اگر لختی واقع بینانه بنگریم و تامل کنیم آقای فانی انتخاب شد تا بتواند نابه سامانی ها٬کمبودها٬ تبعیض های نظام آموزش وپرورش و کم توجهی به معیشت همکاران را که ریشه دار بود نمایان کند و همین طور هم شد .
مطمئنا دولت کارنامه آقای فانی را در دست داشت ولی شاید به دلیل محدودیت منابع یا اولویت ندانستن آموزش و پرورش وی را برگزید تا بتواند گلایه ها و اعتراضات فرهنگیان را از خود به وی متمایل کند که به نظر بنده به خوبی هم موفق بود و همه به یاد داریم که همه همکاران منتقد ایشان بودند و مشکلات را ناشی از وزارت ایشان می دیدند.
در آستانه انتخابات دولت که رای فرهنگیان را تاثیرگذار می دانست با یک تاکتیک بسیار مناسب آقای دانش را به جای آقای فانی نشاند تا بارقه امیدی که همیشه پس از تغییر روشن می شود٬در دل فرهنگیان روشن شود و این گونه هم شد و تاثیر خود را در انتخابات گذاشت.
البته تاحدی وعده بی سرانجام افزایش ۲۰درصدی هم بی تاثیر نبود!
و اما اکنون:
اگر وزیری قوی و کارآمد و با سابقه درخشان پیشنهاد دولت بود٬شک نکنید که آموزش و پرورش به عنوان اولویت مهم این دولت انتخاب شده و منتظر روزهایی خوب برای آموزش وپرورش و آینده فرزندان ایران زمین باشید و به تبع آن روزهایی بهتر برای میهن عزیزمان ایران ؛ اما اگر غیر از این بود بی شک قرار است عدم توجه مستمر به آموزش و پرورش به گردن وزیری بی لیاقت بیفتد که کارنامه مشخصی پیش دولت داشته و دارد.
نمونه آن در دولت قبل (یازدهم) دراولویت قرار گرفتن سلامت یا به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای بود که سوای کارآمدی دو وزیر محترم متبوع یعنی آقایان هاشمی و ظریف ٬قراربود این اتفاق ها بیفتد که با مدیریت پخته این دو بزرگوار انجام شد و به اسم این دو عزیز در تاریخ ثبت گردید و محبوبیتی برای آنها کسب شد.
اگر اولویت٬ آموزش وپرورش در این دولت نباشد شخص باکفایت و درایت نیز آبروی خود را خرج نخواهد کرد و در این بین کنار کشیدن آقای نجفی از این گود نشانه خوبی نیست!
شاید شهرداری تهران و بودجه هنگفت آن مکان بهتری برای استمرار و فزونی محبوبیت دکتری باشد که شاید سودای پست های کلیدی تر نظام در آینده را در سر داشته باشد.
به امید آنکه اولویت دولت دوازدهم آموزش و پرورش باشد و با در نظر گرفتن بودجه لازم و وزیری لایق ٬هدف تامین شود که نسخه پیشرفت و آبادانی هر کشور در این مهم نهفته است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
آنچه در هياهوي اين خبر به صورت جدي مورد پرسش خبرنگاران قرار نگرفت؛ چرايي عدم پذيرش مسووليت اين نهاد توسط دكتر دانشآشتياني با وجود حضور كوتاه مدت فعلي وي در اين پست و داشتن برنامههاي كوتاهمدت و بلندمدت و باتوجه به تداوم گفتمان اصلاحطلبي دولت يازدهم است/ آيا علت نپذيرفتن اين پست در دولت دوازدهم توسط ايشان ريشه سياسي دارد/ دكتر دانشآشتياني به شهادت مخالفين او در راي اعتماد براي تصدي وزارت علوم در ابتداي دولت يازدهم، همچنين تصدي وي در وزارت آموزش و پرورش، يكي از حاميان جدي دولت بوده و از پشتوانه اصيل اصلاحطلبي و پيشينه مذهبي خانوادگي برخوردار است و حتي در عمل نيز با مخالفان سياسي خويش نهايت مدارا و مروت را مطمح نظر قرار داد به طوري كه در حال حاضر تعدادي از مديران دولت قبل كماكان مشغول فعاليت هستند/ آيا مساله سند ٢٠٣٠ عامل اين موضوع بوده است/ اصل اين سند و مقدمات اجرايي قبل از حضور ايشان در وزارت آموزش و پرورش تهيه شده است/ پيگيري ١١ هزار ميليارد تومان مطالبات تلنبارشده فرهنگيان طي ١١ سال گذشته است كه در دوران كوتاه تصدي ايشان بر وزارت آموزش و پرورش پرداخت شده است/ دكتر دانشآشتياني در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه بارها اعلام كردهاند كه راه برونرفت از مشكلات آموزش و پرورش، تبديل مساله «آموزش» به گفتمان ملي و مساله نظام است/ معضلات و موانع عديدهاي كه ريشه در تفكر بسته و سنتي به موضوع حاكميت و سياست دارد، شرايط را براي ادامه همكاري آنان محدود و بعضا مسدود كرده است/ اين موضوع با نگاه منطقهاي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، سهمخواهي برخي جريانات سياسي و فشار بخشي از تشكلهاي صنفي در عزل و نصبها كار را به جايي ميرساند كه آنها در پشت سپر به ظاهر نمايندگي حدود يك ميليون معلم، خواسته نابه جاي خود را از وزير مطالبه ميكنند بدون آنكه در وراي اين توقعات دنبال رفع دغدغههاي كلان آموزش و پرورش باشند
بررسی ها نشان می دهد که عامل مهم وضعیت نابه سامانی کشور همین سیستم معیوب غیر پاسخ گوست که روند کشور را عقبگرد داده است/ دادن مجوز حفر بیش از یک میلیون حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق موجب خشک شدن قنات ها (بیش از ۵۰۰۰۰ قنات)، دریاچه ها، تالابها و آبخوانها در کشور شده است به طوری که هم اکنون دریاچه ارومیه عبرت جهانیان است/ وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین، اصیل ترین و پایه ی همه ی وزارتخانه های کشور است که طی یک دوره چهل ساله، اینک باتلاقی است که کسی جرات نزدیک شدن به آن را ندارد/ به جز دو وزارتخانه نفت که در دو دوره در دست وزیری مجرب بوده و وزارت خارجه که در یک دوره توسط دکتر ظریف اداره شده، سایر وزارتخانه ها کارنامه قابل قبولی نداشتند/ وزارت علوم که باید پایگاه علم و آزاد اندیشی باشد با سرکوب اساتید و دانشجویان در برهه هایی شان و منزلت این جایگاه را تا به حد پایگاه بسیج محله پایین آمد. تقویت تشکل های تندرو، نادیده گرفتن گروه های خوشفکر، وضعیت تجهیزات و …/ ریاست جمهوری که در یک دوره هشت ساله دولت های نهم و دهم به چه کسی سپرده شد که کشور سقوط کرد؟ آیا واقعا در کشور زن یا مردی وجود نداشت که بتواند بهتر از احمدی نژاد کشور را پیش ببرد/ ساخت هفتاد هزار مسجدِ در دست احداث در کشوری که میلیونها جوان بیکار و بی ازدواج و بی مسکن هستند چه توجیهی دارد/ فرار مغزهای پرتوان کشور را چه کسانی رقم زده اند/ نادیده گرفتن نیمی از پتانسیل مدیریتی در کشور و سپردن کل مدیریت ها به دست نیمی دیگر/ امروز کشور به شدت نیازمند نگاهی نو در مدیریت است/ سالهای سال به این بهانه که زنان توانایی مدیریت در رده های بالا را ندارد این پتانسیل را نادیده گرفته اید. اکنون که زنان توانا قد علم کرده اند بهانه آقایان این است که زنان تجربه مدیریتی لازم در مدیریت های کلان را ندارند/ مگر شما آقایان که در یک دوره چهل ساله مدیریت های کلان را قبضه کرده اید و با ایجاد حلقه مدیریتی بسته، با نگاه “رفیق بازی” فقط خودتان را دور ایران چرخانده اید از بدو تولد مدیر بوده اید؟ آیا اساسا به جوانان و زنان اجازه ورود به حلقه ناکارآمد مدیریتی خودتان را داده اید که اکنون توقع رزومه پر و پیمان و تجربه زیاد از آنها را دارید/ امروز کشور به خاطر سوء مدیریت ها با نگاه مردسالار در تمام حوزه های از هم گسسته و فروپاشیده است/ زنان به دلیل وجود اندیشه مدیریتی همه جانبه نگر، مدیریت مادرانه، نه منفعت طلبانه، دلسوزی، تعهد و قانون گرایی، کارآمدتر و کاراتر از مردان عمل می کنند
به جرم بازيگوشي روح ما را در زندان سيار بدن محبوس كردند.گلريزان اين زنداني، زمان ارتحال است.تقریبا طی 2 سال، چاههای آب مجاز و غیرمجاز استان روی هم، به اندازه ذخیره کل سد سفیدرود، بیشتر از حد مجاز، آب از دل زمین بیرون میکشند/ مشکل ما این نیست که نمیدانیم اوضاع منابع آب کشور بحرانی است؛ مشکل ما این است این بحران را «باور» نکردهایم؛ نه دولت و نهادهای حاکمیتی باور کردهاند و نه مردم/ بهترین راه برای مقابله با بحران، آموزش و جلب مشارکت مردم است و این مهم، تا زمانی که نهادهای حاکمیتی باور خود را به این بحران، صادقانه ثابت نکنند، محقق نخواهد شد/ محیطزیست هم، جناح و انقلابی و ضدانقلابی نمیشناسد؛ از بیتعارفترینهاست ....
این روزها که فرد و افرادی خود را به علت برخورداری از ژن خوب و نه رانت آقا زادگی بر دیگر افراد جامعه برتر می دانند چنین به نظر می رسد که معلمان قطعا فاقد ژن خوب بوده اند که اوضاع احوال امروزشان، به شکل تاسف بار امروز درآمده است .معلمانی که حتی با وجود داشتن سوابق و مدارک عالی از بهترین و برترین دانشگاهای کشور اکنون زیر خط فقر رسمی قرار دارند. معلمانی که پس از چندین دهه شغل معلمی اغلب هنوز خانه به دوش هستند. ( البته نکته قابل تامل اینکه ژن های آقازاده ها اغلب تنها در حوزه اقتصاد کشور نمو پیدا می کند) .
در چند سطر زیر قصد شرح تفسیر موضوعات حاشیه یی را ندارم اما به کلیاتی که باعث کاهش شان و منزلت امروز معلمان کشورمان شده است به صورت تیتر وار اشاره می کنم :
- اولین و اصلی ترین و مهم ترین عامل تعیین بودجه ی بسیار حداقلی برای آموزش و پرورش از سوی دولت ها می باشد بودجه ی که حتی کفاف حقوق خالی زیر خط فقری معلمان را نمی دهد.(برعکس وزارت بهداشت که طبق گفته آقای هاشمی تنها 12 درصد صرف حقوق پزشکان و 8 درصد صرف پرستاران و پیراپزشکان می شود و 80 درصد آن هنوز باقی برای سایر امور می ماند)
- عدم تغییر و افزایش بودجه در مجلس طبق حدود اختیارات نمایندگان و عدم تعریف منابع درآمدی قابل وصول جدید برای مجموعه.
- حقوق و مزایا بسیار فرق و فقر گونه معلمان نسبت به هم سابقه و هم مدرک های خود در سایر ارگان ها از بانک و نفت گرفته تا تامین اجتماعی، مخابرات ، فولاد و وزارت بهداشت و...
- عدم داشتن وزیری فعال ، مطالبه گر ، پاسخ گو بخصوص در ارتباط مستمر ماهانه با مجلس ، خبرنگاران و سایت های فرهنگیان .
- عدم پاسخ گویی وزراء و مسئولان طی دوران وزارت و پس از آن به مجموعه زیردستی.
- عدم اهمیت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تخصصی پرورش معلمان.
- استخدام فله معلمان بدون طی کردن هیچ دوره تخصصی.(در کدام کشور پیشرفته جهان، نه حتی منطقه با طی 1یا 2 ماه آموزش معلم تربیت می شود؟)
- تبدیل آموزش و پرورش به بنگاه استخدامی و درآمد زایی از گذر آزمون استخدامی.
- استفاده از سرباز معلم در جایگاه تخصصی معلم.
- عدم برخورد با اظهار فضل های افراد بدون تخصص در حوزه تخصصی آموزش و پرورش کشور.(آقایان معلمی کارمندی نیست)
- نفوذ شدید سیاسیون متنفذ به خصوص نمایندگان در انتخابات و انتصابات مجموعه از بالا تا پایین.
- عدم داشتن نظام معلمی.
-عدم قرار گیری کارگروه تالیف کتب درسی زیر نظر گروهی از معلمان متخصص پیش از تالیف کتب درسی.
- عدم وجود سازمان معلمی برای بررسی تخلفات درون سازمانی توسط خود نیروهای آموزشی نه کادر ادرای.
- خارج کردن سامانه بخشنامه های سازمانی و اداری از دسترسی معلمان و رفتار نامحرم گونه با معلمان.
- عدم تاثیر و اعمال نظرات معلمان در تحولات عظیم آموزش و پرورش.

-پایین آورن نقش معلمان به خصوص معلمان منتقد ، نخبه و صاحب نظر فرهنگی تا سطح یک عمله ساختمانی در تحولات بزرگ مجموعه آموزش و پرورش.(با احترم به تمامی کارگران)
- بی ارزش بودن دوره های تخصصی شغلی از نظر کاربردی و مادی.
- عدم وجود مزایای شغلی همانند سایر مشاغل دولتی و دانشگاهی.
- تبلیغات مخرب رسانه ها به خصوص رسانه ملی در مورد پرداخت ها و دیون چندین و چند ساله به معلمان تحت نام مطالبات فرهنگیان.
- خانه معلم های که تنها چیزی که نیستند خانه معلم، با وجود هزینه های برابر و گاه بیشتر از هتل های شهری و اسکان با التماس معلمان.( برای نمونه اتاق 4 نفره هر شب 1050000 یک میلیون پانصد هزار ریال)
- فریبی و تحقیری به نام رزور اینترنتی خانه معلم، چرا که همیشه سایت های خانه معلم به علتی غیر فعالند و در صورت مراجعه حضوری به خانه معلم از شما در خواست رزور اینترنتی قبلی خواهد شد
- عدم برخوردای از مزایایی بانکی خاص با وجود حساب های چندین ده ساله در بانک ملی.
- وجود کمترین کارایایی صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم شفافیت در آن.
- عدم پوشش بیمه و بازنشستگی در شان یک فرهنگی.
- عدم انتصاب رئیس و اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان با انتخابات و عدم وجود گروه ناظر از معلمان در صندوق.
- فعال شدن تعاونی مسکن فرهنگیان و یا حتی تاسیس بانک فرهنگیان.
- فریب وعده های سطح پایین و شایعه های فضای مجازی را خوردن . مانند کمپین تلگرامی آقا کوچ کرده در شهردای و اضافه های 20 درصدی
در کجا و کدام مجموعه دولتی این همه معضل آشکارتر از روز روشن وجود دارد؟
آیا درخت پرباری که در فصل ثمردهی ، همیشه میوه و ثمر خود را به جامعه می دهد باید در دوران استراحت و یا علم آموزی به دنبال شغل دوم و سوم باشد و تازه با تیشه به ریشه اش هم زد؟ چرا معلمان باید برای کسب حداقل یک زندگی دو شغله باشند؟
هدف دنیوی از داشتن شغل ، به خصوص شغل معلمی چیست؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/ جمعی از مشاوران مدارس طی نامه ای به معاون پرورشی و فر هنگی وزارت آموزش و پرورش خواهان توجه به مطالبات خود شدند .
متن این نامه به شرح زیر است