در طول ۳۸ سال گذشته، همه برای آموزش وپرورش دلسوزانه برنامه ریزی کرده اند ولی تا به امروز معلم به جایگاه اصلی خودش نرسیده است/ صحبت های من فارغ از هر گونه تفکر سیاسی است/ سهم آموزش وپرورش از بودجه کشور به ۹ %(درصد) تقلیل یافته است/ این نگاه به تعلیم و تربیت کشنده است،برای همین در مجلس محکم ایستادیم،خوشبختانه این پیشنهاد حذف شد/ در برنامه ششم در پنج جا اعلام کردیم آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است و مولد سرمایه اجتماعی و تولید کننده است، باید در تخصیص بودجه ها، آموزش و پرورش در اولویت قرار بگیرد/ روی دیگر سکه رتبه بندی مهندسی نیروی انسانی است، با این رویکرد آموزش و پرورش جایگاه حقوقی خود را پیدا می کند ،در مدرسه مثل دانشگاه هیات ممیزی تشکیل می شود،معلمان روش تدریس خود را ارائه می دهند و براساس تجارب خود مثل اساتید دانشگاه رتبه بندی می شوند/ باید برای یک بار هم شده است آموزش و پرورش دیکته خودش را خودش بنویسد زیرا هیچ کس آموزش و پرورش را به اندازه معلمان آن نمی شناسند،فقط در این صورت است که می تواند جایگاه خود را پیدا کند/ ما باید یک تصمیم موثر برای آموزش و پرورش بگیریم،باید به فکر نجات کشتی انقلاب باشیم/ در مجلس مصوب کردیم که در طول پنج سال عدالت در میان بازنشستگان باید با نظام همسان سازی اجرا شود
قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویم شما چرا این اراجیف را مطرح می کنید. شما غلط می کنی که اینها را مطرح می کنی/ مشابه این اظهارات معاون سابق مطبوعاتی وزارت «فرهنگ» و ارشاد اسلامی ؛ حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد است که در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران از محل هزینه افطاری آن وزارتخانه خطاب به آن خبرنگار گفته بود: " از قبر جنابعالی " !/ « من سرهنگ نیستم من حقوق دانم .»/ یکی از شعارهای اساسی حسن روحانی جایگزین کردن امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بود/ این مدیران به خاطر ترس از قدرت رسانه های منتقد دولت و در امان بودن از تیغ تند نقد آنها با آنها مهربانانه برخورد می کنند ، با آنها مصاحبه می کنند ، جوابیه برایشان می فرستند ولی با رسانه های مستقل و اهالی رسانه نزدیک به دولت، مدارای نسبی می کنند و البته انتظار حمایت هم دارند/ یکی از نقدهای اصلی که بر مدیران حوزه ی آموزش و پرورش وارد می شود این است که آنها تلاش کردند فعالین، منتقدان و اهالی رسانه را از جایگاه نقد مدیریت به جایگاه ساختار مدیریت بکشند/ به همین دلیل به رسانه و اهالی رسانه نزدیک یا دور می شوند و بیشتر به چشم تریبونی برای تبلیغ به رسانه ها می نگرند/ جای تاسف بیشتر آنجاست که علی رغم انتشار گسترده خبر هیچ یک از مدیران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حتی تشکل ها نسبت به آن واکنشی نشان ندادند/ مدیران فعلی که مدعی مدیریت در دولت یک حقوق دان هستند و تشکل های معلمی نزدیک به دولت باید بدانند که جامعه از آنها انتظار واکنشی در خور و رفتاری یکسان با این نوع مسایل را دارند و رفتارهاری دوگانه در خصوص این مسایل بیشتر از همه به اعتبار خودشان صدمه خواهد زد
بنا بر وظیفه رسانه ای و نیز معلمی خود چند پرسش از این رسانه و مسئولان آن مطرح است/ آیا آموزش حقوق شهروندی مصداق سیاسی کاری است/ کارشناسان مسائل آموزش و پرورش بارها از " حافظه محوری " و " فقدان مهارت های زندگی " در نظام آموزشی سخن گفته اند/ ارجاعات مواد منشور حقوق شهروندی تماما برگرفته از قانون اساسی و نیز سایر قوانین مصوب از مراجع ذی صلاح و قانونی کشور است/ آیا دانستن و آموزش این قوانین مصداق سیاست زدگی است/ « برجام » یک موفقیت و افتخار ملی است که با درایت رهبر معظم انقلاب به سرانجام رسیده است و دانستن و نیز دفاع از آن وظیفه تک تک شهروندان و ایرانیان است/ اگر این رسانه و نیز طیف هوادار آن ها که دغدغه حقوق دانش آموزان و آینده آنان را نیز دارند چرا اقدامی برای انتشار سخنان و نیز نطق های نمایندگان دانش آموزان سراسر کشور به عمل نیاوردند/ « صدای معلم » به عنوان یک رسانه مستقل و تخصصی آموزش و پرورش کشور به " دانش آموز " به عنوان یک رکن اساسی در اضلاع تعلیم و تربیت باور و اعتقاد دارد و با هر گونه نگرش ابزاری به دانش آموزان مخالف است
گروه اخبار/
دوشنبه گذشته سالن اجتماعات آموزش و پرورش منطقه سه تهران محل تجمع صنفي و سياسي جمعي از فرهنگياني بود كه رنگ سياسي آن به دليل تناسب حزبي، قرار گرفتن در آستانه انتخابات و حضور چند چهره سياسي بيشتر نمود داشت.
اعضاي كانونهاي فرهنگيان اين حزب در استانها و اعضاي شوراي كانون فرهنگيان تهران و البرز ميزبان چهرههايي از شوراي مركزي حزبي بودند كه حالا دولت مستقر يكي از صفتهاي خود را از او دارد يعني صفت اعتدال را، البته به گفته علي جنتي، وزير سابق ارشاد اين دولت، روحاني از افراد موثري در شكلدهي اين حزب در سال ٧٦ بود كه اگر چه نپذيرفت كه نامش در ليست موسسين قرار گيرد اما نقش به سزايي را ايفا كرد همانگونه كه هاشميرفسنجاني به قول ايشان توصيه كرده بود هر اسمي براي اين حزب ميگذاريد بگذاريد ولي اعتدال در آن باشد.
به گزارش «اعتماد»، جنتي، عضو شوراي مركزي اين حزب خطاب به فرهنگيان عضو كانون فرهنگيان اعتدال و توسعه با اشاره به جايگاه اين قشر در جامعه گفت: با وجود اينكه خيلي از گروهها پس از انقلاب اكنون مرجعيت خود را از دست دادهاند اما فرهنگيان همچنان يكي از گروههاي معتبر و مرجع در جامعه هستند كه همچنان جايگاه خود را حفظ كردند و در همه انتخابات هم تاثيرگذار بودهاند كه اميدواريم در انتخابات سال آينده هم با تلاش شما هدف مخالفان دولت كه خودشان هم ميدانند روحاني راي خواهد آورد اما براي كاهش راي او تلاش ميكنند، محقق نشود.
اما در اين جمع فرهنگي دبيركل اين حزب به عنوان سخنران پاياني با لحن و ادبيات نزديكتري سخن گفت و با ياري گرفتن از پيشينه فرهنگي خود در استان گيلان همدلي و همسويي خوبي را ايجاد كرد او با اذعان به اينكه هنوز بسياري از نيازهاي فرهنگيان برآورده نشده است به شرايط دولت اشاره كرد و تخصيص اعتبارات به آموزش و پرورش را با ١١٠ درصد تحقق بودجه نشان حداكثر تلاش و امكان دولت دانست و آرزو كرد كاش نفت ١٢٠ دلاري را داشت تا بيشتر به اين نهاد و مجموعه ياري ميرساند.
نوبخت با انتقاد تند از صدا و سيما در تخريب دولت، از فرهنگيان خواست به دفاع از دولت بپردازند و واقعيتها را براي مردم تبيين كنند .
او از عملكرد دولت در تخصيص بودجه به آموزش و پرورش دفاع كرد و افزايش بيش از صددرصدي بودجه اين دستگاه به نسبت سال ٩٢ و اجراي طرح رتبهبندي را از جمله مصاديق قابل دفاع دانست.
در اين گردهمايي زينيوند، رييس كانون فرهنگيان حزب اعتدال و توسعه هم سخنان كوتاهي را در زمينه نقش فرهنگيان در پيروزي روحاني و دفاع از عملكرد دولت بيان كرد و در پايان هم احكام مسوولان كانونهاي فرهنگيان اعتدال و توسعه استانها به آنها داده شد.
روزنامه اعتماد
در اصل یک صدو پنجاهم قانون اساسی آمده است« در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آزادی بیان و نشر افکار با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور باید تأمین گردد.»/ بسیاری از افرادی حقیقی و حقوقی اعتقاد دارند که رسانه ملی به هیچکدام یک از این شرایط عمل نمیکند و تبدیل به رسانه گروه خاصی شده است/ جریانی که این روزها شبکهای به نام افق دارد که در آن بنا بر استدلالهای شخصی و جناحی همه را نقد میکنند بدون اینکه تلاش کنند واقعیت جامعه را نشان دهند/ صداوسیما در حالی که در زمان دولت قبل در برابر بسیاری از کاستیها سکوت کرده بود. این روزها تمام تلاش خود را انجام میدهد تا نشان دهد اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست. مردم از خود میپرسند صداوسیما در آن 8 سال کجا بود و چه میکرد/ امروزه بسیاری از زنان خانهدار، ساعت برنامههای شبکههای ماهوارهای را بهتر از ساعت برنامههای صداوسیما بلد هستند/ صداوسیما نه تنها قافیه را به رقیب واگذار کرده بلکه خود به کپی کننده برنامههای ماهوارهای تبدیل شده است
به گزارش صدای معلم ؛ در نخستین نشست هشتمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی که روز یکشنبه چهاردهم شهریور ماه سال جاری و در محل مجلس شورای اسلامی قدیم برگزار و منجر به انتخاب هیات رئیسه گردید تخلفاتی صورت گرفت و البته اعتراضات دانش آموزان را نیز در پی داشت/ متاسفانه علی رغم پی گیری های بسیار که توسط دانش آموزان معترض به نتیجه انتخابات و در زمان وزارت فانی و کفاش به عنوان مسئول مستقیم این قضیه صورت گرفت اتفاق خاصی رخ نداد/ وی گفت که بارها از هیات رئیسه تقاضای وقت برای نطق کرده است اما توجهی به آن نشده است اما از برخی استان ها بیش از دو نفر صحبت کرده اند/ چرا تاکنون مسئولان اجازه طرح استیضاح رئیس مجلس دانش آموزی را نداده اند/ در برخی کشورها حتی برای یک دانش آموز کلاس تشکیل می دهند و این دیگر گفتن ندارد/ مگر آموزش و پرورش ترمینال است که با آن این گونه برخورد می شود/ سرانجام با امضاء بیش از شصت نماینده در حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش قرار شد به دلیل عدم کفایت رییس مجلس دانش آموزی رای گیری مجدد صورت گیرد/ « صدای معلم » ضمن محکوم کردن عملکرد مسئولان ذی ربط و نیز انتقاد از خبرگزاری پانا در گزینشی برخورد کردن نسبت به انعکاس اخبار دانش آموزان از مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه وزیر انتظار دارد تا با جدیت و شفافیت اعتماد از دست رفته را به جامعه دانش آموزی برگردانند
تاكنون اقدامات موثر پايدار و اساسي در ارتباط با حل مشكلات آموزش و پرورش و ارتقاي منزلت معلمان برداشته نشده است/ يكي از مهمترين راه كارهاي موثر در برخورد صحيح و موثر با مشكلات آموزش و پرورش، استقبال معلمان از تشكل ها و نيز تقويت آن ها با هر نوع رويكرد سياسي مي باشد/ وضعيت تشكل هاي مدني در آموزش و پرورش و نيز استقبال فرهنگيان از آن ها، بسيار ضعيف مي باشد/ همين امر باعث مي گردد كه نيروهاي موجود در آموزش و پرورش به صورت گسلي فعاليت نموده و اثربخشي آن ها بسيار كمرنگ تر شده و در بسياري از موارد تبديل به ابزار و نردبان ترقي ديگران و گروه هاي مختلف شوند/ متاسفانه فرهنگيان بعد از اين برنامه ها مورد فراموشي قرار مي گيرند و بهره اصلي اين روندها متوجه گروه هاي ديگر مي شود كه حضور گسترده فرهنگيان در قالب تشكل ها و احزاب مختلف در تغيير اين وضعيت مي تواند موثر باشد/ اثرگذاري بر منابع قدرت به صورت فردي و يا در قالب گروه هاي بي هويت امكان پذير نبوده و يا بسيار كم اثر مي باشد
با وجود آن که این نشست مختص دانش آموزان کشور بود اما در رسانه ها هیچ خبری از محتوای صحبت های دانش آموزانی که نطق پیش از دستور کرده بودند منتشر نشد و تقریبا همه آن ها به سخنرانی مسئولان محدود شده بود/ اخباری که توسط نمایندگان دانش آموزان کشور در اختیار صدای معلم قرار گرفته است حاکی از بروز تخلفات گسترده در هشتمین دوره انتخابات مجلس دانش آموزی است که گزارش کامل آن در صدای معلم منتشر خواهد شد/ آن ها با توهینی بی سابقه کارت دعوت به این نشست را ضبط کرده و عودت هم ندادند/ با وجود آن که هیچ یک حاضر به معرفی خود نشدند دائما تهدید می کردند که صدای معلم را وارد " بلک لیست " خواهند کرد/ پیش از این و در زمان وزارت فانی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز از ورود نماینده صدای معلم به نشست رسانه ای وزیر آموزش و پرورش جلوگیری شد/ « صدای معلم » منتظر پاسخ وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان نسبت به برخوردهای صورت گرفته و اقدام مقتضی در این مورد می باشد
فعالیت اقتصادی مقامات حکومتی در اکثر کشورهای پیشرفته ممنوع است/ متاسفانه در ایران قانون مدونی برای منع فعالیتهای اقتصادی مقامات حاکمیتی وجود ندارد و این عدممنع، باعث ورود گسترده آنان به حوزه فعالیتهای اقتصادی شده است که نتیجه آن ذینفع شدن این مقامات در تصمیمات اقتصادی است/ برخیها اعتقاد دارند اصل 141 قانون اساسی پتانسیل لازم برای تفسیری در جهت ممنوعسازی فعالیت اقتصادی مقامات را دارد/ همین اصل از قانون اساسی با تغییر ماهیت شرکتهای تعاونی دچار نوعی تناقض شده است/ در ایران مساله پیچیدهتری نسبت به کشورهای دیگر وجود دارد و آن منافع مستتر مقامات دولتی در شرکتهای دولتی است/ منع فعالیت اقتصادی مقامات، راهی است که تجربه کشورهای موفق پیشپای ما میگذارد و راه دیگری برای اینکه فعالیتهای دارای تضاد منافع مقامات و وابستگان آنها زیر ذرهبین قانون و نظارت همگانی قرار بگیرد، وجود ندارد
جدول شماره ١٧ باز هم ابقا شد، با طوماری از مؤسسههای ویژه. مؤسسههایی که اغلب نام شخص شناختهشده در پس آن آمده و نامی بودجهپسند بر سر در آن. جدول ویژه باز هم در بودجه خواهد ماند، آن هم با اعتباری ٢٣٠میلیاردتومانی و حاشیههای فراوانش. شلوغی روزهای آخر در بهارستان به نمایندگان مجال نداد تا دستکم یکساعتی به جزئیات این جدول ویژه بپردازند. این شد که بیحرف پیش و در سایه شلوغی پایان سال این جدول هم در کنار جداول دیگر مثل آبخوردن مصوب شد؛ البته نه به روال و رویه پیشین. حالا بارقههایی از نظارت به چشم میخورد.
برخی نمایندگان برای آنکه جلوی هرجومرج این جدول را بگیرند، پیشنهادهای عملی را در دستور کار قرار دادند. حالا خروجی شلوغی روزهای پایانی مجلس و بررسی بودجه ٩٦ این شده که کارگروهی ویژه بر جدول ١٧ نظارت خواهد کرد و مصوبهای در برنامه ششم توسعه نیز میتواند ناظر بر این جدول عمل کند. علی مطهری، نایبرئیس مجلس در کنار حجتالاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی و محمدعلی وکیلی از اعضای هیئترئیسه توانستند در نهایت حکم تشکیل کارگروه نظارت بر جدول ١٧ بودجه ٩٦ را بگیرند. کاری که شاید تأثیرش را بتوان در آینده و با افزایش سطح نظارت بر این جدول به چشم دید.
گاهی بودجهها صرف همایشهای بیخاصیت میشود
مطهری در این زمینه به «شرق» میگوید: «کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت حوزه علمیه و کمیسیون فرهنگی مجلس بر نحوه هزینهکرد اعتبارات جدول ١٧ نظارت خواهد کرد. این رویه پیشتر درباره جدول ١٧ وجود نداشته و حالا امیدواریم این کار انجام شود. دبیرخانه این کارگروه در وزارت ارشاد مستقر خواهد بود».
علاوه بر این کارگروه، علی مطهری به مصوبهای در برنامه ششم توسعه اشاره دارد که «براساس آن دیوان محاسبات از این پس بر هزینهکرد کمکهای مالی مؤسسات و بنیادها نظارت خواهد داشت». پرداختهای جدول ١٧ به گفته مطهری «کمک مالی است و دیوان محاسبات موظف است گزارش دقیق هزینهکرد بودجه مؤسسات مندرج در این جدول را ارائه کند».
نایبرئیس مجلس دهم همچنین میگوید: «اعتبارات جدول ١٧- که البته مقدار زیادی نیست- میان مؤسسههای مندرج در این جدول از سوی کارگروه مذکور تقسیم میشود. با بودن این کارگروه این منابع عادلانهتر تقسیم خواهد شد. به نظر من برای اینکه به عدالت در این تقسیم نزدیک شویم، لازم است عملکرد سال گذشته این مؤسسهها و بنیادها ارزیابی دقیق شود تا معلوم شود چه میزان از فعالیتهای آنها آثار عملی داشته و میزان توانایی آنها چقدر است. گاهی این بودجهها صرف همایشهای بیخاصیت میشود. این کارگروه وظیفه دارد بهگونهای عمل کند که این بودجهها هدر نرود».
تصویب بودجه ٢٣٠میلیاردتومانی
جدول شماره ١٧ سال ٩٤ با بودجهای ٢٤٤میلیاردتومانی وارد صحن و با ٢٧٦ میلیارد تومان مصوب شد. حالا رقمی حدود ٢٣٠ میلیارد تومان برای نهادها و سازمانهای فرهنگی پیشنهاد شده است. اما به گفته غلامرضا کاتب جدول ١٧ آش شلهقلمکاری است که از هر دری در آن سخنی رفته است. جالب اینکه جدول ١٧ نهتنها از سوی اصلاحطلبان که بیش از همه از سوی اصولگرایان مجلس با نقدهایی مواجه شد. هرچند نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از طرفداران درجه یک آن بهشمار میرود و بارها در نقد حذف این ردیف اعتباری اعلام موضع کرده است. نکته عجیب اینکه با وجود قرارداشتن برخی نهادها در ردیفهای ثابت بودجه سنواتی، باز هم بخشهای متعلق به این نهادها در جدول ١٧ نیز به چشم میخورد. این در حالی است که غلامرضا تاجگردون به «شرق» میگوید: «هرکدام از این مؤسسهها را میتوان در ردیف بودجه خاص خودشان سامان داد. شکلگیری این جدول اشتباه بزرگی بوده است. به باور من در بلندمدت این نوع بودجهدادن به نهادها رانتخیز میشود. اطلاع دقیق داریم که بر خیلی از این مؤسسهها نظارت نمیشود. اهرم نظارتی ویژهای وجود ندارد و همین کار ما را سختتر از همیشه کرده است».
اعتبار حتی برای «رویداد مشهد پایتخت فرهنگی اسلام در سال ٢٠١٧»
در لابهلای اسامی ٥٠ مؤسسهای که در این جدول جا خوش کردهاند، اسامی جالبی به چشم میخورد. از «ستاد احیای امربهمعرف و نهیازمنکر» گرفته تا مرکز «موضوعشناسی احکام فقهی» و «بنیاد فرهنگی مهدی موعود». نهتنها برای مؤسسهها که حالا برای رویدادهای ویژه هم اعتبار در نظر گرفته شده است. نمونهاش «رویداد مشهد پایتخت فرهنگی اسلام در سال ٢٠١٧». انتشارات اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم، کمک به فعالیت فرهنگی مسجد جمکران، مؤسسه امام صادق، نیز جزء نهادها و رویدادهایی هستند که در این جدول اعتباراتی برای آنها در نظر گرفته شده است. نام و عنوان شخصیتهای سیاسی از نمایندگان مجلس گرفته تا دیگر سیاسیون در پشت صحنه این نهادها پنهان است. برای نمونه در این میان میتوان به بیمارستان «سپیر» به مدیریت سیامک مرهصدق، نماینده مجلس دهم، مؤسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) به مدیریت مهدی سنایی، سفیر کنونی ایران در روسیه، دانشگاه مفید (به ریاست مرحوم آیتالله موسویاردبیلی) و مرکز اسناد انقلاب اسلامی به ریاست روحالله حسینیان اشاره کرد. ناگفته نماند که سال گذشته نهادهایی مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امامخمینی(ره)، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی (به مدیریت مصباحیزدی) و بنیاد سعدی (به مدیریت حدادعادل)، از جدول ١٧ خارج و به ردیفهای ثابت بودجه سالانه اضافه شدند.
چهرههای سیاسی و مؤسسههای خاص
مؤسسه «پرتو ثقلین» نیز متعلق به آیتالله سیدمحمدرضا مدرسییزدی است؛ او هماکنون یکی از فقهای شورای نگهبان است. دفتر مرکزی این مؤسسه در شهر قم واقع شده و هدف آن انعکاس و انتشار کامل اخبار و آثار مربوط به آیتالله سیدمحمدرضا مدرسیطباطبایییزدی است. مؤسسه فرهنگی «ترجمان وحی» هم با هدف ارائه ترجمههایی صحیح از تحریف قرآن مجید، در سال ١٣٨٣ ثبت شده است. مدیرعامل این مؤسسه حجتالاسلام محمد نقدی است. رئیس هیئتمدیره این مؤسسه نصرالله چمران، برادر شهید مصطفی چمران و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، است. نایبرئیس مؤسسه ترجمان وحی، محسن پرویز، معاون وزیر ارشاد دولت نهم است.
اعتراض کاتب به اختصاص اعتبار به شهرک مهدیه
شهرک مهدیه قم از دیگر نهادهایی که در گوشهای از این جدول بودجهای به او اختصاص یافته نیز مؤسسهای است که برای اعطای واحد مسکونی به طلاب در شهر قم دایر شده است. غلامرضا کاتب چندی پیش با اشاره مستقیم به نام این شهرک در جدول ١٧، به «شرق» گفت: «تعداد زیادی شهرک داریم، دلیل اینکه یکی در این میان اعتبار میگیرد چیست».نام جشنواره «عمار»، فستیوال سینمایی هم در این جدول به چشم میخورد كه نخستین دوره آن در سال ١٣٨٩ برگزار شد و به آثار سینمایی در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی اختصاص دارد. وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار و برادر سعید جلیلی، دبیر سابق شورایعالی امنیت ملی است. البته او این روزها بهجز جشنواره عمار در مشهد مشغول کار است و در مقام معاون فرهنگی شهرداری مشهد فعالیت دارد.
شرایط برای حذف جدول مهیا بود
برخی نمایندگان مجلس بر حذف و برخی دیگر بر ساماندهی جدول ١٧ تأکید كردند. در این میان چند روز مانده به تصویب جدول ١٧ در لایحه بودجه ٩٦، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به «شرق» خبر داد: «زمینههای لازم برای حذف این جدول در مجلس فراهم است»؛ اما معلوم نیست با وجود پیشبینیهای او وضعیت به چه سمتوسویی هدایت شده که حتی یک کلمه در مجلس درباره جدول ١٧ صحبت نمیشود. موبایل تاجگردون در دسترس نیست و برخی سؤالهای ما در زمینه چرایی سکوت مجلس درباره موضوع جدول ١٧ بیپاسخ میماند. محمدعلی وکیلی نیز از منتقدان سکوت مجلس دهم و گفتوگونكردن درباره آن در صحن مجلس است. به گفته او «مجلس آنقدر سرگرم تبصرهها شده بود که دیگر مجالی برای پرداختن به جداول باقی نماند. اگر میخواستیم بر بررسی جدول ١٧ اصرار کنیم هم یکباره باید بررسی همه جداول در دستور قرار میگرفت. این روند بهغلط در مجلس رویه شده، تأکید بر تبصرهها و پرش از روی جداول».وکیلی نیز مانند مطهری به پیگیریهایی اشاره ميكند که در نهایت به بارقههایی از امید برای نظارت بیشتر بر جداول ١٧ را فراهم آورده: «حکم ساماندهی جدول ١٧ در پای این جدول بلااستفاده باقی مانده بود که در رایزنیها با هیئترئیسه و شخص رئیس مجلس مقرر شد این حکم زنده شود و نظارت بر بودجه مؤسسههای حاضر در جداول ١٧ از سوی نهادهای مرتبط بهصورت دقیق بررسی شود».
برخی کارگروه نظارت را حذف و ردیفها را مستقیم کردند
جدول ١٧ جدولی متشکل از افراد و مؤسسههایی است که ردیف بودجه دریافت میکنند؛ اما در سالهای گذشته نظارتی بر آنها وجود نداشته است ولي حالا نهتنها نظارت وجود دارد، بلکه اگر گزارش هزینهکرد آنها به جزء مورد قبول نهادهای ناظر نباشد آنها در بودجه آتی هیچ سهمی نخواهند داشت. محمدعلی وکیلی همچنین تأکید ميكند: «سال ٩٣ برای نخستینبار تلاشهایی براي افزایش نظارت بر بودجه جدول ١٧ اتفاق میافتد و البته بهسرعت فراموش میشود. آنموقع آقایان برای این جدول حکمی گذاشتند تا کارگروهی متشکل از ارشاد، سازمان برنامه و کمیسیون فرهنگی بر آن نظارت كنند؛ اما از همان سال ٩٣ دیگر خیلی دنبال آن را نگرفتند. البته حکم آن وجود داشت و در سالهای بعد این حکم ملغی شد. از آقای رئیس [علی لاریجانی] خواهش کردم که شما هم حکم سال ٩٣ را تنفیذ کنید، این اتفاق افتاد، آقای لاریجانی پای این حکم را امضا کردهاند. حالا ما این کمیته را با همان ساختار گذشته حفظ کردهایم».وکیلی در پاسخ به اینکه دلیل حذف این حکم چه بود و چه افرادی آن را حذف کردند نیز به «شرق» گفته «برخی در مجلس نهم این کارگروه را حذف کردند و ردیفها را مستقیم کردند. بهاینترتیب ردیفها را به اشخاص و مؤسسهها اختصاص دادند، الان دوباره این حکم را تنفیذ کردهایم».او همچنین به «شرق» خبر داده پیش از این شرایط بهگونهای بود که دیوان محاسبات نمیتوانسته گزارش نظارتی بر این جدول تهیه کند؛ اما حالا شرایط بهگونهای شده که دیوان محاسبات ملزم به نظارت بر هزینهکرد مؤسسههای ذیل جدول ١٧ شده است.
پایان مجهول یک جدول
از یکسو کماکان نقدها بر مجلس دهمیها باقی است که چرا یکبار هم که شده برای حذف این جدول اقدام نکردند و درعینحال دستاورد کنونی در مسیر نظارت حداکثری بر این جدول درخور توجه است. به گفته وکیلی «باید شکلگیری این کارگروه را به فال نیک گرفت و کاری کرد که چوب نظارت بر سر همه نهادها و مؤسسهها باشد، چه جدول ١٧ و چه سایر جداول».
بهرام پارسایی نیز به «شرق» میگوید: «نمیشود اعتباری به برخی مؤسسهها داد و آنها را رها کرد. نظارت بر مؤسسهها به هر فرد و جناحی وابسته باشند از ضروریات کار دیوان محاسبات است و مجلس نیز بر این روند دقت خواهد کرد».
جدول ١٧ چه بخواهیم و چه نخواهیم ميهمان ناخوانده بودجه ٩٦ است. حالا دو امکان نظارتی برای رصدکردن فعالیت این مؤسسهها پیشبینی شده و باید دید تکلیف این جدول در گزارشهای نظارتی چه خواهد بود؛ آیا امکان دسترسی به این گزارشها از سوی رسانهها فراهم خواهد شد؟ سؤالها فراوان است و جدول ١٧ کماکان روی خط خبرها.
روزنامه شرق