در تب و تاب مجلسی دیگر هستیم ، مجلسی که وظیفه ی اصلی آن تصویب قوانین و ریل گذاری در جامعه برای نیل به مطالبات و منویات ملت است. مجلسی که به واقع خانه ی امید و آمال ملت است ، مردم و اقشار مختلف به آن دل خوش کرده و راه گشایی معضلات و مشکلات و رفع دغدغه هایشان را از آن طلب می نمایند.
همانا به واقع این خواسته و انتظار درست و بر حقی می باشد. تقریبا با سپری شدن نه دوره از عمر مجلس شورای اسلامی ، آیا درعمل مجلس موفق بوده است ؟
عملکرد و کنش و رویکرد خود به ویژه در حوزه ی آموزش و پرورش نگاه ها را به خود معطوف نموده و مایه ی دلگرمی معلمان زحمت کش و فرهیخته ی ایران عزیز شده است؟
آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون توانسته اند آموزش و پرورش کشورمان را در طراز جهانی رشد و اعتلا بخشند ؟
آیا مجلس نشینان قادر بوده اند منزلت و معیشت معلمان معزز را درحد و شایستگی آنان ترقی دهند؟
آیا آموزش و پرورش ما تحول خواه و به روزشده است و سوالات عدیده ی دیگر، به نظرحقیر پاسخ منفی است .
هنگامی که درمناسبات اجتماعی واقعیات و اتفاقات در عرصه و پهنه ی اجتماعی تمرکز می نماییم و وضعیت اجتماعی، سیاسی ، اخلاقی فرهنگی ،امنیتی و... را مورد مداقه و امعان نظر قرارمی دهیم به این حقیقت تلخ و ملموس اذعان می نماییم که متاسفانه فاقد مجلسی اثربخش در شئونات متعدد کشوری بوده ایم و مجلس به معنی واقعی نتوانسته است به وظایف خود به شایستگی عمل نماید و فرصت های بی شماری را از دست داده است.
به جامعه نگاهی بیندازیم و بدون تعصب به قضاوت بنشینیم چه می بینیم ؟ آمار و شاخص ها را مورد بررسی قراردهیم از آنها چه بیرون می آید؟ خروجی چیست؟
آمار و شاخص ها بیانگر این حقیقت تلخ است که نمایندگان در خانه ی ملت در رفع مخاطرات و تهدیدها کارآمد و موفق عمل ننموده اند ، ساماندهی بهینه و مناسبی نداشته و قادرنبوده اند نابه سامانی ها و چالش ها را برطرف نمایند .
به بخشی از آمارها عنایت فرمایید:
رتبه ی پنجم درنزاع ها ودرگیرهای خیابانی درجهان ، عدم شفافیت و سلامت اداری رتبه یکصد و هشتاد م در دنیا و...
درچنین وضعیتی منصفانه باید نقش مجلس را بسیار پررنگ فرض نمود ؛ مجلس به فرموده ی امام راحل (ره) در راس امور است و عصاره ی ملت ، اما به واقع مجلس مطابق جایگاه خود عمل ننموده است ؟
فقدان برنامه ی مناسب و کارآمد ، ضعف مزمن دراخلاق ورزی سیاست زدگی و سیاسی کاری ، ترجیح منافع گروهی ،حزبی و باندی بر منافع ملی ، غلبه و حاکمیت قابل توجه رانت خواری و گروه گرایی ،ضعف تعهد و گرایش لازم و ضروری درخدمت و توجه به منافع مردم به ویژه نقش آفرینان در عرصه های فرهنگی و آموزشی یعنی معلمان فرهیخته و کاستی های عدیده ی دیگر سبب شده است به این معنا دست یابیم که متاسفانه مجلس در ادوار گوناگون نتوانسته است به شایستگی درصحنه ی کشور خودنمایی کند .
حقیر در جایی مطرح نمودم که وزیر مسکن باید به معنی واقعی مستاجر باشد تا درک ژرف و درستی ازحال و روز مستاجری ومستاجران داشته باشد . معمارکبیر انقلاب اسلامی درجایی فرمودند" کسانی را برای نمایندگی انتخاب نمایید که طعم فقر و گرسنگی را چشیده باشند" .
نمایندگان مجلس باید درسطح پایین ترین اقشارمردم از جهت اقتصادی و رفاهی قرار داشته باشند تا فهم و درک صحیحی از فقر و نداری و مشکلات و چالش ها دارا باشند .
چرا دفتر کار و منزل هیچ یک ازنمایندگان مجلس در مناطق محروم شهر واقع نشده است؟
چرا یک نمایند مجلس به خود اجازه می دهد میلیون ها تومان بلکه میلیاردی خرج کند تا به مجلس برود ؟
آیا با توجه به آموزه های دینی و مذهبی چنین مجوز و اجازه ای را دارد ؟
امام علی (ع) می فرمایند : هیچ ثروت بی لذتی را ندیده ام مگر اینکه در کنارش حق بسیاری ضایع شده باشد. و اساسا شیعی گری اجازه ی چنین رفتاری را به یک شیعه ی معتقد و واقعی نمی دهد .
به تحقیق هزینه های گزاف تبلیغاتی علاوه بر محکوم بودن به اسراف سبب و امداری به صاحبان زر، زور و تزویر خواهد گردید و سبب کاسبی و تولید آنچه که فرآیند و بازخورد آن ضد ملت و مغایر با منافع آن می باشد را شکل داده و به وجود خواهد آورد.
دراین راستا جهت دست یابی به مجلس درخور و شایسته که دغدغه ی واقعی آن منویات و مطالبات مردم بوده و از هرگونه انحراف و سوء استفاده درامان بوده باشد و به معنی واقعی مردمی و پاک تلقی و عمل نماید، لازمه ی آن هر آینه آگاهی و حضور پررنگ مردم خصوصا نقش آفرینان در صحنه ی فرهنگ و ادب مملکت یعنی فرهنگیان و معلمان متعهد و مسئول می باشد.
با حضور اثربخش و راهبردی آنان مجلسی با ویژگی های مورد نظرتمامی دل سوزان و علاقه مندان به سرنوشت سعادت مندانه ی ایرانیان رقم خواهد خورد و زمینه را برای بازیگران و نااهلان مردم فریب و پوپولیسم ازبین برده و خادمین را از خائنین جدا خواهد نمود .
بنابراین عدم حساسیت لازم و به جا از جانب معلمان معزز شایسته جایگاه منیع و اثر بخش و روشنگرانه و مسئولانه ی آنان نبوده و آنان باید به تاسی از معلمان واقعی بشریت همواره در صحنه های سیاسی و اجتماعی کشور عزیزمان حضوری پررنگ وبا نشاط داشته باشند ، با حضور است که می توان مطالبات و منویات خود را محقق نمود و با تماشا گربودن به خواسته هایمان نایل نگردیده و لطمات جبران ناپذیری به ایران و ایرانیان وارد خواهد شد.
البته در بیان ضعف ها و عملکرد نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی از زحمات و خدمات آنان نباید غافل شد ، اما آنچه که باید برآن توجه و تمرکز و تکیه نمود خروجی و مجموعه ی عملکردی مجلس و نمایندگان است که به نظر نگارنده کارنامه ی قابل قبولی را ارائه نداده و به نمایش نمی گذارد.
آنان به شخصه افراد محترم و شایسته ای بوده و هستند اما به رسالت و وظایف خود در حد جایگاه منیع انقلاب و مردم عمل ننموده اند و دربه روز بودن و حاکم گردانیدن ارزش های انقلاب اسلامی و فرهنگ متمدن و درخشان ایران عزیز و حل مشکلات و معضلات توفیقی درخور نداشته اند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه رسانه و تشکل/ جوابیه زیر توسط کانون صنفی معلمان ایران به مناسبت انتشار یک گزارش در سایت سخن معلم ارسال گردیده است .
این روزها تنور انتخابات گرم است و نامزدها دغدغه ی تایید صلاحیت خود را دارند . مردم و اصناف و گروه های سیاسی نیز منتظرند تا ببینند از خان اول انتخابات که تایید صلاحیت هاست چه افرادی به سلامت گذر خواهند کرد .
چگونگی ریخته شدن آرای انتخابات مجلس به صندوق ها در ایران حکایت خاص خودش را دارد . در کلان شهرها که حدود نیمی از نمایندگان از این حوزه های انتخابی وارد مجلس می شوند ، بیشتر آرا سمت و سوی سیاسی دارد ولی در شهرهای کوچک و مناطق روستایی این مناسبات قومی هست که تعیین کننده است . البته سوابق کاری و شخصیت، فن بیان و حتی قیافه ی نامزد و مقدار هزینه ای هم که برای تبلیغات می کند بسیار مهم است .
در ایران احزاب سیاسی با نفوذی که بتواند آرای زیاد و تعیین کننده ای برای یک کاندیدا فراهم آورند وجود ندارد ( البته اینکه اگر بسیج به نفع نامزدی فعال شود با توجه به اینکه قانونا حق فعالیت سیاسی را ندارد، بحثش جداست).
به همین دلیل بیشتر جبهه های سیاسی ( احزاب و گروه های سیاسی هم سو ) هستند که تا حدودی می توانند با پشتیبانی از یک نامزد موجبات موفقیت او را در انتخابات فراهم آورند .
البته لازم به ذکر است که خود نامزد باید از یک رای پایه ی قابل توجهی برخوردار باشد (حداقل حدود نصف آرای لازم برای پیروزی در حوزه انتخابیه ) تا حمایت جبهه ی سیاسی خاص بتواند تعیین کننده گردد .
این جبهه های سیاسی در حال حاضر جبهه ی اصلاح طلبان ، اعتدال گرایان و اصول گرایان هستند. این گروه های سیاسی با نفوذی که در اقشار مختلف مردم دارند در بسیاری جاها علی الخصوص شهرهای بزرگ می توانند تاثیرگذار باشند .
حوزه ی نفوذ اصلاح طلبان ؛ طبقات متوسط و تحصیل کرده دانشگاهی و صنعت و فرهنگیان و حتی منتقدان نظام است و اصول گرایان نیز در طبقات سنتی و سرمایه داران و بازاریان سنتی و اقشار مذهبی و که با مساجد و منابر مانوس هستند ، می باشند . اعتدال گرایان نیز حوزه ی نفوذی در بین هر دو طیف دارند.
جدا از جبهه های سیاسی ، حمایت گروه های اجتماعی بزرگ مثل کارگران ، فرهنگیان ، هنرمندان ، قهرمانان ملی ، و فرهیختگان و نخبگان سیاسی جامعه نیز در رای آوری کاندیداها کمابیش تاثیر گذار است .
کارگران که بزرگترین تشکل صنفی در ایران به نام خانه ی کارگر را دارا هستند معمولا در انتخابات مختلف تاکنون نامش پای لیست ها و یا عکس تبلیغاتی برخی نامزدها بوده و در برخی موارد موفق شده کاندیدای صنفی خود را به مجلس بفرستند و یا حمایت آن ها از گروه های سیاسی به موفقیت آن گروه در انتخابات کمک کرده است . در این انتخابات هم پیش بینی می شود این رویه را ادامه دهند .
بعد از کارگران ، فرهنگیان بزرگترین گروه صنفی هستند که در جامعه حضور دارند ولی بر خلاف کارگران که از تشکیلات صنفی نسبتا منسجم و فراگیری برخوردارند ؛ فرهنگیان از تشکیلات صنفی گسترده و با نفوذی در بین جامعه ی خود بهره نمی برند .
بزرگترین تشکیلات صنفی فرهنگیان کانون های صنفی فرهنگیان می باشند که در مرام نامه ی آن ها فعالیت سیاسی وجود ندارد و گستردگی و نفوذ قابل توجهی نیز بین فرهنگیان ندارند .
تشکل های دیگر (سازمان معلمان ایران ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ،انجمن اسلامی معلمان ) که در رویه کاری آن ها فعالیت سیاسی تعریف شده است ،نیز از گستردگی و نفوذ صنفی به مراتب کمتری برخوردارند .
لذا انتظار نمی رود که بتوانند به صورت مستقل کاندیداهایی را در انتخابات پشتبانی کرده و راهی مجلس کنند .
راه دیگر آن است که تشکل های سیاسی صنفی فرهنگیان با وارد شدن در جبهه های سیاسی موجود و اضافه نمودن معدود کاندیدهای صنفی مورد نظرشان حداقل سهم را در لیست موجود داشته باشند و با اضافه شدن نام تشکل در کنار دیگر گروه های سیاسی موجود در لیست جبهه ی مورد نظر سهم خود را در موفقیت اعضای لیست ادا کنند و بعد از راه یابی نامزدهای جبهه ی مورد نظر به مجلس از آن ها انتظار داشته باشند که به خواسته های صنفی فرهنگیان توجه ویژه داشته باشند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش /
حال که حمیدرضا حاجی بابایی می خواهد دوباره به بهارستان بازگردد لازم دانستیم کارنامه وزارتش را مرور کنیم تا ضمن بازخوانی عملکرد ایشان در کسوت وزیر آموزش و پرورش ، فضا برای تنویر افکار عمومی و آگاه سازی آن فراهم گردد .
شاید در میان تشکل های فرهنگیان و نیز نویسندگان و فعالان حوزه آموزش و پرورش و معلمان این تنها " سایت سخن معلم " است که به صورت علمی ،دقیق و همه جانبه به نقد عملکرد ایشان تاکنون پرداخته است .
این رسانه از همه اندیشمندان و فعالان دعوت می کند تا با ارائه نظرات و یادداشت های تحلیلی ، سهمی در روشنگری و آگاه سازی افکار عمومی داشته باشند .
« گروه سخن معلم » قبلا از حمیدرضا حاجی بابایی برای گفت و گو دعوت به عمل آورده است اما تاکنون پاسخی نشنیده است . ( این جا )
« گروه سخن معلم » بار دیگر از وزیر سابق آموزش و پرورش و کاندیدای دوره دهم نمایندگی مجلس برای گفت و گو دعوت به عمل می آورد .
گروه اخبار /
حمید رضا كفاش پس از بیان مطالبی پیرامون همدلی و هم زبانی كه در ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شده بود، بر لزوم تربیت صحیح اسلامی تاكید كرد و افزود: طالبان و داعش حاصل تربیت تك بعدی هستند.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان مهمترین مجموعه اصلاح طلبی کشور ذر انتخابات اسفند 94 است. این شورا متشکل از مجمع مشورتی رییس جمهور دوره اصلاحات ، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب و طرفداران عارف است. مجمع مشورتی که در انتخابات ریاست جمهوری 92 نقش موثری در پیروزی روحانی داشت ، شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب و تیم محمدرضا عارف با هم متحد شدند و شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان را به وجود آوردند. این شورا تقریبا همه طیف های اصلاح طلب را پوشش می دهد. مهم ترین دغدغه این شورا احتمال رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی توسط شورای نگهبان است. اصلاح طلبان در این انتخابات حکم تیم فوتبالی را دارند که اولا بازیکنان اصلی و ستاره ها را در ترکیب تیمی خود ندارند . ثانیا به پای بازیکنان وزنه های 10 کیلویی بسته اند و ثالثا داور مرتبا علیه آنها سوت می زند و رابعا اعضای تیم حریف مرتکب تکل های خطرناک می شوند بدون آن که جریمه شوند. شخصیت های درجه اول اصلاح طلب که توان رای آوری دارند به دلیل مسائل بعد از انتخابات 88 امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان را ندارند و در نتیجه شخصیت های درجه دوم و سوم اصلاح طلب که شانس تایید شورای نگهبان را دارند به میدان آمده اند. آنها در بین توده رای دهندگان شناخته نیستند. همین که محمدرضا عارف به احتمال زیاد سرلیست اصلاح طلبان از حوزه تعیین کننده تهران خواهد بود، به اندازه کافی مشکلات اصلاح طلبان را نشان می دهد.
البته وضع در جبهه اصولگرایان هم ایده آل نیست و پراکندگی و تشتت آرا در میان اصول گرایان فراوان است اما جنس مشکلات اصولگرایان با اصلاح طلبان متفاوت است. در میان اصولگرایان مساله اتحاد با جبهه پایداری و طرفداران احمدی نژاد به عاملی برای تفرقه بدل شده است. عده ای معتقدند که اصولگرایان بدون احمدی نژاد توان رقابت با اصلاح طلبان را ندارند .با این حال اصول گرایانی مانند ناطق نوری اتحاد با جریان حامی احمدی نژاد را نمی پذیرند.
دیدگاه های مختلفی در مورد حضور تشکل های معلمان در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی وجود دارد. برخی تشکل ها معتقد به مشارکت فعال در انتخابات هستند و حضور انتخاباتی خود را در چهارچوب جریان اصلاح طلب تعریف می کنند. به عنوان نمونه انجمن اسلامی معلمان و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی از جمله احزاب و گروه های تشکیل دهنده شورای هماهنگی اصلاح طلبان هستند و تلاش می کنند علاوه بر طرح مطالبات سیاسی جامعه، برخی از مطالبات معلمان را در برنامه انتخاباتی جریان اصلی اصلاح طلب بگنجانند.
سازمان معلمان ایران نیز خود را جزئی از فرآیند اصلاحات می داند و اعلام کرده که از هر فهرستی که مورد تائید اصلاح طلبان و جریان اصلاح طلبی باشد حمایت می کند. این سه تشکل اصلاح طلب ضمن پاره ای انتقادات به دولت حسن روحانی ، به طور استراتژیک خود را حامی دولت اعتدال می دانند. آنها معتقدند که حل مشکلات معلمان از جمله مسایل معیشتی در گرو حل مسایل اساسی کشور و گشوده شدن گره های اقتصادی و دیپلماسی کشور و حل مشکلات ایران با جهان است.
در میان کانون های صنفی معلمان که طبق اساسنامه تشکل هایی غیر سیاسی هستند دیدگاه های مختلفی نسبت به انتخابات وجود دارد. برخی از فعالان معتقدند که کانون های صنفی به صورت تشکیلاتی نباید نفیا و اثباتا وارد پروسه انتخابات شوند اما افراد عضو کانون و یا اعضای هیات مدیره کانون ها بر اساس گرایش های سیاسی و شخصی خود می توانند در انتخابات به عنوان رای دهنده و یا نامزد شرکت کنند ، اما تشکل های صنفی رسما نسبت به انتخابات موضعی نمی گیرند و بیانیه ای صادر نمی کنند.
برخی از فعالان کانون معتقدند که استفاده از اعتبار و نام کانون های صنفی برای مقاصد جناحی و انتخاباتی خطری است که کانون های صنفی را به شدت تهدید می کند. به عقیده آنها ، نه تنها کانون ها ، حق حضور در انتخابات را ندارند ، فعالان صنفی هم حق ندارند اعتباری که در مسیر فعالیت های صنفی کسب کرده اند را خرج و هزینه انتخابات کنند ، یعنی فعالان صنفی به صفت فردی و با شخصیت حقیقی هم نباید در پروسه انتخابات وارد شوند.
برخی فعالان صنفی کانون ها معتقد به حضور کانون های صنفی در انتخابات هستند . یک فعال کانون صنفی معلمان گفت:"ما نسبت به کسانی که به مجلس می روند نمی توانیم بی تفاوت باشیم ." وی افزود : "باید معلمانی به مجلس بروند که موظف به پی گیری مطالبات و حقوق حقه معلمان باشند نه این که بی تفاوت در مجلس بنشینند !"
وی افزود : "حرکتی که اخیرا تشکل های معلمان در نشست با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام دادند حرکت خوب و قابل دفاعی بود و این می تواند نقطه شروع خوبی برای آینده باشد." ( این جا )
جدا از انجمن اسلامی معلمان ، مجمع فرهنگیان ، سازمان معلمان و کانون های صنفی ، یک جریان حاشیه ای تشکل های معلمی متشکل از برخی عناصر اداری، معتقد است که تشکل های صنفی و صنفی – سیاسی فرهنگیان باید ائتلافی تشکیل دهند و تمام کاندیداهایی فرهنگی را در سراسر کشور شناسائی کرده و وارد رایزنی شوند و سرانجام لیستی از بین معلمان اطلاح طلبی که سرانجام تائید می شوند را را به جامعه فرهنگیان معرفی کنند.
این عده معتقدند که فرهنگیان باید به عنوان یک حزب سراسری یا یک جبهه سراسری مستقل در انتخابات شرکت کنند. اما مساله این است که تشکل ها حول چه مطالبات و چه برنامه ای در انتخابات شرکت می کنند؟
فرض کنیم شورای سیاست گذاری اصلاحات از تشکل های فرهنگیان بخواهد مطالبات خود را برای گنجاندن در برنامه کاندیدا های اصلاح طلب نمایندگی مجلس ارائه کنند. تشکل هایی مانند انجمن اسلامی یا مجمع فرهنگیان یا سازمان معلمان کدام مطالبات را مطرح می کنند؟
طرفداران لیست مستقل و یا برخی فعالان کانون که معتقدند به انتخابات نباید بی تفاوت باشیم چه درکی از مطالبات و حقوق حقه معلمان دارند ؟ پاشنه آشیل تشکل ها اینجا است که درک روشنی از مطالبات معلمان ندارند. تا زمانی که حرف ها کلی است مشکلی پیش نمی آید و شعارها خیلی هم جذاب است. مثلا همه می گویند معلمان خواستار عدالت هستند. اما زمانی که نوبت به مطالبات قابل اجرا و پیگیری در مجلس و دولت می رسد باید مطالباتی مطرح شود که قابل تحقق باشد ، یعنی شعارها قابلیت تبدیل به برنامه اجرایی را داشته باشند. در برنامه برعکس شعار ، خواسته ها باید متناسب با امکانات مادی و تهی از جنبه آرمانی و کلی باشند.
بدون تعارف مهم ترین مطالبه همه تشکل های معلمی افزایش جهشی حقوق معلمان و افزایش قابل ملاحظه بودجه آموزش و پرورش است . این مطالبات را چگونه می توان در برنامه کاندیدا ها گنجاند بدون آنکه موجب تحریک و واکنش اقشار دیگر بشود؟
اگر کاندیدای نمایندگی در یک شهر بگوید من فقط حقوق معلمان را افزایش می دهم بقیه مردم به او رای نمی دهند و او به مجلس راه پیدا نمی کند. در حال حاضر بیش از 90 درصد مطالبات اقشار مختلف از روستایی تا شهری،مسایل معیشتی و تخصیص بودجه جاری و عمرانی بیشتر است . همه می خواهند سهم بیشتری از بودجه ببرند.
چگونه اصلاح طلبان می توانند در برنامه خود روی معیشت معلمان به طور اخص تاکید کنند، اما نسبت به معیشت ده میلیون کارگر و همین تعداد کشاورز بی تفاوت باشند؟
بودجه عمومی دولت در سال جاری 235 هزار میلیارد تومان بوده و در سال آینده به 267 میلیارد تومان می رسد. آیا افزایش اسمی 32 هزار میلیارد تومان این همه مطالبات اقشار مختلف را پوشش می دهد؟
از اینها گذشته بودجه را دولت تنظیم می کند و مجلس توان محدودی در جابه جایی ردیف های بودجه دولت و افزایش درآمدهای دولت را دارد. اصولا طبق اصل 75 قانون اساسی مجلس نمی تواند طرح هایی تصویب کند که برای دولت بارمالی داشته باشد و اگر این کار را بکند شورای نگهبان وتو خواهد کرد. نکته جالب این است که کاندیدا های نمایندگی مجلس و نیز رای دهندگان درک مبهم و مه آلودی از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس دارند.
توجه به دو نکته ضروری است :
اول اینکه نمایندگان همه تشکل های معلمی و فعالان چه آنهایی که در انتخابات شرکت می کنند و چه آنهایی که مطالبه محورند و چه آنهایی که معتقدند نباید در انتخابات شرکت کرد و چه آنهایی که می خواهند لیست مستقل سراسری بدهند، دور هم جمع شوند و بر سر سه مطالبه مشخص و قابل اجرا که بتوان آن را در قالب یک برنامه گنجانید به توافق برسند.
دوم اینکه نماینده ای که میثاق نامه یا سوگند نامه امضا می کند مستند به قانون نشان دهد که اختیارات قانونی توان اجرای وعده های خود را دارد.
به نظر من نه تنها مجموعه تشکل ها بر سر جمع بندی مطالبات معلمان در سه بند به نتیجه نمی رسند بلکه هیچ کدام از تشکل ها به تنهایی هم نمی توانند سه خواسته مشخص ، اجرایی و برنامه ای ارائه دهند. خواسته های صنفی که مطرح می شوند عموما کلی ، شعاری و آغشته به احساسات و عواطف هستند ؛ مثلا هیچ اقتصاد دان و متخصص بودجه نمی تواند شعار زیبا و آرمان گرایانه " ما از فقر نمی نالیم از فرق می نالیم " را در قالب یک برنامه اجرایی بگنجاند.
اگر آن گونه که بعضی دوستان می گویند مفهوم این شعار عدم اجرای عادلانه قانون مدیریت خدمات کشوری در دستگاه های اجرایی کشور است، این شعار چنین مفهومی را القا نمی کند. باید دقیقا بگوییم کدام مواد و تبصره های قانون مدیریت خدمات به شکل تبعیض آمیز اجرا شده است و خواستار اجرای دقیق همان بندها شویم.
شعار تقسیم عادلانه فقر یک شعار کمونیستی و مغایر توسعه و پیشرفت کشور و باعث ایجاد سوء تفاهم است.
در انتخابات بازار وعده و وعید و قول و قرار داغ است. کاندیداها به خصوص در شهرهای کوچک، وعده آسفالت جاده و خیابان و راه سازی و تاسیس کارخانه و استخدام بیکاران و افزایش حقوق کارمندان و انتقال کارمندان به شهرهای بزرگ و.... را می دهند . این کارها هیچ ارتباطی با وظایف قانونی یک نماینده ندارد.
اینها کارهایی اجرایی وزرا و نمایندگان دولت است. کار نماینده مجلس قانون گذاری و نظارت بر فعالیت های دولت است. باز هم تاکید می کنم به جای برداشتن سنگ بزرگ و سر دادن شعارهای کلی و آرمانی که مابه ازای اجرایی ندارند ، در این فرصت دو ماهه روی سه مطالبه قابل اجرا و کارشناسی شده معلمان ، که در حوزه اختیارات قانونی نمایندگان است به توافق برسیم و این سه مطالبه را به فعالان صنفی اصلاح طلب و مستقل و با تفاوت و بی تفاوت ارائه و این سه خواسته را در فضای عمومی مطرح کنیم تا به گوش همه برسد.
دنبال لیست بلند بالای مطالبات نروید ، زیر این پست سه خواسته اجرایی و قابل تحقق در چارچوب اختیارات نمایندگان مجلس مطرح کنید.
همراهان همیشگی ، ناشناس ، معلم نا امید ،معلم خسته ، فرهنگی خشمگین ، آرزو ، جلیل و آریا و... یک بار هم که شده به جای جملات کینه توزانه و متلک انداختن به نویسنده بگویند واقعا از نمایندگانی که به آنها رای می دهند یا نمی دهند چه می خواهند؟
اگر هم حرفی برای گفتن ندارند فضا را در اختیار کسانی بگذارند که می خواهند در موضوع اظهار نظر کنند. این نوشته دعوت به شرکت در انتخابات نیست.
برادر و خواهر عزیز !
شما مختاری در انتخابات شرکت کنی یا نکنی ، اما مطالبات روشن خود را 1، 2 ، 3 مطرح کن !
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار / بررسیها نشان میدهد تعداد فرهنگیان ثبتنام شده نسبت به دوره قبل در انتخابات مجلس، ۲۵ درصد افزایش یافته است و از وزیر سابق تا فرهنگیان بازنشسته در ثبتنام این انتخابات شرکت کردهاند.
گروه گزارش /
همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد ( این جا ) نشست هم اندیشی تشکل های معلمان در محل انجمن اسلامی معلمان ایران برگزار گردید .
در این جا سعی می شود نظرات نماینده هر تشکل به صورت مشروح بیان شود .
در ابتدای نشست ، آقای مصلحی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران گفت :
چندی پیش در نشست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خدمت آقای عارف بودیم و محورها و اولویت های برنامه های کاری مجلس آتی از نظر
شورای سیاست گذاری ارائه شد . قرار است این محورها در انتخابات توسط کاندیداها تبیین و اعلام شود.
اما متاسفانه نامی از معلمان و مطالبات آنان نبود !
ما اعتراض خود را بیان کردیم و آقای عارف فرمودند که شما پیشنهاد دهید .
آقای حاجی هم با نظر یکی از همکاران حاضر در جلسه و بنده دو بند پیشنهاد کردند که قرار شد بررسی و اضافه شود.
به نظر می رسد در رساندن پیام معلمان و ضرورت توجه به آن کم کاری شده و حساسیت های لازم در سطوح تصمیم سازی به وجود نیامده است .
پیشنهاد می کنم به اتفاق هم چند محور از مطالبات معلمان را تدوین و ارائه کنیم و با رایزنی های فشرده از نامزدهای معلم همفکر بخواهیم که روی آنها کار کنند و حتی با آنان میثاق نامه امضا کنیم . از سوی دیگر از بین این افراد تشکیل « فراکسیون صنفی معلمان » را در دستور کار قرار دهیم.
*محمد روزبهانی از شاخه فرهنگیان اعتدال و توسعه :
مطالبه محوری یک اصل است و این که بخواهیم مطالبات را از طریق نمایندگان و تشکل ها پی گیری کنیم نتیجه ای ندارد .
این بار از زاویه دیگری وارد شویم .به جای این که مطالبه محور باشیم ، افرادی که می خواهند این مطالبات را پی گیری کنند روی آن ها تمرکز کنیم .
تشکل ها ائتلافی تشکیل دهند و تمام کاندیداهایی که در سراسر کشور فرهنگی هستند را شناسائی کرده و وارد رایزنی شوند .
یک لیستی از بین معلمان اطلاح طلبی که سرانجام تائید می شوند را را به جامعه فرهنگیان معرفی کنیم .
*ساوری از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی :
تا کی ما باید پله ای برای دیگران باشیم و یا برنامه ای را مطرح کنیم و تعدادی " چهره " به مجلس بروند .
این " چهره ها " کار خاصی برای معلمان انجام نخواهند داد .
نظر من این است که به صورت مستقل وارد انتخابات شویم .
مثلا کارگران فردی مانند " علیرضا محجوب " را دارند که واقعا برای آن ها کار می کند .
این فرد مطالبات کارگاران را مطرح و سپس پی گیری می کند .
ما در حال حاضر فاقد چهره هایی مانند ایشان برای جامعه معلمان هستیم .
البته ما نسبت به کارگران پتانسیل بالاتری داریم و تاثیرگذاری معلمان به مراتب بیشتر از کارگران است .
پیشنهاد مشخص من این است که از هر تشکلی 2 و یا 3 نفر معرفی شوند .
در مجموع یک لیستی در حدود 10 تا 15 نفر برای شهری مانند تهران بسته شود .
این تعداد می توانند برنامه های خود را حول مسائل صنفی معلمان تنظیم کنند .
مثلا این تعداد در بحث بودجه آموزش و پرورش می توانند به صورت تخصصی کار کنند .
چندی پیش سایت سخن معلم ، مطالبی را در مورد بودجه آموزش و پرورش و به صورت تخصصی و تطبیقی مطرح کرده بود که برای من خیلی جالب بود و می توان از آن الگو گرفت .
مثلا عده ای برای آموزش و پرورش بحث " درآمد زایی "را مطرح می کنند .
کار آموزش و پرورش درآمدزایی نیست . این جا محل تعلیم و تربیت است .
ما تجربه دخالت نهادها را در مباحث اقتصادی داریم . متاسفانه در حال حاضر مدارس و ادارات ما محل کاسبی برای عده ای و موسسات تجاری – آموزشی شده است و اصولا بحث آموزش تعطیل است !
* محمود ایمان زاده از کانون صنفی معلمان ایران ضمن تائید پیشنهادات آقایان روزبهانی و ساوری گفت :
این پیشنهاد خوبی است و منافع معلمان باید به صورت کلی دیده شود .
ما نسبت به کسانی که به مجلس می روند نمی توانیم بی تفاوت باشیم .
باید معلمانی به مجلس بروند که موظف به پی گیری مطالبات و حقوق حقه معلمان باشند نه این که بی تفاوت در مجلس بنشینند !
البته این اراده باید به صورت جدی و قوی در تشکل ها وجود داشته باشد و همه حمایت کنند .
حرکتی که اخیرا تشکل های معلمان در نشست با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام دادند حرکت خوب و قابل دفاعی بود و این می تواند نقطه شروع خوبی برای آینده باشد .
* رضاخواه از کانون صنفی معلمان ایران :
حساسیت ها روی موضع کانون صنفی نسبت به موضوع انتخابات زیاد است و باید با دقت و جامع نگری نسبت به موضوع نگریسته شود .
نماینده سازمان معلمان ایران :
موضع ما نسبت به انتخابات کاملا شفاف و مشخص است .
ما مطالبات فرهنگیان و معلمان را در ظرفی بزرگ تر رصد و پی گیری می کنیم ، همان گونه که مطالبات معلمان را در حوزه معیشت و نیز فراتر از معیشت یعنی منزلت می دانیم .
حرکت معلمان نیز ادامه حرکت جامعه و جریان اصلاح طلبی است و ما نیز خود را جزئی از این فرآیند می دانیم .
سازمان معلمان ایران بر خلاف نظر دوستان قائل به یک لیست مجزا و یا مستقل نیست و هر فهرستی که مورد تائید اصلاح طلبان و جریان اصلاح طلبی باشد مورد حمایت ما نیز قرار خواهد گرفت .
* « مدیر گروه سخن معلم » آقای علی پورسلیمان در این نشست ضمن بیان این که دیدگاه هایش در این زمینه با دیگران قدری متفاوت است گفت :
سخن معلم در این زمینه قبلا استراتژی خودش را بیان کرده است . ( این جا )
من به سخنان آقای مصلحی در این زمینه استناد می کنم .این که در برنامه های راهبردی آن شورا نامی از آموزش و پرورش و معلمان نیامده است موجب تاسف است .
شاید آموزش و پرورش و معلمان در نگاه جناح های مختلف جایی ندارد و این نشان می دهد که آموزش و پرورش و معلمان در هیچ جا دیده نمی شوند !
این وضعیت و مساله باید آسیب شناسی شود .
چرا نمی خواهند قبول کنند که آموزش و پرورش محور توسعه پایدار است ؟
این نگاه ملی و عزم همگانی برای تغییر وضعیت موجود از کانال آموزش و پرورش و معلمان باید از کجا شروع شود ؟
قبلا در مقالات و یادداشت های خود به کرات اشاره کرده ام که ما در داخل آموزش و پرورش و حتی جامعه " بحران اعتماد " داریم .
تشکل ها باید قبل از بحث در مورد لیست ، فهرست و... باید در این مورد چاره ای بیندیشند .
آیا معلمان تشکل ها را به عنوان مدیریت هوشمند مطالبات معلمان پذیرفته اند ؟
ما در این مورد تجربه تلخی را در زمان مجلس هفتم توسط دو تشکل کانون صنفی معلمان ایران و سازمان معلمان ایران شاهد بوده ایم اما به نظر می رسد که هنوز تشکل ها از آن ماجرا درس های لازم را نگرفته اند .
معلمان دائما این پرسش را مطرح می کنند که این همه معلم در این 9 دوره به مجلس رفته اند اما تغییری در وضعیت آموزش و پرورش و معلمان رخ نداده است ؟
این ها باید توسط تشکل ها برای فرهنگیان و معلمان تعریف و تبیین شوند .
معلمان این سوال را مطرح می کنند که فرضا فراکسیون 100 نفره مجلس که یک سوم کل مجلس را شامل می شود برای آنان حداقل در این 4 سال اخیر چه کار و یا اقدام خاصی انجام داده است ؟
به نظر من ، در این مدت باقی مانده می توان رئوس برنامه ها و مطالبات را به صورت خلاصه ، کارشناسی شده و کاربردی در دو محور معیشت و منزلت برای جامعه معلمان کشور بیان کرد .
این گام اول در فرآیند اعتمادسازی است .
به باور من ، معلمان اگر بخواهند رای بدهند حتما به این برنامه ها و درجه وصول آن ها نگاه می کنند و بعد تصمیم گیری می کنند .
من به دوستان توصیه می کنم به نظرسنجی انجام شده در سخن معلم که هم اکنون نیز وجود دارد مراجعه کنند .
تاکنون بیش از 70 درصد فرهنگیان و معلمان مخالف ائتلاف تشکل های معلمان با احزاب سیاسی هستند .
البته من ادعا نمی کنم که این نظرسنجی فاقد اشکال است اما بیانگر واقعیت هایی است که باید تشکل ها به آن توجه کنند .
باید واقع بین بود و بر اساس نیازها و خواست های عمومی حرکت کرد .
اگر قرار است رایی از جامعه معلمان اخذ شود باید از راهش وارد شد .اگر می خواهیم از طریق " صنف " اعتماد سازی کنیم و معلمان را طرف تشکل ها جذب کنیم باید برنامه ارائه دهیم و سپس دقیقا آن ها را مو به مو پی گیری کنیم و به اطلاع فرهنگیان و معلمان برسانیم .
این که تصور کنیم همین که لیست تشکل های معلمان بدون طی این مراحل مانند نیازسنجی ، اولویت بندی ، برنامه ریزی و... بیرون بیاید و معلمان هم منتظر باشند و برای رای دادن هجوم ببرند کمی ساده کردن صورت مساله و سطحی انگاری است !
باید به جد به دنبال تشکیل " فراکسیون صنفی معلمان " در مجلس باشیم .
* آقای زمانی از مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ضمن تایید سخنان مدیر گروه سخن معلم و تاکید بر برنامه محوری گفت :
باید دید که اصولا مطالبات معلمان چیست . باید اولویت بندی شوند .
باید ببینیم که بر سر این اصول تفاهم داریم . نیاز به تدوین برنامه واقعا احساس می شود .
هر کس می خواهد خودش را به دیگران معرفی کند از کانال این برنامه باشد .
شاید فرهنگیان نسبت به این برنامه مطلع نباشند که بخواهند اقبالی به ما داشته باشند .
می توان از چهره هایی که در تعلیم و تربیت هستند در این موضوع بهره جست .
* آقای محمد داوری از روزنامه اعتماد :
به نظر می رسد این مسائل و بحث ها در شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان هم در حال پی گیری است .
در آن نشست مقرر شد که ستاد فرهنگیان ائتلاف اصلاح طلبان متشکل از تشکل های فرهنگی اصلاح طلب و شاخه های فرهنگیان احزاب اصلاح طلب تشکیل شود .
قرار شد این ائتلاف پی گیری و رایزنی کند که فرهنگیان را در فهرست بگنجاند .
به نظر می رسد این مسیر هم سو با اهداف همه این جمع است و اشتراکات ما را پوشش می دهد .
اگر در مجلس 290 نفری حتی 5 نفر از معلمان این گونه به مجلس بروند بازهم برای ما موفقیت است .
بنده هم نظر سازمان معلمان ایران را تائید و تاکید می کنم که این ساز جدایی و تفرقه زدن حتی به نفع مطالبات صنفی ما هم نیست .
آقای مصلحی در پایان گفت :
به نظر من باید یک سری مطالبات را مطرح کنیم و انتظارات خود را به صورت کوتاه از مجلس آینده مطرح کنیم .
این می تواند کف مطالبات و اشتراکات تشکل ها باشد حتی برای آن هایی که نمی خواهند در این گونه فهرست ها مشارکتی داشته باشند .
ما می توانیم این گونه طرح کنیم که می خواهیم 5 نفر با رویکرد خاص نسبت به مطالبات جامعه فرهنگیان داشته باشیم نظیر الگویی که آقای علیرضا محجوب با " ماموریت ویژه برای کارگران " در مجلس پیاده کرده و پی گیری می کند .
گام اول در رایزنی می تواند این باشد که مطالبات ما در برنامه ها قرار بگیرد و گام دوم این است که افراد معتمد ما در فهرست جای بگیرند .
البته بحث ما با اصلاح طلبان است .
ما حتی می توانیم ، پس از حصول توافق با اصلاح طلبان ، برای این لیست ستاد اختصاصی تشکیل دهیم .
این ها باید برنامه ریزی شوند . اگر این مساله محقق شود دیگر نیازچندانی به آمدن به خیابان و هزینه دادن و... نیز نخواهد بود .
پایان گزارش /
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
توسعه؛ به واقع فرآيند تحول همه جانبه و حرکت از یک مرحله تاریخی به مرحله ای جدید به منظور خلق ظرفيت هاي نو و تازه و ارتقاء قابليت ها و توانايي هاي انساني، آموزشي، اقتصادي و ... است. تحقق چنین فرآیندی مستلزم تحول جوامع است. مطالعات و تجربيات بين المللي، مبين اين امر است که توسعه پايدار و همه جانبه، از بستر نيروي انساني می گذرد و پيش شرط رخداد و تداوم هر توسعه و تحولي، سرمايه گذاري در نیروی انساني است که به منزله رکن و هسته اصلي و محوري هر جامعه ای قلمداد می شود.
آموزش و دانش، رکن اصلي توسعه و نظام آموزشي نیز گذرگاه رسیدن به دانش به شمار مي آيد.در حقیقت این دو بال توسعه یافتگی جوامع امروزی بوده است و بر اين اساس، بر خلاف پيشگامان نظريه توسعه که همواره بر اهميت ايجاد و گسترش منابع مادي و کالبدي تاکيد داشتند، امروزه، به لحاظ اهميت آموزش و پرورش در زندگي افراد و جوامع، از هزينه هاي آموزشي به عنوان يک سرمايه گذاري بنيادي ياد مي شود.
نظريه سرمايه انساني، ضمن تاکيد بر بهره ور بودن سرمايه گذاري در منابع انساني، استدلال مي کند که اين سرمايه گذاري ها، سبب افزايش ظرفيت و توان توليد و بهره وري افراد مي شود. از نقطه نظر اقتصادي، گرچه بازگشت سرمايه گذاري در نيروي انساني، اغلب مستلزم فرآيندي طولاني و بلند مدت است، ليکن بازدهي آن بسيار عميق و گسترده بوده و در تمام کنش هاي فردي و جمعي افراد آموزش ديده انعکاس مي يابد.
یکی از شاخصه های توسعه پایدار، درونی کردن مفهوم توسعه در نسل های جامعه است؛ از این رو سرمایه گذاری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش انسان هایی علم گرا، با مهارت، نظام مند، پژوهشگر و به بیان دیگر دارای انعطاف ذهنی و تحرک اندیشه، قادر خواهد بود فرآیند توسعه را در تمامی ابعاد جامعه گسترش داده و افراد جامعه را به عنوان اصلی ترین عوامل توسعه به بهترین شکل آموزش داده و به ارتقای کمی و کیفی جامعه کمک کند.
از منظر دیگر، آموزش باعث می شود که افراد در برابر تغییرات نه تنها مقاومت نکنند، بلکه به دلیل داشتن انعطاف پذیری لازم، استقبال نیز بنمایند؛ این پدیده خود از شاخصه های مهم در رابطه با توسعه پایدار است.
اهمیت آموزش در مقوله توسعه پایدار به گونه ای است که در مجامع بین المللی نیز به آن توجه بارزی می شود. به عنوان نمونه سازمان ملل از زمانی که مفهوم توسعه پایدار برای اولین بار در این سازمان مطرح گردید، به نقش آموزش در توسعه پایدار پرداخته و در این حوزه مطالعات، کنفرانس ها و همایش های متعددی را نیز برگزار نموده است.
متاسفانه با وجود اهمیت فوق العاده موضوع آموزش و پرورش و بالنتیجه عوامل آموزشی (یعنی معلمان) که ذکر آن در بالا رفت شواهد عملکردی مسئولین امر در کشور ما نشان می دهد آنها هنوز به اهمیت و ارزش بنیادین آموزش و پرورش اعتقاد نداشته و ندارند که تجلی حداقلی این عدم اعتقاد در بی تفاوتی به معیشت و شان و جایگاه معلمان کاملا نمایان است و از همین رو هرازگاهی با اعتراض معلمان به اشکال مختلف روبه رو هستیم که البته از این حیث معلمان قابل مواخذه نبوده و نیستند چرا که تضییع آشکاری در حقوق مادی و معنوی آنها صورت گرفته و می گیرد.
از جمله مطالبات و دلایل اعتراض معلمان عبارتند از :
* حقوق پایین این شغل و عدم رسیدگی مسئولان به معیشت این قشر
* درصد افزایش حقوق سالانه کمتر در مقایسه با دیگر کارمندان دولت
* نقایص خدمات بیمه ای و بیمه تکمیلی
* عدم برخورداری از مزایایی مشابه با مزایای دیگر کارمندان دولت
* نزول جدی شان و جایگاه معلمین با تغییر نظام و سیستم آموزشی کشور
بر این اساس ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی به واسطه قدرت قانون گذاری خود ضمن انجام اصلاحات لازم در سیستم و ساختار آموزش و پروش کشور دولت را موظف به حل مشکلات ریز و درشت جامعه معلمان بنماید چرا که واقعیت آن است روند حاضر از رغبت و انگیزه معلمان جهت انجام فعالیت های آموزشی خود روز به روز کاسته و چنان چه این روند به بی رغبتی و بی انگیزگی کامل برسد در ادامه ای نه چندان دور کشور تاوان سنگینی را خواهد پرداخت.
تاوانی که نسل های آینده؛ ما را نخواهند بخشید، به جرات می توان گفت نمی شود نقش مجلس را در این میان بی ارزش دانست ؛ چرا که همان طور که پیشتر هم گفتم مجلسیان می توانند با تحلیل و بررسی همه جانبه در صدد برون رفت از این مشکل هم دولت را یاری نمایند و هم در کاهش انگیزش های جامعه فرهنگی نقش به سزایی داشته باشند .
این روزها که جناح های سیاسی به اشکال مختلف در حال صف بندی هستند چقدر خوب می شد که یکی از صف های تشکیل شده در هزار توی سیاست بازی نمایندگان صف فرهنگیان باشد چیزی که در ادوار گذشته خلع آن به وضوح مشهود بوده است .
بوده و هستند که بسیاری ازنمایندگان با لباس معلمی به مجلس رفته اند و آن وقت سیاست مدار از مجلس بیرون آمده اند و این در حقیقت از ضعف علمکردی فرهنگیان می تواند ریشه بگیرد .
من منکر آن نیستم که فرهنگیان می توانند نقش به سزایی در سیاست های کلان جامعه داشته باشند اما اینکه فراکسیونی متشکل از معلمان که بتوانند بار مطالبات فرهنگیان را در مجلس به دوش بکشند واقعا خالی است .
و این خلاء همان چیزی است که رابط بین مجلس و فرهنگیان است .
لذا من گمان می کنم اگر معلمان به درستی تشخیص داده اند که توسعه پایدار نیاز به سرمایه گذاری انسانی است باید زمینه این مهم را نیز فراهم نمایند نه آنکه با منفعل عمل کردند و غیر سیاسی شدن خود را کاملا کنار بکشند .
در هر حال انتخابات پیش رو می تواند سهم بزرگی برای معلمان بهمراه داشته باشد ، انتخاباتی که به قولی گفته می شود بیش از 12 هزار نفر در آن شرکت کرده اند .
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
سیاوش شهریور در مراسم گرامی داشت سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، اظهارداشت: یکی از الزامات دنیای امروز داشتن یک مدرک تحصیلی است و در جامعهای که در آن بیسواد باشد جامعه توسعه یافته و پیشرفته محسوب نمیشود. وی با ارائه آماری از رشد نگران کننده طلاق، اعتیاد، بالا رفتن سن ازدواج و بیسوادی در کشور پرداخت و گفت: با صراحت میگویم فوق لیسانسهای امروز از تحصیل کردههای ششم قدیم بی سوادتر هستند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: فوق لیسانسهای ادبیات امروز از نوشتن یک نامه ساده و یک عریضه اداری عاجز هستند. شهریور ادامه داد: هماکنون 70 درصد جوانها در دانشگاهها نماز نمیخوانند، زنگ انشای مدارس کجا رفت؟ دیپلمههای این مملکت یک حکایت ساده از شعبی حفظ نیستند و حتی لیسانسهای جغرافی نمیتوانند یک شهر از شهرهای خراسان یا فارس را نام ببرند.
وی با بیان اینکه بیسوادی این مملکت را دارد از پا در میآورد، اظهارداشت: اگر ماشینی ساخته شد که در جاده ترمزش عمل نکرد، سپرش از مواد نامرغوب ساخته شد و موتورش به موقع عمل نکرد از کارگر آن کارخانه ماشینسازی تا مدیران ارشد آن همه مقصر هستند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران ادامه داد: اگر معلمی دانشآموزی را تربیت کرد و آن فرد در آینده نماینده مجلس و یا رئیس جمهور شد و بخشنامهای را بدون آنکه موضوع آن را درک کند صادر کرد و تقوای لازم نداشته و دست درازی به بیتالمال کند آن معلم هم در گناه وی شریک است.
شهریور بر ضرورت معرفی حداقل یک رمان به دانش آموزان در کلاسهای درس تاکید کرد و گفت: زمانی در یکی از دبیرستان ها برای بازدید مراجعه کردم و متأسفانه هیچ کدام از دانشآموزان محمود دولتآبادی را نمیشناختند و نمیدانستند وی که لیاقت گرفتن نوبل ادبیات را دارد سالها پشت دروازه تبعیض مانده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران با بیان اینکه باید یک نگاه جامع به بیسوادی شود، افزود: بیسوادی فقط به خواندن و نوشتن نیست بلکه نداشتن سواد زندگی و سواد گفتوگو جزئی از بیسوادی است چرا که هماکنون مشاهده میکنیم برخی از سیاسیون و مراجع فکری ما نمیتوانند صحیح با یکدیگر صحبت کنند.
وی با اشاره به ضرورت نگاهی نو به حوزه آموزش و پرورش گفت: جوانهای امروزی معنای عشق را نمیدانند اما هوس را به خوبی شناختهاند و جوان امروز باید با ادبیات این سرزمین آشنا باشد چرا که سرشار از عشق است.
شهریور با بیان اینکه جامعه با سرعت سرسامآوری به سیاهچالهای که من نام آن روزگار فاجعه مینامم در حال حرکت است، تصریح کرد: اگر امام زمان (عج) ظهور کند از ما سرباز نمیگیرد، باید به آموزش، به مطالعه و به موضوع سواد نگاه همه جانبه شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در پایان سخنان خود با انتقاد از مدیر بیسوادی که در ساخت مسکن مهر سهیم بوده است، گفت: به صورت انبوه مسکن ساخته شده است اما برای مسجد، مدرسه، بیمارستان، سینما و کلانتری در این مجموعه خانهها فکری نشده است و همین مسائل باعث آسیبهای اجتماعی میشود.
بهار نیوز
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .