گروه اخبار /
اسماعیل عبدی ، دبیر کل کانون صنفی معلمان روز شنبه ششم تیرماه به زندان اوین فراخوانده شد .
آقای عبدی در سال 1390 به علت فعالیت های صنفی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به 10 سال حبس محکوم شده بود که این حکم به مدت 5 سال تعلیق گردیده بود .
چندی پیش علی اکبر باغانی نائب رئیس کانون صنفی معلمان و علیرضا هاشمی دبیرکل سازمان معلمان ایران نیز جهت اجرای احکام صادره از قبل به زندان فراخوانده شدند .
هم زمان با اجرای این احکام ، وزیر آموزش و پرورش در اقدامی قابل توجه و تقدیر با نگارش نامه ای به ریاست قوه قضائیه خواهان آزادی این معلمان شده بود .
« گروه سخن معلم » ضمن تشکر از اقدامات سازنده آقای فانی از مسئولان محترم امیدوار است در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به " همدلی و همزبانی " مزین گشته است ، زمینه آزادی هر چه سریع تر معلمان در بند فراهم گردد .
پایان پیام /
گروه اخبار /
قرار است درهای مدارس ایران به روی 250 هزار کودک محروم از تحصیل افغانستانی باز شود. هفته پیش مسئولان سازمانهای مرتبط در نشستی در برج میلاد دور هم جمع شدند تا در اینباره گفت و گو کنند. تصمیم به چنین اقدامی از جایی آغاز شد که مقام معظم رهبری بر لزوم تحصیل کودکان افغانستانی ایران تاکید کردند. رسول اسلامی –مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه- گفته است “از میان یکونیم میلیون پناهنده افغانستانی در سراسر کشور، 500 هزار نفرِ آنها افراد زیر 18 سال هستند”. همچنین به گفته وی در حال حاضر 340 هزار دانشآموز افغانستانی در مدارس ایران در حال تحصیل هستند. به گزارش فرارو، تحصیل دانشآموزان ایرانی تا پیش از این موضوع بحثهای زیادی بوده است. با وجود موافقتها و مخالفتها در اینباره کودکان افغانستانی تا کنون و با همه موانع موجود در ایران تحصیل کردهاند و بنابر آمار سازمان ملل رتبه ایران در پناهجویی به اتباع بیگانه در جهان رتبه خوبی است. در این میان اما نواقص و مشکلاتی نیز همواره وجود داشته و دارند.
از قنبرعلی دانش تا نشست تحصیل برای افغانستانیها
امیر هاشمیمقدم در ابتدا با انتقاد از این عملکرد مسئولین در قبال افغانستانیهای ساکن تهران گفت: نکته نخست در اینباره این است که شوربختانه تا رهبر انقلاب در این ماجرا ورود پیدا نکرد، مسئله تحصیل کودکان افغانستانی روند مشخصی نداشت و هر روز به یک شکل اجرا میشد. اما بههرحال مسئله این است که در کشور ما بسیاری از مسئولین و نهادها تا رهبر نکتهای را بیان نکنند، به آن مسئله توجهی ندارند. وی ادامه داد: زمانی امکان تحصیل برایشان فراهم شده بود، مدتی وقفه پیش آمد، دوباره موانع برطرف شد، سال پیش هئیت دولت خبر از رایگان بودن تحصیل دانشآموزان افغانستانی داد و بنابراین رایگان ثبتنام کردند، اما به یک باره در وسط سال تحصیلی، مدارس به استناد بخشنامهای جدید از دانشآموزان افغانستانی طلب شهریهای دو برابر شهریه سال پیش کردند (با ضربالعجل عمدتاً سه چهار روزه)، اینکه اصولا چنین رفتاری عادلانه است یا نه، مورد توجه نبود.
جای خالی کودکان افغانستان
این ایرانشناس با اشاره به وضعیت تحصیلی قنبرعلی دانش – دانشجوی دکترای افغانستانی شناختهشده، در ادامه اظهار کرد: مشکل اینجاست که ساز و کار مشخصی در اینباره نداریم و این مسئله بیش و پیش از اینکه به افغانستانیها لطمه وارد کند، به حیثیت خود ما لطمه میزند و همین نکته موج تبلیغاتی منفیای علیه کشورمان راه میاندازد. شوربختانه پیگیری برخی ناعدالتیها علیه افغانستانیها در نظام آموزشی ما دشوار است. حتی در سطح آموزش عالی شما ببینید یک دانشجوی دکترا به نام قنبرعلی دانش را بدون هیچ دلیلی از دانشگاه اخراج میکنند. در برابر آن همه اعتراضی که رسانهها و خبرگزاریهای ایران، اعم از اصولگرا و اصلاحطلب نسبت به این رویداد کردند، تنها با جوابیهای پر از تناقض روبه رو میشویم. بعد هم قضیه فراموش شد و رفت به بایگانی تاریخ. اما اینها یک روز دوباره از بایگانی بیرون آمده و کارنامهمان مورد بررسی قرار میگیرد که چه کردیم. خب در چنین سیستمی اگر فردا یک دانشآموز افغانستانی را اخراج کنند چگونه میشود پیگیری کرد؟ قنبرعلی تابش دانشجوی دکترا بود و درباره اخراجش روشنگری کرد. رسانههای ایرانی هم بهواسطه اینکه چهره شناختهشدهای بود تمامقد پشت سرش ایستادند؛ اما نتیجه نداد. وی تصریح کرد: با این اوصاف به نظرم با اخراج سلیقهای یک دانشآموز یا تغییر دوباره مصوبات حتی ممکن است آب هم از آب تکان نخورد. این نخستین باری نیست که رهبری درباره تحصیل دانشآموزان افغانستانی دستور پیگیری میدهند. اما امیدوارم آخرین باری باشد که فقط مدتی توی بوق و کرنا میکنند و دوباره فراموش میشود.
سرنوشت یک افغانستانی پس از تحصیل در ایران
هاشمیمقدم در پاسخ به این سئوال که آیا پس از تحصیل دانشآموزان افغانستانی در ایران، وضعیت کاری آنها چگونه خواهد شد و آیا آنها باید در ایران بمانند و یا به کشورشان بازگردند، گفت: از یکسو بایدی در کار نیست. آنها آزادند که به کشور خودشان باز گردند یا در ایران بمانند. اما در اینجا هم ما داریم خودزنی میکنیم. یعنی هزینه کرده و نیرو تربیت میکنیم، بعد آنها را دو دستی به کشورهای دیگر تقدیم میکنیم. در کشوری که بیشترین مهاجرت و فرار مغزها را دارد، اینکه تحصیلکردههای مهاجر و پناهنده را هم فراری بدهند امری کاملاً طبیعی است. اتفاقا تا آنجا که میدانم یکی از شرایط پذیرش این افراد در دانشگاههای ایران این است که کارت اقامتشان باطل شده و با ویزای دانشجویی به تحصیل بپردازند. بنابراین وقتی پس از چهارسال یا بیشتر درسشان به پایان رسید باید برگردند کشور خودشان. هیچ کشوری چنین کاری نمیکند که ما میکنیم. اتفاقا این هزینه کردنها برای دانشآموزان و دانشجویان افغانستانی نمایانگر سیاستهای کلی ما درباره این کشور و سایر کشورهایی است که کمک میکنیم. یعنی هزینه مادی میکنیم، خیلی هم هزینه میکنیم، اما چون برنامه مشخصی نداریم و یا سیاستهایمان غیراصولی است، همه آن هزینههایی که کردهایم نادیده گرفته شده و همان سیاستهای غیراصولیمان برجسته شده و علیهمان استفاده میشود.
بلاگردانی!
این پژوهشگر اجتماعی درباره تاثیر اقدام دولت در آموزش دانشآموزان افغانستانی بر روابط میان دو کشور گفت: بدونتردید اینکار میتواند گام مثبتی باشد؛ اما واقعیت شاید چیز دیگری باشد. از یکسو برخوردهای نامتعارف ما و از سوی دیگر کاربرد گسترده تئوری «بلاگردانی» در افغانستانیها دارد روز به روز فاصله را بیشتر و نگرانکنندهتر میکند. بلاگردانی که «گیدنز» جامعهشناس به آن اشاره میکند، بهطور خلاصه این گونه بیان میشود که وقتی یک جامعه با مشکلات درونی زیادی روبرو است، تقصیرات را به گردن یک عامل بیرونی میاندازد تا خود را تبرئه کرده باشد. مثلاً همان کاری که ما در بحث بیکاری نیروی کار ایرانی و انداختن تقصیر به گردن کارگران افغانستانی میشنویم. همین عامل در افغانستان هم بسیار شیوع یافته و امروزه بسیاری از مردم این کشور به دنبال رد پای ایران در همه مسائل و مشکلات داخلیشان میگردند.
جای خالی کودکان افغانستان
وی در ادامه تصریح کرد: در این زمینه بیشتر نگاهها متوجه پاکستان است؛ اما گاهی ایران هم متهم میشود. شما ببینید وقتی عده ای ایران را در کنار پاکستان عامل بیثباتی این کشور میدانند یعنی فاجعه عمیقی شکل گرفته است. پاکستان به آشکارا هر بلایی سر این کشور آورده است. اما متاسفانه بسیاری از افغانستانیها در هر حادثهای از کاه کوه میسازند و ایران را متهم میکنند. وی درباره هزینهای که تحصیل دانشآموزان افغانستانی برای ایران ایجاد میکند، توضیح داد: در همین قضیه تحصیل دانشآموزان افغانستانی بههرحال بار این هزینه بسیار زیاد است و اگر در نظر بگیریم قرار است حدود 200 هزار دانشآموز که غیرقانونی در ایران هستند به 360 هزار دانشآموز دارای مدارک قانونی افزوده شود، میشود 560 هزار دانشآموز افغانستانی. هزینه هر سال تحصیل دانشآموز در مدرسه یک میلیون و هشتصد هزار تومان است که اگر ضربدر تعداد دانشآموزان افغانستانی کنیم، میشود بیش از هزار میلیارد تومان.
برای کشوری چون ایران که خودش درگیر تحریمها است و مسائل اقتصادی بسیاری دارد، این ارقام قابل توجه است و به این سادگی نیست که ما در اینجا دربارهاش صحبت میکنیم. اما این نکتهای است که متاسفانه برخی دوستان افغانستانی به آن کمتر توجه دارند و معمولاً یک جانبه به قاضی میروند و مثال کشورهای توسعهیافته را به میان میآورند؛ حال آنکه نه ایران با آن کشورها قابل مقایسه است و نه تعداد پناهندگان و مهاجران در آن کشور به اندازه ایران است. این افراد به هزاران میلیارد بودجهای که در این سه چهار دهه صرف امور میلیونها همتبار و همزبان افغانستانی شده، اشارهای ندارند.
سال پیش هئیت دولت خبر از رایگان بودن تحصیل دانشآموزان افغانستانی داد و بنابراین رایگان ثبتنام کردند، اما به یکباره در وسط سال تحصیلی، مدارس به استناد بخشنامهای جدید از دانشآموزان افغانستانی طلب شهریهای دو برابر شهریه سال پیش کردند (با ضربالعجل عمدتاً سه چهار روزه)، اینکه اصولا چنین رفتاری عادلانه است یا نه، مورد توجه نبود.
روزنامه ابتکار
آذربایجان شرقی
گروه اخبار /
اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش ظاهرا حاشیه های زیادی به دنبال داشته است .
سایت " رسانه معلم " که با پشتیبانی محمود فرشیدی ، دبیر کانون تربیت اسلامی فرهنگیان و وزیر دولت احمدی نژاد اداره می شود در یادداشتی با عنوان « تعهدات وزیر آموزش و پرورش به مجلس، برای خروج از استیضاح! » ، موارد و ادعاهایی به شرح زیر مطرح نموده است :
" مدیریت سایت - در جریان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح گردید.
باسمه تعالی
تعهدات وزیر آموزش و پرورش به مجلس (مجلس همدلی كرد اینك نوبت آقای فانی است)
صبح روز سوم تیرماه پس از طرح بخشی از كاستی های مهم آموزش و پرورش توسط طراحان استیضاح و به هنگام طرح میانجیگری آقای حداد عادل كه توسط آقای مصباحی مقدم خوانده شد مقرر گردید، اقدامات خلاف انجام شده درطول 22 ماه گذشته اصلاح گردد، وزیر نیز پشت تریبون قرار گرفت و با زبان روزه قول داد اقدام نماید .
موارد مطرح شده توسط نمایندگان به شرح زیر است ؛ لذا وزیر محترم با پای بندی به تعهداتش، می بایست در اسرع وقت اقدام و ثابت كند اكنون كه مجلس ندای همدلی را سر داده است ، وزیر و دولت نیز به تعهدات شان عمل می كند.
1- تغییر مشاوران و معاونانی كه سابقه وابستگی به احزاب فتنه گر و جبهه منحله مشاركت را دارند و همچنین سیاسیونی كه وزارت آموزش و پرورش را ستاد انتخاباتی قرار داده اند.
2- تعطیلی نشریه منحرف تربیت سیاسی ،كه با بودجه 400میلیارد ریالی بخشی از منابع مالی را صرف دو قطبی كردن جامعه و ترویج سران فتنه88 می نماید .
3 -گماردن فردی با صلاحیت ،متخلق به اخلاق اسلامی و آشنا به شئون تربیت دینی در راس معاونت پرورشی، و اجرای نظر رهبری معظم مبنی بر سم بودن ورود جریان های سیاسی به آموزش و پرورش كشور.
4 - تغییر افراد سیاسی از هیات امنای صندوق ذخیره و تعیین فردی اقتصادی به عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، معرفی هرچه سریع تر بازرسانی مجرب برای حساب رسی از صندوق ذخیره و شركت های تابعه و بانك سرمایه.
5- تعیین تیمی با صلاحیت جهت پیگیری مطالبات آموزش و پرورش از دولت و مشخص شدن منابع مالی مربوط به وجوه واریزی 100هزارتومانی به حساب فرهنگیان و یك میلیون تومانی به حساب كاركنان و مدیران ستادی در ایام مطرح شدن استیضاح در مجلس.
6 - معرفی مدیرانی از وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره كه اتومبیل هیوندایی دریافت نمودند و لغو قرارداد آنان برای عبرت آموزی آیندگان.
7- معرفی شركت هایی كه از محل منابع معلمان در بانك سرمایه بدون وثایق معتبر و بعضا با یك چك ، وام های چند صدمیلیارد ریالی دریافت نموده اند و نوع وابستگی آنان به مدیران.
8-تعیین فردی با صلاحیت علمی و دینی ،آشنا به اصول تربیت اسلامی جهت ریاست دانشگاه فرهنگیان، و حذف برخی عناصر فتنه 88 از مسئولیت های این دانشگاه.
9- توقف طرح واگذاری مدارس دولتی به اشخاص و خلع ید از برخی مدیران كه گفته می شود تا سه واحد آموزشی را در اختیار گرفته اند .
10- اجرای سند تحول آموزش و پرورش و ابقای ردیف بودجه ای آن باتوجه به اینكه تا سال 93، 250میلیارد تومان اعتبار در ردیف آن گنجانده شده و برای سال94 حذف گردید.
11-صدور احكام تطبیقی ( ارشد وخبره) بازنشستگان سال های 86 به بعد باتوجه به اینكه تاكنون فقط برای 100هزارنفر صادر شده است
محمد زاده 94/4/3
منبع : رسانه معلم "
توضیحات گروه سخن معلم ( بازخوانی تاریخ ) :
آقای دکتر فانی روز بیست و نهم آذر ماه سال 1392 در مسجد نور و در سومین جلسه مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی فرهنگیان حاضر شده و در آن سخنرانی مفصلی را انجام داد .
این نشست در برخی رسانه ها و از جمله خبرگزاری ایرنا و نیر سایت روحانی نیوز انعکاس داشت .
نظر شما در مورد این حرکت وزیر آموزش و پرورش چیست ؟
( کانون تربیت اسلامی فرهنگیان به مدیریت آقای محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش و از تشکل های مخالف و منتقد دولت است .
آقای فرشیدی در روزنامه رسالت مقالات و یادداشت هایی می نویسد .
سرکوب گسترده معلمان در اسفند ماه سال 1385 که منجر به بازداشت و دستگیری طیف وسیعی از فعالان صنفی و تشکل ها گردید در زمان وزارت ایشان اتفاق افتاد . این گردهمایی در جلوی مجلس و در اعتراض به اجرا نشدن لایحه مدیریت خدمات کشوری بود که چندی قبل دولت احمدی نژاد قصد بازپس گیری آن را از مجلس کرده بود .
نشریه زمزمه متعلق به این تشکل است که تا سال 1389 به صورت گسترده و فراگیر در مدارس توزیع می شد . )
سخن معلم :
ضمن سپاس از همکاران محترمی که در این فراخوان شرکت کردند ،یادداشت های ارسال شده بدین شرح می باشد :
* فانی ، ناگزیر از گردش به راست ! ( علیرضا هاشمی )
* دکتر فانی و تشکلی به شدت ایدئولوژیک ( سید محمد مرد )
* کنش سیاست مدار طولی است (محمد روزبهانی )
* فانی را چگونه بنگریم ؟ ( مهدی بهلولی )
* اعتدال گرایی با چاشنی اصول گرایی (حسن رفیعی )
* فانی و حرکت بر لبه تیغ ( محمد رضا نیک نژاد )
* فرشیدی در پی بازیابی وعده اسلامی کردن مدارس و ادامه سرکوب تشکل های فرهنگیان ( اسماعیل عبدی )
* آقای فانی ! آزموده را آزمودن خطاست ! ( شهیندخت میان دشتی )
* حاجی ، فرشیدی و چشم انداز آینده ( رضا نهضت )
* فانی ، از گزینش ها تا یک تشکل ناشناس ( طاهر قادر زاده )
( یادداشت زیر در مورد این حرکت و توسط مدیر گروه سخن معلم نگارش گردیده است ) :
در نشستی که نمایندگان تشکلهاي معلمان با آقای فانی و در زمان سرپرستی ایشان بر وزارت آموزش و پرورش برگزار کردند ، یکی از اعضای حاضر از تشکلها پیشنهاد کرد که آقای دکتر فانی به عنوان یک اقدام پسندیده ، همه وزرای آموزش و پرورش پس از انقلاب را در جلسه ای دعوت کند و از نظرات و پیشنهادهاي آنها استفاده کند. آقای دکتر فانی ، ضمن تایید اصل این حرکت ، اما حضور برخی از این ورزا را به دلیل فقدان عملکرد مناسب و دیدگاه منفی افکار عمومي فرهنگیان نسبت به آنها دارای قابلیت اجرایی ندانست. ..
آقای فانی روز جمعه بیست و نهم آذر ماه سال جاری در مسجد نور و در سومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی که مسئولیت آن با آقای فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش است حاضر می شود و در آن به عنوان " میهمان ویژه " به ایراد سخن می پردازد ...
کانون تربیت اسلامی یکی از تشکل هایی است که در آموزش و پرورش فعالیت می کند و ساختار آن قاعدتا باید غیر دولتی باشد .
این که وزیر آموزش و پرورش به تشکل ها بها می دهد ، جای بسی خوشحالی و امیدواری است و باید از آن استقبال کرد و تعامل اصل پذیرفته شده ای در روابط میان فردی و سازمانی است .
اما سوال این است که اگر و در آینده ، سایر تشکل های معلمان نیز از ایشان دعوت کردند ، آقای دکتر فانی دعوت آن ها را پاسخ مثبت خواهد داد ؟ ( قضاوت در این مورد به آینده موکول می شود )
{ اگر چه سازمان معلمان ایران به عنوان یکی از تشکل های حامی دکتر روحانی و نیز وزارت آقای فانی تا کنون چندین بار از آقای فانی برای حضور در نشست شورای مرکزی دعوت کرده است اما تاکنون پاسخی نشنیده است و باز هم لازم به یادآوری است که این یادداشت ، واکنشی برای عدم اجابت این دعوت از سوی آقای فانی نیست و سازمان معلمان ایران بر مدار " مطالبه محوری " و در چاچوب قانون مداری و استفاده از ظرفیت های قانونی حرکت خواهد کرد و تعامل با مسئولان ، اثر بخشی و کارایی این وضعیت را دوچندان خواهد کرد . }
سوال بعد در مورد موضع گیری دوگانه آقای فانی در زمان سرپرستی و نیز پس از آن ( وزارت ) است .
قابلیت اجرایی ندانستن پیشنهاد نماینده یکی از تشکل های حاضر در جلسه به حضور افرادی چون آقای فرشیدی و... دلالت داشت .
آیا در این چند ماه اتفاق خاصی رخ داده است ؟
چگونه می شود که آقای فانی حاضر به قبول این پیشنهاد و حضور یک وزیر سابق در دفتر کار خود و در زمان سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نمی شود اما پس از رسیدن به مقام وزارت ، به صورت غیر منتظره ، در جلسه آن تشکل حضور می یابد ؟!
آیا سخنان مطرح شده در جلسه ایشان با تشکل ها و در زمان سرپرستی ، چقدر با واقعیات و نیز اصل " صداقت " مطابقت داشت ؟
آیا اصولا آن سخنان برای خوشایند نمایندگان تشکل ها و بالا بردن ضریب نفوذ در افکار عمومی فرهنگیان با استفاده از سرمایه اجتماعی تشکل ها و از جمله سازمان معلمان ایران بود ؟
آیا آقای فانی تصور می کند با توسعه چنین ارتباطاتی می تواند جلوی استیضاح احتمالی ایشان در آینده در مجلس فعلی را توسط همفکران ایشان بگیرد ؟!
پس از آن ، معاون آقای فانی اعلام کرده بود :" مدیریت واحد تشكل هاست كه كار را جلو می برد و ما در سطح ستاد با اقتدار این كار را انجام می دهیم كه هیچ تشكلی نتواند بدون مجوز آموزش و پرورش به مدارس ورود پیدا كند. "
منظور آقای کفاش از این سخنان چه بوده است و آیا شامل حال همه تشکل های آموزش و پرورش می شود ؟
آیا تشکل های معلمان که خود نیز از بدنه معلمان هستند برای ورود به مدرسه باید از مقامی مجوز بگیرند ؟
آیا برای گفت و گو و تعامل معلمان با یکدیگر باید از کسی اجاره بگیرند ؟
آقای فرشیدی متاسفانه دارای سابقه و عملکرد مثبت و درخشانی در آموزش و پرورش نیست و ذکر نام او ناخودآگاه وقایع سال 85 را به اذهان متبادر می سازد ، از سوی دیگر ؛ تا کنون دبیر کانون تربیت اسلامی از فرهنگیان شریف و نیز آسیب دیده ، بابت رفتار خود با آن ها ، نه تنها عذر خواهی نکرده بلکه همچنان از مواضع و عملکرد چند ماهه خود و نیز وقایع آن دوران دفاع می کند .
این در حالی است که تشکل های معلمان تاکنون به برخی خطاهای خود اعتراف کرده و به عنوان مثال گفت و گوی سخنگوی کانون صنفی معلمان با روزنامه اعتماد مورخ 26 دی ماه1392 موید این مدعاست .
آقای بهشتی می گوید : « در سالهاي گذشته ، تشكلها در دوران نوجواني خود به سر ميبردند و خطاهايي هم داشتند. در سيستم و بخش حاكميتي هم مداراي لازم با اين تشكلها صورت نگرفت و منجر به ايجاد سوءتفاهمات شد. الان دو طرف به يك عقلانيتي در اين زمينه رسيدند كه بايد از اين فضا استفاده شود.
ممكن است تندرويهايي ما كرده باشيم... »
تشکل سازمان معلمان ایران با هیچ فرد و مقامی قهر نیست و معتقد به اصل تعامل و هم اندیشی است . محور ما ، حرکت حول " منشور صنفی " و کنش بر اساس " وفاق صنفی " است ؛ اما تا زمانی که آقای فرشیدی و تشکل متبوع ایشان به بارخوانی گذشته خویش نپردازند ، اتفاقی نخواهد افتاد ...
وزير آموزش و پرورش اخیرا حضور و فعالیت تشکل ها در آموزش و پرورش را یک فرصت و نه تهدید دانسته است . ایشان حتی از راه اندازی اتاق های فکر با حضور و نظارت تشکل های معلمان در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری سخن رانده است .
از نظر نگارنده ، پذیرش و باور این سخنان منوط به تحقق لوازم و مقدماتی است که صداقت را در سیاست نمایان سازد و امید که این گونه باشد ...
در پایان ، از همه همکاران و معلمان محترمی که در" فراخوان " سخن معلم شرکت کردند سپاس ویژه دارم .
گروه اخبار /
۲۹ مرداد ۱۳۹۳ یکی از روزهای تاریخی مجلس هشتم بود. رضا فرجی دانا در مجلس شورای اسلامی با تحمیل رای اقلیت بر اکثریت مجلس و با اهرم ها و بهانه های سیاسی مانند: انتصابات سیاسی، اتفاقات سال ۱۳۸۸ و ضربه پنهان به دولت نوپا، با کرسی وزارت در آموزش عالی کشور خداحافظی کرد.
استیضاح او به یکی از پیچ مهم تاریخی آموزش عالی تبدیل شد و دانشگاهیان چنان پشت او در آمدند و هزینه های استیضاح را برای مخالفان دولت بالا بردند که مخالفان تا یک سال بعد عطای تلاش برای استیضاح و ضربه پنهان به دولت را به لقایش بخشیدند. تا سوم تیر ماه ۱۳۹۴ جلسه استیضاح علی اصغر فانی.
در روزی معلومی، که معاونان اول قوه مجریه و قوه مقننه به جای روسای غایب خود بر صندلی ریاست نشسته اند و مخالفان برای گرم کردن تنور سرد و از پیش تعیین شده استیضاح از هر دری همچون: بحث های نخ نما شده ی معیشیت فرهنگیان ،جایگاه آموزش در مدارس و افسردگی معلمان وارد شدند و آنها را دلیلی متقنی برای استیضاح خواندند. فارغ از اینکه فراکسیون رهروان به عنوان اکثریت مجلس در راهرو ها و جلسات پشت در بسته تصمیم به بقای فانی داشت.
پیش از آنکه اعضای جبهه پایداری موسوم به دلواپسان در میان صندلی های سبز رنگ رفت و آمد کنند و برای افتادن وزیر پاسخ سفید جمع کنند.اما تفاوت های جلسه استیضاح فانی و فرجی دانا چه بود؟
در نگاهی گذرا می توان به این نکته اشاره کرد که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ یکی از روزهای تاریخی مجلس هشتم بود اما ۳ تیر ماه ۱۳۹۳ یک روز معمولی بود. اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. در ادامه به مهم ترین تفاوت های جلسه استیضاح فانی و فرجی دانا اشاره می شود :
۱. همکاران فانی از او دفاع نکردند ؛ همکاران فرجی دانا سنگ تمام گذاشتند
یکی از مهم ترین تفاوت های استیضاح رضا فرجی دانا و علی اصغر فانی، بدنه اجتماعی فرجی دانا در میان همکارانش در دانشگاه ها و وزارت علوم و بدنه ی اجتماعی دولت و تاثیر آن بر استیضاح فرجی دانا بود. فارغ از اینکه فانی نه تنها در میان فرهنگیان جایگاه اجتماعی همتراز با فرجی دانا نداشت، بلکه بخش های از بدنه اجتماعی دولت انتقاداتی به عملکرد او وارد کرده بودند. برای بسط این ادعا نیاز به مصدایق است که در ادامه می آید.مخالفان استیضاح فرجی دانا در مرداد ماه ۱۳۹۳ برای او سنگ تمام گذاشتند. چهرههای سرشناس دانشگاهی همچون رضا داوریاردکانی (چهره ماندگار دانشگاهی)، پروفسور ثبوتی (موسس دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان)، سعید سهرابپور (چهره ماندگار، عضو فرهنگستان علوم و رییس ١٣ساله دانشگاه شریف)، غلامرضا اعوانی (فیلسوف ایرانی و چهره ماندگار سال٨٢)، نصرالله پورجوادی (چهره ماندگار و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی)، مرحوم صادق آیینهوند (چهره ماندگار کشور و رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، کریم مجتهدی (استاد فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار در حوزه فلسفه) و... که جمع سوابق علمیشان چندینبرابر از رقم سههزارو٧٠٠ بورسیه غیرقانونی فراتر میرفت، در آن مقطع به صحنه آمدهاند و هشدارهایی نسبت به استیضاح فرجیدانا دادند.علاوه بر این بیش از هزاران نفر از دانشگاهیان و دانشجویان در واکنش به استیضاح فانی نامه های زیادی به روسای قوا ارسال کردند که نشان از حمایت اکثریت دانشگاهیان از فرجی دانا داشت.اما همزمان با استیضاح علی اصغر فانی حتی یک لیست امضای معلمان برای مخالفت استیضاح او در رسانه های درج نشد.
۲. هزینه های استیضاح فرجی دانا برای مجلس بالا بود .
مجلس شورای اسلامی در سال گذشته یا هزینه های استیضاح فرجی دانا را محاسبه نکرد، یا اکثریت مخالفان فرجی دانا احساس می کردند هزینه های این استیضاح به افتادن فرجی دانا از مقام وزارت می ارزد. همین شد که فرجی دانا علیرغم هشدار های مکرر دانشگاهیان و چهره های علمی ماندگار کشور استیضاح شد. در آن مقطع مجریان استیضاح باید به صورت ساده، محاسبه می کردند وقتی قاطبه جامعه دانشگاهی، مخالف استیضاح وزیر علوم است و دامنه این مخالفت را به بدنه جامعه نیز میرسانند، آنوقت افکار عمومی در ایران چه قضاوتی درباره مجریان این استیضاح میکنند؟ بهخصوص در شرایطی که در میان افکار عمومی، کلیت رایآوردن استیضاح به اسم کل نمایندگان مجلس و نه به اسم اقلیت پرسروصدای آن نوشته میشد.
همه این موارد نشان میداد که به چهار دلیل زیر هزینههای استیضاح فرجیدانا برای بهارستانیها به قدری بالا رفت که آنها را به طیف ازپیشبازنده و دولت را بهعنوان طیف ازپیشبرنده تبدیل کرد:
١- حمایت قاطبه جامعه دانشگاهی بهخصوص ریشسفیدان آموزشعالی از فرجیدانا
٢- تاثیرات مخرب استیضاح (با توجه به مخالفت دانشگاهیان و کموزنبودن دلایل استیضاح) بر چهره مجلس در میان دانشگاهیان
٣- اصرار دولت بر معرفی وزیری همسو با فرجیدانا از سوی دولت
۴. تاثیر نارضایتی دانشگاهیان از استیضاح فرجیدانا بر بدنه جامعه و افکار عمومی.
۳. اراده مجلس بر استیضاح فانی نبود
اما این هزینه های بالای استیضاح فرجی دانا بر سرنوشت استیضاح فانی نیز تاثیر گذار بود. هزینه های بالا در استیضاح فرجی دانا باعث شد، فراکسیون رهروان مجلس به عنوان اکثریت این بار با اقلیت پرهیاهوی مجلس شورای اسلامی هم صدا نشوند که تاثیر آن تا حد زیادی در جلسه استیضاح فانی قابل رویت بود.در این میان نقش اصولگرایان میانه رو را نمی توان نادیده گرفت. آنها تلاش مخالفان دولت برای وارد کردن ضربه پنهان به دولت را در استیضاح فانی به عینه دیدند و با نقش فعال خود باعث شدند اراده مجلس به استیضاح فانی نباشد. اتفاقی که در جلسه استیضاح فرجی دانا رخ نداد.
۴. فانی سابقه فعالیت سیاسی نداشت
علاوه بر نکات مطرح شده، فانی در مقایسه با فرجی دانا دارای سبقه سیاسی کمتر بود. فانی گرچه در سال ۱۳۸۸ رییس ستاد فرهنگیان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود، اما به واسطه عدم نقش آفرینی در سال ۱۳۸۸ کمتر در مظان اتهام دلواپسان قرار گرفت.
۵. دلواپسان در استیضاح فرجی دانا به خواسته خود رسیدند
یکی از مهم ترین خواسته های مخالفان دولت برای استیضاح فرجی دانا و روند برنامه ریزی برای سایر وزرا در سال جاری، نشانه گیری مشروعیت دولت در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است.آنها در استیضاج فرجی دانا گرچه در میدان افکار عمومی بازنده بودند، اما در عمل توانستند با تحمیل به ثباتی به آموزش عالی تا یک سال پایگاه اجتماعی مولد روحانی در دانشگاه ها را در حالت فریز قرار دهند.
اما در استیضاح فانی به این خواسته خود دست نیافتند و اقلیت پرهیاهو ناکام ماند.
۶. حداد عادل مخالف استیضاح فانی و موافق استیضاج فرجی دانا بود . غلامعلی حداد عادل، یکی از مهم ترین و با نفوذ ترین مردان مجلس است. کسی که از اعضای اصلی جریان اصولگرایان میانه رو در مجلس است و برخی او را حلقه واسط اصولگرایان و اعضای پرهیاهوی جبهه پایداری می دانند. یکی از تفاوت های استیضاح رضا فرجی دانا و علی اصغر فانی ، مخالفت حداد عادل با استیضاخ فانی و اعلام موافقت غیر مستقیم با استیضاح فرجی دانا بود.
مسئله ای که گرچه در نگاه اول دارای درجه اهمیت بالایی نباشد، اما در میدان عمل بهارستان به خودی خود می تواند رای های زیادی را بالا و پایین کند.
خبرآنلاین
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح وزیر آموزش و پرورش مخالفت کردند و وزیر مجددا در سمت خود ابقا شد.
طرح استیضاح باعث توجه دولت ،مجلس و افکارعمومی به وجود مشکلات جدی ساختاری در این دستگاه شد . اگر عزم و اراده عملی در دولت و مجلس برای برون رفت ازشرایط موجود وجود نداشته باشد ، یقینا در آینده شاهد طرح های استیضاح دیگری در آموزش وپرورش خواهیم بود.
درجهان امروزی از نیروی انسانی متخصص به عنوان تاثیرگذارترین شاخص توسعه و پیشرفت یاد می شود و در این راستا آموزش و پرورش نقش محوری در شکل گیری الگوهای رفتاری ،قانون گرایی ، مسئولیت پذیری ، توانمندی و تخصص درنسل آینده را بر عهده دارد و این مهم تنها با سرمایه گذاری و برنامه ریزی بلند مدت میسر خواهد بود.
تمدید وزارت دکتر فانی در مجموع حرکت مثبتی بود هر چند که برعملکرد دکتر فانی در برخی حوزه ها نقد جدی وارد است اما تجربه در دولت های قبل نشان داده است که ثبات مدیریت در این وزارتخانه عریض و طویل مفیدتر خواهد بود.
وزارت آموزش و پرورش در این دولت و دولت های گذشته همواره محل کشمکش های فراوان بین دولت و مجلس بوده است . با نگاهی اجمالی به 12 وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب خواهیم دید فقط 5 وزیر دوره 4 ساله وزارت خود را بدون استیضاح به پایان رسانده اند.
پس از آرامشی که در دوره 8 ساله دولت سازندگی و در زمان وزارت دکتر نجفی بر این وزارتخانه حاکم بود ، با رفتن دکتر نجفی از سال 76 تا به امروز رنگی از ثبات به خود ندیده است . وزیران آن یا از سوی مجلس در معرض استیضاح قرار گرفته اند یا از سوی رئیس جمهور کنار گذاشته شده اند.
عمده موارد مطرح شده در این استیضاح ها به مشکلات مالی و بودجه ای در آموزش و پرورش مربوط می شود ، که از آن جمله می توان به گرفتن وجه هنگام ثبت نام دانش آموزان ، معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته ، بیمه معلمان ، استخدام نیروهای شرکتی، قراردادی و حق التدریس ، واریز نشدن سرانه مدارس و ... اشاره نمود.
حکایت فانی مانند کشتی گیری است که او را با دستان بسته به روی تشک فرستاده واز او انتظار پیروزی داشته باشیم.
همچنین بخش عمده ای از مشکلات آموزش و پرورش به عدم ساماندهی مناسب نیروی انسانی در این وزارتخانه مربوط می شود . موضوعی که در تمامی دولت های گذشته بر دوش آموزش و پرورش سنگینی کرده است .
به گفته وزیر آموزش و پرورش در دولت های نهم و دهم 116 هزار نیرو به صورت گسترده جذب این وزارتخانه شده اند که برخی از آنها تحصیلات کافی نداشته اند و در تدریس دروس از توانایی لازم برخوردار نبوده اند و برخی دیگر نیز بدون ضابطه استخدام شده اند .
یکی از اقدامات مثبت دکتر فانی عدم استخدام های فراقانونی در دو سال گذشته می باشد . به نظر می رسد در این دولت استخدام معلم با ساز و کاری قانونی و با توجه به نیازهای بومی در استانها صورت می گیرد.
برای سازماندهی نیروی انسانی نیاز به یک برنامه حداقل 5 ساله ضروری به نظر می رسد.
شایسته است وزیر محترم با تشکیل اتاق فکری در وزارتخانه برنامه ای عملیاتی رابرای حل این مشکل طراحی و اجرا نماید.
از بین دستگاه هایی که در کشور حوزه فعالیت آنها مرتبط با مقوله فرهنگ است بدون تردید فراگیرترین و تاثیرگذارترین نهاد آموزش و پرورش می باشد ، که حدود 40 میلیون نفر از جمعیت کشور به نوعی با این نهاد در ارتباط هستند . وجود نزدیک به 30 نهاد و موسسه فرهنگی در کشور که از بودجه های دولتی ارتزاق می کنند و هیچ گونه مسئولیتی در قبال بودجه های دریافتی خود ندارند موجب شده که وزارتخانه های متولی فرهنگ در کشور از منابع ناچیزی جهت عملیاتی کردن برنامه های خود برخوردار باشند.
اما در مقام پاسخگویی این وزرای فرهنگی دولت هستند که با انبوهی از سوالات و کارت های زرد وکلای ملت مواجه می شوند.
صدا و سیما دستگاهی است که از بیت المال استفاده می کند و این بودجه اغلب صرف ساخت برنامه های بی محتوا و بدون مخاطب می شود که فرهنگ اسراف و تجمل گرایی را در بیشتر سریال های تلویزیونی به مخاطب القا می کند و یا در برنامه های تولیدی در حوزه سیاست داخلی و تحلیل خبر بعضا با یک جانبه گرایی و القای یک برداشت خاص به مخاطب تصویر یک رسانه میلی را در اذهان متبادر می سازد .
بازتاب عملکرد صدا و سیما موجب اقبال بیشتر مردم به استفاده از شبکه های ماهواره ای شده است .
وجود تعداد زیادی از نهادها و موسسات موازی با متولیان حقیقی فرهنگ نه تنها نتوانسته در اعتلای فرهنگ کشور مثمر ثمر باشد بلکه دربرخی موارد موجبات ناهماهنگی در اجرای برنامه های فرهنگی و عدم توازن در اختصاص منابع مالی را فراهم نموده است .
نمایندگان مجلس نیک می دانند که مشکل نخست آموزش و پرورش نه مدیریتی بلکه ساختاری و بودجه ای می باشد.
پس بهتر است درشرایط کنونی به جای سیاسی کاری در کنار منافع شخصی خود با اندکی جابه جایی و انقباضی کردن بودجه سایر نهادهای فرهنگی منابع مالی بیشتری را به دستگاه تعلیم و تربیت اختصاص دهند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
در شبی که از مرتضی حیدری گرفته تا خبرنگاران فارس و ایرنا و رادیو ، همه و همه سوالاتی کلیشه ای و غیرچالشی از احمدی نژاد پرسیدند ، خبرنگار خبرگزاری مهر ، بخشی از سوالات ملت را از رئیس جمهور پرسید و البته سانسور شد!
معصومه حاتم خانی ، خبرنگاری بود که بی پروا ، صریح ترین سوال ها را از رئیس جمهور پرسید و این در حالی بود که احمدی نژاد ، قبل از آغاز پرسش ها ، آنها را از پرسیدن چنین سوالاتی ، صراحتاً منع کرده بود.
حاتم خانی پرسید:
«بحثی که خدمت شما دارم ناظر به مباحث اقتصادی والبته انتقادی است. مباحثی است که دغدغه ذهن مردم است.
در ابتدای دولت فرمودید پول نفت را سر سفره مردم می آورید در حالی که امروز شاهد این هستیم که ارزش پول و دارایی مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده است. وعده دادید 3 میلیون شغل ایجاد می کنید، اما امروز نمایندگان در مجلس شاهد مراجعات مکرر مردم هستند که بیشترین دغدغه شان افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانجات است.
شما در ماجرای هدفمندی یارانه ها مدعی شدید که با اجرای این طرح می خواهید پول در جیب مردم بگذارید اما نظرسنجی که از طریق تلویزیون هم پخش شد نشان داد که بیش از 80 درصد مردم می گویند پول یارانه ها را نمی خواهند و خوستار بازگشت قیمت ها به گذشته هستند.
این در حالی است که دیوان محاسبات نیز در گزارشی تاکید کرده است که نیمی از پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است از منابع غیرقانونی بوده است. با این حال اصرار دارید مرحله دوم را هم اجرا کنید و تصمیم داشتید در یک قلم بنزین را به 2500 تومان برسانید که البته مجلس جلوی آن را گرفت.
مهمترین شعاری که شما دادید مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و گفتید که میخواهید با فساد اکبر مبارزه کنید، حال آنکه بزرگترین پرونده فساد اقتصادی یعنی همان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دوران شما اتفاق افتاد. قوه قضائیه را تهدید کردید که کابینه و اطرافیان شما خط قرمز هستند و حتی اجازه رسیدگی به اتهامات آنها را نمی دهید. گفتید پاک ترین دولت بعد از انقلاب هستید در حالی که بودجه که از مهمترین اسناد انضباطی و مالی کشور است با بالاترین تاخیر در طول تاریخ انقلاب هنوز به مجلس ارائه نشده است .در مورد تحریم ها به درستی گفتید که کاغذ پاره هستند اما امروز همه مشکلات اقتصادی را گردن تحریم ها می اندازید.
همه این وعده ها و عملکرد ها در شرایطی است که امروز رفتارها و گفتارهایی دارید که وحدت شکن است. رفتارهایی که آخرین آنها از سوی رهبر انقلاب غیراخلاقی، غیرقانونی و غیر شرعی اعلام شد. مردم معتقدند که در این وضعیت این نوع رفتارها یک نوع طفره رفتن از پاسخ به مشکلات و مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. مردم می گویند مشکل ما الان معیشت و گرانی است اما از طرفی می بینند که شما مراسمات چند میلیاردی همچون جشن اخیر را در بندرعباس برگزار می کنید. خواهش می کنم به این انتقادات افکار عمومی پاسخ روشن دهید.»
اما احمدی نژاد او را متهم به بیانیه خوانی سیاسی کرد و سپس به تکرار مکررات پرداخت که در آخر ، این خبرنگار گفت: من که از حرف های شما قانع نشدم،امیدوارم مردم قانع شده باشند. (متن کامل سوال و جواب را ایتجا بخوانید.)
پرسش صریح این خبرنگار ، با واکنش برخی خبرنگاران حامی دولت و تعدادی از مسوولان دولت مواجه شد که وی را مورد اهانت قرار داده و متهم به غیرحرفه ای بودن کردند!
گروه اخبار /
دکتر الهیار ملکشاهی نماینده مردم شهرستان های کوهدشت و رومشگان در مجلس شورای اسلامی ،در گفت و گو با خبرنگار لکنا ضمن مثبت ارزیابی کردن رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس به علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در سال مزین به نام همدلی و همزبانی ،آن را نشانه حسن نیت و تعامل دو قوه در راستای شعار سال برشمرد و اظهار داشت :واقعیت امر این است که آموزش و پرورش از سال ها قبل مورد کم توجهی قرار گرفته به طوری که پائین بودن اعتبارات تخصیصی به آموزش و پرورش ایران با برخی کشورهای فقیر دنیا برابری می کند و این اصلا شایسته ایران اسلامی نیست ؛ همین بی توجهی در تخصیص اعتبارات ، آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان و خانواده های ایشان را با مشکلاتی مواجه نموده است که بر کسی پوشیده نیست .
رئیس کمیسیون قضائی اظهارداشت :استیضاح کنندگان طرح با هدف دفاع از حقوق و دغدغه به جای معلمان عزیز، این طرح را پیگیری نمودند و برخلاف اظهار نظر برخی افراد،که این استیضاح را سیاسی تلقی می نمودند ، خوشبختانه رای اعتماد مجددِ بالای نمایندگان محترم مجلس به آقای فانی که پس از جلسات متعدد وزیر و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، با نمایندگان به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وتشریح برنامه های در دست اقدام وزارت خانه انجام گرفت ،ضمن رد شائبه سیاسی بودن استیضاح که حق قانونی مجلس است ،نمایندگان را به این نتیجه رساند که در شرایط فعلی ادامه کار فانی صحیح ترین راه حل برای رفع مشکلات آموزش وپرورش است .
نماینده مردم کوهدشت و رومشگان در خانه ملت معتقداست طرح استیضاح فانی در چند بعد قابل تامل است از جمله :
۱- انعکاس مطلوب مشکلات آموزش و پرورش در سطح کلان و مهم تلقی کردن آن به خصوص در راستای منویات مقام معظم رهبری که فرموده بودند بودجه آموزش وپرورش باید فرادستگاهی دیده شود . به عبارت دیگر، به نظر می رسد تغییر نگاه حاکمیت به مقوله آموزش وپرورش، که منطقی ،ضروری و خواسته به حق معلمان عزیز است ،در آستانه تحقق یافتن است.
2-ملزم شدن دولت و مجلس جهت تشکیل کمیته ای چند جانبه، شامل معاون رئیس جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت آموزش وپرورش و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مشکلات ریشه ای آموزش وپرورش ، اجرای عادلانه قانون خدمات کشوری ،و اهتمام در رفع آن ،مطابق با اقتضائات و امکانات فعلی ،کما این که در دوشنبه گذشته اولین جلسه این کمیته برگزار گردید و قراراست هفته آینده دومین جلسه برگزار گردد .
۳-توجه به معیشت معلمان و بازنشستگان، وضعیت بیمه درمانی فرهنگیان و پائین بودن خدمات قابل ارائه به رغم یدک کشیدن عنوان طلائی نیز پرداخت به موقع پاداش پایان خدمت بازنشستگان ، از مهمترین دغدغه های نمایندگان مردم در مجلس بوده واین که وزارت آموزش وپرورش باید در سه مرحله کوتاه، میان و دراز مدت برنامه و اقدام عملی دراین راستا انجام دهد ، از جمله مطالبات نمایندگان از کمیته چند جانبه است .
به هرحال آرزوی هر ایرانی به خصوص نمایندگان مردم در مجلس و نیز دولت تدبیر و امید،داشتن جامعه ای آباد و شکوفا است که بی تردید مشارکت و همراهی اندیشمندان جامعه ،این مسیر را کوتاه تر خواهد نمود .
لکنا