیرنظامی را کشته‌ و ۲۲ غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

شینواری بیان کرد که طالبان با حمله بر تأسیسات عامه و غیرنظامیان، ثابت ساخته‌اند که به هیچ موازین و قواعد دینی پای بند نیستند.

از سوی دیگر سخنگوی نهادهای امنیتی خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی در جریان یک هفته اخیر، ۱۷۹ عملیات مشترک زمینی، هوایی و تصفیه‌ای را در هشت ولایت انجام داده‌اند.

 به گفته او در جریان این عملیات صدها طالب به شمول شهروندان پاکستان و چچین کشته و صدها طالب دیگر زخمی شده‌اند. او افزود که در میان زخمیان دو تن از جنگ‌جویان گروه القاعده نیز حضور دارند.

از سوی دیگر شینواری به تلفات جنگ‌جویان طالب در ولایت هلمند اشاره کرد. او افزود که تنها در یک شبانه‌روز گذشته، بیش از ۲۰۰ طالب در این ولایت کشته شده‌اند.

طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

پیش‌تر کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز از تخریب تأسیسات عامه در حملات طالبان ابراز نگرانی کرده بود. این نهاد گفته بود که طالبان از آغاز حملات‌شان در ماه می، صدها تعمیر ادارات را تخریب و روند ارایه خدمات به مردم ملکی را متوقف کرده‌اند.

روزنامه 8 صبح افغانستان

( 1 ) مرداد


میزان تخریب و آتش زدن مکاتب و مدارس توسط طالبان

گروه رسانه/

طالبان یک کودک افغانستانی را بیش از صد ضربه شلاق زدند

مقام‌های امنیتی فاریاب در شمال‌ شرق افغانستان اعلام کردند که طالبان یک کودک را به دلیل اینکه پدرش پیش از این عضو نیرو‌های امنیتی این کشور بوده، شلاق زده‌اند.

 کریم یورش، سخنگوی پلیس فاریاب گفت این کودک ۱۲ ساله در روستای کوه صیاد ولسوالی شیرین‌تگاب این ولایت از سوی گروه طالبان شلاق زده شده است.

به گفته کریم یورش، افراد گروه طالبان این کودک را بیش از صد ضربه شلاق زده‌اند.

سخنگوی پلیس فاریاب افزود در حال حاضر این کودک برای مداوا در بیمارستان به سر می‌برد.

پلیس فاریاب اعلام کرد: جان آغا کودک ۱۲ ساله فرزند شیرآغا باشنده قریه کوه صیاد ولسوالی شیرین تگاب ولایت فاریاب را که پدرش قبلا در صفوف قوای مسلح ایفای وظیفه می نمود بعد از سقوط ولسوالی متذکره به شهر میمنه متواری شدند اما خانواده اش در همان محل زندگی داشتند که از سوی طالبان به بهانه دریافت اسلحه پدر به چنین بی رحمی مورد لت و کوب شلاق طالبان قرار گرفته است.

گروه طالبان تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده است.

انتشار این خبر و تصویر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را در پی داشته و برخی گروه طالبان را به زیر پا کردن ارزش‌های انسانی متهم کرده‌اند.

طالبان یک کودک افغانستانی را بیش از صد ضربه شلاق زدند

طالبان یک کودک افغانستانی را بیش از صد ضربه شلاق زدند

( فرارو )

پایان پیام/


طالبان یک کودک افغانستانی را بیش از صد ضربه شلاق زدند

راهکارهایی برای ترمیم آموزشی منصفانه و کارآمد مدارس حین کرونا و پساکرونا

پاندمی کرونا منجر به وقفه در حضور حداقل یک میلیارد و دویست میلیون دانش‌آموز در سال‌های تحصیلی 1399 (2020) و 1400 (2021) در مدارس بسیاری از کشورها گردید.

واقعیت این است که با وجود این که سازگاری و انعطاف‌پذیری نظام‌های آموزشی در برابر این پدیده تفاوت‌هایی داشته است، ولی آسیب‌پذیری زیرساخت‌های یادگیری موجود در همه کشورها در برابر شوک‌های بیرونی به‌وضوح مورد پذیرش قرار گرفته است؛ لذا، مدارس نیازمند آماده‌شدن بهتر و جدی‌تر در برابر چالش‌های مشابه بیرونی هستند.

سازمان همکاری توسعه اقتصادی (OECD) با همکاری نهادهای دیگر برای تسهیل مشارکت میان مسئولین و نهادهای آموزشی 10 راهکار به شرح زیر برای هدایت کارآمد بحران‌ها و بازآفرینی نظام‌های آموزشی بعد و حین پاندمی کرونا برای رسیدن به برابری و کیفیت آموزشی مطرح کرده است.

(الف). راهکارهای ناظر بر آموزش در بحران کنونی پاندمی کرونا

(1) تداوم بازبودن مدارس و ایمن‌سازی بیشتر

(2). تضمین برابری آموزشی و تخصیص منابع به نیازها

(3). فراهم‌کردن زیرساخت‌های یادگیری از راه دور به‌نحوی‌که امکان دسترسی همه دانش‌آموزان فراهم شود.

(4). حمایت از معلمان در زندگی حرفه‌ای خویش

(5). توانمندسازی معلمان و والدین برای حمایت از دانش‌آموزان

(ب). راهکارهای ناظر بر ترمیم (Recovery) برای آموزش منصفانه و کارآمد

(6). حمایت هدفمند برای بهبود نیازهای هیجانی، اجتماعی و یادگیری دانش‌آموزان

(7). طراحی زیرساخت‌های یادگیری دیجیتال با همکاری معلمان و ذی‌نفعان

(8). توانمندسازی معلمان برای فعالیت‌های حرفه‌ای خویش و بهره‌بردن از فرصت‌های یادگیری حرفه‌ای

(9). تشویق فرهنگ مشارکتی در خلق نوآوری

(10). یادگیری از شواهد ملی و بین‌المللی

منبع :

https://www.oecd.org/education/ten-principles-effective-equitable-covid-recovery.htm

راهکارهایی برای ترمیم آموزشی منصفانه و کارآمد مدارس حین کرونا و پساکرونا


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

راهکارهایی برای ترمیم آموزشی منصفانه و کارآمد مدارس حین کرونا و پساکرونا

منتشرشده در آموزش تطبیقی

گروه رسانه/

تغییرات کتاب های درسی افغانستان توسط طالبان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در جلسه کابینه گفت: «طالب در ۲۴ سال واقعا تغییر کرده است، تغییرشان این است که فجیع‌تر، ظالم‌تر و نامسلمان‌تر شده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه افغانستان تحت یک هجوم سراسری قرار دارد، افزود: «طالبان نه اراده صلح، نه آبادی و نه مصالحه دارند. آنان در مکاتب مضمون وطن‌دوستی، تاریخ و جغرافیا را حذف کرده‌اند.»

طالبان از ماه مه حملات همه‌جانبه‌ای را در بسیاری از نقاط افغانستان از جمله مناطق مرزی علیه نیروهای دولتی آغاز کرد. طالبان پیش از این مدعی تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان شده بودند و به تازگی ادعا کردند که بیش از ۹۰ درصد مرزهای این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند،‌ ادعایی که کابل آن را بی اساس می‌خواند.

اشرف غنی در جلسه امروز همچنین گفت که وظیفه اساسی وزارت داخله (کشور) حفظ امنیت شهرها و ولسوالی‌های کلیدی است.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین در دیدار با شماری از بزرگان و نمایندگان کوچی گفت: «وظیفه من حفاظت از نظام است که در چارچوب نظام صلح برقرار شود.»

وی افزود: «من بارها به طالبان گفته‌ام صلاحیت را به مردم می‌دهیم، زمینه انتخابات را فراهم می‌کنیم و هرکسی که مردم آن را برای جانشینی من انتخاب کردند، حاضرم قدرت را به وی بسپاریم.»

در روزهای اخیر نیروهای طالبان حملات خود را به مراکز برخی از شهرهای مهم افغانستان افزایش داده است. به‌طوری که صبح امروز حملات راکتی به فرودگاه قندهار باعث شد تمام پروازهای این فرودگاه لغو شود. از سوی دیگر حملات خمپاره‌ای به یک خودرو در ولایت قندهار باعث شد تا دست‌کم پنج غیرنظامی کشته شوند.

از سوی دیگر حملات سنگین به هرات همچنان ادامه دارد و والی این ولایت اعلام کرده است که نیروهای نظامی و دفاعی تازه نفس وارد هرات شده‌اند. حملات در ولایت هلمند نیز شدت گرفته است.

پایان پیام/

یورونیوز


تغییرات کتاب های درسی افغانستان توسط طالبان

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور