گروه گزارش/
امروز چهارشنبه یک خرداد قرار است تشکل های فرهنگیان به دعوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم نشستی در مورد " سازمان نظام معلمی " داشته باشند .
گزارش ها ، اخبار و یادداشت های مختلفی در مورد ضرورت و یا وجوب تاسیس این نهاد مدنی مستقل در صدای معلم منتشر شده است .
به جرات می توان گفت تاکنون هیچ گروه و یا رسانه ای در حد صدای معلم روی این موضوع کار نکرده است . « صدای معلم » به این نشست دعوت نشده است.
فراخوان « صدای معلم » برای سازمان نظام معلمی تاکنون 41359 بازدید کننده داشته است . ( این جا )
در این فراخوان که در 5 خرداد 1395 منتشر شده بود آمده است :
" همان گونه که قبلا نیز تاکید شده است ، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین ساز و کارها برای ارتقای معیشت و منزلت معلم ، طراحی و استقرار « سازمان نظام معلمی » است .
بدون تردید پیاده سازی درست ، علمی و منطقی این ساختار می تواند گامی بزرگ در حرفه ای کردن نظام آموزش در ایران و برای نیازهای آینده باشد .
« سازمان نظام معلمی » قبل از انتخابات مجلس دهم یکی از موارد قید شده در میثاق نامه معلمی است که به تایید 9 تشکل معلمی و نیز منتخبان ملی معلمان رسیده است .
مطابق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش اقدامات و برنامه هایی برای تدوین « نظام سنجش صلاحیت های معلمی » در دست است که ما تاکنون از مفاد آن بی خبر بوده ایم و شایسته است در جهت احترام به افکار عمومی فرهنگیان نسبت به اطلاع رسانی شفاف و دقیق اقدام گردد . "
در آخرین مطلب منتشر شده در مورد " سازمان نظام معلمی " در صدای معلم چنین آمده است : ( این جا )
" بدون تردید " جامعه پذیری سیاسی " زمانی در فرآیند یکپارچه آموزش رخ خواهد داد که یک فضای کاملا آزاد و دموکراتیک با معیارهای تفکر انتقادی برقرار باشد .
حال پرسش این است افرادی که در سمت های حراست ها که خوراک برای هیات های تخلفات اداری فراهم می کنند به این مفاهیم و سازه ها آشنایی و مهم تر از آن باور دارند ؟
سال ها است که نویسنده و رسانه صدای معلم بر شکل گیری و استقرار درست ، منطقی و جامع " سازمان نظام معلمی " اصرار و تاکید دارند هر چند در پوپولیسم جامعه و ادبیات مسئولان جایی باز نکرده است .
در وظایف و اختیارات سازمان نظام معلمی که مشتمل بر 16 مورد است در بندهای 9 و 10 و 11 چنین آورده شده است :
" 9- رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای
10- اظهار نظر کارشناسی در مورد تخلفات حرفه ای معلمان به عنوان مرجع رسمی
11- حمایت حقوقی و قضایی از معلمان و همکاری با مراجع برای رسیدگی به جرایم و تخلفات غیرصنفی "
تاکنون وزیر آموزش و پرورش علی رغم تاکیدات این رسانه و حتی در نشست های رسانه ای در مورد تاسیس سازمان نظام معلمی که از موارد مهم در برنامه های ایشان بوده است سکوت کرده است .
در نشست 5 / 5 ساعته ای که صدای معلم قبل از انتخابات مجلس دهم و در بهمن 1394 داشت این رسانه انتقادات زیادی را به حمیدرضا حاجی بابایی در مورد حذف این ساختار در سند تحول بنیادین مطرح کرد هرچند ایشان پاسخ قانع کننده ای در موارد مطروحه ارائه نکرد و به جای پاسخ ما را به " سیاسی بودن " متهم کرد ! ( این جا )
اکنون و در آخرین سال فعالیت مجلس دهم نمایندگان به فکر افتاده اند تا فکری برای موضوع کنند .
اگرچه این حرکت دیرهنگام است و باید قبل از ارائه لایحه رتبه بندی معلمان صورت می گرفت اما اصل حرکت قابل دفاع است .
معلمان هم اگر می خواهند به منرلتی دست یابند در درجه نخست می باید جایگاه شغلی خود را به عنوان یک " حرفه " همانند پزشکان ، مهندسان ، روان شناسان ، مشاوران و... در جامعه تعریف و تببین کنند .
« صدای معلم » به این نشست دعوت نشده است .
پایان گزارش/
گروه رسانه/
از روز گذشته « صدای معلم » از سوی " منابع نامشخص " تحت حملات شدید سایبری قرار گرفته است .
این حملات تاکنون بی سابقه بوده است .
تیم فنی این رسانه در تلاش است تا این وضعیت به حالت عادی برگردد .
از وقفه ای که در این مورد پیش آمده است عذرخواهی می کنیم .
پایان پیام/
گروه استان ها و شهرستان ها/
نامه ی زیر توسط یکی از مدیران مدارس استان لرستان برای صدای معلم ارسال گردیده است .
این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه رسانه/
با ادغام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش و تشکیل یک پست غیرعلمی و غیر استاندارد به نام " مرکز امور هماهنگی ، ارتباطات و دفتر وزارتی " عملا روابط عمومی از سپهر عمومی حذف شده است .
انتصاب فردی غیرمتخصص در علم روابط عمومی و غیرکارشناس در ارزیابی افکار عمومی در دستگاه حساسی مانند آموزش و پرورش وضعیت را بغرنج تر و یاس آورتر کرده است .
در نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران در تاریخ یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه پرسش سوم صدای معلم که البته مجری مراسم اجازه طرح آن را نداد ( این جا ) به شرح زیر بود :
" رئیس انجمن روابط عمومی کشور در خصوص حذف مرکز روابط عمومی از بدنه وزارت آموزش و پرورش و تغییر نام آن به «مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش» گفت: تغییر نام روابط عمومی یک اشتباه از سوی حوزه آموزش و پرورش است. یعنی عملاً انگار یک بدعت ایجادشده است.
حقیقی اضافه کرد: نام این مرکز هم غیراستاندارد است؛
ایشان گفته است :.. ما معتقدیم آموزش و پرورش در این خصوص اشتباه کرده است زیرا معتقدیم روابط عمومی بهعنوان بازوی توانمند مدیران است و ازنظر ساختاری باید زیرمجموعه مدیرعامل باشد. این اشتباه استراتژیکی که آقای وزیر در حذف روابط عمومی کردند، نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت زیرا آموزش و پرورش بهعنوان جامعه هدفی که تمام دانشآموزان را در برمیگیرد، بزرگترین جامعه هدف بهحساب میآید و درواقع آموزش و پرورش با این کار ارتباط جامعه هدف را با بدنه مدیریت قطعکرد .
ما در انجمن روابط عمومی این کار را بههیچعنوان تأیید نمیکنیم و در مورد آن موضعگیری مستقیم میکنیم. کار مقام عالی وزارت آقای بطحایی اشتباه محض بوده و حتماً باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد.
موضع شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش باز هم سکوت بود .
آقای بطحایی
این کار با هدف چابک سازی صورت گرفت اما بر اساس گزارش ها تاکنون تحول خاصی در وضعیت ساختاری ، ماموریت و کارکردها و سایر آیتم های سازمانی صورت نگرفته است .
چرا این کار را کردید ؟
نکته قابل تامل آن که در روز روابط عمومی ( 27 اردیبشهت ماه ) نه خبری از این روز در پرتال وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید .
سیدمحمد بطحایی که برای مناسبت های کم اهمیت تر پیام صادر می کند نیز در این مورد سکوت کرد .
بیش از 30 نفر پرسنل شاغل در این بخش ستادی که برخی از آن ها قلم به دست هستند ، در رثای آن هم مطلبی مرقوم نفرمودند .
گروه آموزش عالی/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ ( این جا ) در ادامه سلسله نشست های گروه روش ها و برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه تهران با سرفصل " نواندیشی در مطالعات برنامه درسی " نشست تخصصی با موضوع " چالش سن مناسب آموزش زبان خارجی : نظام آموزشی ایران و تجارب جهانی " در اتاق شورای دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران برگزار گردید .
در این نشست حمیدرضا ایرجی ، دکتر محمود مهرمحمدی و دکتر رضوان حکیم زاده به بیان دیدگاه ها و مواضع خود پرداختند .
در پایان پرسش و پاسخ در قالب گفت و گو میان دانشجویان و سخنرانان انجام گردید .
« صدای معلم » مشروح سخنان مهرمحمدی را منتشر می کند .
گروه استان ها و شهرستان ها- لرستان - دلفان/
در هفته های پایانی سال تحصیلی، بهار 98، نمایشگاهی از جنس خلاقیت و هنر مربوط به زوج فرهنگی در شهرستان دلفان به نمایش درآمده است که می توان آن را بی نظیرترین نمایشگاه در این زمینه دانست.
نمایشگاه دست ساخته ها و وسایل کمک آموزشی خانم فریده قبادی دبیر درس علوم تجربی، دبیرستان فرزانگان و همسر ایشان جناب آقای طالبوند.
بدون شک، این نمایشگاه که گویای تلاش و توان معلمانی از جنس مهر می باشد، در حد و اندازه های ملی و شرایط امروزی خانواده های فرهنگیان فراترست، که با غنای هنری و آموزشی بی نظیری در سالن اجتماعات دبیرستان فرزانگان شهرستان نورآباد لرستان، با چیدمانی خالی از اشرافیت اما سرشار از خلاقیت و عشق معلمی، در اوج سادگی جای گرفته است.
خانم قبادی که امسال به عنوان معلم شایسته و نمونه شهرستان نورآباد لرستان انتخاب شده اند با همتی ستودنی و توان مثال زدنی انواعی از وسایل و لوازم کمک آموزشی را جهت یادگیری بهتر درس علوم و برای ایجاد یک تجربه ی آموزشی موفق با همراهی همسر گرامی شان ساخته است. دست ساخت های که در نهایت سادگی درآسمان آموزش ،بارشی از عدالت را به ارمغان می آورند و تعدادی از آنها، در قالب نوآوری و طرح های ابتکاری می گنجند و قابل تعریف هستند که در صورت پشتوانه و حمایت های مالی پای در پله های ترقی و تولید و خدمت و کاربردهای خاص خواهند نهاد.
در گوشه گوشه ی نمایشگاه، رمز و راز معلمی، و تلاش بی همتای این عزیزان برای رفع دغدغه ی بزرگ یادگیری به طرز ساده، اما پر از انرژی و پر از معرفت و بینش، حضوری اعجاب انگیز، چنان دارد که هر بازدید کننده ای را در برابر عظمت و شکوه آموزش و پرورش به معنای واقعی کلمه قرار می دهد تا فارغ از هر دغدغه ای زبان به ستایش از معلم و معلمی بگشاید.
در سالن تقریبا بزرگ محل نمایشگاه، روی میزهای چوبی ساده ای که دارایی معلمان در کلاس درس است پر شده است از انواع وسایل آموزشی و کمک آموزشی دست سازی که در نوع خود بسیار عالی و اثر گذارند.
گویی غنای فرهنگی و هنری کل کشور در امر آموزش را به یدک می کشد.
با اندک تامل می توان دریافت که اگر این تجربه ی گرانسنگ که حاصل سالها تدریس درگیرانه و اثر بخش این زوج مهربان است، مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گیرد می تواند ضمن کار آفرینی موجبات رونق آموزش اثر بخش را فراهم نماید.
اکنون که در این برهه از حیات آموزش و پرورش، هر قصور و یا اشتباه اندکی با بزرگ نمایی های خاص برسر همه ی معلمان کشور آوار می شود منتظریم تا ببینیم عکس العمل مسئولان وزارت آموزش و پرورشی در قبال این کارهای بزرگ و آبرومند چه خواهد بود ؟
در پایان تاکید می کنم که حضور در این نمایشگاه به خصوص برای همه ی معلمان روحیه بخش و انرژی زاست .
لذا توصیه می شود که بازدید از این نمایشگاه را در برنامه ی کاری خود جای دهید،چرا که همت ،خلاقیت، و هنر والای این اساتید محترم، ملموس و قابل ستایش است.
در پرپایی این نمایشگاه،حمایت های بخش متوسطه اول شهرستان فراموش شدنی نیست.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید