صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

 « سخن معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است تا فارغ از نگرش های سیاسی و یا جناحی ، نظرات و انتقادات خود را بیان نمایند .

مطالب مطرح شده لزوما دیدگاه مدیر مسئول و دست اندرکاران  گروه سخن معلم نیست و ما بر اساس دکترین خود که نهادینه ساختن « تفکر انتقادی  »و « گفت و گو » است آن را منتشر می کنیم .

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 25 خرداد 1394 12:44

پیامدهای خروج نخبگان از کشور

 علی غیاث آبادی فراهانی دبیر رشته ساخت و تولید ساوه آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که خروج نخبگان چه پیامدهای وحشتناکی برای کشور ما دارد؟

جدا از اینکه برای پرورش یک نخبه از سرمایه یک ملت چقدر هزینه می شود ٬ مشکل بزرگ تری نیز در ادامه برای کشور ایجاد خواهد شد.

 روستایی را در نظر بگیرید که هر ساله تعدادی از جوان های باهوش و با سوادش از روستا به شهرها کوچ کنند ، آن روستا هیچ گاه پیشرفته نخواهد شد چرا که افراد نخبه ی آن در درون آن باقی نمی مانند و فقط نیروهای کاری باقی مانده اند . از آن جا که  ابتکار و خلاقیت در انسان های باهوش و نخبه می باشد سالیان سال هم بگذرد آن روستا همچنان درجا زده است و فقط برخی مظاهر تمدن و پیشرفت را می توان در آن مشاهده کرد.

در هر شهر و دیاری انسان های نخبه معدودند و از لحاظ ژنتیکی آدم های نخبه کم هستند .

حال در نظر بگیرید در هر سال چند هزار از نخبه های کشور (در زمینه های مختلف چه علمی اقتصادی هنری...) از کشور بروند .

در واقع ضریب وجود نخبه در جامعه کاهش می یابد و کسانی که می توانستند خودشان و بچه هایشان که دارای ژن نخبگی و بهره هوشی بالا باشند از کشور مهاجرت کنند ٬ رفته رفته تعداد نخبگان کاهش می یابد و ضریب حضور نخبگان در جامعه کم و کمتر خواهد شد. بدین صورت خواهد بود که در بلند مدت نخبگان در حیطه های مدیریتی و سیاسی و علمی و هنری.‌..کم و اندک خواهند شد و جامعه هر چه بیشتر عوام تر و پر از آدم های معمولی می شود.

 جامعه ای که انسان های نخبه در آن اندک باشد دیگر نخواهد توانست پیشرفت داشته باشد و رو به قهقرا خواهد رفت  ، در حالی که همیشه در عرصه های مختلف علمی سیاسی هنری و ...این نخبه ها بوده اند که باعث تاثیر گذاری خاص و ویژه شده اند .

کشور های توسعه یافته فضای داخل کشور خود را به گونه ای مدیریت کرده اند که نه تنها نخبگان شان مهاجرت نمی کنند بلکه با تسهیلاتی که برای نخبگان دیگر کشورها فراهم می کنند باعث می شوند آنان را به کشور خود جذب کنند تا ضریب نخبگی جامعه خود را بالا ببرند . متاسفانه دهه ها می گذرد و هر ساله چند هزار نخبه از ایران مهاجرت می کند در حالی که تقریبا هیچ نخبه ای از دیگر کشورها به کشور ما وارد نمی شود.

بدین صورت ضریب نخبگی جامعه ما به شدت افت کرده و زنگ خطر به شدت به صدا در آمده ولی متاسفانه گوشی نیست که بشنود.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/ این روزها بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش داغ شده است . در ادامه گفت و گو با تشکل های معلمان ، این بار تصمیم گرفتیم نظرات آقای فرج کمیجانی ، دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی را جویا شویم .

در ادامه می خوانید

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی

*نظر شما به عنوان دبیر کل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد عملکرد آقای فانی چیست ؟

در متن استیضاح وزیر آموزش و پرورش ده مورد ذکر شده است  که جملگی این موارد در  زمان وزارت آقای حاجی بابایی بیشتر مصداق دارد تا آقای فانی .

مثلا گفته شده است ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه به آموزش و پرورش . آقای حاجی بابایی به میزان بیشتری افراد را از آموزش و پرورش دل زده نمود .احکام مختلفی ( اداری ) که برای فعالان تشکل های معلمان به خاطر فعالیت های صنفی صادر شد معلمان را مایوس و عصبانی کرد .

یا مثلا ناتوانی وزیر در جلب حمایت دولت به وزیر آموزش و پرورش .با همه انتقاداتی که مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در مورد عملکرد آقای فانی داشته است ،در این زمینه  آقای فانی تلاش زیادی کرده است تا امکاناتی را برای آموزش و پرورش اختصاص دهد ، قوانین جدیدی تصویب کند ؛ ضمن آن که مسائل جامعه فقط در آموزش و پرورش خلاصه نمی شود .

با وجود عواملی مانند تحریم ها ، کاهش قیمت نفت ،منابع مالی اندک دولت و... عملکرد آقای فانی در مقایسه با آقای حاجی بابایی با آن همه منابع مالی و درآمدهای نجومی ناشی از نفت که دولت کسب کرده بود ، نسبتا قابل قبول است .

در ثروت مندترین دولت پس از انقلاب که سکان آن در دست آقای احمدی نژاد بود ، آموزش و پرورش به عنوان بخشی از بدنه دولت ، بدترین وضعیت را داشت .

یا بند سوم استیضاح به ناتوانی وزیر در افزایش فضای آموزشی  در مناطق محروم دلالت دارد .

من در این زمینه آماری ندارم ، اما گزارش ها و مشاهدات نشان می دهد که آقای فانی در این زمینه بهتر عمل کرده است .

بند دیگر به ناتوانی دولت در زمینه تامین معیشت فرهنگیان دلالت دارد . با آن امکاناتی که آن دولت داشت و با این همه محدویت هایی که این دولت داشته است در مقایسه باید بگوئیم که آقای فانی در مقایسه با آقای حاجی بابایی خیلی بهتر عمل کرده است .

یا مثلا عنوان شده است " ناتوانی وزیر در حذف تفاوت ها در حقوق و مزایا  " ؛ این دست وزیر آموزش و پرورش نیست .بنده در این مورد اطلاع دارم که آقای فانی با سایر مجموعه ها و دوایر دولت ، نامه نگاری های فراوانی انجام داده  است .تا کنون آقای فانی با سایر دستگاه ها حداقل 24 تفاهم نامه به تصویب رسانده است . این تفاهم نامه ها منابع مالی جدیدی برای مجموعه وزارت آموزش و پرورش تولید می کنند .

این در حالی است که در زمان آقای حاجی بابایی هیچ یک از این موارد نبوده است .

اگر این موارد را بدون عینک جناحی و با سیاسی مورد مداقه قرار دهیم ، عملکرد آقای فانی به مراتب بهتر از آقای حاجی بابایی بوده است .

استیضاح کنندگان اکثرا طرفدار آقای حاجی بابایی بوده اند .چه شده است که آن همه اشکالات را می دیدند اما چیزی نمی گفتند اما اکنون این  همه اشکال پیدا کرده اند ؟!

ازنظر ما ، استیضاح وزیر آموزش و پرورش در این مقطع کاملا سیاسی است و ریشه اصلی آن در عزل و نصب ها است .

در دولت قبل ، افراد ناتوان زیادی در آموزش و پرورش به کار گمارده و استخدام شدند .آقای فانی و مجموعه ایشان پس از شناسایی این افراد ناکارآمد ، آن ها را برکنار و افراد دیگری را جایگزین کردند .

البته براین باوریم که می شد افراد خیلی بهتری را درمناصب به کار گرفت  اما به هر حال افراد ناکارآمد قبلی حذف شده اند .

البته الان هم در وزارت آموزش و پرورش و در بخش های ستادی ، پست های کلیدی در دست اصول گراها و طیف مخالف دولت است در حالی که آقای فانی می توانست با تغییر این چهره ها ، وجهه بهتری را میان معلمان و بدنه آموزش و پرورش کسب کند .

تعدادی از نمایندگان محترم مجلس با توجه به در پیش بودن انتخابات دهم ،این مدیران به آنان " باج انتخاباتی " نمی دهند و این نمایندگان درحوزه های انتخاباتی خودشان حتی در مورد عزل و نصب مدیران و معاونین مدارس دخالت می کنند !

مصداق آن در استان مرکزی است .بنده شاهدم نماینده محترم اراک آقای صفری حتی به روسای ادارات برای عزل و نصب معاونین دستور می دهد ! و چون با پاسخ منفی روبه رو می شوند با بهانه های مختلفی مانند مطالبات معلمان و... خواسته های خودشان را جلو می برند !

اگر این نمایندگان محترم صادق بودند باید در تنظیم بودجه دقت می کردند که این کار را انجام ندادند .

متاسفانه آقای فانی در برخی موارد مانند مدیر کل بوشهر با این جمع همراهی کرد .با توجه به این که این نمایندگان محترم ، مسائل آموزش و پرورش را با یک دیدگاه سیاسی می نگرند در مجلس فعلی هم در اقلیت هستند .

انتظار ما از آقای فانی و زیر مجموعه آن ها این است که به هیچ عنوان نباید " امتیاز " بدهند  و باید که استوار کارها و برنامه های خود را پیش ببرد .

در ماجرای بوشهر هم مساله خاتمه پیدا نکرد و آن ها راضی نشدند .

آقای فانی نباید به این اقلیت در مجلس اعتنایی بکند و باید به فکر آموزش و پرورش و پیشبرد آن در قالب « برنامه » باشد .

با توجه به شناختی که از آقای فانی وجود دارد و تجاربی که از سطح مدیریت مدرسه تا سطوح بالای مدیریتی در آموزش و پرورش داشته است ، به همه مسائل واقف است و اگر فرصت خوب و کافی به ایشان داده شود و اذیت نشود می تواند موفق باشد .

در این 2 سال ، چقدر بحث استیضاح مطرح شده و نمایندگان محترم امتیاز گرفته اند و دوباره همین کارها ادامه پیدا کرده است ...

برخی از نمایندگان محترم مجلس با این گونه کارها نگذاشته اند که آقای فانی به وظایف واقعی خود عمل کند و فانی واقعی باشد و خودش را نشان دهد .

 

* آقای کمیجانی ؛ بر اساس تحلیل شما می توان این گونه نتیجه گیری نمود که در حال حاضر نظارت مجلس به جای آن که در جای خودش و به صورت درست و منطقی مورد استفاده قرار گیرد به اهرم فشاری برای توجیه قانونی دخالت های غیرقانونی مبدل گشته است ( قانون اساسی به اصل تفکیک قوا اشاره و تاکید دارد ).

شما چه راه کاری برای پایان دادن به این چرخه نادرست و معضل دارید ؟

معلمان باید با هم متحد باشند و باید در مجلس آینده تاثیرگذار باشند .افرادی را به مجلس بفرستند که نماینده واقعی معلمان باشند .کارشان ایفای وظایف خطیر نمایندگی باشد نه دخالت در کارهای سطح پایینی مانند دخالت در عزل و نصب ها که شان یک نماینده را زیر سوال می برد .

در صورت استیضاح ، آقای فانی باید خیلی محکم و علمی از منافع آموزش و پرورش و معلمان دفاع کند و نگران نتیجه نباشد .

نتیجه هر چه باشد باید به آن تن بدهیم .اعتقاد ما بر این است که اکثریت محترم مجلس این گونه به آموزش و پرورش و عملکرد فانی  نمی اندیشند و نگاه نمی کنند .

از نظر ما ، اکثریت مجلس عاقلانه رای می دهند و مدبرانه می اندیشند و این اقلیتی که اکثر آن ها را مخالفین تندرو دولت تشکیل  می دهند نمی توانند آن را تحت الشعاع قرار دهند .

امیدواریم که استیضاح سیاسی رای نیاورد .

* آقای کمیجانی از وقتی که در اختیار سخن معلم قرار دادید سپاسگزاریم .

پایان گزارش /

منتشرشده در گفت و شنود

بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل  گروه اخبار /

ما به خرداد پر از حادثه عادت داریم....

خرداد، ماهی پر از حادثه های مهم تاریخی است. ماهی که با دوم و سوم خردادش که یادآور شادی و احساس غرور ملت است شروع و با چهارده و و پانزدهم خردادش که یادآور روزهای به یادماندنی در تاریخ کشورمان است به نیمه می رسد و به روزهایی همچون 22 خرداد بر می خورد که یادآور یک انتخابات کم نظیر و در عین حال پرحاشیه همراه با حوادث تلخ و شیرین است . انتخاباتی که ماه ها و بلکه چندین سال فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

و در نهایت این ماه 24 خرداد را در تقویم خود جای می دهد که یادآور یک انتخابات مهم از جنس"حماسه" می باشد.و امروز در آستانه دومین سالگشت این حماسه عظیم ملت قرار داریم  ، روزی که در آن ملت بزرگ ایران با غلبه بر ناامیدی ها ، تصمیم قاطع بر سرنوشت خود گرفت و علی رغم تلاش انحصارطلبان و اقتدارگرایان برای مهندسی انتخابات ، با درایت و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری و تاکید تاریخی ایشان بر جنبه "حق الناس" بودن انتخابات و با تدبیر بزرگانی چون آیت ا... هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی و هم چنین ایثار و از خود گذشتگی شخصیتی چون دکتر عارف ، شعار "عقلانیت و اعتدال" و "تدبیر و امید" مورد اعتماد ملت واقع شده و دکتر حسن روحانی سکان مدیریت اجرایی کشور را در دست گرفت.

برای درک اهمیت و ضرورت این تصمیم تاریخی ملت کافی است تصور کنیم اگر چنین نمی شد و سیاست های تقابل با دنیا ، تصمیمات احساسی و پوپولیستی و قانون گریزی و خردستیزی تداوم پیدا می کرد چه سرنوشتی در انتظار این کشور بود!

فلذا ، انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل ضمن اعلام حمایت قاطع از سیاست های مدبرانه دولت در حوزه های مختلف به ویژه حوزه ی روابط بین الملل و با تاکید بر اینکه "روحانی تنها نیست" و در عین حال با اعتقاد بر اینکه انتقاد سازنده و دلسوزانه و آسیب شناسی واقع بینانه همواره عامل دوام و قوام دولت می گردد مواردی را متذکر می شود امید است مورد عنایت متولیان محترم امر قرار گیرد:

1- با گذشت زمان و روشن شدن برخی از مسائل از جمله پرونده های کلان مفاسد اقتصادی و اختلاس های میلیاردی که با بازداشت و زندانی شدن دو تن از معاونان ارشد رئیس جمهور سابق نمود بارزتری یافت متوجه می شویم که دولت یازدهم وارث چه ویرانه های اقتصادی و مدیریتی است. در این راستا ضمن اعلام حمایت از تلاش های دولت برای افشای فسادها و تقدیر از اقدام قوه قضائیه در برخورد با مجرمان ، انتظار می رود از یک طرف دستگاه محترم قضائی به منظور نشان دادن قاطعیت نظام در مبارزه با فساد مالی و اقتصادی و جلب اعتماد مردم ، برخوردهای قانونی و قاطعانه خود را به دور از جنجال های سیاسی و جناحی و در زمان ارتکاب جرم ، تداوم بخشد تا مدیران خاطی احساس حاشیه امن برای خود نکنند و از طرف دیگر دولت محترم با هماهنگی قوه مقننه ، با نظارت مستمر و دقیق و شفاف سازی قوانین ، زمینه های بروز فسادهای مالی و اداری را از بین برده یا به حداقل ممکن برسانند.

2 – در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 با رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و هدایت مستقیم رئیس جمهور محترم و مدیریت بی نظیر وزیر امور خارجه محبوب ملت، گام های نهایی خود را برای رسیدن به نتیجه طی می کند و تیم مذاکره کننده با "شجاعت و تدبیر و عقلانیت "و حساسیت و احتیاط وصف ناپذیر از منافع ملی در مقابل زیاده خواهی های قدرت های جهانی دفاع می کنند عده ای به اصطلاح "دلواپس" که منافع حزبی و جناحی خود را در تداوم تحریم ها می بینند و احساس می کنند با رفع تحریم های ظالمانه ، دکان کاسبی آنها بسته خواهد شد ناجوانمردانه رزمندگان عرصه دیپلماسی را مورد هجمه سنگین قرار می دهند ؛ فلذا ما به این جریان که با هیاهو و غوغاسالاری و استفاده از ابزار قدرت سعی در سرکوب خواسته های عمومی دارند توصیه می کنیم با احترام گذاشتن به قانون و خواست عمومی ملت ، خود را بخشی از ملت بدانند نه قیم ملت و در عمل پای بندی خود را به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت نشان دهند.

3- در ارتباط با مدیریت استان ، ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه استاندار محترم در راستای ایجاد زیرساخت های توسعه ی اقتصادی استان و هم چنین تقدیر از انتصابات صورت گرفته دربرخی حوزه های مدیریتی که اغلب از معتقدان به برنامه های دولت و گفتمان اعتدال و اصلاحات می باشد در عین حال متاسفانه مجموعه مدیریتی استان در بخش های مختلف از یک انسجام و همگرائی لازم که در راستای سیاست های دولت و انتظار مردم باشد برخوردار نیست و هنوز در بخش های قابل توجهی از دستگاه های دولتی پاشنه امور بر مدار تفکرات دولت قبلی می چرخد و مدیران دستگاه های مذکور گرچه شاید با دولت تدبیر و امید به ظاهر همزبان باشند ولی قطعا همدل نیستند و طرفداران اصیل و همدل دولت که برای استقرار این دولت خون دل ها خورده انددر بدنه اجرائی این دستگاه ها در گوشه نشینی و انزوا به سر برده و تماشاگر جولان و میدان داری سینه چاکان جناح مقابل دولت هستند. لذا از مدیریت عالی استان انتظار می رود یک بازنگری جدی در تیم مدیریتی خود و دستگاه های مختلف اجرائی انجام داده و تحولات لازم در راستای همدلی و همراهی دستگاهها با جریان کلی دولت جهت ایجاد نشاط و شادابی در فضای مدیریتی استان صورت گیرد.

4- در موضوع کلان آموزش پرورش و خواسته های صنفی معلمان با توجه به اینکه انجمن اسلامی معلمان در بیانیه های قبلی به طور مفصل در این مورد اعلام موضع نموده است نیاز به تکرار نمی بینیم و صرفا به این بسنده می کنیم جامعه ی معلمان کشور که اتفاقا بیشترین نقش را در استقرار دولت یازدهم ایفا کرده اند همچنان منتظر اقدامات عملی مسئولان در رفع مشکلات معیشتی این قشر زحمت کش و فرهیخته و تحقق خواسته های به حق آنان هستند.

5- در ارتباط با دستگاه تعلیم و تربیت استان علی رغم اینکه این تشکل تاکنون تمامی سعی و تلاش خود را به کار برده  است که مسائل و مشکلات موجود را در ملاقات های مختلف با مسئولان و متولیان  محترم امر مطرح نماید تا ضرورتی به اعلام موضع عمومی نباشد ، اما متاسفانه تاکنون نتیجه ای قابل توجه حاصل نشده است و به ناچار مواردی را علی رغم میل خود و صرفا در راستای ایفای وظیفه تشکیلاتی و از سر دلسوزی لازم به تذکر می دانیم :

آموزش و پرورش استان نیز مانند برخی دستگاه ها از انسجام لازم مدیریتی در راستای خواست مردم و فرهنگیان برخوردار نیست و نشاط و شادابی و چالاکی مورد انتظار مشاهده نمی شود و به لحاظ تغییر و تحولات اداری هنوز بخش عمده ای از پست های کلیدی این دستگاه عظیم دولتی در تصدی جریان منتقد دولت می باشد و در انتصابات جدید نیز متاسفانه فشارهای پیدا و پنهان صاحبان قدرت و افراد ذی نفوذ جریان منتقد دولت و یا لابی های محفلی و باندی تاثیرگذاری بیشتری داشته است و در این بین طرفداران حقیقی و شناسنامه دار دولت تدبیر و امید ، مورد بی مهری شدید قرار گرفته و در کنج انزوا و گوشه نشینی تماشاگر صحنه اند.

و نتیجه این امر عدم تحرک و نشاط لازم مدیریتی در راستای بهبود وضعیت تعلیم و تربیت استان بوده است که نمونه بارز آن نزول رتبه و جایگاه استان در کشور در شاخص های مختلف در مقایسه با سال های قبل می باشد و با تاسف مضاعف مجموعه تدابیر و عقلانیت اداری که در این باب اعمال می شود نیز چشم انداز مثبت و روشنی را به تصویر نمی کشد که البته امیدواریم چنین نباشد! و این زنگ خطری است که باید مورد عنایت و توجه جدی قرار گیرد ؛ فلذا ضمن احترام و آرزوی توفیق برای مدیریت این دستگاه عظیم و موثر دولتی ، از متولیان محترم امر انتظار جدی داریم نسبت به این امر عنایت و توجه ویژه داشته و رسیدگی به بهبود وضعیت تعلیم و تربیت استان را در راستای همدلی و همراهی با جریان کلی دولت و انتظارات مردم و فرهنگیان ، جزء اولویت های اصلی برنامه کاری خود قرار دهند.

6 – با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ، انتظار می رود دستگاه های اجرائی و نظارت مسئول در این امر ، زمینه یک انتخابات آزاد با مشارکت تمامی سلایق و جریانات قانونی و حضور حداکثری مردم را فراهم نمایند تا انشاا... شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و شکل گیری یک مجلس کارآمد و توانمند در راستای خواست اکثریت ملت باشیم و انجمن اسلامی معلمان نیز تمام ظرفیت های خود در راستای شکل گیری یک مجلس همسو و همراه با خواست ملت را به کار خواهد بست.

 

                                                                                       و من ا... التوفیق

                                                                         انجمن اسلامی معلمان استان اردبیل

گروه اخبار /

فانی

قاسم احمدی لاشکی ضمن تشریح جلسه امروز استیضاح کنندگان با وزیرآموزش و پرورش گفت: امضا کنندگان استیضاح فانی 64 نفر هستند که در جلسه امروز تنها 10 نفر حضور داشتند. از اینکه سایر موافقان استیضاح به چه دلیلی در این جلسه شرکت نکردند اطلاعی ندارم.

 وی افزود: در این جلسه 9 نفر از استیضاح کنندگان صحبت کردند و مهم ترین دغدغه و سوالی که مطرح شد، وضعیت معیشت فرهنگیان بود.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: در مجموع قرار شد روز سه شنبه از آقای نوبخت دعوت شود تا در جلسه بعدی حضور یابند و بررسی شود که آیا می‌شود برای معلمان کاری کرد یا خیر؟

 احمدی با تاکید براینکه برای استیضاح فانی هنوز تصمیمی گرفته نشده است، گفت: بعد از جلسه با آقای نوبخت قرار است نظر نهایی به هیات رییسه مجلس اعلام شود و آن زمان اگر تعداد استیضاح کنندگان به زیر 10 نفر برسد، استیضاح منتفی اما اگر بالای 10 نفر باشند در اولین جلسه مجلس بحث استیضاح مطرح خواهد شد.

ایلنا

گروه اخبار / خراسان شمالی :" با آزادی معلمان صنفی و مدنی امید و اعتماد را به جامعه ی معلمان برگردانید "

یکشنبه, 24 خرداد 1394 09:03

من، تو ، او !

مهدی خلیلی دبیر منطقه 2

من به مدرسه مي‌رفتم تا درس بخوانم

تو به مدرسه مي‌رفتي ، به تو گفته بودند بايد دكتر شوي

او هم به مدرسه مي‌رفت ، اما نمي‌دانست چرا

من پول توجيبي‌ام را هفتگي از پدرم مي‌گرفتم

تو پول توجيبي نمي‌گرفتي

هميشه پول در خانه شما دم دست بود

او هر روز بعد از مدرسه كنار خيابان آدامس مي‌فروخت

معلم گفته بود انشا بنويسيد

موضوع اين بود ؛ علم بهتر است يا ثروت

من نوشته بودم علم بهتر است

مادرم مي‌گفت ، با علم مي‌توان به ثروت رسيد

تو نوشته بودي علم بهتر است

شايد پدرت گفته بود تو از ثروت بي‌نيازي

او اما انشا ننوشته بود ، برگه او سفيد بود

خودكارش ، روز قبل تمام شده بود

معلم آن روز او را تنبيه كرد

بقيه بچه‌ها به او خنديدند

آن روز او براي تمام نداشته‌هايش گريه كرد

هيچ كس نفهميد كه او چقدر احساس حقارت كرد

خوب معلم نمي‌دانست او پول خريد يك خودكار را نداشته

شايد معلم هم نمي‌دانست ثروت و علم

گاهي به هم گره مي زنند

گاهي نمي‌شود بي‌ثروت از علم چيزي نوشت

من در خانه‌اي بزرگ مي‌شدم كه بهار

توي حياطش بوي پيچ امين‌الدوله مي‌آمد

تو در خانه‌اي بزرگ مي‌شدي كه شب‌ها در آن

بوي دسته گل‌هايي مي‌پيچيد كه پدرت براي مادرت مي‌خريد

او اما در خانه‌اي بزرگ مي‌شد كه در و ديوارش

بوي سيگار و ترياكي را مي‌داد كه پدرش مي‌كشيد

سال‌هاي آخر دبيرستان بود

بايد آماده مي‌شديم براي ساختن آينده

من بايد بيشتر درس مي‌خواندم ، دنبال كلاس‌هاي تقويتي بودم

تو تحصيل در دانشگاه‌هاي خارج از كشور برايت آينده بهتري را رقم مي‌زد

او اما نه انگيزه داشت نه پول! درس را رها كرد ، دنبال كار مي‌گشت

روزنامه چاپ شده بود

هر كس دنبال چيزي در روزنامه مي‌گشت

من رفتم روزنامه بخرم كه اسمم را در صفحه قبولي‌هاي كنكور جست و جو كنم

تو رفتي روزنامه بخري تا دنبال آگهي اعزام دانشجو به خارج از كشور بگردي

او اما نامش در روزنامه بود ، روز قبل در يك نزاع خياباني كسي را كشته بود

من آن روز خوشحال‌تر از آن بودم

كه بخواهم به اين فكر كنم كه كسي، كسي را كشته است

تو آن روز هم مثل هميشه بعد از ديدن عكس‌هاي روزنامه

آن را به كناري انداختي

او اما آنجا بود در بين صفحات روزنامه

براي اولين بار بود در زندگي‌اش

كه اين همه به او توجه شده بود!

چند سال گذشت

وقت گرفتن نتايج بود

من منتظر گرفتن مدرك دانشگاهي‌ام بودم

تو مي‌خواستي با مدرك پزشكي‌ات برگردي همان آرزوي ديرينه پدرت

او اما هر روز منتظر شنيدن صدور حكم اعدامش بود

وقت قضاوت بود

جامعه ما هميشه قضاوت مي‌كند

من خوشحال بودم كه مرا تحسين مي‌كنند

تو به خود مي‌باليدي كه جامعه‌ات به تو افتخار مي‌كند

او شرمسار بود كه سرزنش و نفرينش مي‌كنند

زندگي ادامه دارد

هيچ وقت پايان نمي‌گيرد

من موفقم ، من مي‌گويم نتيجه تلاش خودم است!

تو خيلي موفقي تو مي‌گويي نتيجه پشتكار خودت است!

او اما زيرمشتي خاك است ، مردم گفتند مقصر خودش است!

من، تو، او

هيچگاه در كنار هم نبوديم

هيچگاه يكديگر را نشناختيم

اما من و تو اگر به جاي او بوديم

آخر داستان چگونه بود؟

هر روز از كنار مردماني مي‌گذريم كه يا من‌اند يا تو و يا او

و به راستي نه موفقيت‌هاي من به تمامي از آن من است و نه تقصيرهاي او همگي از آن او.

* اما غرض از آوردن این داستان؟

اوایل این داستان را برای جلب توجه دانش آموزان و تمرکزشان برای درس و کلاس و البته جذاب نمودن تدریس می خواندم و دانش آموزان نیز چنان باشور خاصی به این داستان گوش می دادند و به ذهن شان می سپردند که تا آخر سال و حتی تا سال ها در حافظه شان حک می شد .

اما امروز این داستان را برای خودم می نویسم و می خوانم. می دانید چرا؟

در کلاس چهارم دبستان من و دو همکلاسی دیگر روی این موضوع که آینده ی مان چه می شود ،حرف می زدیم و با هم شوخی می کردیم. من آموزگار شدم و تدریس و تحقیق پیشه و هنر و عشق من شد. یکی از آن دو کارگر شد و دیگری کارمند البته با تحصیلاتی کمتر از من ولی در شرکت نفت!

حالامن و دوست کارگر من احساس می کنیم که بازنده ایم و آن کارمند وزارت نفت برنده !

البته ما خودمان را با او قیاس نمی کنیم شاید و البته حقش یک زندگی انسانی است اما من و آن کارگر چه سهمی از زندگی انسانی داریم؟

به راستی سهم من و تو چیست؟

همه کارگر و خدمتگزار دولت و نظام هستیم ،اما بعضی ها تافته  جدا بافته ای هستند و عجیب تر اینه سفسطه های عجیب و غریبی ارایه می دهند !


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

استیضاح فانی و برخورد دوگانه مجلس  گروه اخبار /

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها باز هم تب استیضاح وزیر آموزش و پرورش بالا گرفته است، او یک کارت زرد در کارنامه کاری خود دارد. فروردین ماه امسال بود که نمایندگان در ارتباط با "انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش" از او سوال کردند و چون قانع‌ نشده بودند به او کارت زرد دادند و در روزهای گذشته نیز با ارسال نامه نمایندگان به هیات رییسه مجلس برای استیضاح، اعلام وصول آن توسط هیات رییسه را شاهد بودیم. اگرچه ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول استیضاح وزیر آموزش و پرورش کان لم یکن عنوان کرد.

چه مسائلی فانی را به مرز استیضاح کشاند!

در نامه استیضاح، ناتوانی وزیر در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در توجه دولت به امر آموزش و پرورش، ناتوانی وزیر در اختصاص منابع مالی جهت تامین منابع مالی مدارس، عدم اقدام وزیر برای تبدیل مدارس کشور به مدارس خودگران، عدم تلاش برای افزایش فضای آموزشی با توجه به کمبود سرانه فضای آموزشی بخصوص در مناطق محروم، عدم تامین معیشت شاغلان، عدم وجود نقشه راه برای برنامه‌ریزی عملیاتی سند تحول علیرغم اعلام وزیر در رای اعتماد، ناتوانی وزیر در حذف تفاوت حقوق و مزایای شاغلان آموزش و پرورش به نسبت سایر ارگان‌ها مطرح شده است.

اصرار برخی نمایندگان برای استیضاح !

در حالی که برخی نمایندگان بر استیضاح فانی اصرار دارند، این سوال به اذهان خطور می‌کند که پس چرا این ذوق در دولت قبل و برای حاجی‌بابایی مطرح نبود! چرا از استخدام‌های بی‌رویه، بی ضابطه و استخدام نیروهای کم سواد جلوگیری نشد. دغدغه فعلی نمایندگان، آن زمان کجا بود؟

البته عبدالوحید فیاضی در گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته که به دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش مربوط می شد، در واکنش به سیاسی‌بودن استیضاح فانی آن هم در سال پایانی فعالیت مجلس نهم، پاسخ جالبی می‌دهد و آن اینکه آموزش و پرورش دستگاه مهم و اثرگذاری است و شاید همین الآن هم نمایندگان دیگری در حال پیگیری اعلام وصول استیضاح وزرای دیگری باشند، اما این اتفاق نیفتاده و اینکه مجلس به‌سراغ آموزش و پرورش رفته و نمایندگان به‌دنبال این موضوع بودند دلیل بر اهمیت موضوع بوده است.

فیاضی رابطه میان قوه مجریه و مقننه را مهربانانه توصیف و عنوان می‌کند: در فضای مهربانانه‌ میان دو قوه شاید استیضاح رویکرد مثبتی نباشد، ولیکن یکی از کارهای ناگزیر است.

وزیر آموزش و پرورش: برخی از مربیان قرآنی سواد خواندن قرآن ندارند

کفاش: مربیان قرآنی بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی استخدام شدند

در این میان اما حمیدرضا کفاش معاون پروشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که 17 خردادماه و در هفته جاری برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده از میان 5 هزار مربی قرآنی استخدام شده در دولت گذشته تعدادی حتی قادر به خواندن صحیح قرآن نیستند، عنوان کرد: این افراد براساس دستورالعمل خاص بدون در نظرگرفتن مدارج تحصیلی جذب شدند، اما شرط شد که به قرائت قرآن به صورت حرفه‌ای تسلط داشته باشند یا حافظ قرآن باشند که از میان این 5 هزار نفر، تعداد بسیاری شرایط لازم را داشتند.

کفاش عنوان می کند که در میان 5 هزار مربی قرآنی تعدادی هستند که در سطح ملی، کشوری و استانی مطرح هستند، اما در میان آنها، افرادی نیز هستند که نیاز به آموزش و توانمندسازی دارند و صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در این خصوص صحیح است. البته این افراد نیروی آموزش و پرورش باقی خواهند ماند، اما برنامه‌هایی را برای تقویت و توانمندسازی آنها در نظر داریم.

اقدام خودسرانه حاجی‌بابایی در استخدام برخی افراد

درویش‌پور عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان در زمان حاجی‌بابایی جلوی برخی اقدامات غیرکارشناسی و استخدام بی‌رویه را نگرفتند، گفت: مجلس است دیگر؛ قابل پیش بینی نیست!

درویش‌پور افزود: بیشترین نارضایتی نمایندگان از فانی، به دلیل انتصاب‌های سیاسی و برخی جهت‌گیری‌هاست. در حال حاضر فرصت مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس همچنین در واکنش به اینکه برخی از مربیان قرآن حتی سواد خواندن قرآن را ندارند، گفت: به هر حال استخدام این افراد برنامه خودسرانه‌ای بود که آقای حاجی‌بابایی انجام داد و یک سری افراد و جریانات خاصی اصرار داشتند که یک سری نیرو به داخل آموزش و پرورش بیاورند.

کوچکی‌نژاد دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این گونه استخدام‌ها به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: آن زمان هم به آقای حاجی‌بابایی اخطارهایی در رابطه با استخدام‌ها می‌دادیم، اما موضوع این است که حاجی‌بابایی در استخدام‌ها مشکل داشته، اما فانی توانایی مدیریت آموزش و پرورش را ندارد.

واکنش حاجی بابایی: سند دارند، بیاورند اثبات کنند

اگر از این موضوع بگذریم که پاسخ نمایندگان به نوع استخدام‌ها در دولت گذشته چقدر قانع‌کننده بود، بهترین پاسخ را می‌توان از وزیر وقت شنید. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات فانی مبنی بر عدم توانایی برخی از مربیان قرآن در خواندن قرآن می‌گوید: من به استخدام‌هایم شکی ندارم. اگر کسی سندی دارد، بیاورد و اثبات کند.

حاجی‌بابایی همچنین درباره تاکید دولت فعلی بر استخدام‌های بی‌ضابطه و غیرقانونی می‌گوید: من در نامه‌های مختلف و با سند توضیحات لازم را ارائه کردم و باید از خودشان بپرسید که چرا بر این موضوع تاکید دارند.

بهشتی: برخی  نمایندگان در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند

از مسئولان فعلی و گذشته و نمایندگان مجلس می گذریم و به سراغ معترضان فعلی آموزش و پرورش می‌رویم. اعضای کانون صنفی معلمان در چند ماهه اخیر هر طور که بود؛ تمام قد از حقوق معلمان دفاع کردند؛ اما حالا که بحث استیضاح فانی جدی‌تر شده، گویا بوی سیاسی‌کاری شامه آنها را هم پر کرده. به طوری که محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان می‌گوید: معتقدم؛ برخی نمایندگان مجلس در بحث استیضاح صادقانه عمل نکردند و در حالی که در برابر تخلفات متعدد وزیر آموزش و پرورش دولت دهم ساکت بودند، حال طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را امضا کرده‌اند. امیدی نیست با رفتن فانی مجلس به گزینه بهتری رای دهد.

نیک‌نژاد: همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتاب زده حاجی‌بابایی سکوت کرد

نیک نژاد یکی دیگر از اعضای کانون صنفی این استیضاح را موجب آشفتگی نظام آموزش و پرورش می‌داند و می‌گوید: رفتن فانی گره‌ای از مشکلات اموزش و پرورش باز نمی‌کند. همین مجلس در برابر فعالیت‌های شتاب زده حاجی بابایی سکوت کرد.

عبدی: حرکت سیاسی در آستانه انتخابات

اسماعیل عبدی رییس کانون صنفی معلمان این استیضاح را حرکت سیاسی در آستانه انتخابات می‌داند و می‌گوید: بسیاری از مشکلات جاری آموزش وپرورش مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و از دوره‌های قبل  وجود داشته و در حال حاضر برجسته شده است که مهمترین آن استخدام‌های بی‌حساب و کتاب حاجی‌بابایی بود.

گروه اخبار / دومین نشست تشکل ها و احزاب در خانه احزاب ایران روز پنج شنبه 21 / 3 / 94  برگزار شد . قرار است مقدمات برگزاری انتخابات شورای مرکزی خانه احزاب ایران که در زمان دولت قبل تعطیل شد مجددا احیاء شده و تشکیل گردد .

گزارش زیر توسط خانم طاهره نقی ئی عضو هیات رئیسه مجمع احزاب ایران و قائم مقام سازمان معلمان ایران تهیه شده است .

گروه گزارش/ این روزها بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش داغ شده است . در ادامه گفت و گو با تشکل های معلمان ، این بار تصمیم گرفتیم نظرات آقای علی محمد مصلحی ، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران را جویا شویم .

در ادامه می خوانید

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور