صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سازمان نظام معلمی و مرجعیت و منزلت معلمان

آنان که سال ها پیش و در هنگام تدوین و جمع بستن نهایی " سند تحول بنیادین " ، " سازمان نظام معلمی " را از این سند حذف کردند ؛ آیا به این مساله اندیشیده بودند که شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان را در حوزه آموزش را با چه ساز و کار و یا مکانیسمی می خواهند احصا ، جمع بندی و مورد پایش قرار دهند ؟
تردیدی نیست که معلمی یک حرفه است و می باید که معیارهای حرفه ای بر آن چیرگی داشته باشد .
سال ها است که سخن از " رتبه بندی معلمان " بر سر زبان ها است اما تاکنون یک مرجع مسئول به این پرسش اساسی پاسخ نداده است که کدام مرجع علمی و صلاحیت دار باید معلمان را ابتدا احراز صلاحیت کرده و سپس  رتبه بندی نماید ؟
« معلمی » حرفه ای است که اصول ، پیچیدگی ها و ظرایف خاصی دارد چون مواد اولیه اش انسان و اندیشه است .
کسی که قصد دارد با اندیشه ها و روح انسانی سر و کار داشته باشد باید که صلاحیت حرفه ای اش احراز و اثبات شود .
نکته مهم آن است که وظایف این نهاد مدنی و حرفه ای قابل تفویض به هیچ نهاد دیگری نیست .
مطابق قوانین و نیز تاکیدات مسئولان قرار است یگانه مرجع تربیت نیرو و معلم برای دستگاه آموزش و پرورش ، " دانشگاه فرهنگیان " باشد .
فارغ از اشکالات و مشکلاتی که به لحاظ " ساختاری " و " محتوایی " بر این دانشگاه وارد است اما مساله اصلی این جا است که دانشجو معلم پس از خروج از این دانشگاه تا 30 سال به حال خود رها می شود .
محتوای آموزش ضمن خدمت در این دستگاه به هیچ وجه جوابگوی نیازها و مشکلات معلمان و کلاس های درس نیست .
" گروه های آموزشی " که تنها مرجع علمی برای ارتباط و به روزآوری دانش و مهارت معلمان برای حرفه معلمی هستند خود به مشکلی در آموزش و پرورش تبدیل شده اند و کاملا روزمره و بوروکراتیک شده اند .
معلمان حتی مطابق ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حق انتخاب سرگروه آموزشی خود را ندارند و بر اساس یک قانون نانوشته همه چیز از بالا باید ابلاغ شود بدون آن که در مورد نتایج و بازخورد عملکرد پاسخگویی صورت بگیرد .
نتیجه منطقی این روند آن خواهد بود که معلمان اعتمادی به این ساز و کار قانونی نخواهند داشت .

سازمان نظام معلمی و مرجعیت و منزلت معلمان

به نظر می رسد دشمنان و مخالفان سازمان نظام معلمی در دو گروه قرار می گیرند :
گروه اول مدافعان سرسخت و البته پای کار " آموزش و پرورش ایدئولوژیک " هستند که قرائت و گفتمانی جز " خود " را در محیط آموزش بر نمی تابند .
این گروه اساسا با " علم " و " تفکر علمی " میانه ای ندارند و با مفاهیم جدید آموزش در دوره های مدرنیسم و پست مدرنیسم مشکل دارند .
از این جهت است که در نظام آموزشی ما خلاقیت و نوآوری جایگاهی نداشته و روزمرگی در همه ابعاد و زوایای آن ساری و جاری است .
گروه دوم از مخالفان سازمان نظام معلمی ، خود معلمانی هستند که شناختی از این نهاد مدنی مستقل نداشته و شاید مخالفت شان از همین " عدم شناخت " نشات بگیرد .
این گروه به احتمال زیاد تاکنون کلیات طرح سازمان نظام معلمی را که در زمان وزارت دانش آشتیانی و در کارگروه ویژه به تصویب رسیده است را مطالعه نکرده اند .
در  پیش نویش این طرح و در بخش وظایف و اختیارات سازمان نظام معلمی که مشتمل بر 16 مورد است در بندهای 9 و 10 و 11 چنین آورده شده است :

" 9- رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای

10- اظهار نظر کارشناسی در مورد تخلفات حرفه ای معلمان به عنوان مرجع رسمی

11- حمایت حقوقی و قضایی از معلمان و همکاری با مراجع برای رسیدگی به جرایم و تخلفات غیرصنفی "


در واقع سازمان نظام معلمی با شکل گیری درست و منطقی و  بدون دخالت برخی نهادهای غیرپاسخ گو می تواند به نقطه اتکایی برای دفاع از حقوق قانونی و صنفی معلمان تبدیل شود .
شاید برخی ذهنیت های نادرستی که در جامعه و در مورد معلمان وجود دارند با شکل گیری و استقرار این سازمان تصحیح شوند .
باید ساز و کاری طراحی شود که معلم شدن سخت شود و البته در برابر این سختی کار معیشت لازم و کافی هم دیده خواهد شد .

سازمان نظام معلمی و مرجعیت و منزلت معلمان

روزنامه اعتماد - 2 / 3 / 98

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

آخرین وضعیت سازمان نظام معلمی و نشست تشکل های فرهنگیان

امروز چهارشنبه یک خرداد قرار است تشکل های فرهنگیان به دعوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم نشستی در مورد " سازمان نظام معلمی " داشته باشند .

گزارش ها ، اخبار و یادداشت های مختلفی در مورد ضرورت و یا وجوب تاسیس این نهاد مدنی مستقل در صدای معلم منتشر شده است .

به جرات می توان گفت تاکنون هیچ گروه و یا رسانه ای در حد صدای معلم روی این موضوع کار نکرده است . « صدای معلم » به این نشست دعوت نشده است.

فراخوان « صدای معلم » برای سازمان نظام معلمی تاکنون 41359 بازدید کننده داشته است . ( این جا )

در این فراخوان که در 5 خرداد 1395 منتشر شده بود آمده است :

" همان گونه که قبلا نیز تاکید شده است ، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین ساز و کارها برای ارتقای معیشت و منزلت معلم ، طراحی و استقرار « سازمان نظام معلمی » است .

بدون تردید پیاده سازی درست ، علمی و منطقی این ساختار می تواند گامی بزرگ در حرفه ای کردن نظام آموزش در ایران و برای نیازهای آینده باشد .

آخرین وضعیت سازمان نظام معلمی و نشست تشکل های فرهنگیان

« سازمان نظام معلمی » قبل از انتخابات مجلس دهم یکی از موارد قید شده در میثاق نامه معلمی است که  به تایید 9 تشکل معلمی و نیز منتخبان ملی معلمان رسیده است .

مطابق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش اقدامات و برنامه هایی برای تدوین « نظام سنجش صلاحیت های معلمی » در دست است که ما تاکنون از مفاد آن بی خبر بوده ایم و شایسته است در جهت احترام به افکار عمومی فرهنگیان نسبت به اطلاع رسانی شفاف و دقیق اقدام گردد . "

آخرین وضعیت سازمان نظام معلمی و نشست تشکل های فرهنگیان

در آخرین مطلب منتشر شده در مورد " سازمان نظام معلمی " در صدای معلم چنین آمده است : ( این جا )

" بدون تردید " جامعه پذیری سیاسی " زمانی در فرآیند یکپارچه آموزش رخ خواهد داد که یک فضای کاملا آزاد و دموکراتیک با معیارهای تفکر انتقادی برقرار باشد .

حال پرسش این است افرادی که در سمت های حراست ها که خوراک برای هیات های تخلفات اداری فراهم می کنند به این مفاهیم و سازه ها آشنایی و مهم تر از آن باور دارند ؟

سال ها است که نویسنده و رسانه صدای معلم بر شکل گیری و استقرار درست ، منطقی و جامع " سازمان نظام معلمی " اصرار و تاکید دارند هر چند در پوپولیسم جامعه و ادبیات مسئولان جایی باز نکرده است .

در وظایف و اختیارات سازمان نظام معلمی که مشتمل بر 16 مورد است در بندهای 9 و 10 و 11 چنین آورده شده است :

" 9- رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای

10- اظهار نظر کارشناسی در مورد تخلفات حرفه ای معلمان به عنوان مرجع رسمی

11- حمایت حقوقی و قضایی از معلمان و همکاری با مراجع برای رسیدگی به جرایم و تخلفات غیرصنفی " 

تاکنون وزیر آموزش و پرورش علی رغم تاکیدات این رسانه و حتی در نشست های رسانه ای در مورد تاسیس سازمان نظام معلمی که از موارد مهم در برنامه های ایشان بوده است سکوت کرده است .

آخرین وضعیت سازمان نظام معلمی و نشست تشکل های فرهنگیان

در نشست 5 / 5 ساعته ای که صدای معلم قبل از انتخابات مجلس دهم و در بهمن 1394 داشت این رسانه انتقادات زیادی را به حمیدرضا حاجی بابایی در مورد حذف این ساختار در سند تحول بنیادین مطرح کرد هرچند ایشان پاسخ قانع کننده ای در موارد مطروحه ارائه نکرد و به جای پاسخ ما را به " سیاسی بودن " متهم کرد ! ( این جا )

اکنون و در آخرین سال فعالیت مجلس دهم نمایندگان به فکر افتاده اند تا فکری برای موضوع کنند .

اگرچه این حرکت دیرهنگام است و باید قبل از ارائه لایحه رتبه بندی معلمان صورت می گرفت اما اصل حرکت قابل دفاع است .

معلمان هم اگر می خواهند به منرلتی دست یابند در درجه نخست می باید جایگاه شغلی خود را به عنوان یک " حرفه " همانند پزشکان ، مهندسان ، روان شناسان ، مشاوران و...  در جامعه تعریف و تببین کنند .

« صدای معلم » به این نشست دعوت نشده است .

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

حملات سایبری علیه صدای معلم

از روز گذشته « صدای معلم » از سوی " منابع نامشخص " تحت حملات شدید سایبری قرار گرفته است .

این حملات تاکنون بی سابقه بوده است .

تیم فنی این رسانه در تلاش است تا این وضعیت به حالت عادی برگردد .

از وقفه ای که در این مورد پیش آمده است عذرخواهی می کنیم .

پایان پیام/

گروه استان ها و شهرستان ها/

نامه ی زیر توسط یکی از مدیران مدارس استان لرستان برای صدای معلم ارسال گردیده است .

این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .

گروه رسانه/

با ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش و تشکیل یک پست غیرعلمی و غیر استاندارد به نام " مرکز امور هماهنگی ، ارتباطات و دفتر وزارتی " عملا روابط عمومی از سپهر عمومی حذف شده است .

انتصاب فردی غیرمتخصص در علم روابط عمومی و غیرکارشناس در ارزیابی افکار عمومی در دستگاه حساسی مانند آموزش و پرورش وضعیت را بغرنج تر و  یاس آورتر کرده است .

در نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران در تاریخ یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه پرسش سوم صدای معلم که البته مجری مراسم اجازه طرح آن را نداد ( این جا ) به شرح زیر بود :

" رئیس انجمن روابط عمومی کشور در خصوص حذف مرکز روابط عمومی از بدنه وزارت آموزش‌ و پرورش و تغییر نام آن به «مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌ و پرورش» گفت: تغییر نام روابط عمومی یک اشتباه از سوی حوزه آموزش‌ و پرورش است. یعنی عملاً انگار یک بدعت ایجادشده است.

حقیقی اضافه کرد:‌ نام این مرکز هم غیراستاندارد است؛

ایشان گفته است :.. ما معتقدیم آموزش‌ و پرورش در این خصوص اشتباه کرده است زیرا معتقدیم روابط عمومی به‌عنوان بازوی توانمند مدیران است و ازنظر ساختاری باید زیرمجموعه مدیرعامل باشد. این اشتباه استراتژیکی که آقای وزیر در حذف روابط عمومی کردند، نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت زیرا آموزش‌ و پرورش به‌عنوان جامعه هدفی که تمام دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد، بزرگ‌ترین جامعه هدف به‌حساب می‌آید و درواقع آموزش‌ و پرورش با این کار ارتباط جامعه هدف را با بدنه مدیریت قطع‌کرد .

ما در انجمن روابط عمومی این کار را به‌هیچ‌عنوان تأیید نمی‌کنیم و در مورد آن موضع‌گیری مستقیم می‌کنیم. کار مقام عالی وزارت آقای بطحایی اشتباه محض بوده و حتماً باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد.

موضع شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش باز هم سکوت بود .

آقای بطحایی

این کار با هدف چابک سازی صورت گرفت اما بر اساس گزارش ها تاکنون تحول خاصی در وضعیت ساختاری ، ماموریت و کارکردها و سایر آیتم های سازمانی صورت نگرفته است .

چرا این کار را کردید ؟

نکته قابل تامل آن که در روز روابط عمومی ( 27 اردیبشهت ماه ) نه خبری از این روز در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید .

سیدمحمد بطحایی که برای مناسبت های کم اهمیت تر پیام صادر می کند نیز در این مورد سکوت کرد .

بیش از 30 نفر پرسنل شاغل در این بخش ستادی که برخی از آن ها قلم به دست هستند ، در رثای آن هم مطلبی مرقوم نفرمودند .

منتشرشده در یادداشت

گروه آموزش عالی/

همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا ) در ادامه سلسله نشست های گروه روش ها و برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه تهران با سرفصل " نواندیشی در مطالعات برنامه درسی " نشست تخصصی با موضوع " چالش سن مناسب آموزش زبان خارجی : نظام آموزشی ایران و تجارب جهانی " در اتاق شورای دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران برگزار گردید .

در این نشست حمیدرضا ایرجی  ، دکتر محمود مهرمحمدی و دکتر رضوان حکیم زاده به بیان دیدگاه ها و مواضع خود پرداختند .

در پایان پرسش و پاسخ در قالب گفت و گو میان دانشجویان و سخنرانان انجام گردید .

« صدای معلم » مشروح سخنان مهرمحمدی را منتشر می کند .

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور