گروه رسانه/ در پی درج مطلبی با عنوان " نابه سامانی های دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان و سکوت و انفعال مسئولان ؟! " در صدای معلم ( این جا )؛ وزارت آموزش و پرورش به آن پاسخ داد .
عین جوابیه به شرح زیر است
سیستم های نتیجه محور عمدتاً به اعداد و ارقام و شاخص های کمّی و گزارش بیلان می اندیشند/ یکی از بزرگترین مشخصه های آموزش و پرورش ما نتیجه محوری است/ از ویژگی ها و ساز و کارهای آموزش و پرورش نتیجه محور، برگزاری امتحانات پایانی پس از اجرای یک دوره آموزش است/ تنها معیار سنجش صلاحیت های دانش آموز هم در این سیستم، پاسخ هایی است که او در برگه امتحانی می نویسد/ بسیاری از معلّمان حین تصحیح برگه های امتحانی دانش آموزان خود به خوبی متوجه می شوند که در جلسهٔ آزمون چه گذشته است؛ پاسخ های دقیقاً یکسان و واژه ها و جمله های نادرستی که اغلب دانش آموزان عیناً از روی برگه های یکدیگر کپی برداری کرده اند/ آنها به هر نحو ممکن به سرقت واژه، جمله و حتی پاسخ های کامل - اعم از صحیح یا غلط - مبادرت کرده اند! و متأسفانه باید گفت؛ این همان تعلیم غیر مستقیم "سرقت" در خلأ تربیت است/ متأسفانه جوّ غالب بر جلسات امتحانی به جوّ تعلیم غیرمستقیم "سرقت" تبدیل می گردد/ دانش آموزانی که در جلسات امتحانی از ورقهٔ دیگران کلمه میدزدند، به احتمال زیاد فردای روزگار، سراغ اموال دیگران نیز خواهند رفت/ چشیدن لذت موفقیت با چشم چرانی بر روی اوراق امتحانی دیگران، فرد را به تجربه چشیدن لذت های مشابه در در موقعیت های دیگر و در دایره ای وسیع تر نیز ترغیب میکند/ تقلیل "فرآیندها" تا سرحدّ "برآیندها" که خود، از تفکیکِ "پرورش" و "آموزش" از یکدیگر ناشی می شود، باعث می گردد که جریان تعلیم و تربیت، عملا به ضدّ خود تبدیل گردد
آیا همان اندازه که برنامه و برنامه نویسی برای ما اهمیت دارد، تحلیل اجرای برنامه ها و دستاوردهای آنها هم مهم بوده است/ راه رسیدن به آرمان ها از واقعیت ها می گذرد/ در مورد سند 2030 هم اعتقاد دارم، اگر حتی چنین سندی تصویت می شد و به عنوان یک برنامه بلندمدت استفاده می شد باز هم مشکلات ما همچنان پابرجا بود/ ما هنوز به اصول برنامه ریزی باور نداریم، هنوز همه خود را متولی (از نماینده مجلس، تا...) می دانند، ولی پاسخ گویان محدودند/ ما در همه عناصر نظام آموزش و پرورش با بحران ناکارآمدی روبه رو هستیم/ شکی نیست که تعلیم و تربیت ایران و نظام برنامه ریزی به یک پوست اندازی اساسی نیاز دارد، پوست اندازی که محور آن پاسخ گویی باشد