گروه رسانه/
دبورا کایمبه، رئیس آینده دانشگاه ادینبرو - کپی رایت AFP
دبورا کایمبه، زنی پناهنده که ۱۶ سال پیش به دلیل تهدید جانی مجبور به فرار از جمهوری دموکراتیک کنگو شد به زودی ریاست دانشگاه ادینبرو در بریتانیا را برعهده خواهد گرفت.
او به این ترتیب اولین فرد سیاهپوستی خواهد بود که به ریاست یکی از مطرح ترین دانشگاه های اسکاتلند می رسد. دبورا کایمبه در جمهوری دموکراتیک کنگو دست به افشاگری علیه یک گروه مسلح زده بود. او در نهایت به دلیل تهدیدهای اعضای این گروه مجبور شد از کشورش بگریزد.
این وکیل ۴۵ ساله در بریتانیا به فعالیت در عرصه دفاع از حقوق بشر روی آورد.
دانشگاه ادینبرو در سال ۱۵۸۲ میلادی تاسیس شد. این دانشگاه در فهرست باسابقه ترین دانشگاه های بریتانیا در جایگاه ششم قرار دارد.
دبورا کایمبه ماه نوامبر گذشته از سوی همکارانش نامزد ریاست دانشگاه ادینبرو شد. او با این حال می گوید هرگز تصور نمی کرد که به این مقام انتخاب شود. این زن سیاهپوست که پیش از این قربانی نژادپرستی در اسکاتلند بوده در جریان مبارزه اش با این معضل اجتماعی در بریتانیا بر لزوم «مدارا» و «گفت و گو» تاکید کرده است.
او پس از آنکه دخترش در یکی از مدارس اسکاتلند با برخوردی نژادپرستانه روبه رو شد جمع آوری امضاء برای طوماری در دفاع از مبارزه با نژادپرستی در نظام آموزشی اسکاتلند را آغاز کرد. به دنبال تلاش های دبورا کایمبه قرار است پارلمان اسکاتلند به طور اضطراری راه های مقابله با نژادپرستی در نظام آموزشی را در دستور کار خود قرار دهد.
دبورا کایمبه که در شهر کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو چشم به جهان گشود قرار است روز اول مارس (۱۱ اسفند) فعالیت خود به عنوان رئیس دانشگاه ادینبرو را آغاز کند. او امیدوار است تا با استفاده از جایگاه خود بتواند به ارتقای سطح آموزش در قاره آفریقا کمک کند.
پایان پیام/
گروه رسانه/
طلبههای یکی از مدارس مذهبی در استان خیبر پختونخوا
پاکستان در ماههای اخیر شاهد اعتراض روحانیون و اسلامگرایان به قانونی بوده است که به دولت اجازه میدهد بر بودجه و کارکرد مساجد و مدارس مذهبی نظارت کند.
مجلس این کشور در اواخر تابستان برای برآورده کردن خواستههای گروه ویژه اقدام مالی (افایتیاف) سه طرح را به تصویب رساند. هدف این گروه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.
به گزارش روزنامه انگلیسیزبان اکسپرس تریبون، افایتیاف در ژوئن ۲۰۱۸ پاکستان را در "فهرست خاکستری" خود قرار داده و از اسلامآباد خواسته بود که تا پایان ۲۰۱۹ دست به اصلاحات بزند، فرصتی که بعدا به خاطر همهگیری کووید-۱۹ تمدید شد.
گمان میرود که برخی از مدارس مذهبی در رشد افراطیگری نقش دارند.
سه قانونی که اواخر تابستان در مجلس تصویب شد، اینها بودند: طرح املاک وقفی اسلامآباد؛ طرح مبارزه با پولشویی (اصلاحیه دوم) ؛ و طرح مبارزه با تروریسم (اصلاحیه سوم).
قانون املاک وقفی به دولت اجازه میدهد که با انتصاب سرپرست بر درآمدها و فعالیتهای مساجد و مدارس مذهبی نظارت کند.
روزنامه انگلیسیزبان داون روز ۲۷ ژانویه گزارش کرد که هیاتهای امنای هزاران مدرسه مذهبی بعد از این که وزارت آموزش پاکستان در ماه اکتبر از طریق روزنامهها اعلام کرد که این مدارس باید در اداره منطقه خود ثبت شوند، درباره جزئیات این قانون بحث و تبادل نظر کردند. در این گزارش آمده بود که از حدود ۳۰ هزار مدرسه مذهبی موجود در پاکستان، تنها ۲۹۵ حوزه برای ثبت رسمی اقدام کردهاند.
در ماه دسامبر، مفتی منیب رحمان، روحانی برجسته پاکستانی، کارزاری در مخالفت با قانون املاک وقفی به راه انداخت و برای پیشبرد آن سازمانی به نام جنبش دفاع از مساجد و مدارس مذهبی ایجاد کرد. این سازمان میگوید که در کشورهایی مانند مصر و ترکیه نیز قوانین مشابهی وجود دارد.
به گفته روزنامه داون، مفتی رحمان میگوید این قانون تحت فشار افایتیاف تصویب شده است. به گفته او "محدودیتهای مذهبی در کشوری مثل پاکستان که یک جمهوری اسلامی است پذیرفتنی نیست و اگر مقامات بخواهند این محدودیتها را اعمال کنند، ما با آنها مقابله خواهیم کرد."
روزنامه تندرو اسلام روز ۱ ژانویه نوشت که روحانیون وابسته به این سازمان جدید عقیده دارند که این قانون "تلاشی است برای وصل کردن مدارس مذهبی به تروریسم".
روزنامه امت روز ۲۰ ژانویه خبر داد که روند ثبت مدارس مذهبی که از ماه ژانویه در استان پنجاب شروع شد با اعتراض روحانیون روبهرو شده است. استانداری نیز تهدید کرد که هر حوزهای که ظرف هفت روز کار ثبت را آغاز نکند جریمه خواهد شد.
روحانیون در عین حال به دخالت بنیاد صلح و آموزش نیز اعتراض دارند، و این بنیاد را متهم میکنند که گزارشهای نادرستی از مدارس مذهبی برای دولت آمریکا میفرستد.
روزنامه اوصاف روز ۲۵ ژانویه گزارش داد که سازمان دفاع از مساجد و حوزهها برگزاری سمینار و کارگاه توسط این بنیاد را در مدارس مذهبی ممنوع کرده است.
دولتهای مختلف پاکستان در چند دهه گذشته با چالش نظارت بر مدارس مذهبی دست و پنجه نرم کردهاند.
شفقت محمود، وزیر آموزش این کشور، در مصاحبه با روزنامه داون ابراز امیدواری کرد که روند ثبت مدارس ادامه پیدا کند. به گفته او "کار زمان میبرد؛ مدارس مذهبی به صورت کتبی به ما اطمینان دادهاند و به همین خاطر روند ثبت ادامه پیدا خواهد کرد و انجام خواهد شد."
در این گزارش همچنین از قول یکی از مقامات ناشناس وزارت آموزش نقل شده بود که مدارس مذهبی در چند دهه گذشته با موفقیت تمام اقدامات برای ثبت و نظارت بر کارشان را خنثی کردهاند.
برخی از روحانیون سرشناس هشدار دادهاند که اعتراضات در صورت لغو نشدن این قانون ادامه پیدا خواهد کرد.
گروه رسانه/
دولت بلژیک روز چهارشنبه ۲۲ بهمن (۱۰ فوریه) اعلام کرد قصد دارد در قالب یک طرح آزمایشی از معلمان و کارکنان مدارس تست بزاق به عمل آورد تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا در مکانهای عمومی جلوگیری کند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت بلژیک، مقامات فدرال و استانی بر روی این طرح به توافق رسیدهاند و قرار است طی شش هفته آینده از ۲۵۰۰ نفر تست گرفته شود.
برنامه جدید ناظر به مدارس مقطع متوسطه، راهنمایی، ابتدایی و مهدکودکها است و مقطع تحصیلات عالی و تکمیلی را در بر نمیگیرد.
در این برنامه که با حضور داوطلبانه افراد برگزار میشود از شرکتکنندگان خواسته خواهد شد تا هفتهای یک بار آزمایش کرونا را با بزاق خود و به هنگام صبح در خانه انجام دهند.
غربالگری بیماران کووید-۱۹ با استفاده از بزاق انتهای بینی، که روش جایگزینی برای آزمایش موسوم به پیسیآر است، یکی از قابلاطمینانترین روشها برای تشخیص ابتلا به شمار میرود.
این روش از ماه نوامبر در شماری از خانههای سالمندان در بلژیک انجام شده است و مقامات دولتی میگویند نتیجه آن رضایت بخش بوده است.
دولت در بیانیه خود آورده است: « برای کودکان و جوانان ما بسیار مهم است که مدارس بتوانند باز بمانند و به کار خود ادامه دهند. به همین دلیل است که باید عفونتها شناسایی و شیوع به سرعت مهار شود.»
بلژیک با بیش از ۲۱ هزار کشته یکی از کشورهای اروپایی است که بیشتر از دیگر کشورها تحت تاثیر همهگیری کرونا قرار گرفته است.
پایان پیام/
در سال گذشته بسیاری از کتابهای کودک نیز در ترکیه ممنوع شدند. این کتابها شامل چندین ترجمه از کتابهای آلمانی نیز شدهاند. از جمله کتاب " بچه های کوچک از کجا میآیند" که نشر راونسبورگ منتشر کرده و موضوع آن آموزش جنسی برای کودکان چهار تا هفت ساله است. دولت ترکیه این کتاب را در زمره کتابهای "ناپسند" طبقهبندی کرده و دادگاه برای مترجم و ناشر نسخه ترکی آن ده سال زندان در نظر گرفته است.
در دوره اردوغان سانسور کتاب در ترکیه شامل بسیاری حوزهها میشود؛ کتابهای کودکان، کتابهای فمینیستی، کتابهایی که از فساد در دولت اردوغان پرده برمیدارند و یا سوالهایی را پیرامون کودتای ۲۰۱۶ مطرح میکنند.
گروه رسانه/
در نشست آنگلا مرکل با مسئولان ایالتی آلمان، محدودیتهای کرونایی تا هفتم مارس تمدید شد، اما مدارس و مهدکودکها در برخی از ایالتها از نیمه فوریه به تدریج باز میشوند و آرایشگاهها از اول مارس فعالیت خود را شروع میکنند.
این نقاشی زیبا اثر الکساندر ایوانویچ است که در سال ۱۸۶۵ کشیده شده . به نام: مدرسه آزاد روستا
تصویر بیانگر یک مدرسه آزاد است. دانش آموزان هر کدام در فضایی راحت با هم حرف می زنند. روابط بچه ها با هم گرم و نرم است. حتی معلم با آرامش در کلاس حضور دارد.
چه چیزی بهتر از یک کلاس آزاد !
به نظر می رسد نقاش، رویای خود را از یک کلاس آزاد، آن هم در سال ۱۸۶۵ به تصویر درآورده است.
اما در همین کلاس آزاد و گرم نرم، دختری با هراس به ما نگاه می کند.
او از چیزی نگران است .
انگار او حتی همین کلاس را هم دوست ندارد.
به نظر می رسد حتی بهترین مدارس هم ، باز هم بد هستند .
کانال موسسه پژوهشی کودکان دنیا
بااینحال و بهتازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک باسوادی قرارگرفته است یعنی شخصی باسواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند. درواقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفاً دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. درصورتیکه مهارتها و دانشآموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آنگاه میتوان گفت این فرد انسانی باسواد است
گروه اخبار/
اندونزی اجبار دانشآموزان دختر به پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس را ممنوع اعلام کرده است. این تصمیم در پی جنجالی گرفته شده است که در پی اجبار یک دانشآموز مسیحی به استفاده از حجاب در این پرجمعیتترین کشور مسلمان روی داد.
پیش گفتار
طی یادداشت های خود در این سایت ، بارها از درجا زدن نظام آموزشی و یا شیوه سنتی و منجمد آن ، سخن گفته ام .
نظام آموزشی برای رهایی از این وضعیت و تحقق امر تحول و تغییر به الگو و جهت گیری تجربی نیازمند است . پس بر حسب وظیفه و احساس مسئولیت ، تلاش می کنم تا حد توان راه حل نیز پیشنهاد کنم . اما چون من نیز در این سیستم دگماتیسم تحصیل کرده ام و اراده و ایده ای برای ایجاد تغییر ندارم و مثل مرحوم توران میرهادی هم نیستم ؛ حداقل تلاش می کنم تا با معرّفی روش هایی مدرن جهت رهایی از رکود آموزشی ، شاید جرقه هایی در ذهن یک انسان حقیقی به وجود آورم .
چگونه ممکن است سالیان متمادی ، هیچ رده ای در هرم مشاغل آموزش و پرورش ، حقیقت رهایی را درک نکند و انگشتی به اعتراض و یا لبی به فغان نگشاید ؟ تلخی موضوع این است که هیچ یک از این روش ها دشوار و یا امکان ناپذیر نیستند و تاکنون عزم ملی برای ایجاد چنین تحولی وجود نداشته است اما حداقل ، گفتن و دانستن بهتر از مستحیل شدن در باتلاق ناتوانی است . حداقل باور داشته باشیم که روزنه ای برای برخاستن وجود دارد.
خطاب به وزیر آموزش و پرورش
روی سخنم فقط با وزیر فعلی نیست ، وزرای آتی آموزش و پرورش نیز مدنظرم هست. شما رأی نمایندگان ملت را با استقبال و یا فشار لاجرم ، به دست آورده اید که متمایز بودن خود را نسبت به من معلم به اثبات برسانید و گر من نیز وزیر می شدم .
شما برای وزیر شدن به یک روزمه طویلی نیازمندید لذا مسئولیت های ریز و درشت متعاقب حس جاه طلبانه تان پر پیمانه هست ، هرگز در این جریان کسی از نامزد وزارت آموزش و پرورش ، نمی پرسد که جناب چه فعالیت و برنامه زیربنایی برای نظام آموزشی دارید ؟ ولی با تحسینی تملق آمیز می گویند چه خدمات درخشان و شایانی طی بیست سی سال خدمت خود در پست های گوناگون داشته اید ؟!
هرگز نمی اندیشند که یک نفر چگونه قادر است همزمان سه تا چهار شغل داشته باشد ؟ کدام قانون قرار است دو شغلی را ممانعت نماید ؟ شما سوپرمن هستید و توانایی چنین کاری را صد درصد دارید! و شگفت انگیزتر آن که همزمان با این همه تلاش ، برای گرفتن مدرک دکتری هم اهتمام می ورزید! حال پشت میز خدمت چندگانه و بدون دردسر این مدرک را می گیرید و پایان نامه تان را فلان استاد دانشگاه یا دانشجوی ارشد که در مضیقه تمنای پست شما قرار گرفته است ، می نویسد ، چه کسی اهمیت می دهد ؟
مگر کردانیسم پدیده ای نوظهور نیم قرنی ایرانیان نیست ؟ پس یقین لیاقت شما برای وزارت بیشتر از من است .
چه اهمیتی دارد که 4 یا 8 سال عمر مفید کودکان در طول وزارت شما ، بیهوده هدر می رود و می سوزد . مهم آن است که منّت به ملت گذاشته اید و شهامت پذیرش وزارت آموزش و پرورش را با بحران های بیشمار یک قرنی آن داشته اید . پس دولتمردان نفسی آسوده کشند که سپر بلایی لایق با آن هم پست که دهن منتقدان را نیز می بندد ، ظهور کرده است .
وزیر محترم !
سطح آگاهی و شعور ملت همزمان با وقوع انقلاب بالا رفت اما کیفیت آموزشی ما به چنین افتخاری نائل نیامد . چگونه انتظار داریم که نماینده مجلس سیلی دَم گوش مأمور راهور نزند ؟ یا شهردار و اعضای شورای شهرها فساد مالی نکنند ؟ یا پایان نامه دانشجو و مشق دانش آموز در قبال پول ، نوشته نشود ؟ یا معلم اهم وظایف خود را در کلاس درس به جا بیاورد و تدریس خصوصی برای همان دانش آموزان را نداشته باشد ؟ چگونه انتظار ترویج و تثبیت اخلاقیات در جامعه را دارید ؟
نسل امروز ، کودکان مطیع و سر به زیر دیروز نیستند که در سایه اصالت و نجابت خانوادگی و یا اعتقادات مذهبی ، مقیّد به رعایت هنجارها و ارزش ها باشند . امروز برای نیل به این هدف باید به فکر سرمایه گذاری و برنامه ریزی روی کودکان زیر 7 سال در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها باشید و گر نه اخلاق ، مسئولیت ، تعهد ، عِرق ملی ، قربانی سکوت و بی اعتنایی شما خواهد شد .
باور داشته باشید که ما از وارونگی اخلاق و تربیت در جامعه رنجوریم .فقط کافی است گوشه چشمی به رتبه های آموزش و پرورش ایران طی 4 دهه بیندازید و با رؤیت نمودار آن ، سیر نزولی منحنی را نظاره گر باشید .
درد بزرگ جامعه ما رهاشدگی وزارت آموزش و پرورش به حال خود است از دو جهت :
اول ؛ با تأثیر پذیری از تمامی معضلات و تنگناها و نداشتن عزم و اراده ای جهت رفع آنها چون با چاره اندیشی ناآشنا و بیگانه ایم .
دوم ؛ ملت ایران بهترین را می خواهند اما بهبود فرآیند آموزش را فقط و فقط وظیفه و رسالت آموزش و پرورشی ها می دانند.
مدارس مونتسوری توسط اولین پزشک زن در ایتالیا بنیانگذاری شده است . اساتید دانشگاه ما حتی در رشته های مرتبط با آموزش و پرورش ، تاکنون چنین همتی از خود نشان نداده اند ، چه رسد به یک پزشک ! آن هم نه در قرن 19 که در قرن بیست و یکم نیز چنین پتانسیلی وجود ندارد ! چون همه ما در همین نظام آموزشی بدون سیستم پرورده شده ایم .
برای تحقق امیدواری در جهت ایجاد تحولات اساسی در نظام آموزشی ، ابتدا باید آموزش و پرورش به استقلال حتمی دست یازد . بعد وزیری توانمند و مستقل از هر حزب و جناح برگزیده شود . او هنگام انتصاب باید ضعف ها و ناتوانی های خود را در مجلس با شهامت بیان دارد ، بعد افراد توانمند متخصص دعوت به کار شوند . سیستم های کارآمد موجود در جهان شناسایی و بررسی شوند ، و تنها کاری که برای بومی سازی ایرانی - اسلامی می توانید انجام دهید اجتناب از مدارس مختلط هست،و گر نه تار و پود اصلی سیستم های آموزشی والدورف و یا مونتسوری ، برهم خواهد خورد.
مقدمه
مدارس مونتسوری که به نام بنیانگذار آن یعنی دکتر " ماریا مونتسوری Maria Montessori) (زادهٔ ۳۱ اوت ۱۸۷۰ – درگذشتهٔ ۶ مه ۱۹۵۲) " ، اولین پزشک زن در ایتالیا نامگذاری شده است ، مدارسی هستند که بسیار متفاوت تر از پیش دبستانی های سنتی به نظر می رسند . با این حال ، روش های آموزشی مونتسوری را در بسیاری از پیش دبستانی های دیگر نیز می توان دید.
ماریا مونتسوری معتقد بود که بچه ها به طور طبیعی هوشمندند و پیشرفت آنها بر اساس تغییرات دوره های سه ساله مشخص می شود ، بنابراین منطق روش او برای گروه های چند ساله است.
برای مثال در یک مدرسه پیش دبستانی با متد مونتسوری ، کودکانی وجود دارند که محدوده سنی آنها از 3 تا 6 سالگی است. این زمانی از زندگی است که Montessori آن را دوره “ ذهن جاذب آگاه ” نامیده و معتقد است که کودکان در این سن در جست و جوی یادگیری های حسی ، تنظیم تعادل و حرکت ، نظم و آزادی برای انتخاب فعالیت ها و کشف عمیق آنها می باشند.
معلمان مونتسوری بیشترین توجه را به دانش آموزان خود نشان می دهند . خانواده های بازدید کننده اغلب متوجه لحن و گرمی صحبت میان معلمان و دانش آموزان می شوند. معلمان به جای راهنمای آموزشی ، بیشتر به عنوان تسهیل کننده عمل کرده و به تنهایی یا در گروه های کوچک فعالیت می کنند. بچه ها نیز به تنهایی یا در گروه هایی بر روی تشک های کوچک کار می کنند. بدین ترتیب ، برای بسیاری از کودکان یک عشق درونی به یادگیری و یک رویکرد مستقل نسبت به یادگیری و زندگی فراهم می شود .
چهار حوزه آموزشی مجزا در یک مدرسه پیش دبستانی با تکنیک مونتسوری
اول ) زندگی عملی ؛ به کودکان کمک می کند تا با ریختن و تکان دادن ، بریدن و چسباندن و نقاشی کردن بر روی یک سه پایه ، مهارت های حرکتی کوچک و بزرگ را تمرین کنند.
دوم ) مهارت های حسی ؛ که کودکان از این طریق یاد می گیرند تا با مواد مختلف کار کرده و اشکال ، صداها ، فرم ها ، احساسات و رنگ ها را تشخیص دهند.
سوم ) متد ؛ آموزش زبان و خواندن است که بخش مهمی از کلاس های مونتسوری است ، کودکان انگشتان خود را بر روی حروف برجسته می کشند تا بفهمند هر کدام چه شکلی دارند . به جای خواندن حروف الفبا ، کودکان در مونتسوری صداهای هر حرف را می آموزند. با این رویکرد ، بسیاری از کودکان مهد کودک را در حالی ترک می کنند که می توانند به خوبی بخوانند.
چهارم ) حوزه آموزشی ؛ یعنی ریاضیات معنای خاصی در پیش دبستانی دارد. کودکان می توانند کار با مهره ها را یاد بگیرند و آنها را شمارش نمایند.
ویژگی های مدارس مونتسوری
ده ویژگی متفاوت و متمایز پیش دبستانی های مونتسوری عبارتند از :
1 ) مدارس مونتسوری ، بر مراحل کلیدی رشد متمرکز است : برنامه درسی مدارس مونتسوری بر اساس الگو رشد و نیازهای خاص هر مقطع سنی ، تنظیم می شوند . به این ترتیب برای کودکان 3 ساله ، برنامه درسی شامل کمک به رشد ماهیچه های بزرگ و مهارت های زبان آموزی است. در سن 4 سالگی ، برنامه درسی بر رشد حسی - حرکتی ، حرکت ماهیچه های کوچک و انجام فعالیت های روزانه مثل لباس پوشیدن ، نظافت و بهداشت ، و هنر و کاردستی است. برنامه درسی کودکان 5 ساله نیز شامل فعالیت های اجتماعی ، آشنایی با موضوعات روزمره ، مناسبت ها و مهارت های ارتباطی است.
2 ) بازی های مشارکتی را تشویق می کنند : از آنجایی که معلم مسئول اداره کلاس نیست، کودکان خود را در اداره کلاس سهیم و شریک می دانند . آنان با کمک یکدیگر ، به کشف و بازی می پردازند و برای انجام کارهای گروهی با هم همکاری می کنند . احترام متقابل به یکدیگر و ایجاد حس همکاری و تعاون جزو اهداف مدارس مونتسوری است.
3 ) آموزش کودک - محور است : این کودک است که محور همه چیز است. نیازها ، شخصیت و علایق کودک برنامه آموزشی منحصر به فردی را می طلبد که لزوما نباید با دیگران یکسان باشد. هر کودکی بر طبق نیازها و علایقش می تواند به فعالیت های دلخواه خود بپردازد و تا هر زمان که دوست دارد در یک فعالیت دلخواه باقی بماند.
4 ) کودکان به طور طبیعی انضباط شخصی را می آموزند : از آنجایی که کودک برنامه درسی خود را طراحی می کند و فعالیت های مورد نظرش را انجام می دهد ، به زودی مسئولیت اقدامات و یادگیری خود را هم می پذیرد. مشروط به این که به قوانین کلی کلاس احترام بگذارد پس می تواند برنامه خودش را تنظیم کند و وابستگی او به دیگران کم شده و استقلال رأی پیدا می کند.
5 ) محیط آموزشی ، نظم را نهادینه می کند : نظم و انضباط اساس مدارس مونتسوری است . هر وسیله ای جایی دارد و هر کاری در محیط مخصوصی انجام می شود. از این نظر کودک به زودی می آموزد که مکان بازی کردن با اسباب بازی متفاوت از محیط نقاشی است و هر وسیله ای بعد از استفاده باید سر جای خودش قرار بگیرد . بچه ها مسئول نظافت کلاس و جمع کردن وسایل بازی خود هستند.
6 ) معلم به عنوان تسهیل گر یادگیری عمل می کند : معلم در روش مونتسوری ، تدریس نمی کند ، چیزی را یاد نمی دهد بلکه یک راهنمای تسهیل گر و همراه کودک است به او کمک می کند که خودش راهش را بیابد ، کودک خود پاسخ سوالاتش را پیدا می کند ، نیازهایش را رفع می کند و فعالیت ها را به روش خود و با هر سرعتی که دوست دارد انجام می دهد.
7 ) فعالیت های آموزشی ، خلاقیت را تشویق می کنند : کلاس های مونتسوری احتمالا بیش از هر نوع روش آموزشی دیگر مدافع نقش خلاقیت در آموزش هستند . کودکان آزاد هستند که خود قوانین بازی و یادگیری را برای خود تعریف کنند. نفس عمل و فعالیت ، هدف است و رسیدن به نتیجه مطلوب از پیش تعیین شده ، مد نظر نیست . از این نظر کودکان می توانند آزادانه بازی و نقاشی کنند. آزادانه به خلق و کشف محیط خود بپردازند. پرورش خلاقیت ، از اهداف روش مونتسوری است.
8 ) مهارت های خاص به طور مؤثرتری آموخته می شوند: دکتر آنجلینا لیلارد ، پژوهشگر دانشگاه ویرجینیا در تحقیقی که در سال 2006 در یکی از مجلات معتبر علمی منتشر کرد ، نتایج بررسی خود را از مدارس مونتسوری ارائه داد. او در این تحقیق ، ثابت کرد که کودکان مدارس مونتسوری در 5 سالگی نسبت به سایر کودکان ، مهارت های ریاضی و زبان آموزی بیشتری دارند . کودکان 12 ساله مدارس مونتسوری نیز نسبت به سایر کودکان در مدارس عادی از نظر مهارت های ریاضی و زبان آموزی و نیز مهارت های اجتماعی و ارتباطی به طور واضحی نمرات بالاتری در آزمون ها به دست می آوردند.
9 ) سیستم آموزشی مطابق با نیازهای منحصر به فرد کودک است : از آن جایی که روش مونتسوری ، کودک محور است پس کودک در مرکز برنامه درسی قرار دارد . او است که برنامه درسی را مطابق با توان ، نیازها و علایق خود می چیند. می تواند سرعت یادگیری مطالب جدید را کم یا زیاد کند. روی مباحث مورد علاقه اش بیشتر تمرکز کند و از فعالیت هایی که دوست ندارد ، به سرعت بگذرد . کودک مجبور نیست خود را با دیگران تنظیم کند.
10 ) آموزش عینی و محسوس است : آموزش در روش مونتسوری بیشتر بر پایه کار با عینیات و محسوسات است . کودکان کمتر نیاز به یادگیری مباحث انتزاعی دارند. آنها با استفاده از انواع ابزار و وسایلی که به طور دقیق برای تقویت مهارت های مختلف طراحی شده اند ، کار کرده و مباحث ریاضی ، علوم و زبان را می آموزند. استفاده از حس لامسه در کنار سایر حواس ، به کودک کمک می کند درک همه جانبه و بهتری از مسائل پیرامون خود بیابد و کمتر فراموش کند.
درست است که مدارس مونتسوری ، طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارند اما همچنان انتقاداتی نیز از طرف کسانی که نگران کیفیت آموزش در این مدارس هستند ، وجود دارد. اما با این وجود به نظر می رسد روش مونتسوری دست کم در مقطع پیش دبستانی ، به کودکان کمک می کند تا مستقل ، منظم ، با انگیزه و خلّاق تربیت شوند . صرف نظر از این که در آینده وارد مدارس مونتسوری می شوند و یا به مدارس عادی می روند ، آموزش مونتسوری به کودکان شخصیت و هویت مستقل می دهد و به تفکر خلّاق و آموزش همه جانبه کودک اهمیت می دهد. (2) درد بزرگ جامعه ما رهاشدگی وزارت آموزش و پرورش به حال خود است .
مقایسه دو مکتب پیش دبستانی
در حالی که هر دو مکتب Montessori و Waldorf اعتقاد دارند که بچه ها به ارتباط با محیط نیاز دارند ، ولی متفاوت از هم عمل می کنند به گونه ای که مونتسوری بر تجربیات زندگی واقعی تمرکز دارد و والدورف بر قوه تخیل و خیال پردازی کودکان تأکید می کند.
این مدارس توسط Rudolf Steiner ، دانشمند و فیلسوف اتریشی تأسیس شدند. اشتاینر به وحدت روح ، روان و جسم اعتقاد داشت و اغلب مدارس والدورف باید این موضوع را در آموزش های خود نشان دهند.
این مدارس کودکان را در سه دوره هفت ساله گروه بندی می کند . دانش آموزان از کلاس اول تا هشتم با یک معلم سر و کار دارند. مدارس والدورف قبل از 7 سالگی بر روی بازی های ذهنی تمرکز می کنند و از طریق تقلید و انجام کارها ، آموزش می دهند. در واقع ، بازی های تخیلی به عنوان کاتالیزوری شناخته می شود که موجب رشد و پیشرفت کودک می شود.
اگر چه برنامه آموزشی Waldorf ترکیبی غنی از فعالیت هایی در زمینه زبان شفاهی ، موسیقی و نمایش خلاقانه است ، ولی زبان نوشتاری در کتاب ها و دیگر دستورالعمل های آموزشی حذف شده است. اعتقاد بر این است که پرورش تخیلات کودکان زمینه ساز شرایط مناسب برای دوره آموزشی بعدی مانند ریاضیات و خواندن و نوشتن خواهد بود.
در بازدید از یکی از مدارس پیش دبستانی والدورف ، ممکن است کودکانی را در حال آواز خواندن ، نقاشی کردن ، پخت نان ، گوش دادن به داستان ، بازی با عروسک ها و یا کار با بلوک ها در یک باغ یا ساختمان ببینید. شما متوجه خواهید شد که همه مواد در اینجا طبیعی هستند و اسباب بازی ها و عروسک ها حداقل جزئیات ممکن را دارند ، تا به کودکان اجازه داده شود از تصورات خود به طور کامل استفاده کنند. محیط اینجا همچون خانه آرام است.
با وجود این که هر دو مکتب مونتسوری و والدورف دارای برنامه هایی برای دوره پیش دبستانی هستند ، اما بسیاری از مدارس این تکنیک ها را فراتر از سطح پیش دبستانی هم ادامه می دهند.
درد پایان ناپذیر ما
بیان شد که مونتسوری بر تجربیات زندگی واقعی تمرکز دارد و والدورف بر قوه تخیل و خیال پردازی کودکان . اما کودک از نظر ما فردی است که نمی فهمد ، قدرت تشخیص و تمیز خوب از بد یا درست از نادرست ندارد. با توجه به پنداشت قدیمی که بیان می دارد نوزاد انسانی ضعیف ترین موجود زنده است لذا به طولانی ترین مدت برای مراقبت و نگهداری نیازمند است ، ما او را لایق هیچ کارکردی جهت رشد و نمو نمی دانیم .
در مدارسی که مورد بررسی قرار گرفته است نفس عمل و فعالیت ، هدف است و رسیدن به نتیجه مطلوب از پیش تعیین شده ، مد نظر نیست . اما برای ما عملی به جز بازخوانی روی کتب درسی وجود ندارد تا هدفی تعیین شود. اهداف ما دقیقا از پیش تعیین شده هستند . تحصیل هر فرد طی 12 سال تحصیلی و گرفتن دیپلم . تا حدی که از همان ابتدا ، کودک رؤیای مدرک دیپلم را در ذهن خود جست و جو می کند . و بعد این هدف ، غایت نهایی قبولی از دانشگاه ، آن هم باری به هر جهت . رشته تحصیلی و علاقه و استعداد و دورنمای ایده آل های آینده برای همه آنان حائز اهمیت نیست .
در این نوع مدارس ، معلم راهنمای تسهیل گر و همراه کودک است و به او کمک می کند که تا خودش راهش را بیابد و ما به تنهایی تعیین کننده و جهت دهنده برای امر یادگیری او هستیم .
معلم از همان دوران پیش دبستانی به کودک چنین القا می کند که قدرت مطلق در کلاس درس معلم هست و باید روی حرف او ، حرفی نزد و پیروی چشم بسته و وفادار به گفته های او بود . اگر می خواهید امنیت جانی داشته باشید و مورد تأیید معلم خود باشید و از فوران محبت و مهربانی او طی یک سال تحصیلی ، بی نصیب نمانید باید حتما مطیع و منقاد معلم خود باشید.
کودکان مدارس مونتسوری در 5 سالگی نسبت به سایر کودکان ، مهارت های ریاضی و زبان آموزی بیشتری دارند. در مطالعه بين المللی تيمز در سال 2019 در علوم و رياضی پايه های چهارم و هشتم نتايج اوليه عبارت است از : " در اين مطالعه دانش آموزان كشورهای سنگاپور ، چين تايپه ، كره جنوبی ، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. وضعيت عملكرد دانش آموزان ايرانی در علوم و رياضی پايه های چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است. ميانگين نمرات دانش آموزان ايرانی در درس رياضی پايه چهارم 443 بوده است و 182 نمره از ميانگين دانش آموزان كشور اول پايين تر بوده است. ميانيگن نمرات دانش آموزان تركيه ، قزاقستان ، امارات ، بحرين و قطر در درس رياضی پايه چهارم بالاتر از دانش آموزان ايرانی بوده است و دانش آموزان ايرانی در ميان 58 كشور در درس رياضی پايه چهارم رتبه 50 را به دست آوردهاند. " (3)
روش آموزشی مونتسوری ، کودک محور است و کودک در مرکز برنامه درسی قرار دارد و مدارس ما از دوره مهدکودک تا پایان 12 سال تحصیلی معلم محور هست و اقتدار سلطه جویانه معلم در مرکز برنامه درسی قرار دارد. کودک باید در مدرسه مطیع ، مقلّد و پیرو باشد تا مورد تأیید دست اندکاران مدرسه از مستخدم تا مدیر باشد . هر چقدر آرام ، ساکت ، دست روی زانو باشید به همان اندازه فردی مؤدب و متشخصی خواهید بود.
کودکان کمتر نیاز به یادگیری مباحث انتزاعی دارند. آموزش در روش مونتسوری بیشتر بر پایه کار با عینیات و محسوسات است و کودکان کمتر نیاز به یادگیری مباحث انتزاعی دارند. و ما برای تسهیل امر یادگیری و یا تنبلی در آموزش وسیع ، به آموزش مفاهیم انتزاعی همت می گماریم.
عینیات و محسوسات در جامعه ما خط قرمز سیاست شمرده می شود و نیازی به تفیهم و یا آشنایی یک کودک پیش دبستانی ، دبستانی و دبیرستانی با آن وجود ندارد. نه تنها مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی که مفاهیم طبیعی و قراردادی روابط اجتماعی را نیز آموزش نمی دهیم . او باید چشم بسته بخواند برگ یا گیاه و با اجزا و عملکرد آن از طریق حفظ کردن دو سطر یا یک پاراگراف ، آشنا شود. یا برای جانوران مهره دار و بی مهره ، فقط دو حیوان بشناسد کافی است و از نمایش فیلم و مشاهده عملی خبری نیست . کمتر معلم ریاضی برای آموزش مفهوم اعداد از مهره ها استفاده می کند و یا از اشیایی جهت شمارش اعداد استفاده می کند . من نیز در این سیستم دگماتیسم تحصیل کرده ام و اراده و ایده ای برای ایجاد تغییر ندارم .
آموزش ما دقیقا ذهنی است و به قابلیت ها و توانایی های ذاتی خود کودک مربوط است . او در امر آموزش تنهاست . ما در کلاس درس به دانش آموزان خود چنان باور مطلقی را القا کرده ایم که تا معلم درس جدید را تدریس نکند ، دانش آموز نباید و نمی تواند با مبحث درس جلسه آتی آشنا شود . بسیاری از دانش آموزان ، در این مورد ناتوانی و وابستگی شدیدی احساس می کنند . آنان حتی پس از تدریس معلم و اَزبر کردن درس و تحویل آن ، نیز از یادگیری خود مطمئن نیستند . مصداق این سخن ، صدای ناهنجار مطالعه دانش آموزان تا آخرین دقایق شروع جلسه امتحانی است حتی در جلسات برگزاری کنکور !
اگر می خواهید موقعیت ژئوپليتيک یک کشور را نسبت به دیگر کشورها در جهان ، به خوبی بشناسید ، به این اصل بنگرید که آن کشور ، در کدام بخش سرمایه گذاری زیربنایی نموده است ؟ یا آیا آن کشور خاصیت الگوپذیری از کشورهای موفق و سرآمد جهان را در هر حیطه ای بالاخص آموزش و پرورش را دارد یا خیر؟
بدین طریق قادر خواهید بود دولت و ملت آنها را بدون هر نوع ارتباطی به خوبی بشناسید . به قول مبصر کلاس بعد زنگ کلاس تا آمدن معلم به کلاس درس : خوب ها و بدها !
منابع :
1 ) 29 اردیبهشت ۱۳۹۸ . ویزا موندیال . مروری بر دو مکتب پیش دبستانی : مقایسه مونتسوری (Montessori) و والدورف (Waldorf)
2 ) پرتال جامع آموزش و تدریس . آموزش 118 . 10 ویژگی پیش دبستان به روش مونتسوری . کد خبر : 31461 . 1393/6/12
3 ) سایت صدای معلم . نتايج اوليه مطالعه بين المللی تيمز 2019 در علوم و رياضی پايه های چهارم و هشتم . ترجمه : دكتر سيد علی خالقی نژاد - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش . 21 آذر 1399 .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
خبرگزاری آناتولی/ آنکارا نوشت : ( این جا )
وزارت آموزش و پرورش ترکیه قصد دارد فعالیتهای حضوری مدارس روستایی و کودکستانها در سراسر ترکیه را در تاریخ 15 فوریه سال جاری آغاز کند.
ترم دوم سال تحصیلی در مدارس روستایی و کودکستانها به دلیل کم بودن موارد ابتلا یا عدم شناسایی ویروس کرونا، به صورت حضوری آغاز خواهد شد.
بدین ترتیب مقرر شد حدود 130 هزار دانشآموز در بیش از 6 هزار کلاس در مدارس روستایی در سراسر ترکیه در تاریخ 15 فوریه سال جاری به صورتی حضوری آموزش ببینند.
همچنین بیش از 400 کودک در 2700 کودکستان مستقل در سراسر ترکیه نیز فعالیتهای خود را در تاریخ 15 فوریه به صورت تمام وقت آغاز خواهند کرد.
از سوی دیگر ، سال تحصیلی از اول مارس برای دانش آموزان کلاس هشتم و دوازدهم و پایه ابتدایی نیز آغاز خواهد شد.
گفتنی است دانشآموزان در سراسر ترکیه درحال حاضر در تعطیلات میان ترم به سر میبرند.
پایان پیام/