صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مطالبات فرهنگیان و معلمان در دوران پساانتخابات   انتخابات با تمام فراز و نشیب ها با تمام تحولات اجتماعی به پایان رسیده و اکنون زمان عمل به وعده های داده شده به خصوص جامعه عمل پوشاندن به وعده های بخش فرهنگی با تمرکز بر مشکلات آموزش و پرورش و مشکلات منزلتی و معیشتی فرهنگیان است.
طی دوره 4 ساله پیش، هر زمان که صحبت از مشکلات می شد حواله به دوره چهار سال قبل آن می شد اما در این دوره با توجه به فرصت های سپری شده 92 تا 96 دیگر ارجاع مشکلات آموزش و پرورش به دور های گذشته توجیه پذیر نیست .

به عنوان فردی از افراد خانواده فرهنگیان و با توجه به ارتباط مستقیم و مداوم 20 ساله خود با همکاران اغلب خواسته های این بخش را به خوبی می شناسم خواسته های که در دو دسته آموزشی و پرورشی و معیشتی و منزلتی تقسیم بندی می شوند.

در بخش آموزشی و پرورشی به مواردی مانند: نگاه کاملا تخصصی به آموزش و پرورش، ممانعت از اجرای طرح های شتاب زده در کل مجموعه همانند 3 - 3- 6 (طرحی بی ثمر در بین معلمان) ، ارزش گذاری به معلمان به عنوان متخصصان داخل مجموعه برای ایجاد هر گونه تغییر، جایگزینی تحول پایین به بالا در مجموعه آموزش و پرورش به جای بالا به پایین، انتخاب وزیری قدرتمند از نظر چانه زنی و گفت و گو ، جلوگیری از عزل و نصب حزبی و جناحی به خصوص در بخش ریاست اداره های استان ها و شهرستان ها، تعریف یک استاندارد ملی برای کلاس درس ، استفاده مستقیم از معلمان دارای صلاحیت برای باز طراحی کتاب های درسی ، کیفی و کاربردی کردن ارزشیابی دانش آموزی، تغییر در نحوه تعیین مدیریت مدارس و واگذاری این بخش به صورت درون مدرسه ی، ایجاد فضای امن انتقاد آموزشی و پرورشی ، تغییر در آموزش های ضمن خدمت و کاربردی و تخصصی کردن این آموزش ها، عدم به کارگیری معلمان پایه های دیگر در مقاطع غیرتخصصی خود به خصوص در مقطع ابتدایی، تقویت دانشگاه فرهنگیان و استفاده از نیروهای متخصص داخل مجموعه آموزش و پرورش در این دانشگاه، تغییر در نحوه ارزشیابی معلمان و مدیران، عدم به کارگیری سرباز معلم و افراد بدون آموزش علمی و تخصصی در جایگاه معلم (در صورت به کارگیری این نیروها قبول مسئولیت خطاهای احتمالی این افراد توسط اداره کل آموزش و پرورش)، خارج کردن امور پرورشی مدارس از حالت ظاهری و فرمالیته، تعریف یک تقویم اجرای مدون سالانه پرورشی برای جلوگیری از اخلال در امور آموزشی، اصلاح و باز تعریف وظایف و فعالیت های پرورشی ، تشکیل کارگاه های پرورشی برای دانش آموزی در ساعات مدارس ، بالا بردن تخصص دبیران پرورشی ، ساماندهی نقل انتقالات به صورت ضابطه مند نه رابطه مند، روشن سازی وضعیت آزمون خارج از کشور و ... می توان اشاره کرد.

دسته دوم معیشتی و منزلتی : افزایش سهم بودجه ی آموزش و پرورش تا سقف 20 و حتی 25 درصد، افزایش سهم آموزش و پرورش در تولید داخلی 7 تا 8 درصد، سهم خواهی از منابع سهل الوصول دولت برای مجموعه همانند مالیات بر اجناس لوکس وارداتی، مشخص کردن وضعیت شغل معلمی به عنوان نیروی آموزشی یا کارمندی از مجموعه دولتی، اقدام به وعده های داده شده در گذشته و پایان دادن به عده های تو خالی، جلوگیری از رسانه ی کردن پرداخت ها، پرداخت مزایا به معلمان همانند سایر کارکنان دولت، بهره مندی واقعی معلمان از صندوق ذخیره خود، پاسخگو کردن مجموعه ی که طرح هر چند ابتر رتبه بندی را بایکوت کرده، اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق، تعیین تکلیف وضعیت معلمان قراردادی و حق التدریس و نهضتی ، سامان بخشیدن به وضعیت دریافتی فرهنگیان بازنشسته ، باز تعریف مجدد نواحی محروم در مجموعه آموزش و پرورش (چگونه است یک منطقه در تعریف وزارت بهداشت محروم درجه 3 باشد اما همان منطقه در آموزش و پرورش برخودار محسوب شده است ؟)، فعال کردن مجدد تعاونی مسکن فرهنگیان و ... می توان اشاره کرد.
اگر مبنا بر این باشد که هرسال بگذرد و وعده روی وعده بیاید و کار کارشناسی اول انجام نشده وعده دیگری با نام دیگر جایگزین آن شود چه سودی دارد ؟
ضربه نهایی این همه تغییر عجولانه را خود مجموعه خواهد خورد زیرا در نگاه معلمان هم دیگر زمان بهانه آوردن تمام شده و هم موضوع حالت طنز تلخ پیدا کرده یک روز پیش دانشگاهی یک روز ترمی واحدی بعد سالی واحدی وطرح مضحک مجتمع وسپس 3 - 3- 6 فاجعه و یک روز هم 6 ساعت تدریس مدیران و صدها کار خام و ناپخته دیگر.
موارد بالا بخشی از مهمترین خواسته های آموزشی و پرورشی و منزلتی و معیشتی فرهنگیان است که کارکنان این مجموعه با جان دل درگیر آن هستند.
نظر شما همکارانی گرامی چیست ؟چه مواردی از قلم جا مانده است؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 23 خرداد 1396 05:59

فصل های تکراری ضمن خدمت معلمان

محتوای دوره های ضمن خدمت و تناسب آنها با نیازهای اساسی معلمان موضوع مهمی است که باید با نگاهی کارشناسانه و علمی انجام شود/ هر چند که مطالعه و پژوهش سهم بزرگی در افزایش معلومات عمومی  دارد اما دوره های ضمن خدمت  نیز می توانند زمینه رشد علمی را فراهم کند/ موضوعاتی در حوزه  بهداشت  ، تغذیه ، محیط زیست ، روانشناسی ، تربیت بدنی ، حقوق شهروندی ، ارتباطات و....  موضوعات مفیدی هستند که بخشی از ساعات  ضمن خدمت عمومی می تواند به  این حوزه ها  اختصاص یابد/ دوره های عمومی که در سال های اخیر برگزار می شود ، غالبا مربوط به حوزه معارف و علوم دینی است/ ظاهرا  از دیدگاه کارشناسان ضمن خدمت موضوعاتی چون محیط زیست ، علم ارتباطات ، میراث فرهنگی و تاریخی ، شناخت بیماری های خاص ، نظام آموزشی در کشورهای دیگر و ..... در آموزش و پرورش ما جایگاهی ندارند/ اگر محتوای ضمن خدمت ها مناسب با نیازهای روز  باشد و توسط  کارشناس متخصص اجرا شود ، به روز رسانی دانش معلمان هم بهتر حاصل می شود / گاه  منبع آزمون ضمن خدمت ، کتابی است که  معرفی می شود و خرید آن کتاب  برای هر شرکت کننده در آزمون الزامی است/ معرفی کتاب هایی از طرف وزارتخانه به عنوان منبع  ضمن خدمت و تاکید بر این که  هر شرکت کننده باید کتاب مورد نظر را  تهیه کند ، معلوم می کند که پشت پرده این گونه ضمن خدمت ها ، جریان دیگریست/ ظاهرا  هر گاه کتاب یک نویسنده به فروش نمی رود ، هیچ دیواری کوتاه تر از  دیوار فرهنگیان نیست که مسئولیت خرید  آن کتاب را  بر عهده گیرند/ در تبیین برنامه های آموزش و پرورش ، به  سند  تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار استناد می شود . آشنایی با اهداف این سند ، برای فرهنگیان  ضروری است ولی متاسفانه تا کنون دوره ضمن خدمت  یا  کارگاه آموزشی در جهت آگاهی از محتوای آن برگزار نشده است/ از آن جایی که در آموزش و پرورش فضای نقد ، چندان فراهم نیست ،  بررسی  محتوای تکراری ضمن خدمت ها مورد توجه قرار  نمی گیرد/ وقت آن رسیده  است تا به این پروسه ی تکرار خاتمه دهند و فرصت نقد را فراهم نمایند و  اجازه دهند ایده های نو  و اندیشه های خلاق در این عرصه  وارد شوند

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

استخدامی

گیلان

منتشرشده در نامه های دریافتی
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی ۹۵ وزارت آموزش و پرورش در نامه ای که خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشته و برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان پاسخ گویی و رسیدگی به مطالبات قانونی خود شدند .
متن کامل این نامه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
 
در دفترچه استخدامی بند ۶ از صفحه ۱۲ صریحا اعلام کرده بود که پس از گذراندن دوره آموزشی یکساله و آزمون جامع شهریور ماه، احکام کارگزینی این افراد در یک مهر ماه ۹۶ صادر می گردد/ شاپور محمدزاده در تاریخ ۱۰ خرداد اعلام کردند که پذیرفته شدگان نه تنها در مهر ماه ۹۶ استخدام نخواهند شد بلکه دوره یکساله آموزشی به مهر ماه ۹۶ موکول شده است و استخدام ایشان تا مهر ۹۷ به تعویق خواهد افتاد/ چطور ممکن بود برنامه ریزی در سطح ملی این قدر ناشیانه به هم بخورد! برنامه ای که معیشت چند هزار جوان به آن وابسته است/ در برنامه زنده تلوزیونی پرسشگر در تاریخ ۱۹ خرداد دکتر چهاربند و دکتر مهرمحمدی صراحتا آب پاکی را روی دستمان ریخته و گفتند در بهترین شرایط ما فقط می توانیم برای تامین شهریه دوره به شما تسهیلات بانکی بدهیم/ آیا وزارت خانه حتی افق دید ۶ ماه ندارد که در اسفند ماه ۹۵ نیز بر استخدام پذیرفته شدگان در مهر ۹۶ تاکید می کند اما در خرداد ماه ورق برمی گردد و صدور احکام کارگزینی را تا مهر ۹۷ به تعویق می اندازند/ به حق نباید به معلم های خدوم کشورمان ایراد گرفت، نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان ضعیف عمل کرده است/ دوره های آموزشی در کدام یک از ارگان های دولتی، شهریه ای و بدون حقوق است/ چطور مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترای ما که با دود چراغ مکتب شما مهر شده است حالا بی کیفیت شده/ حال که مدارس آرمانی و کیفیت آموزشی آن چنانی مد نظرتان است، چطور سرباز معلم ها را با ۲ هفته آموزش به کلاس های درس می فرستید/ بحث اینجاست که نمی شود دفترچه آزمون استخدامی را تا آنجایی که بر وفق مرادتان است مستند سازی کنید و قسمتی را که دوست نداشتید خط بزنید. اما راه حلی داریم که نه سیخی بسوزد نه ما کباب شویم
 
نامه اعتراضی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی ۹۵ آموزش و پرورش به وزیر
 
به نام خداوندی که محمد را نوشتن آموخت و سپس ایشان را مربی عالمیان ساخت
وزیر محترم آموزش و پرورش
آقای دکتر دانش آشتیانی
سلام علیکم
 
امیدواریم که طاعات و عبادات جنابعالی مقبول درگاه الهی قرار گرفته باشد. با توجه به سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید، امید می رفت که آزمون های استخدامی از روال دقیق و منسجمی پیروی کنند، اما انگار برخی قصد دارند امیدمان را ناامید کنند.
همان گونه که مستحضرید آزمون استخدامی در آبان ماه ۹۵ برگزار شد که چند دستگاه اجرایی برای تامین نیروی انسانی یکی ۲ماه قبل از آن اقدام به انتشار دفترچه استخدامی کرده بودند. ۱۰ هزار نفر از این استخدامی ها مختص به آموزش و پرورش بود که در دفترچه استخدامی بند ۶ از صفحه ۱۲ صریحا اعلام کرده بود که پس از گذراندن دوره آموزشی یکساله و آزمون جامع شهریور ماه، احکام کارگزینی این افراد در یک مهر ماه ۹۶ صادر می گردد.
مسئولین نیز هر چند وقت یک بار اعلام می کردند که دوره آموزشی در فلان تاریخ آغاز خواهد شد و پذیرفته شدگان در مهر ماه ۹۶ در کلاس درس برای تدریس حاضر خواهند شد.
ایشان مصاحبه می کردند غافل از این که در تمام مراحل آزمون استخدامی، از برگزاری آزمون گرفته تا اعلام نتایج نهایی، ما شاهد تاخیرها و بی نظمی های مکرر بودیم تا این که در اوج ناباوری اولین بار آقای شاپور محمدزاده در تاریخ ۱۰ خرداد اعلام کردند که پذیرفته شدگان نه تنها در مهر ماه ۹۶ استخدام نخواهند شد بلکه دوره یکساله آموزشی به مهر ماه ۹۶ موکول شده است و استخدام ایشان تا مهر ۹۷ به تعویق خواهد افتاد.
چطور ممکن بود برنامه ریزی در سطح ملی این قدر ناشیانه به هم بخورد! برنامه ای که معیشت چند هزار جوان به آن وابسته است!؟
تا این که در برنامه زنده تلوزیونی پرسشگر در تاریخ ۱۹ خرداد دکتر چهاربند و دکتر مهرمحمدی صراحتا آب پاکی را روی دستمان ریخته و گفتند در بهترین شرایط ما فقط می توانیم برای تامین شهریه دوره به شما تسهیلات بانکی بدهیم!
حال سوال اینجاست؛ چرا آن قدر تعلل و تاخیر؟
آیا وزارت خانه حتی افق دید ۶ ماه ندارد که در اسفند ماه ۹۵ نیز بر استخدام پذیرفته شدگان در مهر ۹۶ تاکید می کند اما در خرداد ماه ورق برمی گردد و صدور احکام کارگزینی را تا مهر ۹۷ به تعویق می اندازند!؟
اما چرا تاوان تاخیر و تعللی که وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش و... مسبب آن بودند را باید پذیرفته شدگان پس دهند؟!
 
اساتید بزرگوار!
شما که در برنامه زنده تلوزیون عصبانی می شوید و می فرمایید قصد ما استخدام نیست بلکه قصدمان آموزش و پرورش با کیفیت است و کیفیت آموزش را بهانۀ به تعویق انداختن احکام کارگزینی چند هزار جوان تحصیل کرده می کنید؛ بفرماید آیا نتیجه دانشگاه فرهنگیان غیر از آموزش و پرورش بیمار امروز است که نه معلم راضی ست، نه دانش آموز، نه ... !
به حق نباید به معلم های خدوم کشورمان ایراد گرفت، نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان ضعیف عمل کرده است.
 
جناب دکتر!
آیا تا به حال یک نظر سنجی ساده انجام داده اید که این دوره های ضمن خدمت و دوره های آموزشی تا چه حد مثمر ثمر بوده است؟! بی شک نتیجه مشخص است ونیازی به نظر سنجی نیست!
 
آقایان!
آیا آموزش های دانشگاه های کشور بی کیفیت و بی اثر بوده است که حالا ما پس از گذراندن هفت خوان، در این آزمون استخدامی، باز هم باید دوره های طولانی با شهریه و بدون حقوق بگذرانیم؟!
دوره های آموزشی در کدام یک از ارگان های دولتی، شهریه ای و بدون حقوق است؟! 
آیا پذیرفته شدگان ۱۸ ساله دانشگاه فرهنگیان از آغاز استخدام نمی شوند؟ حقوق دریافت نمی کنند؟!
 
آقایان!
مگر نه این که ما در همان دانشگاه هایی درس خوانده ایم که شما اساتید آن بودید!؟ چطور مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترای ما که با دود چراغ مکتب شما مهر شده است حالا بی کیفیت شده ؟!
حال که مدارس آرمانی و کیفیت آموزشی آن چنانی مد نظرتان است، چطور سرباز معلم ها را با ۲ هفته آموزش به کلاس های درس می فرستید؟!
ما از دانشگاه های کدام سیاره فارغ التحصیل شده ایم که شما قبولشان ندارید و حالا باید برایمان دوره های با شهریه و بدون حقوق تدوین کنید؟
خودمانیم! تعارف نکنید! لطفا با ما بی پرده صحبت کنید، آیا منظورتان از کیفیت آموزشی همان کسری بودجه برای تامین حقوق یکسالۀ ۸ هزار نیروی استخدامی ۹۵ نیست؟!
البته سو تفاهم نشود! ما دورۀ پر بار دانشگاه فرهنگیان را بر دیده منت می گذاریم.
بحث اینجاست که نمی شود دفترچه آزمون استخدامی را تا آنجایی که بر وفق مرادتان است مستند سازی کنید و قسمتی را که دوست نداشتید خط بزنید. اما راه حلی داریم که نه سیخی بسوزد نه ما کباب شویم. 
خواهشمندیم نیمی از دوره آموزشی، پیش از خدمت، در تابستان ۹۵ و مابقی آن پس از تایید احکام کارگزینی در مهر ۹۶، به صورت ضمن خدمت ارائه گردد.

توفیق روز افزون شما و دیگر خدمتگزاران محترم کشور عزیزمان را از خداوند منان خواهانم.
 
جمع کثیری از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی ۹۵ آموزش و پرورش

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
 

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور