گروه اخبار/
سرانجام تشکیل سازمان نظام معلمی وارد فار عملیاتی شد .
« صدای معلم » به جد از کارگروه راهاندازی سازمان نظام معلمی کشور می خواهد به دور از هر گونه شتاب زدگی و پیش از اجرایی شدن ، طرح نهایی تشکیل این سازمان معلمی برای اظهار نظر منتقدان و کارشناسان در اختیار عموم قرار گیرد .
مهم تر از تشکیل سازمان نظام معلمی اساسنامه و ماهیت این تشکیلات به عنوان " نهاد مدنی مستقل " با اختیارات لازم و مکفی خواهد بود .
در آموزش و پرورش افرادی که به طرق مختلف نسبت به تبیین دیدگاه های خود به صورت انتقاد و گاها با نظر ، ارایه طریق می کنند در راستای دلسوزی و نیز متغیر کردن ساختار های موجود و یا ناشی از احساس مسولیت قدم به میدان می گذارند .
واکاوی موجود در سایت وزین صدای معلم حاکی از آن است که قاطبه ی همکاران اندیشمند و فرهیخته هر از گاهی با مقالات و نیز دیدگاه های خود مطالبی را منتشر کرده که خروجی آن موجب غبطه بر اجرایی کردن این طرح ها و نظرات را دارند . با کمال تاسف و افسوس نهایت از خود بنده حقیر با داشتن بیش از بیست و هفت سال سابقه خدمت که به عنوان نویسنده و ایده پرداز ملی بوده و صاحب تجربیات مثبت در عرصه های ایده پر دازی و نیز تبیین انتقادات اصلاح گرانه می باشم دعوتی به کوچک ترین جلسه در محل خدمتی نشده و حتی تاوان قلم خود را می پردازم در حالی که خدای ناکرده بحث های ما و نیز تبیین دیدگاه های ما ناشی از اغراض نبوده بلکه منبعث از دلسوزی نسبت به ساختار بوده است .
در زمانی که سیستم توسعه مشارکتی و همیاری و استراتژیک در سطح سازمان ها و نیز وزارتخانه ها توسعه یافته است و به صورت طوفان فکری ریشه می دواند با کمال تاسف وضعیت بی توجهی و حتی بایکوت نیروهای شایسته و حتی متعهد به دلیل تار و پود حزب گرایی ، طایفه گرایی و قومیت پرستی و در نهایت روحیه عدم تحمل و بالاتر از آن قلم هراسی رواج و حتی جزو هدف واقع شده است .
بنده محض مزید اطلاع مخاطبین عرض می نمایم در شرکت میتسوبیشی که الگوی کایزن در نظام مدیریت های ما می تواند باشد روحیه نقد پذیری را با نظام تشویقات و ترفیعات تعیمم داده اند به طوری که هر کارمند بر اساس نظام های موجود و اهداف مدیریتی سازمان و شرکت دست به قلم آتشین زده و گام بر انتقاد بگذارند ، با سیستم های پاداش دهی مادی و نیز معنوی از کارکنان تکریم لازم را به عمل می آورند در حالی که در کشور ما خصوصا در مناطقی که روحیه نخبه کشی و طرد نیروهای نخبه در بدنه ساختاری رواج می باشد برنامه های مدیریتی توجه بر اساس روحیه نظام مدیریت های سنتی بوده و بازار خرید ایده و طرح و نظر و نقد سازنده به بوته بایگانی گراییده است .
از سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش که با روحیه توجه به خلاقیت های فکری و توجه به روحیه باز فکری پا به میدان در وزارت آموزش و پرورش گذاشته اند به خاطر این خیر اندیشی و رهایی افکار از بن بست های جاده های فکری افکار جلبک زده انتظار جدی داریم که ضمن پویایی و بالندگی نظام مشارکت جویی کارکنان و فرهنگیان توسعه میدانی به ایده هایی که در آخر کلام توسط بنده حقیر ارایه می گردد مورد توجه و امعان نظر قرار دهند تا شاهد جهش های نوین در راستای تحولات و نوآوری های فکری و هم اندیشی در بر نامه های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت ساختار نوین وزارت آموزش و پرورش باشیم :
1. پیشنهاد فعال سازی و نیز به روز رسانی نظام مدیریت پیشنهادات کارکنان در وزارت آموزش و پرورش در حالی که در وزارت آموزش و پرورش تقبل ایده و پیشنهادات جزو اهداف سازمانی تعریف شده حتی در بند 4.3 فرم ارزشیابی کارکنان مدنظر واقع شده با کمال تاسف سامانه اجرایی و پذیرش نظام پیشنهادات به صورت کلیشه ای در پرتال وزارت تعبیه شده و با کمال تاسف هیچ گونه فعال سازی کمیته ها و یا دبیرخانه و فرایند تکریم از برترین ها وجود ندارد لیکن در هشت نه سال پیش وضعیت این نظام در تحول اداری و نوسازی اداری بهتر از شرایط فعلی بود.
2 .در ده پانزده سال پیش که حقیر جزو نویسندگان در قسمت مقالات در نشریه نگاه وزارت آموزش وپررش بودم روحیه نقد پذیری و طبع و نشر انتقادات بسیار آسان و حتی روحیه پاسخگویی مسئولان اداره کل روابط عمومی وزارت و نیز حوزه های تابعه متعالی تر از شرایط فعلی بود لیکن در شرایط فعلی نشریه نگاه تنها ترین نشریه پل ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در راستای کلیشه ای نسبت به نشر اخبار و نیز وقایع گذرای آموزش و پرورش اقدام می کند و از درج و چاپ مطالب نقد و دلنوشته های فرهنگیان خبری نیست و یا کمتر به چشم می خورد در حالی که وزیر محترم آموزش و پرورش می تواند این نشریه را از حالت خمودگی بیرون کرده و نسبت به کثیر الانتشار کردن این نشریه به مثابه روزنامه و حتی پذیرش خبرنگاران افتخاری از میان فرهنگیان در سطح کشور اقدام کند .
3. نظام نقد پذیری در ساختار آموزش وپرورش علاوه بر در نشریات در فضای مجازی هم می تواند جزو تحول نوین واقع گردد ،در شرایط فعلی کمتر دیده می شود که واحد روابط عمومی اداره و یا وزارت در ساختار فضای مجازی نسبت به پاسخگویی به خواسته ها و نقدها جوابیه لازم را بدهند ؛ به عنوان مثال در منطقه خود ما هریس دهها مورد انتقاد از نظام فعلی ساختاری در همین صدای معلم درج شده است لیکن به جای اینکه رسما روابط عمومی در این مواقع پاسخ اقناع کننده به مخاطبین بدهند از سوی یک همکار معلم و یا آموزگار به عنوان پاسخگویی پا در میدان فضای مجازی گذاشته شده است .
4. در راستای تعاملات مناسب با اصحاب نقد و انتقاد از وزیر محترم آموزش وپروش درخواست می گردد که اولین پروسه های مناظره با قاطبه فرهنگیان به صورت استان گردی در سطح ملی در راستای گوش دادن و نیز تقبل تبیین نظرات و دیدگاه های قشر فرهنگیان استان به استان تحت عنوان تریبون آزاد همراه با وزارت اجرا گردد و استارت این ایده از استان آذربایجان شرقی با دعوت از قشر فرهنگیان در سالن ورزشی یادگار امام به وجود آید .
5. در سیستم های انتصابات و نیز ترفیعات شغلی کارکنان آنچه موجب متغیر شدن وضعیت موجود و وضعیت جدید خواهد بود ، محول کردن پست ها به افراد فرهیحته و توانمند فکری می باشد لیکن موقعیت هراسی از اقشار فرهیخته و توانمند و طرد نهایی این چنین افراد نه تنها موجب فلاکت ساختاری خواهد شد بلکه موجب افول شرایط انگیزه های کاری و در نهایت روی آوردن کارکنان به افسردگی شغلی خواهد شد .
6. آخرین ایده ای که می تواند در ساختار فعلی آموزش و پرورش اجرایی گردد طرح چرخش شغلی فرهنگیان می باشد . در این طرح که به صورت نوآوری ارایه می گردد یک معلم از بدو استخدام در سه مقطع تحصیلی خدمت می کند . 10سال اول در مقطع ابتدایی ؛ 10سال دوم خدمت در دوره اول ؛ 10سال سوم در دوره دوم متوسطه . این طرح منجر به تنوع در برنامه های شغلی و نیز تقویت روحیه کاری و منجر به کاهش افسردگی شغلی و در نهایت توجه به نظام مند کردن شایسته سالاری در میان فرهنگیان در وزارت آموزش و پرورش می گردد .
آخرین کلام بنده حقیر آن باشد که در مجموعه آموزش و پرورش افراد زیرک و توانمند و خوش فکر و جسور و متعهد بیشتری را داریم . بنده نمی دانم که چرا با اینکه خودمان می دانیم و خبر داریم که گنجینه هایی از عالم تلالو فکری را صاحب هستیم چرا به علت سلایق شخصی و یا به دلیل درگیرشدن در حزب گرایی ها و یا انتصاب به مدیریت های اتوبوسی و ... را از دست می دهیم و یا اینکه باعث سرکوب آنها می گردیم .
آموزگار با 27 سال سابقه آموزگاری در منطقه محروم هریس آذربایجان شرقی
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه آموزش عالی/
نشست «مدرسه؛ آنچه هست، آنچه نیست»، 3 تیر 1398 ساعت 17 در مؤسسۀ رحمان برگزار میشود.
دکتر شهین ایروانی و دکتر مصطفی قادری در این نشست، اهداف و کارکردهای آموزش و پرورش رسمی را بازخوانی میکنند.
آدرس : میدان توحید ، خیابان نصرت غربی ، پلاک 56 ، طبقه دوم
پایان پیام/
سمنان
گروه گزارش/
چهارشنبه یک خرداد تشکل های فرهنگیان به دعوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم نشستی در مورد " سازمان نظام معلمی " برگزار کردند . ( این جا )
یکشنبه 26 خرداد دومین نشست نیز برگزار گردید .
قاسم احمدی لاشکی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت درباره ایده راهاندازی سازمان نظام معلمی گفت: چندین سمن (NGO) روی پیشنویس طرحی برای راهاندازی سازمان نظام معلمی کار کردهاند و پس از طرح در جلسهای در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مقرر شد کارگروهی پنج نفره آن را بررسی کنند. « صدای معلم » پیش تر از تشکل های فرهنگیان خواسته بود با توجه به تجارب پیشین در مورد انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و شورای عالی آموزش و پرورش به جای دخالت در تشکیل سازمان نظام معلمی فقط به ایفای " نقش نظارتی " خود اهتمام داشته باشند
نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد این کارگروه ایده اعلامی را چکشکاری کند تا در نهایت در قالب یک طرح ارائه شود زیرا دولت لایحهای برای این منظور نخواهد داد.
لاشکی تصریح کرده است همان طور که پزشکی، مهندسی، پرستاری و دیگر مجموعههای صنفی دارای نظامات تخصصی مربوط به خود هستند، پیشنهاد شد معلمان هم دارای چنین نظامی باشند تا بتوان آنها را سامان داد و از حقوق آنها به درستی و بهتر استفاده کرد.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: سازمان نظام معلمی یک سازمان صنفی خواهد بود که با تشکلهای دیگر همچون انجمن صنفی معلمان همپوشانی ندارد زیرا تمرکز کار آنها بیشتر مسائل سیاسی است ولی این سازمان سیاسی نیست و صرفا بر مبنای مسائل اجرایی، حقوقی و کاری متمرکز خواهد بود.
این اظهارات و مواضع در حالی بیان می شود که کار بررسی و نهایی کردن طرح تشکیل سازمان نظام معلمی در زمان وزارت دانش آشتیانی توسط کارگروهی که در شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده بود به پایان رسید و قرار بود تا به مجلس ارائه شود .
تشکیل سازمان نظام معلمی از موارد مندرج در برنامه سیدمحمد بطحایی وزیر مستعفی بود .
در میثاق نامه ی معلمی که توسط تشکل های فرهنگیان با برخی از نمایندگان و از جمله داود محمدی - مسئول این کار در کمیسیون آموزش و تحقیقات - پیش از تشکیل مجلس دهم تایید و امضا گردید افراد امضا کننده موظف شدند تا این طرح را به سرانجام برسانند .
در 4 سال گذشته ؛ « صدای معلم » بارها از تاخیر و بی تفاوتی نمایندگان مجلس ، مسئولان وزارت آموزش و پرورش ؛ تشکل های فرهنگیان و... انتقاد کرد .
مشخص نیست این همه تعلل و موازی کاری در مورد این ضرورت مهم با چه هدفی صورت می گیرد ؟
« صدای معلم » پیش تر ( این جا ) از تشکل های فرهنگیان خواسته بود با توجه به تجارب پیشین در مورد انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و شورای عالی آموزش و پرورش به جای دخالت در تشکیل سازمان نظام معلمی فقط به ایفای " نقش نظارتی " خود اهتمام داشته باشند .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
پرتال وزارت آموزش و پرورش امروز نوشت :
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع دستور داد تا نسبت به تفکیک و استقلال مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی از دفتر وزارتی اقدام نماید.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش ، حسب مذاکره با رئیس محترم سازمان امور اداری و استخدامی کشور مبنی بر تفکیک و استقلال مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی از دفتر وزارتی، سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی دستور کتبی، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع را موظف به پیگیری و اقدام تا حصول نتیجه نمود.
همچنین طی حکمی از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، شاپور محمد زاده ، سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی شد.
پایان پیام/
مدتی است طرحی به ذهن بنده حقیر رسیده است برای حذف کنکور که خیلی خلاصه خدمت بزرگواران عرض می کنم. خیلی دوست دارم نقص ها و کاستی های این طرح را از زبان شما فرهیختگان بزرگوار بشنوم :
1- برای انتخاب دانشجوی رشته های پرتقاضا مثل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در رشته تجربی یا بعضی مهندسی ها در رشته ریاضی یا مثلا حقوق در رشته انسانی به این صورت عمل شود.
سال اول و دوم و سوم متوسطه دوم، دانش آموزان در سطح مدرسه بر اساس آزمون هایی که توسط معلمان مدرسه برگزار می شود شناسایی شوند و همه معلمان مربوطه نمره ای به دانش اموزان بدهند و در پایان سال سوم بعد از امتحانات دیپلم که به صورت سراسری برگزار می شود از هر کلاس 5 نفر برتر انتخاب شوند و به منطقه یا ناحیه مربوطه معرفی شوند. تا اینجای کار بر اساس کارکرد سه ساله، فردی که از نظر عمومی و تخصصی شایستگی دارد وارد رقابت منطقه ای می شود. برای انتخاب دانشجو به صورت زیر عمل شود.
برای رشته پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی 4 ازمون منطقه ای برگزار شود که شامل الف) آزمون زیست شناسی و ب) آزمون شیمی و ج) آزمون ریاضی و د) آزمون فیزیک
نحوه برگزاری آزمون ها:
هر آزمون با فاصله یک هفته برگزار شود در طول تیرماه
آزمون هر منطقه توسط دبیران مناطق دیگر به صورت کاملا رندوم و تصادفی طراحی شود.( در توضیح این قسمت باید عرض کنم هر منطقه سوالات مربوطه را به مرکز استان ارسال می کند و یک ساعت قبل از برگزاری آزمون با قرعه کشی یا روشی دیگر مشخص می شود سوال هر منطقه از کدام منطقه انتخاب شود. سوالات از طریق اینترنت داخلی به منطقه مورد نظر می رسد و دانش آموز که روبروی لپ تاپ مورد نظر نشسته است پس از شروع آزمون سوال را در مانیتور مشاهده نموده و جواب می دهد. جواب دانش آموز اسکن شده و به مرکز می رود و در مرکز برای تصحیح کننده تصادفی ارسال می شود. پس از تصحیح و طی مراحل قانونی دانش آموزان هر منطقه رتبه بندی می شوند و بر اساس جمعیت از بین همان دانش اموزان قبولی های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی و حتی پرستاری و معلمی و چند رشته پر طرفدار انتخاب می شوندو بقیه رشته ها هم که به راحتی براساس سابقه تحصیلی انتخاب می شوند.
با این روش هرکس با منطقه و ناحیه خودش رقابت می کند
نیروهای متخصص هم در کل کشور توزیع می شوند
سهمیه بندی ها هم همگی لحاظ می شود
و نکته بسیار مهم آن اینست که افرادی که واقعا از لحاظ علمی قوی هستند وارد رشته هایی مثل پزشکی می شوند و نه افرادی که با زور استاد و کلاس و ترفند تستی در کنکور رتبه می اورند و از لحاظ علمی بسیار ضعیف هستند .
البته این طرح بسیار خام است ولی قطعا می تواند به عنوان یک طرح موفق پخته تر و کاربردی تر شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1- بر خلاف بیشتر بلایای طیبعی مانند گردباد و سیل، تا الان هنوز هیچ راهی برای پیشبینی زلزله پیدا نشده است: اینکه کجا و چه وقت زلزله رخ خواهد داد. بنابراین نکته حائز اهمیت این است که همیشه باید در مقابل زلزله آمادگی داشته باشید، مخصوصا اگر ساکن یک منطقه زلزلهخیز هستید. توجه و عمل به این توصیهها و پیشنهادات میتواند هم جان شما را نجات دهد و هم از خسارت به اموال شما تا حدود قابل توجهی بکاهد.
2- وسایل الکترونیکی و برقی و چیزهایی که به دیوار آویزان می شوند را در جای خود ببندید و محکم کنید.
برای محکم کردن چیزهایی که به دیوار آویزان یا نصب می شود از نوار، میخ، بند، پدهای چسبی قوی و بتونه مخصوص استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که وسایل الکترونیکی و برقی گرانبها مانند تلویزیون، مایکروفر و آبگرمکن به هنگام تکان و زلزله نمیافتند.
3- از قفلهای ایمنی و محکم در آشیزخانه استفاده کنید.
استفاده از قفلها و بستهای ایمنی برای کابینتهای آشپزخانه یا وسایل روی میز آشپزخانه برای اطمینان از نیافتادن وسایل و ایزار و لوازم آشپزخانه به زمین یا پرت شدنشن در آشپزخانه را مدنظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که اشیا برنده و تیز مانند کارد و چنگال در کابینتهای محکم و مقاوم نگه داری می شوند.
4- تخنخوابتان را در جای مناسب قرار دهید
شاید بیدار شدن در صبح با اشعه خورشید صبحگاهی که از پنجره به داخل اتاق می تابد هیجان انگیز به نظر برسد اما اگر نزدیک پنجره بخوابید به هنگام زلزله خرده شیشه های شکسته ممکن است روی تختخواب بیافتد. توصیه می شود که کابینت ها و کمدهای سنگین یا قاب عکس ها را از تختخواب دور نگه دارید چرا که ممکن است روی آنهایی که در تختخواب خوابیده اند بیافتد. همچنین یادتان باشد که یک جفت کفش و یک چراغ قوه نزدیک تختخواب دم دست داشته باشید.
5- از به کار بردن قاب عکس های شیشه ای اجتناب کنید.
برای تزیین خانه ترجیحا از قاب عکسهای ساخته شده از پلاستیک یا فایبرگلاس استفاده کنید. به هنگام زلزله احتمال شکستن این نوع مواد کمتر است و شما در مواقع اضطراری نگران گذاشتن پایتان روی تکه خرده های شیشه های شکسته نخواهید بود.
6- دسترسی آسان به کیت اضطراری
یک کیت پزشکی اضطراری یا جعبه کمکهای اولیه در محلی آسان و قابل دسترس نگهداری کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده از محل نگهداری آن اطلاع دارند. علاوه بر این باتری های قابل حمل، کپی مدارک مهم، مقداری پول، نسخهها، کیسههای زباله، شماره تلفنهای ضروری و کپسول های آتش نشانی را هم در دسترس داشته باشید. در صورت امکان سوت یا منوّر (فشفشه) هم دم دست داشته باشید تا در صورت نیاز گروههای امداد و نجات را از موقعیت خود مطلع نمایید.
7- غذاهای فاسد نشدنی ذخیره کنید.
ذخیره مواد غذایی از ضروریات است. حداقل برای مصرف سه روز مواد غذایی کنسرو شده و فاسد نشدنی ذخیره کنید. این اقلام نباید نیازی به پختن یا نگهداری در یخچال داشته باشند. برای مثال می توان از برگههای خشک شده میوه، شکلات، بیسکویت و کلوچه، غلات فرآوری شده، شیر پاستوریزه مدت دار و فاسد نشدنی، گوشت کنسرو شده، قوطی آب میوه و البته مقدار زیادی آب برای ذخیره استفاده کرد. از غذاهای خشک دوری کنید چرا که باعث عطش می شود. فراموش نکنید که یک کنسروباز کن یا یک چاقوی سویسی (چند کاره) هم در دسترس داشته باشید. همچنین غذا برای حیوانات خانگیتان از یادتان نرود.
8- برای جابه جایی و حرکت به مکان دیگر آمادگی داشته باشید.
سوخت و برق اولین چیزهایی هستند که در یک زلزله قوی قطع می شوند. بدون برق پمپ بنزین ها کار نخواهند کرد. بنابراین توصیه می شود که سه چهارم باک خودرویتان همیشه پر باشد یا یک گالن فلزی بنزین آماده داشته باشید تا در صورت نیاز به نزدیکترین ایستگاه اورژانس بروید. همچنین توصیه می شود که در خودروی خود یا نزدیک در نقشهها را آماده داشته باشید تا روی آن نزدیکترین مراکز را بدرستی علامت گذاری و در کمترین زمان پیدا کنید.
9- اتصالات گازی خود را ایمن کنید.
یک شیر قطع اتوماتیک که به هنگام زمین لرزه جریان گاز را قطع میکند روی کنتور خود نصب کنید. علاوه بر این بهتر است که همیشه در مواقع اضطراری دیگر یا به هنگام اشکال در قطع گاز اتوماتیک طرز قطع گاز به صورت دستی را یاد بگیرید. اطمینان حاصل کنید همه افراد بزرگسال در خانواده به روشی یکسان و مشابه از قطع گاز به صورت دستی اطلاع دارند.
10- کمک های اولیه را یاد بگیرید
اطمینان حاصل کنید که با اصول و اقدامات کمک های اولیه مانند احیا آشنا هستید و می توانید زخم ها را تمیز و بانداژ کنید تا تا بتوانید قبل از اینکه پرسنل اورژانس برسند به مصدومین کمک کنید.
11- خانه خود را بیمه و مستحکم کنید
اگر از عهده هزینه ها برمی آیید باید خانه خود را توسط یک مهندس ساختمان یا یک متخصص پی و فونداسیون ضدزلزله کنید. این در اصل شیوهای است که محکم کردن خانه روی فونداسیون و پی را دربر میگیرد تا به هنگام زلزله خانه فرو نریزد.
12- پناه بگیرید و منتظر باشید
هر اقدامی که انجام شود یا هر چیزی که گفته شود بهترین راهکار توصیه شده توسط کارشناسان زلزله پیدا کردن یک جان پناه، ایمن کردن خود و حفظ جان و منتظر شدن است. از میز ناهارخوری گرفته تا تختخواب و هر نوع اثاث امن که بتواند به عنوان سرپناه محکم و حافظ جان شما عمل کند بهترین گزینه است. روی زمین بنشینید و روی دستها و زانو در داخل خانه حرکت کنید و با دست هایتان گردن و سرتان را بپوشانید. فرار از ساختمان را از سر بدر کنید که هرگز فکر خوبی نیست چرا که در خلال یک زلزله احتمال صدمات ناشی از افتادن آجرها و پنجرهها بر روی شما خیلی زیاد است.
13- برای یک بیمه نامه زلزله هزینه کنید
بیمهنامه استاندارد خانه شما ممکن است صدمان ناشی از زلزله را پوشش ندهد. اگر در یک منطقه زلزله خیز ساکن هستید مصونیت خود و خانوادهتان را با بیمهنامههای مناسب مد نظر داشته باشید. این کمک می کند که خانه خود را بعد از زلزله بازسازی کنید.
14- تلفن خود را در دسترس داشته باشید
احتمال مختل شدن اینترنت بلافاصله بعد از زلزله زیاد است. اطمینان حاصل کنید که یک موبایل با شارژ کامل در دسترس دارید. در این صورت می توانید با اعضای خانواده، دوستان یا کادر اورژانس تماس بگیرید یا به آنها اس ام اس بفرستید.
منبع:
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید