این مشکلات گوناگون، با سوق یافتن به چرخۀ "همجوشی، همپوشی و هم افزایی"، بهمن وار در حال حجیم تر و وخیم تر شدن هستند/ کرسی صدارتِ وزارت آموزش و پرورش را می توان به گاو مکانیکی مستقر در شهربازی پارک ارم و امثالهم ... تشبیه کرد که هیچ سواری قادر به دوام طولانی بر پشت آن نیست و دیر یا زود سرنگون می شود/ حل و فصلِ معضلات آن، در گرو تجدید نظر در نگرش و سیاست های کلان نظام و مستلزم همکاری و همراهی و مشارکت و معاضدت کلیه نهادها و دستگاه های سهیم و دخیل در این حوزه ( از جمله خانواده ها به مثابه صاحبان و سهام داران اصلی این عرصه) و به کارگیری سیاست ها و اقدامات فرا بخشی و فراسازمانی سنجیده و هماهنگ است/ سهل ترین و سطحی ترین نگاه، متهم ساختن بخشِ نیروی انسانی و در رأس آن وزیر و مدیران یک مجموعه (عناصر مرئی) و غفلت از تنگناها و چالش های ساختاری (عناصر نامرئی)، و دشنام دادن به آن هاست/ در کنار نقد افراد و مدیران ناکارآمد و فرصت طلب، نباید به هیچ روی از ساختارِ منسوخ، متمرکز و متصلبِ اداری و سازوکار بوروکراتیک و بدنۀ حجیم و سنگین و ناکارآمد این وزارتخانه ها و خوی محافظه کاری و بیگانه با تحرک و چالاکی که به مرورِ دهور در آن نهادینه گشته و رسوب کرده و در تار و پود مناسبات حاکم بر آن تنیده شده و نیز هراس و انزجار ناخواسته از هرگونه ابداع و دگرگونی در روند حاکم بر آن ها و ... غفلت ورزید/ داستانِ حزن آورِ نخبه کشی در ایران تنها محصور و محدود به استفاده از تیر و شمشیر و کمان نمی شود، بلکه بسیاری از ایشان قربانی همین هیولاها و دیوهای سیستماتیک و هنجارهای بیمار و بی رحم اداری - سیاسی و اجتماعی شده اند/ غلبه بر این دیوان سالاری مزمن و خشن و بی روح چندان سهل و آسان نیست و مستلزمِ تجهیز به نگرشی فرابخشی و امکانات فراسازمانی و جد و جهد و عزم و ارادۀ ملی، تحتِ زعامت و رهبریِ وزیران و مدیرانِ بصیر، مقتدر و موجه و برخوردار از توان و کاریزمای فردی- تشکیلاتی و متکی بر یک تیم قویِ کارشناسی- اجرایی و مستظهر به حضور و حمایتِ مستمر و آگاهانه بدنه اجتماعی و نهادهای مدنی- صنفی برآمده از آن است
جنگ و جهل به هم بسیار نزدیکاند/ جهل و نبود تعلیم و تربیت صحیح است که فردی، صاحب اندیشه شیطانی می گردد. اندیشه و فکر است که اسلحه را هدایت می کند، زنجیر نادانی به کمر میبندد و انسان و هم نوعی دیگر را نابود می کند/ ایران مان صحنه ی تجاوز تفکر داعش شد و قلب کشورمان هرچند جزئی و کوچک، لرزید. برای فرزندان ایران استفاده از اسلحه و تجهیزات نظامی تنها در کنار نیروی پرورشیافته عقل و با محوریت اسلام ناب معنا پیدا می کند/ بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت ما تا چه اندازه توانسته است دانش آموزان کشور را در برابر تفکرات و هجمههای افراطی موجود در منطقه و جهان بیمه کند/ خروجی بعد پرورشی نظام تعلیم و تربیت ما چگونه انسان هایی هستند/ متاسفانه به نظر می رسد بیشترین تمرکز فعلی مدارس ما بدون توجه به مفهومسازی عقلی به این امور است/ آنچه ضرورت و هدف است سطح پنهان و ناپیدای کوه یخی است که شامل تربیت باطن و توجه عمیق به پرورش اعتقادات، ارزش های بنیادین، باورها و پیشفرضهای اساسی هر انسان نسبت به جهان، خدا، خلق و خود است که به نظر میرسد بسیار مهمتر از سطح نمادین و مصنوعی موجود و مورد تأکید نظام تربیتی ماست/ رفتار انسان ها در آینده متأثر از توجه و پرورش اعتقادی و زیربنایی صحیح آنهاست و به نظر می رسد به یک باز انگاری و تحول جدی در بعد پرورشی فعالیت های نظام تعلیم و تربیت خود جهت پرورش نسلهای آینده فرزندان ایران داریم ...