صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار / حضور مدیران وزارت آموزش و پرورش در تریبون های رسمی و حاکمیتی موید این نکته است که آموزش و پرورش در حال " دیده شدن " است .

این نخستین و مهم ترین گام در جهت تغییر نگاه به آموزش و پرورش و طرح دیدگاه ها در مورد آن می باشد .

« گروه سخن معلم » امیدوار است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش در کنار کارشناسان و صاحب نظران مستقل در این حوزه بتوانند با حضور موثر در تربیون ها و نیز رسانه ملی نقش بی بدیل تعلیم و تربیت را در حوزه عمومی و آینده جامعه مطرح و تعمیق ببخشند .

طنز معلمی به مناسبت آتش زدن عروسک در مدرسه ابتدایی دخترانه  احتمالا خوشحال ترین انسان، در روز آتش سوزانی لیدی باربی، مرد باربی فروش بوده است. نمی دانم چند عدد عروسک فروخته ولی در این کسادی بازار  و بی پولی مردم به هر حال راضی کننده است. شما که احیانا فکر نمی کنید آن باربی ها را بچه ها از خانه هایشان آورده و دو دستی تقدیم مسئولین محترم نموده اند تا برایشان آتش بزنند و آنها لذت ببرند؟

بنده خدا مسئول خرید رفته در بازار و قیمت گرفته ( و احتمالا تخفیف خرید عمده ) و به مناسب ترین قیمت صدها باربی خریده. به هر حال پول های آموزش و پرورش باید در جایی هزینه شود. در ضمن هزینه اش هم خیلی نشده ( احتمالا چند میلیون تومان) متاسفانه نرخ باربی دستم نیست. با اینکار به تولید کننده های داخلی و خارجی کمک شده کجای این کار بد است؟ چرا مثبت نیاندیشیم ؟ اصلا چرا نفری یه باربی آتش نزنیم ؟ یا با شعار هر نفر یک باربی سوخته به استقبال این حرکت متشعشعانه نرویم.

یک زمانی در هر خانه 5 یا 6 فرزند بود  . این فروشندگان عروسک هم عروسک و اسباب بازی بیشتری می فروختند حالا که در هر خانه به زور یک یا دو فرزند دیده یافت می شود باید این گونه به چرخه اقتصاد کمک کرد.

حال با این مقدمه در جهتی کاملا همسو با باربی سوزانی و به خاطر این حرکت خلاقانه که واقعا ابتکار نوینی از سوی مسئولان بود خز نشود و تقلید های مشابه داخلی و خارجی صورت نپذیرد چند روش جدید و نوین برای نابود سازی باربی این جرثومه فساد پیشنهاد می دهم بلکه قبول افتد( اگر هم نیافتاد تا اطلاع ثانوی از باربی سوزانی حمایت می کنیم)

1. روش نرم و کمتر خشن ؛ کشتن باربی با استفاده از خفه کردن در زیر آب است. در این روش بهتر است عروسک ها را درون سطل و بشکه آب به مدت 2 الی 5 دقیقه قرار دهیم. سگ جان ترین باربی هم در 5 دقیقه خفه می شود و مطمئن باشید که حتی در صورت خفه نشدن، در این فصل سرد زمستان در آب یخ می زند. بعد از مردن باربی ها ، می توان جسد بی جان باربی ها را در بیرون مدرسه رها نموده و هر کسی که بعدا عروسک ها را ( به تعداد نیاز یا بیشتر از نیاز) بردارد مسئولیت کفن و دفنش هم بر عهده خودش می باشد و آموزش و پرورش نیز هیچ مسئولیتی در این ارتباط نخواهد داشت.

2. روش بعدی پرت کردن از بلندی است. در این روش عروسک ها را به بالای پشت بام مدرسه برده و یکی یکی از آنجا به داخل حیاط پرتاب می نماییم البته توصیه می شود برای ماندگاری صحنه معدوم کردن عروسک ها و جلوه بهتر آن از برج میلاد که این همه هزینه برای ساخت آن شده و به درد این چنین روزهایی می خورد استفاده شود.

3. روش بعدی روش داعشی است .با توجه به اینکه  داعشیان پیشگامان تولید خلاقیت برای معدوم سازی هستند می توان از خلاقیت شان استفاده نمود البته فعلا همان روش کلاسیک آنها نیز برای باربی کافی است تا بفهمد با کی طرف است. حتما حدس زدید منظور کدام روش است بله جدا کردن سر باربی از بدنش. البته روش های دیگر داعشی را ذکر نکرده و توصیه نیز نمی نماییم.

4. رد شدن لودر و ماشین سنگین از روی باربی روش بعدی است. در این سبک باربی کشون می توان یک لودر اجاره کرد و باربی ها را روی هم ریخته و یک دفعه دمار از روزگارشان در آورد . گفتنی است این روش هم صرفه جویی در وقت می نماید و هم رانندگان ماشین سنگین را از بیکاری در آورده و کمک بیشتری به اقتصاد کشور است.

5.. روش wanted  . در این سبک به شیوه فیلم های وسترن، عکس باربی را بر روی دیوارها ، مخصوصا دیوار مدارس دخترانه می چسبانیم و برای یابنده کسی که باربی را بیابد جایزه تعیین می کنیم.در این روش می توان باربی را منفعل نمود.

6. اعلام باربی به عنوان کالای ممنوع. خوبی این روش این است که باربی در اسباب بازی فروشی ها به فروش نمی رسد ولی اگر دیده باشید در مناطق پرتردد و مرکزی شهر ها عده ای سود جو به صورت یواشکی سی دی های ممنوعه و... را می فروشند. در این شرایط احتمالا رهگذران وقتی در حال عبور از این مناطق را دارند می شنوند شخصی می گوید؛ باربیییییی ... باربی ممنوعههههه دارم. در این شرایط نیازمند یاری ماموران شهرداری هستیم تابا افراد سود جو که سالیان سال است سد معبر می نمایند برخورد قاطع شود.

7. استفاده از قرص های خواب آور.  در این روش می توان تعداد زیادی قرص و کپسول در حلق باربی فرو نمود تا پس از خوردن قرص ها به خواب عمیق فرو برود و دیگر بیدار نگردد.

8. روش تشنگی و گرسنگی دادن به باربی ها. در این روش می توان باربی ها را از سقف مدرسه در جلوی آفتاب و سرما آویزان نمود و به آنها آب و غذا نداد تا هلاک شوند.

البته روش های خشن دیگری وجود دارد که توصیه نمی شوند و وقتی می توان با ملاطفت بیشتری با این باربی ها برخورد نمود بهتر است تا از خشونت پرهیز شده و با زبان ملایم باربی ها را هلاکت رساند و نابود کرد !


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 23 دی 1394 20:27

آسيب‌شناسي تربيت ديني

آسیب شناسی تربیت دینی

در دهه 80 شمسي قرار بود همايشي درباره آسيب‌شناسي تربيت ديني در آموزش و پرورش تشكيل شود. در آستانه تشكيل اين همايش با عده‌اي از صاحب نظران اين عرصه گفت‌وگوهايي ترتيب داده شد. از آنجا كه مطالب اين گفت‌وگوها از اهميت زيادي برخوردار است ؛ سعي داريم گزينش يا كامل اين گفت‌وگو را كه در سايت شوراي ملي آموزش و پرورش آمده به هم وطنان و به‌ويژه خوانندگان چشم‌انداز ايران تقديم كنيم. باشد كه به سرنوشت بيش از 11 ميليون دانش‌آموز بيش از اين توجه شود.

در اين شماره گفت‌وگوي آقاي دكتر علي‌محمد حاضري با دكتر محمدعلي نجفي وزير اسبق آموزش و پرورش را مي‌آوريم.

* مستحضر هستيد كه همايشي باعنوان «آسيب‌شناسي تربيت ديني در آموزش و پرورش» در حال برگزاري است و يكي از برنامه‌هايي كه در آن پيش‌بيني شده اين است كه با كساني‌ كه در سال‌هاي گذشته مسئوليت و نقشي در فعاليت‌هاي تعليم و تربيت و آموزش و پرورش كشور داشته‌اند، در مورد كاستي‌ها و ضعف‌هاي دستگاه تعليم و تربيت در حوزه تربيت ديني مصاحبه‌هايي انجام بشود و سعي شود كه تحليل خود آنها و علت‌هايي را كه براي كمبودها احتمالاً، تشخيص مي‌دهند از آنها بشنويم.

جنابعالي يكي از كساني هستيد كه به خصوص در بحث‌هاي مربوط به تغيير نظام در دوره جناب آقاي اكرمي نقش فعالي به‌عهده داشتيد و از چهره‌هاي شاخص ستاد تغيير نظام بوديد؛ بعد از پايان كار اين شورا و تصميماتي كه اتخاذ كرد نيز به‌عنوان وزير آموزش و پرورش عملاً مجري همان سياست‌ها و تصميماتي شديد كه از قبل به عنوان عضو ستاد به آنها دسترسي پيدا كرده بوديد. لطفاً به‌عنوان يك صاحب نظر و دست‌اندركار در حوزه تعليم و تربيت ديني، بفرماييد تا چه اندازه فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده را با توفيق همراه مي‌دانيد و اگر كاستي وجود دارد شما حجم و ميزان آن را تا چه حدود مي ‌دانيد؟


 - در اينكه توفيق زيادي نداشتيم يا احتمالاً توفيقات ما كم بوده ظاهراً اتفاق‌نظر وجود دارد. حتي برگزاري همايشي كه شما به آن اشاره كرديد خودش يك نشانه و دالي است بر اينكه به هر حال در حوزه دست يابي به اهداف با كاستي‌هاي جدي مواجه بوده‌ايم اما صرف اعتراف يا توجه به اين عدم توفيق چيزي را روشن نمي‌كند. مسئله مهم اين است كه بررسي كنيم و ببينيم چرا چنين پديده اي به وجود آمده است.

به نظر بنده، بررسي اين مسئله، مهم و كليدي است و شما بايستي در اين همايش به آن بپردازيد. من كه در طول سال‌هاي نسبتاً طولاني در اين ارتباط مسئوليت مستقيم يا مسئوليت‌هاي جانبي داشتم، ريشه موضوع را در اين مي‌‌دانم كه امور تربيتي كه عملاً بايد متكفل امر تربيت ديني در آموزش و پرورش ‌باشد در آن زمان بيشتر به مسائل سياسي ـ گزينشي و نه لزوماً تربيتي به معناي اعم آن مي‌پرداخت.

منظور اين است كه امور تربيتي بيشتر نقش چشم و گوش وزارت آموزش و پرورش و ساير دستگاه‌هاي اجرايي را به عهده گرفت تا تربيت (ديني) و اصلاح رفتار و مواضع فكري دانش‌آموزان.

امور تربيتي مدارس يكي از منابع مهم گزينش وزارت فرهنگ و آموزش‌عالي در امر كنكور بود كه به آنها مراجعه مي شد.

در حقيقت به جاي اين كه امور تربيتي همّ خود را معطوف تربيت ديني دانش‌آموزان بكند بيشتر نقش گزارشگر يا بايگان عملكرد ديني و تربيتي دانش‌آموزان را عهده دار بود.

به هر حال اين نقش با آن نقشي‌كه در ابتدا تعريف مي‌شد، يك تفاوت‌هايي داشت و طبيعي است كه به نتايج و دستاوردهاي مطلوب هم نرسيد. البته در اينكه مجموعه كساني‌كه از ابتداي انقلاب در امور تربيتي جمع شدند اكثراً افرادي زبده، مستعد و علاقه‌مند به نظام و متعهد به اخلاق و فرهنگ ديني بودند هيچ ترديدي نيست. اگر ما انتقادات و اشكالاتي مطرح مي‌كنيم از باب اين نيست كه آنان خداي ناكرده سوءنيت داشتند يا به اصطلاح آدم‌هاي درستي نبودند.

بحث اين است كه اين نيت و اين هدف خير توسط كساني كه با دلبستگي و علاقه‌مندي هم وارد شده بودند با چه روش‌هايي و با چه دانش و شناختي پي گرفته شده است.

بنابراين اگر اشكال و ايرادي هم وجود داشته باشد به نظر من در روش و فقدان توان كارشناسي و علمي بوده است. به هر حال اين دوستان درك درست و جامعي از اهداف تربيتي و شيوه‌هاي تربيت ديني به معناي عام آن و تربيت به معناي خاصش نداشتند و اين مسئله باعث شد كه يك نوع شكاف نسبتاً عجيبي در بدنه آموزش و پرورش ايجاد شود. يعني مسئولان امور تربيتي يا كسي‌كه به‌عنوان نماينده امور تربيتي در مدرسه بودند فاصله عظيمي با مدير مدرسه و با بقيه معلمين مدرسه و نهايتاً دانش‌آموزان پيدا كردند. در حالي كه اگر قرار بود تربيت ديني در مدرسه صورت بگيرد بايد اين تيم و اين جمع با هم، چنين هدفي را دنبال مي‌كردند؛ اما مربي تربيتي يك طرف قرار گرفت و بقيه هم يك جريانِ احتمالاً رقيب در مقابل او قرار گرفتند و همه مراقب هم و تا حدودي اخلال‌گر در كار يكديگر شدند.

خلاصه روشن بود كه اين‌بار با اين شكاف به سرمنزل نمي‌رسيد و اين فاصله روي سوژه تربيت، يعني دانش‌آموز، اثر منفي خود را قطعاً مي‌گذاشت. حالا اين شكاف و اين فاصله و اين ناهماهنگي كه اشاره كردم تنها در مورد فضاي حاكم بر مدرسه است ولي بايد اين را هم اضافه بكنيم كه دانش‌آموز بعضاً با شكاف بزرگي بين آنچه مدرسه مي‌خواست و آنچه خانواده‌اش مي‌خواست نيز مواجه بود. يعني ممكن بود اصلاً انتظارات تربيتي كه خانواده ها داشتند با آنچه كه مدرسه مي‌خواست هماهنگ نباشد و تقريباً تلاشي هم صورت نمي‌گرفت كه اين تيم مدرسه در تعامل با خانواده به هماهنگي و همسازي برسد.

حالا ، نه‌تنها تعامل با خانواده نبود بلكه درون خود مدرسه هم، با چنين شكاف عظيمي كه وجود داشت، اين تعامل برقرار نبود. آن وقت در حقيقت دانش‌آموزاني كه سوژه‌هاي تربيتي ما بودند در ميان اين دو شكاف عمده ـ شكاف بين خانواده و مدرسه و شكاف بين بخشي از مدرسه با بخشي ديگر از مدرسه ـ معلوم بود كه سردرگم مي‌مانند و احتمالاً هم تحت‌تأثير آن جوّ غالب كه در حقيقت در مقابل امور تربيتي و در تعارض با انتظارات و اهداف آن بود قرار بگيرند. اين وضعي بود كه عملاً كارشناسان و مسئولان امور تربيتي را به‌عنوان يك جريان منزوي شده يا يك جريان منفك و منفعل از كل پروسه تعليم و تربيت معرفي مي كرد.


* سؤال ديگري مطرح است، با توجه به بروز علائمي از ضعف يا كاستي‌هاي كاركرد امور تربيتي كه در همان سال‌هاي اول انقلاب به ويژه در دوره قبل از آقاي دكتر اكرمي ظاهر شد، بحث تغيير نظام آموزش و پرورش و اين كه امور تربيتي به‌عنوان يك جزء حاشيه‌اي از كل جريان آموزش و پرورش نمي‌تواند زياد موفق باشد، مطرح شد. آقاي دكتر اكرمي هم در برنامه‌اي كه براي اخذ رأي اعتماد به مجلس داد اين بحث را جزو اهدافش مطرح كرد. انتظار مجلس و فضاي جامعه هم به‌گونه‌اي بود كه نيازمند و مشتاق چنين امري بود و اين را به‌عنوان مزيّت كار آقاي دكتر اكرمي ارزيابي كرد و شايد يكي از دلائل رأي نسبتاً خوبي هم كه به آقاي اكرمي دادند همين باشد.

به هر حال بعد از اين كه آقاي اكرمي وزير شدند، حالا دقيق يادم نيست، شايد يكي دو سالي هم از كار ايشان گذشت، بالاخره بحث تغيير نظام جدي شد و يك شورايي به نام «شوراي تغيير بنيادي نظام آموزش و پرورش» تشكيل شد. آنهايي كه در جريان كار اين شورا و مباحث و مذاكرات آن قرار داشتند مي‌دانند كه شورا در يك نگاه كلي به دو جناح يا دو تركيب نسبتاً متفاوت تقسيم مي‌شد. عده‌اي از افراد و اعضاي شورا كساني بودند كه بيشتر دغدغه مباحث تربيت ديني داشتند و مأموريت تزكيه و به‌اصطلاح مزكّي‌كردن دانش آموزان را به‌عنوان هدف اصلي آموزش و پرورش مي‌شناختند و از تغيير نظام، بيشتر، اصلاح جهت‌گيري و عملكرد وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار مي‌دادند؛ اما جريان ديگري كه نوعاً از كارشناسان بدنه وزارت آموزش و پرورش و بعضاً هم از صاحب نظران دانشگاهي و مرتبط با امور تعليم و تربيت بود، خيلي در اين وجه توجهي نشان نمي‌دادند، بلكه بيشتر بحث‌هاي ساختار و تشكيلات آموزش و پرورش، موانع و مشكلات اجرايي آن، سلسله مراتب و يا مقاطع تحصيلي موجود را مورد نظر داشتند. به هرحال يك چنين فاصله‌اي در اين شورا احساس مي‌شد.

حالا تحليل من اين است كه بعد از اينكه مسئوليت وزارت به شما رسيد درواقع از مجموعه مباحثي كه در اين شورا صورت گرفته بود و تركيب و جناحي كه در آنجا موجود بود، آن جناح كارشناسي با وزيرشدن شما پررنگ‌تر شد يا به‌اصطلاح وزنش و نقشش چربيد و آنچه عملاً به‌عنوان تغيير نظام آموزش متوسطه دنبال شد، در حقيقت رفع كاستي‌هاي اجرايي و ساختاري وزارت آموزش و پرورش بود تا بحث‌هاي مربوط به مكانيزم تربيتي و مباحث جهت‌گيري‌هاي ارزشي حاكم بر وزارت آموزش و پرورش. شما به‌عنوان كسي‌كه هم درون آن شورا بوديد و هم بعداً مسئوليت وزارت را برعهده داشتيد اين تحليل و اين نگاه را چقدر تأييد مي‌كنيد يا به چه صورتي آن را توجيه مي‌كنيد؟


 - بله! من نه به اين سختي و با اين مرزبندي كه شما اشاره كرديد، ولي اجمالاً دوكوهانه‌بودن اين شورا را تا حدودي تأييد مي‌كنم. در مجموع چنين دوگانگي در گرايش و تركيب را مي‌شد احساس كرد. واقعيت اين بود دوستاني‌كه به‌اصطلاح و در تعبير شما به‌عنوان دوستان ارزش‌گرا مطرح بودند، آرمان‌ها، شعارها و اهدافي داشتند كه خودشان خيلي مكانيزم تحقق و اجراي آن را به نحو شفاف و روشن نمي‌دانستند يا دست‌كم جناح مقابل يا گروه مقابل چنين احساس مي‌كرد كه اينها يك انتظارات و ارزش‌هاي شعاري را مطرح مي‌كنند كه تحقق و پي گيري آن در اجرا و روش عملياتي‌كردن آن خيلي مشخص و روشن نيست. گروه دوم هم بيشتر به واقعيت امر آموزش و پرورش و مسائل و مشكلات جاري و موجود در دستگاه تعليم و تربيت توجه داشت كه تازه در همان مورد هم آن‌قدر واقعيت‌هاي مربوط به كتاب و برنامه درسي و كمبود فضاي آموزشي و كمبود معلم و ساعت كار و حقوق و مزايا و... غلبه داشت كه خيلي به بحث‌هاي كيفي و جهت‌گيري‌هاي ارزشي توجه نمي‌شد و يا كمتر توجه مي‌شد؛ حداقل اين كه در پس ذهن آنها، اين مسائل از نظر اولويت، بعد از رفع اين تنگناهاي اجرايي قرار داشت. لذا اين بود كه اين دو گروه تا حدود زيادي كمتر زبان همديگر و نياز يكديگر را مي‌فهميدند.

شايد اين مثال يا تعبير براي رساندن اين وضع بد نباشد كه قضيه اصلاح‌شدن وزارت آموزش و پرورش يا نهاد آموزش و پرورش و ديني‌شدن امر تعليم و تربيت (به عبارتي تعليم و تربيت اسلامي) قصه‌اش در كشور ما چيزي شبيه قصه اقتصاد اسلامي است. بدين معنا كه آنهايي‌ كه اقتصاد مي‌دانستند خيلي از چند و چون اسلامي‌بودنش خبر نداشتند و آنهايي‌كه سفت و سخت دنبال اسلامي بودنش بودند، اقتصاد نمي‌دانستند، تقريباً اين دوگانگي در آموزش و پرورش هم به چشم مي‌‌خورد.

اسلامي‌ها خيلي به مباني علمي تعليم و تربيت آگاهي و وقوف نداشتند و به‌خصوص جنبه‌هاي اجرايي نظرات و ايده‌‌آل‌ها و پيشنهادهاي خود را كمتر مي‌ديدند و برعكس آنهايي‌كه اين وجوه را مي‌دانستند از وجوه اسلامي تعليم و تربيت غافل بودند و توجه چنداني به آن نداشتند.

منتشرشده در دیدگاه

نشست تخصصی فرهنگیان و فعالان تشکل ها با موضوع فرهنگیان و انتخابات

نشست هم اندیشی فرهنگیان و فعالان تشکل های معلمان  روز سه شنبه بیست و دوم دی ماه در محل " حزب ندای ایرانیان " و با سخنرانی دکتر فراهانی ، دبیر کل حزب ندای ایرانیان برگزار گردید .

در این نشست دکتر سهراب قنبری مسئول شاخه فرهنگیان ندای حزب ایرانیان ، دکتر فراهانی دبیر کل حزب و نیز تنی چند از فعالان تشکل های معلمان و  فرهنگیان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که مشروح این نشست به زودی در سخن معلم منتشر خواهد شد .

پایان پیام /

گروه اخبار /

مراسم فرهنگی آتش زدن عروسک در یک مدرسه ابتدایی دخترانه !

انتخابات و نقش فرهنگیان و معلمان بي شك انتخابات يكي از اركان ايجاد مردم سالاري و جامعه مدني  به شمار مي آيد. قدمت انتخابات در ايران به بيش از يك قرن مي رسد جايي كه مظفرالدين شاه پس از انقلاب مشروطه نخستين پايه هاي دموكراسي را در ايران به وجود آورد. شرايط نمايندگان و راي گيرندگان و شرايط راي دادن در آن زمان نشان مي داد كه سواد و تحصيلات و حضور فرهيختگان در آن موقع نيز جزء شرايط لازم در انتخابات بوده نكته اي كه تا كنون و در تمام ادوار انتخابات نيز به روشني قابل احصاء مي باشد.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي انتخابات به صورت  سراسري و توسط وزارت كشور ، براي انتخاب خبرگان رهبري هر 8 سال يك بار، رياست جمهوري هر 4 سال يك بار ، مجلس شوراي اسلامي هر 4 سال يك بار و شوراي شهر اسلامي هم هر 4 سال يك بار برگزار مي گردد.

چهار عامل محدوده انتخابي، انتخاب كنندگان ، انتخاب شوندگان و ابزار و عوامل اجرايي به عنوان چهار عامل تاثير گذار در انتخابات بوده كه هر يك در چارچوب قوانين و مقررات داري شرح و تفسير مشخصي مي باشد. فرهنگيان به عنوان پشتوانه واقعي نظام در تحولات  سياسي، اجتماعي و فرهنگي  مربوط به انتخابات سهيم بوده و باعث برهم زدن بسياري از تحليل هاي سياسي داخل و خارج منطقه خواهند بود.

حضور فرهنگيان در عرصه انتخابات در جهات مختلف داراي نمود و اثرا ت مختلفي است كه سه موضوع تاثير پذيرتر را با توجه به نزديكي دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از باب يادآوري ارايه مي نمايم.

 

1- حضور فرهنگيان به عنوان مجريان انتخابات: در تمامي ادوار و انتخابات بعد از انقلاب فرهنگيان در صف اول عوامل اجرايي بوده و بر همگان آشكار است كه مسئولان اجرايي كشور بدون حضور معلم و مدرسه قادر به برگزاري صحيح انتخابات نخواهند بود.

اما متاسفانه اين نقش مهم در هياهوي انتخابات گم شده و در پايان با توجه به اهميت موضوع آنچه كه توقع معلمان است حتي در قالب يك خسته نباشيد ساده هم مورد غفلت قرار مي گيرد.

 

2- حضور فرهنگيان در قالب مشاركت سياسي در جامعه: دز زمان انتخابات و هياهوي راي گيري نقش معلمان در تعيين انتخاب اصلح بسيار مهم است. بسياري از مردم عادي تعيين اصلح را مشروط به تاييد قشر فرهنگي به عنوان گروه مرجع دانسته و انتخاب خود را به انتخاب فرد فرهنگي منوط مي گرداند. اينجاست كه اگر فرهنگيان جامعه ما داراي نگاه عميق به مسايل جامعه بوده و با احزاب و استراتژي آنان آشنا باشند  مي تواند بهترين فرد را انتغاب كرده و به ديگران  نيز معرفي كنند. اين در حاليست كه چند صباحي است بحث راي فروشي و نان به نرخ روز خوردن در بسياري از شهرهاي ماتبديل به عادت شده است.

 

3- حضور فرهنگيان به عنوان كانديداي مجلس : در بسياري از انتخابات بالاخص مجلس شوراي اسلامي حضور فرهنگيان  به عنوان كانديدا به وضوح ديده مي شود. شايد در هر شهري بسياري ازكانديداي معرفي شده از قشر شريف معلم بوده و در نهايت شمار زيادي از نمايندگان مجلس نيز از دل اين قشر خدوم  بر روي صندلي مجلس مي نشينند.

اين موضوع در جايگاه خود داراي پيامد هاي مثبت ومنفي است . چرا همكاران ما در مجلس با اين تعداد نمي توانند باري از مشكلات فرهنگيان بردارند ؟

چه مي شود كه بعد از اخذ راي اين دوستان همه چيز را فراموش مي كنند ؟ 

جا دارد حالا كه به كوران انتخابات مجلس نزديك مي شويم اين  تذكر را به همكاران خود بدهيم كه  گذشته خود را فراموش نكرده  و مشكلات اين قشر فرهيخته  را پي گيري نمايند و فقط در حد شعار و وعده و وعيد انتخاباتي نباشد.

 و سخن آخر با مسئولان خدوم  ملت ؛ نقش فرهنگيان در توسعه مشاركت سياسي نقش بي بديلي است ، آن را ارج دهيد و در راه رسيدن به توسعه پايدار و ايجاد آرامش و اميد و امنيت در جامعه با حضور فرهنگيان گام برداريد چرا كه انسان در طول زندگي خود دو آموزنده دارد :

يكي روزگار و ديگري آموزگار اولي به بهاي زندگي ات و دومي به بهاي زندگي اش.


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

 رویکرد هسته های گزینش در دولت تدبیر و امیدپانزدهم دی‌ماه ، سی ‌و سومین سالروز صدور فرمان تاریخی بنیانگذار و معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره ) مبنی بر تشکیل گزینش است و این فرمان نقطه عطفی در حیات اداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و نقش و اجرای آن در پویایی و بالندگی نظام اداری به ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش انکار نشدنی است.

ازآنجائی که مهمترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی است ،‌ در نظام آموزش و پرورش نیز معلم به عنوان هدایت‌کننده و اسوه ‌ای امین و بصیر ،‌ مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های این عرصه می باشد و گزینشگران باید برای انتخاب این‌عنصر مؤثر نهایت تلاش و کوشش خود را به کار گیرند تا شایسته ترین و کارآمدترین نیروی انسانی در دستگاه به کارگرفته شود .  
دراین راستا باید تلاش ها معطوف به جذب مربیان و معلمینی باشد که دارای فضایل اخلاقی و شایستگی های حرفه‌ای با هویت یکپارچه توحیدی و منطبق با نظام معیار اسلامی بوده و بتوانیم افرادی را وارد نظام تعلیم و تربیت و آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران نماییم که مؤمن و آراسته به فضایل اخلاقی ، عامل به عمل صالح ، تعالی‌جو ، تحول آفرین ، انقلابی ، آینده نگر ، متعهد ، امین ، بصیر ، حق شناس و دارای شایستگی‌ و توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای باشند و به معنای حقیقی معلمینی که در طراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند . اما برای اینکه ما گزینشگران به خوبی از عهده این مأموریت مهم برآئیم ، لازم است تا عملکردمان روز به روز حرفه ای تر شده و خطاها به حداقل برسد .
بر همین مبنا ، باید خودمان را ملزم کنیم که درسطوح مختلف ، حرفه‌ای عمل نموده و مهارت لازم را در این زمینه کسب نمائیم .
با عنایت به این که در گزینش ، اصل بر « کرامت انسان » است لذا دوری از افراط و تفریط ، تنگ نظری ، نگرش های سلیقه ای و جناحی همواره باید در این بستر مورد توجه قرار گرفته و نگاه به ضوابط و مقررات و همچنین اصل توجه به کرامت انسان ها ، دادن فرصت ‌جبران اشتباهات به داوطلبان و جذب حداکثری و دفع حداقلی ، با رعایت اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی ایران ، قانون اساسی و ولایت فقیه ، در گزینش ملاک عمل واقع شده و با رعایت اعتدال و رأفت اسلامی و ملاک قرار دادن وضعیت فعلی افراد ،‌ تلاش شود تا حقوق متقابل نظام اسلامی و داوطلبان حفظ گردد .
جهت تحقق اهداف یادشده ، هیأت مرکزی گزینش آموزش و پرورش سیاست ها ، رویکردها و اقدامات ویژه ای را منطبق با سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ناظر بر بهبود معیارها و روزآمدی روش های گزینش منابع انسانی، سیاستهای دولت تدبیر و امید ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه های مقام عالی وزارت جناب آقای دکتر فانی در دستور کار دارد که به برخی از موارد به اختصار اشاره می گردد :
 
1- به گزینی منابع انسانی توانمند در فرآیند تعلیم و تربیت در تمام ساحت ها
2- ارتقای فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی در نظام گزینش آموزش و پرورش
3- عدالت محوری در جذب و انتخاب منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش
4- تقویت ساختار گزینش آموزش و پرورش جهت ارتقای توانمندی های اداری
5- ارتقاء نقش گزینش آموزش و پرورش در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ویژه تحقق اهداف عملیاتی مرتبط بر جذب و گزینش نیروی انسانی براساس نظام معیار اسلامی
6- کیفیت بخشی به فعالیت های تخصصی گزینش آموزش و پرورش
7- هم راستایی و هم افزایی گزینش آموزش و پرورش با سایر حوزه های مرتبط مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش
8- ارتقاء انگیزه های سازمانی گزینشگران آموزش و پرورش
9- شفافیت و روزآمدی شیوه ها و روش های بررسی صلاحیت نیروی انسانی
10- توسعه و کاربست فن آوری های نوین در امر گزینش نیروی انسانی
11- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف داوطلبان اشتغال در آموزش و پرورش با تأکید بر دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز .
12- تقویت امر نظارت و ارزشیابی عملکرد هسته های گزینش
13- « برنامه محوری » در سطوح مختلف فعالیت های تخصصی گزینش آموزش و پرورش
14- ارتقای نقش گزینش در نظام تعلیم و تربیت و رشد و تعالی آن با تأکید بر افزایش کارایی و اثربخشی در منابع انسانی آموزش و پرورش
15- ارتقای مهارت های حرفه ای و تخصصی گزینشگران آموزش و پرورش
شایان ذکر است با توجه به محدودیت های موجود ، گزینشگران عزیز طی‌ سال گذشته با نصب‌العین قراردادن قوانین و مقررات و سیاست‌ های وزارت متبوع ، نسبت به انجام کلیه وظایف و امور محوله براساس تقویم پیش بینی شده سالانه ، اهتمام شایسته ای داشته اند و برای تداوم بهتر این فعالیت ها نیازمند توجه ویژه به این حوزه می باشیم .
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

گروه اخبار / دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به آتش زدن عروسک‌های باربی در یکی از مدرسه‌های دخترانه ابتدایی، این حرکت را حرکتی بر گرفته از گرایش‌های میلیتاریستی دانست که جز حذف مخالف، به موضوع دیگری نمی‌اندیشند.

آسیب شناسی انتخابات مجلس وضرورت بازنگری درانتخابات

چکیده
   مهم ترین مرکز تصمیم گیری و قانون گذاری و نظارت کشور مجلس شورای اسلامی است ؛ انتظار می رود قوانین آسان و روان و کارآمد و راه گشا تصویب کند تا روز به روز شاهد کاهش مشکلات مردم و توسعه کشور باشیم و لازم است حداکثر هشت سال یک بار آسیب شناسایی از روند مصوبات نمایند . با این اوصاف بازنگری درانتخابات مجلس ضروری می باشد.


مقدمه
مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.
مجلس‌ شورای‌ اسلامی ‌، یک‌ مرکز اساسی‌ و تعیین‌کننده‌ برای‌ انقلاب‌ است . همه‌ی‌ سر رشته‌های‌ امور ، به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بر می‌گردد .
مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.


با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می گردد :
الف- قانون گذاری

ب – نظارت
- هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید. (اصل 84 قانون اساسی)
مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. (اصل 71 قانون اساسی)
(مرکز پژوهش های مجلس)
مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، سلامت نظام ، به سلامت مجلس وابسته است . مجلس شوراى اسلامى، دولتِ جمهورى اسلامى، نظام اسلامى ؛ اینها، محصول خون هزاران جانِ پاک است .


بیانات حضرت امام خمینی (ره) درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی
در رأس بودن مجلس نسبت به همه ارگان‌ها
من هیچ تردیدی ندارم و در این معنا هم که مجلس در رأس همه ارگان‌ها واقع است و مجلس، ملت است که متبلور شده است و تحقق پیدا کرده است در یک جای محدود، (صحیفه امام ، ج ۱۷، ص: ۲۴۶)
اکنون که با عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان سرنوشت کشور به دست مردم افتاده و وکلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالت دولت و خان های ولایات به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و امید است که با تعهد آنها به اسلام و مصالح کشور جلوگیری از هر انحراف بشود» ( ص 17 و صحیفه نور، ج   )


مجلس ، انتخابات و وظیفه مبلغان وظیفه مردم در انتخاب نمایندگان
اینک که به انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم، شایسته است که مبلغان محترم ویژگی های نماینده مطلوب را برای مردم تبیین کنند، تا با انتخابی شایسته و درست، امور کشور به خوبی سامان یابد .
اشخاصی را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند . مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد . سعی کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید . کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشری زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند .» . ( صحیفه نور، ج 18، ص 198)
در هر حال مردم با بصیرت و درایت کاندیداهایی را شناسایی کرده و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی - سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند . تمییز بین کسانی که در تفکر خود، خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده اند با دیگران کار مشکلی نیست . صحیفه نور، ج 20 ، ص 19
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعبد به اسلام وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسؤولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج دیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله - باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.( صحیفه نور، ج 20 ، ص 194)


وظیفه نمایندگان مجلس
من امیدوارم که آقایان بدون اینکه جهات نفسیت را در نظر داشته باشند، و بدون اینکه اغراض خودشان را و مخالفت‌هاى شخصى که با اشخاص دارند در نظر داشته باشند، به آن چیزى که وکیل او، به آن چیزى که در آن چیز وکیل هستند، اندیشه کنند و مباحثه کنند و شور کنند. (صحیفه امام ، جلد ۱۲، ص۳۴۵)
نمایندگان مردم باید قانون گرا باشند روى قانون عمل بکنند. این قانونى که ملت برایش رأى داده است.
طرح‌ها و پیشنهادهایى که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابى و با سرعت تصویب کنید، و از نکته سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانه‌ها و مأموران اجرا بخواهید که از کاغذ بازی‌ها و غلط کاری‌هاى زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقب افتادگی‌هاى آن‌ها را به طور ضربتى تحصیل و ترمیم کنند. (صحیفه امام ، ج ۱۲، ص: ۳۶۴)
ان شاء الله نمایندگان محترم مجلس سنگینی بار مسئولیت و رسالت خود را در این امر خطیر احساس کرده و می کنند و به خوبی دریافته اند که نظام و مردم از آنان چه انتظاری دارند که باید گفت: مجموعه خواسته ها و انتظارات اسلامی مردم از مجلس، رفع گرفتاری ها و محرومیت ها و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری کشور، از انتظارات به حقی است که باید آنها را جدی بگیرند و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصره ها و مواد غیرضروری، به فکر مسائل اصلی و کلیدی کشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در کمیسیون ها با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی مرتفع، و سیاست های زیربنائی کشور در امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف مدون وبه مورد اجرا درآید . »
رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که مظلومیت و محرومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی توانند بفهمند .»
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «من استعمل عاملا من المسلمین وهو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه واعلم بکتاب الله وسنة نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین »
هر کس از مسلمانان کارگزاری را [بر مسئولیتی] بگمارد، در حالی که می داند در میان مسلمانان، از او شایسته تر و داناتر به کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله وجود دارد، بی تردید به خدا و پیامبر او و جمیع مسلمانان خیانت کرده است .»
با توجه به این گفتار نبوی، تک تک مسلمانان در انتخابات وکلای مجلس مسئولیت سنگینی به عهده دارند و انتخاب شوندگان نیز وظیفه خطیری را تعهد می کنند . هر کسی که حقیقتا شایستگی ایفای نقش در سمت نمایندگی مردم را دارد باید قدم در میدان بگذارد و خود را نامزد چنین مقام حساسی نماید وگرنه - خدای نکرده - اگر به قصد مطامع دنیوی و رسیدن به هواهای نفسانی به این حیطه وارد شود، سعادت دنیا و آخرت خود را از دست خواهد داد .

مردم مسلمان نیز طبق فرموده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله لازم است که به ظواهر افراد ننگرند ؛ بلکه لیاقت و شایستگی و اهلیت آنان را احراز نموده، سپس به آنان رای دهند . در غیر این صورت، در خطاها و تخلفات احتمالی این افراد شریک خواهند بود .
همچنین نخبگان و متنفذین جامعه، طبق این حدیث شایسته سالاری، لازم است کسانی را به مردم معرفی کنند که توانائی چنین امری را داشته باشند و اگر این اصل را مراعات نکنند و بر اساس روابط شخصی و یا ملاک های غیراصولی دیگر، غیرشایستگان را نامزد نمایندگی مجلس نمایند، به خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و جمیع مسلمانان خیانت کرده اند .
اگر خدای نخواسته، انحرافی در مجلس پیدا بشود، چون منعکس می‌شود به همه جا، ممکن است که انحراف در سطح گسترده‌ای پیدا بشود و مسئولیت بزرگ باشد. چنانچه انحرافاتی را شما به واسطه اعمال و افعالتان از ملت سلب کنید، اجر بسیار بزرگی را دارید، اجر انبیا را دارید. از الآن بنای بر این نگذارید که ما یک جبهه کذا و یک جبهه کذا، از اول بنای مبارزه باشد، مبارزه نیست، مباحثه است، مباحثه، مباحثه نرم اسلامی. (صحیفه امام ، جلد ۱۲، ص۳۴)
اینجانب امیدوارم خداوند توفیق دهد که‌‌ همان سان که جوان های عزیز رزمنده، سنگر‌ها را به مسجد و معبد تبدیل کردند، حضرات وکلا، مجلس را معبدی کنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت، تا مجلسی نمونه شود؛ باشد که مجالس دیگر کشورهای اسلامی از آن تبعیت کنند. (صحیفه امام ، ج ۱۸، ص: ۴۶۵)
مجلس شورای اسلامی مجلس مشورت است، مجلسی است که باید متفکرین، آقایان، مسائلی که مایحتاج ملت است و کشور است در میان بگذارند و با هم مشورت کنند. مباحثه کنند فقط آن چیزهایی که مربوط به ملت است و به اسلام.
امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر می‌گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرحهایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود. (صحیفه امام ، ج ۱۲، ص: ۳۶۲)


نصیحت به نامزدهای نمایندگی مجلس
نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخبْ حافظ اسلام می‌شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد؛ و در صورتی که رقیب انتخاباتی به مجلس راه یافت، به دوستی و برادری، که چیزی شیرین‌تر از آن نیست، لطمه‌ای نخورد. (صحیفه امام ، ج ۲۱، ص: ۱۱)


جایگاه مجلس :
این مجلس ما حصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند؛ و این مجلس عصاره زحمت های طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است؛ این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر»‌های مردم است؛ اگر بنا باشد که این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر» مردم قدمی برخلاف اسلام بگذارد، این مجلس مجلسی خواهد بود که برخلاف مسیر مسلمین عمل کرده. با تمام قدرت، بدون اینکه ملاحظه از احدی و از مقامی بشود، مجلس باید مسائل را طرح بکند و رد و بدل و انتقاد صحیح، بدون جار و جنجال، بدون هیاهو، مسائل را بگویند.

کسی که مخالف است مخالفت خودش را بدون هیاهو بگوید. آنکه موافق است موافقت خودش را بدون جار و جنجال بگوید. و بعد هم رأی بگیرند. وقتی رأی گرفتند، اگر اکثریت رأی داد، و بعد هم برده شد پیش شورای نگهبان و آن‌ها هم صحیح دانستند این رأی را، مخالف اسلام ندانستند و مخالف قانون اساسی ندانستند، اگر بعد‌ها بخواهند شیطنت بکنند، این شیطنت‌ها از مبادی غضب، از مبادی فاسد، بیرون می‌آید. باید سرتسلیم به مجلس، یعنی سر تسلیم به اسلام وقتی مخالف اسلام نیست، سر تسلیم به اسلام فرود آورد. روش های غیر اسلامی را، اگر هم در باطن – خدای نخواسته – دارند، نباید دیگر اظهار بکنند و نباید اذهان مردم را نسبت به مجلس مشوش کنند. این یک مسئله‌ای است اساسی، و باید همه توجه داشته باشند. به مجرد اینکه یک مطلبی برخلاف رأی یک نفر است، نباید بگوید مجلس درست نیست. این خودش را اصلاح‌ کند. این خودش درست نیست. نباید بگوید شورای نگهبان درست نیست. این خودش درست نیست. باید خودش را اصلاح بکند. و این گرفتاری هست برای ملت ما.
و من امیدوارم که مجلس یک مجلس اسلامی، مجلس عبادت باشد؛ نه مجلسی که – خدای نخواسته – معصیت در آن واقع بشود و به دیگران اهانت کنند؛ به کسی بد بگویند. این‌ها خلاف اسلام است. و نباید بشود. (صحیفه امام ، ج ۱۴، ص: ۳۷۱)
و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد.


مجلس خانه مردم
مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار داده‌اند، با دیگران کار مشکلی نیست. (صحیفه امام ، ج ۲۱، ص: ۱۱)
یکی از ویژگی های لازم برای وکلای مجلس شورای اسلامی پرهیز از تجمل گرائی است ؛ چرا که وکلای اشراف گرا نمی توانند دغدغه خاطر محرومان و مستمندان جامعه را درک کنند و درد آنان را بفهمند .آن روزی که - خدای نخواسته - مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم .


توصیه مقام معظم رهبری درباره مجلس شورای اسلامی
سلامت نظام ، به سلامت مجلس وابسته است . یک مجلس سالم و قوى و کارآمد و داراى اعضاى مؤمن و منطبق با ضوابط ، خواهد توانست پشتیبانى قانونى نظام را به شکل صحیحى انجام بدهد (۱۳۷۰/۱۲/۰۴)
اگر انتخابات – همچنان که به حمداللَّه در گذشته همین‌طور بوده است – با حضور مردم ، با اراده‌ى مردم ، با آزادى کامل مردم و انتخاب آزادانه‌ى آنها انجام بگیرد ، و به خصوص اگر ان‌شاءاللَّه در این انتخاب ، حداکثر آگاهى از سوى مردم به کار برود ، تا این‌که افراد صالح و شایسته و حقیقتاً حایز شأن نمایندگى این ملت عظیم ، به مجلس فرستاده بشوند ، نظام اسلامى مى‌تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدفهاى خود در حرکت است . (۱۳۷۰/۰۹/۲۷)
جایگاه مجلس، جایگاهى است بسیار عالى ؛ انعکاس نظرات و اراده‌ى ملت در قوانین و مقررات کشور و رگه‌هاى اجرایى کشور است (۱۳۷۰/۰۹/۲۷)
اگر مجلس شورای اسلامی چهار خصوصیت داشته باشد ، در جایگاه حقیقی خود قرار خواهد داشت . این چهار خصوصیت ، عبارت است از اولاً، احساس مسؤولیت . ثانیاً ، استقلال . ثالثاً ، شجاعت . رابعاً ، فرزانگی و به کار گرفتن فکر و علم و تخصص (۱۳۷۳/۰۳/۱۱)
مشروعیت این نظام به تفکر اسلامى و به استوارى بر پایه اسلام است ؛ مشروعیت مجلس و رهبرى هم بر همین اساس است (۱۳۸۲/۰۳/۰۷)
مجلس شوراى اسلامى، دولتِ جمهورى اسلامى، نظام اسلامى. اینها، محصول خون هزاران جانِ پاک است. فرقِ مجلسِ شوراى اسلامى با سایر پارلمانهاى دنیا این است . معناى این که باید حکم و قانون منطبق بر اسلام باشد ، همین است (۱۳۸۲/۰۳/۰۷)
مجلس ، مظهر آراء مردم در اداره این نظام است. حال شما ببینید انتخابات مجلس چقدر مهم است (۱۳۷۴/۱۱/۱۴)


براساس فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای که سکاندار هدایت کشتی انقلاب اسلامی و مشعل فروزان نهضت اسلامی ملت ایران می باشند مجلس راس امور و جایگاه رفیع و ویژه در نظام مقدس جمهوری اسلامی داردکه اگر شالوده آن بر اساس بیانات معمارآن گذاره شود از این باغ چه عطرها ساطع می شود که جهان را معطر می کند ؛ با این اوصاف وظیفه وزارت کشور و شورای محترم نگهبان در تایید صلاحیت و مردم درانتخاب بسیار سخت می شود.


جایگاه و اهداف مجلس شورای اسلامی
مجلس در جمهوری اسلامی جایگاه بسیار رفیعی دارد و راس امور خوانده شده و مظهرآراء و انعکاس نظرات و اراده ملت و محور قانون گذاری و برنامه ریزی و نظارت برحسن اجرای قوانین و مقررات کشور است و به تعبیر دیگر خانه ملت و امید مستضعفان که حاصل خون پاک بهترین افراد جامعه می باشد که سلامت جامعه به سلامت مجلس بستگی دارد .

با این اوصاف چه کسانی لیاقت پوشیدن خلعت خدمتگزاری در چنین مجلسی را دارند. وظیفه مجلس قانون گذاری در تمام امور مصرح در قانون و نظارت بر فرآیند اجرا است .چنین مجلسی باید اتاق فکر هدایت برنامه ریزی کشور باشد .

290 نفر ازنخبگان متعهد و متخصص ضمن شناخت نارسایی ها و معضلات و مشکلات بهترین نظرات قابل اجرا را تصویب نمایند . مجلس باید راه حل و فرمول های اجرایی قانون اساسی را برای اجرا در اختیار سایر قوا قراردهد . دولت در میدان اجراست و یعضا متوجه اشتباهات خود نمی شود ، این مجلس است که فرصت تفکر و برنامه ریزی دارد ؛ نباید منتظر لوایح دولت بنشیند .

باتوجه به اینکه نمایندگان بیشتر در بین مردم هستند و مشکلات به آنان منعکس می شود باید نسبت به در دستور کار قرار دادن مشکلات اساسی اقدام نمایند مانند :
1- پی گیری جدی نمایندگان تا حصول نتیجه ، تصویب سپردن کارها به مردم یعنی تقسیم قدرت فراجناحی بر اساس شایسته سالاری و تقسیم ثروت و بیت المال عادلانه درسطح کشور بر اساس اصل 44قانون و مشارکت دادن مردم در عمران ،اقتصاد، فرهنگ،...کشوربه منظور چابک کردن دولت
2- تصویب قانون بازدارنده عملی قاچاق مواد مخدرو و معاملات حرام و مضر به کشور
3- تصویب قانون بازدارنده تخلفات راهنمایی و رانندگی جهت جلوی گیری از کشته شدن ده ها هزارنفر و مجروح شدن  200 هزار نفر در جاده ها
4- تصویب قانون اجرایی اقتصاد مقاومتی و تشکیل کمیته نظارت بر حسن اجرای مصوبات تا حصول نتیجه مورد نظر رهبری
5- تصویب قانون سبک زندگی که دغدغه مقام معظم رهبری و سایر دلسوزان نظام است .
6- نوسازی و اصلاح : الف- نظام بهره وری ب – هدف مند سازی یارانه ها ج - اصلاح سیستم اخذ مالیات
7- د-بهبود وضعیت گمرکات ر- اصلاح ساختار نظام بانکی ز- تنظیم نظام توزیع کالا و خدمات س- ارزش گذاری پول ملی
8- برنامه ریزی اشتغال پایدار برای جوانان  ؛ خیل کثیری از معضلات با اشتغال ازبین می رود .
9- برنامه ریزی جهت ارتقاء علمی و ورزشی ،رفاه اجتماعی ملت بزرگ ایران درعرصه های جهانی
10- تحقیق و تفحص از دستگاه هایی که قوانین را اجرا ننموده اند.
11- اصلاح قوانینی که قابل اجرا نیست و تصویب قوانینی که قبلا تجربه شده و قابل اجرا است.
12- ایفاء نقش نمایندگی براساس منافع ملی و دوری ازسیاسی و جناحی کردن مجلس در پیشنهادات لوایح و طرح ها


ویژگی نمایندگان
با عنایت به جایگاه مجلس در نظام الهی جمهوری اسلامی و با توجه به فرمایشات و توصیه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری
تعیین صلاحیت توسط شورای محترم نگهبان و انتخاب توسط مردم مشکل می شود و در حقیقت افرادی باید نامزد شوند که از هر حیث شایسته نمایندگی مجلس باشند . افرادی باید نامزد شوند که مومن و متقی و متخصص باشند ، کسی که متقی است اگر شایسته مجلس نباشد داوطلب نمی شود ، از حدود الهی تجاوز نمی کند ، آزادی کسی را محدود نمی کند ، در برابر تشر دشمنان و استکبار جا نمی زند و تمایلی به استکبار پیدا نمی کند و در فکر رفاه مردم محروم است نه مدافع سرمایه دارن و لابی ها و جناح های قدرت .

متاسفانه بعضی فکر می کنند اگر دارای مدرک فوق لیسانس و طایفه ای و سرمایه و جناحی باشد باید کاندیدا شود غافل از اینکه اگر شایسته این جایگاه نبودند و علم و سواد مجلس را نداشتند و حلم و تقوای عملی نداشته باشند ، آشنا به وظایف و عامل به آن نباشد و باید پاسخگوی خداوند متعال در دنیا و عقبی و خون پاک شهدا باشد و خسر دنیا و آخرت است .

فلذا با شرایط ثبت نام فعلی کاندیداها ورود افراد ناصالح به مجلس امکان دارد و بعد از تایید شورای محترم نگهبان مردم در معذورات قومی ، فامیلی ، جناحی و منطقه ای قرار می گیرند وا فراد با لحاظ کردن منافع باندی و قومی ...خود رای می دهند و نتیجه آن می شود که می بینیم نمایندگانی پی گیر کارهایی هستند که مغایر با وظیفه قانونی آنان است و خود راضی نیستند و برای آن راهکاری تصویب نمی کنند .

بیشترین مراجعات مردم به نمایندگان که در ایام انتخابات به خاطر اینکه گوی را از رقیب بربایند شعار خود ساخته است که  "  اگر پایش که به مجلس برسد اشتغال را حل می کند و... اما بعدا کارشان تقسیم مناصب اداری است و اکثرا جواب گو نیستند درصورتی که وظیفه مجلس است برای اشتغال جوانان و ارتقای مالی مردم با مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری مناصب بر اساس شایسته سالاری قانون تصویب کند که مدیریت ها را تثبیت کند.


پیشنهاد جهت انتخاب نماینده اصلح
شیوه انتخابات نمایندگی مجلس برای جلوگیری از هزینه های گزاف تبلیغاتی و انتظارات غیرقانونی از نماینده باید تغییر و اصلاح و بازنگری شود . بعضی از نمایندگان ، استانی کردن انتخابات را برای برون رفت این معضل پیشنهاد داده تا تصویب پیش رفته ولی این طرح هم نواقصی دارد .

راه درست همه جانبه این است به جای شورای استان ، مجلس استان پیشنهاد شود . برای استان منافع زیادی دارد برای اینکه به شوراها طبق جایگاه قانونی آن اهمیت واقعی داده شود . شوراهای روستایی و شهری را با شرایط مطلوب تشکیل و هر شهرستانی چند نماینده به تناسب جمعیت به مجلس استان بفرستد.

وظیفه مجلس استان بررسي و شناخت كمبودها ، نيازها و نارسايي هاي اجتماعي ، فرهنگي ، آموزشي ، بهداشتي ، اقتصادي و رفاهي استان و حوزه انتخابيه و در قالب طرح های اصلاحی و راهکار های كاربردی جهت تصمیم گیری و تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید و از مجموع نمایندگان مجلس استان ، افراد شایسته و اصلح مورد نیاز به تناسب جمعیت برای تصمیم گیری های کلان به مدت دو سال به مجلس شورای اسلامی با تایید شورای محترم نگهبان معرفی نمایند.


مزایای این پیشنهاد انتخاب نماینده مجلس شورای اسلامی از طریق مجلس استانی
1- گلچین کردن شایسته ترین نماینده از بین نمایندگان مجلس استانی و معرفی به مجلس شورای اسلامی با نظارت و تایید شورای محترم نگهبان و مراجع سه گانه
2- عدم مراجعات مردمی به نمایندگان و درخواست مطالبات غیر قانونی از آنان
3- عمل به وظایف نمایندگی که قانون گذاری و نظارت است
4- امکان ورود نمایندگانی شایسته صالح که قادر به رقابت با افرادصاحب نفوذ و متمول نیستند
5- جلوگیری از اسراف هزینه های گزاف تبلیغاتی و وام دار شدن نمایندگان به سرمایه داران
6- رعایت حرمت شورای محترم نگهبان در تایید صلاحیت ها
7- جلوگیری از ورود افراد فرصت طلب و حریص که فکر می کنند مجلس غنیمت است
8- استفاده از افراد نخبه و کارآمد در مجلس استانی به منظور تصمیم گیری جهت توسعه استان
9- فرصت برنامه ریزی بهتر دولت و نظام برای کشور
10- عملی شدن نظام مردم سالار دینی مد نظر مقام معظم رهبری
11- تفویض اختیار به استانداری ها و استان ها برای اداره کردن و اعتماد به نیروهای بومی و تمرکز زدایی
12- عدم مراجعات مردم سراسر کشور برای رفع مشکلات شان به پایتخت
13- همدلی و همزبانی و همبستگی بیشتر مردم و دولت
14- واگذاری و واسپاری کارها به مردم همان استان
15- رقابت شدید توسعه ای استان ها در عرصه های گوناگون
16- حمایت بیشتر مردم از نظام و رهبری و خنثی شدن توطئه بدخواهان و منتقدین و مخالفین داخلی و خارجی نظام
17- سبک شدن خدمات دولت مرکزی و فرصت پرداختن به کارهای کلان واساسی کشور
18- رفع شبهه تبعیض اقتصادی و عمرانی درکشور بین استان ها


نظارت شورای محترم نگهبان
فلسفه وجودی شورای نگهبان حفظ اسلامیت نظام و مغایر نبودن قوانین موضوعه با مقررات اسلامی و قانون اساسی است .
تعیین صلاحیت داوطلبان و نظارت و تایید انتخابات از وظایف شورای نگهبان است.
گرچه در تعیین صلاحیت ها و بررسي سوابق نامزدها ؛ وزارت اطلاعات، دادستاني كل، سازمان ثبت احوال كشور و اداره تشخيص هويت و پليس بين‌الملل دخیل می باشند ولی تعیین صلاحیت نهایی با شورای محترم نگهبان است .

چنان چه صلاحیت داوطلب نمایندگی تایید نشد موجب آزرده شدن خاطر آن فرد و طرفدارانش از نظام و شورای نگهبان خواهد شد و شورای نگهبان که باید محبوب ترین نهاد نزد مردم از لحاظ جایگاه و حضور مجتهدین امین و عادل و رکن مهم مراقبت انحراف از قانون و شرع می باشد با هر انتخابات خدشه و آسیبی وارد می شودو موج حملات به شوراى نگهبان را فراهم می سازد .
تاکنون برای این معضل را ه حلی ارائه نشده ، اگر شرایط انتخاب روشن و آزمون علمی برای داوطلبان برگزار گردد که ثابت کند توانایی و صلاحیت ورود به مجلس را دارد آنگاه بالاترین مرکز تصمیم گیری کشور مبدل به آنچه مد نظر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است تبدیل می شد . مثلا :


{ وقتی در عرصه های گوناگون ورزشی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی ، شرایط و مسابقات سخت و طاقت فرسایی تحت استانداردهای خاصی برای رقبا گذاشته می شود که موفقیت در هر کدام نیاز به سال ها تمرین و ممارست دارد چرا با مسائل حیاتی جامعه در دو نظام انتخابات و انتصابات کشور نباید محاسبه شده تر برخورد شود؟ ( علیرضا سعیدآبادی/کارشناس ارشد روابط بین الملل و کارشناس اقتصادی درمقاله بهترین نمایندگان ملت }


برای انتخاب و انجام خیلی از کارها نیاز به کنکور و گزینش و دوره آموزشی است ولی برای مجلس که راس امور کشور و عصاره اراده ملت است شرایط سفت محکمی به جزنظارت شورای محترم نگهبان نیست که آن هم هزینه های زیان باری در پی دارد که ضرورت دارد حال که مجلس محترم به دنبال اصلاح قانون انتخابات است به این مهم بپردازد و قوانینی تصویب شود که بر اساس واقعیات و نیازها باشد .


پیشنهاد بررسی صلاحیت نمایندگان
1-  از داوطلبان نامزدی مجلس حداقل شش ماه قبل از روز رای گیری آزمون علمی تخصصی به منظور تعیین صلاحیت علمی گرفته شود .
2- روشن شدن تکلیف داوطلبان شش ماه قبل از رای گیری و معرفی برنامه های خود با فرصت عادلانه و مناسب و کافی به مردم در جلسات خصوصی به جای فعالیت پنهان و قاچاقی و غیر قانونی
3- برگزاری دوره فشرده آموزشی آشنایی قانون انتخابات و قانون اساسی و آیین نامه ها و کمیسیون های مجلس و سیاست خارجی و آشنایی با بودجه و وظایف نمایندگی در طول شش ماه
4- شناخت بهتر کاندیداها با توجه به اظهار نظرها و موضع گیری های سیاسی و علمی و توانایی هایی مرتبط با وظایف نمایندگی جهت احراز این پست و تایید یا رد صلاحیت نهایی قبل از مهلت قانونی تبلیغات علنی بر اساس قانون توسط شورای محترم نگهبان و مراجع تعیین صلاحیت
5- مشخص شدن منبع تامین هزینه نامزدها زیرا در این صورت می توان با پول های کثیف مبارزه کرد .
6- بستری فراهم شود که با هرگونه تخلف انتخاباتی برخورد شود به طوری که قانون در این امر پیاده شود .
اما اگر نماینده ای با کانون های درآمد زای سیاسی و اقتصادی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و مرهون سرمایه داران و قدرتمندان متمول باشد، خود باخته و ضعیف النفس خواهد شد .

 

 

وظیفه مردم در انتخاب فرد اصلح

خداوند متعال انسان را اشرف مخلوقات عزیز و آزاد آفرید و زمین و آسمان را مسخر او و ملائک را مسجود و در آفرینشش به خود تبارک الله گفت . او را جانشین خود در زمین قرارداد و با کلام و کلمه زینت داد و برای هدایتش کتاب و رسل فرستاد و هدایت گران انسانیت را انبیا و صالحین و متجاوزین به حقوق او را ظالمین و ستمگران نامید و راه توسعه و پیشرفت و رشد تعالی و سعادت و آسایش و رفاه او را در تغییرو اصلاح درانفس به سوی ایمان وتقوا قرار داد و او را نسبت به همنوعان و سایرمخلوقات مسئول دانست.

این درجات زمانی به کمال و سعادت و مدینه فاضله و اعلی علیین می رسدکه با اطاعت و بندگی و تسلیم خالق همراه باشد وگرنه در اسفل سافلین است .

لذا با یک تحقیق و مطالعه ساده ، علت پیشرفت و توسعه کشورهای مترقی و متمدن را باید  اعتماد به سرمایه انسانی و خواست و تلاش مردم آن کشورها دانست . مردم بالاترین نقش را در اداره سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارند و با احساس مسئولیت در قبال جامعه نسبت به تحولات اجتماعی حساس و تاثیر گذار هستند.

ملت بزرگ ایران کارهای عظیمی را مانند مبارزه با طاغوت و شکست آن و تحول بزرگ انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به عنوان ولی فقیه و شکستن ابهت استکبار در جهان و پیروزی در جنگ تمام عیار جهانی هشت ساله علیه خود و مبارزه و استقامت در برابر تحریم های ظالمانه استکبار و موفقیت در عرصه های علمی و ورزشی وسیاسی ... داشته که قابل توجه و تقدیراست ولی متاسفانه در امور آداب سبک زندگی اجتماعی و بهروری در سیستم اقتصادی توفیقات درشان ملت ایران حاصل نشده که باید با تمام توان و عزم عمومی به سوی آن حرکت کرد.
قبل از اجرایی شدن این مطلوب و ایده ال لازم است بعد از تایید صلاحیت کاندیداها توسط شورای محترم نگهبان ، نوبت نقش مردم در انتخاب است و مردم باید با احساس مسولیت نسبت به انتخاب اصلح اقدام نمایند ؛ چرا که درسنوات قبل دیده شده متاسفانه کسانی به مجلس ورود پیدا کردند که دل درگرو بیگانگان داشتند ، به جای خادم مردم خائن به مردم بودند و آلان در خدمت و دامن دشمنان ملت هستند .


پیشنهاد انتخاب نماینده اصلح
1- نخبگان و افراد تاثیر گذار و با نفوذ و فرهنگیان و بزرگان مناطق سعی کنند افرادی که شرایط و صلاحیت و توانمندی نامزدی مجلس را دارند تشویق به حضور و حمایت نمایند.
2- افرادی که قصد کاندیداتور در مجلس را دارند و در حد مجلس نیستند راهنمایی کنند تا ازتصمیم خودمنصرف شود و در غیر انصراف از او حمایت نکنند .
3- گروه های سیاسی و طوایف صرفا به دلیل مسایل جناحی و فامیلی رای ندهند بلکه بر اساس منافع ملی و شایسته سالاری رای دهند .
4- به کسانی رای دهند که سابقه خدمت مخلصانه داشته باشد .
5- به کسانی که روحیه خانی وآقایی و استکباری دارند رای ندهند .
6- به افرادی که به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و مردم وفادارهستند رای دهند .
7- به افرادی که برای مشکلات کشور راهکاردارد و صاحب نظر هستند رای دهند .
8- به افراد مومن و متقی آشنا به امور کشور و  آنان که به مسایل جهانی احاطه دارند رای دهند . به ملاک های انتخابی که از طرف حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری اعلام شده رای دهند .
1- داشتن تدین و تعبد 2- داشتن علم و تخصص 3- وفاداری به مردم و تلاش برای رضایت آنان 4- داشتن شجاعت 5- عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات 6-اسراف نکردن در تبلیغات انتخاباتی 7- آشنایی با طعم فقر و برخورداری از روحیه کوخ نشینی 8- عدم همنشینی با ثروتمندان و قدرتمندان  9-برخورداری از اخلاق اسلامی و راست گویی 10-بصیرت سیاسی و اطلاع از مسایل روز ایران و جهان 11-خائن و فاسد نبودن 12-سخنگوی دشمنان نبودن  -13خضوع در برابر قانون واعتقاد به انقلاب، نظام و قانون اساسی  - 14انقلابی ، ولایت مدار و متقی و پرهیزکار و بصیر و آگاه باشند .
15- استکبارستیز باشند وابسته به کانون های قدرت و ثروت نباشند .
16- مقابل فتنه و منحرفان باشند. 17-کارآمد باشند. 18- مرعوب دشمن نباشند.


نتیجه
اگر تلاش شود و با بررسی و شناخت از میان کاندیداها، افرادی را با ویژگی های ذکر شده انتخاب کنیم، به طور قطع به تکلیف خود در انتخاب اصلح عمل کرده ایم و محصول چنین مجلسی نور و سلامت و موجب تعالی کشور است .

ارائه مطالب بالا ماحصل تجارب و تحقیقات چندین ساله می باشد .

در صورت نیاز به تشریح پیشنهادها ، آمادگی حضوری خود را اعلام می کنم .


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور